Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko264
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

ArchilochzParos
ArchilochzParos

ArchilochzParos

Dołączył 5 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 223
  • Znaleziska 206
  • Mikroblog 17
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 1

664

Weganka zaczęła jeść mięso i wyzdrowiała

Weganka zaczęła jeść mięso i wyzdrowiała

Nicole Carter (44 l.) popadła ze skrajności w skrajność. Najpierw stosowała ścisłą dietę wegańską, a teraz je prawie wyłącznie mięso. Twierdzi, że nowe menu zmieniło jej życie na lepsze.

Cziken1986
z
fakt.pl
dodany: 13.05.2019, 06:55:53
  • 224
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    weganizm
  • #
    heheszki
  • #
    bekazwegetarian
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 14.05.2019, 02:16:26
  • 0
@Howea: W wątrobie jest sporo witaminy C. 100 g wątroby wieprzowej zawiera 28,6 mg witaminy C, czyli bije pod tym względem jabłko (4,6 mg/100 g) czy marchew (5,9 mg/100 g).

515

Grzech zaniechania jedną z przyczyn kryzysu w Kościele polskim

Grzech zaniechania jedną z przyczyn kryzysu w Kościele polskim

Ks. Isakowicz-Zaleski: Tak w sprawie lustracji, jak i w obecnej sytuacji, władze kościelne wciąż dokonują grzechu zaniechania, czyli latami nie reagują na negatywne zjawiska i nie oczyszczają szeregów kapłańskich. Dochodzę do tego wniosku po emisji filmu Tomasza Sekielskiego.

Domowik
z
rmf24.pl
dodany: 12.05.2019, 14:56:20
  • Wykop Poleca
  • Reklama
  • 49
  • #
    pedofilia
  • #
    kosciol
  • #
    katolicyzm
  • #
    tylkoniemownikomu
  • #
    isakowiczzalewski
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 17:19:22
  • 137
@robert5502: NIe przekonuje mnie wyjaśnienie pedofilii celibatem. Gdyby sama abstynencja seksualna prowadziła do zachowań pedofilskich, to na wykopie powinniśmy mieć masę p-------w na tagu przegryw. Nie wierze, by sam brak seksu mógł zrobić z zdrowego mężczyzny pedofila.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 17:54:14
  • 24
@robert5502: Czy są dostepne jakieś dane dotyczące skali pedofilii u np. protestanckich pastorów lub prawosławnych popów, gdzie celibat nie obowiązuje? Można by było porównywać i gdyby odsetek pedofili wśród katolickich księży był faktycznie większy, domniemywać o związku pedofilii z celibatem.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 18:23:31
  • 16
@robert5502: Nie wybuchają czy nie są nagłośniane? Przydałaby się jakieś twarde dane statystyczne.

Lub może inaczej: czy wśród osób skazanych za wykorzystywanie seksualne dzieci mamy nadprezentację osób samotnych, nie żyjących w żadnym rodzaju związku z inną osobą?
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 13.05.2019, 01:59:10
  • 0
@Kangur100: Ale nawet wykopowi mieszkańcy piwnic mają rodziny, a to daje dostęp do potencjalnych ofiar (jacys kuzyni, siostrzenice, bratankowie itp.) Przypominam, że gdy dochodzi do wykorzystywania seksualnego dzieci, sprawcą najczęściej jest ktoś znany dobrze ofierze, często właśnie członek rodziny. Zaś więzy wewnątrzrodzinne, pokrewieństwo, przyjaźn, wzajemne zaufanie odgrywają podobną rolę co lęki natury moralnej i religijnej, dlatego też często dziecko jest latami wykorzystywane przez jakiegoś krewnego czy znajomego rodziny, który nie

366

Neolityczna masakra w Koszycach [ENG]

Neolityczna masakra w Koszycach [ENG]

5000 lat temu na terenie obecnych Koszyc w Małopolsce zostało zabitych i złożonych do grobu 15 osób. Niedawno zostały opublikowane wyniki badań międzynarodowego zespołu naukowców rzucające światło na zbrodnię sprzed lat. Wykop w formie artykułu po angielsku.

konto usunięte
z
pnas.org
dodany: 11.05.2019, 22:31:49
  • 53
  • #
    polska
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 13.05.2019, 00:37:25
  • 0
@Toomoo: Z tym matriarchalizmem to raczej mit. Nie ma żadnych konkretnych dowodów, by przedindoeuropejska ludność Europy żyła w społeczeństwach matriarchalnych. Sam fakt oddawania czci bogini ziemi i płodności nie świadczy o matriarchalnym ustroju, bo znamy wiele kultur, gdzie mimo wysokiej pozycji bogiń w panteonie i intensywnego ich kultu, pozycja kobiet była niska Choćby starożytne Ateny, miasto, którego bóstwem opiekuńczym była bogini Atena, co jednak nie miało żadnego przełożenia na sytuację

720

Żydzi nie będą zadowoleni. Ujawniono nieznany list papieża.

Żydzi nie będą zadowoleni. Ujawniono nieznany list papieża.

Papież Benedykt XVI wysłał kiedyś mocny list do szwajcarskiego rabina Arie Foglera. Podkreślił w nim, że „nie ma jedności między chrześcijaństwem a judaizmem”. List zostanie zamieszczony w książce Elio Guerriego, biografa papieża, która wkrótce ma zostać wydana.

konto usunięte
z
nczas.com
dodany: 12.05.2019, 06:51:39
  • 141
  • #
    swiat
  • #
    europa
  • #
    izrael
  • #
    zydzi
  • #
    religia
  • #
    wiara
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 18:31:51
  • 2
@zigibombes: Nie. Przekonanie o bóstwie Jezusie pojawia się już w Ewangelii Jana, spisanej gdzieś na przełomie pierwszego i drugiego wieku naszej ery, więc to przekonanie jest znacznie starsze.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 18:37:47
  • 0
@AsWywiaduRadzieckiego: Warto tu wspomnieć, że ideologia białego nacjonalizmu narodziła się wśród WASP-ów, którzy tradycyjnie do Słowian odnosili się dość niechętnie, niekiedy nawet nie uważali ich za białych. Dzisiaj co prawda osoby deklarujące się jako biali nacjonaliści oficjalnie odżegnują się od antyslawizmu, aczkolwiek w praktyce ciągle takie klimaty wśród nich istnieją, o czym świadczy choćby ogromna popularność bzdurnego pseudodokumentu "Adolf Hitler: The Greatest Story Never Told" w środowiskach alt-right (w skrócie:
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 18:51:05
  • 0
@sebasan: Ciekawostka - islam w początkach swojego istnienia był postrzegany jako zwykła chrześcijańska herezja, nie zaś odrębna religia. Jeszcze Jan Damasceński na przełomie VII i VIII wieku wymienia islam (który określa mianem herezji izmaelitów) jako jeden z heretyckich chrześcijańskich sekt. W źródłach syriackich, islam zaczyna być postrzegany jako odrębna niechrześcijańska religia dopiero w połowie IX wieku.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 19:04:31
  • 1
@zigibombes: Pomieszanie z pokręceniem.

Jezus czyni cuda w wszystkich czterech ewangelicznych kanonicznych.

I co masz na myśli, że Ewangelia Jana nie opisuje Jezusa jako człowieka?

6914

Tylko nie mów nikomu - premiera

Tylko nie mów nikomu - premiera

Dokument Tomasza Sekielskiego.

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 11.05.2019, 12:30:24
  • 894
  • #
    polska
  • #
    filmy
  • #
    film
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 00:31:30
  • 0
@OnufryZagloba: Z 1 i 3 się zgadzam, z 2 nie za bardzo. Nie wierze, by sama abstynencja seksualna była w stanie zrobić z normalnego zdrowego mężczyzny pedofila. Gdyby tak było, to na wykopie mielibyśmy masę p-------w, na tagach przegryw i redpill. Więc nie sądzę, by to celibat był przyczyną pedofili wśród księży. Myślę, że chodzi raczej o fakt, że osoby o pedofilskich skłonności szukają zawodów, w których łatwo o kontakt

1273

Ksiądz Dariusz O. ma dożywotni zakaz pracy z dziećmi. Nic sobie z tego nie...

Ksiądz Dariusz O. ma dożywotni zakaz pracy z dziećmi. Nic sobie z tego nie...

Ksiądz Dariusz O. został skazany za molestowanie nieletnich. Otrzymał sądowy dożywotni zakaz pracy z dziećmi. Tomasz Sekielski w filmie "Tylko nie mów nikomu" ujawnia, że duchowny łamie zakaz. Na nagraniu

starnak
z
wiadomosci.wp.pl
dodany: 11.05.2019, 11:30:59
  • 109
  • #
    polska
  • #
    ksiadz
  • #
    dzieci
  • #
    zakaz
  • #
    molestowaine
  • #
    spoleczenstwo
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 12.05.2019, 00:27:20
  • 1
@waydack: W sumie w Biblii hebrajskiej* szatan w sumie nic specjalnie złego nie zrobił. Jest on po prostu oskarżycielem ludzi przed Bogiem. I tak np. w Księdze Hioba oskarża Hioba przed Bogiem o bycie pobożnym tylko na pokaz i dla korzyści, zaś w księdze Zachariasza twierdzi, że Jozue jest niegodny stanowiska arcykapłana. Więc szatan Biblii hebrajskiej to raczej prokurator niż przestępca.

*Biblia Hebrajska - określenie zbioru spisanych w języku hebrajskim
Dolan
Dolan
Dolan
08.05.2019, 09:17:27
  • 1099
#zawszesmieszy #humorobrazkowy #bekazlewactwa
Dolan - #zawszesmieszy #humorobrazkowy #bekazlewactwa

źródło: comment_xinBMqfm4WRY5UGiDt7aKlL5Mzg0NZld.jpg

Pobierz
  • 58
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 18:52:24
  • 0
@dendrofag: Czy jako głęboko wierzący katolik (jak mniemam z Twojego profilu), nie widzisz sprzeczności między katolicyzmem, a hasłami o białej (bądź jakiejkolwiek innej: czarnej, żółtej, czerwonej itp.) supremacji?

Katolicyzm jest z tego co mi wiadomo religią uniwersalną, a nie etniczną.
  • Odpowiedz
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 19:46:03
  • 0
@dendrofag: Ja myślę, że jeśli przez biały suprematyzm, rozumiemy dążenie do wprowadzenia ustroju przypominającego tego obowiązujący do lat 60-tych XX wieku w południowych stanach USA, gdzie nie-biała ludności była w różnym stopniu prawnie dyskryminowana i seperowana od białych, to nie sposób tego pogodzić z katolicyzmem. Zwłaszcza, że katolicyzm czy tego chcemy czy nie zanika w Europie, a rozpowszechnia się dynamicznie w Azji i Afryce, więc kwestią czasu jest sytuacja gdy
  • Odpowiedz

828

Elżbieta II gości króla monarchii która torturuje i morduje szyitów

Elżbieta II gości króla monarchii która torturuje i morduje szyitów

Brytyjska Królowa z przywódcą sunnickiego, pro-saudyjskiego reżimu który więzi, prześladuje, torturuje i morduje szyitów.

konto usunięte
z
theguardian.com
dodany: 10.05.2019, 19:55:14
  • 101
  • #
    swiat
  • #
    4konserwy
  • #
    uk
  • #
    arabiasaudyjska
  • #
    iran
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 03:33:12
  • 23
@Brzytwa_Ockhama: Juan Carlos, były król Hiszpanii, odebrał wykształcenie zbliżone do postulowanego przez Ciebie, co więcej sztuki rządzenia krajem był uczony przez samego generała Franco, który chciał by po jego śmierci, Juan kontynuował jego politykę. A jak wyglądały jego rządy wiadomo. I nie mówię tu bynajmniej o roli jaką odegrał w udaremieniu zamachu stanu z 1981, co akurat z mojej demoliberalnej perspektywy jest plusem, ale Ty jako konserwatysta pewnie patrzysz na
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 12:32:51
  • 1
@szaloneneutrino: Czemu wychodzisz z założenia, że demokracja zawsze musi być ch******?
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 13:41:32
  • 2
@szaloneneutrino: A monarchia, gdzie najgorszy kretyn, może rządzić, tylko dlatego, że urodził się w odpowiedniej rodzinie nie jest głupia? Kommodus, Honoriusz, Kaligula, Władysław Herman, Jan bez Ziemi, Ludwik XVI, Mikołaj II, Karol VI Szalony i wiele innych.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 14:18:41
  • -1
@szaloneneutrino: Ale w demokracji takiego kretyna idzie łatwo pozbawić władzy i rozliczyć. W monarchii już tak prosto nie ma. Juan Carlos co prawda abdykował na rzecz syna, ale za nadużycia w trakcie panowania nie można go rozliczyć, bo wg hiszpańskiej konstytucji król jest osobą nietykalną.

Zresztą, jak to jest, że najbogatsze, najstabilniejsze i najlepiej rozwinięte kraje świata to demokracje?
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 11.05.2019, 19:08:48
  • 1
@szaloneneutrino: Podobnie w monarchii, gdzie jedna miernota może zastąpić drugą. Wystarczy popatrzeć na Koreę Północną (będąca de facto monarchią) czy Arabię Saudyjską. Władcy przychodza i odchodza, mijają pokolenia, a syf ciągle taki sam.

Siłą Chin jest przede wszystkim demografia, zaś poziom życia przeciętnego Chińczyka (pomijając partyjnych kacyków i ich rodziny) jest o wiele niższy niż średni europejski.

354

Polskie badania w Egipcie zupełnie zmieniły wizję początków cywilizacji faraonów

Polskie badania w Egipcie zupełnie zmieniły wizję początków cywilizacji faraonów

Polskie wykopaliska w Tell el-Farcha zmieniły wizję początków cywilizacji faraońskiej. Odkryto tam m.in. jeden z najstarszych na świecie browarów czy unikatowe złote figurki sprzed ok. 5 tys. lat. W piątek w Poznaniu naukowcy obchodzą 20-lecie tych wykopalisk. (DUŻA GALERIA ZDJĘĆ!)

Zwiadowca_Historii
z
zwiadowcahistorii.pl
dodany: 09.05.2019, 20:05:23
  • 33
  • #
    nauka
  • #
    archeologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    historia
  • #
    zwiadowcahistorii
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 12:14:13
  • 34
Odkrycie bardzo ciekawe, ale nie rewelacyjne. Już wcześniej przypuszczano, że w Dolnym Egipcie w okresie predynastycznym mogło istnieć jakieś lokalne królestwo, ale brakowało twardych dowodów, co poniekąd było rezultatem specyfiki warunków naturalnych Delty Nilu, niesprzyjających zachowaniu starożytnych przedmiotów - nie jest przypadkiem, że badania archeologiczne w Egipcie koncentrują się głównie w Górnym Egipcie. Teraz nareszcie mamy te twarde dowody.

Przy okazji, warto by wspomnieć o prof. Kazimierzu Michałowskim - jednym z najwybitniejszych
  • 9
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 12:58:20
  • 4
@jagged: Interesuje Cię też okres bizantyński czy tylko dzieje od podboju arabskiego?
Jeśli chodzi o dzieje Egiptu muzułmańskiego, to na poczatek polecam:
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/168635/historia-egiptu-od-podboju-arabskiego-do-czasow-wspolczesnych

Napisana bardzo przystępnym językiem, szybko się czyta i pozwala zdobyć ogólną orientację w dziejach Egiptu muzułmańskiego. Sporo informacji o Egipcie muzułmańskim można też znaleźć w różnych historiach Arabach (np. "Arabach" Danecki czy "Historii Arabów" Hittiego). Jeśli zaś chcesz wejśc to w głębiej, to polecam dwutomową "The Cambridge
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 13:23:41
  • 0
@wankiel: W sumie fakt, że pierwsi faraonowie zjednoczonego Egiptu czynili szereg ustępstw wobec północy, a w za II dynastii doszło nawet do chwilowej secesji Dolnego Egiptu, sugeruje, że istniała tam siła, z którą należało się liczyć, a polscy archeolodzy właśnie ostatecznie to potwierdzili.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 13:29:22
  • 1
@MemowyNekromata: Nie ma co na to liczyć. Nauczanie historii starożytnej w szkołach kuleje. Podręczniki koncentrują się głównie na Grecji i Rzymie, a starożytny Bliski Wschód jest omawiany mocno skrótowo. Jeśli kogoś interesuje Egipt, Mezopotamia, Hetyci czy starożytny Izrael, to musi samodzielnie zdobywać wiedzę, bo z programu nauczania, nawet na historii rozszerzonej, niewiele wyniesie.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 13:59:14
  • 6
@Walther00: Krytyka źródeł tak zwana. Myślę, że nauka historii zamiast podawać suche fakty, powinna nauczyć przede wszystkim myśleć historycznie. Np. wiemy, że bitwa pod Grunwaldem miała miejsce w 1410, ale skąd to wiemy? Uczniowie powinni wiedzieć na czym opiera się i z czego pochodzi nasza wiedza historyczna, nie zaś wkuwać na blachę setki dat i nazw własnych. Ważne jest zrozumienie, a nie pamięciówka. To właśnie brak wiedzy o metodologii badań
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 14:03:14
  • 1
@wankiel: Rewolucyjne, oczywiście. Przepraszam za mylną terminologię.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 17:17:22
  • 0
@ropppson: Bądźmy poważni.

550

Druga wojna punicka w świetle relacji Polibiusza – część I

Druga wojna punicka w świetle relacji Polibiusza – część I

Drugie starcie między Kartagińczykami a Rzymianami miało miejsce w latach 218-201 (p.n.e.) przed Chrystusem. Geniusz oraz osobisty talent punickiego wodza Hannibala niemal doprowadził do upadku starożytnego Rzymu. Dzięki determinacji i chęci przetrwania Rzymianom udało się odeprzeć wrogi najazd.

sropo
z
historykon.pl
dodany: 10.05.2019, 09:24:56
  • 45
  • #
    historykon
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
  • #
    wojna
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 11:35:03
  • 18
@zigibombes: Celtowie też zdobyli Rzym w 389 p.n.e, ale Republika po kilku dekadach zapaści ekonomicznej i politycznej podniosła się, odrobiła straty i na nowo przystąpiła do ekspansji. Inna sprawa, że Celtowie ograniczyli się do zrabowania wszystkiego co się dało, po czym się wycofali, zaś bardziej zajadły nieprzyjaciel jak np. Hannibal, mógłby np. zburzyć miasto i wymordować lub sprzedać w niewolę ludności.

Świat bez Rzymu? Możliwe, że gdyby nie stagnacja naukowa
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 10.05.2019, 13:52:20
  • 12
@NoOne3: Słabość militarna Kartaginy, podobnie jak zresztą monarchii hellenistycznych, w stosunku do Rzymu, była pochodną systemu rekrutacji wojska. Zarówno Kartagińczycy jak i władcy hellenistyczni opierali się na najemnikach, rekrutowanych na potrzeby kampanii ze skarbu państwa. Wystawienie takowej armii, zwłaszcza o większych rozmiarach, było po pierwsze bardzo kosztowne, po drugie wymagało sporo czasu, nie mówiąc już o konieczności łatwego dostępu do obszarów, z których można najemników rekrutować (np. Azji Mniejszej). Wreszcie,

512

W torbie szamana sprzed 1000 lat wykryto ślady licznych środków psychoaktywnych

W torbie szamana sprzed 1000 lat wykryto ślady licznych środków psychoaktywnych

Od zarania dziejów ludzie na całym świecie używali substancji roślinnych do zmiany percepcji. W południowej Boliwii badacze natrafili na torbę szamana, w której znaleźli ślady środków psychotropowych wraz z zestawem akcesoriów służących do ich zażywania. Znalezisko liczy sobie około 1000 lat.

CzarnyFlamaster
z
dzienniknaukowy.pl
dodany: 08.05.2019, 11:34:07
  • 98
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 09.05.2019, 16:19:17
  • 2
@pafcyk: To wcale nie jest takie różowe. W większości tradycyjnych społeczności, szaman co prawda otrzymuje za swoje usługi (jeśli można to tak powiedzieć) pewne datki, jednak są oni zbyt niskie, by się z nich utrzymać, dlatego też szaman musi on jak inni członkowie plemienia polować, łowić ryby, uprawiać ziemię itp. Co więcej np. u Eskimosów i Czukczów, szaman nie czerpie z swojej działałności żadnych korzyści materialnych, gdyż wierzą, że gdyby
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 09.05.2019, 18:54:04
  • 1
@pafcyk: Z czego? Nie jestem etnografem ani religioznawcą, informację na temat szamanizmu z postu wyżej zaczerpnąłem z:
ArchilochzParos - @pafcyk: Z czego? Nie jestem etnografem ani religioznawcą, informac...

źródło: comment_OanBaXoef7GxMwCt15v26fWMhvIhUVNe.jpg

Pobierz
lakukaracza_
lakukaracza_
lakukaracza_
08.05.2019, 16:18:44
  • 7
#bekazjudaizmu no i #bekazkatoli bo w końcu Stary Testament też lubią.

Ciekawy dokument o prawdziwej biblijnej archeologii. Trwa ponad 2h ale warto imo.

John McCarthy udał się do Izraela chcąc dowiedzieć się, czy wczesna historia narodu żydowskiego opowiedziana w Starym Testamencie została oparta na faktach. W tym celu McCarthy zaplanował serię spotkań oraz wizyty na stanowiskach archeologicznych


Gdyby
lakukaracza_ - #bekazjudaizmu no i #bekazkatoli bo w końcu Stary Testament też lubią....
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 08.05.2019, 21:22:59
  • 0
@Toomoo: Interpretacja tego przedstawienia wcale nie jest pewna. Jedni badacze w tym faktycznie Jahwe z Aszerą, ale są też tacy, którzy twierdzą, że to przedstawienie króla Judy z małżonką, być może nawet w konwencji karykatury
@lakukaracza_: Z podobnych klimatów polecam "The Bible Unearthed" Finkelsteina i Sibermana.
  • Odpowiedz
H.....r
H.....r
konto usunięte 03.05.2019, 23:26:21 via Android
  • 10
#heheszki #humorobrazkowy #lgbt
H.....r - #heheszki #humorobrazkowy #lgbt

źródło: comment_hkO2G9VWaKZJIQuKAfjcIM5MGgJwAM0c.jpg

Pobierz
  • 18
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 04.05.2019, 16:01:01
  • 0
@Holenderski_Ser: Picie gorących plynów (np. herbaty) jest związane z zwiększnym ryzykiem zachorowania na nowotwory gardła. Picie herbaty jest więc chorobą?
  • Odpowiedz
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 04.05.2019, 18:44:15
  • 2
@Holenderski_Ser: Masturbacja, s--s analny, s--s oralny, używanie antykoncepcji itp. też nie służą rozmnażaniu, więc wg Ciebie są chorobą/zaburzeniem popędu seksualnego?

Zresztą to nie jest tak, że ewolucja idzie zawsze na maksymalizację ilości wydawanego potomstwa. Polecam poczytać o ewolucji menopauzy.
  • Odpowiedz
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 04.05.2019, 19:01:21
  • 6
@Holenderski_Ser: W takim razie zaburzeniem normu jest też leworęczność, rude włosy bądź nieumiejętnośc składania języka w rurkę. Jakie leczenie proponujesz dla leworęcznych i rudych? xD
  • Odpowiedz

508

Maryja chciała być nazywana Królową Polski

Maryja chciała być nazywana Królową Polski

To sama Maryja chciała, by nazywać Ją „Królową Polski” - powiedział ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, nawiązując do objawień maryjnych z 1608 roku oraz przypadającej 3 maja Uroczystości NMP Królowej Polski. Jej główne obchody odbędą się dziś na Jasnej...

Lukardio
z
ekai.pl
dodany: 03.05.2019, 10:36:38
  • 290
  • #
    polska
  • #
    neuropa
  • #
    rakcontent
  • #
    bekazkatoli
  • #
    dzbanywiary
  • #
    konstytucja
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 03.05.2019, 18:38:14
  • 5
@Graf_Spee: @diogene: W Księdze Rodzaju nigdzie nie pojawia się szatan. Biblia hebrajska nigdzie nie utożsamia węża, który kusił Ewę z szatanem. Wąż to po prostu wąż, jedno z zwierząt, stworzonych przez Jahwe, wyróżniające się sprytem i zdolnością mówienia, ale ciągle po prostu zwierze, nie zaś upadły anioł czy coś w ten deseń. Pierwszym tekstem utożsamiającym węża z Księgi Rodzaju z szatanem jest dopiero deuterokanoniczna Księga Mądrości, spisana w
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 03.05.2019, 21:15:51
  • 2
@Igor_x: Zresztą w Biblii hebrajskiej szatan wcale nie jest postacią tak jednoznacznie negatywną, jak w późniejszych pismach deuteronokanonicznych i Nowym Testamencie. Nie jest on tam kusicielem czy sprawca zła, lecz oskarzycielem ludzi przez Bogiem. Dobrze widać to w Księdze Hioba, gdzie oskarża on Hioba o bycie pobożnym tylko dla korzyści materialnych lub w Księdze Zachariasza, gdzie oskarża Jozuego o bycie niegodnym stanowiska arcykapłana.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 04.05.2019, 15:25:57
  • 1
@Graf_Spee: 1. Potop światowy pozostawiłby ślady wykrywalne geologicznie, nic takiego nie odkryto. Jeśli juz doszukiwać się historycznego tła dla różnych opowieści o potopie, to pewnie był to wylew jakieś lokalnej rzeki.
2. Pogląd, że Mojżesz jest autorem pierwszych pieciu ksiąg Biblii został odrzucony juz w XVIII wieku, a pewne wątpliwości pojawiały się już w średniowieczu. Dzis wiemy, że Piecioksiąg/Tora tj. pięc pierwszych Ksiąg Biblii, opisujących historię od stworzenia świata po

1227

Transwestyci maja prawa oglądać dziewczyny nago w szatniach szkolnych.

Transwestyci maja prawa oglądać dziewczyny nago w szatniach szkolnych.

Pamiętacie sprawę, nastolatki która była oburzona, ze chłopak tranwestyta przygląda się jej jak sie rozbiera. Sąd własnie wydał wyrok, że nie ma ona prawa do prywatności, ponieważ prawnie chłopak jest teraz kobietą. Wiec nie powinno byc różnicy w traktowaniu.

sirTWARDOWSKY
z
thebridgehead.ca
dodany: 03.05.2019, 20:06:22
  • 288
  • #
    swiat
  • #
    kultura
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 04.05.2019, 15:07:41
  • 0
@Trojden: Z tym bydłem jako określeniem dobrobytu, ciekawa sprawa, biorąc pod uwagę, że podobna sytuacja występuje także w innych językach indoeuropejskich. Łaciński wyraz pecunia - pieniądze pochodzi od łacińskiego pecus - bydło, podobnie jak sanskryckie gomat - bogactwo od go - krowa.

607

Żydzi upamiętniają Holokaust b---------c Gazę

Żydzi upamiętniają Holokaust b---------c Gazę

Izrael przeprowadził bombardowania największego obozu koncentracyjnego na świecie... w Dzień Pamięci o Holokauście.

konto usunięte
z
mobile.almasdarnews.com
dodany: 02.05.2019, 12:28:42
  • 58
  • #
    polityka
  • #
    swiat
  • #
    zydzi
  • #
    palestyna
  • #
    gaza
  • #
    4konserwy
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 19:29:27
  • 0
@JakubWedrowycz: @MiKeyCo: Polecam zapoznać się nie tylko z treścią Księgi Estery, lecz też jej kontekstem historycznym. To midrasz mający pokazać troskę Boga o jego lud, nie zaś narracja historyczna. Nie ma dowodów na istnienie Estery i Hamana, perskiego planu eksterminacji Żydów czy de facto wojny domowej między Żydami, a nie-Żydami w państwie Achemenidów.

To, że coś jest odnotowane w źródle, nie implikuje automatycznie historyczności tego. Należy dokonać krytyki
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 19:37:42
  • 2
@JakubWedrowycz: Tak. Taki jest konsensus historyków zajmujących się starożytnym Izraelem. Epoka patriarchów, niewola egipska, podbój Kanaanu, epoka sędziów to swego czasu rodzaju dzieje bajecznego czy też wymyślona historia, podobne do naszych opowieści o Popielu zjedzonym przez Myszy i Wandzie, która nie chciała Niemca.
Dawid i Salomon są już raczej postaciami historycznymi, aczkolwiek ich rola i znaczenie były znacznie mniejsze niż opisuje to Biblia.

Księga Estera to zaś moralizująca opowiesć o
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 19:43:49
  • -4
@MiKeyCo: W kościele katolickim jest święto Wniebowzięcie Maryi. Czy fakt istnienie takiego święta dowodzi historyczności tego wydarzenia? Oczywiście, że nie, dowodzi tylko istnienia wiary czy też przekonania o wniebowzięciu Maryi.

Zresztą powiązanie Purim z opowieścią o Esterze wydaje się wtórne. To podobna historia co z Paschą, którą u swoich poczatków nie miała nic wspólnego z opowieścią o wyjściu z Egiptu.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 20:04:37
  • -3
@MiKeyCo: Nie rozmywanie tematu, tylko wykazanie braku logiki w Twoim wywodzie, probującym dowodzić historyczności wydarzenia na podstawie istnienia święta go upamiętniającego.

I nie świętuje eksterminacji Persów, tylko ocalenia swojego narodu. Według narracji Księgi Estery, król najpierw dał rozkaz eksterminacji Żydów, a potem nie mogąc go odwołać, wydał jednak rozkaz pozwalający się Żydom bronić. I te 75 tysięcy trupów to efekt walk między broniącymi się Żydami, a Persami ich atakującymi. Nie
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 20:07:18
  • -3
@JakubWedrowycz: By dowieść potęgi Boga, który by potrafi wyzwolić swój lud z najgorszych opałów. Cel całej historii jest teologiczny. Równie dobrze mógłbyś spytać czemu Wolter nakazuje swojemu Kandydowi przejść różne cierpienia i upokorzenia w swojej powiastce filozoficznej. Cel bardzo podobny, bo filozoficzny (dowieść niedoskonałości świata, wbrew pozytywnej teodyceai Leibniza), a forma jest do tego celu wtórna.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 02.05.2019, 20:13:39
  • -3
@JakubWedrowycz: Nie, po prostu Ty nie rozumiesz konwencji gatunku literackiego. Zresztą nawet dzisiejsi Żydzi świętujący PUrim nie twierdza, że Księga Estera odpowiada prawdzie historycznej:

https://www.myjewishlearning.com/article/the-book-of-esther/
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 03.05.2019, 16:10:37
  • -1
@deviator: Generalnie jestem zwolennikiem niesienia kaganka oświaty, ale chyba masz rację, że tu akurat przesadziłem, wdając się w dyskusję z jednostkami nieedukowalnymi.

Generalne podejście do ludzkiego życia, jak piszesz, zmieniało się przez lata. Dziś rząd, który strzelałby do protestujących, zostałby powszechnie potępiony za zbrodniczy, tymczasem w starożytności egipscy faraonowie czy królowie asyryjscy w swoich stelach i inskrypcjach, umyslnie zawyżali liczbę zabitych i pojmanych wrogów, by zademonstrować ogrom swojej zwycięstwa i
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 03.05.2019, 17:15:23
  • -1
@MiKeyCo: Holocaust miał miejsce w starożytności? xD

Wróć do podstawówki, bo wiedza o tym, że starożytność kończy się omównie w 476 prawie tysiąc lat przed wybuchem II Wojny Światowej to poziom 5 klasy podstawówki.

884

Kruszwil promuje scam - daje 50 zł za dowód osobisty - na czym polega przekręt?

Kruszwil promuje scam - daje 50 zł za dowód osobisty - na czym polega przekręt?

Marek Kruszel i Łukasz Wawrzyniak zarabiają na nieświadomych widzach. Obiecują 50 zł za przelanie na ich konto kryptowaluty Stellar, która jest warta kilka razy więcej.

dailykrypto
z
tubexd.pl
dodany: 03.05.2019, 14:00:18
  • 148
  • #
    youtube
  • #
    wykop
  • #
    afera
  • #
    danielmagical
  • #
    kruszwil
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 03.05.2019, 16:39:21
  • 4
@UFC_Jest_W_Dupie: Może jakaś informacja do Urzędu Skarbowego? Wątpię by rozliczał się z tego z fiskusem.

506

Są kalekami bo w poprzednim życiu byli źli - piękno Hinduizmu w Nepalu

Są kalekami bo w poprzednim życiu byli źli - piękno Hinduizmu w Nepalu

Relacja osoby która spędziła 2 tygodnie w ośrodku dla osób niepełnosprawnych w Nepalu. Jeśli rodzi się chore dziecko - trzyma się je w klatce/zamkniętym pokoju, lub wyrzuca na ulicę by tam umarło. Jak to dobrze, ze urodziliśmy się w Chrześcijańskim ciemnogrodzie.

konto usunięte
z
steempeak.com
dodany: 30.04.2019, 15:25:42
  • 196
  • #
    azja
  • #
    swiat
  • #
    podroze
  • #
    4konserwy
  • #
    religia
  • #
    bekazlewactwa
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 01.05.2019, 11:50:41
  • 5
@SpokojnyLudzik: @Keris: Zgodnie z ideą karmy tych najgorszych czeka los jeszcze gorszy niż reinkarnacja w postaci zwierzęcia, mogą bowiem odrodzić się w miejscu zwanym naraka czyli hinduskim piekle, gdzie przechodzą różne wymyślne tortury, dopóki nie wyczerpią swojej złej karmy
ArchilochzParos - @SpokojnyLudzik: @Keris: Zgodnie z ideą karmy tych najgorszych czek...

źródło: comment_gZ97QS4tPwzs9Fqr5ZzwkP3W1GFg2pQr.jpg

Pobierz

1157

Ambasador Izraela pokazał Biblię w ONZ: to nasz akt własności ziem palestyńskich

Ambasador Izraela pokazał Biblię w ONZ: to nasz akt własności ziem palestyńskich

Na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ nagle wyciągnął Biblię i powiedział że to akt własności całej "Krainy Izraela", włączając żydowskie osiedla w okupowanym Zachodnim Brzegu xD

konto usunięte
z
jpost.com
dodany: 30.04.2019, 10:53:48
  • 251
  • #
    swiat
  • #
    zydzi
  • #
    palestyna
  • #
    4konserwy
  • #
    wojna
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 13:39:00
  • 18
@slx2000: Nie do końca. Diaspora żydowska żyła w Egipcie, począwszy od Epoki Późnej do wojny Kwietusa i to jest dobrze udokumentowany fakt. Jednak nawet Epoka Późna to okres zbyt późny na wyjście z Egiptu. Cała historia o niewoli egipskiej i cudownym wybawieniu z niej to mit, nie mający pokrycia w faktach historycznych. Jeśli przyjąc - jak chcą różni chrześcijańscy apologeci - że Exodus miał miejsce za Nowego Państwa (co zasugerowała
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 13:42:39
  • 14
@Kaczypawlak: Wpływ egipskiego kultu Atona na monoteizm Żydów to kiedyś modna, ale generalnie bzdurna hipoteza. Z prostego powodu - Echnaton, który odrzucił tradycyjne bóstwa egipskie na rzecz kultu Atona panował w drugiej połowie XIV wieku p.n.e, a Żydzi stali się wyznawcami Jahwe dopiero ok. IX wieku p.n.e. Czyli mamy przerwę ponad pięciu wieków między jednym, a drugim. Przy okazji ciekawy jest fakt, że żaden z biblijnych patriarchów, sędziów czy nawet
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 14:10:09
  • 2
@toksic: Nie, Izraelici to według biblijnej opowieści, potomkowie dwunastu synów Jakuba zwanego też Izraelem, nie zaś wszyscy potomkowie Adama i Ewy.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 14:11:29
  • 2
@swietlowka: Dziwnym trafem trafem obiecany obszar pokrywa się z zasięgiem perskiej satrapii zaeufrackiej :-) Dobrze to pokazuje, że ostateczna redakcja Tory przypada dopiero na czasy perskie.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 16:00:32
  • 7
@Mecowaty: Ja starożytnym Bliskim Wschodem interesują się raczej hobbystycznie, jeśli chcesz poczytać na ten temat, polecałbym bardziej kogoś, kto zajmuje się tym zawodowo. Z swojej strony, rekomendowałbym na początek dwie książki. Pierwsza to "The Bible Unearthed" Finkelsteina i Silbermana. Książka dwóch izraelskich archeologów, która konfrontuje biblijną opowieść o początkach Izraela z tym, co wiemy o nim dzięki badaniom archeologicznym. Napisana bardzo przystępnym językiem. Streszczenie najwazniejszych tez autorów masz tutaj, a
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 17:18:56
  • 3
@Kaczypawlak: Strasznie to naciągane. Nie lepiej uznać, że to zjawiska niezależne? Zwłaszcza, że mimo, że jak już wspomniałem, choć kult Jahwe jest poświadczony od IX wieku p.n.e, to o ścisły monoteizm u Żydów jest jeszcze późniejszy, jeszcze w V wieku p.n.e. egipscy Żydzi czcili obok Jahwe, także Anat-Jahu jako jego małżonkę.

Po co wyznawcy Atona mieli by uciekać z Egiptu do Palestyny po śmierci Echnatona? Aton był jednym z tradycyjnych
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 18:16:08
  • 4
@Kaczypawlak: A według Kadłubka, Leszko wojował z Rzymianami i nawet poślubił siostrę Cezara. Mojżesz to postać historyczna w takim samym stopniu jak Eneasz, Merlin czy król Popiel, zjedzony przez myszy. Generalnie, biblijne dzieje Izraela aż do czasów mniej więcej ustanowienia monarchii, to swego rodzaju historia bajkowa czy też historia wymyślona, coś pokroju naszych opowieści o Wandzie, która nie chciała Niemca i Lechitach wojujących z Aleksandrem czy rzymskich legend o uciekającym
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 18:27:23
  • 3
@Kaczypawlak: O Mojżeszu już wyżej napisałem, więc nie będę powtarzał. Odpowiem na pozostałe Twoje zarzuty czy też wątplwiości. Jestem ciekaw na jakiej podstawie autorzy tej strony, wyliczyli kiedy powstała Arka Przymierza, zwłaszcza dokładność ich dat zastanawia. W badaniu nad cywilizacjami tak dobrze udokumentowanymi w źródłach pisanych jak Egipt i Mezopotamia dla II tysiąclecia p.n.e. nie ma absolutnie pewnych co do roku dat, lata panowania faraonów z Nowego Państwa czy kasyckich
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 18:33:40
  • 3
@Kaczypawlak: 1. A co mają Germanie do Bliskiego Wschodu? Przykład z pieśni o Nibelungach miał zademonstrować jakimi prawami rządzi się pamięć zbiorowa i tradycje różnych kultur. Zacytowana przez Ciebie Iliada owszem zawiera ślady wspomnień o realiach Grecji mykeńskiej (Troja, złote Mykeny, rydwany), aczkolwiek miesza to z realiami Grecji archaicznej (choćby żelazo, kult Dionizosa, polis) do tego stopnia, że nikt nie używa poematów homeryckich do rekonstrukcji historii politycznej Grecji mykeńskiej, za
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 18:44:01
  • 1
@Kaczypawlak: Jak najbardziej. Hieroglify od tak sobie latały. Typowo egipskie przedmioty (np. skarabeusze) spotykamy często na ... minojskiej Krecie. Zresztą Palestyna i spora cześć Syrii podlegaly Egiptowi w II tysiącleciu p.n.e., ich władcy korespondowali z faraonami, czego rezultatem są choćby słynne listy z Amarna, zaś egipscy gubernatorzy rezydowali w Gazie i Kumidi Jeden z władców Byblos (sprawdź sobie na mapie gdzie to jest) z schyłku epoki brąza, pochował się w
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 18:56:58
  • 3
@Kaczypawlak: Ok, egipski eksperyment z monolatrią to druga połowa XIV wieku p.n.e., kult Jahwe jest udokumentowany od IX wieku p.n.e, początki żydowskiej monolatrii to jakoś VII wiek p.n.e. (reformy Jozjasza), konsekwentny monoteizm to dopiero czasy drugiej świątyni. Więc udowodnij, że

a)egipscy kapłani Atona uciekli z Egiptu po śmierci Echnatona i załoyli kolonia w Palestynie, która przetrwała nienaruszona chaos przełomu epoki brązu i żelaza
b)żyli w ukryciu siedem wieków
c)po siedmiu wiekach wyszli z
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 19:05:07
  • 2
@Kaczypawlak: Z życiem wiecznym i sądem ostatecznym już totalnie pojechałeś. W Biblii Hebrajskiej mamy taką koncepcję, że wszyscy zmarli niezależnie od tego czy byli dobrzy czy źli, idą do Szeolu, gdzie pędzą ponurą egzystencję jako pozbawione tożsamości i radości życia cienie. Wszelkie kary i nagrody za dobre czy złe czyny mają miejsce wyłącznie za życia, nie po śmierci. Taki jest pogląd Biblii Hebrajskiej na życie pozagrobowe, która notabene poświęca życiu
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 19:13:05
  • 3
@Kaczypawlak: O życiu pozagrobowym i sądzie, który był przykładem totalnie bezsensownym, masz już wyżej, tymczasem co do Krety. Pisałem o niej, bo z tego co zrozumiałem z Twoich wypowiedzi, twierdziłeś, że pewne ślady kultury/religii egipskiej (moim zdaniem mocno naciągane) w Biblii, muszą automatycznie implikować historyczność wyjścia z Egiptu. Cytując to, chciałem pokazac, że kulturowe wpływy Egiptu (moim zdaniem dość wątłe), można wyjaśnić logicznie, nie zakładając Exodusu. Jeśli źle zrozumiałem Twój
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 30.04.2019, 19:26:35
  • 2
@Kaczypawlak: Ok, to sorry. Wybacz, tak to jest, jak się pisze dużo i szybko. Może ograniczmy się do jednej odpowiedzi na jedną odpowiedź? Bo inaczej, szybko stracimy nawzajem swój tok rozumowania i będziemy polemizować z własnymi chochołami, zamiast argumentami drugiej strony, a to nie ma sensu.

Czemu sobie zostawili taką opowieść? Można by spytać czemu Rzymianie wymyślili sobie historię o pochodzeniu od ucikinierów z płonącej Troi? Czemu swoją mitologiczną genealogię,

711

Pomnik Chrystusa we krwi ofiar zamachu. Internet obiegło wymowne zdjęcie...

Pomnik Chrystusa we krwi ofiar zamachu. Internet obiegło wymowne zdjęcie...

Co najmniej 215 zabitych i ponad 500 rannych – to krwawy bilans ośmiu eksplozji na Sri Lance. Cierpienie i śmierć chrześcijan w wymowny sposób obrazuje zdjęcie, jakie obiegło media elektroniczne w Wielką Niedzielę.

Smog_Warszawski
z
m.pch24.pl
dodany: 22.04.2019, 04:10:58
  • 100
  • #
    swiat
  • #
    wiara
  • #
    zamach
  • #
    srilanka
  • #
    islam
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 22.04.2019, 16:26:59
  • 2
@apee: Bzdury. Jako "muslim conquest battles" oznaczono wszystkie starcia między państwami muzułmańskimi, a chrześcijańskimi nawet jeśli były to zwykłe przygraniczne utarczki bez podłoża religijnego. Tymczasem jako "crusade battles" oznaczono tylko bitwy z okresu krucjat i to nie wszystkie, bo brakuje np. oblężenia Damietty przez krzyżowców w czasie V krucjaty. Co więcej, nie oznaczono np. krucjat antyhusyckich, skierowanych przeciw katarom czy tzw. krucjat północnych
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 22.04.2019, 19:14:44
  • -1
@LaurenceFass: Tylko, że te konflikty nie miały podłoża religijnego. Wojny religijne sensu stricte, porównywalne z tymi np. w XVI-wiecznej Europie, były w politeistycznej starożytności nieznane.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 23.04.2019, 06:36:43
  • -1
@LaurenceFass: 1. Nigdzie nie wspomniałem o wojnie trzydziestoletniej, więc walczysz z chochołem. Sama wzmianka o "XVI-wiecznej Europie" powinna Ci to zasugerować (wojna trzydziestoletnia wybuchła w 1618, a więc już XVII wieku). MIałem na myśli choćby wojny religijne między katolikami, a hugenotami w XVI-wiecznej Francji.
2. Biblia (Stary ani Nowy Testament) również nigdzie nie zakazuje niewolnictwa. Owszem, są przepisy je łagodzące (rok jubileuszowy itp) aczolwiek samo niewolnictwo jako takie jest aprobowane.
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 23.04.2019, 07:34:19
  • -2
@LaurenceFass: Nie, ograniczenie niewolnictwa w Rzymie nie wynikał z wpływu chrześcijaństwa, lecz po prostu ustania podbojów, które wcześniej dostarczały wielkiej liczby niewolników. Zresztą ten znaik niewolnictwa też w sporym stopniu jest dyskusyjne, biorąc pod uwagę, że w późnym Cesarstwie przywiązano do ziemi kolonów, praktycznie sprowadzając ich do statusu jaki wcześniej mieli niewolnicy. Zrobił to nie kto inny, tylko pierwszy chrześcijański cesarz Konstantyn, a jego równiez chrześcijańscy następcy, jeszcze bardziej ograniczali
ArchilochzParos
ArchilochzParos
ArchilochzParos 23.04.2019, 08:12:33
  • -2
@LaurenceFass: Nie. Stan niewolników byl dziedziczny, ale też ich często niewolników wyzwalano. Często robiono to w testamentach, przy okazji wojen domowych w późnej republice, również się to zdarzało często przy okazji proskrypcji.
W okresie późnej republiki wyzwalanie niewolników stało się tak powszechne, że już Oktawian August wydał prawa ograniczające ten precedur, zresztą w okresie pryncypatu wydano też szereg praw łagodzących położenie niewolników np. zakazujących kastrowania czy prostytutowania niewolników. Więc procent
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 3 z 4
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 17.05.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 20.04.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl