Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko212
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Templar

Templar

Dołączył 16 lat i 1 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 16689
  • Znaleziska 2499
  • Mikroblog 14190
  • Obserwujący 37
  • Obserwowane 37
Apu-Apustaja
Apu-Apustaja
07.10.2025, 08:34:01
  • 1008
wyciekło nowe zdjęcie Viki Gabor z dzisiaj rano
#heheszki #muzyka
Apu-Apustaja - wyciekło nowe zdjęcie Viki Gabor z dzisiaj rano 
#heheszki #muzyka

źródło: IMG_6815

Pobierz
  • 24
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 07.10.2025, 10:01:26 via iOS
  • 6
@Apu-Apustaja zatrzymałem się na tym jak wyglądała 5 lat temu, przejrzałem zdjęcia i w sumie to od tamtego momentu już co roku było coraz gorzej, teraz to już 57-letnia Kayah wygląda młodziej, co ona ze sobą zrobiła, przykro na to patrzeć.
Templar - @Apu-Apustaja zatrzymałem się na tym jak wyglądała 5 lat temu, przejrzałem ...
  • Odpowiedz
bittohardtoexp_lain
bittohardtoexp_lain
07.10.2025, 06:56:43
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 48
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 07.10.2025, 09:01:13 via iOS
  • 18
Co ja mam mu niby napisać?


@bittohardtoexp_lain

"Dzień dobry, niestety poniedziałek mi nie odpowiada, bardzo zależy mi, aby instalacja odbyła się dzisiaj, zgodnie z ustaleniami.
Czy istnieje możliwość przydzielenia innego technika lub wykonanie instalacji dziś w późniejszych godzinach?"
  • Odpowiedz
ZupaPomidorowa69
ZupaPomidorowa69
06.10.2025, 12:56:15
  • 175
Czasy tej konsoli to jest peak gamingu
Wtedy to byl niesamowity skok jakości, gry były mega kreatywne i bezproblemowe

#gry #konsole #xbox
ZupaPomidorowa69 - Czasy tej konsoli to jest peak gamingu
Wtedy to byl niesamowity sk...

źródło: 1000088598

Pobierz
  • 51
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 06.10.2025, 14:45:58 via iOS
  • 8
@vieniasn grałem w dzieciństwie na Atari, Pegasusie i potem na PlayStation 1, mam duży sentyment do wielu gier z tych czasów i czasem do nich wracam. Ale mimo to też stwierdzam, że okres PlayStation 2 i potem PlayStation 3/Xboxa 360 (no i też PC w tym samym czasie) to najlepszy okres gamingu w historii. Co roku była cała masa hitów, wręcz zalew, teraz też są ale już nie w takiej ilości,
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 18:18:32 via iOS
  • 2
@Krupier konsole jako sprzęty były krytykowane, PS3 za mocne, za drogie i ciężko się gry tworzyło, X360 też miał swoje problemy, tylko później, o czym wyżej wspomniano.

Natomiast pod względem gier to te generacje były rewelacyjne od samego początku, bo bardzo dobre gry wychodziły na obie konsole, a Sony jeszcze potem i tak dowaliło świetne exy na PS3 jak trylogia Uncharted, The Last of Us czy MGS 4.
  • Odpowiedz
red7000
red7000
05.10.2025, 10:53:15
  • 437
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 133
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 11:18:11 via iOS
  • 6
@carving85 butelki szklane wielokrotnego użytku będą w systemie od 1 stycznia 2026 roku, początkowo też 3-miesięczny okres przejściowy jak teraz z plastikowymi, a od 1 kwietnia tylko te objęte „państwowym”systemem będą mogły być wprowadzane do obrotu. Zwrot kaucji za stare butelki będzie przysługiwał do końca 2026 roku.

@red7000
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 11:21:05 via iOS
  • 13
@darek-jg kolega mówi o butelkach szklanych, ale to co wkleileś z Onetu to też bzdury - od 1 stycznia do obrotu będą mogły być wprowadzane tylko opakowania kaucyjne, ale to co na półkach to będzie dalej w sprzedaży, maksymalne do końca terminu ważności.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 11:34:23 via iOS
  • 34
@darek-jg że niby producenci mają jakieś ogromne zapasy butelek i etykiet? Przecież to też bzdura, na bieżąco są one tworzone, etykiety co chwilę są nowe, bo mają na sobie jakieś akcje promocyjne, żaden producent nie trzyma rocznych zapasów. Dziennikarz pewnie sam nazmyślał i stworzył problemy, których nie ma, bo w końcu polskie dziennikarstwo clickbaitami stoi i takie afery najlepiej się sprzedają.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 18:21:51 via iOS
  • 0
@carving85 do końca 2026 roku jest przewidziana możliwość odzyskania kaucji za te butelki.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 08:25:12 via Android
  • 0
@matowy no czasem są aż do końca terminu ważności podanego na butelce, może to być i blisko rok. Ale no właśnie są na półkach sklepów i to zazwyczaj wina sklepów i tego w jaki sposób zarządzają towarem na stanie. Producent nie przechowuje tak długo gotowych produktów, na bieżąco wprowadza nowy towar do obrotu, a zmiany od 1 stycznia tak jak wspomniałem dotyczą wprowadzania do obrotu. Po 1 stycznia dalej w sklepach
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:30:31 via iOS
  • 1
@GokuMK automaty są opcjonalne, jak ich nie ma lub są uszkodzone/przepełnione to się oddaje opakowania przy zwykłej kasie tak jak dotychczas butelki zwrotne po piwie i odbiera kaucję w gotówce albo obniża kwotę zakupów.

Sklepy poniżej 200 mkw. mogą przystąpić do systemu opcjonalnie (w zakresie plastików i puszek), jeśli przystąpią to w pełni, muszą wszystkie opakowania przyjmować, nie tylko te co mają w sprzedaży. Przykładowo cała sieć Żabki przystępuje do systemu
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:36:02 via iOS
  • 1
@adam-gancarczyk kara do 500 tys. zł za niezwracanie kaucji to jest "niska kara"?
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:44:31 via iOS
  • 1
@SzubiDubiDu ten regulamin wisi od czerwca i dotyczy dobrowolnej akcji zbierania starych butelek bez kaucji, sklepy robią to na własnych warunkach, Aldi daje 10 groszy w postaci vouchera na zakupy.

System kaucyjny jeszcze nie wystartował w żadnym sklepie, nigdzie kaucja nie jest pobierana, tak że sklepy nie mają czego zwracać. W tym systemie będzie obowiązek wypłaty kaucji w gotówce/wymiany vouchera z automatu na gotówkę.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:51:02 via iOS
  • 1
@Howsitgoing niektóre sklepy dobrowolnie przyjmują stare butelki bez kaucji i dają w zamian vouchery na zakupy u nich. Przykładowo w każdym Lidlu możesz dostać obecnie 10 groszy za każde stare opakowanie.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:53:47 via iOS
  • 1
@SebastianPeja jeśli będą sprzedawać butelki szklane kaucyjne to będą też je musieli przyjmować i zwracać kaucję, nawet jeśli nie mają danej marki w ofercie. W przypadku szkła nie ma wyjątków w zakresie powierzchni sklepu, ale też szkło kaucyjne zacznie się pojawiać dopiero po 1 stycznia, obecne butelki zwrotne są objęte prywatnymi systemami producentów piwa, które będą wygaszane w przyszłym roku.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 11:55:02 via iOS
  • 0
@K_Feras_P do 500 tys. zł kary za niezwracanie kaucji.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 12:10:24 via iOS
  • 1
@zwirz mowa o poziomie odzysku PET, a nie całego plastiku - 40% w Polsce, w Niemczech 98%, w każdym państwie z systemem kaucyjnym jest to ponad 90%.

Poziom recyklingu wszystkich tworzyw sztucznych jest w Polsce jeszcze niższy:

https://zielonagospodarka.pl/poziom-realnego-recyklingu-tworzyw-w-polsce-nie-przekracza-10-proc-10524
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 12:32:18 via iOS
  • 1
@K_Feras_P nie wiem w jakim kraju mieszkasz i jak to tam działa, u nas system jest tak skonstruowany, że większość operatorów to producenci napojów, w ramach dostaw będą od razu odbierać też puste opakowania, jeden z operatorów to spółka Remondisu, który jest największym odbiorcą odpadów w Polsce i po prostu razem ze śmieciami będzie odbierał też opakowania. W małe sklepy celuje u nas spółka producentów piwa, którzy już mają od dawna
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 13:26:19 via iOS
  • 1
@Gaak

ad 1) poprawa odzysku PET, który jest najpowszechniejszym odpadem, w Polsce wskaźnik ten wynosi zaledwie 40%, w państwach gdzie działa system kaucyjny jest to ponad 90%

ad 2) tu się zgodzę, sklepy powinny przyjmować ręcznie zgniecione opakowania, niestety ustawodawca poszedł im tu na rękę. Natomiast automaty nie są w stanie ocenić oryginalności etykiety i powiązania z samym też opakowaniem, zabezpieczenia te pilnują, żeby nie dochodziło do wyłudzeń kaucji.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 13:58:45 via iOS
  • 1
@GokuMK prezes PSK S.A. (konsorcjum producentów piwa) twierdzi że większość małych sklepów dołączy do systemu, oni w nich celują, bo już odbierają od nich butelki zwrotne po piwie. Na Słowacji małe sklepy które rezygnowały miały spadki obrotów po 30-40%, poza tym sklepy mają też płacone za każde opakowanie - ok. 13-14 groszy.

https://businessinsider.com.pl/prawo/system-kaucyjny-to-problem-dla-malych-sklepow-operator-opisuje-jak-z-tego-wybrnac/n19dg1v

Ale system paczek to prywatny biznes i każdy regulamin wprost mówi, że tego typu punkty mogą odmawiać ich
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 14:25:34 via iOS
  • 0
@Gaak

Jest niski, bo ludzie źle sortują, opakowania są zbyt zniszczone i maszyny w sortowni ich nie oddzielają, opakowania są wyrzucane, niszczone, spalane poza systemem odbioru odpadów.

Naprawdę nie widzę problemu z kampanią reklamową, dla mnie nie ma żadnego sensu wydawać miliony na coś takiego, informacje będą pojawiać się w sklepach po tym jak wystartuje system.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 15:22:06 via iOS
  • 0
@Gaak gdzie w tej Warszawie mieszkasz, że Biedronki nie masz? Bo ja też mieszkam w Warszawie i praktycznie są wszędzie te Biedry, u mnie to niektóre nawet w odległości zaledwie 200 metrów od następnej. A ten Kowalski to jak nie ma fury, nie ma sklepu to skąd wziął butelkę? Magicznie mu się pojawiła w ręce? Jak zabrał z domu to może też zabrać pustą do domu, jak kupił po drodze do
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 15:32:54 via iOS
  • 0
@GokuMK kilka euro za segregowane i do każdego typu osobny worek, a worki na zmieszane są po kilkanaście euro. Ja w Warszawie, w bloku płacę 60 zł miesięcznie, codzienny odbiór zmieszanych od poniedziałku do soboty, "żółte" co 2 dni, papier codziennie od poniedziałku do piątku. No i właśnie jak wygląda sprawa z papierem w Belgii, bo widzę że są specjalne worki, ale ja bym się w życiu w to nie pomieścił
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 15:57:11 via iOS
  • 0
@Gaak no i kit mi wciskasz, w Warszawie są tylko 4 Selgrosy i wokół każdego jest pełno Biedronek, tak że musisz mieć Biedrę i to prawdopodobnie nawet w odległości maksymalnie kilkuset metrów.
  • Odpowiedz
ATAT-2
ATAT-2
ATAT-2
06.10.2025, 08:29:26
  • 1123
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 93
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 06.10.2025, 12:52:08 via iOS
  • 0
@papaj42 akurat ta opcja podziału płatności to bardzo na plus, choć można było to jako osobny przycisk zrobić. Ale chciałbym coś takiego też na kasach samoobsługowych w innych sklepach.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 12:57:33 via iOS
  • 1
@ATAT-2 @bachus czy oni teraz procentowo te datki liczą? Jeszcze nie tak dawno temu było 1 zł. Czekać tylko jeszcze na dodatkowy ekran z napiwkiem dla kasy (min. 20% jak teraz w USA).
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 13:27:48 via iOS
  • 0
@not_me cały czas jest w Auchan.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 13:34:31 via iOS
  • 1
@radziuxd a mało to starszych osób robi zakupy i nie zauważą co tam klikają? Na ekranie kasy nic się nie wyświetla, a na terminalu jest znacznie mniejsza czcionka. A przy zwykłych kasach to pracownicy sami klikają nie mówiąc o co chodzi, z tego co czytam zazwyczaj klikają nie, ale zdarzały się przypadki że dali zgodę na datek i ktoś tam dopiero w domu to zauważył. Ja w zeszłym tygodniu robiłem zakupy
  • Odpowiedz
Templar
Templar 06.10.2025, 13:40:14 via iOS
  • 3
@Linnior88 prawie 4,5% wartości zakupów, wyżej masz że datek się zmienia w zależności od kwoty. W skali całej sieci to jest ogromna kasa, którą sobie odpiszą od podatku.
  • Odpowiedz
sylwke3100
sylwke3100
06.10.2025, 09:59:30
  • 0
Spotkaliście już w sklepach butelki objęte kaucją?

#systemkaucyjny
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 06.10.2025, 10:43:29 via iOS
  • 0
@slifka_z_pestkom od 1 stycznia nie można wprowadzać do obrotu butelek bez kaucji, ale sprzedawać to co już jest wyprodukowane dalej będzie można, maksymalnie do końca terminu ważności, bo wtedy inne przepisy zabraniają dalszej sprzedaży.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 11:11:09
  • 242
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 44
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 13:27:54 via iOS
  • 32
@M_rek a to w Niemczech sklepów nie mają, że musisz na wyjazd zgrzewkę u nas kupować? Ale odpowiadając na pytanie - to dokładnie to samo co Niemcy czy Słowacy jadący do Polski, tutaj masz w formie nagrania: https://youtube.com/shorts/8krbvsH_l-8?si=rN41KnoubAwFyBXi
Templar - @Mrek a to w Niemczech sklepów nie mają, że musisz na wyjazd zgrzewkę u nas...
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 14:25:11 via iOS
  • 3
@I_re_k

ad 1 - to się dogadaj z producentem, żeby Ci wysyłali na eksport do innego kraju, wtedy kaucji nie trzeba naliczać.

ad 2 - wszyscy operatorzy to podmioty non-profit, to co dadzą te udziały? Kaucja pozostaje w systemie zamkniętym, nadwyżki mogą iść tylko na dalsze usprawnienie systemu, udziałowcy ze spółki nic nie zyskują, ale że to głównie producenci napojów to zyskają na tańszym surowcu i obniżeniu kosztów produkcji, no i tutaj
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 14:34:29 via iOS
  • 2
@I_re_k WTF, za co Ci moderacja komentarz usunęła?
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 20:49:41 via iOS
  • 0
@1KnSsUwjJE8pRmLYs7hmpqAqzPGekhFNaC zwróconego do operatora, kaucja pobrana od klienta przy sprzedaży w całości trafia do operatora.
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 21:22:13 via iOS
  • 0
@1KnSsUwjJE8pRmLYs7hmpqAqzPGekhFNaC operator jeszcze sprzedaje surowiec, operatorzy to jak wspomniałem głównie spółki utworzone przez producentów napojów i w ten sposób przekazują surowiec bezpośrednio do swoich wytwórni z pominięciem pośredników. PET jest wart dla nich ok. 4 zł/kg, a aluminium z puszek jeszcze więcej. Nie patrz na ceny w skupie, bo to są ceny dla oddających, a skup później też ma koszty oraz zarabia i sprzedaje to wytwórniom opakowań za wyższą cenę.
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 21:34:33 via iOS
  • 2
@Inozythol w jaki sposób ten koszt został wyliczony? Suma pobranych kaucji rocznie wyniesie ok. 10 mld zł, tak że bzdura z tymi 40 mld zł dodatkowych kosztów.

Poziom odzysku butelek PET w Polsce wynosi obecnie ok. 40%, w krajach gdzie funkcjonuje ten system kaucyjny poziom odzysku wynosi ponad 90%. U nas przyjęto założenia, że będzie to min. 77% w pierwszych latach i 90% od 2029 roku, ale to bardzo ostrożne założenia,
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 21:53:33 via iOS
  • 2
@nieco kolega wyżej twierdzi, że operatorzy będą startni na tym systemie, a Ty twierdzisz, że będą wyprowadzać jakieś ogromne zyski w alternatywny sposób, ustalcie jakąś wspólną wersję. Po to nasz system dopuszcza większą liczbę operatorów, żeby była konkurencja. Sklepy mogą wybrać dowolnego operatora i każdy operator ma obowiązek zawrzeć umowę z każdym sklepem który się do niego zgłosi. Co za problem, żeby sklepy wybierały tylko polskie firmy?
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 22:21:56 via iOS
  • 0
@nieco a funkcjonowanie systemu nic nie będzie kosztowało? Ten miliard jest przy założeniu wskaźnika zwrotów na poziomie 77%, na Słowacji już po pierwszym roku mieli ponad 90%, naprawdę wierzysz że Polacy będą mieli wywalone na te kaucje i nie będą zwracać butelek, ewentualnie nie będą tego robić za nich żule i bezdomni? Sklepy będą dostawać 13-14 groszy za każde opakowanie.
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 22:38:12 via iOS
  • 1
@Symmachus interesuje mnie temat, a rano gorące były zawalone wpisami z dezinformacją odnośnie tego systemu, dziwne że nie dostrzegasz tam problemu, wszystkie te wpisy na pewno były od zwykłych, zatroskanych obywateli co od 6 rano w niedzielę muszą ponarzekać na ten system i jak to nie mogą odzyskać kaucji, której nigdy nie zapłacili ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
05.10.2025, 22:52:23 via iOS
  • 0
@nieco konsument po zwrocie opakowania odzyskuje pełną kaucję i nie ponosi żadnych kosztów wobec operatora. Sklepy mają natomiast płacone za każde opakowanie zwrócone operatorowi. A gminy co mają wspólnego z tym systemem? To operator będzie na swój koszt odbierał opakowania ze sklepów i będzie płacił sklepom, już niektórzy operatorzy oferują dużym sklepom darmowe automaty, czyli tu kolejny koszt operatora.

Automaty są opcjonalne, sklepy będą przyjmować butelki ręcznie jeśli automatu nie będzie
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
06.10.2025, 01:09:30 via Android
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
06.10.2025, 08:34:01 via Android
  • 0
@Symmachus konto mam tu znacznie dłużej niż Ty i polecam "spojrzeć w lustro", nie mam w zwyczaju przeglądać komuś profilu, ale przez ostatni tydzień brałaś udział w 5 wątkach i 4 dotyczą systemu kaucyjnego, gdzie oczywiście krytykujesz system i zwolenników wyzywasz od botów.
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
06.10.2025, 09:05:59 via Android
  • 1
@Symmachus na początku zaprzeczyłem i nie będę teraz przez kilka wpisów Ci udowadniał, że nie jestem "opłacanym trollem", jak to się mówi - "tylko winny się tłumaczy". Przeglądasz wybiórczo profile osób z którymi się nie zgadzasz i wyzywasz ich od trolli, botów, to samo można powiedzieć o Tobie i właśnie jesteś dokładnie takim samym trollem/botem jak i ja.
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
06.10.2025, 09:14:39 via Android
  • 0
@Symmachus no tak mi się nudzi, a jak bardzo Tobie się nudzi skoro już o 8 rano w niedzielę dzielnie krytykowałaś system kaucyjny? ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
Templar
Templar
Autor
06.10.2025, 10:35:23 via iOS
  • 0
@P4ncak3

ad 1) nadal dużo innych odpadów, które powinny trafiać do żółtego pojemnika nadaje się do odzysku i powinny być dalej sortowane, nic tu się nie zmienia. Butelki PET to jeden z najpowszechniejszych obecnie odpadów, jeden z najlepiej nadających się do recyklingu, a mimo to poziom odzysku w Polsce wynosi obecnie zaledwie 40%, powody różne - opakowania nie były poprawnie sortowane, były na tyle zniszczone, że w sortowni nie byli w
  • Odpowiedz
MrNeko
MrNeko
MrNeko
06.10.2025, 07:47:47
  • 4
#systemkaucyjny
@red7000 i @kurczakos1 to jakieś rządowe konta zachwalające to wariactwo z butelkami
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 06.10.2025, 09:40:28 via Android
  • 0
@MrNeko czuję się niedoceniony, @Symmachus powiedz koledze, żeby mnie też umieścił na liście. Ja tu w niedzielę z---------m i tak zostałem zignorowany ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • Odpowiedz
Ksemidesdelos
Ksemidesdelos
05.10.2025, 18:04:24
  • 1
napój kosztuje brutto 1,23 zł

przed systemem kaucyjnym, netto 1,00 zł brutto 1,23 zł

w systemie kaucyjnym:

netto
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 20:04:56 via iOS
  • 0
@Ksemidesdelos i tacy ludzie mają doktoraty w Polsce i jeszcze kreują się na ekspertów xDDD
  • Odpowiedz
kwmd
kwmd
kwmd
05.10.2025, 06:40:53
  • 3155
#systemkaucyjny to są jakieś jaja, że @MKiS_GOV_PL i my Polacy będziemy zasilać portfele głównie jakichś Duńczyków, którzy są beneficjentami rzeczywistymi spółki Polski System Kaucyjny S.A... Brawo.

#systemkaucyjny #butelki #ekologia #kaucja #lidl #smieci
kwmd - #SystemKaucyjny to są jakieś jaja, że @MKiSGOVPL i my Polacy będziemy zasilać ...

źródło: G2NB-ifW0AAunm6

Pobierz
  • 164
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 07:56:45 via iOS
  • 159
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 08:05:29 via iOS
  • 80
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 09:07:08 via iOS
  • 1
@Arriva Zwrotka S.A. oraz PolKa S.A. to w pełni polskie firmy.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 09:43:15 via iOS
  • 6
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 12:07:35 via iOS
  • 0
Załóżmy, że koszt wyprodukowania butelki to 10 groszy, a koszt jej utylizacji to 50.


@Arriva jaki koszt utylizacji? Na tych butelkach jeszcze będą zyskiwać, to jest surowiec, który się skupuje, system kaucyjny służy poprawie efektywności recyklingu, dlatego operatorami są głównie producenci napojów.

Co jest złego, że kaucja jest w obiegu zamkniętym? Nadwyżki będą mogły być przeznaczane tylko na dalszy rozwój systemu, gdyby było inaczej to zyski trafiałaby do właścicieli, czyli to z czego
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 12:18:00 via iOS
  • 1
@Arriva zysk właśnie będą miały z surowca, dokładnie to będzie wyglądać tak, że będą przekazywać opakowania bezpośrednio do swoich własnych wytwórni, zmniejszy im to koszt produkcji butelki/puszki. A 1 operator to np. spółka należąca do Remondis Polska, czyli lider rynku gospodarki odpadami w Polsce, opakowania będą trafiać do ich zakładów, a te zakłady będą zarabiać na sprzedaży surowca producentom opakowań.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 12:27:48 via iOS
  • 0
@Arriva o jakich kosztach teraz mówisz? Państwo nic nie płaci w ramach systemu, koszt jest wtedy, gdy nie zwrócisz opakowania i nie odzyskasz kaucji, wstępne działanie tego systemu opiera się właśnie na "zamrożonych" i nieodebranych kaucjach, wskaźnik zwrotów będzie potem rósł, a operatorzy będą zyskiwać na surowcu. Sklepy za obsługę też będą dostawały zwrot od operatorów, ok. 13-14 groszy za opakowanie.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 13:14:59 via iOS
  • 0
@Arriva ogólnie to nie bardzo wiem o czy teraz mówisz, kupujesz butelkę i zwracasz starą, prosta zasada, jak komuś się nie chce to jego strata, to nie ja tracę wtedy kaucję.

Automaty opierają się głównie właśnie na kodzie kreskowym, lekko pogięte butelki bez większych problemów przechodzą, całkowicie sprasowanych butelek i z uszkodzoną etykietą nie można obecnie dostarczać.

A z tymi 5-litrowymi butelkami to też tworzysz problem, którego nie ma i nie
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 13:31:42 via iOS
  • 0
Pomijam, że prace trzeba będzie wykonać 2 razy, bo raz podjechać do automatów, a dwa pod gospodarstwa domowe po pozostałe odpady (w tym butelki 5L).


@Arriva no tak, bo wcześniej do sklepów nikt nie podjeżdżał, żadnych śmieci, dopiero teraz będą musieli.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 13:55:44 via iOS
  • 0
@Arriva butelki 5-litrowe są wykorzystywane głównie przy awariach albo jakichś klęskach, w sklepie sprzedaje się w tym tylko wodę źródlaną, która w większości przypadków jest gorszej jakości niż kranówka. I te pojemniki są bardzo często przechowywane przez ludzi (sam mam 10 w piwnicy), właśnie po to żeby w razie czego pobierać do tego wodę z beczkowozu albo wodę oligoceńską. Te opakowania zostały w pełni świadomie i w pełni prawidłowo wykluczone z
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 14:11:06 via iOS
  • 0
@ChlopoRobotnik2137 tak, osoby niepełnosprawne, niezdolne do pracy i nie mogące się samodzielnie poruszać mają opiekę finansowaną przez MOPS, która m.in. robi zakupy (takich osób nie stać na zakupy online), załatwia też inne sprawy i bez problemu będą też odzyskiwać kaucję takim osobom.

@Arriva też mam 2 takich sąsiadów i wygląda to dokładnie tak jak to wyżej opisałem.

W Otwocku w kwietniu była awaria sieci wodociągowej przez ponad 2 tygodnie i
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 14:29:33 via iOS
  • 0
@Arriva no tak, bo każda osoba z upośledzeniem ruchu nie jest w stanie z domu wychodzić, ja w bliskiej rodzinie miałem osobę na wózku inwalidzkim przez 30 lat i jak czytam te głupoty to widzę, że żadnej takiej osoby osobiście nie znacie i sami wymyślacie te historie.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 14:40:42 via iOS
  • 0
@Arriva poziom odzysku butelek PET w Polsce to zaledwie ok. 40%, w państwach gdzie funkcjonuje system kaucyjny wskaźnik ten wynosi ponad 90%, na Słowacji już po roku od uruchomienia systemu osiągnęli taki wskaźnik.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 15:01:44 via iOS
  • 0
@Arriva butelki 3,001 czy 5 l to dalej są butelki PET i są uwzględniane w statystykach dotyczących odzysku. Jak ktoś się przerzucił na SodaStream, Dafi czy inny saturator to na plus dla środowiska i to też jest celem tego systemu.

Statystyki odzysku, a statystyki systemu kaucyjnego to dwie różne rzeczy, kto ma wprowadzać butelki z pominięciem systemu? Zarówno sklepy, jak i operatorzy (czyli też producenci) byliby na tym stratni, trzeba tylko
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 15:10:23 via iOS
  • 0
@Arriva to jest problem operatorów, to oni będą stratni jak będą musieli oddawać kaucję, której wcześniej nie otrzymali. Zwrot kaucyjnych butelek nigdzie nie osiągnął 100%, w Niemczech jest to 98%, tak że nie sądzę żeby ktoś tak oszukiwał system, musiałby pilnować, żeby nie przekroczyć tych 100%. Skoro już ustaliśmy wcześniej, że Niemcy i Duńczycy zarabiają na tym systemie to co Cię nagle martwią ich potencjalne straty? ( ͡° ͜ʖ
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 16:42:20 via iOS
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 17:29:45 via iOS
  • 0
@Arriva tak, jedyne co bym zmienił to obowiązek przyjmowania w pełni zgniecionych opakowań przez pracowników sklepów, podobnie jak w Niemczech. Choć tam też przepisy mówiły co innego i dopiero sąd wydał wyrok, że mają przyjmować też zgniecione, być może u nas też ta kwestia skończy się w sądach.

Skąd pewność, że przez regulacje taki podmiot odbierający śmieci nie stwierdzi, że no dobra realnie wzięlibyśmy średnio 5 groszy za butelkę, ale dlatego,
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 17:44:15 via iOS
  • 0
@Arriva maszyny są opcjonalne, sklepy będą brać je jak będzie im się to opłacało, zazwyczaj biorą je w leasing z wliczonym serwisem, tak że jest ustalona stawka na dany okres zobowiązania.

Opakowania będą odbierać operatorzy, każdy sklep wybiera dowolnego operatora i każdy operator ma obowiązek zawrzeć umowę z każdym sklepem, który się do niego zgłosi.

No i każdy operator ma swoją ofertę - ile płaci za butelkę, mogą oferować tańsze albo
  • Odpowiedz
duzy_gracz
duzy_gracz
05.10.2025, 13:05:37
  • 9
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 15:24:06 via iOS
  • 0
@duzy_gracz "pierwsze co zrobiła"? Przecież PiS przegłosował system kaucyjny dopiero w 2023 roku, czyli w ostatnim roku swoich rządów, tak że już nie przesadzaj z tym, że to był ich priorytetowy pomysł, trochę tym pisowskim lewakom to zajęło.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 16:35:09 via iOS
  • 0
@duzy_gracz a czemu mieliby to zrobić, skoro popierają ten system i poparli go razem z PiSem w tym 2023 roku? To PiS teraz krytykuje i dezinformuje w sprawie własnego pomysłu i udają, że nie mają z tym nic wspólnego, a ciemny lud to łyka. Gdyby dalej rządzili to by w TVPiS leciały tylko materiały szkalujące przeciwników tego systemu. Naprawdę myślisz, że za 2 lata zlikwidują ten system?
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 17:36:32 via iOS
  • 2
@duzy_gracz no i żule przecież na tym zyskują, kaucyjne opakowania to jest to co najbardziej lubią. Przejdą się nocą po takich bulwarach wiślanych w Warszawie czy innych imprezowych miejscówkach w Polsce i kupę kasy zgarną, ostatnio w-------i się że coraz mniej butelek zwrotnych po piwie, bo młodzi to teraz jakieś radlerki piją i kaucji tam nie ma. Tak samo to wygląda w Niemczech, przed świtem wszystko ogarnięte przez żuli i ekipy
  • Odpowiedz
alibanplonie
alibanplonie
05.10.2025, 16:15:30
  • 2
System “pant”, funkcjonujący w Danii, był jedną z inspiracji dla polskiego systemu kaucyjnego, jednak w Danii całość kontrolowana jest przez państwo lub organizacje non-profit, podczas gdy w Polsce wybrano wersję komercyjną.
#systemkaucyjny
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 16:19:21 via iOS
  • 3
@alibanplonie przecież u nas operatorami też mogą być tylko podmioty non-profit, kaucja pozostaje w obiegu zamkniętym i jest przeznaczona na działanie systemu i w przypadku nadwyżek na poprawę działania.
  • Odpowiedz
Cztero0404
Cztero0404
03.10.2025, 20:18:07
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 15:30:36 via iOS
  • 0
@michalxd21 jest obecnie 7 operatorów systemu kaucyjnego, każdy operator to spółka non-profit. Kaucja pozostaje w obiegu zamkniętym, ewentualne nadwyżki mogą być przeznaczane tylko na usprawnienie systemu. Wśród operatorów są też w pełni polskie firmy - Zwrotka S.A. oraz PolKa S.A.

@Cztero0404
  • Odpowiedz
qoop
qoop
05.10.2025, 13:30:06
  • 1
Żabki to się zaraz obes*ają śmieciami ( ͡° ͜ʖ ͡°) #systemkaucyjny #kaucja #zabka #ekologia
qoop - Żabki to się zaraz obes*ają śmieciami ( ͡° ͜ʖ ͡°) #systemkaucyjny #kaucja #zab...

źródło: temp_file6111109550936168842

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 15:19:17 via iOS
  • 3
@mateusz-uwu jak zostanie uruchomiony system kaucyjny to dostaniesz zwrot kaucji + 20 żappsów, a jak oddajesz starą butelkę bez kaucji to dostajesz tylko te żappsy.
  • Odpowiedz
ROCKNROLLLA
ROCKNROLLLA
05.10.2025, 13:56:59
  • 1
Mogę w lidlu w automacie, zwrócić dowolne opakowania platikowe/szklane/puszki za te 10gr od sztuki czy sa wyjatki? #systemkaucyjny
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 15:17:00 via iOS
  • 0
@ROCKNROLLLA Lidl w ogóle zrezygnował z dotychczasowych butelek zwrotnych po piwie i zwrot był możliwy do 29 września. W Biedronce możesz bez paragonu zwrócić wybrane marki przy kasie i dostać voucher na zakupy.

A od 1 stycznia zaczną się pojawiać szklane butelki zwrotne objęte tym nowym system kaucyjnym.
  • Odpowiedz
Coxex
Coxex
05.10.2025, 07:07:45
  • 203
Ale jak wyjdziemy z tego eurokołchozu to przynajmniej nie będą przyjeżdżały inżyniery z Afryki.

A nie czekaj...

#bekazkonfederacji #polityka
Coxex - Ale jak wyjdziemy z tego eurokołchozu to przynajmniej nie będą przyjeżdżały i...

źródło: Bildschirmfoto 2025-10-05 um 09.06.34

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 05.10.2025, 08:54:13 via iOS
  • 0
@Schizotypoidal w tych statystykach są tylko obcokrajowcy, bez brytyjskiego obywatelstwa. A i przy EU powinien być +, tak jak w oficjalnych danych, bo obejmuje to kraje UE + Norwegię, Szwajcarię, Islandię i Liechtenstein.
  • Odpowiedz
ChlopoRobotnik2137
ChlopoRobotnik2137
04.10.2025, 19:54:08
  • 455
Jakby ktoś jeszcze myślał , że ten system nie jest po to by wykorzystać obywateli
zdjęcie zrobione 20 min temu
#systemkaucyjny #aldi
ChlopoRobotnik2137 - Jakby ktoś jeszcze myślał , że ten system nie jest po to by wyko...

źródło: image

Pobierz
  • 126
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Templar
Templar 04.10.2025, 20:21:00 via iOS
  • 77
@ChlopoRobotnik2137 @EndymionPP @fizzly @DominiCanes @mkorsov

Te butelkomaty są od kilku miesięcy i regulamin który wrzucił OP dotyczy zwrotu starych butelek bez kaucji, za które dostaję się 10 groszy, przyjmowanie starych butelek jest dobrowolne i sklep może to robić na dowolnych zasadach.

Za opakowania kaucyjne jest wydawany bon ważny 30 dni i można go wymienić na gotówkę bez zakupów:

https://www.aldi.pl/butelkomaty.html
Templar - @ChlopoRobotnik2137 @EndymionPP @fizzly @DominiCanes @mkorsov 

Te butelkom...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 20:25:13 via iOS
  • 24
@ChlopoRobotnik2137 może dlatego, że w żadnym sklepie jeszcze system kaucyjny nie wystartował, nigdzie w Polsce nie ma opakowań kaucyjnych. Możesz tylko zwrócić teraz stare butelki bez kaucji, jeśli sklep oferuje coś takiego.
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 20:38:22 via iOS
  • 3
@ChlopoRobotnik2137 to akurat jest prywatny system producentów piwa i to też jest na ich warunkach i na warunkach sklepów, dlatego wymagają np. paragonu i w niektórych sklepach przyjmują tylko wybrane marki, bo każdy producent ma osobny system i sklepy nie zawsze mają zawarte umowy że wszystkimi.

Butelki szklane w tym państwowym systemie kaucyjnym będą dopiero od 1 stycznia i to też najpierw okres przejściowy na 3 miesiące i będą się mieszać
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 20:44:20 via iOS
  • 7
@fizzly ta kartka wisi od czerwca. Moim zdaniem problem robią tu media, które zamiast wyjaśniać, że jedyne co się teraz zaczęło to okres przejściowy (do końca grudnia) i pierwsze opakowania z kaucją pojawią się najwcześniej w drugiej połowie października, a być może nawet w listopadzie to robią clickbaity i kręcą afery, że hurr durr, mamy 1 października, 5 minut po północy i nie mogę dostać zwrotu kaucji, której nigdy ode mnie
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 22:24:59 via iOS
  • 6
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 22:33:57 via iOS
  • 0
@donatien-de-sade @fizzly widzę tu chyba jakieś nieporozumienie, zarówno w Polsce jak i w Niemczech sklepy mają obowiązek wymienić na żądanie voucher na gotówkę. Ale też zarówno u nas, jak i u Niemców voucher z automatu w sklepie może być wykorzystany lub wymieniony na gotówkę tylko w tym samym sklepie z którego pochodzi voucher. Skleoy się rozliczają z tego z operatorem, tak że wydaje mi się że powinno to być logiczne,
  • Odpowiedz
Templar
Templar 04.10.2025, 22:39:14 via iOS
  • 0
@editores po raz kolejny - automaty są OPCJONALNE, jak go nie ma, jest uszkodzony albo przepełniony, a sklep uczestniczy w systemie to oddajemy butelki przy kasie, dokładnie tak jak w większości sklepów oddawało się dotychczas butelki zwrotne po piwie. A poza tym to w niektórych Żabkach będą takie małe automaty:
Templar - @editores po raz kolejny - automaty są OPCJONALNE, jak go nie ma, jest uszk...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 07:28:40 via iOS
  • 0
@editores to tak jak napisałem - jak się zapcha to oddajesz kasjerowi.

@koneser_progresywnego_discopolo chyba nie zrozumiałeś, jeśli sklep dotychczas przyjmował butelki zwrotne po piwie to w większości przypadków będzie przyjmował też wszystkie inne opakowania kaucyjne (w tym też po wodzie), producenci piwa założyli spółkę, która jest jednym z operatorów systemu kaucyjnego, tym samym te same osoby co odbierały z tych sklepów butelki po piwie oferują odbiór pozostałych opakowań kaucyjnych i
  • Odpowiedz
Templar
Templar 05.10.2025, 07:35:05 via iOS
  • 0
@Pas-ze-mna-owce @eemm

Przeczytajcie komentarze, regulamin OPa dotyczy dobrowolnej akcji Aldi za zwrot starych butelek bez kaucji, to działa od czerwca i płacą 10 groszy za starą butelkę.

System kaucyjny jeszcze nie wystartował w żadnym sklepie, każdy sklep będzie miał obowiązek zwracać kaucję w gotówce.
  • Odpowiedz

727

Nabici w butelkę.

Nabici w butelkę.

Chciała oddać butelki w sklepie. Napotkała problem. "Na zwrot przyjdzie mi poczekać". "Muszę jechać 20 kilometrów, by oddać butelki i odzyskać 2 zł? Więcej wydam na paliwo".

Tetsuya
z
fakt.pl
dodany: 04.10.2025, 07:03:41
  • 276
  • #
    systemkaucyjny
  • #
    butelki
  • #
    ekologia
  • #
    kaucja
  • #
    lidl
  • #
    smieci
Templar
Templar 04.10.2025, 08:33:18 via iOS
  • 23
Ciekawe jaką kaucję chciała odzyskać jak żaden sklep jeszcze nie uczestniczy w systemie kaucyjnym i nie ma opakowań z kaucją. 1 października to ruszył dopiero okres przejściowy, czyli dalej są w sprzedaży butelki bez kaucji, a producenci mogą już wprowadzać opakowania kaucyjne (ale najwcześniej to w drugiej połowie października się jakieś pojawią), dopiero od 1 stycznia w sprzedaży będą mogły być tylko opakowania z kaucją. Zaraz pewnie ktoś mi tu wstawi zdjęcie
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Templar
Templar 04.10.2025, 08:40:08 via iOS
  • -4
@fajna-dziolcha system kaucyjny został wprowadzony przez rząd PiSu w 2023 roku.
Templar
Templar 04.10.2025, 11:30:09 via iOS
  • 8
@homofobodaktyl_ w wielu gminach nadal nie ma PSZOKu pomimo że mają taki obowiązek prawny od 10 lat, w dużych miastach po 2-4 i w większości przypadków na obrzeżach. Sprawdź sobie jeszcze godziny otwarcia i kolejki jakie tam się czasem tworzą, a Ty mówisz że to byłoby lepsze niż oddawanie w sklepie xD
Templar
Templar 04.10.2025, 12:16:00 via iOS
  • 27
@reveil automat jest opcjonalny, jeśli nie działa, jest zapchany albo go po prostu nie ma, to sklep (powyżej 200 mkw.) ma obowiązek przyjąć opakowania ręcznie. Ale rzecz jasna dotyczy to jedynie opakowań objętych systemem kaucyjnym, których jeszcze nie ma w sklepach, te zwroty po 5/10 groszy za stare butelki są inicjatywą sklepów i tam mogą zasady ustalić jakie chcą.
Templar
Templar 04.10.2025, 12:34:52 via iOS
  • -2
I teraz wisieńka na torcie, operatorami systemu kaucyjnego są Niemcy i Dunczycy.


@Kintaro1985 bzdura, obecnie jest 7 operatorów i są to głównie firmy utworzone przez producentów napojów, przykładowo PolKa S.A. - producenci wód mineralnych Muszynianka, Piwniczanka oraz Fundacja Odzyskaj Środowisko, czyli w pełni polska firma.

Zwrotka S.A. powołana przez Biosystem oraz Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Ochrony Środowiska, też polska firma.
Templar
Templar 04.10.2025, 12:41:02 via iOS
  • 0
@Larsberg pokaż mi gdzie w Polsce masz "50 km" do Biedronki, Dino albo innego marketu.
Templar
Templar 04.10.2025, 13:11:33 via iOS
  • 1
@Lemurbb ale o co chodzi, w czym niby system w Niemczech się różni od naszego? Bo jeśli chodzi o zamieszanie z tym, że obecnie mamy okres przejściowy i póki co w sklepach mamy opakowania bez kaucji i w najbliższym czasie będą się one mieszać z opakowaniami kaucyjnym to tak samo wyglądało to w Niemczech i to nawet w zeszłym roku, bo wcześniej np. mleko, soki i energetyki nie miały kaucji i
Templar
Templar 04.10.2025, 13:21:21 via iOS
  • 2
@P_i_o_t_R automaty są opcjonalne (w niektórych Biedronkach już są i pewnie pojawią się we wszystkich), w przypadku gdy automatu nie ma lub nie działa/jest przepełniony to obsługa sklepu ma obowiązek ręcznie przyjąć opakowania (po prostu przy kasie stacjonarnej oddajesz, tak jak wcześniej butelki zwrotne po piwie).

Tylko podkreślę jeszcze raz - aktualnie nie ma w sklepach opakowań kaucyjnych, zaczął się 3-miesięczny okres przejściowy, dopóki sklep nie pobiera kaucji to nie ma
Templar
Templar 04.10.2025, 13:47:47 via iOS
  • -2
@Kintaro1985 a czyli jak w jednej z 7 firm mają 33% udziałów, to znaczy że razem z Niemcami są operatorami całego systemu?

To ja proponuję w ogóle nie kupować żadnych napojów, bo jak sam widzisz Niemcy z Duńczykami na tym tylko zarabiają.
Templar
Templar 04.10.2025, 14:46:07 via iOS
  • -6
@santa-clara każdy sklep powyżej 200 mkw. sprzedający opakowania kaucyjne ma obowiązek je przyjmować i zwracać kaucję, czyli będzie to też każda Biedronka i Dino, które są nawet na wsiach.

Mniejsze sklepy opcjonalnie, ale większość przystąpi do systemu kaucyjnego - Żabka właśnie potwierdziła że przystępuje. Natomiast inne lokalne sklepy - jeśli mieli dotychczas p--o w butelkach zwrotnych to prawdopodobnie też przystąpią do pełnego systemu kaucyjnego - jeden z operatorów, Polski System Kaucyjny
Templar
Templar 04.10.2025, 15:19:50 via iOS
  • 11
@P_i_o_t_R rozmiar znaku reguluje rozmiar kodu kreskowego, tak jak to widać na grafice. Minimalna wysokość to 8,9 mm.
Templar - @PiotR rozmiar znaku reguluje rozmiar kodu kreskowego, tak jak to widać na ...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
Templar
Templar 04.10.2025, 15:53:59 via iOS
  • 1
@czemu_dlaczego automat jest opcjonalny, jeśli go nie ma, jest przepełniony lub uszkodzony to każdy sklep powyżej 200 mkw., który sprzedaje opakowania kaucyjne będzie musiał je ręcznie przyjąć (po prostu przy kasie stacjonarnej, tak jak dotychczas butelki zwrotne po piwie). Muszą być przyjmowane wszystkie opakowania kaucyjne, tak że butelkę po coli biedronkowej zwrócimy też np. w Aldi.

Natomiast aktualnie sytuacja wygląda tak, że dopiero zaczął się okres przejściowy (3 miesiące, dopiero od
Templar
Templar 04.10.2025, 16:01:48 via iOS
  • 6
@jabollus nie zapłaciła, bo żaden sklep jeszcze nie uruchomił systemu kaucyjnego i żaden producent nie dostarcza takich opakowań, najwcześniej w drugiej połowie października się pojawią. Polskie dziennikarstwo clickbaitami stoi, kręcą afery i nawet nie raczyli wyjaśnić powodu, spora część ludzi myśli że od 1 października wszystkie butelki magicznie stały się butelkami kaucyjnym i to właśnie taką butelkę próbowała zwrócić.
Templar
Templar 04.10.2025, 16:54:05 via iOS
  • -1
@P_i_o_t_R opakowanie jest tylko zgniatane w polskich automatach, w środku są kamery które głównie mają na celu rozpoznawanie kształtu i materiału opakowania, weryfikację oryginalności etykiety i zgodność z opakowaniem, ale też rejestrują obraz i można potem sprawdzić kiedy dokładnie dane opakowanie zostało wrzucone, a same automaty też znajdują się w monitorowanych pomieszczeniach.
Templar
Templar 04.10.2025, 17:12:28 via iOS
  • 1
@mocten no tak, już widzę jak jakiś market dzieli tak sklepy. Każdy sklep musi posiadać np. własną toaletę dla pracowników, drogi ewakuacyjne (to że będą zastawione to inna sprawa, ale fizycznie muszą być), już teraz ledwo się mieszczą, nierealny jest taki podział.
Templar
Templar 05.10.2025, 07:08:22 via iOS
  • 1
@NaChMiNick wczoraj w innym wątku mnie przekonywali, że kapitał nie ma narodowości i SodaStream jest izraelski pomimo że należy do PepsiCo ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Templar
Templar 05.10.2025, 07:12:25 via iOS
  • 1
@MichalD12345 to jest prywatny system kaucyjny producentów piwa, dziala to na ich zasadach i zasadach sklepów (czyli sklepy zazwyczaj wymagają paragonów, czasem też przyjmują tylko wybrane marki, bo jest kilka takich systemów i nie z każdym mają umowę).

Butelki szklane w tym państwowym systemie kaucyjnym zaczną pojawiać się od 1 stycznia, tak samo będzie najpierw 3-miesięczny okres przejściowy w czasie którego będą zastępowane stare opakowania.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
  • Strona 2 z 20
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 18.07.2019

    Komentator
  • Człowiek miesiąca
    od 31.07.2011

    Człowiek miesiąca
  • Kałasznikow
    od 16.10.2011

    Kałasznikow
  • Rocznica
    od 04.05.2026

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 02.06.2011

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 08.07.2013

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking