Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko144
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
LaurenceFass
LaurenceFass

LaurenceFass

Dołączył 9 lat i 11 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 20092
  • Znaleziska 11885
  • Mikroblog 8207
  • Obserwujący 70
  • Obserwowane 22

40

Papież przeprasza za niewolnictwo. Kościół przez wieki nie reagował.

Papież przeprasza za niewolnictwo. Kościół przez wieki nie reagował.

Papież Leon XIV przeprosił za wielowiekowe opóźnienie Kościoła katolickiego w potępieniu niewolnictwa. W opublikowanym d

PiotrPiter
z
lrt.lt
dodany: 28.05.2026, 17:40:33
  • 51
  • #
    papiez
  • #
    niewolnictwo
  • #
    kosciol
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 07:56:18 via Wykop
  • 8
Jak to się spóźnił? KK zareagował jako pierwszy w czasach odkryć, bulla Sublimis Deus 1537:

Określamy i deklarujemy (...), że wspomniani Indianie i wszystkie inne ludy, które w przyszłości zostaną odkryte przez chrześcijan, w żaden sposób nie mogą być pozbawione wolności ani posiadania swojej własności; wręcz przeciwnie, powinni móc swobodnie i zgodnie z prawem korzystać ze swojej wolności i własności (...). Jeśli stanie się inaczej, będzie to nieważne i pozbawione mocy"

To
  • 12
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass wczoraj, 08:29:18 via Wykop
  • 3
Ameryce południowej też zaorano ludność mieszkającą tam bo się z nimi wymieszali, przez co tubylcy stracili swoje geny.

Miałem na myśli praktycznie ludobójstwo, które odbywało się na terenie Ameryki PN.

w Kanadzie masz 5% indian więc zostało ich dużo.

Tak bo północ kontynentu kolonizowała katolicka Francja i było tam pod tym względem lepiej (choć też gorzej niż w Ameryce PD - we Francji instalowało się "oświecenie").

@DziwoHuop:
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass wczoraj, 09:35:25 via Wykop
  • 2
Anglicy podpisali traktat z Francją, tzw Total Proclamation w 1763 roku. Na jego mocy dostali większość koloni francuskich i zobowiązali się do nie ekspandowania terenu na zachód.

Tak, tamte tereny zmieniały właścicieli (choć wpływ widać, zajmowano się tą ludnością) dlatego lepsze jest porównanie względem Ameryki łacińskiej.
Tam były redukcje jezuickie, niewolnictwo ograniczane na tyle ile się dało. Starano się kształcić i integrować ludność. Jezuici (wyszkoleni przez nich Indianie) toczyli nawet wygrane bitwy
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 22 godz. i 45 min temu via Wykop
  • 0
@DziwoHuop:
Znam te teorie, ale one nie wytrzymują konfrontacji z faktami.
Cywilizacyjny pik rozwojowy (i też ekspansji) w zasadzie, w każdej dziedzinie mieliśmy kiedy społeczeństwa były mocno chrześcijańskie.
Tak samo obrona chociażby przed islamem - krucjaty, rekonkwista, Lepanto, Wiedeń. Teraz społeczeństwo nie ma nawet woli i zdolności do wykrzesania jakichkolwiek sił żeby skutecznie powstrzymać napływ muzułmanów do Europy już nie mówiąc o jakiejkolwiek woli walki.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 20 godz. i 20 min temu via Wykop
  • 0
Grecy czy Rzymianie nie byli chrześcijanami, a osiągnęli wyższy poziom cywilizacyjny niż wszystko co było później. Był jeszcze starożytny Egipt itp.

Tak, osiągnęli wysoki poziom, ale nie był dostępny dla wszystkich (niewolnictwo).

jest to pokłosie chrześcijaństwa, które nakazuje nadstawić drugi policzek.

Nie jest to pokłosiem skoro były krucjaty itp. Katolicyzm nie zezwala (przeciwnie) na rezygnację z obrony bliskich, kraju itp.

Chrześcijanom
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 17 godz. i 55 min temu via Wykop
  • 0
@DziwoHuop:
J.w., nie wysłałem powiadomienia.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 38 min temu via Wykop
  • 0
i co z tego? Arystoteles uważał, że część ludzi jest naturalnymi niewolnikami. Popatrz na ludzi wokół, nie widzisz ile z nich rzeczywiście zachowuje się jak niewolnicy? A czym jest osoba zakredytowana jak nie niewolnikiem?

@DziwoHuop:
W pewnym sensie niektórzy mają takie skłonności, ale nie można filozoficznie powiedzieć, że jest to element natury człowieka. Elementem natury człowieka jest wolna wola.
To co pisał Arystoteles to ideologiczne uzasadnienie panującego wtedy systemu społecznego.
Generalnie

185

Dramatyczna sytuacja szpitala w Mławie. "Kroplówek wystarczy na dwa, trzy dni"

Władze szpitala w Mławie na Mazowszu alarmują o dramatycznej sytuacji finansowej, w jakiej znalazła się placówka. Według dyrekcji, w szpitalu brakuje pieniędzy nawet na leki, a kolejnym oddziałom grozi zamknięcie.

VoxClamantisInDeserto
z
rp.pl
dodany: 22 godz. i 16 min temu
  • 117
  • #
    polska
  • #
    wydarzenia
  • #
    mlawa
  • #
    szpital
  • #
    sluzbazdrowia
  • #
    zdrowie
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 1 godz. i 7 min temu via Wykop
  • 2
Póki realnie nie będzie grozić odpowiedzialność karna za prowadzenie jakiejkolwiek instytucji w ten sposób to tak będzie.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

MakiawelicznyAltruista
MakiawelicznyAltruista
MakiawelicznyAltruista
22 godz. i 18 min temu
  • 2
Nienawidzę ludzi pracujących w IT, bo to oni odpowiadają za te chore ceny wszystkiego w Polsce i za to, że wszystko jest tak absurdalnie drogie, a zwłaszcza nieruchomości.

Bo to taki typ ludzi, którzy lubią wziąć coś absurdalnie drogiego i powiedzieć, że to uczciwa cena, żeby pokazać jacy są fajni, rozumiejący rynek i nowocześni.

#pracait #programista15k #nieruchomosci #inflacja
  • 27
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 19 godz. i 48 min temu via Wykop
  • 1
Nawet odrzucając te 2/3 to pozostali to jest nadal miliony ludzi w Polsce we wszystkich branżach a nie IT . Specjalnie nie poruszyłem tematu lekarzy bo to wiadomo.

Usługi - mój ogarnięty fryzjer wychodzi 20 na rękę.

Korpo - średni szczebel ponad 20 , żadne IT

@del855 ma rację, tych ludzi wcale nie ma dużo. Gdyby to było powszechne i takie łatwe to Polacy byliby znacznie bardziej majętni (a nie są).
Na prawdę
LaurenceFass - >Nawet odrzucając te 2/3 to pozostali to jest nadal miliony ludzi w Po...

źródło: europe-median-wealth

Pobierz
  • Odpowiedz
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 18 godz. i 4 min temu via Wykop
  • 0
15 tys. zł netto miesięcznie plasuje osobę mniej więcej wśród 2–5% najlepiej zarabiających dorosłych Polaków,

@Ciecierere:
No dochodzimy do sedna, że tych >20 k netto to jest coś pomiędzy 1-2%. Czyli mniej niż milion ludzi, a bliżej 500 tys. A Twoją wypowiedź można było zinterpretować, że to miliony ludzi.

Nawet odrzucając te 2/3 to pozostali to jest nadal miliony ludzi w Polsce we wszystkich branżach a nie IT . Specjalnie nie
  • Odpowiedz
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 15 godz. i 30 min temu via Wykop
  • 1
to skąd w każdej nawet małej miejscowości wyrastają te nowe domy?

@Pharos:
To się rzuca w oczy, ale nowych budów domów jednorodzinnych jest 70-90 tys. rocznie.
To jest właśnie te 0.5 - 1 mln. ludzi. plus rolnicy przekształcający i sprzedający działki.

a widziałeś tagi przy
  • Odpowiedz
haha123
haha123
wczoraj, 07:44:53
  • 7
Spokojnie, zaraz się rozkręci, po prostu "zielone" kobiety na spokojnie urodzą dzieci na swoje 50 urodziny i będzie boom demograficzne.

Źródło: https://x.com/KMaminski/status/2060382787002085786

#demografia
haha123 - Spokojnie, zaraz się rozkręci, po prostu "zielone" kobiety na spokojnie uro...

źródło: HJfxpnkW0AgirOc

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass wczoraj, 07:54:04 via Wykop
  • 2
@haha123:
O ludzie, co tu się stało. Ciekawa statystyka, nikt tu jeszcze tego nie przytaczał. Liczyłem trochę bardziej na zoomerów.
Zaoranie kraju.
  • Odpowiedz
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass wczoraj, 09:37:40 via Wykop
  • 6
@CrytekPL:
No tak to też wychodzi z obserwacji. Zoomerzy nawet się nie parują, to jest rzadki widok.
Młodych kobiet w ciąży <24 lata po prostu nie ma.

I dobrze, dziecko powinno się mieć tylko wtedy jak jest się gotowym

@charles-terror:
Tylko ta "gotowość" to zaraz będzie 40 lat xD
  • Odpowiedz

550

Kredytowy koszmar w Polsce. Raty należą do najdroższych w UE. Taniej w Niemczech

Kredytowy koszmar w Polsce. Raty należą do najdroższych w UE. Taniej w Niemczech

Polski rynek nieruchomości jest dziś niczym wzburzone morze, a inwestorzy płyną po nim małą i lichą łódką. Choć stopy procentowe miały spadać, a ceny stabilizować, tak rzeczywistość brutalnie weryfikuje marzenia o własnym M. Taniej jest między innymi w Niemczech.

FXMAG
z
fxmag.pl
dodany: przedwczoraj, 11:20:00
  • 186
  • #
    wydarzenia
  • #
    nieruchomosci
  • #
    mieszkania
  • #
    polska
  • #
    gospodarka
  • #
    finanse
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 13:32:25 via Wykop
  • 145
@smdbabe:
Polacy są fatalnymi konsumentami i nie mają problemu z przepłacaniem za wszystko, nawet żyjąc od 1 do 1.
Co chwila słyszę przechwałki ile kto za co zapłacił "takie są ceny", "no tyle to teraz kosztuje" jakby to był jakiś powód do dumy.
czerwonykomuch
czerwonykomuch
28.05.2026, 19:54:59
  • 86
Właśnie pojawiły się dane demograficzne za ubiegły rok.

Jest BARDZO DOBRZE, dzieje się tzw. CUD DEMOGRAFICZNY.

Dzietność niestety wciąż znajdowała się powyżej 1.0, ale myślę, że w bieżącym roku zdołamy zejść poniżej tej psychologicznej granicy.

Czekaj,
czerwonykomuch - Właśnie pojawiły się dane demograficzne za ubiegły rok. 

Jest BARDZ...

źródło: IMG_2447

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 10:56:42 via Wykop
  • 1
Dlatego prole z egzotycznych krajów są i będą importowane - za możliwość życia w Polsce lub innym kraju UE są w stanie upodlić się w stopniu niewyobrażalnym nawet dla Polaka z mózgiem wypranym neoliberalizmem. To czysty zysk, a zysk jest najważniejszy.

W USA lepiej to rozwiązali - wizy H-1B, która jest na wniosek "pracodawcy". Jak robol się nie spodoba korporacji to traci praktycznie prawo pobytu (no ma niby te 60 dni na
  • Odpowiedz

402

Polski internet wyprzedził niemiecki. Przewaga sięga 45 proc.

Polski internet wyprzedził niemiecki. Przewaga sięga 45 proc.

Dla przykładu w Q1 2026 średnia prędkość pobierania w Warszawie wyniosła 261 Mb/s, a w Berlinie 126 Mb/s.

buasinski
z
dobreprogramy.pl
dodany: przedwczoraj, 08:58:25
  • 168
  • #
    technika
  • #
    niemcy
  • #
    europa
  • #
    it
  • #
    informatyka
  • #
    komputery
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 09:23:17 via Wykop
  • -9
No i jaką to przewagę niby daje? Szybciej ludzie będą wysyłać głupoty między sobą i tracili czas na ślepienie się w seriale w 4k?
Tak samo jak nastawiano masztów telekomunikacyjnych zwiększając smog elektromagnetyczny z różnymi długoterminowymi konsekwencjami zdrowotnymi. I po co żeby ludzie gadali ze sobą na video-rozmowach? Tym bardziej, że doprowadzenie światłowodu wszędzie jest relatywnie proste i tanie.
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 10:20:16 via Wykop
  • -2
ogranicza poważnie śledzenie flot pojazdów i maszyn (moduły w nich).

@Saeglopur:
No, ale to jest m.in. efekt masowości LTE i transmisji spamu (typu video rozmowy) komunikacją bezprzewodową i tym samym zwiększeniem zajętości sieci, interferencji radiowej, zakłócaniu (jako zjawisko elek-magn.), z rzeczami potrzebnymi np. lokalizacją urządzeń, czujnikami korzystających z 3G/LTE/4G. Im więcej nadajników (telefony itp.) tym trudniej to ogarnąć selektywnością, wydzielaniem pasm /kanałów/ itp.
No, ale o tym trzeba mieć wiedzę
LaurenceFass - >ogranicza poważnie śledzenie flot pojazdów i maszyn (moduły w nich).
...

źródło: GvQg6pXbwAAIlek

Pobierz

410

Mieli kupić dom. Od trzech lat nie chcą się z niego wyprowadzić

Mieli kupić dom. Od trzech lat nie chcą się z niego wyprowadzić

Pani Bożena chciała sprzedać dom wart 720 tysięcy złotych. Zaufała agentce nieruchomości i zgodziła się, by przyszli kupcy najpierw w nim zamieszkali. Od tamtej pory minęły trzy lata. Do sprzedaży nie doszło, lokatorzy nie chcą się wyprowadzić

Kolekcjoner_dusz
z
interwencja.polsatnews.pl
dodany: 27.05.2026, 14:23:05
  • 163
  • #
    prawo
  • #
    mieszkanie
  • #
    nieruchomosci
  • #
    bekazpodludzi
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 17:05:25 via Wykop
  • 1
demografii , przyszłych kryzysów czy rynku pracy


@Ciecierere:
Generalnie ceny spaść raczej nie spadną, taka natura pieniądza fiducjarnego, ale będą spadać względem cen usług / pracy co już się dzieje.

Znam ludzi co mają po 20+ mieszkań i wszystkie stoją puste, niektóre już 20 lat

Takie kwestie szybko rozwiąże katastralny co prędzej czy później nastąpi. Po prostu zrobił się za duży problem społeczny, jest na to coraz większe ciśnienie.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 17:27:57 via Wykop
  • 2
Z drugą już nie, nie ma żadnego problemu społecznego, tylko oczekiwania młodych są z d.py wzięte.

@Ciecierere:
No skoro ludzie trzymają po 20 pustych mieszkań to problem społeczny jest tylko z tego faktu.
Tzn. całe społeczeństwo zrzucało się na infrastrukturę wokół żeby ktoś sobie to trzymał jako lokatę.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 18:31:03 via Wykop
  • 1
Nawet puste mieszkania dały pracę ludziom

@Ciecierere:
Wiesz, że to "ekonomia zbitej szyby"?

Już tak było, że wszystkim równo, wszystkim g---o i to był rzeczywisty problem społeczny ale jak widać sporo ludzi tęskni.

Mieszasz celowo kilka rzeczy, nikt nie postuluje powrotu
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 19:11:52 via Wykop
  • 0
najpierw powołujesz się na pieniądz fiducjarny a później przytaczasz chłopa sprzed jego wprowadzenia.

@Ciecierere:
W dwóch różnych, niepowiązanych kontekstach.

tak, "większość społeczeństwa" zyska, tylko że zdecydowana większość społeczeństwa potrzeby mieszkaniowe ma obecnie zapewnione to w czym problem ?

Z młodymi jest dużo gorzej do 30 r.ż. tylko 15-20% ma własnościowe. A niech mają ceny np. 50% obecnych im taniej tym lepiej. Dzięki temu zamiast zasuwać na kredyty, tracić czas i energie
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 19:44:55 via Wykop
  • 0
- ekonomia zbitej szyby jest tak samo z d.py wzięta


@Ciecierere:
Nie. Chodzi o brak wniesionej wartości i błędnie rozumienie mechanizmów gospodarczych, działa zawsze.

∆ a to było kiedyś i
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 05:01:19 via Wykop
  • 0
Tymczasem gość jej użył w zestawieniu z budową mieszkań, choćby miały stać puste.

Jeżeli zbuduje się budynek mieszkalny i go zarygluje to niczym praktycznym w efekcie dla gospodarki się nie różni gdyby go zbudowano i zniszczono. Jedyna różnica (no jeszcze działka się zwalnia, ale to nieistotne tutaj) jest taka, że w pierwszym przypadku wartość zostaje na papierze. Nie jest to klasyczny przypadek "zbitej szyby", ale w efekcie ten sam. Zresztą sam podałeś (wygląda
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 06:17:31 via Wykop
  • 0
Jeśli ktoś go (mieszkanie) kupił to jest on wartością dla właściciela , czy go użytkuje czy nie.

@Ciecierere:
Nie, analogicznie jak powiedzmy prywatne fundusze z zagranicy skupią 99% ziemi rolnej w Polsce żeby stała odłogiem to owszem ziemia zachowa wartość dla nich, ale będzie to z jawną szkodą dla całego społeczeństwa. Kolejny skrajny przypadek, ale działa to tak samo w każdym przypadku zużycia ograniczonych zasobów np. ziemi czyli też mieszkań
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 07:27:56 via Wykop
  • 0
tak, tak, mieszkanie nie jest zasobem powielanym a ograniczonym.

Dobrze wiedzieć aczkolwiek dobrze, że nie wiedzą o tym firmy budowlane.

@Ciecierere:
Jest, ale nie w sposób nieograniczony tym bardziej, że to najczęściej limitowana przestrzeń miejska. Kolejnym kosztem jest infrastruktura miejska, której też nie doprowadzisz wszędzie (przede wszystkim przez ograniczone środki).
My tu też nie rozmawiamy o budownictwie nowych lokali tylko spekulacyjnym ich
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 08:13:35 via Wykop
  • 0
∆ tak, tak. Dobrze, że o tym nie wiedzieli sto lat temu czy nawet 50. Popatrz na mapy np TOP5 teraz i sprzed 50 i 100 lat. Cuda, Panie cuda.

W Krakowie to nawet Nowa Huta była osobnym miastem bo była tak daleko od Krakowa. W ogóle to Kazimierz był osobnym miastem a ulica Krakowska prowadziła DO KRAKOWA.

Ale to właśnie przykłady okresów z planowaniem przestrzennym (Nowa Huta - PRL, Kazimierz - prawo

282

Boom w polskich firmach kosmicznych. Tokarz dostanie 16 tys., inżynier 35 tys

Boom w polskich firmach kosmicznych. Tokarz dostanie 16 tys., inżynier 35 tys

rzemysł kosmiczny w Polsce przestał być mitem po latach posuchy dynamicznie rośnie. Branża pilnie poszukuje programistów C/C++, ekspertów od systemów czasu rzeczywistego, elektroników, ale też operatorów maszyn. Bankier.pl ujawnia stawki: od 6-9 tys. zł dla początkujących do nawet 35 tys. zł dla d

FXMAG
z
fxmag.pl
dodany: 28.05.2026, 07:05:40
  • 90
  • #
    polska
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    technologia
  • #
    praca
  • #
    wiadomosci
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 06:27:13 via Wykop
  • 2
Najbardziej doświadczeni inżynierowie systemowi miesięcznie mogą zarobić nawet 35 tys. zł.

Gdzie niby? Uwierzę jak zobaczę.
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass przedwczoraj, 07:14:01 via Wykop
  • 0
będzie trudno kogoś znaleźć


@sirdam:
Trudno ze pensje, które oferują. 10-12 tys. netto UoP. Czyli zarobki pielęgniarki z mgr i dodatkiem stażowym albo policjanta.
Nie uwłaczając tym zawodom (raczej odwrotnie lepiej w tym momencie iść na to niż bawić się w trudne studia inżynierskie jak ktoś nie ma dużego potencjału i możliwości np. wystartowania z własną firmą).
perfumowyswir
perfumowyswir
28.05.2026, 15:14:07
  • 7
#gielda #nieruchomosci #demografia #przegryw

Tak płaczecie, że dzieci się nie rodzą, bo mieszkania za drogie. Posiadamy więcej mieszkań na własność, niż ludzie na zachodzie.
Prawda jest taka, że jak już się dorobicie mieszkania, jedyne co się zmieni to rodzice nie będą słyszeć jak koń się wali za ścianą.
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 19:29:48 via Wykop
  • 1
Posiadamy więcej mieszkań na własność, niż ludzie na zachodzie.


@perfumowyswir:
To wynika z okresu transformacji i wykupu mieszkań za drobne. Tylko Ci ludzie maja już >55 lat więc na demografię nie wpłyną.
Nie twierdzę, że to główna przyczyna niskiej demografii, ale do 30 r.ż. jedynie 15-20% ma własnościowe.
  • Odpowiedz
Sleepypl
Sleepypl
27.05.2026, 21:25:12
  • 1832
Niesamowite, że teraz wszystko szkodzi, że olej, że mleko, że kąpiel codziennie, że spanie na prawym boku, wszystko jest złe, z wyjątkiem pracy 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. To wciąż jest super. #pracbaza #praca
  • 51
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 19:21:06 via Wykop
  • 0
- wszystko słodzili oporową ilością cukru;


@ty_to_chyba_lubisz:
Nie słodzili oporową ilością cukru bo cukier był na kartki (2 kg na os.) i to też tylko jak udało się wystać w kolejce.
  • Odpowiedz

353

Mleko w szkle wróciło do łask

Mleko w szkle wróciło do łask

Nabiał w szkle zyskuje na znaczeniu, bo szkło nie wchodzi w reakcję z produktem i nie zmienia jego smaku ani zapachu. Najbardziej dynamicznie rośnie sprzedaż mleka w szklanych opakowaniach. Potencjał mają też kefiry i śmietana.

PortalSpozywczy
z
portalspozywczy.pl
dodany: 28.05.2026, 11:36:44
  • 138
  • #
    ciekawostki
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 13:04:09 via Wykop
  • 1
Okazuje się że PRL był bardziej eko niż wszystkie dzisiejsze korpo razem wzięte.


@adamssson:
Taka prawda, najważniejsze to nie produkować śmieci w ogóle. Nie tylko dlatego, że to szkodliwe dla środowiska, ale i zdrowia ludzi (mikroplastik).

37

Rośnie problem. GUS alarmuje: Polska wymiera

Rośnie problem. GUS alarmuje: Polska wymiera

Mamy 1.06 dzietności. Ile stawiacie w 2026 roku?

Wouxus
z
money.pl
dodany: 27.05.2026, 13:31:12
  • 51
  • #
    polska
  • #
    dzietnosc
  • #
    demografia
  • #
    ekonomia
  • #
    dzieci
  • #
    gospodarka
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 14:52:56 via Wykop
  • 3
Nie da się nic zrobić poza zalaniem PL imigrantami - tak samo jak zrobił to zachód z którego Polacy tak chętnie się śmiali jak to Londyn czy Paryż są pełne Arabów i Czarnych.

Da się, kwestia reformy system emerytalnego. Będzie coraz mniej ludzi z coraz wyższą średnią wieku, kraj będzie tracił na znaczeniu międzynarodowo, gospodarka będzie mniej konkurencyjna, ale to nie jest tak, że musimy robić podmianę populacji. Są kraje z dużo
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 06:38:17 via Wykop
  • 0
Nie da się. Szybciej uwierzę, że to państwo zniknie z map świata, niż w to, że Polacy zgodzą się podnieść wiek emerytalny kobietom


@Asd15:
Tak w demokracji nie będzie się dało. Natomiast tu nie chodzi tylko o podwyższenie wieku, a również redukcje aktualnych emerytur.
Nie można nikogo karać tylko dlatego, że urodził się później.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 08:35:05 via Wykop
  • 0
A co do tego "w demokracji nie będzie się dało" to insynuujesz, że zmienimy się w jakąś dyktaturę?


@Asd15:
Tak, uważam, że możliwe są dwa scenariusze licząc od bardziej prawdopodobnego i gorszego:
1) Przekształcenie w tyranię technologiczną (patologiczna kontrola internetu, finansów, zdrowia - każdej dziedziny)
2) Dyktatura i ograniczony rząd. Mniej wolności politycznej (aktualnie to też dyskusyjne bo ta "wolność" jest póki wygrywa dana opcja), ale dużo więcej w każdej
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 28.05.2026, 09:16:57 via Wykop
  • 1
a o rebelii w jakimś kraju demokratycznym


@Asd15:
Wystarczy część struktur wojskowych przy bierności reszty. Zresztą potencjał do tego już jest, zobacz jak głosują żołnierze.
Odwrotnie niż całość społeczeństwa.

640

Na ulicę protestować wyjdą dzisiaj naukowcy. Profesorowie. Doktoranci. Badacze.

Na ulicę protestować wyjdą dzisiaj naukowcy. Profesorowie. Doktoranci. Badacze.

Tego jeszcze nie było. Po rolnikach, górnikach i lekarzach na ulicę wyjdą dzisiaj naukowcy

PIAN--A_A--KTYWNA
z
sadeczanin.info
dodany: 27.05.2026, 07:03:20
  • 99
  • #
    nauka
  • #
    pieniadze
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 12:16:30 via Wykop
  • 6
A może zweryfikujmy na co idą aktualne środki? Jak tam innowacyjne przedsiębiorstwa, które miały powstać z dotacji?
Dodatkowo żeby czegokolwiek sensownie się nauczyć na studiach technicznych musiałem sięgać do literatury z głębokiego PRL pisanej jeszcze przez ludzi często kształconych w II RP.
Inna kwestia, że darmowe studia dla wszystkich to też nieporozumienie i przynosi szkody w wielu dziedzinach np. demografii.
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 12:30:29 via Wykop
  • 3
@Nikczemnik:
Nie, pudło.
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 12:45:01 via Wykop
  • 0
@Nikczemnik:
Też pudło.
kondor_20_zglos_sie
kondor_20_zglos_sie
kondor_20_zglos_sie
26.05.2026, 21:45:51
  • 22
#programowanie #pracait #korposwiat #naukaprogramowania #studbaza #programista15k
kondor20zglos_sie - #programowanie #pracait #korposwiat #naukaprogramowania #studbaza...

źródło: pobrane

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 08:04:12 via Wykop
  • 1
@kondor_20_zglos_sie:
Mało, który dentysta z 10 lat doświadczenia szuka pracy, prawie wszyscy są na swoim.
  • Odpowiedz
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 09:11:57 via Wykop
  • 0
@kondor_20_zglos_sie:
Na 41 tys. dentystów, jest 6-7 tys. gabinetów, przy czym często jest tak, że w jednym gabinecie pracuje dwóch stomatologów z rodziny albo dzielą wspólny w ramach kooperacji.
94% pracuje w ramach prywatnej działalności więc nawet jak "pracują" w danej klinice to często w formie dzielenia przychodu z pacjenta np. 40-50% więc to nadal własna działalność.
  • Odpowiedz
DoktorMorela
DoktorMorela
DoktorMorela
27.05.2026, 05:43:55
  • 288
Eksperci:poród drogami natury jest lepszy
Badania:poród drogami natury niesie mniejsze ryzyko i powikłan niz cesarskie cięcie
Konsensus:cięcie cesarskie jest zabiegiem ratunkowym

Tymczasem polki: zesransko
Ja wiem lepiej,cesarka na zyczenie, a bo koleżance matki siostry wypadł płuco przez odbyt.
DoktorMorela - Eksperci:poród drogami natury jest lepszy
Badania:poród drogami natury...

źródło: Screenshot_20260527_072033_Samsung Internet

Pobierz
  • 481
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 27.05.2026, 07:49:26 via Wykop
  • 3
W polsce 50% urodzen to cesarki i argumenty


@DoktorMorela:
Pisałem o tym, to patologia. To poważa operacja z rozcinaniem powłok brzusznych, mięśni i macicy. Opisywanie tego jako coś lepszego i łatwiejszego niż poród naturalny to odklejka. Przecież po tym dochodzi się do siebie 1 tydz. żeby się poruszać w ogóle po pokoju, po 3 tyg. jest jako tako, ale ból przy niektórych czynnościach zostaje nawet do roku. Cesarskie cięcie zwiększa
  • Odpowiedz

6

Młodzi Europejczycy nie ufają systemowi emerytalnemu

Młodzi Europejczycy nie ufają systemowi emerytalnemu

W Polsce tylko 11% deklaruje pełne zaufanie do systemu - najmniej spośród zbadanych państw

kenai
z
pl.euronews.com
dodany: 25.05.2026, 07:54:01
  • 7
  • #
    emerytura
  • #
    ekonomia
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    ciekawostki
  • #
    wiadomosci
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 25.05.2026, 13:54:57 via Wykop
  • 1
@PfefferWerfer:
Wprost nawet prezesi ZUS mówią, że emerytury będą ułamkiem tego co teraz, a wiek emerytalny przesuwany.
Więc nawet nikt już nie ukrywa, że płatnicy < 40, czy nawet 50 lat są w tym systemie frajerami na dolnym szczeblu piramidy (ściśle to piramidą już nie jest bo podstawa się kurczy).
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 25.05.2026, 18:47:45 via Wykop
  • 2
3x gorszy układ niż dzisiejszy "poszkodowany" emeryt.

@PfefferWerfer:
Wspaniała "umowa społeczna".

Przez lata prowadzilem dzialalnosc w Polsce i juz dawno machnalem na to reka

@jerry-snow:
Ja wyciskam resztki z rynku pracy/kontraktów i w międzyczasie przygotowuje się do działalności w innej formie bo niedługo praca nie będzie mieć już całkowicie sensu. Ciężar rosnących obciążeń będzie musiał być gdzieś zrzucony.
Punkt_M
Punkt_M
20.05.2026, 22:06:35
  • 87
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 22.05.2026, 03:36:39 via Wykop
  • 1
Realne opodatkowanie człowieka na UoP, który zwyczajnie sobie żyje - czyli to co zarobi wyda na życie, które jest opodatkowane VATem + akcyzą - wynosi w Polsce TYKO 55-60%.

@Punkt_M:

Rozlicz z 60k oznacza zazwyczaj zwrot. Innymi słowy, gówniany mem udowadniający bezsens etatu i Twoją niewiedzę.

@kuncfot:
To ma sens. Jasne, od 60k to ponad 100k faktycznych kosztów gdzie część
  • Odpowiedz
efil
efil
efil
21.05.2026, 02:34:42
  • 11
#antynatalizm
#demografia

Swiat realnie zawiera tak dużo przewidywalnej krzywdy że sprowadzenie nowej osoby do istnienia bez jej zgody nie jest neutralnym aktem, tylko wprowadzeniem jej do systemu, który już historycznie i współcześnie regularnie zawodzi. W takim ujęciu brak zgody nie jest detalem, lecz centralnym problemem moralnym.

Można to ująć jeszcze ostrzej: im więcej mamy dowodów na strukturalną p-----c wobec dzieci i osób zależnych, tym trudniej bronić tezy, że narodziny są automatycznie
efil - #antynatalizm
#demografia

Swiat realnie zawiera tak dużo przewidywalnej krzyw...

źródło: 2603e00b24624e95ba0888b7d9937c26301c1931ae6a49f8f8f85e23faf5b8f2

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 21.05.2026, 05:01:08 via Wykop
  • 1
Swiat realnie zawiera tak dużo przewidywalnej krzywdy że sprowadzenie nowej osoby do istnienia bez jej zgody nie jest neutralnym aktem,

- nie można zapytać o zgodę istoty nienarodzonej

Skupiasz się tylko i wyłącznie na krzywdach więc całość wniosków jest z gruntu fałszywa.
Jest też doświadczanie i tworzenie dobra zadowolenie, szczęście, itp.

@efil:
  • Odpowiedz

2

Praca na emeryturze to pułapka?

Praca na emeryturze to pułapka?

Coraz więcej Polaków dorabia do emerytury. Eksperci ostrzegają jednak, że to zjawisko tworzy niebezpieczną iluzję. Pobieranie świadczenia i jednoczesna praca to gorsze rozwiązanie dla naszego portfela niż późniejsze przejście na zasłużony odpoczynek.

Isca
z
money.pl
dodany: 20.05.2026, 12:35:51
  • 3
  • #
    finanse
  • #
    gospodarka
  • #
    polska
  • #
    pieniadze
  • #
    ekonomia
  • #
    podatki
LaurenceFass
LaurenceFass
LaurenceFass 20.05.2026, 13:48:54 via Wykop
  • 3
W aktualnym systemie pieniądza fiducjarnego ogólnie praca to pułapka.
Praca jest wyceniana coraz niżej relatywnie do aktywów mimo rosnącej produktywności.
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 23
  • Strona 1 z 23
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 03.04.2022

    Komentator
  • Złotousty
    od 30.09.2021

    Złotousty
  • Rocznica
    od 10.06.2025

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 25.01.2021

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska
  • VIP
    od 19.05.2023

    VIP

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking