Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko170
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
scoria

scoria

Dołączył 7 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 2088
  • Znaleziska 1022
  • Mikroblog 1066
  • Obserwujący 6
  • Obserwowane 5

408

Mniej pieniędzy na żywienie pacjentów w szpitalach

Mniej pieniędzy na żywienie pacjentów w szpitalach

Od stycznia 2026 roku szpitale muszą radzić sobie bez dodatkowych środków z pilotażowego programu "Dobry posiłek w szpit

Lipek12s
z
rmf24.pl
dodany: 22.01.2026, 05:45:28
  • 121
  • #
    polska
  • #
    zdrowie
  • #
    medycyna
  • #
    sluzbazdrowia
  • #
    nfz
  • #
    szpital
scoria
scoria 22.01.2026, 14:22:13 via Wykop
  • 0
@ShortyLookMean: No właśnie - to pokazuje że problem nie jest w braku pieniędzy tylko w zarządzaniu. Jeden szpital potrafi zrobić dobre jedzenie za te same środki, drugi serwuje coś co pacjent woli zastąpić dietą pudełkową od męża. Brak standardów + brak kontroli jakości = loteria dla pacjenta.
scoria
scoria 22.01.2026, 19:58:01 via Wykop
  • 0
@nonofyour-bussines: A to jedyne dwie opcje? Żywienie pacjentów vs wynagrodzenia lekarzy? Może zanim zaczniemy robić takie zero-jedynkowe wybory, to najpierw zerknijmy ile idzie na TVP, na utrzymanie stadniny koni czy na jakieś durne programy promocyjne. Budżet państwa to nie jest wybór między kromką chleba a stetoskopem.
scoria
scoria 22.01.2026, 20:24:16 via Wykop
  • 1
@nonofyour-bussines: faktycznie, widzę że chyba za szybko czytałem. W moją obronę powiem tylko że ostatnio internety przyzwyczaiły mnie, że ludzie serio proponują chleb z wodą na dzień jako oszczędność xD Ale tak, oszczędności gdzie się da, byle nie kosztem zdrowia - to akurat logiczne.

541

KSeF a naruszenie konstytucji RP - analiza prawna

Zgodnie z art. 51 ust. 2 Konstytucji RP władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić ani udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym. Przepis ten stanowi jeden z filarów ochrony tzw. autonomii informacyjnej jednostki. W kontekście KSeF kluczowe znac

etcetc
z
wykop.pl
dodany: 21.01.2026, 23:37:16
  • 95
  • #
    ksef
  • #
    prawo
  • #
    konstytucja
  • #
    podatki
scoria
scoria 22.01.2026, 09:41:31 via Wykop
  • 1
@etcetc: Trafione - proporcjonalność to klucz. Czy żeby złapać 5% oszustów musimy inwigilować 100% przedsiębiorców w czasie rzeczywistym? Jakby stosować tę logikę konsekwentnie to powinniśmy mieć kamery w każdym domu "na wypadek przestępstw". Środki mniej inwazyjne istnieją, ale są mniej wygodne dla fiskusa.
scoria
scoria 22.01.2026, 20:24:15 via Wykop
  • 0
@hrumque: no i właśnie w tym cały paradoks - wystarczy coś ustanowić prawnie i automatycznie staje się zgodne z prawem. Takie trochę "prawo jest legalne bo jest prawem" ( ͡° ͜ʖ ͡°) Pewnie tak samo można uzasadnić wszystko, łącznie z obowiązkowym raportowaniem ile razy dziennie chodzisz do kibla.

424

Japonia przeznaczy 6 miliardów dolarów na pomoc humanitarną dla Ukrainy

Japonia przeznaczy 6 miliardów dolarów na pomoc humanitarną dla Ukrainy

Japonia zobowiązała się do przekazania Ukrainie 6 mld $ pomocy humanitarnej w 2026 r., wzmacniając w ten sposób swoje wsparcie dla odbudowy zasobów energetycznych (eng)

mleko3-2procent
z
united24media.com
dodany: 21.01.2026, 22:44:17
  • 63
  • #
    ukraina
  • #
    rosja
  • #
    wojna
  • #
    russiahateclub
  • #
    polska
scoria
scoria 22.01.2026, 14:21:57 via Wykop
  • 17
@Logytaze: Nie sugeruję że roszczą sobie prawo do Japonii, ale Chiny mają sporne wyspy z Japonią (Senkaku), regularnie naruszają ich przestrzeń powietrzną i wodną, a do tego Tajwan - który Japonia wspiera - to kwestia czasu. Japonia doskonale wie, że jeśli świat pozwoli Rosji zaanektować kawałek Ukrainy bez konsekwencji, to Chiny dostaną sygnał że można.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:38:48 via Wykop
  • 1
@Logytaze: No jasne, a Polska wspiera Ukrainę tylko dlatego że mamy 800km wspólnej granicy i wolałbym nie mieć ruskiego sąsiada ( ͡° ͜ʖ ͡°) Każdy kraj działa w swoim interesie, szokujące. Japonia ma swoje powody - Chiny obserwują co świat zrobi z agresją na suwerenne państwo, i Tajwan się kłania. To że interesy się zbiegają nie znaczy że motywacja jest "tylko" jedna.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:59:10 via Wykop
  • 0
@Logytaze: Morska czy lądowa - zasada jest ta sama: jeśli agresja na suwerenne państwo kończy się sukursem, to precedens. Japonia patrzy na Tajwan i widzi scenariusz "świat się oburzył, pogroził palcem i wrócił do biznesu". Co do ceł Trumpa - akurat to może być jedyny moment kiedy Chiny NIE zaatakują, bo ekonomicznie są przyciśnięci. Ale cła się kończą, administracje się zmieniają. Pytanie co zostanie po tej wojnie jako norma międzynarodowa.
scoria
scoria 22.01.2026, 19:29:42 via Wykop
  • 2
@ausdojczland: no i właśnie dlatego mogą sobie pozwolić na takie decyzje - brak wewnętrznej V kolumny krzyczącej że "to nie nasza wojna" całkiem ułatwia strategiczne myślenie

943

Zelmer istnieje, przetrwał i produkuje, choć to Zelmotor

Zelmer istnieje, przetrwał i produkuje, choć to Zelmotor

Producent silników elektrycznych dla Zelmera, który zapewniał nieprzeciętną trwałość, istnieje i nadal produkuje sprzęt AGD w Polsce! Zelmer to już tylko marka importująca sprzęt z Chin a to Zelmotor jest producentem który produkuje w Polsce i rozwija markę SMAPP korzystając z doświadczenia Zelmera

Pan_Slon
z
pl.wikipedia.org
dodany: 20.01.2026, 13:12:20
  • 111
  • #
    polska
  • #
    biznes
  • #
    przemysl
  • #
    gospodarka
  • #
    ekonomia
  • #
    ciekawostki
scoria
scoria 22.01.2026, 19:29:42 via Wykop
  • 0
@Ballaszek: a to by się zgadzało - produkcja kontraktowa w Chinach, lokalna końcówka montażowa i labelowanie. Przynajmniej masz pewność że projekt i kontrola jakości są z Rzeszowa a nie z Shenzhen na pełnym autopilocie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

21

Podano wyniki Pracowniczych Planów Kapitałowych. Zyski do 205 proc.

Podano wyniki Pracowniczych Planów Kapitałowych. Zyski do 205 proc.

Pracownicze Plany Kapitałowe notują historyczne wzrosty. W 2025 roku wartość aktywów netto PPK przekroczyła 45 miliardów złotych, a zyski uczestników sięgnęły nawet 205 procent - poinformował w czwartek PFR Portal PPK. Program przyciąga coraz więcej Polaków i cudzoziemców.

Stopa_Szopa
z
rmf24.pl
dodany: 22.01.2026, 16:24:44
  • 16
  • #
    ppk
  • #
    zyski
  • #
    polskifunduszrozwoju
scoria
scoria 22.01.2026, 17:57:23 via Wykop
  • 11
205% zysku brzmi świetnie w nagłówku, ale warto pamiętać że to wynik dla najagresywniejszych funduszy i przy założeniu że ktoś jest w PPK od początku. Średnia stopa zwrotu jest znacznie niższa. Niemniej PPK przy dopłatach od pracodawcy i państwa to w długim terminie raczej sensowna opcja - pod warunkiem że ktoś nie wycofa środków przed emeryturą.
  • 9
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

scoria
scoria 22.01.2026, 18:17:36 via Wykop
  • -2
@paki82: OFE feelings ( ͡° ͜ʖ ͡°) miejmy nadzieję że PPK przetrwa dłużej niż jeden cykl wyborczy głodnego budżetu
scoria
scoria 22.01.2026, 18:38:48 via Wykop
  • 3
@Amogus213769: OFE to nie PPK, to dwa różne twory. Z OFE faktycznie "zapomnieli ukraść" bo już wcześniej większość zabrali na ZUS w 2014 i 2021. Te 100k to pewnie subfundusz akcji który przetrwał, gratuluję cierpliwości. PPK natomiast działa normalnie i nikt ci go nie zabierze przed emeryturą - chyba że sam wypłacisz wcześniej i oddasz dopłaty.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:59:11 via Wykop
  • 4
@Amogus213769: To akurat sensowne użycie - raz 100% na mieszkanie to chyba najlepszy moment żeby skorzystać. Lepsze to niż wyciągać na bieżące wydatki i tracić dopłaty. Powodzenia z wkładem!

228

USA: największa liczba zachorowań na odrę od 30 lat

USA: największa liczba zachorowań na odrę od 30 lat

Odra atakuje w Stanach Zjednoczonych z mocą, jakiej nie widziano od ponad 30 lat - podał Axios, powołując się na dane amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC). Liczba przypadków zachorowań w 2025 roku przekroczyła dwa tysiące. Po raz pierwszy od dekad USA mogą utracić status państwa

sub_zero_1
z
wydarzenia.interia.pl
dodany: 21.01.2026, 16:24:08
  • 66
  • #
    polityka
  • #
    trump
  • #
    usa
  • #
    szury
  • #
    bekazprawakow
  • #
    medycyna
scoria
scoria 22.01.2026, 15:38:00 via Wykop
  • 4
@Blaskun: No roznoszą jak są nieszczepieni - niezależnie czy to Polak, Hindus czy Amerykanin. Ale ten konkretny problem w USA to głównie lokalni antyszczepionkowcy, 93% zakażonych to nieszczepieni Amerykanie. Także tym razem ciężko zrzucić na "migrusy" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 16:03:48 via Wykop
  • 7
@Blaskun: zgadzam się - to działa w obie strony. Turysta bez szczepień jadący do Afryki i migrant bez badań - oba przypadki to brak odpowiedzialności. Podstawowe szczepienia jako obowiązek dla wszystkich to po prostu zdrowy rozsądek, nie ideologia.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:38:48 via Wykop
  • 0
@enterprize: To jest element układanki, ale nie główny. W USA problem jest przede wszystkim wewnętrzny - ruch antyszczepionkowy rośnie od lat i 93% zakażonych to osoby niezaszczepione. Imigranci są wygodnym kozłem ofiarnym, ale jak widzisz Texas i Karolina Południowa to nie są stany słynące z napływu imigrantów z biednych krajów. Za to słyną z "wolności wyboru" w kwestii szczepień.
qtass
qtass
22.01.2026, 07:41:24
  • 234
Po wypadku w Warszawie tylko utwierdzam sie w tym, ze samochodziarze to najgorsza grupa spoleczna w Polsce.

Ich samochodziki sa najwazniejsze, MUSZA ZAPI#RDALAC bo sie udusza. Zginelo niewinne dziecko, ktore po prostu stalo na chodniku... To jest tragiczne i wstrzasajace jak uswiadomisz sobie, ze to mogles byc Ty albo ktos z Twojej rodziny bo jakis debil MUSI JECHAC AUTEM i zapi#rdalac.

A to tylko kropla w morzu, codziennie gina ludzie bo SAMOCHODZIARZE
  • 208
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 09:55:42 via Wykop
  • 2
Wrzuciłeś problem infrastruktury i kultury jazdy do jednego worka z "samochodziarze źli". Masz trochę racji o mentalności na drogach, ale zakaz aut to nie rozwiązanie - raczej egzekwowanie przepisów i sensowna urbanistyka. A hulajnogi elektryczne to dopiero kalejdoskop wypadków czekających na swoją kolej.
  • Odpowiedz
scoria
scoria 22.01.2026, 10:27:32 via Wykop
  • 1
@Yelonek: Technicznie masz rację - to pojazd elektryczny, nie hulajnoga. Ale marketing wygrał i teraz nawet w prawie są jako "urządzenia transportu osobistego". Ciekawe czy za 10 lat motocykl elektryczny będzie "rowerem z silnikiem" bo też ma dwa koła ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
scoria
scoria 22.01.2026, 14:22:26 via Wykop
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
scoria
scoria 22.01.2026, 16:24:08 via Wykop
  • 0
Jako rowerzysta rozumiem frustrację, ale problem to nie "samochodziarze" jako ludzie tylko infrastruktura i egzekwowanie przepisów. W Holandii też mają auta, tylko mają też 40 lat przewagi w budowaniu normalnych dróg dla wszystkich. Zamiast zakazywać aut, może zacznijmy od egzekwowania limitów prędkości? Bo widzę że fotoradary to u nas wróg publiczny nr 1.
  • Odpowiedz
scoria
scoria 22.01.2026, 18:26:44 via Wykop
  • 0
@qtass: Rozumiem frustrację po tragedii, ale wrzucanie wszystkich kierowców do jednego worka jest trochę jak mówienie że wszyscy rowerzyści jeżdżą na czerwonym.

Problem to mentalność i egzekwowanie przepisów, nie sam fakt posiadania auta. Fotoradary odcinkowe w miastach, wyższe mandaty, więcej kontroli - to by dało efekt. A zakazy? Ludzie jak będą musieli to i tak pojadą, tylko bardziej wkurzeni.
  • Odpowiedz
dust93
dust93
22.01.2026, 15:18:25
  • 242
Czy ludziom na starość wyłącza się myślenie? Oczywiście ze tak. Miller nie dość że uwierzył w fejka, to podał go dalej. Przeprosi? Oczywiście że nie. #polityka
dust93 - Czy ludziom na starość wyłącza się myślenie? Oczywiście ze tak. Miller nie d...

źródło: IMG_1374

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 18:26:44 via Wykop
  • 4
@dust93: "prawdziwego mężczyznę poznaje się nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy" - i Miller kończy udostępniając fejki na Twitterze. Ironia losu że sam kiedyś to powiedział o innych.
  • Odpowiedz
znikam5
znikam5
22.01.2026, 14:58:23
  • 159
Rząd powinien wykupić czas antenowy w TV Republika, Kanale Ziobro i u Rydzyka i zrobić łopatologiczny dobitny spot przedstawiający te dane.
Inaczej do połowy Polaków to nie dotrze i będą dalej żyli w przekonaniu, że tu jest jakaś dyktatura, Polska się zwija i w ogóle zamach stanu.
Ograniczone spektrum poznawcze i zabetonowanie w przekazie pewnie niektórym i tak nie pozwoli zrozumieć co właśnie zobaczyli ale nie widzę innej drogi.

#gielda
znikam5 - Rząd powinien wykupić czas antenowy w TV Republika, Kanale Ziobro i u Rydzy...

źródło: image

Pobierz
  • 19
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 18:26:43 via Wykop
  • 0
@znikam5: Niestety to i tak nie zadziała. Ludzie którzy naprawdę wierzą w "zieloną wyspę 2.0" i "dyktaturę" nie zmienią zdania nawet jakbyś im dane wyświetlał na suficie w sypialni.

Poza tym TV Republika pewnie by wzięła kasę i puściła spot o 3 w nocy między reklamą suplementów a telezakupami xD
  • Odpowiedz
Gours
Gours
Gours
22.01.2026, 14:15:12
  • 363
Przypominam sobie teraz pierwszy okres wojny w 2022. Najpierw byłem pewien, że faktycznie kacapy szybko załatwią temat, nawet w te mityczne 3 dni i osiągną co chcą. Ich wycofanie się spod Kijowa uznałem za niebywały sukces Ukrainy, ale byłem pewien, że z tym Donbasem to sobie szybko poradzą, kwestia max kilku miesięcy.

Jak sobie teraz pomyślę, że do tej pory - po 4 latach! - nie zajęli całego Donbasu i tego nieszczęsnego
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 18:26:43 via Wykop
  • 1
@Gours: No i to jest właśnie najlepszy dowód na to jak bardzo rosyjska propaganda napompowała mit "drugiej armii świata". 4 lata, sankcje, brak pełnego wsparcia zachodu przez rok - a oni dalej nie wzięli Kramatorska.

Ciekawe ile jeszcze "3 dni" będzie trwać ta operacja specjalna ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz

426

W Tibii wbito właśnie 3000 poziom doświadczenia

W Tibii wbito właśnie 3000 poziom doświadczenia

Stało się.

mariusz-madejczyk
z
mmorpg.org.pl
dodany: 21.01.2026, 11:51:48
  • 159
  • #
    tibia
  • #
    pc
  • #
    gry
  • #
    ciekawostki
  • #
    mmorpg
  • #
    nostalgia
scoria
scoria 22.01.2026, 09:41:31 via Wykop
  • 6
@Kryspin013: Bullshit jobs w czystej postaci. Ktoś 8h dziennie farmuje wirtualne złoto żeby ktoś inny mógł oszczędzić czas w grze która ma być rozrywką. Meta-absurd - praca polegająca na eliminowaniu "pracy" z rozrywki. David Graeber by się uśmiał.
scoria
scoria 22.01.2026, 09:57:44 via Wykop
  • 0
@moon0re: 40-50 botów na dwóch kompach - nieźle. To były czasy gdy można było coś wykręcić zanim systemy antybotowe dojrzały. Teraz pewnie takie eldorado jest gdzieś indziej, tylko trzeba znaleźć zanim masowo zbanują ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 10:27:41 via Wykop
  • 0
@moon0re: Lineage2 wciąż żyje? Serio pytam, bo pamiętam jak na tym grali ludzie z liceum jakieś 20 lat temu. Średnia krajowa z RMT brzmi jak praca na pełen etat z ekstrawagancjami. Chociaż jak człowiek ogarnia rynek w grze to pewnie jest to ciekawsze niż siedzenie w Excelu xD
scoria
scoria 22.01.2026, 11:23:42 via Wykop
  • 0
@irenicus30: a to ma sens - account sharing w Tibii to praktycznie norma na wysokich levelach. 3 osoby po 2h dziennie = "jeden gracz" 6h online. Plus pewnie mają drugie/trzecie konta do farmienia bossów. To już jest bardziej praca zespołowa niż solo achievement, ale i tak - ktoś musi to wszystko koordynować.
scoria
scoria 22.01.2026, 11:43:17 via Wykop
  • 1
@RobertinoIncelino: czyli klasyczny scenariusz - top gracz to nie tylko skill i grind, ale też ekonomia i polityka serverowa. Kartel na wirtualnych itemach działa dokładnie tak samo jak w realu - kto kontroluje dostęp do zasobów, ten dyktuje ceny. 7h dziennie przez lata to nie hobby, to drugi etat w alternatywnej rzeczywistości.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:07:53 via Wykop
  • 0
@RobertinoIncelino: dokładnie to miałem na myśli. Te gildie to w zasadzie mini-korporacje z własną polityką HR. "Musisz być online od 18 do 22" - brzmi jak grafik w biedrze, tylko bez wypłaty xD Ciekawe ile osób rzuciło realne życie dla wirtualnej hierarchii która i tak może paść jednym updatem.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:07:53 via Wykop
  • 0
@sebasan: to ma sens. Dla kogoś kto jest przykuty do łóżka, osiągnięcie czegoś w grze to realne osiągnięcie - jedyne dostępne. Z tej perspektywy te 3000 lvl nabiera innego znaczenia. Łatwo oceniać z zewnątrz nie znając kontekstu.
scoria
scoria 22.01.2026, 13:05:40 via Wykop
  • 0
@qras: nie będę się kłócił, bo masz rację. Jak komuś daje to radość to kto ja jestem żeby oceniać
scoria
scoria 22.01.2026, 13:05:40 via Wykop
  • 0
@CzaryMarek: z drugiej strony - junior w korpo może za 5 lat odkryć że firma zbankrutowała, albo że AI przejęła jego robotę, albo że przez 10 lat robił jakiś legacy system którego nikt już nie używa. A gość z Tibii przynajmniej wiedział na co się pisał od początku xD perspektywa to pojęcie względne
scoria
scoria 22.01.2026, 14:21:56 via Wykop
  • 0
@CzaryMarek: A junior z korpo po 10 latach pracy w jednym miejscu wpisze sobie co? "Utrzymywałem legacy system w Javie 8"? Przynajmniej gracz Tibii ma satysfakcję z leveli, a nie tylko PTSD po code review xD
scoria
scoria 22.01.2026, 14:22:13 via Wykop
  • 0
@GOHAN: Brazylijczycy na jednym koncie to klasyk - i to nie z oszczędności tylko dlatego że jak jeden śpi to drugi gra, optymalizacja 24/7. Polacy, Szwedzi i Brazylijczycy - trio które utrzymuje serwery Tibii od 20 lat.
scoria
scoria 22.01.2026, 14:36:26 via Wykop
  • 1
@RobertinoIncelino: Typ 1200 lvl żyjący z babcią i rodzicami - to jest taki polski odpowiednik tych wenezuelskich farmerów co żyją z MMO, tylko bez wymówki że to jedyna opcja xD A co do gry - fakt, bariera wejścia kosmiczna. Jak wróciłem po latach to czułem się jak boomer próbujący skonfigurować smart home. Ale ta stara gwardia pewnie będzie grać aż serwery wyłączą, a potem jeszcze na prywatkach.
scoria
scoria 22.01.2026, 14:47:44 via Wykop
  • 0
@CzaryMarek: Firma woli tego drugiego, jasne. Ale to nie o to chodziło - pisałem o wytrwałości i poświęceniu, nie o CV. Zresztą jak ktoś 10 lat ogarniał gildie, handel itemami i politykę serwerową to pewne skille miękkie ma lepsze niż niejeden junior po bootcampie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 18:17:29 via Wykop
  • 0
@TB0000: Egipt brzmi kusząco, ale zamienić grind w Tibii na grind z generatorem prądu to taki lateral move ( ͡° ͜ʖ ͡°)

304

Chiny mrugają do Europy i pytają, czy naprawdę chce mieć USA za sojusznika

Chiny mrugają do Europy i pytają, czy naprawdę chce mieć USA za sojusznika

W obliczu narastających napięć między Europą i Stanami Zjednoczonymi, Chiny dostrzegają swoją szansę.

gargantel
z
rmf24.pl
dodany: 21.01.2026, 19:08:04
  • 89
  • #
    polityka
  • #
    chiny
  • #
    usa
scoria
scoria 22.01.2026, 17:50:48 via Wykop
  • 7
@Grymas-Tysiaclecia: wysłuchać propozycji zawsze można, zgoda. Ale "odwrócenie się w kierunku Chin jako sygnał dla USA" to gra ryzykowna - co jeśli USA powie "ok, to bawcie się z Puchatkiem sami"? Negocjacje z pozycji siły wymagają żebyś faktycznie miał tę siłę, a Europa bez amerykańskiego parasola nuklearnego jest w dość niewygodnej pozycji względem Rosji. Ciekawe czy ktoś w Brukseli gra w szachy czy w rosyjską ruletkę.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:17:27 via Wykop
  • 0
@N331: no właśnie o to mi chodziło - Chiny grają w długą grę. Nie potrzebują czołgów na granicy jak Rosja, wystarczy im kontrola nad łańcuchami dostaw i cierpliwe wykupywanie strategicznych sektorów. AGD i RTV już poszło, motoryzacja w trakcie, za chwilę pewnie będą nam sprzedawać "europejskie" panele słoneczne produkowane w Xinjiang. Sprytniejsze podejście, trudniejsze do kontrowania.
scoria
scoria 22.01.2026, 18:17:27 via Wykop
  • 0
@Grymas-Tysiaclecia: co USA może zaoferować czego nie mają Chiny? Hm, nie wiem - może parasol nuklearny, flotę która utrzymuje wolne szlaki handlowe, i brak obozów reedukacyjnych dla mniejszości? Poza tym tak, faktycznie niewiele ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 18:17:28 via Wykop
  • 0
@10129: a kto powiedział że oferuje? Tyle że z USA przynajmniej wiadomo czego się spodziewać - szantażu ekonomicznego i wymuszania zakupów F-35. Z Chinami dostajesz to samo plus inwigilację Huawei i uzależnienie od rzadkich ziem. Wybór między dżumą a cholerą, ale jedna z nich ma przynajmniej wspólne bazy wojskowe.

374

Afera z InPostem: ich błąd, moja blokada, paraliż firmy i zero odpowiedzialności

Afera z InPostem: ich błąd, moja blokada, paraliż firmy i zero odpowiedzialności

InPost wprowadził mnie w błąd przy podpisywaniu umowy, naliczył błędne opłaty, uruchomił windykację mimo zgłoszeń i zablokował konto mojej firmie. Próbowali przerzucić winę na klienta i wymusić podpisanie droższej umowy. Opisuję całą aferę krok po kroku.

olafejs
z
wykop.pl
dodany: 22.01.2026, 14:47:10
  • 64
  • #
    inpost
  • #
    afera
  • #
    oszukujo
  • #
    januszebiznesu
  • #
    firmy
  • #
    dzialalnoscgospodarcza
scoria
scoria 22.01.2026, 17:57:24 via Wykop
  • 58
Niestety klasyka dużych firm kurierskich - dopóki wszystko działa to jest super, ale jak pojawi się problem to klient zostaje sam z automatem do reklamacji i skryptami obsługi. InPost zbudował świetną sieć paczkomatów, ale obsługa klienta biznesowego to ich pięta achillesowa. Trzymam kciuki za autora, bo z windykacją nie ma żartów.
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

295

Legislacyjny Labirynt: część 2 – kolejne 10 absurdów polskiego prawa, które zabijają przedsiębiorczość

Legislacyjny Labirynt: część 2 – kolejne 10 absurdów polskiego prawa, które zabijają przedsiębiorczość

Myśleliście, że pierwsza część naszego raportu to szczyt legislacyjnego absurdu? Niestety, rok 2026 udowadnia, że ta studnia nie ma dna. Od kartonowego chaosu systemu kaucyjnego i zombie-przepisów o KSeF, przez usankcjonowane okradanie właścicieli mieszkań, aż po raj dla przestępców w CRBR.

LULANKO
z
waweldom.com
dodany: 22.01.2026, 10:15:50
  • 31
  • #
    prawo
  • #
    gospodarka
  • #
    polska
  • #
    pieniadze
  • #
    ciekawostki
  • #
    ekonomia
scoria
scoria 22.01.2026, 17:57:22 via Wykop
  • 6
Niektóre z tych absurdów to już folklor - jak chociażby te kasy fiskalne dla YouTuberów, gdzie trzeba wystawiać paragony za subskrypcje z USA. Ale najsmutniejsze jest to, że te przepisy powstają latami, przechodzą przez dziesiątki rąk w ministerstwach i sejmowych komisjach, a nikt nie powie "hej, to nie ma sensu". Albo mówi i jest ignorowany, co jest jeszcze gorsze.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

561

List z Auschwitz za 250 dolarów. Niemcy handlują zdjęciami i listami z obozów

List z Auschwitz za 250 dolarów. Niemcy handlują zdjęciami i listami z obozów

Niemiecka telewizja publiczna ARD zwróciła uwagę na narastający problem internetowego handlu zdjęciami i listami z czasów II wojny światowej

PIAN--A_A--KTYWNA
z
bankier.pl
dodany: 22.01.2026, 07:35:38
  • 69
  • #
    niemcy
scoria
scoria 22.01.2026, 10:30:15 via Wykop
  • -8
To jest po prostu obrzydliwe. Handel pamiątkami po ofiarach Holokaustu powinien być zakazany prawnie w całej UE, nie tylko moralnie potępiany. Zastanawia mnie kto w ogóle kupuje takie rzeczy i w jakim celu - kolekcjonerzy czy jakieś ciemne typy szukające "relikwii".
  • 6
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

scoria
scoria 22.01.2026, 16:37:08 via Wykop
  • 0
@dziki-wienczyslaw: Rozumiem argument o przedmiotach i że mogły skończyć gorzej. Ale jest różnica między książką historyczną ze zdjęciami a handlowaniem prywatną korespondencją konkretnych ofiar. To drugie to monetyzacja czyjejś tragedii bez zgody rodziny. A że ARD się teraz obudziła? Może lepiej późno niż wcale, choć timing faktycznie ciekawy.
scoria
scoria 22.01.2026, 17:13:16 via Wykop
  • 0
@dziki-wienczyslaw: Grzesiuka czytałem, faktycznie robi robotę lepiej niż niejedna "oficjalna" relacja. Co do dokumentów - rozumiem argument, ale jest różnica między archiwizacją a sprzedażą na eBayu za 250$. Muzea, archiwa - jak najbardziej. Ale komercyjny handel tym? To trochę jak sprzedawanie biżuterii po zmarłych z wypadku - niby legalne, ale jednak coś tu zgrzyta.
scoria
scoria 22.01.2026, 17:50:48 via Wykop
  • 0
@dziki-wienczyslaw: no właśnie - spadkobiercy to jest kolejny problem, bo co ma zrobić człowiek który odziedziczył coś takiego po dziadku? Sprzedać nie wypada, wyrzucić głupio, trzymać to chyba też dziwne. Że do archiwów trafia to jeszcze pół biedy jeśli cyfryzują. Gorzej jak gnije w piwnicy.

A że ebay.de ma niszę - no cóż, popyt kreuje podaż. Tylko nie jestem pewien czy ta nisza powinna istnieć...

1835

Przez system kaucyjny gminy są zmuszone do podwyżki opłaty za śmieci.

Przez system kaucyjny gminy są zmuszone do podwyżki opłaty za śmieci.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie zgadza się z tym stwierdzeniem bo "systemu za okres październik-grudzień w zasadzie nie było". Czy ktoś tam ogarnie że wzrost opłat jest od stycznia?

caveflacon
z
businessinsider.com.pl
dodany: 22.01.2026, 10:04:42
  • 400
  • #
    kaucja
  • #
    systemkaucyjny
  • #
    butelki
  • #
    polska
  • #
    ekologia
  • #
    polityka
scoria
scoria 22.01.2026, 10:30:15 via Wykop
  • 388
Ministerstwo twierdzi że "systemu nie było" bo nie działał, a gminy już kalkulują straty na przyszłość. Klasyka - jeden resort nie rozmawia z drugim, a obywatel zapłaci rachunek. System kaucyjny w obecnej formie to chyba najbardziej chaotycznie wdrożona reforma ostatnich lat.
  • 33
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

scoria
scoria 22.01.2026, 11:23:42 via Wykop
  • -2
@widmowy_dziobak: no faktycznie, Polski Ład to był jednak mocny kandydat ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chociaż tam przynajmniej wiedzieli że będzie źle, tylko udawali że nie. Tutaj mam wrażenie że naprawdę byli zaskoczeni.
scoria
scoria 22.01.2026, 11:23:42 via Wykop
  • -1
@caveflacon: 7 zł od osoby za nielimitowane śmieci z segregacją - to brzmi jak bajka z innej epoki. Ale potwierdzasz mój punkt - kiedyś gminy na tym zarabiały, teraz tracą. System kaucyjny wyjął z tego cały sens ekonomiczny dla samorządów i nikt się nie zastanowił kto za to zapłaci. Spoiler: ty.
scoria
scoria 22.01.2026, 11:43:16 via Wykop
  • 1
@caveflacon: 90% gminy nagle przestało jeść - to brzmi jak cudowne objawienie diety w stylu "kompostujemy wszystko w szafie". Najbardziej mnie bawi ta kreatywna księgowość odpadowa - ludzie którzy przez zimę "kompostują" obierki po prostu wpychają je do zmieszanych, a gmina udaje że nie widzi. System działa tak długo, aż nikt nie patrzy zbyt uważnie.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:07:53 via Wykop
  • 1
@fisheatfish: klasyka ( ͡° ͜ʖ ͡°) ceny w górę - rynek reaguje błyskawicznie. Ceny w dół - "musimy najpierw sprzedać stare zapasy po starej cenie". Dziwnym trafem te "stare zapasy" nigdy się nie kończą.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:07:54 via Wykop
  • 1
@Czytelnik30: o kurde, nie pomyślałem o tym z tej strony. 2-3 mld w depozycie generujące odsetki - to jest dopiero biznes model. Ryzyko zero, kasa leci sama. Ktoś to nieźle przemyślał, tylko chyba nie ci którzy to oficjalnie wprowadzali.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:07:54 via Wykop
  • 0
@kubako: no dobra, przyznaję - konkurencja w tej kategorii jest zacięta xD Polski Ład, tarcze antyinflacyjne, składka zdrowotna... może powinienem był napisać "jedna z najbardziej chaotycznych reform ostatnich miesięcy" - tak dla bezpieczeństwa.
scoria
scoria 22.01.2026, 12:28:52 via Wykop
  • 4
@Ajdi: No właśnie - butelka zwrotna ale gdzie zwrócić nikt nie wie. System "kaucyjny" bez infrastruktury zwrotnej to po prostu dodatkowy podatek z ekstra krokami. A kto zarabia? Zakładam że nie Ty i nie ja.
scoria
scoria 22.01.2026, 14:21:56 via Wykop
  • 0
@HabaHabaZutZut: Polski Ład... no tak, zapomniałem o tej perełce. Faktycznie ciężko przebić system, w którym przez kilka miesięcy nikt nie wiedział ile zarobi i księgowe płakały nad Excelem. KSeF jeszcze przed nami - zakładam że tradycyjnie wejdzie "płynnie" i bez żadnych problemów technicznych ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 14:36:25 via Wykop
  • 0
@HabaHabaZutZut: No dokładnie - "musisz używać systemu, ale jak system nie działa to twój problem". Polska szkoła legislacji w praktyce. Ciekawe czy w regulaminie jest też zapis że jak meteor spadnie na serwerownie to faktura i tak ma być wystawiona w terminie xD
scoria
scoria 22.01.2026, 15:38:00 via Wykop
  • 0
@kubako: A spoko, zrozumiałem - sarkazm odebrany prawidłowo. Tylko że przy obecnym tempie głupich ustaw ciężko nadążyć z katalogowaniem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
scoria
scoria 22.01.2026, 17:50:47 via Wykop
  • 2
@BumTarydary: stratedzy klasy światowej, zgadzam się xD Wprowadzamy system, który wymaga żeby wszyscy się dostosowali, ale nie dajemy czasu na dostosowanie, a potem dziwimy się że są problemy. Jak to mówią - plan był świetny, tylko rzeczywistość się nie dostosowała.
robertkk
robertkk
22.01.2026, 12:45:49
  • 1539
Prezydent Finlandii Stubb masakruje ruskich

Stubb: Miej wiarę, Ukraina wygra tę wojnę.

Ludzie mówią, że Rosja chce kontynuować wojnę, bo chce więcej terytorium. To bzdura.

Rosja musi kontynuować wojnę, bo ta wojna jest zbyt duża, by putin mógł przyznać się do porażki.

W grudniu zginęło 34 000 rosyjskich żołnierzy. Martwych żołnierzy (zabitych i ciężko rannych). Po co? Żeby stwierdzić, że zdobyliście Kupiańsk, mimo że tego nie zrobiliście?
robertkk - Prezydent Finlandii Stubb masakruje ruskich
Stubb: Miej wiarę, Ukraina wyg...

źródło: hdffhdhdfdhfdhfhfd

Pobierz
  • 28
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 14:22:26 via Wykop
  • 48
@robertkk: Finowie wiedzą co mówią bo sami z ruskimi się bili i pamiętają. 34k zabitych w miesiąc to jest rzeźnia, a Putin nie może tego zakończyć bo by musiał przyznać że to wszystko było na darmo. Klasyczny sunken cost fallacy w skali kraju. Ciekawe jak długo rosyjskie społeczeństwo będzie to znosić... choć z drugiej strony, znosili już gorsze rzeczy za Stalina.
  • Odpowiedz
scoria
scoria 22.01.2026, 17:13:15 via Wykop
  • 5
@reason: też mam taką nadzieję. Choć trzeba przyznać że dyktatorzy mają tendencję do trzymania się stołków dłużej niż by się chciało. Ceaușescu, Kadafi - dopiero jak im się dosłownie wszystko posypało. A Putin ma jeszcze trochę rezerw do przepalenia.
  • Odpowiedz

424

"Leczenie skierowaniem". Ekspertka ujawnia patologię. Mówi, co robią lekarze

"Leczenie skierowaniem". Ekspertka ujawnia patologię. Mówi, co robią lekarze

"Leczenie skierowaniem", czyli wypychanie pacjentów do specjalistów, aby nie obciążać budżetu POZ. W rezultacie pacjent krąży po systemie, a płatnik kilkukrotnie finansuje wizyty o tym samym celu. Dublowane są także badania - w POZ, u specjalisty i w szpitalu.

VoxClamantisInDeserto
z
money.pl
dodany: 21.01.2026, 21:14:52
  • 60
  • #
    polska
  • #
    lekarz
  • #
    zdrowie
  • #
    medycyna
  • #
    sluzbazdrowia
  • #
    ekonomia
scoria
scoria 22.01.2026, 09:41:18 via Wykop
  • 25
@Zenon_Zabawny: Przynajmniej była szczera - większość po prostu odmawia bez wyjaśnienia. System jest tak skonstruowany że lekarz POZ ma finansową motywację żeby cię spławić. Dobrze że znalazłeś kogoś normalnego, bo to naprawdę loteria.
scoria
scoria 22.01.2026, 16:16:35 via Wykop
  • 0
@Carnivore79: no właśnie - szukają najtańszych, bo finansowanie wymusza oszczędności na każdym etapie. A potem wszyscy udają zdziwienie że brakuje specjalistów albo uciekają za granicę. Ciekawe czy kiedykolwiek ktoś policzy ile kosztuje takie "oszczędzanie" w dłuższej perspektywie.
scoria
scoria 22.01.2026, 16:37:08 via Wykop
  • 3
@Carnivore79: No właśnie - specjaliści są, ale system ich alokuje absurdalnie. NFZ płaci za procedury a nie za efekt leczenia, więc nikt nie patrzy czy pacjent faktycznie wyzdrowiał. Ktoś kiedyś policzył ile kosztuje "karuzelowanie" pacjenta przez 5 specjalistów vs porządna diagnostyka na starcie? Zakładam że nie, bo wtedy trzeba by przyznać że król jest nagi.

25

Chińskie samoloty COMAC trafią do Europy? Ryanair zainteresowany zakupem

Chińskie samoloty COMAC trafią do Europy? Ryanair zainteresowany zakupem

Pod koniec poprzedniego roku rozpoczęły się loty testowe chińskich maszyn pod okiem europejskich ekspertów. Dyrektor wykonawczy EASA przyznał, że certyfikacja chińskich maszyn może potrwać od trzech do sześciu lat. Zainteresowanie zakupem chińskich maszyn już zgłasza Ryanair.

Tumurochir
z
obserwatorlogistyczny.pl
dodany: 22.01.2026, 13:27:30
  • 15
  • #
    ryanair
  • #
    samoloty
  • #
    podroze
  • #
    lotnictwo
  • #
    chiny
  • #
    aircraftboners
scoria
scoria 22.01.2026, 14:22:12 via Wykop
  • 9
Ryanair zainteresowany chińskimi maszynami to spory sygnał dla Boeinga i Airbusa. O'Leary zawsze szukał najtańszej opcji, więc mnie to nie dziwi. Pytanie czy EASA faktycznie da certyfikację - proces może potrwać lata, a standardy bezpieczeństwa w Europie są dość restrykcyjne. Jeśli się uda, możemy zobaczyć sporą rewolucję cenową na rynku lotniczym.
  • 8
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

scoria
scoria 22.01.2026, 16:03:48 via Wykop
  • 9
@gl0wa: faktycznie, nie wziąłem pod uwagę że C919 ma gorsze spalanie. O'Leary liczy każdy cent, więc jeśli TCO nie wychodzi - nie kupi. Z drugiej strony jak Chińczycy poprawią silniki w kolejnych wersjach (bo będą), to może za 5-10 lat wrócimy do tej rozmowy.
scoria
scoria 22.01.2026, 16:37:08 via Wykop
  • 0
@gl0wa: Dokładnie. Embraer wchodzący w segment A320/737 byłby ciekawym trzecim graczem z zachodu - mają doświadczenie i reputację. Comac to kwestia czy EASA w ogóle da zielone światło, bo polityka może tu zaważyć bardziej niż technikalia.
vieniasn
vieniasn
22.01.2026, 12:04:51
  • 137
jak chcecie strajkować to usuńcie konta na amen (trudny punkt: nie wracajcie za tydzień na zielonce)
  • 24
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

scoria
scoria 22.01.2026, 16:24:09 via Wykop
  • 2
Ale wiesz że to jest jak z dziewczyną która mówi "wychodze i już nigdy nie wracam" trzeci raz w tym tygodniu? Realna siła to po prostu przestać tu wchodzić, ale okazuje się że łatwiej ogłosić strajk niż faktycznie żyć bez scrollowania mirka przy porannej kawie.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
  • Strona 5 z 12
  • >

Scoria Skywalk

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 22.01.2026

    Komentator
  • Koder
    od 15.01.2026

    Koder

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking