Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko196
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

darck
darck

darck

Dołączył 15 lat i 11 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 17850
  • Znaleziska 13121
  • Mikroblog 4729
  • Obserwujący 9
  • Obserwowane 53

1006

Dla młodych pracowników najważniejsze są zarobki. To nowe podejście do pracy

Dla młodych pracowników najważniejsze są zarobki. To nowe podejście do pracy

Pracodawcy — możecie zapomnieć o skuszeniu młodych tylko na luźną atmosferę, piłkarzyki i owocowe czwartki. Jest nowy raport "Młodzi Polacy na rynku pracy".

MoneyPL
z
money.pl
dodany: 23.06.2022, 12:24:05
  • 462
  • #
    praca
  • #
    korposwiat
  • #
    pieniadze
darck
darck
darck 24.06.2022, 06:29:17
  • -1
wiem, ja w niej uczestniczę pośrednio, bo siedzę w Polsce, ale mój podatek dochodowy i składki spływają do Pragi (ale nie Północ i Południe ;) )


@michauues: witam oszusta podatkowego.

jak mówiłem, że wyjazd 2+ mln podatników to jest porażka tego kraju.


@michauues: to jest 10% siły roboczej. Choć pewnie z połowa to dzieci, ale wtedy to siła robocza z przyszłości.
darck
darck
darck 24.06.2022, 06:31:21
  • 2
szkoda życia na czekania na awans. Najlepszy awans robisz zmieniając firmę i aplikując na stanowisko X. Proste.


@buczubuczu: tylko jeśli pracujesz w dużym mieście

618

Nie dzwoń do banku, to nie pomyłka. Rata już się podwoiła i zmierza w górę.

Nie dzwoń do banku, to nie pomyłka. Rata już się podwoiła i zmierza w górę.

Stopa WIBOR 3M wkrótce przebije 7 proc., WIBOR 6M już to zrobił. Rynek stawia, że w drugiej połowie roku stawki te dotrą do 8,5-9 proc. Kto na początku 2021 r. zaciągnął kredyt na 500 tys. zł na 25 lat, temu rata już podskoczyła z ok. 2,2 tys. zł do ponad 4 tys. zł.

SzitpostForReal
z
next.gazeta.pl
dodany: 21.06.2022, 22:07:17
  • 385
  • #
    polska
  • #
    ekonomia
  • #
    inflacja
  • #
    nieruchomosci
  • #
    kredythipoteczny
  • #
    gospodarka
darck
darck
darck 22.06.2022, 12:51:58
  • 13
Nie wierze ze ktoś wziął kredyt na 25 lat bez zrobienia symulacji.


@Petururururu: ale symulacji czego? Ze stopy wzrosną o 50%, 100%, czy może 500%? Bo jeśli założyć że wszystko jest możliwe to zawsze wyjdzie że nie stać na kredyt.
darck
darck
darck 22.06.2022, 12:54:44
  • 8
+138 -15

@Petururururu: Ja robilem symulacje i nie przewidzialem ze bedzie rzadzil pis rata w 4 miesiace wzrosnie o 100%

To jest ewenement na skale światową, z reszta kazdy symulowal ze stopy procentowe beda jak za poziomu PO ale nie wiecej


@Pawel993: nie. W Niemczech też kredyty z oprocentowaniem okresowo stałym podrożały z 0,7% do 3,5% obecnie, czyli patrząc tak jak ty, tylko na wysokość raty to, dla
darck
darck
darck 22.06.2022, 13:03:50
  • 3
@Kacper86: ostatnia część to clue tej wypowiedzi. Polska to jedyny kraj na świecie gdzie nie ma kar umownych za zamianę kredytu że stałym oprocentowaniem na zmienne. To było oczywiste że trzeba brać stałe na 5 lat jak stopy zaczęły rosnąć. To było zero ryzyka, bo w razie spadków stóp można znowu zamieścić.
Tylko teraz dla wielu jest już za późno bo nie mają zdolności kredytowej przy obecnych odsetkach żeby
darck
darck
darck 22.06.2022, 15:45:44
  • 0
@zbiq77: rzeczywiście przy przedwczesnej spłacie kredytu oprocentowanego zmiennie, bank może żądać rekompensaty jeśli nasypało to przez upływem 3 lat od podpisania umowy. Zaś wg tego artykułu nie mogą żądać takiej opłaty w przypadku stałego oprocentowania: https://businessinsider.com.pl/finanse/banki-beda-pobierac-prowizje-od-przedterminowej-splaty-hipoteki-o-stalej-stopie/2vljrts
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:43:10
  • 0
@AllStar: no to mnie przechodź z powrotem na zmienne, tylko spłać przed czasem za pomocą nowego kredytu z innego banku.

494

NBP: Co piąty kredyt mieszkaniowy zaciągnięto przy najniższych stopach proc.

NBP: Co piąty kredyt mieszkaniowy zaciągnięto przy najniższych stopach proc.

Więcej niż co piąty kupujący mieszkanie wziął kredyt przy niemal zerowych stopach procentowych. Jak poinformowała wiceprezes NBP Marta Kightley, około 21 proc. portfela mieszkaniowych kredytów złotowych stanowią zobowiązania zaciągnięte w okresie historycznie najniższych stóp procentowych.

Szewczenko
z
rmf24.pl
dodany: 22.06.2022, 12:32:39
  • 279
  • #
    polska
  • #
    ekonomia
  • #
    kredythipoteczny
  • #
    nieruchomosci
  • #
    mieszkanie
  • #
    pieniadze
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:01:10
  • -1
a nie do więźnia za długi? Oddanie kluczy w PL to nie koniec.


@keton22: przecież z 10 lat temu wprowadzono bankructwo obywatelskie
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:02:29
  • 2
@SMKK: czemu? Przecież stanowią one nieistotny odsetek kredytów.
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:03:50
  • -1
@powaznyczlowiek: dokładnie. Co to znaczy kredyt blisko 0%? Czy 4% jest blisko 0? No tak, bo przecież 1000% jest daleko
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:04:53
  • 0
i ty im w to wierzysz?


@jassssss: po co mieliby kłamać
darck
darck
darck 22.06.2022, 16:15:27
  • 1
W cywilizacji misja kredyt kończy się oddaniem domu/mieszkania w wypadku problemów.


@keton22: chyba w dzikim USA, bo nie w Europie. Tzn w Niemczech odpowiada się całym majątkiem za kredyt, tak jak w Polsce.
EconomicDisruption
EconomicDisruption
EconomicDisruption
21.06.2022, 11:24:37
  • 552
Przyszła aktualizacja miniratki. Brałem 01.2021 z ratą 3k. Nie, nie mogłem przejść na stałe przy zerowych stopach. Nie dało się bez uruchomionych wszystkich transz. Jakieś pytania? :D
#kredythipoteczny #nieruchomosci
EconomicDisruption - Przyszła aktualizacja miniratki. Brałem 01.2021 z ratą 3k. Nie, ...

źródło: comment_1655810370BhisCF9hTsfORgiIJSjpEr.jpg

Pobierz
  • 201
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:39:34
  • 0
Przy niższych stopach mogłem wybrać lepszy bank/lepsze warunki, których nie dostałbym przy obecnych stopach ze względu na formę działalności (b2b)


@EconomicDisruption: zwykle przy wyższych stopach banki dają lepsze warunki bo z powodu mniejszej ilości chętnych na kredyty schodzą z marży.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:41:32
  • 0
Nie wiadomo było, kiedy ceny mieszkań zaczną spadać. W chwili obecnej można się spodziewać, że ceny przez około rok będą na stałym poziomie i spadną za 2 lata, czyli czekałbym ok. 4 lata. Nie kupiłem na górce, wartość nieruchomości wzrosła od momentu zakupu o 35%.


@EconomicDisruption: nie przesadzasz z tym wzrostem o 35% w ciągu półtorej roku? Poza tym ceny już zaczęły spadać. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ceny-transakcyjne-mieszkan-I-kw-2022-r-Raport-8352837.html
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:44:05
  • 0
Plus oszczędzam jakieś grosze, gdzie normalnie odkładałem kilka tys. miesięcznie.

Magik mi jeszcze nie w głowie ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jeśli rata urosłaby do 8k+ mogłyby zacząć się większe problemy.


@EconomicDisruption: radziłbym przygotowywać poduszkę finansową zamiast nadpłacania, żeby przetrwać okres wyższych stóp procentowych. Poza tym wspomniałeś o działalności gospodarczej, a szykuje się recesja w USA i strefie Euro w tym lub najpóźniej przyszłym roku, więc ciebie
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:48:03
  • 0
Gdyby mnie unieruchomiło zawodowo na ponad rok, to mieszkanie będzie moim najmniejszym zmartwieniem.


@EconomicDisruption: bo masz też inne kredyty na firme?
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:53:07
  • 1
Zesram się gdzieś dopiero przy 8k raty hipotecznej, ale wolę dmuchać na zimne, bo na koniec podwyżek stóp to mi nie wygląda.


@piter12: zwykle Polska naśladuje Czechy, więc obserwuj stopy tam. Jeśli w Czechach przestaną podwyższać, to jest szansa, że niedługo po tym na posobnym poziomie zatrzymają się stopy w Polsce.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:55:34
  • 0
Najbliższa konferencja Glapy powinna dać odpowiedź, jak mocno RPP będzie odpowiadało na podwyżki innych banków centralnych i wtedy można coś realnie prognozować.


@EconomicDisruption: to raczej te inne banki odpowiadają na podwyżki w Polsce ;)
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 08:58:32
  • 0
co jest złego w braniu kredytu przy zerowych stopach? Przecież możesz sobie dobrać kredyt uwzględniając wyższe stopy


@Kuzguwu: to złego, że czasy najniższych stóp to również czasy najwyższych cen nieruchomości i odwrotnie czasu wysokich stóp to relatywnie niższe ceny nieruchomości.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:00:37
  • 0
to ile masz do oddania 2 mln zł?


@Marvel7: przecież tego nie wiadomo, bo nie wiadomo ile będzie nadpłacał i jak zmieniać się będą stopy w przyszłości.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:02:16
  • 0
na chwilę obecną, gdybym już nigdy nie nadpłacał, 2,1mln.

@j__b: 1,9% + 1,5% pomostowe + WIBOR


@EconomicDisruption: jak to wyliczyłeś nie widząc na jakim poziomie bedą odsetki za rok? Może 15%, a może 4%.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:04:47
  • 0
W chwili obecnej stopy stałe na 5 lat powinny być niższe niż zmienne, a nadal są wyższe xD


@EconomicDisruption: nie koniecznie, bo bank musi wziąć na siebie ryzyko, że za 2 lata odsetki wcale nie zaczną spadać. A za ryzyko płaci się wyższymi odsetkami.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:07:08
  • 1
Bank może odmówić klientowi przejścia na stałe stopy?


@Krisskow: przejście na stałe stopy oznacza renegocjację umowy kredytowej. Do renegocjacji musi być dobra wola obu stron. A np. zdolność kredytowa wielu osób spadła przez wyższe stopy więc nie kwalifikują się na nową umowę kredytową w banku.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:15:47
  • 0
i takie raty należy porównywać z najmem (choć i tak na korzyść kredytu, bo przynajmniej coś nam z tej kasy zostaje)


@FrasierCrane: tylko to porównanie należy wykonywać poprawnie. Tzn jako właściciel należy dochodzą koszty remontów, których najemca nie musi ponosić. Należy liczyć średnio 1,5% wartości mieszkania rocznie kosztów remontowych. To jest dodatkowe 1250zł miesięcznie przy nieruchomości wartej 1mln zł. (Ta wartość jest bliżej 1% przy nowych nieruchomościach, a 3% przy
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:19:26
  • 0
Ponadto wielu ludzi nie docenia zalet nadpłat. To nie tylko szybciej i taniej spłacony kredyt, ale też daje nam to pole manewru, bo w razie np. obniżenia dochodów zawsze można próbować ułożyć się z bankiem i standardową pierwszą propozycją jest zawsze wydłużenie okresu spłaty, aby rata mieściła się w dopuszczalnych parametrach dochodowych, więc jak miałeś 30, nadpłaciłeś do 20, to nadal (o ile nie jesteś super stary) możesz sobie ten kredyt wydłużyć,
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:21:31
  • 1
Widzisz miałeś sporą zdolność i spory wkład własny. Mówisz, że do 8k cię jeszcze stać, ale czy kupiłbyś drugi raz swoje mieszkanie za ponad milion złotych gdybys kupował rok później? Zakładam, że nie więc nawet jeśli ktoś by odkupił to mieszkanie po takiej kwocie to tych ludzi będzie coraz mniej. Dzisiaj sprzedasz 35% drożej a za 1 rok jak stopy by rosly i nikogo praktycznie nie będzie stać na kredyt to mieszkanie
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:23:04
  • 1
. Bankowi zależy na stałym i pewnym wpływie gotówki. Prędzej zgodzi się na opcje, żeby ktoś spłacał gówniane raty przez cały życie i po śmierci zlicytuje delikwenta, niż zabierze mieszkanie przy pierwszym powinięciu nogi. Mi to jeszcze nie grozi, ale dla innych to może być wartościowe info.


@EconomicDisruption: dokładnie, bo jak przyzna, że ma problemy z klientami spłacającymi kredyt, to musi zawiązywać dodatkowe rezerwy, co jest kosztem dla banku.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:26:29
  • 0
dzisiaj czytałem, że planują zastąpić wibor wskaźnikiem WIRD lub WIRF, które odpowiednio wynoszą na dziś 4,62% i 4,86% więc różnica jest znaczna.


@Krupier: no to będą musieli dodać wyższą marżę, bo inaczej to ingerencja w umowy
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:29:49
  • 1
żaden pałac, zwykły dom, 180 m.kw. na działce 10 arów , w fajnym miejscu, blisko Gdyni.


@piotrow: no ale jednak w obecnych czasach 180m2 to luksusy. Nowe domy w miastach to raczej 120m2
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:30:08
  • 0
marża jest niezmienna w umowie więc nie mogą jej tykać.


@Krupier: to nie nazwą tego marżą tylko inaczej.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:33:46
  • 0
ale ty wiesz, dlaczego Turcja i Liban mają taką a nie inną sytuację?

Znaczy skoro tak piszesz, to chyba nie wiesz. Zupełnie inne czynniki sprawiają, że tam inflacja stale rośnie. Erdogan nawet nie podjął walki.


@EconomicDisruption: heh Turcja. Tam Erdogan walczył z bankiem centralnym podwyższającym stopy. Zwalniał po koleji szefów banku centralnego i kazał nowym obniżać stopy.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:34:23
  • 0
Piszesz, że nie mogłeś wziąć oprocentowania stalego bo wypłata w transzach ale w Santaderze tak właśnie zrobiłem.


@oko_strusia: od dobrej woli banku zależy czy się na zmianę umowy zgodzą.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:36:47
  • 0
Więc jeżeli bank będzie miał pewność że nieruchomość zostanie zlicytowana za więcej niż pozostały dług to raczej oporów nie będzie miał. W praktyce - raczej nie będzie (bo jak słusznie zauważyłeś w mieszkaniu jest lokator - były właściciel) więc masz racje że tego nie zrobi bo to ryzyko a banki nienawidzą ryzyka


@gatineau: jeśli to tak działa, to lepiej nie nadpłacać za bardzo ( ͡° ͜ʖ ͡°
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:40:53
  • 0
Przekalkuluję wszystko jeśli wakacje faktycznie wejdą w życie ;)

Wakacje kredytowe umożliwiają zawieszenie spłaty kredytu na 4 miesiące zarówno w 2022, jak i w 2023, co daje razem 2 razy po 4 miesiące bez rat. W sumie kredytobiorca nie spłaca więc aż 8 rat do końca 2023 roku. Ma to być ponadto zupełnie darmowe, a więc bank ma jakby zapomnieć o istnieniu nawet 8 miesięcy i łącznie o ten czas wydłużyć okres
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:42:35
  • 1
Branie kredytu przy zerowych stopach jest właśnie doskonałym posunięciem, bo korzysta się z aberracji w postaci niskich stóp. Można nadpłacać kredyt, budować kapitał i tak dalej, dlatego każdy kredyciarz, który dzisiaj narzeka jest ślepym chciwcem.


@kupkesobieciagne: branie kredytu przy zerowych stopach jest doskonałym posunięciem, ale na stałe odsetki. Nawet okresowo stałe.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:45:59
  • 0
no chyba dobrze że brak przy historycznie najniższych stopach procentowych. Miał brać przy wysokich?


@threedeeprint: najlepiej przy wysokich, ale z dużą pewnością, że bedą raczej iść na dół. Wtedy ma się większy wybór kupna, ceny są niższe i mają potencjał na wzrost przy spadku stóp. Dostaje się niższą marżę od banku. No i wysokie stopy są w czasie wysokiej inflacji, więc realna wartość pieniądza do spłaty zwykle nie rośnie, a
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:46:37
  • 0
Wydaje mi się że banki nie oferują konsumentom irs, a tym bardziej przy hipotekach,


@krabczy: na czym to polega?
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:48:18
  • 0
To też po części wina banków. Zdolność kredytowa to zdolność i aktualna stopa procentowa nie powinna w ogóle mieć na tą zdolność wpływu, w końcu zadłużają się na 30 lat


@kupkesobieciagne: ale najważniejsze jest jak będzie kredytobiorca spłacać w ciągu pierwszych 10 lat, bo potem stosunek wartości nieruchomości do długu będzie wysoki i jak kredytobiorca przestanie spłacać, to można łatwo nieruchomość zlicytować bez problemu dla banku.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:50:09
  • 0
odleciałeś. Przy stopach 10% mało kogo byłoby stać na kredyt, co widać dzisiaj, więc mało kto brałby kredyt. I nie, nie sprawiłoby to tego, że mieszkania byłyby tańsze. Wtedy faktycznie mieszkania byłyby masowo wykupowane przez fundusze/zagranicę za gotówkę.


@EconomicDisruption: fundusze wykupują tylko jeśli relacja kosztu kapitału na zakup nieruchomości jest niższa niż przychód z najmu i potencjał aprecjacyjny nieruchomości. W czasach wysokich stóp inwestorom też się nie opłaca inwestować w
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:54:27
  • 1
Najpierw potrzebna jest do tego mocna waluta jak Euro, nikt ci na gówno-złotówkę nie da stałego procenta.


@kupkesobieciagne: to nieprawda. Wiele krajów Europy wschodniej ma stałe oprocentowanie. Np. Węgry. Potrzeba do tego tylko legislacja zmuszającej banki do sprzedaży X procent kredytów na stałe oprocentowanie i ponoć rynek długu ze stałym oprocentowaniem zabezpieczonym nieruchomością ponoć jest w Polsce nierozwinięty. Dlatego trzeba najpierw legislacją spowodować jego rozwinięcie, a potem będzie już z
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:55:43
  • 0
o to chodzi. Mało kto powinien brać kredyt, tak jak mało kto brał kredyt w latach 2000-2010.

Tak, najlepiej cofnąć się w rozwoju finansów o 20 lat, po co iść naprzód.


@EconomicDisruption: nie, ale powinnna być równowaga, bo inaczej jest zbyt duży popyt, który musi równoważyć inflacja.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.06.2022, 09:58:40
  • 0
Pytanie trochę z innej beczki. Aktualnie poleciłbyś zakup obligacji skarbowych? Mam wolny kapitał, z którego nie mam zamiaru korzystać przez dłuższy czas. Rozważam zakup 4 lub 10 latków, choć bardziej skłaniam się ku 10 latkom chociażby ze względu że przez 9 lat obligacje te będą indeksowane inflacją, a nie przez 3, a na dodatek jest tam kapitalizacja odsetek co roku.


@pjesiu: kup obligacje indeksowane inflacją, ale raczej na max 5
  • Odpowiedz

994

Witamy w Polsce lokalnej

Witamy w Polsce lokalnej

"Nikt, absolutnie nikt nie dostanie zatrudnienia, nawet szmaty, jeśli nie zostanie przez kogoś wprowadzony". "Na prowincji, jak nie należysz do kręgu, jak nie masz ustawionego kogoś z rodziny, będziesz zasuwał za minimalną" - z Andrzejem Andrysiakiem rozmawia Grzegorz Sroczyński.

durga_na_sztandary
z
next.gazeta.pl
dodany: 20.06.2022, 10:48:35
  • 336
  • #
    polska
  • #
    ekonomia
  • #
    samorzady
  • #
    psl
  • #
    pracbaza
darck
darck
darck 20.06.2022, 14:25:48
  • 12
@Mathas: ale już w USA tak nie jest. W Ameryce na prowincji często nic nie ma i jest ich bieda

620

Młodzi Amerykanie chcą socjalizmu

Młodzi Amerykanie chcą socjalizmu

Skumulowana inflacja CPI w latach 1971-2020 wyniosła 630%, a średnia płaca wzrosła jedynie o 240%. Jednocześnie średnia cena domu wzrosła o 1250%, a średnia wysokość czynszu o niemal 900%. Średnia pensja w USA w latach 70 wynosiła ok. 10 000 USD rocznie, a nowy dom kosztował ok. 25 000 USD.

brednyk
z
comparic.pl
dodany: 19.06.2022, 15:54:09
  • 348
  • #
    swiat
  • #
    usa
  • #
    pieniadze
  • #
    finanse
  • #
    nieruchomosci
  • #
    gospodarka
darck
darck
darck 20.06.2022, 07:25:21
  • -1
@Pebejg: dokładnie. Wg moich szybkich rachunków średnia pensja wzrosła w tym okresie w USA ponad 6 krotnie: https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_1655709642BbvC391jeX5c0QndjaDKik.jpg
SRzeyamlon
SRzeyamlon
SRzeyamlon
20.06.2022, 04:51:55
  • 780
Wczoraj był na wykopie news o Stanach Zjednoczonych:

Skumulowana inflacja CPI w latach 1971-2020 wyniosła 630%, a średnia płaca wzrosła jedynie o 240%. Jednocześnie średnia cena domu wzrosła o 1250%, a średnia wysokość czynszu o niemal 900%. Średnia pensja w USA w latach 70 wynosiła ok. 10 000 USD rocznie, a nowy dom kosztował ok. 25 000 USD.


A w Polsce?
Mój dziadek wybudował swoim dzieciom 3 domy (nie mieszkania, domy) w mieście 250 k ludzi. A nie robił nic wyjątkowego - szył plecaki po godzinach, był strażakiem, coś jeszcze kombinował z handlem ciuchami na targu. Miał 1 pracownika jakiś czas. Dziś zarabiając 20 k jako senior informatyk nie zrobisz tego samego, a mówimy o najlepiej wynagradzanym stanowisku obecnie vs pracowitości. Dziś, za szycie plecaków po godzinach nie dorobiłbyś 1000 zł miesięcznie, za bycie strażakiem nie dostałbyś kredytu na mieszkanie, a przy podwyżkach cen energii i materiałów, trudno jest utrzymać się z takiej 1,5 pensji.
  • 215
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 20.06.2022, 07:16:48
  • 15
Skumulowana inflacja CPI w latach 1971-2020 wyniosła 630%, a średnia płaca wzrosła jedynie o 240%.


@SRzeyamlon: to nieprawda. Średnia płaca wzrosła w tym okresie mniej więcej o tyle samo co inflacja, czyli 630%. https://tradingeconomics.com/united-states/wages

@maryjuszpitagoras: @czwarta_gestosc: @rafalkosnozawszenapropsie: @fraciu: @ipkis123: @a4z4a4: @literacyfra123: @aegispolis: @Im_from_alaska:
  • Odpowiedz
eskejper
eskejper
eskejper
13.06.2022, 00:08:51
  • 9
Znam osobe ktorej rata od roku podskoczyka ponad dwukrotnie z 3,5k na 8k. Pytalem sie go 2 miesiące temu czemu nie przeszedł jeszcze na stale, będzie mial spokój na 5 lat mowil ze musiałby byc głupi zeby tak robic, poza tym to okres przejściowy i ze za rok spadną stopy ( ͡° ͜ʖ ͡°) pytalem sie go teraz kiedy mowil ze rata wzrosla do 8k, ale stwierdził że
  • 15
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 13.06.2022, 07:44:41
  • 0
Może też przejść na stałe w styczniu jak wejdzie nowy wskaźnik. Jesli ma wibor 6m to moze byc dobra strategia.


@tjjk: ale banki chcąc utrzymać obecny poziom zysków, po wprowadzeniu nowego wskaźnika mogą po prostu większą prowizja dodawać do nowo zawiązywanych kredytów.
  • Odpowiedz
AnonimoweMirkoWyznania
AnonimoweMirkoWyznania
AnonimoweMirkoWyznania
03.06.2022, 16:50:09 via AMWv2
  • 13
#anonimowemirkowyznania
Mam mętlik w głowie.
Mam 20 lat i kończę właśnie pierwszy rok informatyki na politechnice we wschodniej Polsce. Kierunek jest dla mnie całkiem ciekawy choć wymaga ode mnie dużych nakładów pracy. Ostatnimi czasy wszechobecna sytuacja gospodarcza i społeczna w Polsce strasznie siada mi na bani. Jeszcze nie pracuję i utrzymują mnie rodzice i mimo że zarabiają nieco lepiej niż przeciętny mieszkaniec naszego regionu to widzę jak z miesiąca na miesiąc obniża się ich komfort życia i idą na kompromisy w kolejnych dziedzinach życia.
Strasznie mnie to wszystko martwi i mam wrażenie że zostając tutaj marnuję swoje życie.
Chodzi mi po głowie rzucenie studiów i emigracja do Irlandii lub Niemiec, znam dobrze język angielski, mam średnio przydatny tytuł technika i trochę doświadczenia w gastronomii więc myślę że jakoś byłbym w stanie się tam odnaleźć a z czasem dokształcić lub zdobyć konkretny fach.
Chciałbym usłyszeć od kogoś spoza mojego środowiska opinię na temat mojej sytuacji i przemyśleń żeby nabrać trochę perspektywy odnośnie tego wszystkiego.
  • 37
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 03.06.2022, 19:00:50
  • 1
Wyższy poziom życia względem reszty obywateli - tak. Ale nie przyrównując się do innych, to nie


@#!$%@?: w Polsce programiści mają wyższy poziom życia niż programiści w Niemczech. Dobrze to napisałem. Co z tego, że zarobki trochę wyższe jak koszty jeszcze wyższe. W Monachium programistę nie stać na domek pod miastem (1,5mln eur), a w Warszawie tak (1,5mln pln).
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 07.06.2022, 08:18:31
  • 0
Tytuł magista informatyki gówno Ci otworzy a nie furtki, a zwlqszcza polski papier, bo nikogo nie obchodzi jaki gówno kierunek w Polsce skończyłeś tylko co konkretnego potrafisz


zawijaj za granicę. Te polskie studia gówno znaczą.

@Igielny: @rudyxp: zdziwiłbyś się ile firm wymaga formalnego posiadania wyższego wykształcenia kierunkowego lub pokrewnego. I tak, można przebierać w ofertach bez licencjata, ale jeśli ma się już te 5 lat doświadczenia, a nawet wtedy wiele firm na rozmowę z powodu braku dyplomu po prostu nie zaprosi.

większość seniorów boi się, że bańka IT wkrótce pęknie i dużo kasy inwestują/oszczędzają, bo dni branży są policzone. Wkrótce inflacja tak wybije, że 15k to będzie minimalna, a chleb będzie kosztował 500zł wiec... te 20k w IT
  • Odpowiedz
urodzajnaziemia
urodzajnaziemia
urodzajnaziemia
02.06.2022, 04:58:42 via Zakop
  • 19
Ceny mieszkań na #wynajem w #szczecin to jakiś żart. Obecnie mieszkam na wynajem i w tym miesiącu kończy mi się umowa. Miałem się spotkać z właścicielka by podpisać nowa a ona mi wyskakuje teraz nagle ze okej możemy podpisać ale opłata za wynajem wzrasta o 500 zł XD #!$%@?. Czemu wzrasta? Bo jej koleżanka tez sobie podwyższyła a ona nie chce być gorsza
#zalesie
  • 23
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 02.06.2022, 06:02:42
  • 1
@urodzajnaziemia: Ceny za wynajem mieszkań w Szczecinie oszalały. 2600 złotych za małe mieszkanie na Niebuszewie to standard https://wszczecinie.pl/aktualnosci,ceny_za_wynajem_mieszkan_w_szczecinie_oszalaly_2600_zlotych_za_male_mieszkanie_na_niebuszewie_to_standard,id-40775.html
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 27.03.2022, 14:45:49
  • 1
Krytyka armii nowego wzoru, na przykładzie wojny w Ukrainie ze strony Krzysztofa Wojczala
#bartosiak #ukraina #wojna
darck - Krytyka armii nowego wzoru, na przykładzie wojny w Ukrainie ze strony Krzyszt...
  • 2
  • Odpowiedz
B.....n
B.....n
konto usunięte 27.03.2022, 15:25:15
  • 9
@darck: O czy to ten pacjent ziemby, który czyta bajki o lechitach? xD
  • Odpowiedz
DonMisiek1906
DonMisiek1906
DonMisiek1906
27.03.2022, 15:40:45
  • 1
@BayzedMan: tak, a o co chodzi? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 21.03.2022, 12:04:36
  • 0
@olek83: https://www.reddit.com/r/duolingo/comments/tisr05/help_ukrainian_refugees_a_petition_for_ukrainian/
  • 1
  • Odpowiedz
olek83
olek83
olek83
21.03.2022, 13:04:42
  • 0
dzięki za link :-)

próbowałem wcześniej wypytać i dowiedzieć się więcej na duolingowym Reddit, ale bez większego skutku -> https://www.reddit.com/r/duolingo/comments/tfcb6w/lets_encourage_duolingos_ceo_luis_von_ahn_to/

cieszę się, że komuś udało się to zrobić lepiej :-D
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 08.12.2021, 09:05:14
  • 0
Nie znam się na tym, ale z ciekawości chciałbym wiedzieć ile kosztuje transakcja FX Forwards na wymianę EUR na PLN za 5 i za 10 lat po kursie dzisiejszym. Jeśli dobrze rozumiem można w ten sposób ubezpieczyć się, że za 5/10 lat będzie możliwa wymiana EUR na PLN bo obecnym kursie.
https://trefix.co/co-to-sa-transakcje-forward-przyklady-i-zadania/

#gielda #inwestycje
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 27.10.2021, 17:34:18
  • 0
Jaki polecacie tani tablet do ryowania? Obecnie mam Wacom Bamboo, dobry, ale to jest tablet bez wyświetlacza. Znalazłem jedynie polecany Galaxy Tab S6 Lite, ale może jest coś tańszego? https://www.parkablogs.com/content/artist-review-samsung-galaxy-tab-s6-lite-can-you-live-compromises
#tablet #grafikakomputerowa #grafika #aliexpress
  • 6
  • Odpowiedz
ujdzie
ujdzie
ujdzie
27.10.2021, 18:14:43
  • 2
@darck: pytanie jest takie - jaki jest scenariusz tego twojego rysowania. Bo ogólnie to są 3 rodzaje "tabletów"
- tablety graficzne - w stylu wacom bamboo / intuos pro / huiony jakieś)
- tablety graficzne z wyświetlaczem (np wacom cintiq, wacom one, huion kamvas)
- oraz tablety, które są pełnoprawnymi urządzeniami mobilnymi (ipad zwykły/air/pro, czy samsungi galaxy tab) - do nich z reguły musisz dokupić piórko i wskazana jest też
  • Odpowiedz
ujdzie
ujdzie
ujdzie
27.10.2021, 19:15:23
  • 1
@darck: clou jest od 1:40, ale polecam całość
ujdzie - @darck: clou jest od 1:40, ale polecam całość
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 22.09.2021, 17:02:33
  • 0
Takie gotowe mieszkanie z rynku wtórnego jak na planie jest do kupna (Niemcy). Da się coś z nim zrobić żeby poprawić plan tak aby był wygodny dla rodziny 2 + 2?

Osobiście myślę że raczej nie. Jedyny pomysł to połączenie ubikacji z łazienką, ale wtedy droga do sedesu będzie przez całą długość wąskiej łazienki. Poza tym optymalnie mieć 3 sypialnie przy takiej wielkości rodziny.
#mieszkanie #mieszkaniedeweloperskie #budownictwo
darck - Takie gotowe mieszkanie z rynku wtórnego jak na planie jest do kupna (Niemcy)...

źródło: comment_1632330104uKLsfGIoYR4yNxrun91TDE.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
Shrug
Shrug
Shrug
22.09.2021, 17:07:00
  • 7
@darck: dobrze widzę, że do łazienki tylko przez sypialnię ? Dość słabo, wgl jakoś pomieszany ten układ, jakoś tak intuicyjnie, nieproporcjonalnie
  • Odpowiedz
czleniu
czleniu
czleniu
22.09.2021, 17:31:33
  • 3
@darck:
czleniu - @darck:

źródło: comment_1632331892aoAX9F0f7GxZPxjxpUfeNi.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 25.02.2021, 15:06:19
  • 1
Kupno samochodu 6-letniego do 8000€ z Monachium

Przyszedł czas na kupno pierwszego auta. Nie znam się na samochodach, mieszkam w Monachium, na auto nie chcę wydawać dużo, ale jako że będzie 2 dzieci, to trudniej będzie wszędzie dostać się pociągami.
Ustaliłem budżet na 8000€, wymagania, to 5-drzwiowy, bagażnik min ~300l (więcej lepiej), min 75km, min 2015 rok. Poniżej najciekawsze oferty z popularnego portalu. Przy tych warunkach dostępne są: Skoda Fabia, Seat Ibiza, Opel Astra. Wersja kombi byłaby lepsza, bo nie są to duże auta.

Na co uważać, które auto będzie lepszym wyborem, mając na uwadze, że koszty napraw w Monachium są 3 razy wyższe niż w Polsce?
darck - Kupno samochodu 6-letniego do 8000€ z Monachium

Przyszedł czas na kupno pi...

źródło: comment_1614265186t6OqI6zs6D54v7C9Mb3a83.jpg

Pobierz

Które auto

  • Opel Astra 1,4 twinport ecotec 32.5% (13)
  • SEAT Ibiza 1,2 ST Style/Combi 10.0% (4)
  • Skoda Fabia 1.0 MPI 2.5% (1)
  • Opel Astra 1.6 85kW 10.0% (4)
  • Opel Astra J 1.6 116km 30.0% (12)
  • SEAT Ibiza ST Style 1,2 12.5% (5)
  • Skoda Fabia 1.0 MPI COOL EDITION 75km 2.5% (1)
  • SEAT Ibiza 1.0 TSI 75km 0% (0)

Oddanych głosów: 40

  • 20
  • Odpowiedz
InterferonAlfa_STG
InterferonAlfa_STG
InterferonAlfa_STG
25.02.2021, 16:04:27
  • 1
@darck: to może sobie pojedź 20 km za miasto?
Mieszkam na Ursynowie przy metrze a jeżdżę do mechanika 40km uberem i co? Place 1/3 tego co w innych serwisach BMW, jakość bym powiedział że wyższa, bo jeżdżę regularnie. Mechanik imo też zarabia swoje bo wynajmuje ten przybytek za 1/25 ceny w Warszawie.
  • Odpowiedz
cacyyy
cacyyy
cacyyy
28.02.2021, 09:06:03
  • 1
@darck: astra j. Szukaj 1.4 T albo 1.6 T ewentualnie. 1.4 i 1.6 to straszne muły, i nie spalą dużo mniej wbrew pozorom. Pozatym taki 1.4T jest na łańcuchu 1.6 nie. Nie wiem jak jest z 1.4.
Ewentualnie jak diesel wchodzi w grę polecam 1.6 ctdi 130km.
  • Odpowiedz
darck
darck
darck 18.08.2020, 05:47:28
  • 0
Poleci ktoś jakiś program online do aranżacji wnętrz? Chciałem sobie zobaczyć jak najlepiej meble w mieszkaniu rozstawić.
#mieszkanie
  • 2
  • Odpowiedz
wolam_ludziow
wolam_ludziow
wolam_ludziow
18.08.2020, 05:47:31
  • 0

Komentarz usunięty przez moderatora

alhakeem
alhakeem
alhakeem
18.08.2020, 05:51:10
  • 2
@darck: Z prostych Homestyler, z lepszych SketchUp.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • Strona 13 z 16
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 09.08.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 21.08.2023

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 19.08.2019

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl