Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko181
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Karatte

Karatte

Dołączył 9 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 6106
  • Znaleziska 412
  • Mikroblog 5694
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 8

7

PKP Intercity ogłasza historyczny przetarg. Nawet 350 km/h

PKP Intercity ogłasza historyczny przetarg. Nawet 350 km/h

PKP Intercity rozpisało historyczny przetarg na pociągi Kolei Dużych Prędkości, które mają osiągać nawet 350 km/h.

Z_ostatniej_chwili
z
polskieradio24.pl
dodany: przedwczoraj, 16:35:36
  • 12
  • #
    pkp
  • #
    kolej
  • #
    transport
  • #
    polska
  • #
    pkpintercity
  • #
    pociagi
Karatte
Karatte wczoraj, 08:40:35 via Wykop
  • 0
@HipokratesHipokryta: oczywiście, wszyscy spiskują tylko po to żeby polskie firmy nie wygrały bo przecież niemieckie koncerny są jedyne na świecie które produkują szybkie pociągi
Karatte
Karatte wczoraj, 08:42:56 via Wykop
  • 0
@ostatni: istniejąca infrastruktura też ma swoje limity, nie wszędzie pojedziesz 200 bez zwolnień na stacjach - budowa całkowicie nowej linii rozwiązuje ten problem.
To ciekawe że w przypadku dróg nikt tak nie myślał - przecież można było krajówki wyremontować i jechać 90 na dłuższym odcinku zamiast 120 na krótszym ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Karatte
Karatte wczoraj, 11:00:59 via Wykop
  • 0
@panzerschokolade: nie kupujmy pociągów na 300+ bo nie ma torów, nie budujmy torów na 300+ bo nie ma pociągów.
Karatte
Karatte 8 godz. i 44 min temu via Wykop
  • 0
Czy warto za bilet zapłacić 3x więcej


@panzerschokolade: źródło? tylko daj lepsze niż Grokowe wyliczenia kudłatego i wilka.

436

Do 350 km/h na polskich torach? PKP kupuje nowoczesne pociągi

Do 350 km/h na polskich torach? PKP kupuje nowoczesne pociągi

Między 320 a 350 km/h Czyli wykluczenie polskich producentów, którzy będą musieli w najlepszym wypadku tworzyć konsorcjum z Talgo lub Siemens.

MrPoland
z
rmf24.pl
dodany: wczoraj, 11:43:46
  • 257
  • #
    kolej
  • #
    cpk
  • #
    szybkakolej
  • #
    technologia
  • #
    polska
Karatte
Karatte wczoraj, 13:08:31 via Wykop
  • 19
@ostatni: przetarg na pierwszy odcinek torów został ogłoszony dokładnie tego samego dnia co na pociągi
Karatte
Karatte wczoraj, 13:09:56 via Wykop
  • 3
Obie opcje czyli rzadziej zatrzymuje sie, ale szybciej jedzie, oraz czesciej ale wolniej. maja swoje plusy i minusy.


@patykiem_pisane: te opcje się nie wykluczają. Szybkie na 320 plus wolniejsze na 250 to aktualny plan, a poprzedni zakładał "szybkie" na 250 i wolne też na 250.
Karatte
Karatte wczoraj, 13:13:42 via Wykop
  • 33
Chyba że zrobimy osobne tory, łączące największe miasta


@bartek-kowalski-12: eee, tak? mamy budować KDP z Chełma do Zamościa?
Karatte
Karatte 23 godz. i 23 min temu via Wypiek
  • 2
@mattmd nie wyjdzie połowe taniej tylko 10% na infrze i 10-15% na taborze.
Warto? Nie warto? Nie wiem, ale różnica nie jest aż taka gigantyczna.
10% za 15 minut zysku to jest całkiem dobry współczynnik.
Karatte
Karatte 23 godz. i 21 min temu via Wypiek
  • 0
@Widur nikt takiego taboru w Polsce nie robi.
Albo kupimy teraz zagraniczne i polskie w następnym zamówieniu za 5-6 lat albo żadne dzisiaj i polskie za 5-6 lat.
Karatte
Karatte 23 godz. i 20 min temu via Wypiek
  • -2
@panpromo09 tak bo Niemcy to jedyny kraj na świecie który robi pociągi V>250 XD
Karatte
Karatte 10 godz. i 3 min temu via Wykop
  • 0
@maciejoxs: O taborze masz tutaj:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/malepszak-kdp-w-polsce-na-ponad-300-kmh-123697.html

O infrze było albo w artykule albo w rozmowie, jak znajdę linka to wrzucę. W każdym razie najdroższe elementy czyli obiekty inżynieryjne od samego początku planowane były na 350, więc podniesienie prędkości wcale nie zwiększy kosztu aż tak bardzo.
Karatte
Karatte 9 godz. i 59 min temu via Wykop
  • 1
to raczej ludzie pozostaną przy autach


@Haamre: patrzysz przez pryzmat własnego portfela, a motywacje do podróży są różne. Nie dla każdego liczy się tylko i wyłącznie cena.

Wsiądź kiedyś do EIP na trasie z Warszawy do Gdańska i zobaczysz, że 90% pasażerów to nie są biznesmeni którym firma płaci tylko normalnie rodziny z dziećmi albo zwykli ludzie, a ciężko to nazwać KDP bo różnica w czasie przejazdu wobec normalnego połączenia
Karatte
Karatte 9 godz. i 55 min temu via Wykop
  • 0
ale wiesz ze odleglosc polskich miast jest tak niewielka ze praktycznie nie ma sensu tak sie rozpedzac?


@maciejoxs: z Łodzi do Wrocławia i Poznania jest ~200 kilometrów, to odpowiednia odległość żeby jechać 300-320 km/h.

7

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w Polsce przetarg na pociągi o prędkości +300 km

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w Polsce przetarg na pociągi o prędkości +300 km

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w Polsce przetarg na pociągi o prędkości powyżej 300 km/h! Pojadą pierwszą trasą Kolei Dużych Prędkości: Warszawa Łódź Wrocław/Poznań. Więcej informacji:

ralf-szer
z
investmap.pl
dodany: wczoraj, 21:12:59
  • 9
  • #
    ciekawostki
  • #
    polska
  • #
    kolej
  • #
    pkpintercity
Karatte
Karatte 11 godz. i 21 min temu via Wykop
  • 0
@lycaon_pictus: a jakie główne linie masz na myśli? plan KDP łączy 1., 3. i 4. największe miasto w kraju
zrzed
zrzed
zrzed
28.12.2025, 15:54:10
  • 0
#cpk mają rozmach
zrzed - #cpk mają rozmach

źródło: obraz

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 28.12.2025, 18:52:00 via Wykop
  • 0
@zrzed: co ma do tego CPK?
  • Odpowiedz
CrokusYounghand
CrokusYounghand
26.12.2025, 14:09:33
  • 178
Poznajcie Kitunię (。◕‿‿◕。)
#pokazkota
CrokusYounghand - Poznajcie Kitunię (。◕‿‿◕。)
#pokazkota

źródło: 131

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 26.12.2025, 17:38:15 via Wypiek
  • 3
@CrokusYounghand oddawaj kitku
Karatte - @CrokusYounghand oddawaj kitku

źródło: image_picker_0C0EBC3B-D89B-46E8-8EB3-807B5FF7F057-47563-00000BE7FD004052

Pobierz
  • Odpowiedz
badreligion66
badreligion66
24.12.2025, 05:45:16
  • 700
#polityka Słuchajcie, wyjaśniło się czemu benzyna taka tania.
badreligion66 - #polityka Słuchajcie, wyjaśniło się czemu benzyna taka tania.

źródło: 1000026856

Pobierz
  • 42
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 24.12.2025, 11:00:55 via Wypiek
  • 0
@ohuicojaturobie
1. Bo paliwo leci albo z terminali w Szczecinie/3M albo z Płocka. Stamtąd jest dalej na wschód, większe koszty transportu = wyższa cena
2. Na zachodzie mieszka więcej ludzi = więcej stacji = większa konkurencja
3. Ruch tranzytowy, na zachód jest rząd wielkości większy niż na wschód
  • Odpowiedz
arkadi2020
arkadi2020
21.12.2025, 18:44:13
  • 2
Wy też zaczynając budowę domu zaczynacie od wyboru dodatków do salonu?

#polityka #cpk
arkadi2020 - Wy też zaczynając budowę domu zaczynacie od wyboru dodatków do salonu? 
...

źródło: 1000006404

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 21.12.2025, 20:03:41 via Wypiek
  • 0
@arkadi2020 to mają zbudować fundamenty i 2 lata czekać na resztę? XD
  • Odpowiedz
ChlopoRobotnik2137
ChlopoRobotnik2137
20.12.2025, 18:33:01
  • 4
Czy #pkp naprawę musi każdy pociąg mieć opóźniony? ヽ(☼ᨓ☼)ノ
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 20.12.2025, 20:45:12 via Wypiek
  • 0
@ChlopoRobotnik2137 a który konkretnie?
  • Odpowiedz

52

Gliński: Po co nam pociągi jadące 350 km/h ? Ludzie będą się bali do nich wsiąść

Gliński: Po co nam pociągi jadące 350 km/h ? Ludzie będą się bali do nich wsiąść

Były wicepremier, a obecnie poseł PiS, Piotr Gliński skrytykował w rozmowie z Polsat News zmiany, jakie rząd Donalda Tuska wprowadził w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Argumenty, których użył, wzbudziły jednak niemałe kontrowersje. Po co nam pociągi jadące 350 km na godz.? Kto b

sub_zero_1
z
wiadomosci.onet.pl
dodany: 17.12.2025, 20:02:05
  • 40
  • #
    bekazpisu
  • #
    polityka
  • #
    cpk
  • #
    polska
  • #
    kolej
  • #
    wydarzenia
Karatte
Karatte 17.12.2025, 20:52:38 via Wykop
  • 0
Pytanie moze głupie może mądre, ale ten limit nie jest po to żeby polskie firmy nie mogły wystartować do przetargóqw


@Chris_Karczynski: Naprawdę wierzysz że istnieje tajna współpraca międzyrządowa i w MI pytają codziennie o instrukcje z Berlina tylko po to żeby nie zamówić polskich pociągów? I parametry są specjalnie ustawiane na szczeblu najwyższych władz tak aby wykluczyć polskich producentów? Przecież nawet jeśli zakładasz że rząd ma w p-----e obywateli i dba
Karatte
Karatte 17.12.2025, 21:07:27 via Wykop
  • 0
@madero: wiesz jaki jest dystans między Łodzią i Poznaniem oraz Łodzią a Wrocławiem?
Karatte
Karatte 18.12.2025, 11:39:08 via Wykop
  • 0
@PanOptikon: tak, bo Siemens to jedyna firma na świecie produkująca pociągi na v>300 XD
Karatte
Karatte 18.12.2025, 13:10:22 via Wypiek
  • 0
@PanOptikon no i co? w Niemczech jeżdżą polskie pociągi i autobusy, to krowy przestaną mleko dawać jak po naszych torach pojedzie niemiecki skład?
Karatte
Karatte 18.12.2025, 19:43:13 via Wykop
  • 0
pomiędzy Pesą/Newag (250 km/h)


@PanOptikon: nie istnieje taki pociąg i powstanie dopiero na początku lat 30, pierwsza partia pociągów na V>200 i tak musi być z zagranicy.
Karatte
Karatte 20.12.2025, 09:52:00 via Wypiek
  • 0
@PanOptikon XDD

Dart jest konstrukcyjnie przystosowany do 160 km/h i ani kilometra więcej, a nawet z tymi prędkościami ma problem.
250 było na prezentacjach 10 lat temu, od tego czasu Pesa zdążyła porzucić tą platformę na rzecz Elfa 2. Łyknąłeś materiał reklamowy jak młody pelikan.
EU200 to lokomotywa, taki sprzęt jest łatwiej zrobić. Do EZTa na 250 to jednak długa droga, głównie z powodu technologii konstrukcji ramy.

2

Polska kupi pociągi jadące 350 km/h. Kiedy zamówienie? I od kogo?

Polska kupi pociągi jadące 350 km/h. Kiedy zamówienie? I od kogo?

Do końca roku PKP Intercity ogłosi przetarg na superszybkie pociągi. To aż 55 składów.

WiadomosciWarszawa
z
forsal.pl
dodany: 18.12.2025, 16:21:19
  • 6
  • #
    kolej
  • #
    transport
  • #
    pociagi
Karatte
Karatte 18.12.2025, 18:10:02 via Wykop
  • -1
@kakakakagda: jakby najpierw zbudowali trasy a potem zamówili pociągi to byś narzekał że budują tory bez pociągów ¯\(ツ)/¯
fidelio-fidelio
fidelio-fidelio
17.12.2025, 09:45:04
  • 598
#polityka
fidelio-fidelio - #polityka

źródło: 1000114093

Pobierz
  • 37
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 17.12.2025, 21:47:45 via Wykop
  • 0
gdy modernizacja aktualnych tras plus kilka szybkich szprych na 250kmh mogłyby być w zupełności wystarczające, jak na wielkość naszego kraju. Nie wspominam już o kosztach.


@wstanczyk: to wspomnij o kosztach, bo wtedy twoja teza jest inwalidą.

Modernizacja istniejącej trasy kolejowej do 250 km/h to ten sam rząd kosztów co budowa nowej.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 17.12.2025, 21:59:21 via Wykop
  • 0
ale również odpowiedniego torowiska i całej infrastruktury


@MarekAnatol: skoro takie i tak budujemy na 350 to jaki jest sens jeździć 250 zamiast 320?
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 18.12.2025, 11:36:27 via Wykop
  • 0
@wstanczyk: nie jest tańsza, ale nie jest też 2-3 krotnie droższa tylko kilkanaście procent.
Dlatego linii konwencjonalnych prawie nigdy nie upgraduje się powyżej 200 km/h, bo po prostu lepiej zbudować nową.
Upgrade jest możliwy tylko w sytuacjach gdy linia leci przez same lasy, ale to się rzadko zdarza.
Z drogami jest tak samo - nie zastanawiałeś się dlaczego 90% dróg ekspresowych powstaje w nowym śladzie a nie remontują istniejącej krajówki?
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 18.12.2025, 12:03:47 via Wykop
  • 0
@wstanczyk: upgrade istniejącej linii do Poznania wymagałby r------------a na 5 lat ruchu, a pociągów tam jeździ dużo.
Upgrade istniejącej linii do Wrocława jest bezsensowny, bo od Włoszczowy do Opola i tak musiałbyś ją prowadzić nowym śladem chyba że chcesz mieć ograniczenia co 3 kilometry.

lbo żeby chociaz tory były w dwie strony i nie trzeba było czekać na przejazd innego pociągu, powinny być zrobione wcześniej, bo przyniosłyby większy efekt


@
  • Odpowiedz
zrzed
zrzed
zrzed
14.12.2025, 10:37:10
  • 27
#polityka #polska
zrzed - #polityka #polska

źródło: 577057315_10226685317593727_8334977624421080667_n

Pobierz
  • 101
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 14.12.2025, 21:44:52 via Wykop
  • 1
@Dragon_Lord_2137: lewa mapka jest zmanipulowana bo:
1. Wlicza inwestycje PKP PLK (białe kreski) z których 70% już się zakończyło i są całkowicie poza programem CPK
2. Wlicza plany CPK które nie mają żadnej dokumentacji projektowej poza kreskami na mapie, typu Nakło - Okonek czy WMŚ.

Prawa mapka ma tylko to, co realnie może powstać do 2035 roku. Gdyby dla lewej mapki zrobić to samo to pokazywałaby dokładnie to samo co
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 14.12.2025, 21:48:05 via Wykop
  • 0
jak nie potrafią tego wykorzystać to jak mają zrobić centralne cpk jak lokalne leżą na łopatkach


@zrzed: co ma jedno do drugiego?
Autostrady też zaczęli budować zanim każda wioskowa droga miała nowy asfalt.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 15.12.2025, 08:46:51 via Wykop
  • 0
Gdzie nawet dzisiaj Śląsk + Kraków ma wiecej mieszkańców, nie wspominając o dolnym Śląsku rzut beretem od górnego.


@munioman: to chyba logiczne że KDP buduje się zaczynając od największych miast, tym bardziej że nitka do Wrocławia czyli 3. największego miasta skróci czas przejazdu o ponad połowę.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 15.12.2025, 09:38:05 via Wypiek
  • 0
@munioman ze Śląska na Kraków jest 77km.
Jak zbudujesz KDP za 15 mld zł to skrócisz czas przejazdu o 5 minut - nie warto. Jest istniejąca linia w miare w linii prostej, dopiero jak zacznie się zapychać to można budować jową.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 15.12.2025, 17:11:54 via Wykop
  • 0
@munioman: po ogarnięciu p---------a w Katowicach i poprawie odcinka Katowice - Mysłowice zwykły pociąg bez stacji pośrednich zrobi ten dystans w jakieś 38 minut.

Budując KDP od Zabierzowa do okolic stacji Sosnowiec Maczki nie pojedziesz szybciej niż 30-33 minuty, na tak krótkim dystansie handlowa 150 km/h to max co osiągniesz wliczając rezerwy.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 15.12.2025, 17:28:44 via Wykop
  • 0
@munioman: na krótkich dystansach prędkość maksymalna niewiele zmienia w kwestii czasu przejazdu bo zanim pociąg się rozpędzi to już powoli musi zwalniać. Różnica jest widoczna na dłuższych trasach.
Jak jedziesz samochodem na ekspresówce między dwoma węzłami to samochód jadący 200 km/h dojedzie do węzła ledwie kilka sekund szybciej od takiego co jedzie 120 km/h, ale jakby obydwaj jechali 2000 km to różnica się powiększy.
To nie chodzi o technikę bo
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 15.12.2025, 17:47:22 via Wykop
  • 0
maglev


@munioman: maglev nie jest bardzo obiektywny bo rozpędza się 2x szybciej od klasycznego pociągu.

Ja nie neguje potrzeby budowy linii, po prostu 300 km/h dużo by tu nie zmieniło. Jako część nowej linii Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Rzeszów to już bardziej.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 16.12.2025, 08:37:18 via Wypiek
  • 0
@munioman nie może bo przyspieszenie pociągu limitowane jest tarciem między kołem a szyną, a maglev nie ma takich problemów i limit to tylko komfort pasażerów.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 16.12.2025, 08:54:42 via Wypiek
  • 0
@munioman tak ale robi to i tak dwukrotnie szybciej od pociągu KDP.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 16.12.2025, 10:00:00 via Wypiek
  • 0
@munioman źródło jest stare dosyć, ale dla EZTów nie zmieniło się dużo:
https://www.researchgate.net/figure/Acceleration-characteristics-source-Masada-ref-1_fig16_236993225
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 16.12.2025, 11:01:56 via Wypiek
  • 0
@munioman to jest realna charakterystyka trakcyjna na poziomym torze i normalnej nawierzchni, widać jak byk że maglev ma lepsze przyspieszenie szczególnie na 200+.
  • Odpowiedz

4

Pendolino z Warszawy do Zakopanego dojedzie w 4 godziny 35 minut. Już dziś 14/12

Pendolino z Warszawy do Zakopanego dojedzie w 4 godziny 35 minut. Już dziś 14/12

Podróż do tego miasta ze stolicy jeszcze nie trwała tak krótko, nawet samochodem. Poranny ekspres "Tatry" dojedzie tam w zaledwie 4 godz. i 35 min. Nowy rekord padnie też na jeszcze dłuższej trasie z Warszawy do Szczecina, gdzie Pendolino zamelduje się już po 4 godz. i 9 min jazdy.

Poludnik20
z
warszawa.wyborcza.pl
dodany: 13.12.2025, 23:38:59
  • 18
  • #
    warszawa
  • #
    zakopane
  • #
    kolej
  • #
    pociagi
  • #
    pociagiboners
  • #
    pkp
Karatte
Karatte 14.12.2025, 00:43:47 via Wykop
  • 0
@Pan_Miszuk: na wychylnym pudle nie oszczędzisz 2 godzin
danob99
danob99
danob99
11.12.2025, 12:37:52
  • 2
#polityka #cpk #bekazpisu
Coś ostatnio temat CPK ostatnio przycichł, tak jakby "najważniejsza inwestycja w dziejach tego państwa" gwarantujące wieczny rozwój, okazała się nie aż tak ważna.
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 11.12.2025, 15:34:11 via Wykop
  • 0
@danob99: to chyba dobrze, lepiej żeby było cicho niż ciągła n-----------a
  • Odpowiedz
murison
murison
murison
08.12.2025, 09:29:29
  • 2
ciekawy wywiad, ok 20 min. polecam

Gościem Telewizji Echo24 był adwokat i publicysta GRZEGORZ PRIGAN.


CZY ROZSZERZAĆ GRANICE WROCŁAWIA?


To
murison - ciekawy wywiad, ok 20 min. polecam
 Gościem Telewizji Echo24 był adwokat i ...
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 08.12.2025, 09:37:34 via Wykop
  • 1
mieszkaniec Trójmiasta, ma fantastyczną komunikację kolejową, utrzymywaną przez skarb państwa, nie przez te trzy miasta. To samo jest w Warszawie


@murison: ten fragment to akurat nie jest prawda, właścicielem SKM Warszawa jest w 100% miasto Warszawa więc za kursy SKMki płacą w 95% warszawscy podatnicy + 5% mieszkańcy obwarzanka do którego dojeżdża SKM czyli Legionowo/Otwock itp.
  • Odpowiedz
grand_khavatari
grand_khavatari
05.12.2025, 14:49:21
  • 0
#pociagi #pkp #newmag
czy jak pociąg sobie hamuje np taki towarowy z setką wagonów to te energie sie jakos magazynuje?
i czy ktoś próbował np, żeby ruszyć pociąg z miejsca to spróbować naładowąc taką wieeeelką proce ?
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 05.12.2025, 15:11:54 via Wykop
  • 0
to te energie sie jakos magazynuje?


@grand_khavatari: nie, oddaje się do sieci przy czym tylko lokomotywa lub EZT może to zrobić - klasyczny wagon rozprasza energię w postaci ciepła.

i czy ktoś próbował np, żeby ruszyć pociąg z
  • Odpowiedz

1

Intercity też kupi superszybkie pociągi. Pojadą ponad 300 km/h

Intercity też kupi superszybkie pociągi. Pojadą ponad 300 km/h

PKP Intercity potwierdziło, że otrzymało formalną zgodę na zakup pierwszych w swojej historii superszybkich pociągów. Będą to jednostki zdolne do osiągania prędkości przekraczających 300 km/h, a w niektórych wariantach nawet do 350 km/h

ObserwatorGospodarczy
z
obserwatorlogistyczny.pl
dodany: 05.12.2025, 08:48:11
  • 8
  • #
    polska
  • #
    pociagi
  • #
    transport
  • #
    kolej
  • #
    pkp
  • #
    podroze
Karatte
Karatte 05.12.2025, 13:17:16 via Wykop
  • -3
i czemu nie polska firma?


@Bestia_z_Jellystone: bo polskie firmy takich jeszcze nie produkują.

bo do takich prędkości nie ma się gdzie (i na czym)
Karatte
Karatte 05.12.2025, 13:33:18 via Wykop
  • 0
@Bestia_z_Jellystone: ale dlaczego mają nie jeździć z prędkością maksymalną?
Karatte
Karatte 05.12.2025, 14:14:47 via Wypiek
  • -1
@Bestia_z_Jellystone nowoczesny EZT 0-300 km/h robi w 12 km / 4 minuty, nawet można zaokrąglić do 14 bo jeszcze zmiana napięcia w trakcie. To dużo szybciej niż 35-40 km.

I gdzie to niby ma jeździć?

Nie wiem, z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź? Przebieg linii KDP jest znany od 8 lat.

Tanio,
MistrzDarta
MistrzDarta
05.12.2025, 07:13:25
  • 452
Uwaga, najnowszy spin. Juz nie wiatraki, ale wagony ( ͡º ͜ʖ͡º)
Ciężko już byłoby im dodać, że ilość pasażerów w PKP IC zwiększyła się w pierwszym półroczu 2025 o 30% względem 2023 roku, a takie wagony plus ich przystosowanie pozwoli uruchomić kilka kolejnych składów, za ułamek ceny nowego wagonu #bekazpisu #polityka
MistrzDarta - Uwaga, najnowszy spin. Juz nie wiatraki, ale wagony ( ͡º ͜ʖ͡º)
Ciężko j...

źródło: IMG_9825

Pobierz
  • 55
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 05.12.2025, 13:43:47 via Wykop
  • 2
jak dla mnie znaczny upgrade w stosunku do zgniłków które czasem pchane są na TLK


@Daliano: nie tylko w TLK.

Vmax 200 km/h oznacza że wagony mają hamulce tarczowe, czyli o wiele cichsze niż klockowe używane przez większość wagonów w pociągach standardu IC.
U nas tarczowe mają tak naprawde tylko nówki, czyli te co jeżdżą zazwyczaj na EIC albo niektórych IC z Warszawy.
  • Odpowiedz

5

Szybciej do celu, ale czy taniej? Kontrowersje wokół szybkiej kolei w Polsce

Szybciej do celu, ale czy taniej? Kontrowersje wokół szybkiej kolei w Polsce

Rząd zapowiada, że przyspieszenie pociągów na planowanej linii Igrek do 320 km na godz. nie spowoduje drastycznego wzrostu cen.

rybak_fischermann
z
businessinsider.com.pl
dodany: 19.11.2025, 06:25:41
  • 10
  • #
    pociagi
  • #
    kolej
  • #
    podroze
  • #
    polska
  • #
    pieniadze
Karatte
Karatte 19.11.2025, 18:54:47 via Wykop
  • 0
"Według niego, podróż z prędkością 320 km na godz. oznacza aż o 80 proc. większe zużycie energii, co może wpłynąć na ceny biletów."

Może, ale dziwnym trafem w innych krajach nie wpłynęło. Procenty też mu się pomieszały.

Artykuł z d--y tak swoją drogą.
  • 6
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Karatte
Karatte 19.11.2025, 20:23:32 via iOS
  • 0
@salo91 Bo w krajach gdzie jest KDP nie dopłacasz za to że pociąg akurat jedzie 300 zamiast 250. Cena zależy od pory dnia, obłożenia, daty a nie od prędkości.
Jeśli chcesz to sam sprawdź na stronie bahn.de i powiedz który pociąg kategorii ICE jedzie 230, 250 a który 300 bazując tylko na cenie.

koszt rzędu kilkuset złotych

Bzdura. Z Paryża do Lyonu (389km) dojedziesz luźno za 35€.
Są wiadomo też bilety
Karatte
Karatte 19.11.2025, 23:25:00 via iOS
  • 0
@salo91 ale czego się spodziewasz? że kolej ma działać tak że wpadasz 3 minuty przed odjazdem na dworzec i jedziesz za 14€ pół kraju?

Niżej masz przyszły wtorek, poranne połączenie tańsze a te późniejsze droższe ale dla kieszeni przeciętnego Francuza ani jeden ani drugi nie jest drogi.
Karatte - @salo91 ale czego się spodziewasz? że kolej ma działać tak że wpadasz 3 min...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
Karatte
Karatte 20.11.2025, 05:24:02 via iOS
  • 0
@salo91 nie porównuj dzisiejszych cen na IC do przyszłego KDP, to inna skala.

Nikt nie ustawi cennika na KDP na 50zł, bo wtedy cały system byłby bardzo mocno deficytowy. To ma generować pieniądze a nie być studnią bez dna.

12

Megakontrakt podpisany. "Tego polska kolej jeszcze nie widziała"

Megakontrakt podpisany. "Tego polska kolej jeszcze nie widziała"

PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów ekspresowych o prędkości 200 km/h.

VoxClamantisInDeserto
z
money.pl
dodany: 12.11.2025, 18:47:17
  • 18
  • #
    polska
  • #
    kolej
  • #
    pociagi
  • #
    wydarzenia
  • #
    gospodarka
Karatte
Karatte 12.11.2025, 20:33:18 via Wykop
  • 6
@ZlyCzarodziejRumburak: dlatego wygrała firma francuska a same pociągi powstaną w Polsce? XDD
Karatte
Karatte 14.11.2025, 10:11:38 via Wykop
  • 0
@ZlyCzarodziejRumburak: dzięki temu pracownicy w Polsce zarobią pieniądze, chyba o to ci chodziło?
Karatte
Karatte 15.11.2025, 20:17:29 via iOS
  • 0
@ZlyCzarodziejRumburak no to jakby Polska Firma z Polskiej Polski robiła taki pociąg to tacy sami monterzy z Ukrainy by składali, to co za różnica?
Karatte
Karatte 15.11.2025, 21:49:00 via iOS
  • 0
@ZlyCzarodziejRumburak to nie ja nie potrafię nawet sprawdzić z jakiego kraju jest Alstom
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Polscy producenci mają zamówień pod korek stratni nie są - nie ma co się doszukiwać antypolskiego spisku.
W Niemczech, Francji czy innych krajach zachodu też nie każdy pociąg na torach powstał w tym państwie i jakoś żyją.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 17
  • Strona 1 z 17
  • >

Maniusz

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 27.12.2021

    Komentator
  • Rocznica
    od 28.04.2025

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 05.06.2016

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 13.03.2020

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking