Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko268
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Baltrusch
Baltrusch

Baltrusch

Dołączył 6 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 257
  • Znaleziska 215
  • Mikroblog 42
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 4

531

Jak już zgwałcił i zabił, jadł z lodówek ofiar. Przez 40 lat był nieuchwytny

Pokaż treści 18+

Jak już zgwałcił i zabił, jadł z lodówek ofiar. Przez 40 lat był nieuchwytny

Zakradał się do domów mieszkańców kalifornijskich przedmieść. Swoje ofiary atakował we śnie, terroryzował, gwałcił, a później zabijał. Joseph James DeAngelo.

konto usunięte
z
tvn24.pl
dodany: 25.05.2019, 08:27:37
  • 66
  • #
    swiat
  • #
    usa
  • #
    mordercy
  • #
    kryminalistyka
  • #
    policja
  • #
    seryjnimordercy
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 25.05.2019, 21:58:51
  • 12
@klapsio: znam sprawę bardzo dobrze. Chodzi o stronkę Gedmatch.com gdzie te dane wrzuca się dobrowolnie i nie trzeba nawet sie zgadzać na udostępnianie organom ścigania. Kto się nie zgadza tego DNA nie bierze w tym udziału.

669

Dziewczynka klęcząca przy grobie

Pokaż treści 18+

Dziewczynka klęcząca przy grobie

"Dziewczynka klęcząca przy grobie. To jedno z najbardziej poruszających zdjęć Powstania Warszawskiego 1944 Mogiły powstawały na chodnikach, trawnikach, placach i skwerach, podwórkach i dziedzińcach..."

konto usunięte
z
facebook.com
dodany: 13.05.2019, 19:03:19
  • 80
  • #
    polska
  • #
    powstaniewarszawskie
  • #
    iiwojnaswiatowa
  • #
    warszawa
  • #
    historia
  • #
    europa
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 14.05.2019, 06:47:42
  • 10
@hacerking: spała*. Podczas ataku niemieckich myśliwców na grupę osób zbierających ziemniaki na polu zabita została starsza siostra stojącej na powyższych zdjęciach dziewczyny, Kazimiery Mika. Zdjęcie wykonał amerykański fotograf Julien Bryan. Wiele lat po wojnie Bryan odnalazł ocalałą.
Baltrusch - @hacerking: spała*. Podczas ataku niemieckich myśliwców na grupę osób zbi...

źródło: comment_h9FzxjEFXzbezETI9iYii74icOEAuKia.jpg

Pobierz

308

Korporacyjny wyzysk w średniowieczu, czyli trudy młodych rzemieślników

Korporacyjny wyzysk w średniowieczu, czyli trudy młodych rzemieślników

Życie czeladnika w średniowiecznym mieście nie było usłane różami. 16 godzin pracy dziennie, niepewny lub wręcz niemożliwy awans i często wredny szef to codzienność młodych rzemieślników. Własny warsztat i sława mistrza często pozostawały w sferze marzeń.

Czajna_Seczen
z
tytus.edu.pl
dodany: 21.03.2019, 19:11:24
  • 65
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
  • #
    sredniowiecze
  • #
    ciekawostkihistoryczne
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 22.03.2019, 08:22:27
  • 6
@PC86: jest lepiej niż 10 lat temu, przynajmniej w dużych ośrodkach gdzie jako aplikant możesz liczyć na pensje z rzędu 3-4 tysiące netto (nie mówię o najwyższych dostępnych wynagrodzeniach), więc nie są to przynajmniej głodowe wynagrodzenia, chociaż też niestety nie imponują. W stosunku do wypracowywanego zysku pozostają dość niskie (w porównaniu z wieloma branżami).

Nie jest jakoś szczególnie trudno zostać radcą czy adwokatem. Nie mniej, z cudem graniczy uruchomienie czegoś

407

Poznań-Ławica w morzu odszkodowań za hałas. 70 milionów złotych odszkodowań.

Poznań-Ławica w morzu odszkodowań za hałas. 70 milionów złotych odszkodowań.

Władze poznańskiego portu lotniczego przyznają, że są zalewane wnioskami o odszkodowania od mieszkańców za spowodowanie hałasu. Od 2014 roku lotnisko wypłaciło już 70 mln zł w ramach odszkodowań, a to dopiero półmetek roszczeń.

bijotai
z
rynek-lotniczy.pl
dodany: 19.03.2019, 10:11:14
  • 103
  • #
    polska
  • #
    lotnictwo
  • #
    ekonomia
  • #
    gospodarka
  • #
    ciekawostki
  • #
    finanse
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 20.03.2019, 09:07:31
  • 3
@Czytelnik30: sąd tu nie ma nic do rzeczy. Jeśli nie ma instrumentu żeby nie przyznać to przyzna takie odszkodowanie. Gdybym mimo wszystko (jako sąd) nie przyznał wbrew prawu odszkodowania to narażam się na skuteczne odwołanie, uchyłkę wyroku i tym samym mogę utrudnić sobie np. awans zawodowy. Sądy działają zgodnie z logiką tego systemu, zmień polityków na takich którzy to prawo zmienią. Wtedy może nie bedzie pisania prawa na kolanie.

750

Naukowcy z Oksfordu dowodzą, że gry nie wywołują agresji u nastolatków

Naukowcy z Oksfordu dowodzą, że gry nie wywołują agresji u nastolatków

Naukowcy z Oksfordu przebadali 1000 osób w wieku 14-15 lat, szukając powiązania brutalnych gier z agresją. Stwierdzili, że to nie gry są tutaj problemem, a "agresję" co najwyżej wywołuje tysięczny zgon w Dark Souls III ;) To kolejny ważny głos w tym nieustannie głośnym temacie.

jestemjakijestem1212
z
ithardware.pl
dodany: 14.02.2019, 14:17:39
  • 145
  • #
    swiat
  • #
    rozrywka
  • #
    technologia
  • #
    zainteresowania
  • #
    komputery
  • #
    gry
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 15.02.2019, 08:32:24
  • -1
https://youtu.be/H8ml0VUvuls ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

1188

Czy chłopi byli niewolnikami? Czyli jaki był los chłopów w dawnej Polsce

Czy chłopi byli niewolnikami? Czyli jaki był los chłopów w dawnej Polsce

Jednym z najbardziej przekoloryzowanych (a właściwie to malowanym w ciemnych barwach) obrazów w popularnej historii jest obraz wielowiekowej niewoli chłopskiej – w naszym kraju bardzo żywy. Jest on tak wbity w głowy Polaków, że do okresu funkcjonowania tu gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej ...

sropo
z
historykon.pl
dodany: 11.02.2019, 09:32:18
  • 265
  • #
    historykon
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 11.02.2019, 18:58:20
  • 3
Odpowiem tak - chlopi w dawnej Polsce mieli bardzo różnie. Bardzo ważny był okres, załóżmy, że mówimy o XVII wieku. Wtedy z jednej strony miałeś chłopa na prawie olęderskim, który nie podlegał pańszczyźnie, miał swój samorząd i czasem wżeniał się nawet w drobną szlachtę, a z drugiej strony miałeś typowe popychadło wobec którego szlachcic, szczególne magnat miał w praktyce nieograniczoną władzę. Były też grupy chłopów pasujące się pomiędzy. W miarę dużo luzu
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

811

Przemówienie Jana Olszewskiego podczas głosowania za odwołaniem rządu.

Pokaż treści 18+

Przemówienie Jana Olszewskiego podczas głosowania za odwołaniem rządu.

"Stawką w tej grze jest coś innego (...) pewien obraz Polski; jaka ona ma być, inaczej: czyja ona ma być."

EvilToy
z
vimeo.com
dodany: 08.02.2019, 18:47:33
  • 111
  • #
    polityka
  • #
    polska
  • #
    sejm
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    historia
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.02.2019, 21:31:23
  • 15
Naprawdę nic nie rozumiecie? To przecież nigdy tak nie działa, że jedna opcja całkowicie dobrowolnie oddaje władzę i dodatkowo daje się rozliczyć ze wszystkimi tego konsekwencjami. To by było piękne, ale życie tak nie wygląda. Oddano władzę w sposób miękki, gwarantując partycypację i wpływy. Gdyby się nie dogadano to prawdopodobnie trzeba by było walczyć, krew mogłaby się lać po ulicach. Oczywiście, że to co w konsekwencji dogadania się nastąpiło nie było idealnym
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

373

Willa Alzheimera - wybity lekarz mieszkał we Wrocławiu.

Willa Alzheimera - wybity lekarz mieszkał we Wrocławiu.

Alois Alzheimer to persona wszystkim doskonale znana. Ten niemiecki lekarz znacznie przysłużył się dziedzinom takim jak psychiatria i neuropatologia, a także jako pierwszy opisał chorobę wieku starczego nazwaną później od jego nazwiska Alzheimerem. Niewielu jednak wie, iż doktor...

MiejscaWeWroclawiu
z
miejscawewroclawiu.pl
dodany: 07.02.2019, 16:32:45
  • 75
  • #
    polska
  • #
    wroclaw
  • #
    miejscawewroclawiu
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    historia
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.02.2019, 07:58:34
  • 0
@Superincomprehensible: sami Prusacy nie do końca byli zadowoleni z granic ustalonych po kongresie wiedeńskim (Rosji wbijającej się czopem głęboko na poludnie od Prus Wschodnich) i mieli zakusy podczas I wojny zeby wcielić pozostałą część Wielkopolski, oraz część Mazowsza i Małopolski do swojego kraju. Z grubsza by to odpowiadało sytuacji po III rozbiorze kiedy do Prus nalezała m.in. Warszawa ale też Częstochowa, Łódź itd. Więc fake&gay (i to nie tylko pod

673

Nazwa Słowianie nie pochodzi od słowa "sclavus" (niewolnik). Koniec przekrętu?

Pokaż treści 18+

Nazwa Słowianie nie pochodzi od słowa "sclavus" (niewolnik). Koniec przekrętu?

Nazwa Słowianie wywodzi się z prasłowiańskiego rdzenia slovo, co oznaczało ludzi „swoich” i/lub „znających słowo”, czyli umiejących mówić. Powszechne jest jednak błędne wywodzenie jej od greckiego slávoi, późnołacińskiego sclavus, angielskiego slave, francuskiego esclave – czyli niewolnik.

TYG0DNIK
z
tygodnik.tvp.pl
dodany: 26.01.2019, 07:12:10
  • 217
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    slowianie
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 27.01.2019, 00:01:21
  • 0
Cala dyskusja na wypok dotyczy samego początku artykułu - a czy ktoś przeczytał cały? Bo on mówi o zupełnie czym innym, etymologia nazwy Słowian jest nieistotna.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

536

Już zupełnie nie opłaca się mieszkać w Warszawie. Ceny zwariowały

Już zupełnie nie opłaca się mieszkać w Warszawie. Ceny zwariowały

Porządne, rodzinne mieszkanie, to już ponad 4,5 tys.

Kursz85
z
bezprawnik.pl
dodany: 24.01.2019, 15:09:13
  • 393
  • #
    polska
  • #
    mieszkanie
  • #
    europa
  • #
    gospodarka
  • #
    ciekawostki
  • #
    nieruchomosci
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 25.01.2019, 08:29:37
  • 4
@Masteriks: Mass sporo racji. No, przede wszystkim trzeba dobrze się urodzić.

To już nie sa te czasy przemian ustrojowych kiedy z powietrza weźmiesz pieniądze jak tylko jestes sprytny. A pracą, nawet pracą specjalisty nie dojdzie się z reguły konkretnych pieniędzy. Na inwestycje w mieszkania trzeba miec duzo wolnych srodków. Ten kto kupuje mieszkania żeby je drozej wynajmować wcale nie jest taki cwany. Też mógłbym to zrobić, bo to żadna sztuka.

304

Rudolf Hess okazał się... prawdziwym Rudolfem Hessem

Rudolf Hess okazał się... prawdziwym Rudolfem Hessem

Badania DNA rozwiewają wątpliwości co do tożsamości Rudolfa Hessa, zastępcy Hitlera, który w 1941 roku poleciał do Szkocji, został uwięziony, osądzony w Norymberdze i skazany na dożywocie. Jak pisze na swej stronie internetowej czasopismo "New Scientist" porównanie genomu z próbki krwi pobranej...

sznaps82
z
rmf24.pl
dodany: 22.01.2019, 18:20:48
  • 109
  • #
    iiwojnaswiatowa
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    zainteresowania
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 23.01.2019, 17:49:14
  • 0
@Reiter: wlasnie ktos przebadal próbkę żeby uciszyć takie głosy, bo pojawiła sie doskonala i jedyna chyba okazja żeby przebadać materiał Hessa. Znaleziono krewniaka z tym samym nazwiskiem, porównano Chromosom Y, wyszło to samo. Wiezien Spandau nr 7 to byl Hess. Cała filozofia.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 24.01.2019, 06:59:59
  • 0
@Reiter: probkę krwi pobrali Amerykanie. Gdyby nie skremowano ciała to by dokonano ekshumacji i tak pobrano materiał, ale nie bylo takiej możliwości. Pojawiła się krew to nadeszła okazja. Gdyby został sprzątnięty gdy istniała III Rzesza to by nie było tej próbki krwi. Po genealogii znaleziono pasującego, blisko spokrewnionego Hessa. Zbadano i chromosom Y się zgadza, swoja drogą słowiańskiego pochodzenia R1a-L1029. Oczywiście mogłbym byc jak foliarz i powiedzieć, że pewnie zbadano

523

Na drodze do tragedii – rokosz Lubomirskiego i bitwa pod Mątwami | Część 1

Pokaż treści 18+

Na drodze do tragedii – rokosz Lubomirskiego i bitwa pod Mątwami | Część 1

Rzeczpospolita lat 60. XVII wieku była krajem borykającym się z wieloma problemami. Mieszkańcy rozszarpanego przez szwedzkie wojska państwa z lękiem spoglądali na płonące pogranicze wschodnie, a z żalem – na usamodzielniające się Prusy. Finanse państwa były w opłakanym stanie...

sropo
z
historykon.pl
dodany: 21.01.2019, 10:17:36
  • 36
  • #
    historykon
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    wojsko
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 21.01.2019, 13:09:03
  • 2
@wanghoi: mozna się dowiedzieć czegoś więcej? Takie znalezisko powinno być udokumentowane, przecież tak zachowane szczątki powinny wzbudzić furorę - a o tych żołnierzach słyszę po raz pierwszy.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 21.01.2019, 18:35:55
  • 1
@wanghoi: nie mogę znaleźć nikogo takiego. Można prosić źródło wprost?
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 22.01.2019, 17:07:39
  • 0
@wanghoi: Dzięki!

599

Kraków znów odracza przyjęcie uchwały krajobrazowej

Kraków znów odracza przyjęcie uchwały krajobrazowej

Dlaczego radni odraczają przyjęcie uchwały krajobrazowej? Nie zgadniecie... "Upadłyby wszystkie lokalne firmy reklamowe" - mówi radny Grzegorz Stawowy No tak, niech zostanie syf...

enron
z
krakow.wyborcza.pl
dodany: 18.01.2019, 12:15:27
  • 83
  • #
    polska
  • #
    krakow
  • #
    reklama
  • #
    fucklogic
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.01.2019, 12:37:57
  • 16
@ortofosforan: będzie się to powoli zmieniać, tak myślę,. Janusz prowadzący biznes jeszcze ma takie przeświadczenie, ale jego syn Seba być może odpuści, bo sam szuka sklepy przez neta.¯\_(ツ)_/¯

363

Kobiety lubiły tych jeźdźców i rodziły im wiele dzieci. Tajemnica polskiego DNA

Kobiety lubiły tych jeźdźców i rodziły im wiele dzieci. Tajemnica polskiego DNA

Ich ekspansja trwała ponad tysiąc lat. Pozostawili po sobie DNA w każdym dokładnie Europejczyku. DNA przechowało opowieść, której nie spisał żaden historyk. Niemal każdy z nas, Europejczyków, ma trzech, a nawet czterech praojców.

TYG0DNIK
z
tygodnik.tvp.pl
dodany: 07.01.2019, 08:10:28
  • 122
  • #
    polska
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 07:37:10
  • 0
@henrykowiec: największym zaskoczeniem bylo chyba znalezienie kilku próbek R1a-Z280 razem z Z93 wśród zrębowców. Tego się w ogólne nie spodziewałem mimo ogarnięcia w temacie.

Czasami wydaje mi się, że występowanie R1a u Bałto-Słowian i Indo-Irańczyków to tak naprawdę łut szczęścia i gdyby poszczęściło się nieco innemu klanowi w obrębie proto-Indoeuropejczyków mogłoby to wyglądać zupełnie inaczej (np. R1b-Z2103 jako podstawowa sygnatura). Albo nieco na odwrot -> R1a-M459>YP1272 jako główna sygnatura dzwonowatych...teoretycznie
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 07:40:26
  • -1
@Strzelec_Kurpiowski: niekoniecznie eksterminacja. Wystarczyło dostarczenie nieznanych wczesniej drobnoustrojów. Większosc Indian nie zginęła od broni i tu bylo prawdopodobnie tak samo. Pustkę wypełnili przybysze, przejęli też wystarczającą ilosc lokalnych kobiet. Naprawde nie trzeba saleko szukac analogii.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 07:41:20
  • -1
@wilma: że tez ta przestarzała lata świetlne mapa caly czas krąży...
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 07:44:33
  • 0
@Strzelec_Kurpiowski: IE w życiu nie wywodzą się z Indii, to nasi bardzo dalecy kuzyni dokonali ekspansji wschodnim stepem i doszli do Indii. Sa juz pierwsze wyniki kopalnego DNA z Indii i Pakistanu. Powiem Ci, że długo nie widać bylo Indoeuropejczyków w tamtych regionach, a przed 1500 rokiem p.n.e. to Indie haplogrupy R1a nie widziały na oczy.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 08:27:10
  • -1
@Strzelec_Kurpiowski: nie, kobiety też giną ale rowniez czesc przeżywa albo żyje na tyle dlugo żeby urodzić potomstwo ktore juz będzie bardziej odporne. Połączenie dominacji najeźdźców i chorób powoduje, że najgorzej mają lokalni mężczyźni. Dlatego zmienność Y-DNA jest niewielka, a w przypadku mtDNA jest zazwyczaj spora i czesto jest ono lokalne.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 08.01.2019, 10:01:21
  • 0
@Strzelec_Kurpiowski: przeżywają i mezczyzni ale z racji zjawisk o których mówiłem w jeszcze mniejszej liczbie niż kobiety. W Meksyku czy u Basków sa pozostałości Y-DNA wcześniejszych mieszkańców, ale udziału autochtonicznego mtDNA w puli jest dużo więcej (od kilku do kilkudziesieciokrotnie raza więcej). Na dżumę czy jakakolwiek chorobę zakaźną nigdy nie zmarła cała populacja, a kobiety ktore przeżyły rodzą kolejne kobiety mające autochtoniczne mtDNA.

Córki maja połowę DNA autosomalnego najeźdźców i

661

Naprawa powypadkowa Pendolino będzie kosztować 8,5 miliona euro. Potrwa 2 lata.

Naprawa powypadkowa Pendolino będzie kosztować 8,5 miliona euro. Potrwa 2 lata.

Ponad półtora roku potrzebowały Alstom i PKP Intercity, żeby porozumieć się w sprawie naprawy uszkodzonego w wypadku w Ozimku składu Pendolino. Koszt naprawy wyniesie 8,5 mln euro netto, czyli przeszło połowę ceny nowego pojazdu. Skład wróci na tory najwcześniej w 2020 roku.

tombeczka
z
rynek-kolejowy.pl
dodany: 29.11.2018, 21:46:54
  • 483
  • #
    polska
  • #
    kolej
  • #
    pkp
  • #
    pendolino
  • #
    wlochy
  • #
    alstom
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 30.11.2018, 08:50:42
  • 0
@konmad: ubezpieczyciel zawsze się odkuje, po prostu innym wypłaci jak najniższe się da. Będzie leciał w ch*ja na robociźnie i częściach czy stawkach za wynajem. Wiem coś o tym, obsługiwałem prawnie dwóch dużych graczy ;)

511

Genetyczna mapa Europy. Najbliżej nam do Słowaków i Czechów.

Genetyczna mapa Europy. Najbliżej nam do Słowaków i Czechów.

Chyba najbardziej aktualna mapa obrazująca pochodzenie etniczne mieszkańców poszczególnych krajów Europy.

konto usunięte
z
i.pinimg.com
dodany: 18.10.2018, 16:45:22
  • 235
  • #
    polska
  • #
    ciekawostki
  • #
    europa
  • #
    slowianie
  • #
    swiat
  • #
    4konserwy
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 06:33:47
  • 4
@dendrofag: Nie zgadzam się, językom słowiańskim jest najbliżej do języków z grupy bałtyckiej, dopiero potem do języków z grupy indo-irańskiej.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 07:06:16
  • 45
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 22
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 07:17:58
  • 4
@Konata:

Ja z kolei mam mtDNA U4a1 :), a po chromosomie Y: R1a-BY27800. Robiłem testy w FTDNA, są droższe niż 23andMe ale bardziej precyzyjne i nadają się do genealogii.

23andMe jest bardzo dobre do rozpoczęcia przygody, a także jeśli komuś nie zależy na szczególikach. Ostatnio poprawili oznaczanie haplogrup, ale dalej to dość ogólny test. Na polską kieszeń chyba styknie, w przeciwieństwie do drogiego FTDNA.

YSEQ też jest całkiem niezły, tańszy
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 07:24:25
  • 4
@vendaval: To już akurat jest zdementowane. Genetycznie się nie różnią praktycznie ze względu na to o czym mówił @BobMarlej, ale pozostali fenomenem językowym. Najbliżej by im było językowo do Sardyńczyków gdyby nie to, że tamci się zromanizowali. Także Baskowie to żadna skamielina, po prostu mówią językiem który w tamtym rejonie funkcjonował trochę wcześniej niż te indo-europejskie.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 07:35:40
  • 4
No właśnie tak. Jesteśmy potomkami Ariów, którzy mieli taką samą haplogrupę R1a i z terenów Azji Środkowej migrowali na wschód (my) oraz na tereny Afganistanu, Iranu (ludy irańskie) i Indii (Indoariowie). W Indiach spisali swą wiedzę i mitologię w księgach (Wedy) i stali się szczególną kastą braminów, którzy nadal posiadają rysy europejskie. Pierwsi udomowili konie, stworzyli rydwan. Ciekawostką jest fakt, że w staroindyjskim języku sanskrycie występuje bardzo wiele wręcz identycznych słów do
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 08:45:50
  • 9
@VeritasEtLux: Nie. Jak napisałem wyżej, to nie chromosom Y decyduje o podobieństwie.Tu chodzi o podobieństwo ogółu DNA. Do Niemców Polakom bliżej niż do Wikingów (rozumiem, że chodzi o Skandynawów nie o zawód ( ͡° ͜ʖ ͡°)), Persów (Irańczyków) i Chińczyków. Do Skandynawów nam bliżej niż do Persów i Chińczyków. Do Szwedów nam bliżej niż do Norwegów. Do Persów nam bliżej niż do Chińczyków itd. Chromosom Y
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:26:34
  • 3
@kapitan-Korkoran: R1a w Norwegii w zdecydowanej większości nie jest słowiańskie, to ślad po ludności kultury ceramiki sznurowej, która zapuściła się na Północ: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_ceramiki_sznurowej.

Pojedyncze przypadki na pierwszy rzut oka słowiańskich R1a w Norwegii (różne M458) mają głównie niemiecką genealogię, podobnie jest w Szwecji.

Dla przykładu znany aktor Max von Sydow należy do słowiańskiej gałęzi R1a, ale rodzina von Sydow wywodzi się z Pomorza Zachodniego. Wiem stąd, że interpretowałem jego kuzynowi
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:28:54
  • 0
Potwierdzam. Ja z kolei na FTDNA robiłem test, wydałem miliony monet. Można wiedzieć jaka wyszła haplo i na jakim chipie robiłeś?
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:30:33
  • 1
@Jever: Na Islandii, przy badaniu Islandczyków wyszły same skandynawskie/germańskie kłady R1a: Z284 i L664. Nie było ani jednego M458 czy nawet Z280, które z kolei nie ogranicza się tylko do Bałto-Słowian.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:34:38
  • 1
@Sail_and_boats: Kaszubi mają najwyższy udokumentowany odsetek R1a (ponad 60%), ale też gałęzie są bardzo monotematyczne, więc widać że wywodzili się z malutkiej populacji. Właściwie większość R1a jaki mają należy do 3 linii - L365, YP1018 (obie pod Z280) i L1029. Reszta to margines. Górny Śląsk - tu mniej R1a (45?%) ale dalej dominuje i jest większa różnorodność. Mój najbliższy krewniak po chromosomie Y to Ślązak, ale z kolei moja linia
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:42:01
  • 3
@TheDamex: Powiem Ci tak. Jeśli znasz genealogię do poziomu kompletu pradziadków, to nie będzie niespodzianek po zwykłym teście testującym takie ogólne DNA. Jeśli nie było jakichś importów z daleka, nie masz kresowego pochodzenia itd. to wyjdziesz pewnie w okolicach średniej dla Polski z odchyleniami. Z kolei jeśli chcesz przetestować chromosom Y to tu mogą być niespodzianki i ciekawe ustalenia. W końcu co drugi Polak nie jest R1a ;). Ja testowałem
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:49:50
  • 1
@Assailant: Polacy mają bardzo małą, pomijalną wręcz domieszkę ze strony Żydów.W drugą stronę jest nieco większa, ale też niewielka. Różnice między społecznościami robiły swoje.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 10:55:15
  • 3
@BobMarlej: Ja z kolei jestem zdania, że Czesi są średnio nieco bardziej zmieszani z Germanami i Celtami, ale jednocześnie są bardziej południowi niż Polacy. Dalej na wschód byli Goci, którzy też wywarli wpływ i dlatego wszędzie masz stabilne 5-10% I1, nawet gdy nie ma praktycznie R1b-U106. Co do N1c, to jestem podobnego zdania - to nie jest haplogrupa która brała udział w tworzeniu języków bałtyckich. Ba, u Bałtów z epoki
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 11:13:04
  • 0
Kiedyś czytałam, że mężczyźni z r1a często biorą za żony U, a nie super popularną H. Szkoda, że nie ma porządnych badań.


@lavinka: Raczej nie, chociaż chętnie bym przeczytał próbę dowiedzenia tej teorii ;). W projekcie mam nadzór nad 8 tysiącami próbek mężczyzn którzy są R1a i nie widzę u nich nieproporcjonalnego zwiększenia udziału mtdna U.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 11:19:21
  • 1
@lavinka: Powiedziałbym, że (nie licząc nowszych przybyszów) 20% Niemców to w prostej linii Słowianie, 20% to Celtowie, a reszta to przeważnie Germanie plus minus 10% wszelkiej drobnicy. Regionalnie te różnice się zwiększają lub zmniejszają.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 11:22:26
  • 3
@PanDomestos: Nieprawda. Węgrzy wchłonęli masę bałkańskiej ludności, także tej już zeslawizowanej. Węgry były tak otwarte, że Mongołowie w XIII wieku wymietli większość populacji z "Alföld" i trzeba było uzupełniać braki Serbami, Chorwatami, Niemcami itd.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 11:26:09
  • 3
@lavinka: Mógłbym też powiedzieć, że nie ma czegoś takiego jak języki słowiańskie, tylko są dialekty południowobałtyckie poddane wpływom indo-irańskim i celto-germańskim ( ͡° ͜ʖ ͡°). I naprawdę niedużo bym się pomylił ;). Języki bałtyckie i słowiańskie są do siebie zbliżone w bardzo podobny stopniu jak P-celtyckie i Q-celtyckie, tylko z tych drugich robi się na siłę jeden lud.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 11:30:16
  • 1
@PanDomestos: Może do tej pory ciąży na nich traktat z Trianon ( ͡° ͜ʖ ͡°). Ale tak na poważnie, to póki co wychodzi, że mało jest z Węgra w obecnym Węgrze, chociaż póki co mamy do porównania głównie wyniki z królewskich pochówków i pojedyncze stanowiska z innych miejsc. Król Bela z dynastii Arpadów był R1a, ale na razie nie wiemy jaki to był rodzaj (chociaż pewnie
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 12:09:38
  • 0
@Ashtar: Dzięki :). Ciekawe mtDNA! Wyniki z kalkulatora lekko we wschodnią stronę, ale dalej w normie dla Polski. Mazowszanin? Z kolei Y2905 to jedna z częstszych u Słowian Zachodnich gałązek. Zapoznaj się z drzewkiem na YFull, gdzie są wrzucane wyniki pełnego sekwencjonowania: https://www.yfull.com/tree/R-Y2905/
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 12:16:17
  • 0
@Sail_and_boats: Widzę, że fanatyk Białczyński przekleił dużo materiałów innego, nieco bardziej wyważonego ale dalej fanatyka, ks. Pietrzaka i dodał swoje wnioski. Tego się nie da czytać, nie polecam :D. Jestem administratorem również w Projekcie Silesia DNA. Polecam zerknąć tutaj: http://siliusradicum.pl/projekt-silesia/
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 13:05:33
  • 0
@Ashtar: To by dużo wyjasniało.Hmm...ale nie wiem czy nie rozmawialiśmy przypadkiem w innym miejscu ;)
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 19.10.2018, 15:58:06
  • 0
@Jever: https://scholar.google.pl/scholar?client=ms-android-samsung&um=1&ie=UTF-8&lr&q=related:MKwedGpnRj8DgM:scholar.google.com/#d=gs_qabs&p=&u=%23p%3DMKwedGpnRj8J

40+% R1a. Nie znam gałęzi, bo osobiscie sie nie zetknąłem, pewnie tez przeważnie Z284
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 20.10.2018, 19:42:07
  • 0
@VeritasEtLux: Półki co jest mało próbek wczesnosłowiańskich. Słowianie przeważnie palili zmarłych i najwięcej materiału kostnego z którego można pobrać DNA pojawia się od momentu przyjęcia chrześcijaństwa.

Ze szczątkowych danych wynika jednak, że Polacy z niektórych regionów całkiem wiernie odpowiadają wzorcowi Słowianina.
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 22.10.2018, 18:40:08
  • 0
@Gumisie: Widzisz, sprawa nie jest taka prosta. Póki co nie ma ani grama przebadanego protosłowiańskiego DNA, ale mamy wczesnosłowiańskie DNA z Czech i Bałkanów w malutkiej liczbie 4 próbek. Na ogólnym poziomie nie odstają od Polaków czy Czechów. Niestety dla męskich haplogrup - były to kobiety. W porządku - dla sceptyków to na razie za mało. Ale informacji mamy dużo więcej. Są łatwo identyfikowalne sygnatury Y-DNA uniwersalne dla wszystkich obecnych
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 30.10.2018, 07:02:15
  • -1
@Gumisie: dowiemy sie, ponieważ germańskie sygnatury DNA sa znane, podobnie jak te typowo bałtyckie. Nawet DNA autosomalne Bałtów da sie wydzielić chociaz są najbardziej zbliżeni. Na Dako-Trackie jeszcze potrzeba poczekać ale są domysły, że Y-DNA to niektóre gałęzie R1b-Z2103, J-L283 i E-V13. Nie dowiemy sie tylko jakie były faktyczne proporcje słowiańskiego i niesłowiańskiego DNA u populacji proto-Słowian na całym obszarze kulturowym, bo tu trzeba by było wehikułu czasu i wyslania
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 05.11.2018, 12:46:44
  • 0
@Gumisie: wróc do rozmowy, jak już pojmiesz, że są geny ktore wytworzyly sie wsrod pierwotnej społeczności mówiącej danym językiem. Niezależne od Tego czy Ci się to podoba czy nie, DNA pierwotnych Slowian jest możliwe do ustalenia z niewielkim progiem błędu
Baltrusch
Baltrusch
Baltrusch 06.11.2018, 07:26:04
  • 0
@Gumisie: jestem zupełnie innego zdania, mozna ustalić słowiańskie DNA z wczesnych szkieletów, przyrównując je do w miarę niewymieszanych populacji słowiańskich, populacji wczesnochrześcijańskich
i odsiewając te ktore mają zbyt wysoki obcy dryf, np. germański, scytyjski czy tracki. Mowilem też o sygnaturach, które po prostu musiały być uniwersalne w momencie rozwoju tej społeczności, bo wystepują bez wyjątku we wszystkich słowiańskich grupach. Na podstawie tych wszytkich informacji mozna ustalić DNA pierwotne Ale to
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 4 z 4
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 11.12.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 20.10.2023

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking