Dieslem nasza cywilizacja stoi.
I żaden prąd z wiatraka tego nie zmieni ani teraz ani za 50 lat.
Nie da się chciejstwem oszukać fizyki
@Pan_krecik: Tak jest, ale to nie znaczy, że nie dopracujemy lepszego rozwiązania - sam pracuję nad silnikiem w obiegu Atkinsona, który mógłby realizować coś w rodzaju HCCI - samozapłon mieszanki, optymalnie zasilany syntetycznym LPG. Diesel ma problem z czystością spalania - a opisane rozwiązanie nie, jednocześnie




















@kwanty: Powiedz to inżynierom z F1 i ich silnikom, które przekraczają 50% sprawności cieplnej (chyba 52% obecna generacja).
@kwanty: Zależy jak podejdziemy do tego - jeżeli wykorzystamy odpadową biomasę jako źródło paliwa to te % nie wyglądają
@kwanty: To był tylko kontrprzykład do Twoich max 45% sprawności ;P Tak, obecnie 45% to maks w dostępnych na rynku rozwiązaniach. Tematem się bardzo mocno interesuję i uważam, że obecnie 50% jest w zasięgu technologii, a fizyka ogranicza nas na około
@kwanty: Jeżeli zależy nam tylko na podróżowaniu to może i tak. Jednak mieszkam w Polsce i tutaj 4 miesiące mam znaczny problem z ogrzaniem się czy prowadzeniem biznesu w oparciu jedynie o PV. Dlatego wydaje mi się, że paliwa syntetyczne są jedynym rozwiązaniem, które pozwoli odejść
@kwanty: Wydaje mi się, że jest możliwa do stworzenia - można ją oprzeć np. na zgazowaniu + doczyszczeniu gazu syntezowego + syntezie paliwa ciekłego, wymagałoby to zminiaturyzowania i automatyzacji tych znanych procesów. Nawet złożyłem rok temu wniosek o dofinansowanie takiego projektu badawczo-rozwojowego, jednak został oceniony jako nieinnowacyjny ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ze
@kwanty: nigdzie nie pisałem o biochemicznych procesach. Wierzę, że metoda termicznej konwersji odpadów może być do tego zaadaptowana.
Może jestem marzycielem, jednak póki co z kilkudziesięciu rozmów z różnymi inżynierami nikt nie wskazał mi przeszkód natury fizycznej. Urządzenie ma być mniej skomplikowane od wydechu współczesnego silniku diesle, gdzie jakbyś 40 lat temu komuś opowiedział o jego skomplikowaniu to pewnie
@zibizz1: tyle tylko, że nie pisałem tutaj o wodorze, który jest najtrudniejszym paliwem w kwestii magazynowania. Ja chciałbym wykorzystać olbrzymi strumień obecnie odpadowej biomasy + rafinacja jej z wykorzystaniem energii z OZE i konwersja do postaci wysokokalorycznego paliwa, np LPG.
@adamuseq: Ja mam realne dane z Polski, miasta na Śląsku i w grudniu czy styczniu energii PV wyprodukowało mniej niż przez jeden słoneczny dzień czerwca. Zdarza się, że śnieg przysypie panele na dachu i 2 tygodnie produkcja wynosi 0. Dodatkowo w moim przypadku problemem jest ogrzanie hali produkcyjnej, gdzie występują plotery CNC z wysokowydajnymi odciągami - nie jest i nigdy
- jest uniwersalna, można wrzucić dowolne palne odpady (np tworzywa sztuczne, co jest istotne w moim przypadku),
-
@zibizz1: To zależy od typu eksploatacji. Jeżeli jeździmy głównie latem i/lub na krótkie trasy pełna zgoda. Jednak w chłodnym klimacie oraz dla długich lub częstych tras to paliwo + napęd spalinowy (hybrydowy) wykazuje przewagi.
@adamuseq: Zazdroszczę - ja mam instalację 20 kWp na dachu hali, nie było innej opcji jej montażu.
źródło: Zrzut ekranu 2025-11-20 o 10.42.24
Pobierz