Koniec wielkich inwestycji na Odrze
Ministerstwo Infrastruktury przymierza się do zmiany specustawy odrzańskiej. Chce usunąć z niej wielkie inwestycje hydrotechniczne i zaproponować w to miejsce katalog działań służący renaturyzacji rzeki.
z- 315
- #
- #
- #
- #
- #
W porównaniu z tymi znakomicie funkcjonującymi szlakami Odra znajduje się dopiero na początku swojej drogi rozwoju i realizacji głównego celu, jakim jest przywrócenie możliwości długich przewozów, a tym samym zdobycia przez żeglugę śródlądową na tym szlaku przewagi konkurencyjnej nad innymi środkami transportu. Przeszkodą w realizacji tego ostatecznego celu jest zwłaszcza środkowy odcinek Odry, który od dwóch dekad przestał być żeglowny. Jeszcze w latach 80. na stopniu wodnym w Brzegu Dolnym odnotowywano 8 tysięcy śluzowań jednostek, pod koniec lat 90. było ich już tylko kilkaset, a obecnie są nieliczne.
Śluzy, jazy, stopnie wodne i ostrogi
Przegląd inwestycji realizowanych przez Wody Polskie prezes Woś rozpoczął od Kanału Gliwickiego. Wybudowany został w latach 30. XX wieku i od tego czasu nie był poddawany kapitalnym remontom. Przeprowadzono je – wszystkich sześciu śluz (włącznie z wprowadzeniem automatyzacji) – dopiero niedawno. Zmodernizowano też całą