Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko197
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
TheTrol199

TheTrol199

Dołączył 9 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 618
  • Znaleziska 388
  • Mikroblog 230
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 9
2phonepiotrus
2phonepiotrus
16.09.2025, 14:09:56
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 16.09.2025, 14:53:01 via Wykop
  • 5
@2phonepiotrus: Województwo ma obecnie dość duże znaczenie, jeśli chcesz robić pozwolenie sportowe. Zgodnie z nowym regulaminem egzamin możesz zdawać wyłącznie w województwie, w którym jest zarejestrowany Twój klub. Dodatkowo musisz odbyć szkolenie w tym klubie, i to w formie stacjonarnej, co oznacza dodatkowe dojazdy.

Niestety nie mogę polecić konkretnego klubu w zachodniopomorskim. Najlepiej odwiedzić kilka klubów i porozmawiać z ich członkami - zazwyczaj każda strzelnica ma swój klub. Ogólnie warto
  • Odpowiedz

5

Strzały na parkingu. Poszło o źle zaparkowany samochód

Pokaż treści 18+

Strzały na parkingu. Poszło o źle zaparkowany samochód

Na parkingu przy autostradzie A4 doszło do sprzeczki o źle zaparkowany samochód. Konflikt szybko eskalował, padły strzał

adabot
z
tvn24.pl
dodany: 16.09.2025, 07:52:37
  • 32
  • #
    polskiedrogi
  • #
    bron
  • #
    narkotykizawszespoko
TheTrol199
TheTrol199 16.09.2025, 10:49:45 via Wykop
  • 4
@Chino: Aby nosić b--ń, wcale nie trzeba mieć pozwolenia do ochrony osobistej. Zgodnie z przepisami, b--ń można nosić na wszystkie rodzaje pozwoleń, z wyjątkiem pozwoleń kolekcjonerskich i pamiątkowych - chyba że WPA wyrazi zgodę.

Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 art 10 ust 8

Zabrania się noszenia broni posiadanej na podstawie pozwolenia do celów kolekcjonerskich lub pamiątkowych bez zgody właściwego organu
TheTrol199
TheTrol199 16.09.2025, 12:03:44 via Wykop
  • 1
W samym pozwoleniu ( sport, kolekcja) brak jest uznaniowosci


@xyz_xyz: Gdyby uznaniowości nie było, nie byłoby przepisów, które o niej świadczą.

Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 art 10 ust
TheTrol199 - >W samym pozwoleniu ( sport, kolekcja) brak jest uznaniowosci

@xyz_xyz:...

źródło: 484049097_651397877276318_2325865884120444929_n

Pobierz
mitchumi
mitchumi
15.09.2025, 12:51:09
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 15.09.2025, 18:55:58 via Wykop
  • 2
@assninja: Jakiś czas temu wyświetlił mi się ten materiał: https://www.youtube.com/watch?v=93-w4Q-Je4g

Ostatnio na tapet wrócił temat broni czarnoprochowej.
Do tego PZSS niedawno zmieniło regulamin, co spotkało się z krytyką środowiska.
Co jakiś czas pojawiają się też artykuły o strzelectwie, gdzie "eksperci" zajeżdżają PRL-em.
Cały czas wraca też temat obowiązkowych badań dla myśliwych jako panaceum na wszelkie problemy z
TheTrol199 - @assninja: Jakiś czas temu wyświetlił mi się ten materiał: https://www.y...
  • Odpowiedz

1690

Największa w Polsce prywatna kolekcja broni zniszczona

Pokaż treści 18+

Największa w Polsce prywatna kolekcja broni zniszczona

Ej mirki wyswietliło mi się to na głównej może to wykopiemy i chłop odzyska co jego. Opis z yt: KK | Zniszczono największą w Polsce prywatną kolekcję broni. Marian Chojnowski z Torunia od sześciu lat próbuje odzyskać swoje eksponaty zbierane 50 lat. Właśnie odzyskał nikłą jej część. Reszta rdzew

S_T_A_L_K_E_R_
z
youtube.com
dodany: 10.09.2025, 19:07:53
  • 88
  • #
    bron
  • #
    strzelectwo
  • #
    militaria
  • #
    polska
TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 05:34:19 via Android
  • 0
@krzysztof2033 Jeśli ktoś chciałby sprawić, aby b--ń pozbawiona cech użytkowych - np. zaspawany zamek, przewiercona lufa - była znowu w pełni sprawna, to w praktyce jest to równoznaczne z wytworzeniem nowej broni. To nie jest "banalna naprawa", tylko faktyczna produkcja.

Poza tym, każdy prywatnie może posiadać b--ń pozbawioną cech użytkowych, wystarczy ją zarejestrować.

Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 art 9 ust 2
TheTrol199
TheTrol199 13.09.2025, 09:10:51 via Wykop
  • 0
@krzysztof2033: Nie, to nie jest "roboty na 30 min" ani żaden błahy "serwis". Oczywiście, da się to zrobić - w końcu to tylko kawałek metalu - ale w praktyce przywrócenie broni pozbawionej cech użytkowych do stanu strzeleckiego wymaga zdobycia lub wytworzenia istotnych części broni, które nie są dostępne "od tak". Pozostałe potrzebne elementy można normalnie kupić w sklepie. Innymi słowy, technicznie rzecz biorąc, wcale nie potrzebujesz broni pozbawionej cech użytkowych,
TheTrol199
TheTrol199 13.09.2025, 10:36:56 via Wykop
  • 0
@krzysztof2033: Tu masz chociażby wyjaśnione, jak wygląda sprawa z bronią pozbawioną cech użytkowych: https://www.youtube.com/watch?v=OauGyVNIR_Y

TheTrol199 - @krzysztof2033: Tu masz chociażby wyjaśnione, jak wygląda sprawa z broni...
TheTrol199
TheTrol199 14.09.2025, 13:17:23 via Wykop
  • 0
@FOTEL: To, co przedstawione na materiale, to b--ń pozbawiona cech użytkowych (czyli PCU lub Deko). Jest to typ broni, który w Polsce można posiadać zgodnie z prawem, ale musi być zarejestrowana.

Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 art 9 ust 2

B--ń palną pozbawioną cech użytkowych można posiadać na podstawie karty rejestracyjnej broni pozbawionej cech użytkowych
TheTrol199
TheTrol199 14.09.2025, 13:44:13 via Wykop
  • 0
Mała korekta do:

No chyba że ta b--ń nie została pozbawiona cech użytkowych zgodnie z procedurami - nie ma na to odpowiednich dokumentów.


Powinno być:

No chyba że ta b--ń nie została pozbawiona cech użytkowych zgodnie z procedurami - nie ma na to odpowiednich dokumentów, ale wówczas nie mógłby jej mieć zarejestrowanej.

2

Poradnik bezpieczeństwa od polskiego rządu - omówienie i praktyczne wskazówki

Poradnik bezpieczeństwa od polskiego rządu - omówienie i praktyczne wskazówki

"W tym artykule przedstawimy kluczowe założenia rządowego poradnika kryzysowego. Zgodnie z naszym hasłem 'Bądź gotowy. Zawsze!' wyjaśnimy również, dlaczego ważne jest, aby przygotować się na sytuacje awaryjne z wyprzedzeniem i jak to zrobić."

TheTrol199
z
militaria.pl
dodany: 13.09.2025, 11:20:43
  • 0
  • #
    bezpieczenstwo
  • #
    kryzys
  • #
    preppers
  • #
    przygotowania
  • #
    przetrwanie
V3ntu
V3ntu
11.09.2025, 13:32:09
  • 10
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 25
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 20:45:40 via Wykop
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 21:37:11 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 12.09.2025, 10:04:11 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
camelinthejungle
camelinthejungle
11.09.2025, 05:14:37
  • 852
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 167
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 07:21:23 via Android
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 12:26:40 via Android
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
minor983
minor983
minor983
10.09.2025, 18:54:11
  • 0
Dostałem pismo z WPA, że mój wniosek nie uzasadnia wydania pozwolenia na zadana liczbe broni. Chodzi o bron kolekcjponerska i 10 sztuk. Pisza, ze przedstawia indywidualnych zainteresowan. Wniosek brany z braterstwa.

Ktoś podrzuci co tam napisac?
#pozwolenienabron
  • 21
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 11.09.2025, 04:14:14 via Android
  • 0
@minor983 Wniosek jest dobry, ale WPA po prostu nie wydaje na taką ilość. Tutaj masz dane pokazujące, jak to wyglądało w poszczególnych WPA w 2024 roku. Jak widać, WPA Radom nie wypada najlepiej. To też nie oznacza, że wydadzą tylko tyle, bo wiadomo - urzędnik urzędnikowi nierówny, a do tego limity z czasem się zmieniają.
TheTrol199 - @minor983 Wniosek jest dobry, ale WPA po prostu nie wydaje na taką ilość...

źródło: temp_file5488083794000900825

Pobierz
  • Odpowiedz
teoretyk_peklunku
teoretyk_peklunku
07.09.2025, 10:12:15
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 07.09.2025, 16:04:27 via Android
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 07.09.2025, 19:25:13 via Android
  • 1
@teoretyk_peklunku No cóż, dostał prezent ( ͡º ͜ʖ͡º)
Nie miał z tego powodu problemów... bo to w końcu generał - choć właściwie poszedł na emeryturę.
A zabawniejsza część? W tej sprawie sam został uznany za poszkodowanego. Ach to posiadanie nielegalnego granatnika przeciwpancernego i r--------e komendy ( ͡º ͜ʖ͡º)
Od tego czasu coś ruszyło w temacie, ale nie śledziłem dokładnie aktualizacji.
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 09.09.2025, 10:39:18 via Android
  • 1
@RM_PL Dodaj do tego fakt, że tego granatnika praktycznie nie da się odpalić przypadkiem - żeby w ogóle doszło do strzału, trzeba rozbroić zabezpieczenia i przejść całą procedurę przygotowania.
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 09.09.2025, 11:32:10 via Android
  • 1
@RM_PL Jak najbardziej, to kwestie BLOS, ale chodzi mi o fakt, że musisz się naprawdę napracować, zanim oddasz strzał. To nie jest SIG Sauer, który sam strzela.
  • Odpowiedz

1536

Podlaskie: Myśliwy zastrzelił myśliwego. Horror na polowaniu

Pokaż treści 18+

Podlaskie: Myśliwy zastrzelił myśliwego. Horror na polowaniu

Prokuratura Okręgowa w Suwałkach skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko 58-letniemu mężczyźnie oskarżonemu o nieumyślne spowodowanie śmierci

byferdo
z
bialystok.se.pl
dodany: 05.09.2025, 19:19:34
  • 339
  • #
    myslistwo
  • #
    polska
  • #
    kryminalne
  • #
    dzik
  • #
    bron
  • #
    podlasie
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 14:55:31 via Wykop
  • 0
@Inozythol: Media oczywiście szukają sensacji - to ich chleb powszedni. Ale żeby tę sensację znaleźć, ktoś musi dostarczyć materiału. I tu problem mają myśliwi, bo sami dają mediom amunicję. Gdyby takich tragedii nie było, nie byłoby też sensacji. Ale łatwiej jest robić wymówki o "medialnej nagonce" czy spisku.

To trochę jak z wypadkami samochodowymi. Kiedy dochodzi do tragedii na drodze, media od razu o tym piszą. Nie dlatego, że istnieje "nagonka
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 17:13:55 via Android
  • 0
@Inozythol To, że temat "grzeje się" w mediach, jest całkowicie naturalne. Media reagują na dramatyczne i emocjonalnie angażujące zdarzenia. Dobrym przykładem są wypadki samochodowe - każdy wypadek, w którym ktoś zostaje ranny lub ginie, zwykle jest relacjonowany. Choć pojedyncze zdarzenie nie trafia często do nagłówków ogólnopolskich (często pojawia się jedynie w mediach lokalnych), pokazuje to mechanizm działania mediów: reakcję na wydarzenia budzące silne emocje.

Każda tragedia z udziałem myśliwych automatycznie przyciąga uwagę
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 20:26:28 via Wykop
  • 0
@Inozythol: Dodam jeszcze jedną rzecz - "grzanie tematu" i "temat zastępczy" to nie są pojęcia sprzeczne. "Grzanie tematu" przez media może powstać naturalnie - bo rzadkie, dramatyczne i emocjonalnie angażujące zdarzenia same trafiają do nagłówków. Może też powstać sztucznie - kiedy ktoś używa wydarzenia jako "tematu zastępczego" i świadomie podsyca dyskusję. Dodatkowo ktoś może wykorzystać już istniejący temat, ale w tym przypadku temat nie powstaje od nowa, tylko zostaje użyty

1227

Politycy znów kombinują nad wprowadzeniem zakazu noszenia noży.

Politycy znów kombinują nad wprowadzeniem zakazu noszenia noży.

Posłanka PiS chce zakazu noszenia noży o ostrzu przekraczającym 6 cm. Poseł Trzeciej Drogi podaje inny wymiar 12 cm. Nie muszę raczej nikomu tutaj tłumaczyć, jak finalnie się to skończy w naszym kraju z dykty: czyli uderzeniem w przeciętnych obywateli ku uciesze gawiedzi.

Niewierny_Mops
z
rp.pl
dodany: 05.09.2025, 07:00:39
  • 316
  • #
    polityka
  • #
    bushcraft
  • #
    myslistwo
  • #
    noze
  • #
    wedkarstwo
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 02:56:12 via Wykop
  • 0
@Sagittus: Nawet jak wprowadzą takie testy, to już będą przygotowani. W końcu po coś mają immunitet ( ͡° ͜ʖ ͡°)
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 03:04:33 via Wykop
  • 0
@LeonL: Aż dziwne, że nikt na to jeszcze nie wpadł ( ͡° ͜ʖ ͡°)
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 05:21:51 via Wykop
  • 0
@ChadGPT: Skoro argumentem za zakazem jest prewencja i zmniejszenie użycia noży w afekcie, to dlaczego ograniczenie miałoby dotyczyć tylko noży powyżej 6 cm? Przecież nawet krótszym ostrzem - a nawet bez ostrza - nadal można wyrządzić krzywdę, a afekt nadal występuje - zakaz nie eliminuje problemu, a jedynie odbiera legalne narzędzie osobom odpowiedzialnym.

Inną sprawą jest to, jaki jest rzeczywisty argument za wprowadzeniem takiego ograniczenia? Użycie argumentu "prewencja" jest dość słabe,
TheTrol199
TheTrol199 06.09.2025, 05:23:14 via Wykop
  • 0
nikt kto nie ma złych zamiarów nie zabiera na wyjście z domu noża


@Duperel: Ja zabieram. Nóż noszę codziennie (od wielu lat) i nigdy nie miałem złych zamiarów. Poza tym, również nigdy nie użyłem go w złym celu.

422

BROŃ W POLSCE: PROCEDURALNY MUR. TYLKO 1% MA POZWOLENIE DLACZEGO?

Pokaż treści 18+

BROŃ W POLSCE: PROCEDURALNY MUR. TYLKO 1% MA POZWOLENIE DLACZEGO?

Dlaczego w Polsce tylko 1% obywateli posiada pozwolenie na broń? Paweł Dyngosz z KS Amator o procedurach, barierach i realiach bezpieczeństwa w czasach zagrożeń. SUBSKRYBUJ nasze kanały: https://www.youtube.com/channel/UCJ33TxiuEEYWLZ4ahILb0zQ/?sub_confirmation=1 SUPER EXPRESS https://www.youtube.co

johnnysonny
z
youtube.com
dodany: 23.08.2025, 16:41:42
  • 388
  • #
    braterstwo
  • #
    bron
  • #
    strzelectwo
  • #
    militaria
  • #
    bronpalna
TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 17:48:44 via Wykop
  • 2
@radoskor3 @dos_badass
To tak jakby stwierdzić, że skoro tylko niewielki procent młodych ludzi ma własne mieszkanie, to reszta nie chce mieć. Rzeczywistość jest bardziej złożona - często ludzi blokują koszty, biurokracja, brak wiedzy czy po prostu przeświadczenie, że "się nie da" (i inne).
TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 18:27:13 via Wykop
  • 2
@gorzki99:

mozliwosc kontroli dzielnicowego "ot tak"

Po drugie mnie wiecej w domu nie ma jak jestem (taka praca). 2-3 razy dzielnicowy przyjdzie, nie zastanie mnie i co? I problemy?


W praktyce wygląda to inaczej - dzielnicowy zwykle dzwoni i umawia się na
TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 18:39:10 via Wykop
  • 1
@radoskor3: Przeczytaj ten komentarz jeszcze raz, ale ze zrozumieniem. Nie pisałem tylko o kosztach - to jeden z wielu powodów, dla których ludzie mogą czegoś nie mieć. Napisałem wyraźnie:

Rzeczywistość jest bardziej złożona - często ludzi blokują koszty, biurokracja, brak wiedzy czy po prostu przeświadczenie, że "się nie da" (i inne).


Ludzie mogą mieć wiele powodów, dla których czegoś nie mają, choćby tak prozaiczny jak brak wiedzy o tym.
TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 18:55:45 via Wykop
  • 2
@gorzki99

i za czlonkostwo nie placi sie skladek?


To zależy od stowarzyszenia. Z reguły są składki roczne, ale są też stowarzyszenia, gdzie płaci się raz i później nie trzeba się niczym przejmować. Dodatkowo, możesz sam założyć stowarzyszenie, ale wtedy nie do końca wiem, jak wygląda biurokracja.
TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 19:06:52 via Wykop
  • 1
@memory @gorzki99

100 zł rok.


To zależy od stowarzyszenia, np.:
- KS Amator (Braterstwo) -
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 00:02:40 via Wykop
  • 5
@wygolony_libek-97: Nie zgadzam się z Twoją opinią. To, że posiadam pozwolenie na b--ń i uważam, że procedura jej uzyskania jest "łatwa i prosta", nie oznacza ślepej uległości wobec państwa ani "mentalności żebraczej". Można mieć pozwolenie, znać przepisy i procedury, dostrzegać ich niedoskonałości i postulować zmiany, a jednocześnie patrzeć na to obiektywnie i realistycznie.

Twierdzenie, że posiadacze broni akceptują "dowolne koszty" i "szykany administracyjne", byle zachować przywilej, to mocne uproszczenie. W
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 00:38:55 via Wykop
  • 1
A i jeszcze jednak kwestia, co dla mnie oznacza "łatwe i proste". Dla mnie chodzi przede wszystkim o proceduralną klarowność - każdy krok jest dokładnie opisany, wnioski gotowe, wiadomo, gdzie i co zanieść. Co ważne, tych kroków nie ma wiele - to kilka jasno określonych elementów, które da się po kolei zrealizować bez chaosu czy zbędnego zamieszania. Procedura jest przewidywalna i powtarzalna, niezależnie od tego, kto ją wykonuje, choć oczywiście nie oznacza
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 02:15:15 via Wykop
  • 0
@Dolan: Odnośnie bycia członkiem klubu - szczerze mówiąc, jest to mechanizm działający teoretycznie, ale w praktyce wygląda tak, że dopóki sam nie będziesz chciał, nikogo nie poznasz, więc w ogóle na Ciebie nie wpłynie. A jeśli klub formalnie wymagałby tego od Ciebie, i tak można by go po prostu zmienić.
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 02:58:02 via Wykop
  • 6
@Dolan: Głównym problemem obecnego prawa jest jego nielogiczność i nadmiar biurokracji, która w praktyce nie zwiększa bezpieczeństwa, a jedynie utrudnia obywatelom dostęp do broni. Prawo powinno działać prosto i jasno - nie jako "sztuka dla sztuki". Dobrym przykładem takiego praw jest różnica między pozwoleniem na ochronę osobistą a pozwoleniem kolekcjonerskim a kwestią noszenia broni. Mając oba pozwolenia, jeśli b--ń jest zarejestrowana na ochronę osobistą, mogę ją nosić, a jeśli na
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 12:24:26 via Wykop
  • 0
@wygolony_libek-97: Zgadzam się z tym, że "trzeba zawsze się ustosunkować do tego, co nie jest dobre, skrytykować to, co patologiczne i prowadzi do nadużyć". Natomiast to nieprawda, że stwierdzenie, że coś jest "łatwe i proste", oznacza, że nie można tego krytykować ani domagać się zmian.

Możesz uważać, że coś jest "łatwe i proste", np. w sensie zrozumiałości, przejrzystości, przewidywalności lub subiektywnego odczucia - i jednocześnie dostrzegać elementy, które są nielogiczne, kosztowne
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 16:09:35 via Wykop
  • 0
@leon-san: Zgadzam się, że w obecnym systemie jest sporo rzeczy do poprawy i uproszczenia - prawo powinno działać prosto i jasno, a nie być nadmiernie skomplikowane czy zbiurokratyzowane. Z częścią tego, co piszesz, się zgadzam, choć są elementy, z którymi się nie zgadzam, ale to już kwestia szczegółów i podejścia.

Natomiast nie zmienia to faktu, że sam proces zdobycia pozwolenia jest "łatwe i proste" - i to można stwierdzić obiektywnie,
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 17:15:33 via Wykop
  • 0
@ACM04: Nie musisz tłumaczyć mi przepisów - znam je bardzo dobrze i mam pozwolenie na b--ń. Właśnie dlatego uważam, że obecne prawo jest nielogiczne, sprzeczne i pełne nadmiarowej biurokracji.

Ale zacznijmy od początku - na pozwolenie kolekcjonerskie nie można nosić broni, co jest dosłownie zapisane w przepisach:

Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 art 10 ust
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 17:53:44 via Wykop
  • 0
@Dolan: Zgadzam się, że w obecnych warunkach cyfryzacja książeczki czy wirtualna promesa to krok w dobrą stronę - ogranicza biurokrację, oszczędza czas i upraszcza cały proces. Tylko uważam, że na tym nie powinno się skończyć. Sam system centralnych rejestrów wciąż stwarza potencjalne problemy, a cyfryzacja powinna iść w parze z uproszczeniem procedur i bezpieczeństwem, nie tylko "przeniesieniem papieru do internetu".

Nie rozumiem też sensu limitów i promes w obecnym systemie -
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 18:49:16 via Wykop
  • 0
@leon-san: Wywiad środowiskowy wprowadza pewien element uznaniowości, ale nie wpływa na łatwość i prostotę procedury w sensie formalnym. Cały proces - wypełnianie dokumentów, przygotowanie do egzaminu, spełnienie wymagań - jest jasny, przewidywalny i wykonalny.

Oczywiście są przypadki, w których pozwolenie nie zostanie wydane, choć zdarzają się one bardzo rzadko. Obiektywnie pokazuje to fakt, że praktycznie każda osoba spełniająca formalne wymagania dostaje pozwolenie, co potwierdza, że sama procedura jest łatwa. Pomimo że
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 19:23:44 via Wykop
  • 0
@woskrosenie: Egzamin sam w sobie jest prosty - teoria: pula pytań to ok. 200 ABC, a praktyka też nie jest szczególnie wymagająca. To jednak w żaden sposób nie przeczy temu, że ustawa jest pełna sprzeczności i absurdów. Jedno nie wyklucza drugiego.

To też całkiem ciekawa kwestia - zakaz noszenia broni na pozwolenie kolekcjonerskie, przy czym ustawa nie określa żadnych sankcji za jego naruszenie. Teoretycznie można by próbować zakwalifikować to jako
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 20:28:59 via Wykop
  • 1
@karnom: Nie ma podstaw, by sądzić, że posiadanie pozwolenia na b--ń przyspiesza powołanie w razie mobilizacji. Chociaż przykładem jest Ukraina - podczas pełnoskalowej inwazji Rosji osoby z pozwoleniem na b--ń nie były powoływane w pierwszej kolejności. Mobilizacja obejmowała mężczyzn w określonym wieku, a decyzje zależały głównie od potrzeb wojska i specjalistycznych kompetencji, np. medycznych, IT czy inżynieryjnych. Ale realnie nikt nie wie, jak dokładnie będzie wyglądać przyszłość.
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 20:31:58 via Wykop
  • 4
@ktoosiu: Tak właściwie wymaga nawet mniej czasu. Chyba że liczyć czas oczekiwania na decyzję administracyjną - wtedy trwa o wiele dłużej, ale to tylko samo czekanie.
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 20:38:56 via Wykop
  • 0
@hetman-kozacki: Zrobić pozwolenie - sportowe, kolekcjonerskie, łowieckie - może praktycznie każdy. No chyba że coś nabroiłeś w przeszłości, ale to nadal nie dyskwalifikuje cię permanentnie.
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 20:51:33 via Wykop
  • 2
@kayo @wojtoon
Tu jest ciekawa analiza pokazująca, jak przestępczość z użyciem broni w USA koncentruje się w konkretnych grupach i dzielnicach, niezależnie od restrykcji w dostępie do broni. Nie oceniam, ale można zerknąć: hoplofobia.info
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 21:40:45 via Wykop
  • 5
@Bertoos
1. Rzeczywiście, dostępność i ceny bywają problemem - ale nie zawsze. Masz tu mapke gdzie możesz sprawdzić wszystkie strzelnice w Polsce i poszukać czegoś w okolicy: gdziestrzelac.eu

2. Trochę robisz błędne koło - bo wiele osób myśli: "nie mam znajomych, którzy się tym interesują, więc nie zrobię pozwolenia", a w efekcie nikt nie robi pierwszego kroku i tak to się zamyka.

Co do imprez - jest ich wbrew pozorom całkiem sporo w ciągu
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 22:00:59 via Wykop
  • 0
@wojtoon: Ogólnie według badań sama ilość broni nie zwiększa przestępczości, natomiast na jej poziom wpływa to, kto ją posiada.

Natomiast jeśli wprowadzilibyśmy zasady identyczne jak na noże, to wtedy nikt by się nie przejmował legalnością, bo jak skoro wszystko jest legalne ( ͡° ͜ʖ ͡°)
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 22:52:57 via Wykop
  • 0
@Dolan

znając realia IT w małych firmach to wątpię, żeby to było bezpieczne.


W przypadku baz offline wcale nie muszą to być komputery - mogłoby to być dowolne dedykowane urządzenie do przechowywania danych, np. pendrive, dysk zewnętrzny, lokalny serwer, a nawet coś całkowicie "analogowego". Oczywiście wszystko to musiałoby być odpowiednio zabezpieczone, za procedurami ochrony i spełniać określone wymogi bezpieczeństwa, aby zapewnić realną ochronę danych.
TheTrol199
TheTrol199 25.08.2025, 10:44:47 via Wykop
  • 0
@Bertoos: Pewnie jakieś pojedyncze strzelnice mogą się nie znaleźć - ale raczej większość jest ujęta. To też nie jest tak, że dane pochodzą z jakiegoś centralnego rejestru, tylko konkretne obiekty (albo ludzie) muszą je zgłosić i dodać.

Co do rusznicy - w pełni się zgadzam, takie strzelanie to złoto. A powiem więcej - taki karabin przeciwpancerny wz. 35 spokojnie możesz mieć już na pozwolenie sportowe.

A co do sytuacji kryzysowych
TheTrol199
TheTrol199 25.08.2025, 15:46:49 via Android
  • 0
@wojtoon Za dużo siedzę w sieci, więc rozumiem aż za dobrze, że hoplofob w normalnym dostępie do broni dla zdrowych i odpowiedzialnych obywateli widzi od razu promocję typu: do każdego zakupu w pierkani dorzucają Glocka i paczkę amunicji.
TheTrol199
TheTrol199 30.08.2025, 14:25:32 via Wykop
  • 0
@PytanieZaPytaniem: No jasne, skoro pojedyncze tragedie = mało osób to chce. W sumie dziwne, że ktokolwiek chce mieć prawo jazdy i jeszcze jeździć samochodami. Bo to wcale nie tak, że kierowcy z uprawnieniami powodują codziennie kilkadziesiąt tragedii.
TheTrol199
TheTrol199 30.08.2025, 14:30:12 via Wykop
  • 1
@cast: Problem w tym, że nie ma danych pokazujących dokładnie, ile z tych przestępstw było dokonanych legalną, a ile nielegalną bronią. Natomiast skoro nie prowadzi się takiego rozróżnienia, można wnioskować, że zabójstw z użyciem legalnej broni jest na tyle niewiele, że nie ma sensu ich osobno rozbijać - co jest problematyczne, bo w efekcie nie mamy dokładnych danych. Sam fakt, że medialne doniesienia przeważnie dotyczą przestępstw z nielegalną bronią, a

26

Niecały 1% Polaków ma pozwolenie na broń. Czy potrzebne są zmiany procedur?

Pokaż treści 18+

Niecały 1% Polaków ma pozwolenie na broń. Czy potrzebne są zmiany procedur?

Coraz więcej osób w Polsce chce nauczyć się strzelać, jednak napotykają na swojej drodze problemy proceduralne. ""Jeżeli w Polsce nie mamy de facto żadnej obiektywnej ścieżki uzyskania broni dla osób cywilnych, które się chcą wyszkolić" - mówi Paweł Dyngosz, prezes klubu strzeleckiego KS Amator

Portal_Obronny
z
portalobronny.se.pl
dodany: 21.08.2025, 13:30:28
  • 53
  • #
    bron
  • #
    strzelectwo
  • #
    bronpalna
  • #
    informacje
  • #
    polska
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 13:20:47 via Wykop
  • 0
@kosma666 @Sardyna

Żeby być kolekcjonerem musisz udowodnić że cię to interesuje co najprościej uczynić zostając członkiem stowarzyszenia.


Nie udowodnić, że cię to interesuje, tylko być członkiem stowarzyszenia kolekcjonerskiego, co jest dosłownie zapisane jako ważna przyczyna do posiadania pozwolenia
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 13:37:48 via Wykop
  • 1
@tenloginnieistnieje: Najlepiej uderzyć w skrajność. Prawda? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zgoda, w Polsce uzyskanie pozwolenia na b--ń jest całkiem łatwe, ale to nie znaczy, że nie może być lepiej. Chociażby poprzez pozbycie się sztucznego podziału na cele posiadania czy ograniczenie zbędnej biurokracji.

A dlaczego jest tak mało? Powodów jest naprawdę wiele, od tych najbardziej prozaicznych po ideologiczne:
- ludzie nie wiedzą,
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 13:46:12 via Wykop
  • 0
@Cobesh: Zabawne jest to, że limit sztuk broni to w pełni wymysł WPA - w zasadzie nie wynika z żadnego przepisu.

Do Twojej listy dopisałbym coś w rodzaju systemu licencyjnego - czyli dodatkowych uprawnień, które pozwalają na więcej, np. polowania czy concealed carry / open carry.
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 13:54:21 via Wykop
  • 0
@tenloginnieistnieje: Pełna zgoda - każdy powinien bawić się tym, co go interesuje, i nikogo nie należy do niczego zmuszać.

Tylko problem z bronią polega na tym, że wiele osób się tym nie interesuje z różnych powodów. Chociażby jednym z nich jest po prostu brak świadomości, że w Polsce w ogóle można mieć b--ń - sam przez bardzo długi czas żyłem w przeświadczeniu, że trzeba mieć znajomości.
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 14:17:46 via Wykop
  • 0
@johny-bravooo: Pomijając fakt, że na pozwolenie do ochrony osobistej trzeba wykazać stałe, realne i ponadprzeciętne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia, nie widzę żadnego powodu, dla którego osoba posiadająca pozwolenie myśliwskie i własną strzelnicę - z pełnym dostępem do broni palnej - nie miałaby otrzymać takiego pozwolenia. Niestety, polskie prawo często jest nielogiczne.

Natomiast pozwolenie do ochrony osobistej w praktyce jest zbędne, wszystko przez obronę konieczną, która pozwala bronić się
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 14:20:16 via Wykop
  • 1
@100piwdlapiotsza: To jest właśnie jedna z rzeczy, które powinny zostać zmienione - decyzja powinna być w pełni obiektywna, a nie zależna od czyjegoś widzimisię. Spełniasz określone warunki - dostajesz uprawnienia i tyle.
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 14:50:48 via Android
  • 0
@johny-bravooo Dlatego napisałem "pomijając to" - chodziło mi o krytykę samej konstrukcji prawa w Polsce, które często jest nielogiczne i pełne sprzeczności.
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 15:32:35 via Android
  • 0
@johny-bravooo Właśnie tu widzę brak logiki i sprzeczność.
Po pierwsze - skoro ktoś dostał już pozwolenie myśliwskie i ma własną strzelnicę, to znaczy, że przeszedł pełną weryfikację i ma stały dostęp do takiej samej broni palnej. Odmowa wydania kolejnego pozwolenia w takiej sytuacji wygląda absurdalnie (pomijając oczywiście warunek wykazania stałego i ponadprzeciętnego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia).

Po drugie - w ramach obrony koniecznej każdy może bronić się wszystkim, nawet
TheTrol199
TheTrol199 25.08.2025, 10:51:31 via Wykop
  • 0
@Cobesh: Nie chodzi o ograniczanie tego, co możesz kupić, tylko o dodatkowe uprawnienia. Chcesz polować? Zdajesz np. egzamin z prawa łowieckiego i bezpieczeństwa przy polowaniu.
TheTrol199
TheTrol199 26.08.2025, 10:45:36 via Wykop
  • 0
@Cobesh: Tyle że wcale nie twierdzę, że dodatkowymi uprawnieniami do polowań nie mógłby być egzamin łowiecki - wręcz uważam, że właściwie powinien. Chodzi mi o to, aby osoba, która będzie polować, miała odpowiednią wiedzę i umiejętności: wiedziała, na co i kiedy może polować, umiała rozpoznawać zwierzynę, znała obowiązujące zasady i potrafiła zachować bezpieczeństwo.

Jednocześnie są to uprawnienia, które można by zdobyć w dowolnym momencie, nawet bez dostępu do broni. Po
minor983
minor983
minor983
25.08.2025, 05:38:34
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 25.08.2025, 12:00:25 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 25.08.2025, 12:16:49 via Wykop
  • 0
@minor983: Zawsze jest to jakaś opcja. Choć osobiście nie do końca ufam poczcie - za dużo rzeczy przychodziło z opóźnieniem albo ginęły. Idąc osobiście masz przynajmniej pewność, że dokumenty trafiły tam, gdzie trzeba.

Skoro jednak mówisz, że masz daleko, możesz wysłać pocztą albo skorzystać z ePUAP.

Warto też zadzwonić i dopytać, czy nie robią problemów przy składaniu wniosku online i czy później nie trzeba będzie czegoś dodatkowo donosić.
  • Odpowiedz
jazdaniebieski2023
jazdaniebieski2023
jazdaniebieski2023
23.08.2025, 18:40:48
  • 0
Mircy z #pozwolenienabron #kiciochpyta Czy jesteście zadowoleni po czasie ze zdobycia pozwolenia? Czy warte zachodu jest to wszystko porównując np z chodzeniem na strzelnicę od czasu do czasu żeby tam postrzelać z broni która jest dostępna na miejscu? Zastanawiam się nad jakimś nowym hobby ale nie wiem czy to warte zachodu
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 23.08.2025, 19:28:10 via Wykop
  • 0
@jazdaniebieski2023: Z mojego doświadczenia zdobycie pozwolenia naprawdę było warte zachodu.

Co do strzelnicy "od czasu do czasu" - to zależy, pod jakim kątem na to patrzysz. Jeśli chcesz tylko okazjonalnie postrzelać, strzelnica w zupełności wystarczy. Ale jeśli zależy Ci na regularnym treningu, własnej broni, możliwości jej modyfikacji tak, jak Ci się podoba (albo jak pozwala Twój budżet xd), pozwolenie daje znacznie więcej swobody i możliwości.

To trochę jak z autem
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 24.08.2025, 01:36:44 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
BojWhucie
BojWhucie
22.08.2025, 08:43:11
  • 18
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 09:15:21 via Wykop
  • 8
@BojWhucie: Szybkie wywiezienie dziecka mogło po prostu wynikać z tego, że dzieci nie mogą brać udziału w polowaniach (ten przepis wprowadzono jakiś czas temu).
W innych wiadomościach wspominano też, że ofiara została trafiona trzy razy z dystansu >100 m, co zmniejsza prawdopodobieństwo, że to dziecko oddało strzały.
Nie wykluczam jednak takiej możliwości - w końcu nie wiemy dokładnie, jak to wyglądało.
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 10:50:46 via Wykop
  • 1
@BojWhucie: Sprawdziłem jeszcze raz i faktycznie - padły trzy strzały, ale tylko jeden okazał się celny. Pewnie zapamiętałem inaczej, bo w jakiejś dyskusji była o tym mowa i tak mi się utrwaliło.

Choć trafienie z ponad 100 m nadal wymaga pewnych umiejętności albo szczęścia (w nieszczęściu).
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 22.08.2025, 11:23:57 via Wykop
  • 0
Nikt nic nie słyszał, bo strzelano z broni wyposażonej w tłumik.


Z relacji osób, które tej nocy robiły niedaleko ognisko z rodziną, wynika, że strzały były wyraźnie słyszalne - tu materiał

Pomijam już fakt, że tłumik nie usuwa całkowicie dźwięku strzału - może go jedynie nieco obniżyć. W przypadku broni i amunicji używanej przez myśliwych różnica nie jest na tyle duża, żeby strzały były niesłyszalne, choć oczywiście duża odległość może to zmienić
  • Odpowiedz

3679

Nocne polowanie. Mężczyzna zastrzelony na własnym podwórku

Pokaż treści 18+

Nocne polowanie. Mężczyzna zastrzelony na własnym podwórku

Chłop zginął na własnym podwórku zastrzelony przez strzelców wyborowych z koła myśliwskiego. Jak długo ta uzbrojona patologia będzie sobie urządzać polowania na wszystko co się rusza? Ile osób, zwierząt domowych i chronionych gatunków zwierzą musi jeszcze zginąć?

stndix
z
lublin112.pl
dodany: 18.08.2025, 08:00:26
  • 497
  • #
    mysliwi
  • #
    patologiazewsi
  • #
    strzelectwo
  • #
    bron
TheTrol199
TheTrol199 18.08.2025, 10:47:35 via Wykop
  • -2
@Syskiev:

A bym sobie pozabijał zwierzęta w lesie (...) waląc do zwierzyny z karabinu z takimi parametrami, że mógłbym odstrzelić musze wacka


Polowanie w Polsce nie wygląda tak, że ktoś "dla zabawy" idzie postrzelać. Są plany łowieckie, okresy ochronne, egzaminy i konkretne zasady. Używanie broni palnej w polowaniu wynika z wymogów prawa.
Choć pewnie znalazłyby się osoby, które spełniłyby Twoje fantazje polowania z nożem albo "na gołe pięści", ale prawo tego
TheTrol199
TheTrol199 18.08.2025, 10:53:03 via Wykop
  • 0
Wśród zatrzymanych ma być syn właściciela jednych z najbardziej znanych firm wędliniarskich na Lubelszczyźnie posiadającej zarówno zakłady mięsne, jak też własne chlewnie i blisko setkę sklepów. To on wstępnie miał oddać śmiertelny strzał.


@wipok: Pewnie ten zabity to była konkurencja ( ͡° ͜ʖ ͡°)
TheTrol199
TheTrol199 18.08.2025, 12:00:01 via Wykop
  • 0
@h1tm4n1500: Jeśli chodzi o historie, które opisujesz - to jest patologia i należy to tępić. Jedyne, co mogę powiedzieć, to że należy takie sytuacje zgłaszać, bo inaczej nikt nic z tym nie zrobi. Natomiast co do reszty:

Badania okresowe czyli takie co roku to powinna być konieczność


Tak właściwie, zastanawiam się, co te okresowe badania miałyby zmienić. Większość wypadków na polowaniach wynika z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa, a nie z problemów zdrowotnych. W
TheTrol199
TheTrol199 18.08.2025, 13:07:17 via Wykop
  • 0
@h1tm4n1500: Co do badań - rozumiem, bo faktycznie z wiekiem refleks i ostrość widzenia mogą spadać. Tyle że nadal nie oznacza to, że takie okresowe badania muszą być obowiązkowe dla wszystkich. Tym bardziej że większość wypadków wynika z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa, a nie z problemów zdrowotnych. Bo w takim razie to jest właściwe tworzenie prawa dla samego tworzenia prawa.

Jeśli chodzi o kontrole dzielnicowego i bezpieczeństwo broni, sam mając pozwolenie
TheTrol199
TheTrol199 18.08.2025, 18:07:20 via Wykop
  • -4
@ZolniezMordoru: Bycie myśliwym nie jest zarezerwowane tylko dla "elit" - praktycznie każdy, kto spełnia wymogi prawne, może nim zostać. Ale oczywiście łatwiej robić podział na plebs i elity ( ͡° ͜ʖ ͡°)
TheTrol199
TheTrol199 21.08.2025, 06:22:18 via Wykop
  • 0
@zapomnialemhaslo: Tyle że te "skandaliczne wymagania" już są - z wyjątkiem okresowych badań lekarskich.

1. Trzeźwość - już teraz prawo jasno zakazuje polowania pod wpływem alkoholu czy innych środków odurzających.

Dz.U. 2005 nr 61 poz. 548 art 15 ust
Sophos
Sophos
Sophos
18.08.2025, 20:24:00
  • 4
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 19.08.2025, 07:35:18 via Wykop
  • 3
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 19.08.2025, 09:14:03 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
TheTrol199
TheTrol199 19.08.2025, 15:23:06 via Wykop
  • 3
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
sosiwoczostkowe
sosiwoczostkowe
13.08.2025, 20:09:14
  • 1384
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 222
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TheTrol199
TheTrol199 15.08.2025, 03:54:52 via Wykop
  • 0
@sosiwoczostkowe: Do tej listy można by jeszcze dodać Big Maca, to wtedy mielibyśmy chyba najbardziej obiektywny wskaźnik.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Strona 3 z 7
  • >
  • Prawda nie zmienia się tylko dlatego, że wszyscy wokół wolą wierzyć w kłamstwo.

Osiągnięcia

  • Gadżeciarz
    od 05.04.2025

    Gadżeciarz
  • Komentator
    od 06.06.2025

    Komentator

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking