Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko213
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
kwanty

kwanty

Dołączył 14 lat i 11 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 110313
  • Znaleziska 96959
  • Mikroblog 13354
  • Obserwujący 215
  • Obserwowane 102

149

Likwidują kolejną porodówkę?

Likwidują kolejną porodówkę?

Powody: zbyt mało porodów - tylko 650 a powinno być min 1500. Największy koszt to personel medyczny. Dyrektor szpitala wskazuje także na problemy z kadrą lekarską, która jest niewystarczająco zaangażowana.

17loginbylzajety
z
tuwodzislaw.pl
dodany: 17 godz. i 59 min temu
  • 78
  • #
    porod
  • #
    dzieci
  • #
    demografia
  • #
    slask
  • #
    lekarz100k
kwanty
kwanty 1 godz. i 56 min temu via Wykop
  • -1
Dlaczego Polacy mają problem z tymi porodówkami


@kasza332: Będą krzyczeć za chwilę że Polki nie chcą się rozmnażać bo nie ma porodówek... a jest odwrotnie, nie ma porodówek bo Polki nie chcą się rozmnażać...
kwanty
kwanty 1 godz. i 54 min temu via Wykop
  • 6
Ludzi w tym kraju nie stać na dzieci


@vojtas123: Ciekawe... czy w czasach wyżu demograficznego (tuż po wojnie) albo w latach 70/80 społeczeństwo było bogatsze niż teraz więc było nas "stać" na więcej dzieci?

Było więcej mieszkań/domów??? To są twarde dane, można sprawdzić - polecam!

37

Paliwo z powietrza. Koreańczycy stworzyli reaktor, który tanio przetwarza CO2...

Paliwo z powietrza. Koreańczycy stworzyli reaktor, który tanio przetwarza CO2...

bezpośrednio w benzynę. Trzy pełne kanistry benzyny to dzienny urobek nowej, południowokoreańskiej instalacji, która zamienia odpadowy dwutlenek węgla bezpośrednio w gotowe paliwo.

Tired_
z
national-geographic.pl
dodany: wczoraj, 00:39:07
  • 18
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    swiat
  • #
    korea
kwanty
kwanty 20 godz. i 53 min temu via Wykop
  • 3
Jasne... a popiół zamianie w węgiel - za darmo, bez energii.

Brednie i półprawdy. Nie da się złamać zasady zachowania energii. Jak spalasz gaz do CO2 i uzyskujesz z tego energię, to żeby potem CO2 zamienić w ten sam gaz trzeba wyłożyć co najmniej tyle samo energii bo inaczej mamy perpetum mobile...

A spalając gaz uzyska się góra 40-50% energii, w drugą stronę ten proces też nie ma sprawności 100%.

Jedyna
  • 6
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty 16 godz. i 38 min temu via Wykop
  • 1
Ale jak ty zrozumiales ten art? Jest napisane ze wydajnisc to 50 procent czyli tylko polowe wlozonej energi pozostaje w weglowodorach. Nie ma lamania zasady zachowania energii.


@7502-6038: Tia... a potem z tych węglowodorów odzyskasz max 50% energii więc round-trip masz 25% w optymalnych warunkach. A jeszcze pytanie jakiej włożonej energii?

Mam spalić tonę ropy żeby uzyskać pół tony ropy?!? No bo właśnie na tym polega wytwarzanie energii z produktów
kwanty
kwanty 6 godz. i 50 min temu via Wykop
  • 0
No z wodorem podobnie wychodzi. Nie ma lekko jak input za darmo dobre i 20 procent efektywnosci calkowitej.


@7502-6038: Z wodorem wychodzi trochę lepiej ale bez szału. Wodór ma tą wadę że trudniej go przechowywać i nie nadaje się do samochodów ale za to można bezpośrednio robić z niego prąd (ogniwa paliwowe) czego się nie da z węglowodorami.
kwanty
kwanty 3 godz. i 42 min temu via Wykop
  • 0
Plusem jest mozliwosc trzymania na zime bo cysterny tanie a magazynu aku nie oplacaja sie w celu naladowania latem i oproznienie zimom


@7502-6038: Tak, to jest zaleta. Pytanie czy tak słaba sprawność jest uzasadniona ekonomicznie? W lecie mamy mnóstwo prądu z taniego słońca, zimą wydajniej działają wiatraki (bardziej wieje i jest zimne powietrze czyli gęstsze czyli niosące więcej energii).

Tak sobie myślę, że może nie potrzebujemy magazynować energii sezonowo, może

37

2 miliardów euro do Francji na satelitę zamiast zbudować za pomocą polskich firm

2 miliardów euro do Francji na satelitę zamiast zbudować za pomocą polskich firm

Wielomiliardowy kontrakt z niepewnym zagranicznym podmiotem.

madero
z
youtube.com
dodany: 17 godz. i 58 min temu
  • 27
  • #
    polityka
  • #
    gospodarka
  • #
    wojsko
  • #
    konfederacja
kwanty
kwanty 7 godz. i 2 min temu via Wykop
  • -1
Lol, kto w Polsce miał opracować tego typu satelitę? Polskie mamy SAR


@H_Moody: Wykopki sobie myślą, że przecież Kazik-hydraulik chętnie przytuli te 2 mld i pospawa coś z w garażu z Mirkiem - przecież to nie może być jakieś trudne co nie?
kwanty
kwanty 5 godz. i 1 min temu via Wykop
  • 0
@CherryJerry: Opieranie się na przekazach od Konfederacji w sprawach wojskowych... jest bardziej niż mało podejrzane xD. Przecież tam są ruskie trolle które sprzedały by Polskę...

Polska nie ma takiej technologii satelitarnej, nie jest w stanie zbudować takiego sprzętu (mamy małe SARy, aktywnie je budujemy, wysyłamy na orbitę i używamy).

Jaka jest alternatywa? Amerykańskie firmy??? w obecnej sytuacji to chyba lepiej przepłacić w Europie niż zapłacić USA i wyłapać bana w

357

Nowy exploit omija BitLockera bez hasła. Katastrofa dla Windows 11

Nowy exploit omija BitLockera bez hasła. Katastrofa dla Windows 11

YellowKey może stać się jedną z najgłośniejszych luk bezpieczeństwa związanych z Windows 11 w ostatnich latach. Umożliwia otwarcie dysków zabezpieczonych BitLockerem przy użyciu zwykłego pendrivea i kilku plików zapisanych w ukrytym katalogu systemowym.

jestemjakijestem1212
z
ithardware.pl
dodany: wczoraj, 10:57:36
  • 74
  • #
    windows
  • #
    komputery
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    informacje
  • #
    wiadomosci
kwanty
kwanty 16 godz. i 52 min temu via Wykop
  • 154
Jakoś ostatnio rozpruł się worek z exploitami. Co chwilę wypadają jakieś exploity 0-day na linuxa, windowsa, etc... Czyżby to początki głębszej analizy kodu przez AI?
  • 28
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty 6 godz. i 46 min temu via Wykop
  • 1
Ale tu Co? Jakoś nie chce mi się wierzyć że biblioteki ktoś dekodował wstecznie.


@dziki-wienczyslaw: A właśnie mi się wydaje że tak można. Czym się różni kod w C/C++ od tego w asemblerze? Logika jest dokładnie ta sama tyle że dla człowieka ASM jest niestrawny, ale dla AI? z kontekstem >1M? A może jakiś specjalnie przetrenowany model pod ASM?

Modele językowe nie mają takich ograniczeń pamięciowych jak ludzie i można
kwanty
kwanty 6 godz. i 44 min temu via Wykop
  • 0
To wprost wygląda na backdor'a ciekawe jakie gónwo wywali za jakiś czas IME (Intel Manage Engine) jak się do niego dobiorą to będzie afera na cały układ słoneczny nawet kosmici będą o tym gadać.


@MrMgr: O to będzie super ciekawe!!! AI jest cierpliwe a procesory są szybkie... Któraś próba się udał, zgadną hasło/złamią zabezpieczenia i dopiero będzie przypał...
kwanty
kwanty 6 godz. i 41 min temu via Wykop
  • 1
syntetyczne cukry


@piker: nie "syntetyczne" tylko "składniowe" :-) to się nazywa "syntactic sugar" czyli "lukier składniowy"

Ale masz 100% racji, kod to kod (forma/język) nie ma znaczenia, logika pozostaje ta sama a AI jest cierpliwe i nie ma ograniczeń pamięciowych człowieka.
kwanty
kwanty 6 godz. i 40 min temu via Wykop
  • 1
to powinno działać w obie strony


@das-sdadas: Też mam takie zdanie. Bugi wychodzą teraz a potem będzie trudniej bo zostaną załatane a analiza kodu pod względem bezpieczeńśtwa zostanie wzmocniona przez AI.

Czyli za jakiś czas powinno być bezpieczniej... chyba ze (jak tu sugerują) wyjdą backdory w CPU... których nie uda się załatać :-/ No to wtedy będzie przypał.
kwanty
kwanty 6 godz. i 30 min temu via Wykop
  • 1
a codopiero będzie przy kwantówce


@eSUBA94: Nie będzie żadnej kwantówki - komputery/algorytmy kwantowe nadają się tylko do pewnych obliczeń. Da się nimi łamać niektóre algorytmy szyfrujące ale do szukania dziur w kodzie nie nadają się.

200

Meta ogłasza zwolnienia 10% pracowników

Meta ogłasza zwolnienia 10% pracowników

Wygląda na to, że maj będzie miesiącem zmian dla Meta Platforms Inc., konglomeratu technologicznego znanego wcześniej jako Facebook. Notatka od dyrektora ds. personalnych firmy, Janelle Gale, ujawnia, że Meta przygotowuje się do zwolnienia około 10 procent swojej siły roboczej.

Sebql
z
implementi.ai
dodany: 17 godz. i 30 min temu
  • 79
  • #
    meta
  • #
    facebook
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    komputery
kwanty
kwanty 16 godz. i 45 min temu via Wykop
  • 6
Co oni mają?


@Lamajdama: Pieniądze... górę pieniędzy... Z takimi pieniędzmi można dużo zrobić - przejąć konkurencję (i ją zniszczyć), obłożyć się patentami po uszy, wytrzymać bardzo długo z deficytem, etc...

Meta nie zniknie - oprócz FB jest tam Instagram, WhatsApp, Messenger. Co "mądrzejsi" milenialiści nie używają FB ale za to Insta, Threads czy tiktoka xD

Tu jest już ogromny bezwład, na FB są domyślnie wszystkie lokalne społeczności, WhatsApp/Messenger to podstawowy
kwanty
kwanty 6 godz. i 53 min temu via Wykop
  • 3
P.s. discord jest tragiczny nie kumam jak tego można używać


@Lamajdama: A co jest w nim takiego tragicznego? Jest popularny, darmowy, ma wszystko co potrzeba, interfejs nie jest tak zej***y jak MS Teams, na wszystkie platformy, obsługuje wszystkie typowe media, w IT szeroko używany od studentów po firmy.

Jakieś alternatywy?

31

NBP: Nowe mieszkania potaniały w największych miastach. Do spadków dołączyła War

NBP: Nowe mieszkania potaniały w największych miastach. Do spadków dołączyła War

Początek 2026 r. przyniósł dalsze obniżki przeciętnych kwot płaconych za nowe mieszkania w największych polskich miastach wynika z danych Narodowego Banku Polskiego. O ile we Wrocławiu i Krakowie ceny mieszkań spadają już od trzech kwartałów z rzędu, tak do tego grona po trzymiesięcznej przerwie d

Sudo_exit
z
bankier.pl
dodany: 12.05.2026, 14:11:26
  • 12
  • #
    nieruchomosci
  • #
    mieszkanie
  • #
    mieszkaniedeweloperskie
  • #
    polska
  • #
    gospodarka
  • #
    warszawa
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:26:48 via Wykop
  • -2
Pamiętam jak mnie tu wykopki orały z ziemią, że PO zaraz wprowadzi kredyt 0% i ceny mieszkań wystrzelą :-) No gdzie jesteście po tych 2 latach...
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty 23 godz. i 25 min temu via Wykop
  • -2
no nic dziwnego, że Cię tak orały, jak PO reprezentuje interesy deweloperów...


@memememwejbnwufbefne: Tak bardzo reprezentuje, że ceny mieszkań za czasów PiS rosły a za czasów PO maleją... więc z punktu widzenia klienta to ja wolę niskie ceny PO

241

Jak robiono oscylatory kwarcowe w latach 40.

Jak robiono oscylatory kwarcowe w latach 40.

Produkcja na potrzeby wojny.

Neocaridina
z
youtube.com
dodany: przedwczoraj, 07:42:09
  • 27
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
  • #
    technika
  • #
    technologia
  • #
    nauka
  • #
    zainteresowania
kwanty
kwanty przedwczoraj, 20:58:03 via Wykop
  • -4
ale rzemiocha... fascynujące!
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty wczoraj, 07:52:24 via Wykop
  • 2
ciekawe jak to się robi teraz. Współczesne kwarce są znacznie mniejsze i mają wyższe częstotliwości - praktycznie wszystko jest w MHz lub dziesiątkach MHz.


@Krolik: Zgaduję, że w pełni automatycznie ;-) Przede wszystkim z kwarcu (lub innego kryształu) syntetycznego a nie naturalnego, więc rosnącego w kontrolowanych warunkach, bez skaz, z kontrolowanym kierunkiem kryształów, etc...

Te wszystkie (fascynujące) czynności określania pozycji kryształu, dopasowywania grubości, etc... są robione automatycznie. Teraz nie ma problemu, żeby
kwanty
kwanty 23 godz. i 26 min temu via Wykop
  • 0
Najbardziej stabilne rezonatory robi się z kwarcu naturalnego. Syntetyczny przez wiele lat po wytworzeniu zmienia swoje właściwości, co wpływa na częstotliwość rezonansową.


@GrzegorzBrzeczyszczykiewicz: Ciekawe - masz jakieś potwierdzone info na ten temat? Swoją drogą w filmie był pokazany taki proces w którym zmniejszano częstotiwość rezonansową poprzez poddanie płytki promieniowaniu. Tak się zastanawiałem na ile stabilny jest taki proces - czy to zmniejszenie jest trwałe czy będzie "płynąć".

Zwiększenie częstotliwości jest

2

Hamburgu, operator wycofuje się z planu wycofania pojazdów spalinowych.

Hamburgu, operator wycofuje się z planu wycofania pojazdów spalinowych.

Hamburski operator transportu publicznego, Hamburger Hochbahn, powraca do technologii silników spalinowych podając jako powód odporność na kryzysy. Do 2029 roku flota ma zostać rozszerzona o 150 nowych autobusów z silnikiem Diesla, przystosowanych do jazdy na paliwie syntetycznym. Takie rzeczy

BezDobry
z
share.google
dodany: wczoraj, 07:54:28
  • 4
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    bekazlibka
  • #
    transport
  • #
    ekologia
  • #
    polityka
  • #
    niemcy
kwanty
kwanty wczoraj, 08:12:28 via Wykop
  • -1
Informacja nieprawdziwa. Nie powracają do diesli tylko ich nie banują - czyli dalej idą w EV (co ma sens patrząc jak pomarańczowy jednym kaprysem rozwalił rynek ropy) ale dopuszczają żeby diesle też obsługiwały specyficzne linie. Tam gdzie EV jeszcze się nie sprawdzają.
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty 23 godz. i 29 min temu via Wykop
  • -1
informacja prawdziwa. Najpierw przeczytaj artykuł. Co w nim jest kłamstwem?


@BezDobry: odnoszę się do streszczenia/nagłówka, nie mam zamiaru czytać artykułu, ale jestem pewien że nie zrezygnowali z EV, złagodzili tylko ostre warunki, dlatego informacja nieprawdziwa

25

Produkcja drewnianych hulajnóg w Kongo.

Produkcja drewnianych hulajnóg w Kongo.

Dziwne że robią to w tak prymitywny sposób, jakby ten kawałek drewna na jakąś oś dużo łatwiej byłoby wytoczyć koło, jak na tokarce. Druga część filmu to wywóz drewna z lasu na motocyklach.

aldi7x
z
youtube.com
dodany: przedwczoraj, 12:32:44
  • 24
  • #
    ciekawostki
  • #
    kongo
  • #
    afryka
kwanty
kwanty wczoraj, 08:17:20 via Wykop
  • 1
Kosztuje mniej niż 500 złotych, ma super nośność, robi się zaledwie 1-3 dni i trwałość ma około 2-3 lata. Jak na pojazd o przeznaczeniu gospodarczym to genialne wyniki. Jakiekolwiek tanie sprzęty "nowoczesne" mogą się chować.


@Indoctrine: Zwłaszcza jak masz coś przetransportować... pod górkę ;-)

279

80% startupów w USA wykorzystuje Chińskie modele AI

80% startupów w USA wykorzystuje Chińskie modele AI

W tym giganci jak Uber, Pintrest itd. Czyli znów powtórka z historii. Zachód zrobił Chińczyk ukradł i zrobił taniej.

madero
z
youtube.com
dodany: przedwczoraj, 11:35:50
  • 68
  • #
    ai
  • #
    china
  • #
    gielda
  • #
    usa
  • #
    gpt
  • #
    sztucznainteligencja
kwanty
kwanty wczoraj, 08:13:06 via Wykop
  • 0
@luke-mat: Gorszy nie jest, droższy tak.
armandosek83
armandosek83
armandosek83
przedwczoraj, 22:17:47
  • 3
https://www.youtube.com/live/luU57hMhkak?is=3bdxJl2BMg6oqiRB

To jest piękne czy przerażające?

#figure #robot #ai
armandosek83 - https://www.youtube.com/live/luU57hMhkak?is=3bdxJl2BMg6oqiRB

To jest ...
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

kwanty
kwanty wczoraj, 06:28:01 via Wykop
  • 1
Są od ponad dekady drastycznie lepsze rozwiążania także np duńskich firm a mimo to np. w PL globalne firmy budują sortownie wprost tylko dla ludzi.


@Saeglopur: I taki robot jest drop-in replacement dla człowieka. Jak się wytrenuje i zacznie działać to zwolnisz 4 ludzi i zatrudnisz 1 robota.
  • Odpowiedz
mk321
mk321
12.05.2026, 15:41:37
  • 3
#ai #robotyka #agh #studia

Na co idą nasze pieniądze? Na chińskiego robota z Aliexpres xD

"Nowa pracownica Barbara" - ej Grażynki z dziekanatu, już was zaraz zwolnią! xD
"Barbara pomoże nam w pracach badawczych i integracji systemów" - no na pewno, zwolni jeszcze naukowców xD
mk321 - #ai #robotyka #agh #studia 

Na co idą nasze pieniądze? Na chińskiego robota ...
  • 30
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

kwanty
kwanty 12.05.2026, 16:43:30 via Wykop
  • 2
taki robot kosztuje może kilkaset kafli


@Fattek: kilkadziesiąt, max 100 tys PLN - mocno staniały, tylko trzeba pamiętać że jest to sam hardware, mózgu to raczej nie ma ;-)
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty 12.05.2026, 20:10:35 via Wykop
  • 0
A jeśli chodzi o "mózg" to żaden nie ma. Przecież te roboty nie są autonomiczne, nie uczą się. Wszystko jest programowani na sztywno. Ten taniec na filmiku, to gotowa sekwencja ruchu. A sterowanie kontrolerem i podstawowe oprogramowanie sterujące silniczkami masz w każdym jak kupujesz (łącznie z tymi gotowymi sekwencjami).


@mk321: Dokładnie o tym pisałem. Na razie mózg to są wyłącznie odruchy - utrzymanie równowagi, etc... Teraz trwa wyścig kto pierwszy
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:46:41 via Wykop
  • 0
Ten wyścig trwa od lat 80.


@mk321: Tak, ale ostatnio nabrał tempa. Modele językowe zrobiły rewolucję - po prostu działają... Rozumienie otoczenia fizycznego też w wąskich przypadkach działa - wdrożenia FSD w samochodach. Więc wydaje się, że rozumienie szerszego otoczenia jest w zasięgu ręki i dlatego taki wysyp humanoidalnych robotów, na razie jest skórka ale jak odpowiednie modele odpalą to będzie i mózg :-)
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:48:08 via Wykop
  • 0
zalezy co jest celem, bo moze byc wykozystywany jako platforma a calosc zabawy moze polegac na tym ze wgrywasz wlasny soft i testujesz.


@srgs: Chyba o to właśnie chodzi - żeby mieć platformę sprzętową do zabawy/testów a potem różne projekty się na tym odpali. IMHO w zupełności uzasadnione jest, żeby studenci złapali zajawkę i zaczęli się rozwijać w kierunku robotyzacji, niech testują, uczą się, popełniają błędy, etc..
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 12:24:38 via Wykop
  • 0
co mają modele językowe do sterowania robotem?


@mk321: uniwersalność - z LLMem pogadasz o matematyce, chemii, poezji i rozczyta odręczne pismo z obrazka

tą samą ścieżką nauczymy modele rozumienia przestrzeni i będą "rozumieć" co trzeba zrobić żeby zaparzyć kawę, nawet jak nigdy nie były trenowane na tym konkretnym ekspresie jaki jest w "socjalu"

oczywiście nie chodzi mi o bezpośrednie aplikowanie LLMów ale o podobny sposób, bo on działa - to
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 12:25:38 via Wykop
  • 0
Chyba żartujesz. Jedyne projekty jakie zostaną na tym odpalone to:


@mk321: No i wystarczy! To nie jest środowisko produkcyjne, to jest zachęta/zajawka dla studentów, żeby rozwijać się w tym kierunku.
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 13:06:23 via Wykop
  • 0
Nie, to jest tylko gdybanie


@mk321: To nie jest gdybanie, mamy dwa dobre przykłady: LLMy działają, FSD też działa (jest wdrażane w kilku miejscach, przez 2-3 niezależne firmy).

Wiele firm zainwestowało miliardy z tego powodu i robią sprzęt, po to żeby był gotowy jak zadziała pomysł o którym mówiłem.

Ja jestem przekonany, że to zadziała - nie wiem tylko kiedy :-)
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 15:21:51 via Wykop
  • 0
Przecież sam napisałeś, że to nie działa:


@mk321: Działa sam pomysł (AI), działa ML w sensie generalizacji. Oczywiście nie działa model językowy stosowany do obrazu - tego chyba się nie spodziwałeś?
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 20:14:16 via Wykop
  • 0
sam pomysł (AI) działał już w latach 60, w latach 80, w latach 2010


@mk321: Tak, działał jeżeli do AI zaliczasz regresję liniową (technicznie to jest AI).
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty wczoraj, 06:25:59 via Wykop
  • 0
a czemu miałbym nie zaliczać?


@mk321: Dlatego właśnie tak napisałem. Wrzucasz regresję i LLM do jednego worka z LLM i zakładasz że nie ma różnicy bo oba mają taką samą etykietkę (AI).
  • Odpowiedz
FLAC
FLAC
przedwczoraj, 19:02:36
  • 1
#sztucznainteligencja #robotyka #ai #ciekawostki #technologia

Robot se paczki przesuwa 8 godzin https://x.com/i/broadcasts/1dxYljYVREYJX
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

kwanty
kwanty przedwczoraj, 20:26:38 via Wykop
  • 4
Coś co znacznie szybciej i dokładniej zrobiłby dedykowany manipulator z systemem wizyjnym za ułamek ceny tego robota?


@taktylkozerkam: Ten humanoidalny robot za chwilę pójdzie na inne stanowisko i będzie te paczki układał na regałach, a potem przetupta na stanowisko pakowania wanów a za chwilę będzie z magazynu wysokiego składowania pakował itemy do tych paczek.

Wystarczy zmienić prompt i będzie robił inne zadanie. To jest coś czego dedykowany (tańszy i szybszy)
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty przedwczoraj, 21:00:30 via Wykop
  • 0
moment zmiany operatora:


@taktylkozerkam: Czyli tak jak się powinno robić - robisz sprzęt (bezmózga), zatrudniasz Hindusa który nim steruje, wdrażasz do produkcji (niech zaczyna zarabiać na siebie) i w międzyczasie trenujesz AI do sterowania tym robotem.
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty wczoraj, 06:20:46 via Wykop
  • 0
Tak, nagrywają i zapisują to w cloud. Może zatrudniają ludzi do tagowania też. Tylko nikt nie ma pojęcia co z tym zrobić.


@taktylkozerkam: Dokładnie wiadomo po co te dane są. Na tym polega całe ML. Wszyscy wiedzą, że wygra ten kto ma dane.

To czego nie wiadomo, to czy dane są kompletne - np. jak dużo jest potrzebnego feedbacku, czy wystarczy tylko z palców, czy potrzebujesz też z ramion (żeby
  • Odpowiedz

415

Koalicja Obywatelska sama przyznaje, że nie zrealizowała 67 ze 100 konkretów

Koalicja Obywatelska sama przyznaje, że nie zrealizowała 67 ze 100 konkretów

Na oficjalnej stronie 100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów KO chwali się realizacją 33 na 100 konkretów. Pozostałe 67 jest albo w realizacji albo w ogóle nie jest ruszone. Od rozpoczęcia rządów minęło 882 dni.

Zbychu222
z
100konkretow.pl
dodany: przedwczoraj, 13:00:32
  • 241
  • #
    polityka
  • #
    4konserwy
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    polska
  • #
    bekazpisu
kwanty
kwanty przedwczoraj, 20:09:30 via Wykop
  • -10
No proszę... 1/3 zrealizowali w terminie pomimo że mieli pod górkę bo PiS utrudniał jak mógł, nie wygrali tych wyborów więc musieli realizować te pomysł w koalicji, po terminie zrobili kolejne 1/3.

A jak tam PiS? Oni realizują wszystkie obietnice, zwłaszcza te które się zaczynają "nam się należy...".
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

2055

Minister zdrowia: jeżdżę po kraju i widzę, jak ludzie się cieszą

Nie wiem jak to otagować

nickjuzmam
z
pulsmedycyny.pl
dodany: przedwczoraj, 16:55:26
  • 254
  • #
    polska
  • #
    nfz
  • #
    zdrowie
  • #
    ciekawostki
  • #
    polityka
kwanty
kwanty przedwczoraj, 20:06:28 via Wykop
  • -1
Ciekawe kto żyje w bańce - oni czy wykopki?
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

529

U Niemca zestaw panelu z bankiem energii za 3k PLN

U Niemca zestaw panelu z bankiem energii za 3k PLN

Fanatyczne rozwiązanie plug and pluy na balkony albo do offgridowego zadupia

testa_di_moro
z
x.com
dodany: 12.05.2026, 09:59:54
  • 182
  • #
    panelesloneczne
  • #
    offgrid
  • #
    energetyka
  • #
    prad
  • #
    ciekawostkizniemiec
  • #
    ciekawostki
kwanty
kwanty 12.05.2026, 15:02:18 via Wykop
  • -17
a unas pracują w ministerstwie nad zakazem magazynów energii


@isiaczek: Kłamiesz jak Rusek!!! Nie ma żadnego zakazu, jest tylko regulacja w obrębie dużych akumulatorów >10kWh pod względem warunków przechowywania.

Na takiej samej zasadzie jak nie możesz w mieszkaniu trzymać karnista z benzyną - też będziesz krzyczał że państwo z kartonu i EU zła bo zabrania trzymania beczki z paliwem w piwnicy???
kwanty
kwanty 12.05.2026, 15:03:04 via Wykop
  • 105
@a665321: Żeby mu do tezy pasowało że się nie opłaca...
kwanty
kwanty 12.05.2026, 16:42:23 via Wykop
  • -3
@isiaczek: głupoty pitolisz

a czemu tworzący te wytyczne mają zakaz wypowiadania się i prace są nie jawne, czemu każdy może mieć w domu szafę pełną ubrań która lepiej się pali niż magazyn LFP? o złej UE to piszesz TY


Tia... tajne ustawy, nieopublikowane,
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:55:16 via Wykop
  • 0
Źródło jest w rachunkach 10 lat temu 1 kWh wraz z przeszyłem i podatkiem VAT ok 0,50 zł, dzisiaj ta sama 1 kWh ok 1 zł


@Mazzieh47: Uwględnij PiSflację i wyjdzie że cena w obecnych pieniądzach jest zbliżona do tego co było 10 lat temu.
kwanty
kwanty przedwczoraj, 15:22:50 via Wykop
  • -1
Co ma inflacja do tego?


@Mazzieh47: Aaaa... to ty jesteś z tych co nie znają podstaw ekonomii. No to chyba nie podyskutujemy xD

342

Niemcy mierzą się z problemem nadpodaży energii z OZE

Niemcy mierzą się z problemem nadpodaży energii z OZE

"Jeśli chcecie zrobić coś dobrego dla bezpieczeństwa dostaw i transformacji energetycznej oraz budżetu federalnego, to wYłączcie jutro swoją instalację fotowoltaiczną" - apelował do Niemców wieczorem 1 maja w mediach prof. Lion Hirth.

Poludnik20
z
wydarzenia.interia.pl
dodany: 10.05.2026, 13:21:15
  • 208
  • #
    niemcy
  • #
    oze
  • #
    energetyka
  • #
    gospodarka
  • #
    prad
  • #
    energia
kwanty
kwanty 10.05.2026, 20:23:00 via Wykop
  • -11
Będą sprzedawać Szwajcarom - budują tam właśnie największy na świecie magazyn energii typu redox-flow - 2.1GWh pojemności, ~1GW mocy źródło.
  • 28
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty 11.05.2026, 10:20:22 via Wykop
  • -5
Jedyne 6 miliardów dolców. xDDDDDDDDD W cenie kilku takich magazynów masz elektrownie atomową wytwarzającą więcej energii niezależnie od pogody, pory dnia ani roku.


@zwirz: @jozek99 @gl0wa Doczytajcie dokładnie, to nie jest li-ion, to jest redox-flow, więc rozbudowa pojemności oznacza dostawienie kolejnego zbiornika. Substancja czynna się nie zestarzeje, nie zdegraduje, kilkadziesiąt tysięcy cykli (~100 lat trwałości) jest bez problemu osiągalne. Co do kosztów:

2 GWh energii w szczycie kosztuje
kwanty
kwanty 11.05.2026, 10:26:38 via Wykop
  • -5
@gl0wa: Jeszcze weź pod uwagę, że ta szwajcarska elektrownia jest prekursorem tego typu elektrowni (więc pierwsza jest droższa), skaluje się o wiele lepiej niż magazyny li-ion, nie potrzebuje litu/niklu - jest niezależna od Chińskich surowców, etc... Jeżeli elektrolit będzie tani i rozsądnie gęsty to być może da się z tego zrobić sezonową elektrownię (raczej w to nie wierzę).

IMHO jest miejsce zarówno dla li-ion jaki redox-flow. Bardzo kibicuję temu projektowi,
kwanty
kwanty 11.05.2026, 16:16:54 via Wykop
  • -2
@gl0wa: IMHO to jest pierwsza taka elektrownia. To zawsze podkręca koszt bo trzeba opracować technologię. Co ciekawe, najbardziej zaawansowane prace są w Europie a nie USA czy Chinach - to mi się też bardzo podoba.

Zobaczymy co z tego wyjdzie bo skala jest imponująca :-)
kwanty
kwanty 12.05.2026, 06:53:31 via Wykop
  • -1
ale technologia nie jest nowa. Jak chodzi o skalę, to ur jest to 2x tego co w Chinach.


Może warto zastanowić się dlaczego, pomimo że takie magazyny buduje się od jakiegoś czasu, to powstaje ich tak mało.


@gl0wa: Tak, ta technologia ma >100 lat :-) i jak widać właśnie powstają gigawatowe akumulatory. Ma swoje zalety nad li-ion. Podkreślę jeszcze raz - rozwijana i budowana w Europie, niezależnie od chińskich LFP.
kwanty
kwanty 12.05.2026, 06:56:08 via Wykop
  • 1
prąd jest obecnie fundamentem istnienia państwa i cywilizacji. Jeśli zabraknie prądu w kraju na dłużej niż tydzień to ogrzanie domu będzie twoim najmniejszym problem


@zeszyt-w-kratke: W 100% się zgadzam. Ale dodam, że to jedyny nośnik energii który jesteś sobie w stanie sam wyprodukować (na poziomie państwa i gospodarstwa domowego - panele PV) i możesz go zgromadzić na kilka dni - akumulatory.

Ropy/gazu nie zrobisz lokalnie (np. w PL), węgla nie
kwanty
kwanty 12.05.2026, 15:11:08 via Wykop
  • 0
nie derecjonuje technologii, ale staram się prostować twoje komentarze, w których piszesz o tym magazynie jakby to było jakieś rewolucyjne rozwiązanie


@gl0wa: Dokładnie tak! To jest rewolucyjne rozwiązanie. Zwiększenie pojemności to tylko dostawienie kolejnego zbiornika na elektrolit. Rozumiem, że dla ciebie nie ma istotnej różnicy do Li-ion ale dla mnie jest!
kwanty
kwanty 12.05.2026, 16:38:22 via Wykop
  • 0
tylko że sam kosz elektrolitu jest większy


@gl0wa: Nie wiadomo jaki jest, zwłaszcza jaki będzie w skali. A zauważ że się nie degraduje jak struktura w bateriach jonowych. Nie trzeba chłodzenia, skomplikowanych opakowań, połączeń elektrycznych - ot zbiornik z płynem i pompa.

Mi się ten pomysł bardzo podoba do długotrwałego magazynowania energii. O wiele bardziej niż akumulatory jonowe.
kwanty
kwanty 12.05.2026, 20:07:04 via Wykop
  • 0
Według dzisiaj ceny, za sam surowiec trzeba zapłacić okolice 70 USD (podobne ceny w Rotterdamie i Chinach, chociaż tam minimalnie taniej).


@gl0wa: Nie patrzyłbym tak krytycznie na cenę - zawsze spada jak idzie się w dużą skalę. Dokładnie tak samo było z litem i bateriami li-ion. W ciągu dekady spadły z $500 na $50, technologia redox-flow jest na początku ewolucji i technologicznej drogi.

Bardzo mi się podoba w tej technologi trywialne skalowanie,
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:44:29 via Wykop
  • 0
@gl0wa: IMHO będzie jak z litem. Jest większy popyt to ceny wzrosną, opłaci się otworzyć nowe kopalnie czy linie przetwórcze i potem spadną.

Oczywiście pytanie czy to ktoś nie wymyśli nowej chemii do redox-flow (tak jak NMC -> LPF -> Na-ion), czy technologia się spopuparyzuje, czy będzie ekonomicznie uzasadniona, etc...
kwanty
kwanty przedwczoraj, 12:40:52 via Wykop
  • 0
@gl0wa: Zauważ, że boom na elektryki jeszcze się nie skończył - jesteśmy w trakcie tej rewolucji, udziały % cały czas rosną, prawo wymusza, społeczeństwo oddolnie coraz bardziej chce (bo widzi co się z ceną ropy dzieje). Więc to jest sytuacja daleka od stabilizacji. Na rynek nie weszło jeszcze źródło litu pochodzące z recyclingiem starych baterii.

Anyway, masz rację obecnie wanad jest pozyskiwany przy okazji. Ciekawe czy jest jakieś inne źródło

253

Dwunasty lot Starshipa. SpaceX kończy przygotowania

Dwunasty lot Starshipa. SpaceX kończy przygotowania

W najbliższych dniach SpaceX przeprowadzi dwunasty lot testowy systemu Starship/Super Heavy. Będzie to debiut nowej wersji obecnie najpotężniejszej rakiety nośnej na świecie.

koral_koloru_koralowego
z
space24.pl
dodany: 12.05.2026, 10:36:46
  • 65
  • #
    spacex
  • #
    kosmos
  • #
    starship
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    elonmusk
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:02:10 via Wykop
  • 0
Projekt się uda. Tutaj realnym problemem jest ekonomiczne uzasadnienie takiej inwestycji, czyli - czy będzie miał co wozić tak, żeby SpaceX na tym zarabiało.


@Pshemaz: Wydaje się, że nie ma ekonomicznego uzasadnienia... przynajmniej nie dla 1000 starshipów które mają startować co kilka godzin (tak jak sobie Musk wymyślił)... Po prostu nie ma obecnie takiego rynku! Jeden startujący co dziennie wysycił by kilkukrotnie to co jest obecnie wynoszone w kosmos -
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:18:50 via Wykop
  • 3
@Karnow: @tellet @testowezalozenie


@FLAC: To z takich obrazowych porównań:
- jeden raptor spala około 800 kg mieszanki paliwo-utleniacz na sekundę!
- czyli w ciągu każdej sekundy ten silnik (niewielki - ważący 1500 kg) spala prawie tonę mieszanki
- turbopompy muszą w ciągu sekundy dostarczyć 800 kg paliwa i tlenu pod ciśnieniem >330 bar (bo takie panuje w komorze spalania, więc
kwanty
kwanty przedwczoraj, 12:30:06 via Wykop
  • 1
Nie widzę jakoś tego, by pojawił się wielki popyt na wysyłanie na LEO. Za dużo tam już lata i w sumie poza bieda satelitami i komunikacją to nie ma potrzeby.


@Indoctrine: Ja też tego nie widzę... ale mam słabą wyobraźnię ;-) Musk udowodnił, że widzi dalej i... sprawdzają mu się te przewidywania (myli się tylko co do czasu - ten słynny Elon Standard Time).

Tak głośno myślę do czego może

240

Pierwsze fundamenty Baltica 2 wbite! Prąd z morza dla 2,5 mln

Pierwsze fundamenty Baltica 2 wbite! Prąd z morza dla 2,5 mln

Na Morzu Bałtyckim zainstalowano pierwsze fundamenty dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej wspólnie przez PGE i Ørsted. To największa powstająca obecnie w Polsce morska farma wiatrowa i zarazem wejście projektu w kluczową fazę prac na morzu.

erka73
z
trojmiasto.pl
dodany: 12.05.2026, 05:13:25
  • 182
  • #
    oze
  • #
    energetyka
  • #
    polska
  • #
    energia
  • #
    wiatraki
  • #
    prad
kwanty
kwanty 12.05.2026, 06:57:14 via Wykop
  • 5
Zamiast się cieszyć to rosyjskie wykopki zaraz tu się wyroją i będą bredzić że Tusk sabotuje, że to będzie prąd dla Niemiec, że lepszy gaz z Rosji, etc...
  • 9
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:50:42 via Wykop
  • 0
@Mateusz_Jakub_Andruszkiewicz:

w razie konfliktu przeciwnik możne trywialnie zaorać taką instalacje.


O wiele prościej może zaorać elektrownie - jest w jednym miejscu, trzeba mieć mniej ładunków. Elektrownie wiatrowe są rozproszone, musisz pojedynczo niszczyć każdą
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:52:31 via Wykop
  • 0
zgadza się


@bart-sekker: cieszę się że się zgadzasz :-)

453

Open source na granicy wytrzymałości. Korporacje zalewają repozytoria żądaniami

Open source na granicy wytrzymałości. Korporacje zalewają repozytoria żądaniami

Eksperci alarmują, że repozytoria open source są przeciążone do granic możliwości. Ogromne korporacje technologiczne oraz systemy AI generują już tak gigantyczny ruch, że infrastruktura utrzymywana dotąd dzięki darowiznom i pracy społeczności nie nadąża z obsługą żądań.Branża mówi o ryzyku załamania

jestemjakijestem1212
z
ithardware.pl
dodany: 12.05.2026, 17:42:55
  • 151
  • #
    ciekawostki
  • #
    komputery
  • #
    informatyka
  • #
    informacje
  • #
    wiadomosci
  • #
    opensource
kwanty
kwanty przedwczoraj, 08:40:54 via Wykop
  • 0
W artykule mnóstwo krzyku w stylu: "Koniec mitu „darmowego” open source" a zero konkretów. Zakop.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 18
  • Strona 1 z 18
  • >

kwant

  • Linux! i wszystko jasne

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 21.06.2015

    Komentator
  • VIP
    od 05.05.2025

    VIP
  • Rocznica
    od 30.05.2025

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 24.12.2012

    Gadżeciarz
  • Pozytywnie Zakręcony
    od 02.02.2021

    Pozytywnie Zakręcony
  • Mikroblogger
    od 24.06.2025

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking