Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko191
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Krolik
Krolik

Krolik

Dołączył 12 lat i 2 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 7358
  • Znaleziska 4402
  • Mikroblog 2956
  • Obserwujący 30
  • Obserwowane 3

1274

Połowa firm, które zainwestowały w AI nie widzi efektów

Połowa firm, które zainwestowały w AI nie widzi efektów

Pretekst do zwolnień ... Boom na wdrażanie sztucznej inteligencji rozwija się bardzo mocno na całym świecie. Temu trendowi ulegli także polscy przedsiębiorcy. Ale czy nowoczesne rozwiązania niosą za sobą konkretne efekty? Z badania przeprowadzonego przez Boston Consulting Group wynika, że aż 60% pr

FXMAG
z
fxmag.pl
dodany: 20.03.2026, 09:05:34
  • 332
  • #
    technologia
  • #
    ai
  • #
    polska
  • #
    biznes
  • #
    wiadomosci
  • #
    informacje
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 11:46:48 via Wykop
  • 3
@motvik: druga połowa sprzedała rozwiązania AI tej pierwszej połowie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 11:49:53 via Wykop
  • 1
@93michu93: akurat LLMy nie nadają się kompletnie do przetwarzania danych, bo robią to w zbyt niedbały sposób i przekręcają dane lub je zmyślają; one mogą pełnić rolę co najwyżej doradczą, sugerującą że należy coś zbadać klasycznymi metodami.
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 11:52:30 via Wykop
  • 0
@karaszer0: claude to jest to g---o, które nie umie renderować literek w terminalu tak żeby nie było widać lagów? xD
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 12:21:00 via Wykop
  • 1
@KochanekAdmina: używam najnowszych komercyjnych modeli, mamy w firmie subskrypcję na Claude i inne. Nadal halucynują jak p------e i robią głupoty. To co się jedynie poprawiło to że są lepiej zintegrowane z narzędziami i potrafią się same korygować, przy okazji paląc 10x więcej tokenów niż kiedyś. Ale to jest właśnie to o czym pisałem - sam LLM g---o może, LLM jest jedynie od tego aby użyć narzędzi napisanych w klasyczny sposób,
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 14:02:04 via Wykop
  • 0
@karaszer0: ale wiesz, że ja też korzystam i pracuję w firmie, która też robi dla Pentagonu? I twierdzę że do analizy danych to akurat jest g---o, podobnie jak koledzy z zespołu zarabiający $400k, którzy twierdzą tak samo. Nabierasz się na bajeczki dla inwestorów.
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 17:05:58 via Wykop
  • 0
@JovanLecevic: nie macie testów i CR?
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 17:10:36 via Wykop
  • 2
@niki_niki:

Gdy technologia się rozwinie, to Krystyna wygra, gdy się nie rozwinie, to nakład pracy, który niepotrzebnie zrobiła jest nieistotny. Jaka będzie przyszłość, tego nikt nie wie.


Bzdura. Nie ma żadnego zysku z tego że zaczęła wcześniej. Jak AI zostanie dopracowane to po prostu Bożena zacznie go używać i będzie to robić tak samo dobrze. W przypadku AI to nie działa tak że ci co z jakichś powodów na razie
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 18:02:00 via Wykop
  • 1
Tak jest w każdej dziedzinie naszego życia, dlaczego "AI" miałoby być wyjątkowe?


@niki_niki: Dlatego, że próg wejścia w AI jest tak niski że nawet moja babcia umie pisać prompty. A będzie jeszcze niższy.
Główną trudnością nie jest nauczenie się obsługi AI, tylko nadal będzie wiedza domenowa, potrzebna aby dobrze pokierować AI i sprawdzić czy zrobiło dobrze. I tutaj nadal osoba z obecną twardą wiedzą domenową (umiejąca pracować klasycznie bez AI)
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 22:17:32 via Wykop
  • 0
@lukasz99769: to wszystko nie będzie niedługo potrzebne
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 22:18:08 via Wykop
  • 0
@niki_niki: będzie miała przewagę bo tych rzeczy związanych z AI nauczy się w godzinę
Krolik
Krolik
Krolik przedwczoraj, 06:02:27 via Wykop
  • 1
@lukasz99769: cały kontekst projektowy to już w tej chwili jest pokazanie agentom gdzie jest repo i dokumentacja i na tym praktycznie się kończy. Nie trzeba do tego nie wiadomo jakiego skilla i tysięcy godzin nauki.

Nauka jest potrzebna głównie w zakresie “BHP”. Żeby wiedzieć że agent może Ci skasować cały projekt jak bezmyślnie pozwoliłeś mu działać bez potwierdzania. Żeby znać ograniczenia. Żeby wiedzieć że one często piszą bzdury lub bardzo

304

Przełom w CERN. Wielki Zderzacz Hadronów odkrył nnową cząstkę

Przełom w CERN. Wielki Zderzacz Hadronów odkrył nnową cząstkę

Xi-cc-plus, według informacji przekazanych przez CERN, przypomina proton, lecz jest od niego aż cztery razy cięższa. Jak wyjaśniają badacze, to efekt obecności dwóch ciężkich kwarków typu "powabnych" oraz jednego kwarka "dolnego"

bropek
z
tech.wp.pl
dodany: 20.03.2026, 09:56:11
  • 75
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    cern
Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 11:45:37 via Wykop
  • 9
Nie napisali po ile za kilogram
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Krolik
Krolik
Krolik 20.03.2026, 12:53:16 via Wykop
  • 0
@enron: za flaszkę wszystko da się załatwić

330

20 lutego 1991 roku narodził się Python. 35 lat języka

20 lutego 1991 roku narodził się Python. 35 lat języka

Dokładnie 20 lutego 1991 roku Guido van Rossum zaprezentował światu nowy język programowania o nazwie Python. Dziś, 35 lat później, trudno wyobrazić sobie branżę technologiczną bez tego projektu, który z czasem wyrósł na jeden z filarów współczesnego programowania.

ochucki
z
pixelnerd.pl
dodany: 20.02.2026, 08:36:51
  • 187
  • #
    python
  • #
    programowanie
  • #
    komputery
  • #
    informatyka
  • #
    ciekawostki
Krolik
Krolik
Krolik 20.02.2026, 19:24:19 via Wykop
  • -2
@ojsak: w sumie to nie wiem do czego Python miałby być najlepszy. Do każdego zastosowania potrafię znaleźć lepszy język niż Python.
Krolik
Krolik
Krolik 20.02.2026, 19:29:12 via Wykop
  • -2
@SharkyShark: do większych to nie bardzo. Właśnie zdałem sobie sprawę z tego że za ponad połowę czasu wykonania u nas pewnego zestawu testów odpowiada ładowanie w kółko tego samego kodu pythona. Bo testy odpalają jakiś „skrypt” w Pythonie który ma pierdyliard zależności i ten skrypt potrzebuje kilku sekund na wyświetlenie samego helpa a co dopiero żeby zrobić to co ma zrobić. Niestety ów skrypt jest odpalany setki razy przez testy,
Krolik
Krolik
Krolik 20.02.2026, 22:41:08 via Wykop
  • -2
@r1fez: można tylko po co? Rozbudowane aplikacje w Pythonie to dla użytkownika końcowego koszmar. Już sama instalacja to często droga przez mękę, a potem jest tylko gorzej.
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:13:36 via Wykop
  • 1
@r1fez: ostatnio właśnie mam do czynienia z aplikacjami instalowanymi w cloudzie. Aplikacje w Pythonie oraz w Javie to największy koszmar. Straciłem na nie ponad tydzień tylko na samo pierdzielenie się z wersjami Pythona/Javy, wersjami bibliotek, środowiskami wirtualnymi, pierdyliardem sposobów budowania / uruchamiania, z-----a obsługą błędów gdzie aplikacje zamiast napisać prosty komunikat, walą stacktrace bo pliku nie mogły znaleźć. I jeszcze fajniejsze problemy jak nagle musisz używać kilku aplikacji gdzie każda
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:24:02 via Wykop
  • -2
@redorbiter: w Javie masz statyczne typowanie, już samo to mocno przyspiesza pracę i eliminuje proste pomyłki.
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:25:50 via Wykop
  • -2
@K-S-: nie zawsze musisz chronić muteksami
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:39:53 via Wykop
  • 2
@comrade: no proporcje są odwrotne, Python nadaje się dobrze tak naprawdę w bardzo małej ilości zastosowań. Nieźle zastępuje basha w jakichś automatyzacjach co mają posklejać kilka innych bibliotek / komend. I to by było tyle.

Aplikacje webowe - Python słabo się nadaje ze względu na wprowadzane opóźnienia. Nawet zwykłe stukanie do bazy po sieci z poziomu Rust/C/Javy jest wielokrotnie szybsze niż z poziomu Pythona.

Jeżeli myślisz że to I/O jest współcześnie
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:52:52 via Wykop
  • -1
@CzasemTuZerkam: miliony mebli w polskich mieszkaniach jest zrobiona z płyty wiórowej. Nie zmienia to jednak faktu że płyta wiórowa to najbardziej badziewny materiał na meble, ciężki, nietrwały, nieodporny na wilgoć.
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 06:54:47 via Wykop
  • -4
@SharkyShark: w sumie to zdechło, a może nie? Poza jakimiś stronkami na wordpressie to mało się w tym obecnie robi.
Krolik
Krolik
Krolik 21.02.2026, 21:42:00 via Wykop
  • -1
@K-S-: szybkość pisania w Pythonie to mit. Mamy w firmie zespoły piszące w Pythonie i nie mają wyższej produktywności niż zespoły robiące w innych językach. Python może jest szybszy jak piszesz g---o skrypt na 100 linijek i akurat trafisz na bibliotekę która zrobi co trzeba. W dużej aplikacji pisze się już znacznie wolniej. Mnie się w Rust pisze znacznie szybciej niż w Pythonie.
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 09:04:09 via Wykop
  • -1
@r1fez: Z tym że C++ prostszy od Rust i nie ma problemów to pojechałeś grubo xD Poczytaj sobie raporty z Google i Microsoft. Oni zatrudniają programistów którym płacą często po $500k rocznie a i tak mają błędy w C++. Rust rozwiązuje też masę problemów które nie są związane z zarządzaniem pamięcią, a które są problemami też dla Javy i Pythona. Choćby thread-safety czy use-after-close.

Podobnie odleciałeś z tym że Go
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 09:26:51 via Wykop
  • -1
@r1fez: btw pyenv (i poetry) oczywiście znam; paradoksalnie wcale nie rozwiązuje wszystkich problemów, a wprowadza też pewne nowe, podobnie jak każdy z 20 systemów budowania projektu w Pythonie, który już miał być tym dobrym, a okazał się ułomny tylko każdy w inny sposób.
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 09:32:44 via Wykop
  • -1
@sebusik: nie tak samo; są gatunki drewna naturalnie bardzo odporne na wilgoć np teak, których się używa na łodziach. Poza tym lite drewno nie odkształca się / nie puchnie tak bardzo jak płyta wiórowa i daje się dość łatwo zabezpieczyć, dlatego z powodzeniem używa się np na tarasy, pergole, ławki i inne przedmioty wystawione na działanie warunków atmosferycznych. A nawet lekko spuchnięte / zawilgocone ma nadal niemal pełną wytrzymałość. Płyta
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 09:40:29 via Wykop
  • -1
@wcaleniepchamsiewmultikonto: banki to używają jeszcze Cobola, to o niczym nie świadczy. I nie jest to też prawda, może niektóre banki używają, ale akurat większość dużych banków stoi głównie Javą.
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 09:49:58 via Wykop
  • -2
@wcaleniepchamsiewmultikonto: aż sobie z ciekawości sprawdziłem oferty pracy największych banków w Polsce i teraz widzę jednoznaczne, ze pierdzielisz. Żaden z wiodących banków nie szuka ludzi od PHP. Banki i ubezpieczalnie to oaza Javy i .NET.

PKO BP: Java (Spring), JS, TS, React
MBank: C#, na froncie React
ING: Java, Node.JS
Millennium:
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 17:26:37 via Wykop
  • 0
@wcaleniepchamsiewmultikonto: niekoniecznie, tak jak napisałem na początku, banki są wyjątkowo konserwatywne i nie zdziwiłbym się gdyby obok Cobola trzymały jeszcze gdzieś jakieś legacy w Delphi czy PHP. Skoro działa to po co ruszać. Ale jednak dominującymi technologiami w korpo są Java i .NET i to w nich robi się najwięcej projektów.

To nie są już te czasy kiedy praktycznie wszystko stało na PHP. Z kolei małe startupy coraz częściej wybierają
Krolik
Krolik
Krolik 22.02.2026, 17:34:25 via Wykop
  • -1
@r1fez: w C++ jak nie śledzisz aktywnie ownershipu to jesteś w czarnej dupie bardzo szybko. Jedyna różnica jest taka że kompilator cię nie przypilnuje. Rust formalizuje dobre praktyki znane z c++ i robi z nich jawne zasady języka. Dzięki temu tak naprawdę jest łatwiej, szczególnie że kompilator ma praktycznie najlepsze komunikaty o błędach i najlepszy linter ze wszystkich języków jakie widziałem. I nie, nie jest przez to trudniej bo zawsze
Krolik
Krolik
Krolik 27.02.2026, 12:56:34 via Wykop
  • -1
@comrade: trzeba nie mieć za grosz doświadczenia w różnych technologiach żeby twierdzić, że język i jego ekosystem nie ma wpływu na wszystkie rzeczy które wymieniłeś odnośnie błędów. Otóż ludzie popełniają te błędy bo technologia im na to pozwala. I być może faktycznie jak pracujesz z jakimiś kompletnymi debilami, to oni zrobią data race nawet jak będą pisać w Haskellu i zepsują pamięć pisząc w Javie, ale jednak przeciętny programista aż
Krolik
Krolik
Krolik 27.02.2026, 14:18:05 via Wykop
  • -1
@comrade:

A teraz ten 0.1% gdzie masz rację. Istotnie, na samym języku (np python vs C++) w realnym świecie zauwazysz różnice wydajnościowe. Ale zauważysz je TYLKO w ultra skrajnych przypadkach np:


Bzdura. My różnice widzieliśmy w sytuacji gdy skrypt Pythona uderzał w bazę raptem 2 tys razy na sekundę. Gdzie wąskim gardłem była serializacja i deserializacja danych przez sterownik bazodanowy. Po zamianie na sterownik natywny napisany w C skrypt przyśpieszył
Krolik
Krolik
Krolik 02.03.2026, 08:49:09 via Wykop
  • -1
@comrade: Ale odróżniasz żądanie bazodanowe od requestu użytkownika? Przy obecnej kretynskiej modzie na mikroserwisy załadowanie interfejsu użytkownika strony www to czasem kilkadziesiąt lub nawet ponad sto uderzeń w backend (kiedyś patrzyliśmy dlaczego jira się muli i właśnie tak się działo) z czego te uderzenia w backend części robią więcej niż jedno zapytanie do bazy lub kolejnych API wewnętrznych. Te koszty się bardzo szybko dodają. Dodaj do tego nieefektywne mechanizmy jak
Krolik
Krolik
Krolik 19.03.2026, 06:27:22 via Wykop
  • 0
@comrade: bzdura, jeśli dobrze zaprojektujesz system, to pisząc w szybkim języku i używając szybkich frameworków uzyskasz o wiele lepsze efekty niż używając stosu który wydajności przeszkadza na każdym kroku, takim jak Python.

Patrz - tu masz historię gościa który produkcyjny backend przepisał z Javy na Go a potem na Rust: https://www.reddit.com/r/rust/s/3eKtr8FgDm

I'm running Rust in production now. The compile time tax is real, but the runtime payoff is massive — we're
Krolik
Krolik
Krolik 19.03.2026, 06:51:37 via Wykop
  • 0
@comrade: nie mogę już edytować komentarza ale jeszcze dodam jedną rzecz - to czy dobrze zoptymalizujesz aplikację i czy masz dobrze przemyślaną architekturę to jest sprawa ortogonalna do wyboru stosu i języka. Wybierając szybki stos zamiast pythona, całkowicie za darmo masz co najmniej 10x bonus wydajnościowy, tak jakbyś wszystkie komputery na których instalował aplikację były 10x szybsze. Zupełnie za darmo. Więc nie ma sensu z tego rezygnować.

W praktyce widzę

279

Telefonia analogowa PRL

Telefonia analogowa PRL

Jak to możliwe, że w czasach PRL jednym kablem telefonicznym prowadzono kilka, a nawet kilkanaście rozmów jednocześnie? W tym odcinku pokazuję podstawę działania telefonii nośnej, czyli modulację, dzięki której rozmowy można było przenosić w inne pasma częstotliwości i przesyłać razem jedną linią

ochucki
z
youtube.com
dodany: 15.03.2026, 19:19:08
  • 31
  • #
    telekomunikacja
  • #
    telefony
  • #
    sieci
  • #
    prl
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
Krolik
Krolik
Krolik 16.03.2026, 14:37:24 via Wykop
  • 0
@GlupiLogin: modulacja AM jest akurat zarąbista i nadal jest w powszechnym użyciu i z pewnymi modyfikacjami (np. QAM) jest używana w transmisjach cyfrowych w telefonii komórkowej. Jej podstawową zaletą jest to, że pasmo potrzebne na przesłanie sygnału jest tej samej szerokości co szerokości widma sygnału przed modulacją (w przypadku AM-SSB; w przypadku AM-DSB dwukrotność). Co oznacza że przykładowo do analogowego przesłania mowy potrzebujesz raptem kanału o szerokości 3 kHz.

Zamiast

387

Valve nie może znaleźć RAM do Steam Machine i prosi o pomoc

Valve nie może znaleźć RAM do Steam Machine i prosi o pomoc

Valve błaga o RAM, producenci konsol podnoszą ceny. Kryzys komponentów trwa w najlepsze.

ochucki
z
ithardware.pl
dodany: 15.03.2026, 10:43:42
  • 210
  • #
    steammachine
  • #
    gry
  • #
    komputery
  • #
    valve
  • #
    technologia
Krolik
Krolik
Krolik 15.03.2026, 20:17:19 via Wykop
  • -2
@JestemD: co ma lutowanie do wydajności? To tylko sposób podłączenia, można zrobić socket. Na szybkość RAMu mają wpływ kości i ich zegar, a nie to czy ścieżki są o centymetr dłuższe (ten centymetr może dodać max 0.1ns opóźnienia). Producenci lutują RAM bo tak jest nieco taniej i bardziej niezawodnie. Jak masz RAM nielutowany, to dochodzi dodatkowy krok obsadzenia kości RAM w gniazdach.
Krolik
Krolik
Krolik 16.03.2026, 12:43:19 via Wykop
  • 0
zawsze na złączu będziesz miał straty na sygnale - to podstawowa fizyka.


@JestemD: jakieś straty będziesz mieć, ale pytanie ile tych strat będzie.
Bo inaczej to sorki, ale brzmi jak audio-voodoo. Oczywiście, kabel głośnikowy z czystego srebra ma mniejszą rezystancję niż miedziany, ale realnie nie ma to znaczenia.

Konektorów używa się do łączenia sygnałów z częstotliwościami na poziomie 25+ GHz i jakoś dają radę. Pamięci są dość powolne, tam nie

788

HP znów blokuje zamienniki tuszu

HP znów blokuje zamienniki tuszu

Praktyka blokowania zamienników tuszu w drukarkach HP ponownie znalazła się pod ostrzałem krytyki. Organizacja branżowa oskarża firmę o łamanie nowych zasad ekologicznych

ochucki
z
pixelnerd.pl
dodany: 13.03.2026, 08:59:43
  • 212
  • #
    drukarki
  • #
    hp
  • #
    druk
  • #
    kjomput
  • #
    komputery
  • #
    ekologia
Krolik
Krolik
Krolik 13.03.2026, 22:27:44 via Wykop
  • -1
@LudzieToDebile: no na przykład ja kupiłem nieco ponad 10 lat temu wielofunkcyjne laserowe urządzenie HP z drukiem w kolorze. Zamienniki działają, jak się skończył żółty to nadal można drukować i skanować, drukarka zaliczyła jedną niewielką awarię która sam naprawiłem, bo HP dostarcza podrecznik serwisowy z instrukcjami jak wymienić każdą część i w której są nawet schematy elektroniki. Drukarka jest zbudowana bardzo solidnie. Działa z Windows, Mac i Linux (pełne wsparcie,
Krolik
Krolik
Krolik 13.03.2026, 22:35:03 via Wykop
  • 0
@editores: no nie, akurat generatory RF, analizatory widma, oscyloskopy i zasilacze robią wyśmienite, tylko potrafią kosztować tyle co 100 drukarek (dla niewtajemniczonych - Agilent/Keysight to dawniej HP i to jest jak Ferrari wśród sprzętów laboratoryjnych - przykładowo chiński prosty multimetr no name kosztuje 50 zł, tajwański Brymen ze średniej półki o podobnych funkcjach 300-500 zł, a Keysight o takich samych funkcjach 4000 zł).

36

"Dzikie dzieciństwo" Ludzie dorastajacy w latach 70.

"Dzikie dzieciństwo" Ludzie dorastajacy w latach 70.

Dorastanie w latach 70. było zupełnie innym doświadczeniem niż dorastanie dzisiaj. Świat był wolniejszy. Technologia nie dominowała codziennego życia. A wiele rzeczy trzeba było odkrywać samemu. Właśnie dlatego osoby wychowane w tamtym czasie często rozwinęły unikalne cechy charakteru.

powsinogaszszlaja
z
youtube.com
dodany: 13.03.2026, 09:13:36
  • 24
  • #
    psychologia
  • #
    przemyslenia
  • #
    ciekawostki
  • #
    rozwojosobisty
Krolik
Krolik
Krolik 13.03.2026, 20:03:38 via Wykop
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

276

37 lat od narodzin WWW. Pomysł Tima Bernersa

37 lat od narodzin WWW. Pomysł Tima Bernersa

12 marca 1989 roku Tim Berners-Lee przedstawił pomysł, który z czasem całkowicie zmienił sposób korzystania z internetu. W dokumencie przygotowanym w ośrodku badawczym CERN zaproponował stworzenie systemu umożliwiającego łatwe udostępnianie i łączenie informacji między komputerami.

ochucki
z
pixelnerd.pl
dodany: 12.03.2026, 17:07:07
  • 44
  • #
    www
  • #
    internet
  • #
    informatyka
  • #
    stronywww
  • #
    programowanie
  • #
    komputery
Krolik
Krolik
Krolik 13.03.2026, 09:46:52 via Wykop
  • 3
@RKN_: elektroda jest spoko, tylko nie możesz mieć zasilacza z czarnej listy i musisz umieć używać wyszukiwarki, bo takie samo pytanie na pewno już ktoś zadał. Co w tym trudnego?

584

Polska firma FlyFocus zbuduje nową fabrykę. Produkcja bez części z Chin!

Polska firma FlyFocus zbuduje nową fabrykę. Produkcja bez części z Chin!

FlyFocus, polski producent zaawansowanych systemów bezzałogowych i dronów z Warszawy zbuduje nowy zakład i rozszerzy produkcję. Produkcja bez części z Chin. Więcej informacji + FILM:

ralf-szer
z
investmap.pl
dodany: 12.03.2026, 11:15:30
  • 47
  • #
    ciekawostki
  • #
    technologia
  • #
    inwestycje
  • #
    polska
  • #
    drony
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 15:05:04 via Wykop
  • -1
@abhagebhar: gorzej jak pewne rzeczy są tylko na Ali a nie można ich dostać w ogóle w hurtowniach takich jak TME. Przykładowo spróbuj znaleźć filtry ceramiczne / rezonatory na 455 kHz, 10.7 MHz, induktory zmienne czy nawet głupie trymery. Wywiało. Nie ma. A na Ali zatrzęsienie, do wyboru do koloru. I co zabawne to nie jest tak, że nikt tego nie produkuje czy że nikt tego nie używa. Np. induktory
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 15:56:55 via Wykop
  • 4
@abhagebhar: dlatego napisałem "pasywną drobnicę". Mikroprocesorów, pamięci, kondensatorów elektrolitycznych, tranzystorów mocy na Ali bym absolutnie nie kupował (bo to loteria - np. mam jeden zestaw kondensatorów całkowicie do bani, ale mam też drugi i są dobre).

Ale to chyba tylko jakieś radio tranzystorowe by się dało :)


Z odpowiedników SMD pewnie tak. Z THT tak jak kiedyś - zapomnij, nie produkuje się. Praktycznie wszystkie klasyczne tranzystory na jakich budowało się

425

List otwarty do Google w sprawie obowiązkowej rejestracji programistów w Android

List otwarty do Google w sprawie obowiązkowej rejestracji programistów w Android

Adresaci listu: Sundar Pichai (CEO), Sergey Brin i Larry Page (założyciele), Vijaya Kaza, dyrektor generalny ds. zaufania do aplikacji i ekosystemu. List podpisali m.in. Free Software Foundation, LineageOS, KDE, Brave, Nextcloud, OpenStreetMap, Proton, Electronic Frontier Foundation, Fastmail i inni

rflstf
z
keepandroidopen.org
dodany: 11.03.2026, 22:43:14
  • 162
  • #
    prywatnosc
  • #
    inwigilacja
  • #
    opensource
  • #
    android
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 12:38:55 via Wykop
  • -2
@fervi: na iOS jakoś ta wydajność jest
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 12:55:55 via Wykop
  • 1
@fervi: wystarczy że mi się aplikacje nie zacinają na telefonie, który ma 3 lata
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 13:11:27 via Wykop
  • -4
Fatalna wydajność aplikacji to jedno (na to Google dużego wpływu nie ma, oprócz ubijania ich)


@fervi: trochę jednak miało - trzeba było nie wybierać Javy / Kotlin na główny język tworzenia aplikacji. Wiadomo było że Java od zawsze zamula i ma absurdalne wymagania pamięciowe, a ci geniusze wybrali Javę na telefony xD

: Tylko gdy aktualizacje wywalają telefon? Znam to, znam :D Kolega właśne oddał telefon na rękojmię, bo Apple
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 13:16:08 via Wykop
  • -2
i absolutnie nie rozumiem dlaczego do skrolowania Wykopu czy Tiktoka musi to od razu wpierdzielać całą dostępną pamięć RAM.


@brokenik: bo całemu współczesnemu pokoleniu programistów wmówiono, że automatyczne zarządzanie pamięcią jest tak samo wydajne, a nawet wydajniejsze od zarządzania ręcznego. Co oczywiście nie było trudno i oni to z radością podchwycili, bo większość z nich nie umie zarządzać pamięcią w ogóle, więc się cieszą, że robi to za nich automat.
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 13:50:43 via Wykop
  • -4
@fervi: na Android nie masz tej względnie szybkiej Javy od Oracle tylko masz jakieś javopodobne g---o od Google. Język jest ten sam, ale runtime pod spodem jest inny. A swoją drogą to nie, OpenJDK 25 nadal bardzo bardzo daleko do wydajności C / C++ /Rust.
Krolik
Krolik
Krolik 12.03.2026, 14:15:43 via Wykop
  • -1
Natomiast czy nadal brakuje, ludzie tworzą benchmarki i wychodzą różne wyniki ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@fervi: przez ostatnie 20 lat nie miałem ani jednej sytuacji, żeby ktoś napisał kod w Java a ja bym go potem nie przyspieszył 2-10x przepisując na C lub Rust, przy okazji zużywając 10x mniej RAMu. I to mówię o kodzie optymalizowanym już przez inżynierów podkupionych nierzadko z FAANG, o którym mówili,

756

Skąd zakrzepy po szczepionce przeciw COVID

Skąd zakrzepy po szczepionce przeciw COVID

"Naukowcy odkryli właśnie, że rzadkie przypadki powikłań po szczepionce przeciw COVID-19 związane są z błędną odpowiedzią układu odpornościowego." Czyli szury miały rację? Szok i niedowierzanie.

Gandalf_bialy
z
medonet.pl
dodany: 11.03.2026, 12:30:46
  • 324
  • #
    covid19
  • #
    szczepienia
  • #
    zdrowie
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 22:29:50 via Wykop
  • 3
@nagi720317: paradoks polega na tym że zakrzepicę powodowała czasami szczepionka oparta o klasyczną technologię, zbudowana w oparciu o adenowirusa, a nie szczepionka mRNA.

1016

Absurd unijnej biurokracji. Nie kupisz w niemieckim sklepie częsci zamiennej

Absurd unijnej biurokracji. Nie kupisz w niemieckim sklepie częsci zamiennej

Chciałem naprawić drzwi tarasowe. Potrzebna część w Niemczech kosztuje 5 euro (ok. 20 zł). W Polsce ten sam element u "januszy biznesu" kosztuje 170 zł. Chcesz zamówić zza granicy w ramach "wolnego rynku UE"? Nie możesz. Małe sklepy blokują wysyłkę przez nowe unijne dyrektywy opakowaniowe.

solla
z
wykop.pl
dodany: 11.03.2026, 11:32:13
  • 185
  • #
    afera
  • #
    uniaeuropejska
  • #
    gospodarka
  • #
    prawo
  • #
    biznes
  • #
    januszebiznesu
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 14:29:44 via Wykop
  • 81
Zamów na Aliexpress. Przesyłać z Chin się jakimś dziwnym trafem opłaca.
  • 7
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 17:20:05 via Wykop
  • 0
@Cozwykopem: 3 euro nie jest za każdy produkt tylko za każdą kategorię produktów. Jak zamawiasz 50 różnych guzików albo 50 różnych części elektronicznych to zapłacisz tylko jeden raz 3 euro. Jak w jednej paczce zamówisz guziki i części elektroniczne, to nalicza ci 6 euro.

528

Już nie ma odwrotu, wszyscy wracają do silników spalinowych.

Już nie ma odwrotu, wszyscy wracają do silników spalinowych.

Jeszcze 5 lat temu stawiano na napęd elektryczny. Teraz tendencja się zmienia i do łask wracają samochody z silnikami spalinowymi.

HardWax
z
youtube.com
dodany: 07.03.2026, 10:56:14
  • 531
  • #
    motoryzacja
  • #
    samochody
  • #
    ciekawostki
  • #
    technologia
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 06:17:21 via Wykop
  • 2
@milo1000: współczesne silniki benzynowe mają sprawność ponad 40%. A sprawność silnika elektryczneg, akumulatora oraz przesyłu energii w elektryku to też nie jest 100%, tylko bliżej 70-80%. Ostatecznie te liczby trzeba podzielić przez 2 a nie 3-4.
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 06:26:44 via Wykop
  • 6
@kwanty: panele znalazłeś w lesie czy przyniosła ci wróżka elektruszka?
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 06:28:51 via Wykop
  • 10
@Amras: jak masz tanią taryfę nocną to w dzień masz wyższą stawkę i więcej płacisz za normalne domowe zużycie niż ktoś kto ma G11.
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 06:32:45 via Wykop
  • -1
@KRogala2512: Te ładowarki po 400 KW z 8 punktami to mają 400 KW łącznie na te 8 stanowisk.
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 06:36:51 via Wykop
  • 12
@Sabr: Tesla 3 to poziom wyposażenia i materiałów Skody Fabii a Ty to z BMW porównujesz? I jeszcze ten wieśniacki tablet w środku.
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 07:36:55 via Wykop
  • 0
@Sexinstruktor: oni nie potrafią zrobić prostych tranzystorów mocy czy kondensatorów żeby nie wybuchały a Ty tu bajdurzysz o jakimś ładowaniu w 5 minut
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 08:20:19 via Wykop
  • -1
@Amras: tracisz, ja się grzeje gazem i mam taniej niż Ty
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 08:22:09 via Wykop
  • -1
@milo1000: właśnie nie wyżyłowane, wolnossące w cyklu Atkinsona
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 08:34:30 via Wykop
  • -2
@Sabr: chodziło mi o poziom jakości - materiały, spasowanie. W Tesli to jest poziom klasy co najwyżej średniej czyli Skody, a Ty to z premium porównałeś. Ergonomia Tesli jest też tragiczna - brak fizycznych przycisków tylko głupi tablet - oszczędności na każdym kroku. Producentowi taniej dać tablet niż tysiąc przycisków. W moim Lexusie mam fizyczne przyciski / manipulatory do praktycznie wszystkiego, nawet do obsługi nawigacji. To jest prawdziwe premium a
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 10:02:29 via Wykop
  • 0
@kwanty: mój samochód nie ma sprzęgła, nie ma turbiny, pompę wody ma zaprojektowana poprawnie i nie słyszałem aby komuś w ciągu 15 lat padła, a rozrząd ma niezniszczalny na łańcuchu. Akumulator rozruchowy to grosze nie częściej niż raz na 5-7 lat. Klocki starczają na 100 tys km jazdy po mieście. Z tych rzeczy co wymieniłeś tylko olej i filtry i świece to prawda ale to są serio grosze jak robisz
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 10:23:14 via Wykop
  • 0
@Sabr: sam fakt że podkreślasz że są wajchy do wycieraczek już mówi sam za siebie że coś z tym samochodem jest nie halo. Poprawili już przynajmniej awaryjne otwieranie drzwi czy nadal jest to śmiertelna pułapka?
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 10:25:54 via Wykop
  • -1
@Buzdygan666: Jak robisz mniej niż 10k rocznie to elektryk ci się nie opłaca. Tracisz kupe kasy na droższe ubezpieczenie i szybszą deprecjację a na paliwie oszczędzasz mało, bo mało jeździsz. I o to chodzi z tym argumentem z trasami. Elektryk żeby się opłacał musi być dużo jeżdżony. Żeby był dużo jeżdżony musi być jeżdżony w trasy. A w trasy się akurat nadaje najmniej.

Z jakiegoś dziwnego powodu elektryki głównie opanowały
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 11:17:37 via Wykop
  • 0
@kwanty: g---o się znasz, nie ma ani dwumasy, ani hydrokinetycznego, ani klasycznego. To jest eCVT.
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 11:47:03 via Wykop
  • 0
@milo1000: sama linia WN ma małe straty, ale nie zasilasz ładowarki samochodu bezpośrednio z linii WN tylko po drodze masz co najmniej 2 trafa oraz odcinki niskiego napięcia. I jeszcze przetwornice AC-DC w samej ładowarce, zrobiona na mosfetach, które też mają straty. Sam akumulator też ma straty energii przy ładowaniu i rozładowaniu - jak myślisz po co w elektryku masz płyn chłodniczy?
Krolik
Krolik
Krolik 08.03.2026, 13:50:55 via Wykop
  • -2
@kwanty: nie ma sprzęgła i nie ma żadnych mechanizmów ciernych. Jest silnik elektryczny (a nawet dwa) oraz przekładnia planetarna zazębiona na stałe realizująca mechanizm różnicowy - na wejściu tego mechanizmu masz silnik spalinowy sprzężony z silnikiem elektrycznym, na wyjściu przekazanie napędu na koła a na drugim wejściu drugi odwracalny silnik elektryczny mogący działać też jak generator. Układ może ruszyć używając silnika elektrycznego na wejściu różnicowym przy nieruchomym wale wejściowym a
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 08:32:07 via Wykop
  • -1
@kwanty: w klasycznej mechanice mechanizm różnicowy to nie jest sprzęgło; mimo że pozwala na ruch jednej strony przy zablokowaniu drugiej. Ale niech Ci będzie, nawet jeśli realizuje funkcję taką jak sprzęgło, to przypominam że podniosłeś ten argument w kontekście tego że po pewnym czasie rzekomo trzeba je wymienić bo się zużyje i że będzie to koszt. A tam nie ma nic co by mogło się zużyć. Ten mechanizm jest prostszy
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 10:26:10 via Wykop
  • -1
@kwanty: w tej sytuacji Ty w Twoim BEV też masz sprzęgło
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 10:29:14 via Wykop
  • -2
Zamiast 100% redukcji jest 90% redukcja emisji CO2


@kwanty: przechodząc na samochody elektryczne nie da się osiągnąć 90% redukcji emisji CO2. Wg wielu badań samochody elektryczne emitują tylko nieznacznie mniej w całym cyklu życia niż hybrydy na LPG i to przy dobrym miksie energetycznym bazującym na OZE. Przy takim miksie jaki mamy obecnie w Polsce, na razie BEV ma wyższe emisje niż HEV. UE prawdopodobnie liczy tylko emisje z rury
Krolik
Krolik
Krolik 10.03.2026, 09:22:33 via Wykop
  • -2
@kwanty: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://repo.pw.edu.pl/docstore/download.seam%3FentityType%3Darticle%26entityId%3DWUTc662ae579d5c4304aacb723539c6223f%26fileId%3DWUTe6a8fd4ffed3497392a81649eb7e277e&ved=2ahUKEwiHo66o_5STAxUYQVUIHQVWGqMQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw1jDO6gsBPF1pA6isxZwC2j

Research conducted and the data presented in the article
indicate that the amount of carbon dioxide and pollutants
released by cars is largely dependent on the kind of fuel
used (in the case of ICEVs) and the energy mix
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 08:31:52 via Wykop
  • 0
@kwanty: a co jest nie tak? Fakty są takie że polska energetyka jest cały czas głównie oparta o węgiel. Węgiel jest nadal dominującym źródłem energii mimo rosnącego udziału OZE. W drugiej kolejności gaz. OZE to około 50% mocy, ale… zainstalowanej. Rzeczywista ilość energii wyprodukowana z OZE w 2025 roku to około 30%. Czyli 70% to źródła kopalne, w których bardzo duży udział ma węgiel.

Jeśli chodzi o CO2 to przez
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 14:18:31 via Wykop
  • 1
@kwanty:

Udział węgla w miksie energetycznym spada - non stop i to od dekad


Owszem, i bardzo dobrze.
Jak spadnie wystarczająco bardzo, to wtedy się powinno elektryfikować transport, a

321

Kolejni masowo zwalniają. 30 tys. osób straci pracę

Kolejni masowo zwalniają. 30 tys. osób straci pracę

Sytuacja na rynku pracy nie jest łatwa. Ten problem nie dotyczy jedynie Polski. Równie niepokojące sygnały płyną zza oceanu. Amerykański koncern Oracle Corporation może zwolnić w tym roku aż 20% załogi, czyli blisko 30 tys. osób. To nie jedyna firma z branży technologicznej, która ma coraz większe p

muszynianka812
z
fxmag.pl
dodany: 10.03.2026, 13:34:41
  • 88
  • #
    technologia
  • #
    usa
  • #
    praca
  • #
    pieniadze
  • #
    gospodarka
  • #
    ekonomia
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 11:07:13 via Wykop
  • 3
@lonely_wolf_: tia, a ostatnio Amazon wprowadził zmianę, że teraz każdy kod pisany przez juniorów i midów z użyciem AI musi być sprawdzany przez seniorów, po tym jak mieli serię poważnych awarii spowodowanych głupotami które powymyślało AI.

313

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy powoduje tzw. wypalenie mózgu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy powoduje tzw. wypalenie mózgu

W badaniu 14 procent pracowników stwierdziło, że doświadczyło zmęczenia psychicznego wynikającego z nadmiernego wykorzystywania narzędzi AI, interakcji z nimi i/lub nadzorowania ich w zakresie przekraczającym możliwości poznawcze. Odsetek ten był najwyższy wśród osób zajmujących się marketingiem,

rflstf
z
futurism.com
dodany: 08.03.2026, 21:51:36
  • 140
  • #
    ai
  • #
    sztucznainteligencja
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    biologia
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 17:45:42 via Wykop
  • 14
@kendziu666: Każdy. To nie działa tak że jak napiszesz “make no mistakes” to nie będzie robić błędów. LLMy są z natury omylne i halucynują.
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 17:51:20 via Wykop
  • 0
@CitroenPicaso: proszę, zajęło całe 10 sekund wyszukanie tego: https://www.nature.com/articles/s41598-020-62877-0

Habitual use of GPS negatively impacts spatial memory during self-guided navigation
Krolik
Krolik
Krolik 09.03.2026, 19:09:04 via Wykop
  • 1
@Anekito: „normalnie“ — w czym problem?
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 08:29:34 via Wykop
  • -2
@CitroenPicaso: proba jest wystarczająco duża aby zależność była istotna statystycznie. Bo zależność była bardzo silna.

2007

Rodzina ofiar wypadku spowodowanego przez Sebastiana M. na A1 zabrała głos

Rodzina ofiar wypadku spowodowanego przez Sebastiana M. na A1 zabrała głos

Wypadek na A1: Matka ofiary wygłosiła oświadczenie: "Słyszymy, że nie wygramy z pieniędzmi i koneksjami rodziny"

kasia-nowak85
z
gazetaprawna.pl
dodany: 23.02.2026, 10:18:42
  • 228
  • #
    polska
  • #
    wiadomosci
  • #
    wydarzenia
  • #
    informacje
  • #
    ciekawostki
Krolik
Krolik
Krolik 23.02.2026, 10:43:40 via Wykop
  • -4
@VWgolf3: Dawaj przepis zabraniający jazdy pasem innym niż prawy.
Krolik
Krolik
Krolik 23.02.2026, 13:27:07 via Wykop
  • 1
@VWgolf3: no i właśnie widać typie, że jedynym nieznającym przepisów tutaj jesteś Ty. Miałeś dać przepis zabraniający jazdy innym pasem niż prawy. W art 16 pord takiego przepisu nie ma. Tam jest nakaz jazdy po prawej JEZDNI. A jezdnia to nie pas ruchu.

No i swoją drogą... jeśli dajmy na to hipotetycznie znajdziesz gdzieś przepis zabraniający jazdy środkowym lub lewym pasem, to w takim razie Majtczak złamał ten przepis bo
Krolik
Krolik
Krolik 23.02.2026, 14:19:24 via Wykop
  • -1
@Emha_vmpd:

Kierujący jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni (ust. 4).


Widzisz słowo "MOŻLIWIE"? Czy może czytasz co drugi słowo w przepisie?
To słowo oznacza, że ustawodawca dopuszcza jazdę pasami innymi niż prawy w kilku sytuacjach, np. w sytuacji gdy prawy pas jest zajęty przez powolniejszy pojazd, albo gdy zamierzamy skręcić w
Krolik
Krolik
Krolik 03.03.2026, 16:57:23 via Wykop
  • -1
@Krolik: Nie, nie jest winnym bo on wykonywał manewr wyprzedzania gdzie miał obowiązek jazdy lewym pasem ruchu względem podjazdu który wyprzedza. Pan Sebastian Majtczak jest niewinny.


@VWgolf3: napisałeś, że jazda lewym pasem jest zabroniona. Jesteś niekonsekwentny.
Teraz twierdzisz że jednak jest dozwolona podczas wyprzedzania. No niesamowite, powoli do Ciebie trafia.
No więc skoro jest dozwolona podczas wyprzedzania, to znaczy że Kia też miała prawo jechać lewym pasem, bo
Krolik
Krolik
Krolik 03.03.2026, 22:41:00 via Wykop
  • -1
@VWgolf3: dla uznania winy nie ma znaczenia czy Kia kogoś wyprzedzała czy nie, bo nie miało to żadnego związku z zaistnieniem wypadku :P Istnieje możliwość żeby legalnie Kia była na lewym lub środkowym pasie i Majtczak powinien był to przewidzieć, że lewym lub środkowym pasem może poruszać się jakiś pojazd. Nie przewidział i nie dostosował prędkości ani techniki jazdy, więc jest wyłącznym winnym.

Złamanie jakiegoś przepisu który nie miał związku
Krolik
Krolik
Krolik 04.03.2026, 15:18:02 via Wykop
  • -2
@VWgolf3: No normalnie nie miało związku. Gdyby Kia jechała lewym / środkowym pasem i kogoś wyprzedzała to do wypadku też by doszło identycznie, mimo że nie złamałaby żadnego przepisu. Oznacza to, że fakt czy Kia kogoś wyprzedzała czy nie jest irrelewantny dla oceny sytuacji i nie miał żadnego wpływu na położenie pojazdów ani reakcje kierowców. Kia zgodnie z prawem mogła jechać środkowym lub lewym pasem i inni uczestnicy ruchu mieli
Krolik
Krolik
Krolik 05.03.2026, 09:58:17 via Wykop
  • -2
@VWgolf3:

Ma to sens, do momentu w którym nie uwzględnisz, że w takiej sytuacji kierowca BMW widzi dwa auta więc zakłada iż jedno jedziesz prawym pasem drugie środkowym


Przy 300 km/h Majtczak niczego nie widział i nad niczym nie panował. Argument całkowicie chybiony.
Zresztą jakby jechał prawidłowo i panował nad autem to by minął Kię lewym pasem, który był wolny, albo zwolnił do takiej prędkości aby jechać za nią i
Krolik
Krolik
Krolik 05.03.2026, 10:14:47 via Wykop
  • -1
Przecież system tak zaprojektowany będzie działał tak samo źle niezależnie od tego w czym go napiszesz.


Skąd ta pewność?
Jak masz szybki stos technologiczny, to możesz wiele rzeczy uprościć. Może nie musisz stukać 100 razy w backend i nie musisz mieć 20 mikroserwisów tylko ogarniasz wszystko jednym serwerem. Bo się okazuje że nie musisz mieć pierdyliarda warstw, zrównoleglania i innych cudów na kiju aby to jakoś chodziło. Poza tym kultura budowy oprogramowania w językach
Krolik
Krolik
Krolik 05.03.2026, 11:49:31 via Wykop
  • -1
@VWgolf3:

Gdyby kierowca Kia jechał prawidłowo to do wypadku by nie doszło


Kierowca Kia nie złamał żadnego przepisu związanego z bezpieczeństwem ruchu, Majtczak złamał ich wiele.
Krolik
Krolik
Krolik 05.03.2026, 13:53:19 via Wykop
  • -2
@VWgolf3: nie, przepis o jeździe możliwie blisko prawej krawędzi to przepis o charakterze instruktoryjnym mający na celu jedynie upłynnienie ruchu. Nie jest to przepis z zakresu bezpieczeństwa. Naruszenie tego przepisu skutkuje w najgorszym przypadku mandatem za utrudnianie ruchu, natomiast nie było w historii przypadku żeby ktoś został obciążony winą za wypadek bo jechał innym pasem niż prawym (oczywiście mówimy o prawidłowym kierunku ruchu, nie o jeździe pod prąd).

W ogóle
Krolik
Krolik
Krolik 11.03.2026, 08:21:27 via Wykop
  • 0
@VWgolf3: to jest wykroczenie za które grozi mandat. I tyle. I w sumie dostać za to nawet ten głupi mandat to trzeba się serio bardzo postarać - sama jazda lewym pasem z maksymalna dopuszczalna prędkością też nie jest jeszcze tamowaniem ruchu. Ten mandat można realnie wyrwać jedynie za celowe np blokowanie pojazdu uprzywilejowanego.

Tamowanie ruchu nie jest nigdy przesłanką do orzeczenia winy ani współwiny spowodowania wypadku, bo tamowanie ruchu nie

381

Oracle szykuje masowe zwolnienia. Nie ma kasy na budowę zamówionych centrów AI

Oracle szykuje masowe zwolnienia. Nie ma kasy na budowę zamówionych centrów AI

Oracle ma zwolnić kilka tysięcy pracowników. Redukcje zatrudnienia mają pomóc w finansowaniu ogromnego programu inwestycyjnego. Firma przygotowuje się do budowy kolejnych centrów danych przeznaczonych dla usług sztucznej inteligencji i się zadłuża coraz bardziej. Inwestorzy są zaniepokojeni.

jestemjakijestem1212
z
ithardware.pl
dodany: 06.03.2026, 15:34:54
  • 137
  • #
    technologia
  • #
    oracle
  • #
    komputery
  • #
    ciekawostki
  • #
    wiadomosci
  • #
    informacje
Krolik
Krolik
Krolik 07.03.2026, 09:33:01 via Wykop
  • 4
@KochanekAdmina: Ale jakie lepsze? Wczoraj był News jak Claude code skasowało komuś całą infrastrukturę produkcyjną w terraformie, razem z bazami danych i ich backupami. xD

240

Irańska stacja numeryczna V32

Irańska stacja numeryczna V32

...możliwość, że na paśmie HF pojawiła się nowa irańska stacja liczbowa. Choć nadal niepotwierdzone, cechy sygnału, jego zachowanie propagacyjne oraz raporty o odbiorze silnie sugerują pochodzenie z Bliskiego Wschodu, co czyni go interesującym tematem dla radioamatorów i entuzjastów monitoringu HF

Ddddddddddf
z
iz0kba.it
dodany: 05.03.2026, 06:42:04
  • 49
  • #
    radioamator
  • #
    hf
  • #
    stacjanumeryczna
  • #
    mosad
  • #
    cia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Krolik
Krolik
Krolik 06.03.2026, 14:33:47 via Wykop
  • 0
@ordynarny_cham: to że słychać szum to niekoniecznie oznacza że nikt nie nadaje tylko że np odbiornik to jakiś tani SDR podpięty do kiepskiej anteny, umieszczony w pobliżu źródeł zakłóceń takich jak ładowarki i zasilacze impulsowe. Wiele tych sdrow w internecie to jakieś zabawki są, a nie porządne radia.

A inna sprawa że w tej by chwili to pasmo na 7 MHz jest zamknięte, trzeba poczekać do wieczora.
Krolik
Krolik
Krolik 06.03.2026, 14:38:04 via Wykop
  • 1
@BornToDie69: dlatego że każdy umie jakoś grać w simsy ale mało ludzi umie zaprojektować i zbudować radio, szczególnie takie odbierające transmisję z Iranu
Krolik
Krolik
Krolik 06.03.2026, 17:05:42 via Wykop
  • -1
@ordynarny_cham: wszystko zależy od mocy sygnału/ propagacji; wiadomo że bardzo silny sygnał to i na wieszaku od ubrań odbierzesz

281

Groźny wypadek w siłowni, za który nikt nie czuje się odpowiedzialny.

Groźny wypadek w siłowni, za który nikt nie czuje się odpowiedzialny.

Ćwiczenia, które miały być dla pana Daniela formą rehabilitacji, stały się początkiem koszmaru. Dlaczego nikt nie czuje się odpowiedzialny za wypadek na siłowni?

HardWax
z
uwaga.tvn.pl
dodany: 03.03.2026, 08:31:16
  • 110
  • #
    mirkokoksy
  • #
    ciekawostki
Krolik
Krolik
Krolik 03.03.2026, 18:19:47 via Wykop
  • 0
@jeanpaul: jeżeli w regulaminie nie było że osobom z endoprotezami nie wolno korzystać, to odpowiedzialność ponoszą też za uszkodzenie endoprotezy i nie ma znaczenia że u zdrowego byłoby tylko zadrapanie czy siniak. Szkoda wystąpiła w związku z prowadzoną działalnością. To że maszyna była nowa czy nawet prawidłowo serwisowana nie jest wystarczające aby wywinąć się od odpowiedzialności, bo przedsiębiorca odpowiada na zasadzie ryzyka (nie musi wcale zawinić).

649

Koniec dotykowego szaleństwa w autach. Chiny mówią "stop"

Koniec dotykowego szaleństwa w autach. Chiny mówią "stop"

Chińskie władze wprowadzają nowe przepisy, które nakazują producentom aut stosowanie fizycznych przycisków dla kluczowych funkcji pojazdu. Zmiana ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez ograniczenie rozpraszania kierowców nadmiarem ekranów dotykowych.

matixrr
z
motoryzacja.interia.pl
dodany: 02.03.2026, 13:19:23
  • 166
  • #
    samochody
  • #
    motoryzacja
  • #
    kierowcy
  • #
    bezpieczenstwo
  • #
    tesla
  • #
    chiny
Krolik
Krolik
Krolik 03.03.2026, 08:41:25 via Wykop
  • -3
@SpokojnyPan: bardzo rozsądne bo taka jest rola babć i dziadków. W UE mamy w tej chwili epidemię babć i dziadków instagramowych - chętnie chwalą się sukcesami wnuków na instagram i FB ale bardzo mało czasu z nimi faktycznie spędzają i w niczym nie pomagają swoim dzieciom.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 10
  • Strona 1 z 10
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 11.11.2022

    Komentator
  • Rocznica
    od 05.01.2026

    Rocznica

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking