Wpis z mikrobloga

Zbliża się koniec roku, co jest idealnym momentem na małe podsumowania. Jednym z pytań, które często słyszę, jest to, jak realnie wyglądają warunki pracy i zarobki oficera na promie pasażerskim.
Postanowiłem więc przedstawić, jak wygląda to "od podszewki" na moim stanowisku.

Dane podstawowe:

Stanowisko: Drugi Oficer
Typ statków: Promy pasażerskie
Armator / Bandera: Unia Europejska
System kontraktów: 28 dni na statku / 28 dni w domu (system rotacyjny 1:1)
Załoga: Bardzo międzynarodowa; na pokładzie pracują m.in. Duńczycy, Polacy, Filipińczycy, Słowacy, Litwini oraz Brytyjczycy.

Podatki: Podatek dochodowy jest w całości odprowadzany w Danii. Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Danią, dochody te są zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Ubezpieczenie zdrowotne: Armator odprowadza pełne składki na duńskie ubezpieczenie zdrowotne (odpowiednik NFZ). Istnieje również możliwość przepisania tych składek do polskiego NFZ.

System emerytalny: Armator w ramach umowy odprowadza regularne składki na mój fundusz emerytalny.

Koszty transportu: Logistyka związana z dotarciem na statek i powrotem do domu jest w całości pokrywana przez pracodawcę. Obejmuje to wszystkie koszty transportu, takie jak bilety lotnicze, przejazdy taksówkami (np. z lotniska do portu) oraz wyżywienie w trakcie podróży (np. na lotniskach).

Warunki bytowe na pokładzie:
Życie na statku również wiąże się ze standardami, które zapewnia armator. 

Wyżywienie i napoje:
Pełne wyżywienie oraz nielimitowane napoje bezalkoholowe (kawa, herbata, cola itp.) są darmowe. Zapewnione są również podstawowe środki czystości.

Kabiny oficerskie są sprzątane co drugi dzień, a pościel zmieniana jest raz w tygodniu.

Internet i media: Dostępny jest darmowy internet satelitarny (Starlink), jednak z dziennym limitem danych wynoszącym 1 GB (w morzu) i bez limitów w porcie. W kabinie dostępna jest również telewizja (bez limitów), która odbiera polskie kanały informacyjne (TVN, TVP Info, Polsat News).

Zarobki (Netto)

Na koniec kwestia najważniejsza, czyli realne zarobki. Po odprowadzeniu wszystkich wspomnianych składek zdrowotnych, emerytalnych oraz podatku, kwoty "na rękę" prezentują się następująco:

Roczny dochód netto (ostatnie 12 miesięcy): 42 460 Euro

Przeliczenie na PLN: Używając średniego kursu euro z ostatnich 12 miesięcy, daje to kwotę 180 455 PLN netto (na rękę).

Dużo? Mało? Nie wiem. Daje to zarobki 30k miesięcznie za pracę na statku ale trzeba to podzielić przez 2 (gdy siedzimy w domu i nic nie robimy). Zatem realna kwota to 15k na rękę miesięcznie.

Dodatkowo jest wykupiony przez pracodawcę prywatny pakiet medyczny (działa dość sprawnie).

#praca #pracbaza
Caracas - Zbliża się koniec roku, co jest idealnym momentem na małe podsumowania. Jed...

źródło: temp_file7146357827875720634

Pobierz
  • 210
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@pytanie1

@D00D00: pytam zupełnie na serio, czemu kładzenie płytek miałaby doprowadzić do zawału?

w sytuacji w komentarza, czas przeznaczony na regenerację byłby intensywnie wykorzystywany przez co po latach pracy kiedy już skutki uboczne obu prac się skumuluja może, miec raki finał, no chyba że to hobby i kładzie dla, pezyjemnisci :)
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@HexenHeretic Nikt z was nie bierze pod uwagę, że pracując jeden dzień w Polsce musicie zapłacić podatek w Polsce również i to od zarobków na statku xD na start skasują 40%.

Płaci się wtedy podatek w Danii i w PL.
  • Odpowiedz
@HexenHeretic Problem jest z mentalnością. Ludzie nie mogą pojąć, że ktoś chce przeznaczać własne pieniądze na przyjemności. Najbardziej kanonicznym podejściem jest wieczne oszczędzanie "na kiedyś", żeby ostatecznie g---o z tego mieć (majątek przejmie następne pokolenie).
  • Odpowiedz
@Caracas: Jeszcze trochę i zdacie sobie sprawę, że zarabiacie 2 razy za mało. Ja się w-------m na morze i jestem zadowolony, bo szkoda na to życia i tych śmiesznych pieniędzy. Da się dobrze zarabiać, ale życzę powodzenia z polskim paszportem lub bez kontaktów.
  • Odpowiedz
Szczerze? 15k za tak odpowiedzialną pracę, to nie za dużo.


@Poldek0000: ale Op pół roku tylko pracuje więc to jest 30k do łapy, całkiem fajnie.
  • Odpowiedz
@Caracas: ale to chyba nie do mnie? Ja mowie, ze gdyby, byl singlem przegrywem bo do takiego komentarza sie odnosilem to bym wybyl na ten wolny miesiac do Azji popijac drinki, a nie myslal o dorabianiu.
  • Odpowiedz
@lubie-solnik: no to skoro wolisz najlepsze lata zycia czlowieka przeznaczyc na dwie roboty na raz to xD twoje prawo. Ja bym wolal korzystac z zycia, zwlaszcza ze juz jeden etat na statku bym wyrabial. A z tym ustawieniem do konca zycia to w co bys zainwestowal?
  • Odpowiedz
@Caracas: Chyba nikt nie pytał jeszcze o:
1) Czy kończyłeś jakieś studia i czy były one związane z zawodem?
2) Ile czasu zajęło zrobienie wszystkich niezbędnych kursów i praktyki oraz zdanie niezbędnych egzaminów?
3) Co skłoniło do wyboru takiej a nie innej ścieżki kariery w życiu?

P.S.
Bardzo dobre i rzeczowe przedstawienie zagadnienia ʕʔ
  • Odpowiedz
@GeWa: no o tym mowie, kierowca tyra to najgorszy syf jaki moze byc, psie warunki itp. Ale dla kogos bez szkoly to dobry sposob na dorobienie sie

Jezdzilem na tirach 3 lata jak budowalem dom, w systemie pon-pt, u polskiego dziada na chlodni zarabialem kolo 13-14 na lape

A na statku przynajmniej nie zyjesz jak szczur

Na szczescie juz nie musze tego robic zeby nornalnir zyc
  • Odpowiedz
@Caracas: dzieki za obszerny opis.
Ja bym to jednak traktowal bardziej jak 30k niz 15k albo najlepiej cos posrodku. Z jednej strony przez miesiac nie widzisz rodziny ale potem miesiac wolnego. Czyli pracujesz 180/360 dni a taki korposzczur robi 226/360dni. (21dni×12 -26 urlopu).
Zeby miec pelniejszy obraz to powiedz jeszcze czy zmiany sa po 8h czy 12h. Czy masz extra jakies diety wyplacane? Co w przypadku chorobowego? To jest b2b
  • Odpowiedz
via Android
  • 1
@Par-excellence Umowa o pracę (3 miesiące wypowiedzenia). W domu płacą za L4 jak zachorujesz.

Realnie 11h dziennie nadgodziny są wliczone w to już to obszerne zagadnienie.

@piotr-glabik Akademia Morska aktualnie Politechnika Morska - Nawigacja kierunek pływający studia dzienne inżynierskie.
Zdając egzamin na uczelni i mając wypływaną praktykę rok dostajesz w urzędzie morskim dyplom oficera wachtowego. Tak jeszcze kilka kursów musisz zrobić żeby go dostać dokładnie co i jak jest napisane w dzienniku
  • Odpowiedz
zyli pracujesz 180/360 dni a taki korposzczur robi 226/360dni. (21dni×12 -26 urlopu).


@Par-excellence: tylko ze on w pewnym sensie pracuje 180x24h bo w nocy nie puknie swojej kobity, nie pojedzie z kumplami na wodke etc. a zwyklak robi 226x8(+2h dojazd powiedzmy)
  • Odpowiedz
via Android
  • 2
@KaczuszkaKwak Ty rozumiesz, że ja jestem zatrudniony w firmie która ma siedzibę w Unii Europejskiej oraz pływam pod banderą EU. Firma placu podatek z urzędu i informuje o tym Polski urząd skarbowy. Jak mam nie płacić podatków skoro każdy płaci.

To nie jest firma z siedzibą na Cyprze a bandera Liberii
  • Odpowiedz