Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko236
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
AdamF_OG
Profil firmowy

AdamF_OG

Dołączył 5 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 5056
  • Znaleziska 1821
  • Mikroblog 3235
  • Obserwujący 21
  • Obserwowane 36

637

Nasi chłopcy- bohaterscy obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku.

Nasi chłopcy- bohaterscy obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku.

Zostali - wbrew konwencjom - oskarżeni o działalność partyzancką i skazani na śmierć. Rozstrzelano wówczas 38 osób. Były to przepisy, które ustaliły nazistowskie władze III Rzeszy. Winni mordu sądowego nigdy zostali pociągnięci do odpowiedzialności. Robili potem kariery w sądownictwie niemieckimi.

Kowal13
z
polskieradio24.pl
dodany: 14.07.2025, 20:01:28
  • 98
  • #
    polska
  • #
    niemcy
  • #
    historia
  • #
    gdansk
  • #
    bekazpodludzi
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 20:27:21 via Wykop
  • 28
Wielki hołd dla tych obrońców przyczółka polskości nad Bałtykiem. Naprawdę szkoda, że obecnym rządzącym w mieście jakaś klepka się przestawiła i wraz z patronatem od premiera oddają hołd tym. którzy stali po drugiej stronie barykady (i którzy w przytłaczającej większości z końcem wojny wyemigrowali do Niemiec - w 1948 w Gdańsku mieszkało 10 tysięcy osób urodzonych tamże z 250 tys. osób zamieszkujących Gdańsk przed 1945).
  • 30
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 20:52:13 via Wykop
  • 1
@przeciwko78: Na szczęście nie nabrałem się. Znam PO-wskie manewry i mącenie nie od dziś.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 21:26:59 via Wykop
  • 6
@przeciwko78: Nie wydaje mi się. PO chciało przepchnąć narrację, że wszystkim żołnierzom Wehrmachtu z terenów Polski, w tym Gdańska należy się upamiętnienie. Za co niby? Za maszerowanie pod sztandarem niemieckiej swastyki i utrudnianie zwycięstwa Aliantom w tym Polsce i przedłużenie niespotykanie brutalnej, fizycznie wyniszczającej, okupacji Polski??

Ponadto znakomita część tych ludzi ochoczo przystępowała do Wehrmachtu (oraz SS), a nie tylko była brana pod rzekomym przymusem. Część była oportunistami wierzącymi w
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 21:42:27 via Wykop
  • -2
@przeciwko78: Takie pisowskie kłamstwa, że jeszcze parę lat władzy PO i będą wydawane pośmiertne ordery virtuti militari SS-manom urodzonym w obrębie dzisiejszych terenów Polski, albo coś równie obrzydliwego. Wy świnie perfidne, w imię politycznej poprawności oraz przylizania się władzom niemieckim, spluwacie na kilka milionów prawdziwych ofiar niemieckiej okupacji Polski, w tym moich 2 przodków, którzy trafili do, i zginęli w Auschwitz (za to, że byli polskimi naukowcami), oraz setki tysięcy
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 21:53:36 via Wykop
  • 2
@przeciwko78: Nie jestem zwolennikiem Grzegorza Brauna, a w Konfederacji to on nie jest już od dłuższego czasu. Skończyłem z tobą dyskusję, posypcie głowę popiołem i przeproście Polskę, a nie myślisz, że będziemy tego typu wystawy tolerować, i może waszym nazistowskim przodkom (czy też raczej podnóżkom i popłuczynom nazistów) pomniki jeszcze budować, niedoczekanie #####.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 08:21:14 via Wykop
  • -4
@xer78: @yannikto @Fire_N @przeciwko78

Zbiorowo odpowiem mordy wybielające, gloryfikujące zdrajców - macie szczęście, że mnie i was wtedy nie było. Tak jak SS-manów, tak i folksdojczów jako jeńców raczej bym nie brał.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 08:28:27 via Wykop
  • -3
@przeciwko78: Zgadza się, byłbym po drugiej stronie - może siedziałbym w spitfire nad kanałem La Manche, może szturmowałbym Monte Cassino, albo brał udział w utrzymaniu przyczółka czerniakowskiego, itp.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 08:35:29 via Wykop
  • -5
@Hubbabubbastyle:

byli Polakami takimi jak Ty


To bardzo ciekawe co mówisz, zważywszy, że jeszcze przed wojną znaczna ich część była pozapisywana w organizacjach podlegających pod NSDAP, na czele z JDP (Jungdeutsch Partei in Polen). Następnie wraz z końcem wojny zdecydowana większość z nich wyeimgrowała do Niemiec, w tym także 96% mieszkańców przedwojennego Gdańska (samo miasto Gdańsk w latach 30. głosowało w 60% na NSDAP, a dla przykładu lista polska otrzymywała
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 09:03:57 via Wykop
  • -5
@Aster1981:

Muzea ogolnie nie sa od oddawania holdu, tylko pokazywania nauki.

Niestety jak widać, to muzeum służy do uprawiania polityki historycznej pod określoną tezę, z polecenia urzędu miasta Gdańska, we współpracy z Niemcami, oraz z patronatem kancelarii
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 09:25:25 via Wykop
  • -5
@Hubbabubbastyle: @Szalom
Tacy Polacy co już we wrześniu 1939 działali w V kolumnie, przez następne parę miesięcy denuncjowali a najczęściej sami wykańczali Polaków z przygotowanych list konskrypcyjnych, a potem w pierwszej połowie 1945 brali udział w masowej ewakuacji na zachód za Odrę. Dobre sobie.

@Bushi13:
Zapomniałeś tylko dodać, że znaczna część z tej liczby to mniejszość polska z terenów Niemiec w kształcie z 1938 roku. A także
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 09:35:46 via Wykop
  • -4
A czy wystawa jest o tych? No właśnie.


@Szalom: No właśnie. Wystawa zdaje się sugerować aby ogółem upamiętniać wszystkich, którzy z terenów Polski przyłączyli się do Hitlera. A prawda jest taka, że w takim pomorskim 9,8% mieszkańców była mniejszością niemiecką. I połowa z nich jeszcze przed wojną była pozapisywana do organizacji będącymi niczym innym jak filiami NSDAP. A w samym Gdańsku NSDAP w wyborach zdobywało pod 60% głosów.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 09:58:36 via Wykop
  • -2
@Szalom: Polacy byli następni w kolejce do komór gazowych po Żydach i Romach (choć planowano pozostawić parę milionów Polaków jako bezzębnych totalnych niewolników ledwo umiejących liczyć do 100 i ze średnią długością życia nieprzekraczającą 60 lat).

Wielkopolska + GG
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 10:07:07 via Wykop
  • -3
@Hubbabubbastyle: Nie będę się rozczulać nad ludźmi którzy ,,postawili na złego konia'', podczas gdy cała reszta Polski przeżywała piekło, a kilka milionów polskich obywateli nie dożyło do końca wojny. Wiesz jak Niemcy próbowali zwerbować moją rodzinę (nie do volkslisty, tylko do pełnego obywatelstwa III Rzeszy)? Zachęcali, że otrzymają znacznie lepszy dworek, niż mieli dotychczas. Nie skorzystali z propozycji.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 11:45:02 via Wykop
  • -1
@przeciwko78: Braun nie jest już od dłuższego czasu w Konfederacji z której został usunięty.
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 12:11:34 via Wykop
  • -2
@przeciwko78: Sam nie zmyślaj. Już wcześniej G. Braun był zawieszony w członkostwie Konfederacji.
Zombo
Zombo
15.07.2025, 11:16:00
  • 27
Ale się wystraszyłem :)
#spacex #nasa #kosmos #heheszki
Zombo - Ale się wystraszyłem :)
#spacex #nasa #kosmos #heheszki

źródło: make_life_harder-20250715_121302-2087733591

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 12:06:37 via Wykop
  • 0
@Zombo: Hahaha
  • Odpowiedz
polski_polak_z_polski
polski_polak_z_polski
15.07.2025, 11:53:34
  • 0
#polityka #heheszki
polskipolakz_polski - #polityka #heheszki

źródło: 517730997_1241888547949697_1238948971875538073_n

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 12:04:29 via Wykop
  • 1
@polski_polak_z_polski: Bezbek
  • Odpowiedz
AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 12:03:28
  • 12
10/10

#slodkijezu #ladnapani #ladnadziewczyna #dupeczkizinstagrama #wszystkoboners #sfwgirls
AdamF_OG - 10/10

#slodkijezu #ladnapani #ladnadziewczyna #dupeczkizinstagrama #wszys...

źródło: m8f1

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Brutus66
Brutus66
15.07.2025, 08:18:35
  • 8
Przypominam, że ze 100 konkretów dotyczących podatków
jedyny jaki został spełniony
to 8% vat dla branży beauty XDXD

Może mieli by więcej głosów gdyby spełniali te obietnice ¯\(ツ)/¯
a gdyby pis im to vetował to przecież ten ich rzecznik rządu mógłby grzmieć jak to pisowcy nie chcą dobrze dla polaków
Brutus66 - Przypominam, że ze 100 konkretów dotyczących podatków 
jedyny jaki został ...

źródło: Zrzut ekranu 2025-07-15 101349

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 11:36:38 via Wykop
  • 0
@Brutus66: xDD
  • Odpowiedz
dobry-informatyg
dobry-informatyg
15.07.2025, 09:17:41
  • 3
xDD

#bekazlewactwa #bekazpodludzi
dobry-informatyg - xDD

#bekazlewactwa #bekazpodludzi

źródło: Zrzut ekranu 2025-07-15 o 11.17.26

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 11:35:38 via Wykop
  • 0
@dobry-informatyg: Poznań miasto doznań.
  • Odpowiedz
N331
N331
15.07.2025, 10:06:10
  • 5
Prezydent angażujący się w atak na muzeum chcę pokazać trudną historie, co może się stać... Powtórka holokaustu w Strefie Gazy. Naród przeświadczony o własnej zajebistości będzie mordował inny bo "ma rację".

I nie było III Rzeszy. To były i są Niemcy.

#polityka #polska #bekazpisu
N331 - Prezydent angażujący się w atak na muzeum chcę pokazać trudną historie, co moż...

źródło: 1000123467

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AdamF_OG
AdamF_OG 15.07.2025, 10:46:08 via Wykop
  • 1
@N331: Ha tfu na to muzeum i władze Gdańska (decyzja polityczna) i premiera (patronat).
  • Odpowiedz

921

Szykuje się kolejne samobójstwo Ghislaine Maxwell jest gotowa zeznawać przed

Szykuje się kolejne samobójstwo Ghislaine Maxwell jest gotowa zeznawać przed

kongresem w sprawie listy klientów. Ghislaine nigdy nie zaproponowano żadnej ugody. Z chęcią stanęłaby przed Kongresem i opowiedziała swoją historię. Maxwell jest jedyną osobą skazaną w sprawie Epsteina; na 20 lat.

Neocaridina
z
dailymail.co.uk
dodany: 14.07.2025, 18:08:55
  • 105
  • #
    epstein
  • #
    przestepczosc
  • #
    usa
  • #
    trump
  • #
    pedofilia
  • #
    republikanie
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 19:47:14 via Wykop
  • -21
Dla mnie podwójnie niepojęte, że takie zboczenia w głowie mając taką laskę przy boku ¯\(ツ)/¯ Mógłbym robić tą Ghislaine 7 dni w tygodniu.
  • 25
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 20:36:42 via Wykop
  • -2
@NiebieskiWStringach: Znaczy ja się odnosiłem do tych lat, gdy spędzali czas razem. Choć muszę przyznać, że jak na swój wiek (oraz bycie za kratami), to babka bardzo dobrze się trzyma.

337

Organizmy skrajnie uproszczone: czy jeszcze można je uznać za żywe?

Organizmy skrajnie uproszczone: czy jeszcze można je uznać za żywe?

Najnowsze odkrycia (oczekujące na publikację): pasożytniczy archeowiec, który prawdopodobnie utracił zdolność do metabolizmu i symbiotyczne bakterie o genomach mniejszych niż u wielu wirusów. Czy istnieje granica między życiem z nie-życiem? Czy wirusy lub skrajnie uproszczone prokarionty są żywe?

Piotr_Gasiorowski
z
eksperymentmyslowy.pl
dodany: 14.07.2025, 10:21:16
  • 86
  • #
    bakterie
  • #
    archeowce
  • #
    wirusy
  • #
    ewolucja
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    redukcja
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 20:34:11 via Wykop
  • -4
Tak, można.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 19:56:42
  • 4
10/10

#slodkijezu #ladnapani #ladnadziewczyna #dupeczkizinstagrama #wszystkoboners #sfwgirls
AdamF_OG - 10/10

#slodkijezu #ladnapani #ladnadziewczyna #dupeczkizinstagrama #wszys...

źródło: 7ayujtsubvcf1

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Nehro
Nehro
14.07.2025, 19:58:04 via Wykop
  • 4
@AdamF_OG: Nie chcialbys jej zobaczyc bez tej tony makijażu
  • Odpowiedz
arkadi2020
arkadi2020
14.07.2025, 20:35:31 via Wykop
  • 3
@AdamF_OG: 10/10 powiadasz?
arkadi2020 - @AdamF_OG: 10/10 powiadasz?

źródło: 1000005474

Pobierz
  • Odpowiedz

20

Nocny Pingwin on X: "Apologeci Brauna: nieee, Braun nie podważał istnienia komór

Nocny Pingwin on X: "Apologeci Brauna: nieee, Braun nie podważał istnienia komór

Braun: teza o istnieniu systemu komór gazowych w nazistowskich obozach zagłady jest nieudokumentowana na tyle, żebym uznał ją za przekonującą

FreeSheep
z
x.com
dodany: 14.07.2025, 17:01:05
  • 13
  • #
    konfederacja
  • #
    bekazkonfederacji
  • #
    neuropa
  • #
    4konserwy
  • #
    braun
  • #
    polityka
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 18:30:27 via Wykop
  • -2
Absolutnie obrzydliwe. Kaczyński trafnie go podsumował ostatnio.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

653

W Gdańsku otwarto wystawe "Nasi chłopcy" o... żołnierzach III Rzeszy!

W Gdańsku otwarto wystawe "Nasi chłopcy" o... żołnierzach III Rzeszy!

W Muzeum Gdańska w ratuszu otwarto wystawę "Nasi Chłopcy". O mieszkańcach Pomorza Gdańskiego w armii III Rzeszy...

edon
z
niezalezna.pl
dodany: 14.07.2025, 07:53:42
  • 325
  • #
    gdansk
  • #
    wojna
  • #
    niemcy
  • #
    iiwojnaswiatowawkolorze
  • #
    historia
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 07:59:21 via Wykop
  • -11
Jprdl. Ja rozumiem, że Gdańsk (Trójmiasto) prześciga się z Wrocławiem i Warszawą (oraz aspirującymi do podium Poznaniem i Krakowem), o tytuł miasta z magistratem z najbardziej powalonymi pomysłami obyczajowymi, ale czasem to po prostu ręce opadają i brak komentarza.
  • 33
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:03:10 via Wykop
  • -16
@Aster1981: Nieprawda, nie walczyły setki tysięcy Polaków po stronie państw Osi. Zdecydowana większość Polaków walczyła po stronie Aliantów, tak jak i Polska była członkiem sojuszu alianckiego od samego początku do samego końca wojny. A to, że zdarzyły się wyjątki od reguły, to nie znaczy, że należy to w jakikolwiek sposób promować i celebrować w przestrzeni publicznej (czyli poza odnotowaniem tego faktu w książkach historycznych).
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:13:39 via Wykop
  • -16
@Aster1981: To źle pamiętasz, albo ktoś ci podał dane z d--y. Muzeum oprócz podstawowych wartości historycznych, może być także wykorzystane - jak w przypadku powyżej - do prowadzenia polityki historycznej. Tylko po co nakierowywać dyskurs na próby utożsamiania się z przegranymi II wojny światowej, a jednocześnie wielkimi zbrodniarzami? Nie wiem, choć się domyślam.

@kyjgel: Mocno zawyżona liczba. Chyba, że raczej wlicza w to osoby które zmieniły barwy, a
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:29:06 via Wykop
  • -3
@niewiempoco: Ale manipulujesz. W kontekście 1-szej połowy XX wieku Pomorze a Gdańsk to nie to samo. W samym Gdańsku owszem, większość, a wręcz zdecydowaną większość stanowili etniczni Niemcy, tyle, że Gdańsk sam w sobie stanowił odrębny byt (Wolne Miasto Gdańsk). Tak samo, owszem, w niemieckiej części Pomorza, Niemcy stanowili większość. Natomiast w polskiej części Pomorza, czyli w granicach z 1938, większość stanowili Polacy (w tym oczywiście Kaszubi).
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:45:55 via Wykop
  • -6
@a665321: Dziękuję za czujność, poprawiłem, wczoraj czytałem o Wielkim Mieście Szczecin, stąd wkradł mi się błąd.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:49:27 via Wykop
  • -4
@Zenon_Zabawny: Co ma przygłupie I wojna światowa, gdy Polski nie było na mapach, do II wojny światowej, gdy Polska od samego początku do samego końca stabilnie trwała w obozie aliantów i jako taka nie ma nic wspólnego z sojuszem państw Osi oraz zbrodniczą III Rzeszą?
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:55:17 via Wykop
  • -9
@PavulonRazPavulonDwa: Większość Ślązaków z przedwojennego województwa śląskiego, jeśli mogła służyć, to służyła w wojsku polskim, tak samo jak i wcześniej brała udział w powstaniach śląskich na rzecz przyłączenia do Polski. Choć owszem, była i grupka identyfikująca się z Niemcami, i zdarzyła się tam aktywność piątej kolumny we wrześniu 1939.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:01:51 via Wykop
  • 8
@Brutus66: Podobnie we Wrocławiu z tym odnoszeniem się do kaizera pruskiego xD podczas gdy 99,9% ludzi mieszkających w Breslau przed 1945 opuściło to miasto (a raczej ruiny tego miasta).
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:04:54 via Wykop
  • -14
@Aster1981: Ale większość z tej liczby to nie byli Polacy, tylko przedwojenna mniejszość niemiecka, i którzy jeśli przeżyli, to wyjechali po wojnie do Niemiec.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:16:00 via Wykop
  • -7
@Zenon_Zabawny: Na większości map świata, poza niemieckimi i sowieckimi, Polska jak najbardziej istniała, bo kworum międzynarodowe nie uznawało tej okupacji. Tak jak i posiadała uznawany międzynarodowo rząd.

@ezoteryczny_hedonizm: Sorry, ale to jest temat o Gdańsku, Polsce i III Rzeszy, więc nie będę komentować teorii spiskowych (uran) na temat Aliantów.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:28:17 via Wykop
  • -11
@zioom:

około 225 000 stanowili przedwojenni obywatele Polski

Z których znaczna część, to była mniejszość niemiecka / osoby identyfikujące się z Niemcami, i poniektórzy z nich o swojej afiliacji dali znać już we wrześniu 1939 przystępując do V kolumny, a następnie jeśli przeżyli, to po zakończeniu wojny udali się do Niemiec.

a około 150 000 przedwojenni Polacy, obywatele III Rzeszy.

Którzy nie mieli wielkiego wyboru (alternatywą najczęściej byłoby trafienie wraz
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:32:34 via Wykop
  • -6
@ezoteryczny_hedonizm: Oki Oski, ale nie obchodzą mnie monarchistyczno-faszyzujące majaczenia.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:43:30 via Wykop
  • -12
@zioom: Od 30-40% do 60-80% - zależy od konkretnego powiatu, gminy.

@kyjgel Czy ja wiem czy randomowy? Po kampanii wrześniowej ale wciąż na początku II wojny światowej do domu moich przodków przyszli oficerowie SS oferujący pełne niemieckie obywatelstwo, oraz w pakiecie ładny dworek (lepszy niż mieli dotychczas). Moi przodkowie podziękowali i nie skorzystali z propozycji. Zamiast tego wybrali zwalczanie III Rzeszy na kilku różnych frontach, na niebie i ziemi,
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:49:39 via Wykop
  • -12
@zioom: Tak jak napisałem, zależy od konkretnej gminy, powiatu. Wyobraź sobie, że nie uznaję ani zbiorowej statystyki dla całych regionów, ani takowejż zbiorowej odpowiedzialności. To, że np. przedstawiciele jednego Gdańska bawią się w głupie zabawy, nie oznacza dla mnie, że całe województwo pomorskie jest z-----e.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 09:57:17 via Wykop
  • -8
@zioom: Tragedii? W przebiegu II wojny światowej z powodu napaści III Rzeszy i jej polityki okupacyjnej kilka milionów polskich obywateli straciło życie, często w bestialski sposób. Jakakolwiek próba identyfikowania Polski, choćby w aspekcie lokalnym, z III Rzeszą, jest pluciem zarówno na groby tych ofiar, jak i na wszystkich którzy walczyli o wyzwolenie Polski spod okupacji niemieckiej.
Jeśli czyiś przodkowie służyli pod sztandardem nazistowskiej swastyki, mimo bycia przedwojennymi polskimi obywatelami, to
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:20:30 via Wykop
  • -7
@Aster1981:

nie wiem po co zmyslasz, to nadal byli Polacy.


2,3% populacji przedwojennej Polski była Niemcami. 3 województwa z największym ich odsetkiem były to: poznańskie (10,0%), pomorskie (9,8%), śląskie (5,0%). Około połowa z nich, zwłaszcza w województwach graniczących z III Rzeszą, była pozapisywana do organizacji będących odpowiednikami / filiami NSDAP, popierając nazistowskie teorie, a także była aktywna od pierwszych dni wojny jako V kolumna.

W przypadku miasta Gdańska, etniczni Niemcy
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:28:12 via Wykop
  • -10
@zioom: Żadne setki tysięcy ¯\(ツ)/¯ Miliony od razu. Znam lepiej od ciebie, więc morda tam.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:38:39 via Wykop
  • -3
@Sabr: Zapomniałeś dodać, że tylko 3% ludzi w Danzig była Polakami, a 96% to byli Niemcy. Z 250-tysięcznej populacji przedwojennego Danziga, tylko 10 tys. osób zostało w nim po wojnie. Reszta wyjechała do Niemiec. Także moim zdaniem próba identyfikacji współczesnego Gdańska z III Rzeszą i odnoszenia się do tego nie ma większej racji bytu. Gdańsk przed 1945 i po 1945 to tak naprawdę dwa różne miasta z dwiema różnymi populacjami
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:48:22 via Wykop
  • -20
@Bujak: Obrzydliwe to jest celebrowanie III Rzeszy i jej soldatów, oraz próba identyfikowania Polski (choćby i w aspekcie lokalnym) z III Rzeszą.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:51:25 via Wykop
  • -5
@Sabr: I co, może jeszcze oczekujesz orderu virtuti militari dla nich?
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 10:58:25 via Wykop
  • -8
@gryyyn: Nawet nie trzeba uderzyć w stół, aby nożyce się odezwały. Twój stosunek pokazuje jaki masz stosunek do Polski i polskości, tak jak w tamtych czasach wstąpiłbyś do JDP (Jungdeutsche Partei in Polen), a potem rzewnie płakał ,,panie siłą mnie wciągnieli do V kolumny, a następnie do doborowej jednostki Wehrmachtu".
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 11:20:12 via Wykop
  • -4
Sprawiedliwości dla tych, którzy trafili tam pod przymusem.


@Sabr: To nie w ten sposób. Tylko 3,5% populacji przedwojennego Gdańska było Polakami. Taka wystawa jak ta, przeprowadzona w ten sposób, wygląda na ewidentną próbę utożsamiania się z całością przedwojennego Gdańska, Danziga, jako takiego. A tymczasem mimo, że Gdańsk przed jego aneksją w 1939, znajdował się poza granicami III Rzeszy, można zaliczyć to miasto do czołówki miast z top największym poparciem dla
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 11:29:57 via Wykop
  • -2
@Wo0cash:

Akurat to nic złego

Bycie w szeregach najbardziej zbrodniczej armii w dziejach ludzkości to nic złego?

oni nie mieli wyboru, to samo dotyczy Śląska

Nie mów za wszystkich. Znaczna część, będąca członkami mniejszości niemieckiej, wstępowała ochoczo. Porównanie do Śląska trochę bez sensu (mimo, że i tam zdarzyła się V kolumna). 96% mieszkańców Gdańska było Niemcami, podczas gdy w województwie śląskim 5%. NSDAP w lokalnych wyborach w Gdańsku zdobywało po
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 11:33:08 via Wykop
  • -6
@kyjgel: Co tam kwiczysz folksdojczu?
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 11:51:43 via Wykop
  • -1
Tak, tak, wszyscy wcieleni do Wehrmachtu z terenów Gdańska i przedwojennej Polski zostali wcieleni siłą xD Zwłaszcza ci co wstąpili do doborowych oddziałów Wehrmachtu, albo do SS, albo wszyscy co we wrześniu 39' byli w V kolumnie.

Tymczasem 2,3% populacji przedwojennej Polski należało do mniejszości niemieckiej (10% w województwie poznańskim, 9,8% w woj. pomorskim, 5,0% w woj. śląskim). Połowa z tych ludzi należała przed wojną do filii NSDAP / organizacji zbliżonych, jak JDP:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Partia_M%C5%82odoniemiecka_w_Polsce

Jeśli
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:14:46 via Wykop
  • -8
@MagicznaRuda: @zioom

Tak, tak, wszyscy wcieleni do Wehrmachtu z terenów Gdańska i przedwojennej Polski zostali wcieleni siłą xD Zwłaszcza ci co wstąpili do doborowych oddziałów Wehrmachtu lub SS, albo wszyscy co we wrześniu 39' byli w V kolumnie.

Tymczasem 2,3% populacji przedwojennej Polski należało do mniejszości niemieckiej (10% w województwie poznańskim, 9,8% w woj. pomorskim, 5,0% w woj. śląskim). Połowa z tych ludzi należała przed wojną do filii NSDAP /
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:16:49 via Wykop
  • 0
@deletenomads: Ponad 95% przedwojennej populacji miasta opuściło to miasto w kierunku Niemiec. Samo miasto w 1945 to było morze ruin. Trudno mówić, że Gdańsk po 1945 i Danzig przed 1945 to to samo miasto.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:22:04 via Wykop
  • -3
@PavulonRazPavulonDwa: Jak będzie temat o Śląsku, to porozmawiamy o Śląsku. Górny Śląsk a Gdańsk, to w sumie dwie różne rzeczy. Gdańsk jak już to można byłoby bardziej przyrównywać do Dolnego Śląska. W przypadku Gdańska 96% ludności było etnicznymi Niemcami (w województwie śląskim 5%), NSDAP w Gdańsku zdobywało pod 60%, a w końcowym efekcie II wojny światowej ponad 95% przedwojennej ludności Gdańska opuściło to miasto i udało się do Niemiec.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:32:25 via Wykop
  • 0
@KubaGrom: Nie generalizujmy w ten sposób.

Z tych 300k, 1/3 to byli Polacy na terenach III Rzeszy z 1938 r. - oni nie mieli praktycznie żadnego wyboru (o ile nie chcieli by oni i ich rodziny trafiły do obozu koncentracyjnego).

Z pozostałych 200k to bardziej pasuje powiedzenie obywatele polscy. Część była etnicznymi Polakami, ale znaczna część (żeby wręcz nie napisać, że większość) była etnicznymi Niemcami - mniejszość niemiecka w przedwojennej
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:37:58 via Wykop
  • -1
@Aster1981: To niech muzea pokazują historię rzetelnie. 96% mieszkańców Danziga było Niemcami. NSDAP zdobywało tam pod 60% (partia polska 3,5%). Wiele mieszkańców Danzig nie tylko wstąpiło do Wehrmachtu jako takiego, ale także do doborowych oddziałów Wehrmachtu, oraz do SS. Znaczna grupa zbrodniarzy hitlerowskich pochodziło stamtąd. W efekcie końca II wojny światowej, ponad 95% mieszkańców tego miasta opuściło je na rzecz udania się do Niemiec.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:42:48 via Wykop
  • -1
@quintus: Znając bardzo dobrze niemiecki, zanim w ogóle doczytałem o co chodzi, to w pierwszej kolejności błysnęło mi w tytule, że to kalka z: ,,unsere Jungs".
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:57:58 via Wykop
  • -3
@mrx400: Chłopie, niemieckie napisy w Polsce lokalnie istnieją nie od dziś, bo jest np. parę gmin dwujęzycznych. Tu nie chodzi tyle o język napisów, tylko komu jest oddana cześć poprzez nie - prusackiemu kaizerowi. Prusy oraz wychowanie pruskie stały się główną pożywką dla powstania III Rzeszy. A jeśli chodzi o samego cesarza z Prus, to wprowadził odgórną, wzmożoną germanizację oraz prusyfikację* Wrocławia i Śląska, a także został zaborcą Polski.

*W
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 16:10:24 via Wykop
  • -1
@SzalonyOgorek: Temat ten sam to byłby bardziej o Dolnym Śląsku, a nie Górnym. W województwie śląskim (dzisiejsze Katowice) Niemców było 5%. Także ogólnie na Górnym Śląsku nie stanowili większości. Tymczasem w Gdańsku Niemców było 96%.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 16:13:00 via Wykop
  • 1
@haohao: Muzeum II W.Ś wraz z Muzeum Gdańska podlegającego pod urząd miasta Gdańska (i znajdującego się w ratuszu).
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 16:30:14 via Wykop
  • -1
@SzalonyOgorek: I co, należy im się może jeszcze order za to? To, że ktoś posiadał polskie obywatelstwo nie oznacza od razu, że był Polakiem. W przedwojennej Polsce 2,3% populacji była etnicznymi Niemcami, w tym 10,0% w województwie poznańskim, i 9,8% w pomorskim. Połowa z nich jeszcze przed wojną należała do organizacji powiązanych z NSDAP.

W samym Gdańsku na NSDAP głosowało pod 60% wyborców (podczas gdy na listę polską 3,5%). Wraz
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 16:36:19 via Wykop
  • -1
@SzalonyOgorek:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Partia_M%C5%82odoniemiecka_w_Polsce
https://pl.wikipedia.org/wiki/Volksdeutscher_Selbstschutz
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 16:59:30 via Wykop
  • -1
@SzalonyOgorek: Do doborowych jednostek, a także do SS pewnie też pod przymusem haha.
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 13:35:52
  • 3
Oficjalne* mapy z RFN z 1970 r. przedstawiające Niemcy.

*m.in. dystrybuowane w szkołach, czy w urzędach

#polska #niemcy #europa #mapy #mapa #mapporn #ciekawostki #historia #ciekawostkihistoryczne
AdamF_OG - Oficjalne* mapy z RFN z 1970 r. przedstawiające Niemcy.

*m.in. dystrybuow...

źródło: 3gxjhxj

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

wbrewprawdzie
wbrewprawdzie
14.07.2025, 13:52:56 via Android
  • 2
@AdamF_OG A to nie było tak, że oni zaakceptowali nowe granice państwowo dopiero w 1971? W nowszych wydaniach tego atlasu już granice były podobno zrewidowane. Tako przynajmniej rzecze internet.
  • Odpowiedz
AdamF_OG
AdamF_OG
Autor
14.07.2025, 13:58:57 via Wykop
  • 0
@wbrewprawdzie: Zgadza się. Od 1971 RFN przestało wysuwać żądania w stosunku do utraconych przez Niemcy terenów na wschód od Odry. Oficjalnie swoją granicę z Polską Niemcy potwierdziły w 1990 (był to warunek Rady Sojuszniczej, aby RFN mogło wchłonąć NRD i Berlin, a także formalnie odzyskać suwerenność: https://pl.wikipedia.org/wiki/Konferencja_dwa_plus_cztery ).
  • Odpowiedz

1298

Wg Onetu "żołnierz na granicy otworzył ogień, a później bił kolbą migranta"

Wg Onetu "żołnierz na granicy otworzył ogień, a później bił kolbą migranta"

A jaka jest prawda? Żołnierz Wojska Polskiego strzelił gumowymi pociskami w stronę uciekającego Afgańczyka, który go wcześniej zaatakował, zranił w oko (oficer trafił do szpitala) i groził mu śmiercią.

123_
z
wiadomosci.onet.pl
dodany: 14.07.2025, 09:04:15
  • 198
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    imigranci
  • #
    wojsko
  • #
    wojskopolskie
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 12:52:49 via Wykop
  • 1
Dać mu medal, oraz niech daje prelekcje w ośrodku treningowym pozostałym żołnierzom na granicy.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:39:16
  • 1
Oj Gdańsk, Gdańsk. Wasz magistrat prześciga się usilnie z Wrocławiem o pałeczkę największego s----------a obyczajowego. Wystawa ,,Nasi chłopcy" co w zdecydowanej większości po wojnie, o ile ją przeżyli, to ci ,,nasi chłopcy" wyjechali do swojej ojczyzny - Niemiec. Może wkrótce będziecie mieć wystawioną flagę III Rzeszy przed ratuszem? Wstyd i hańba.

#gdansk #trojmiasto #pomorskie #pomorze
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Polinik
Polinik
14.07.2025, 09:11:45 via Wykop
  • 3
@AdamF_OG:
A się obudziłeś.
Co roku jest coś, co pokazuje, że serduszko władz Gdańska bije po niemiecku. Radosne marsze dla świętowania napaści Niemiec na Polskę, niemieckie chóry śpiewające nazistowskie pieśni, wystawy o "naszych chłopcach", tramwaj nazwany na cześć nazisty. Normalka.
Polinik - @AdamF_OG: 
A się obudziłeś. 
Co roku jest coś, co pokazuje, że serduszko w...

źródło: radosne obchody

Pobierz
  • Odpowiedz
raster44
raster44
raster44
14.07.2025, 11:27:49 via Wykop
  • 1
@Polinik: dla mnie hitem największym była zeszłoroczna impreza z okazji 80 rocznicy zamachu w Wilczym Szańcu, która odbyła się w Dworze Artusa xD
  • Odpowiedz

5

"Nasi Chłopcy" o niemieckich żołnierzach wystawa w muzeum Gdańska xd

"Nasi Chłopcy" o niemieckich żołnierzach wystawa w muzeum Gdańska xd

czy to jest prowokacja?

Kowal13
z
podprad.pl
dodany: 14.07.2025, 08:17:40
  • 4
  • #
    afera
  • #
    historia
  • #
    gdansk
  • #
    niemcy
  • #
    tusk
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 08:35:54 via Wykop
  • -1
Jprdl. Ja rozumiem, że Gdańsk (Trójmiasto) prześciga się z Wrocławiem i Warszawą (oraz aspirującymi do podium Poznaniem i Krakowem), o tytuł miasta z magistratem z najbardziej powalonymi pomysłami obyczajowymi, ale czasem to po prostu ręce opadają i brak komentarza.

P.S. Zdecydowana większość tych rzekomych ,,naszych chłopców", to, o ile przeżyli, po wojnie wyjechało do swojej ojczyzny - Niemiec, więc po co się z tym utożsamiać?
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 07:31:13
  • 3
Jeśli chodzi o publiczną telewizję i radio, to powinna istnieć jedynie jedna podstawowa telewizja i radio, gdzie transmitowano i retransmitowano by posiedzenia parlamentu + okolicznościowe orędzia prezydenckie, premierowskie, marszałkowskie (po max 3 x rocznie w przypadku prezydenta i marszałków, i max 2 x rocznie w przypadku premiera). I tyle, bez żadnych dodatkowych komentarzy ani niczego innego.

#telewizja #radio #tvp #media #polityka #
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

624

Likwidacja abonamentu RTV - projekt ustawy trafił do Sejmu

Likwidacja abonamentu RTV - projekt ustawy trafił do Sejmu

Konfederacja chce likwidacji abonamentu RTV. W tym kierunku wykonała już nawet ważny krok. W tej sprawie od wielu miesięcy toczą się prace w Ministerstwie Kultury, które ma swój plan na reformę.

kodishu
z
businessinsider.com.pl
dodany: 13.07.2025, 05:41:22
  • 89
  • #
    abonament
  • #
    polska
  • #
    konfederacja
  • #
    mentzen
  • #
    sejm
  • #
    polityka
AdamF_OG
AdamF_OG 14.07.2025, 07:28:31 via Wykop
  • -2
Jeśli chodzi o publiczną telewizję i radio, to powinna istnieć jedynie jedna podstawowa telewizja i radio, gdzie transmitowano i retransmitowano by posiedzenia parlamentu + okolicznościowe orędzia prezydenckie, premierowskie, marszałkowskie (po max 3 x rocznie w przypadku prezydenta i marszałków, i max 2 x rocznie w przypadku premiera). I tyle, bez żadnych dodatkowych komentarzy ani niczego innego.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

641

Wrocław czy Breslau?

Czy was tam pogięło w tym Wrocławiu?

sawes1
z
facebook.com
dodany: 11.07.2025, 20:48:58
  • 261
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    wydarzenia
  • #
    niemcy
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:27:22 via Wykop
  • -11
Wrocław wstyd.
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:28:30 via Wykop
  • 7
@mrx400: To nie jest polska historia, tylko historia zaborcy (który nota bene zajął Wrocław siłą).
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:30:06 via Wykop
  • -14
@TenXen47: Sralna a nie integralna
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:30:39 via Wykop
  • -4
@mango2018: Chyba ty.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:34:40 via Wykop
  • -2
Czy mentalność zmienia się tak bardzi z miejscem zamieszkania? Ziemia zmienia ludzi? Czy to może wpływ życia w otoczeniu Niemieckiej architektury i jakości urbanistycznej. Nie wiem. Ale to ciekawy przypadek socjologiczny do przestudiowania.


@enten: Ludzie zostali wysiedleni z miejsc, gdzie byli zakorzenieni od pokoleń, mając za sąsiadów często przedłużoną rodzinę, itp. A wykorzenieni ludzie, którzy nagle znaleźli się w tłumie obcych ludzi, byli bardziej podatni na komunistyczną propagandę.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 09:38:48 via Wykop
  • -6
@mango2018: Ale co, normalni ludzie mają przejść obojętnie, jak ktoś w kraju próbuje zaprowadzać jakąś modę na zaborców? Puknij się w czoło. A co do III Rzeszy, to ci twoi Niemcy na pruskim, kaizerskim wychowaniu potem wyrośli właśnie na III Rzeszę.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 10:03:51 via Wykop
  • -7
a napis tam był i z racji tego, że jest to zabytek, to miasto ma prawny obowiązek go również naprawić


@mango2018: Sam bredzisz. Jeśli do tej pory przez dekady nie było widocznego napisu, to nie ma wtedy potrzeby go również naprawiać
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 10:31:07 via Wykop
  • -6
@mango2018: Nieprawda, nie ma takiego obowiązku. Przecież miasto Wrocław zatrudnia sztab ludzi, w tym prawników, i nie wiedzą, że takie rzeczy to tylko kwestia interpretacji, i sprawa jak najbardziej do wygrania? No wiedzą, ale im to właśnie pasuje.

A jak już jesteśmy przy prawie, 25.02.47 na mocy ustawy Rady Sojuszniczej, doprowadzono do rozwiązania Prus, a wraz z tym wszystkiego co z nimi związane. Czy jesteś neonazistą, aby to kwestionować? Nie
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 10:46:57 via Wykop
  • -2
@NihilistycznyFemboy: To właśnie tradycje pruskie i kaizerskie wychowanie było protoplastą III Rzeszy. I o ile przed zajęciem Wrocławia przez Prusy, Wrocław był miastem mieszanym polsko-niemieckim, o tyle po przejęciu przez Prusy nastąpiła wzmożona germanizacja.

A jak już jesteśmy przy nazistach. 25.02.47 na mocy ustawy Rady Sojuszniczej, doprowadzono do rozwiązania Prus, a wraz z tym wszystkiego co z nimi związane. Więc kto tu jest faszystą chcącym restytuować pruskie tradycje? Chyba ty.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 10:55:30 via Wykop
  • -6
@mrx400: W przypadku nazistów i ich historii nie trzeba nic szanować (a właśnie na terenach m.in. Dolnego Śląska NSDAP miało najwięcej wyborców).
Nie po to moi przodkowie walczyli na różnych frontach by Niemcy nie okupowali Polski i nie zastosowali ostatecznego wyniszczenia Polaków (a byliśmy następni w kolejce po Żydach i Romach), by teraz dochodziło do jakiegoś renesansu tego. Przypominam, że decyzją Rady Sojuszniczej 25.02.47 doprowadzono do rozwiązania Prus, uznanych za
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 11:43:34 via Wykop
  • -2
@NihilistycznyFemboy: Rada Sojusznicza jasno i wyraźnie stwierdziła, że to Prusy i pruska mentalność dały podwaliny III Rzeszy. Wspomniana przeze mnie decyzja zaczynała się od słów: Państwo Prusy, które od zawsze było nośnikiem militaryzmu i reakcji w Niemczech, (...)
Sram na twoje Królestwo Prus faszolu. Nawet nazwa państwa zabrana od zgładzonego przez nich narodu.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:08:19 via Wykop
  • -1
Nie oczekuj od prostego hill billy ze wschodu znajomości historii Śląska.


@BiznesJanusz: Przecież większość mieszkańców Dolnego Śląska to przesiedleńcy ze wschodu.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:11:24 via Wykop
  • 1
@grill-bill: Ach wielka kultura pruska, co dała zalążek III Rzeszy. Nie ma co.
Ale ogólnie tak, wielokulturowy, multi kulti - jeśli aktualne trendy utrzymają się, to Wrocław będzie pierwszym miastem w Polsce, gdzie Polacy przestaną być większością (około 2048 - 2049 roku).
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:12:32 via Wykop
  • 8
@mafzord: degeneratów
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:13:51 via Wykop
  • -2
@Speedy: Nie ma żadnej takiej miejscowości na Dolnym Śląsku (tym graniczącym z Niemcami).
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:17:18 via Wykop
  • 2
@andrzej-wojciechowski: Wrocław rozpoczął swoje istnienie jako polskie miasto. I do połowy XVIII wciąż było w nim dużo polskości, było to do tego czasu miasto polsko-niemieckie. Następnie miasto przejęły Prusy i nastąpiła wzmożona germanizacja.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:22:11 via Wykop
  • 1
@mango2018: Zadecyduje konserwator, ale ty już wiesz, że miasto ma prawny obowiązek buahaha. Takie kwestie to jest tylko kwestia interpretacji, i do wygrania w sądzie. Ale włodarze Wrocławia interpretują tak, a nie inaczej, bo tak chcą zinterpretować.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:26:46 via Wykop
  • 1
@Viking-: Jakich śladów historii? Tych co nie powinny i tak istnieć inaczej jak w książkach historycznych? Rada Sojusznicza w 1947 anulowała Prusy i wszystko co z nimi związane, uznając, że Prusy stanowiły zalążek III Rzeszy.

Większość Wrocławian to przesiedleńcy zza Buga, i po prostu nie mają historii w tym mieście przed 1945. Szukanie na siłę lokalnej historii to jakaś bzdura i z------e umysłowe. Nic obecni mieszkańcy nie mają wspólnego z
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 12:47:54 via Wykop
  • -4
@neuwerg: Prusy zajęły Wrocław także w XVIII wieku, tuż przed rozbiorami.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 13:24:17 via Wykop
  • -1
@neuwerg: Był. Dopiero w XIV wieku król Polski zrzekł się Śląska na rzecz Czech. Co nie znaczy, że polskość przestała tam funkcjonować. Do 1821 diecezja wrocławska podległa pod archidiecezję gnieźnieńską.
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 16:11:27 via Wykop
  • -2
@Viking-: Most po wojnie został odbudowany, także trudno nazywać go przedwojenną konstrukcję w sensie stricte. Różnica jest taka, że nazwa KL Auschwitz funkcjonuje od początku, a sama pozostałość obozu istnieje jako muzeum. Natomiast Most Grunwaldzki po wojnie funkcjonuje w takiej nazwie i bez pruskiego herba. Powracanie do pruskiej nazwy imienia cesarza pruskiego, oraz pruskiego herba uważam za niebezpieczne zjawisko. Nie powinno być miejsca w przestrzeni publicznej na upamiętnianie Prus i
AdamF_OG
AdamF_OG 12.07.2025, 17:11:46 via Wykop
  • -1
@Gluptaki: A czy Polacy byli nazistami, którzy wywołali 2 wojny światowe pod rząd, w tym w czasie jednej z nic dokonując trudne do pojęcia zbrodnia (oraz mając plany na więcej)? Dodatkowo to tablica odnosząca się do Prus. A Prusy w 1947 zostały zdelegalizowane przez Aliantów. Czy uważasz, że Alianci zrobili to bez powodu i przywracanie pamięci o państwowości pruskiej w sferze publicznej jest na miejscu?
AdamF_OG
AdamF_OG 13.07.2025, 08:39:52 via Wykop
  • -1
@Gluptaki: W ustawie Rady Sojuszniczej z 1947 delegalizującej Prusy słowa zaczynają się od: Państwo Prusy, które od zawsze było nośnikiem militaryzmu i reakcji w Niemczech, (...)

Co ty porównujesz chłopie, jak tu nie ma co porównywać, także nie błaźnij się. Polacy w przeciwieństwie do Niemiec nie stworzyli najbardziej zbrodniczego systemu na świecie, a także nie byli agresorami wywołującymi dwie wojny światowej. Niemiecka nazwa mostu odnosi się nie tylko do zaborcy
AdamF_OG
AdamF_OG 13.07.2025, 08:44:13 via Wykop
  • -2
@Viking-: Nie uważam za stosowne wysławianie w przestrzeni publicznej czegokolwiek upamiętniającego Prusy i jego władcy, czyli tej machiny która nie tylko była zaborcami Polski, ale także dała bezpośrednie podwaliny pod powstanie III Rzeszy. Państwo pruskie wraz ze swoim kaizerem ma jedynie miejsce w książkach historycznych (jako ukazanie zalążka czegoś bardzo złowrogiego Polsce oraz ludzkości).
AdamF_OG
AdamF_OG 13.07.2025, 09:36:09 via Wykop
  • -2
@Viking-: Nie trzeba wyburzać. Wystarczy nie nakładać upamiętnień związanych ze złowrogim dla Polski oraz ludzkości reżimem. A co do zburzania, to tak naprawdę sami naziści doprowadzili swoimi czynami do zburzenia. Znakomita większość tych ,,zabytków" co widzisz we Wrocławiu, to tak naprawdę budowle zrekonstruowane, często od podstaw, przez Polaków po 1945.

Do maja 1945 70% Breslaua, w tym 90% starego miasta były zgruzowane. Pruski, nazistowski Breslau de facto przestał istnieć w
AdamF_OG - @Viking-: Nie trzeba wyburzać. Wystarczy nie nakładać upamiętnień związany...

źródło: 210-351354

Pobierz
AdamF_OG
AdamF_OG 13.07.2025, 17:21:07 via Wykop
  • -2
@Speedy: A zatem nie stanowią one żadnego zagrożenia dla integralności terytorialnej Polski - dolnośląskie graniczy z Niemcami, opolskie nie. Poza tym w dyskusji o tym co wrocławski magistrat wyprawia nie chodzi o język per se, a o to, kogo się upamiętnia - pruskiego kaizera.
  • <
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
  • Strona 7 z 18
  • >
  • Hej

Osiągnięcia

  • Mikroblogger
    od 09.04.2025

    Mikroblogger
  • Komentator
    od 19.07.2025

    Komentator

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking