Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko192
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Karatte

Karatte

Dołączył 9 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 6153
  • Znaleziska 417
  • Mikroblog 5736
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 8

2

Podróże pociągami będą krótsze. Najpierw jednak utrudnienia

Podróże pociągami będą krótsze. Najpierw jednak utrudnienia

Cyfrowy system łączności GSM

android_com_pl
z
android.com.pl
dodany: 21.10.2025, 07:17:08
  • 3
  • #
    pkp
  • #
    intercity
  • #
    ciekawostki
  • #
    pociagi
  • #
    transport
Karatte
Karatte 21.10.2025, 09:53:28 via Wykop
  • 0
a podróż ze stolicy do Wrocławia zajmie niecałe trzy.

Bzdura, 3:15 to najlepszy możliwy czas.

uruchomienie systemu GSM-R ma nastąpić do końca 2027 roku

Zobaczymy, póki co się na to nie zanosi.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

7

Nawet 555 połączeń w rozkładzie PKP Intercity na sezon 2025/2026

Nawet 555 połączeń w rozkładzie PKP Intercity na sezon 2025/2026

Więcej pociągów do Trójmiasta, Warszawy, Krakowa, Poznania, Gorzowa czy Wrocławia. Pociągi Pendolino od grudnia dotrą do Zakopanego, a w sezonie wakacyjnym do Ustki. Do dyspozycji pasażerów będzie aż 555 połączeń latem oraz 527 poza sezonem wakacyjnym.

ralf-szer
z
investmap.pl
dodany: 15.10.2025, 12:47:38
  • 4
  • #
    ciekawostki
  • #
    kolej
  • #
    pkpintercity
  • #
    polska
Karatte
Karatte 15.10.2025, 15:57:46 via Wykop
  • 3
@kureci_paratko: jak auta za darmo rozdają to pewnie tak
BROKOLINI92
BROKOLINI92
13.10.2025, 10:44:49
  • 4
Ktoś kojarzy to miejsce w Jarkendarze i wie jak z niego wrócić? W drodze do jednej ze świątyń widzianej po lewej stronie jest zapadnięty most. Po drugiej stronie jest magiczny, świecący na niebiesko łuk, skarb i kilka innych rzeczy. Dostałem się tutaj zeskakując z górki (widziana u góry zdjęcia). Problem taki, że nie wiem jak z powrotem wrócić, próbuję przeskoczyć na druga stronę mostu, ale nie da rady. Teleportem nie mam jak
BROKOLINI92 - Ktoś kojarzy to miejsce w Jarkendarze i wie jak z niego wrócić? W drodz...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 13.10.2025, 10:50:53 via Wykop
  • 0
@BROKOLINI92: akrobatyka albo przemiana w zwierza
  • Odpowiedz
TenXen47
TenXen47
12.10.2025, 06:53:09
  • 21
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 36
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 12.10.2025, 09:46:36 via Wykop
  • 0
pis planował też cpk na przykład i obecny rząd to zablokował czyli się dało


@Ravau23: co? XD
Inwestycja przecież idzie do przodu.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 12.10.2025, 10:08:34 via Wykop
  • 0
@Ravau23: jest odebrany projekt, wydano 75% wniosków o decyzję lokalizacyjną, uruchomiono PDN dla następnych odcinków, projektuje się bocznica do ogarniania materiałów, projektuje się układ drogowy, przenoszone są linie 110 kV - no jednak coś poszło do przodu.
2027 jako termin otwarcia był nierealny już w 2017 roku.

Czyżby planowana prędkość pociągów nie została czasami zmniejszona pod pewną zachodnią firmę

Nie? Chyba że wierzysz że jedyną firmą produkującą pociągi na V>300
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 12.10.2025, 10:22:13 via Wykop
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 12.10.2025, 11:17:31 via iOS
  • 0
@Ravau23 teraz produkują swoje ale zaczynali od importowanych, jaki z tego wniosek?
  • Odpowiedz

7

Pociągi dużych prędkości pojadą co pół godziny! Ale niestety nie u nas

Pociągi dużych prędkości pojadą co pół godziny! Ale niestety nie u nas

Kiedy w Polsce wciąż trwa dyskusja o tym, czy i kiedy powstaną CPK i Kolej Dużych Prędkości, oraz skąd wziąć pociągi, które ją obsłużą i jak szybkie mają być, nasi zachodni sąsiedzi rozszerzają rozkład swoich ICE. W aż 21 miastach ich superszybkie pociągi będą kursowały co... 30 minut. Tak po prostu

Tumurochir
z
obserwatorlogistyczny.pl
dodany: 08.10.2025, 07:11:41
  • 11
  • #
    niemcy
  • #
    cpk
  • #
    kolej
  • #
    pociagi
  • #
    podrozujzwykopem
  • #
    podroze
Karatte
Karatte 08.10.2025, 13:30:28 via Wykop
  • -1
A co z miastami takimi jak Łódź, Kalisz, Ostrów, czy CPK?


@bleblebator: w Łodzi ma się zatrzymywać i tak wszystko, do Kalisza czy Ostrowa dojadą pociągi z vmax 200-250 - miejsca starczy zarówno na te szybkie jak i wolne. W czym problem?
Karatte
Karatte 08.10.2025, 14:58:16 via Wykop
  • 0
@bleblebator: podniesienie prędkości do tych 320 czy 350 spowoduje wzrost kosztów o niecałe 10%, bo najdroższe elementy i tak były planowane od początku na 350.
Za te 10% nie wybudujesz nagle 2000 km nowych linii do wszystkich innych miejscowości.

5

Polskie miasta i regiony zyskają ponad 2 tys. km nowych linii kolejowych

Polskie miasta i regiony zyskają ponad 2 tys. km nowych linii kolejowych

Już dziś wiadomo, że biorąc pod uwagę inwestycje CPK i PLK, istniejąca infrastruktura docelowo powiększy się łącznie o ponad 2 000 km nowych odcinków, czyli więcej niż zakładano w ramach budowy szprych CPK. Ok. 1 000 km nowych linii kolejowych ma powstać do 2035 r.

ralf-szer
z
investmap.pl
dodany: 06.10.2025, 10:13:58
  • 3
  • #
    ciekawostki
  • #
    kolej
  • #
    inwestycje
  • #
    polska
  • #
    infrastrukturanadzis
Karatte
Karatte 06.10.2025, 13:56:38 via Wykop
  • 0
była gęsta, i wykorzystywana.


@tenloginnieistnieje: ciężkimi spalinowymi lokomotywami z 2 wagonami, bo PRL nie umiał zrobić dobrego lekkiego SZTa jak czeskie motoraki.
A PRL tak dbał że prędkość handlowa to było 20-30 km/h.

5

Szybka kolej europejska.

Szybka kolej europejska.

Oczekuje się, że UE ogłosi utworzenie europejskiej sieci kolei dużych prędkości obejmującej wszystkie stolice jeszcze w tym miesiącu. Pociągi będą poruszać się z prędkością 250-350 km/h, a długość torów ma wynieść około 50 000 km.

fidelio-fidelio
z
euronews.com
dodany: 05.10.2025, 11:12:18
  • 4
  • #
    polityka
  • #
    kolej
  • #
    transport
  • #
    gospodarka
Karatte
Karatte 05.10.2025, 12:42:06 via Wykop
  • 2
@TenXen47: jak UE powie że z Poznania do Berlina ma być 250 to podniosą wrzask "a co tak wolno, wszędzie dają 300 a u nas tylko 250, skandal"
makgyvergaleriapl
makgyvergaleriapl
05.10.2025, 05:39:31
  • 7
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 05.10.2025, 09:50:39 via Wykop
  • 0
Kiedyś podrzędne tlk miało wars


@makgyvergaleriapl: bzdura
  • Odpowiedz
NathirMajster
NathirMajster
02.10.2025, 07:43:16
  • 1
#gothic halo czy na tym lvl poradzę sobie w jarkendarze na luzie ? Jakie ryby polecacie na poszczególne kręgi ?
NathirMajster - #gothic  halo czy na tym lvl poradzę sobie w jarkendarze na luzie ? J...

źródło: 1000006050

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 02.10.2025, 09:52:02 via Wykop
  • 0
@NathirMajster: oj kolego XD
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 02.10.2025, 11:55:38 via Wykop
  • 0
@NathirMajster: a który rozdział? magiem do jarke się idzie w 3
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 02.10.2025, 14:54:14 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 03.10.2025, 09:14:15 via iOS
  • 0
@NathirMajster XD
i co im zrobisz?
lancą to orka smyrniesz po dupie najwyżej.

GD magiem to robisz speedruna questów i wydupcasz jak najszybciej i wracasz w 5 rozdziale z deszczem ognia.
  • Odpowiedz
Krs90
Krs90
01.10.2025, 05:24:47
  • 449
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 28
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 01.10.2025, 17:01:58 via Wykop
  • 0
@xkajteqx: wszyscy skorzystają, małe miasteczka też. Przecież Poznań zgarnia ruch z całej zachodniej Polski, Wrocław ma podobnie z południowym-zachodem.
Mieszkaniec Lubonia czy Legnicy skorzysta na KDP nie dlatego że KDP mu podjedzie pod drzwi, tylko wsiądze w wygodny pociąg regionalny i dojedzie do Poznania/Wrocławia a stamtąd w 1:45 do Warszawy.
  • Odpowiedz
Davvs
Davvs
Davvs
01.10.2025, 09:54:01
  • 170
TUSK CHCE BUDOWAĆ NEO CPK 300KM/H, KTÓRE BĘDZIE PRZEWRACAĆ LUDZI NA PERONACH SZARLATANERIA AAUUEEE!!! Tymczasem Shinkansen, turyści się cieszą, emeryci sobie siedzą i mają to od lat w pompie XD #kolej #polityka #pociagi #cpk
Davvs - TUSK CHCE BUDOWAĆ NEO CPK 300KM/H, KTÓRE BĘDZIE PRZEWRACAĆ LUDZI NA PERONACH ...
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 01.10.2025, 16:58:55 via Wykop
  • 0
@Janusz_Rekina:
1. O niewielki procent, skoro trasa i tak jest projektowana na wyższe prędkości.
2. KDP to nie jest środek do walki z wykluczeniem.
3. Przecież to polskie firmy będą to budować w większości.
4. Zakładając że pociąg jadący wolniej będzie miał tyle samo postojów, co kłóci się z 2.
  • Odpowiedz

21

CPK pokazuje czasy przejazdu. Co nam da 350 km/h?

CPK pokazuje czasy przejazdu. Co nam da 350 km/h?

CPK zwiększyło maksymalną prędkość eksploatacyjną pociągów na projektowanej linii Y Warszawa CPK Łódź Poznań / Wrocław z 250 do 350 km/h. Różnica w czasie podroży w porównaniu do 250 km/h i dwóch dodatkowych zatrzymaniach na każdej z tras wynosi 40 minut. Poznaliśmy szczegóły!

murison
z
rynek-kolejowy.pl
dodany: 30.09.2025, 16:06:17
  • 51
  • #
    pkp
  • #
    kolej
  • #
    pociagi
  • #
    cpk
  • #
    podroze
  • #
    turystyka
Karatte
Karatte 30.09.2025, 16:17:56 via Wykop
  • -8
@murison: przy tych samych zatrzymaniach różnica wychodziła tam 14 czy 15 minut, ale skoro większość kosztów i tak zostanie poniesiona niezależnie od prędkości końcowej to dlaczego nie skorzystać?
Karatte
Karatte 30.09.2025, 19:00:33 via Wykop
  • -6
@ktjx: te wyliczenia to bzdury, pociągi będą droższe o 10% a nie o 70%
Karatte
Karatte 30.09.2025, 20:08:43 via Wykop
  • -4
@costamtenteges: bo projekt i tak był od początku na 350.
Karatte
Karatte 30.09.2025, 20:43:14 via Wykop
  • -5
@ktjx: to pokaż dane, operujesz konkretnymi liczbami to na pewno masz do tego źródło.
Szczególnie interesuje mnie ta "infrastruktura" trakcyjna, skoro sieć, słupy, przewody jezdne są takie same dla obu prędkości a system sterowania ma w nosie czy jedziesz 200 czy 400 km/h.

Tylko zużycie się zgadza (pi razy oko ale niech ci będzie), z tym że nie ma linearnego związku między zużyciem energii a ceną biletu.

Dziwnym trafem na
Karatte
Karatte 30.09.2025, 21:47:10 via Wykop
  • -4
@ktjx: układ geometryczny był planowany pod 350 już od samego początku, więc zmiana na 250 nic nie oszczędza.
A skoro geometria to i obiekty inżynieryjne, które stanowią największy procent kosztów inwestycji.

Sterowanie to samo, zasilanie to samo, tunele to też obiekty więc projektowane były pod 350 od początku.

Można oszczędzić na jakiś bzdurach typu inne naciągi, tańsze rozjazdy, tańsza nawierzchnia (w budowie ale nie w utrzymaniu) ale to jest promil
Karatte
Karatte 30.09.2025, 22:31:40 via Wykop
  • -4
@ktjx: tabor to 10% w kupnie i 5% w utrzymaniu, to już mądrzejsi policzyli.

To podaj elementy sterowania które są inne dla wyższych prędkości.

Trakcja w większości elementów jest taka sama, chyba że chcesz 250 na 3 kV jeździć. Standardy są publicznie dostępne to nie powinieneś mieć problemu żeby wskazać różnice ( ͡°
Karatte
Karatte 01.10.2025, 07:21:34 via iOS
  • -1
@murison w pełnym tekście na stronie cpk jest też porównanie z takimi samymi postojami, czyli informacja jest tylko trzeba do niej dotrzeć
Karatte
Karatte 01.10.2025, 07:29:05 via iOS
  • 0
@murison nawet nie trzeba, wszedłem w artykuł na RK i nic nie zmienili czyli w znalezisku też jest ta informacja.
Karatte
Karatte 01.10.2025, 07:39:19 via iOS
  • 0
@murison ale po co takie warianty analizować? przecież wiadomo że kursy z maksymalną prędkością nie będą się wszędzie zatrzymywać, nikt nigdy nie planował 350 z 4 postojami.
Karatte
Karatte 01.10.2025, 08:21:57 via iOS
  • -1
@costamtenteges zmiana na 250 dzisiaj wcale by dużo nie oszczędziła, projekt się robi na przyszłość.
Dopracowywanie linii lokalnych nie kłóci się z rozwojem KDP, jak zaczynano budować autostrady 15 lat temu to też nie każda droga wojewódzka czy krajowa była na tip top.
Karatte
Karatte 01.10.2025, 08:36:19 via iOS
  • 0
@costamtenteges ale ta sieć dla kolei w wielu miejscach też już jest.
Buduje się KDP do Wrocławia - tam masz wielki węzeł zgarniający ludzi z Jeleniej, Wałbrzycha, Legnicy, Lubina, Wołowa, Rawicza i wielu innych pomniejszych miast. Ludzie tłumnie wysiadają z pociągów KD, polecam kiedyś sprawdzić.
W Poznaniu to samo - Luboń, Gniezno, Wągrowiec, Środa, Września i kilkadziesiąt miejscowości pomiędzy.

Zawsze znajdzie się rejon gdzie może być lepiej, ale to nie powinno
konserwix
konserwix
30.09.2025, 20:40:59
  • 4
w końcu za #cpk wzięli się S P E C J A L I Ś C I ( ͡° ͜ʖ ͡°)
konserwix - w końcu za #cpk wzięli się S P E C J A L I Ś C I ( ͡° ͜ʖ ͡°)

źródło: xD

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 30.09.2025, 20:52:17 via Wykop
  • 0
@konserwix: w artykule na stronie CPK jest porównanie wszystkich wariantów, ale kudłaty nie umie czytać tekstu w którym nie ma emoji więc chyba nie zauważył.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 30.09.2025, 20:57:45 via Wykop
  • 0
@MudFrog: lepiej, ale budowa linii KDP to nie jest dobre narzędzie do rozwiązywania problemu dostępności komunikacyjnej.
  • Odpowiedz

4

Chorwacja wprowadziła pierwszy pociąg na baterie. Zasięg do 200 km

Chorwacja wprowadziła pierwszy pociąg na baterie. Zasięg do 200 km

Nowy pociąg zasilany wyłącznie bateriami, wyprodukowany przez firmę KONČAR, wchodzi do regularnej eksploatacji,. Taki model zasilania jest w kolejnictwie czymś wyjątkowym.

artur-kielbasinski
z
zielonagospodarka.pl
dodany: 30.09.2025, 09:28:54
  • 23
  • #
    energetyka
  • #
    kolej
  • #
    baterie
  • #
    transport
Karatte
Karatte 30.09.2025, 16:07:51 via Wykop
  • 0
@kopawdupeswiniom: na głównych? bzdury.
Na regionalnych tak, ale magistrale masz w zdecydowanej większości na 160.
staszek-romm
staszek-romm
30.09.2025, 15:35:14
  • 0
Polskie koleje państwowe, kiedy wreszcie przestaną mieć monopol w Polsce?

#kolej
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 30.09.2025, 16:04:04 via Wykop
  • 2
@staszek-romm: ale na co? XD
  • Odpowiedz
miki4ever
miki4ever
25.09.2025, 05:21:40
  • 171
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 31
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 25.09.2025, 16:47:05 via Wykop
  • 0
@K-S-: nie no wiadomo, 120 km/h lepsze, w końcu KDP zatrzymuje się jak osobowy co 3,5 kilometra
  • Odpowiedz
miki4ever
miki4ever
24.09.2025, 09:40:11
  • 369
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 37
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 24.09.2025, 19:53:05 via Wykop
  • 1
@Nanuno: xD
Zbudujmy infrastrukturę na 250 km/h i zatrzymujmy się co 20 kilometrów z handlową 100 km/h, czyli tyle samo co po dzisiejszych liniach - top pomysł.
  • Odpowiedz
BROKOLINI92
BROKOLINI92
20.09.2025, 17:41:36
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 20.09.2025, 20:31:46 via Wykop
  • 0
Przykładem są Poszukiwacze, którym nie możesz nic zrobić czarami dostępnymi na początku III rozdziału


@maciorqa: bryła lodu + szkielet.
Działa niestety tylko solo, jak jest dwóch to kaplica.

Natomiast w NK było moim zdaniem za dużo kombinowania i
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 20:59:41 via iOS
  • 0
@maciorqa dajesz 20-30 PNów w zręczność, 30-40 w łuk i elo. Reszta jest z bonusów, których jest dużo.
Miecz mistrzowski jest zbędny.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 21:15:36 via iOS
  • 0
@maciorqa grając magiem i tak masz nadmiar PNów, a czary nie są bezużyteczne - bryłka się przydaje a szkielet robi holocaust w Jarkendarze
  • Odpowiedz
paxtax
paxtax
paxtax
20.09.2025, 05:37:31
  • 1
#pkp Czy jest szansa że powstanie kiedyś linia wschód-zachód np. Zielona Góra -> Lublin przez Leszno -> Kalisz -> Łódź -> Opoczno - Radom -> Lublin? Teraz aby dojechać z zachodu pociąg jedzie okrężną drogą przez Poznań albo Wrocław co wydłuża czas
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Karatte
Karatte 20.09.2025, 09:52:53 via Wykop
  • 0
@paxtax: a po co, skoro przez ten Poznań czy Wrocław jest szybciej?
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 12:40:31 via iOS
  • 0
@paxtax co to znaczy normalne? Od Leszna do Lublina możesz dojechać przecież istniejącą infrastrukturą, linia kolejowa 14 + 25 + 22 + 26 + 7 idzie względnie w linii prostej
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 14:22:55 via iOS
  • 0
@paxtax bo widocznie nie ma takiej potrzeby.
Jeżeli z przesiadką jest szybciej to w czym problem?
System gdzie z każdego miejsca do każdego jest bezpośrednie połączenie jest wysoce nieefektywny
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 20:34:24 via Wykop
  • 0
@Ramone: z Lublina do Rzeszowa jest połączenie, a z Lublina do Białegostoku przez układ linii kolejowych odziedziczony po caracie jest po prostu szybciej przez Warszawę.
  • Odpowiedz
Karatte
Karatte 20.09.2025, 20:48:25 via iOS
  • 0
@Ramone hybrydy już kupili, trasy też pokazali - będzie z Lublina do Białegostoku przez Siedlce i Siemiatycze
  • Odpowiedz

4

Kolej Dużych Prędkości w Polsce 350 km/h z CPK

Kolej Dużych Prędkości w Polsce 350 km/h z CPK

CPK podnosi prędkość KDP z 250 do 350 km/h. WarszawaWrocław w 1h36, WarszawaPoznań w 1h 38m

lemon-trip
z
lemon-trip.com
dodany: 17.09.2025, 11:20:43
  • 41
  • #
    cpk
  • #
    kolej
  • #
    pociagi
  • #
    polska
  • #
    gospodarka
  • #
    transport
Karatte
Karatte 18.09.2025, 09:48:27 via Wykop
  • 0
lepiej mieć gęstą siatkę 250


@dzyndzla: linia na 250 kosztuje 90% tego co na 350.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 09:49:20 via Wykop
  • 0
@dlugidll: no tak, dlatego bilet na IC jadące 125 km/h kosztuje 50% tego co tego co jedzie 160 km/h.

A nie, czekaj, cena na obydwa jest taka sama. Dziwne.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 09:50:13 via Wykop
  • 0
skoro pociągi jeżdża tam średnio 100 kmh.


@plpi2018: que? 95% z nich jedzie 160 a za 2,5 wjedzie 250.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 10:15:55 via Wykop
  • 0
@dzyndzla: składy na 320 są o 10% droższe od tych na 250 według rozeznania rynku jakie robiło PKP IC, obsługa kosztuje mniej więcej (+/- 4%) tyle samo.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 10:31:29 via Wykop
  • 1
@dzyndzla: na 350 ma być infra, składy mają być na 320.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 10:49:21 via Wykop
  • 0
@plpi2018: no to średnia jest 120,3 km/h dla odcinka Zachodnia - Kraków Główny, to całkiem nieźle biorąc pod uwagę maksymalną 160 i fakt że CMK kończy się 80km przed Krakowem i dalej jest kawałek 160 -> 110 -> 100.

Problem ze "stabilnym 200" jest taki że w 90% przypadków wymaga to bardzo mocnego przebudowania istniejącej linii, więc lepiej jest zrobić nową.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 11:02:49 via iOS
  • 0
@plpi2018 sam prezes Pesy mówił że prototyp taboru na 250 będzie gotowy w 2030 roku, to jaki inny można kupić? będą gotowi na następne zamówienia, ale pierwsze musi być zagraniczne.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 11:30:17 via iOS
  • 0
@dlugidll tak, opór rośnie wykładniczo ale cena energii nie ma liniowego przełożenia na cenę biletu.
W Niemczech cena pociągu ICE jadącego 230, 250, 280 i 300 jest taka sama to dlaczego u nas ma być inaczej? Jakieś inne prawa fizyki obowiązują?
Nawet jeśli bazowa cena wzrośnie bo przewoźnik uśredni koszty to będzie wzrost rzędu 3-4% czyli kilku złotych a nie x2.
Karatte
Karatte 18.09.2025, 14:49:57 via iOS
  • 0
@dlugidll no dobra, ale to nie ma liniowego związku z zużyciem energii.
EIC z Warszawy do Gdańska kosztuje więcej niż IC na tej samej trasie, mimo że ten drugi zużyje więcej prądu ze względu na większą ilość postojów
Karatte
Karatte 19.09.2025, 11:26:40 via Wykop
  • 0
@dlugidll:
1. no tak, Siemens to jedyna firma na świecie produkująca pociągi na 320 km/h bo Alstom, Hitachi, Talgo nie istnieją.
2. ciężko zmienić warunki przetargu który jeszcze się nie rozpoczął.
Karatte
Karatte 19.09.2025, 11:31:52 via Wykop
  • 0
@dlugidll: to dopóki nie będzie ogłoszony ciężko mówić o ustawce pod jakiegokolwiek producenta. Na podstawie samej prędkości maksymalnej jest przynajmniej 5 producentów w puli, jak w warunkach będą jakieś machlojki pod rozwiązania Siemensa to wtedy będzie można bić pianę.
Szansa na to jest nieduża bo takie zapisy są od razu uwalane.
Karatte
Karatte 19.09.2025, 11:42:19 via Wykop
  • 0
@dlugidll: aha i gdzie te dowody? Avelia Stream czy EMU-320 od Hyundaia też mają vmax >= 320.
Karatte
Karatte 19.09.2025, 14:23:45 via iOS
  • 0
@dlugidll no i co się stanie wtedy, jak z tych kilku firm niemiecka oferta okaże się najlepsza? kury przestaną jajka dawać? w Niemczech jeżdżą polskie pociągi i jakoś nie płaczą
Karatte
Karatte 19.09.2025, 14:37:32 via iOS
  • 0
@dlugidll prezes największej polskiej firmy powiedział, że prototyp mogą mieć na 2030 rok czyli 4 lata za późno na pierwszy przetarg.
Wystartują w następnych, te 26 składów z pierwszego przetargu to 1/4 tego co potrzeba docelowo.
Prezes drugiej polskiej firmy podpisał umowę z Hyundaiem, czyli jak Koreańczycy wygrają to część produkcji może iść do nas = zarobimy.

Innej opcji nie ma, można siłą wymusić obniżenie prędkości tak jak chciał prezydent ale
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17
  • Strona 3 z 17
  • >

Maniusz

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 27.12.2021

    Komentator
  • Rocznica
    od 28.04.2025

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 05.06.2016

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 13.03.2020

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking