Wpis z mikrobloga

Zbliża się koniec roku, co jest idealnym momentem na małe podsumowania. Jednym z pytań, które często słyszę, jest to, jak realnie wyglądają warunki pracy i zarobki oficera na promie pasażerskim.
Postanowiłem więc przedstawić, jak wygląda to "od podszewki" na moim stanowisku.

Dane podstawowe:

Stanowisko: Drugi Oficer
Typ statków: Promy pasażerskie
Armator / Bandera: Unia Europejska
System kontraktów: 28 dni na statku / 28 dni w domu (system rotacyjny 1:1)
Załoga: Bardzo międzynarodowa; na pokładzie pracują m.in. Duńczycy, Polacy, Filipińczycy, Słowacy, Litwini oraz Brytyjczycy.

Podatki: Podatek dochodowy jest w całości odprowadzany w Danii. Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Danią, dochody te są zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Ubezpieczenie zdrowotne: Armator odprowadza pełne składki na duńskie ubezpieczenie zdrowotne (odpowiednik NFZ). Istnieje również możliwość przepisania tych składek do polskiego NFZ.

System emerytalny: Armator w ramach umowy odprowadza regularne składki na mój fundusz emerytalny.

Koszty transportu: Logistyka związana z dotarciem na statek i powrotem do domu jest w całości pokrywana przez pracodawcę. Obejmuje to wszystkie koszty transportu, takie jak bilety lotnicze, przejazdy taksówkami (np. z lotniska do portu) oraz wyżywienie w trakcie podróży (np. na lotniskach).

Warunki bytowe na pokładzie:
Życie na statku również wiąże się ze standardami, które zapewnia armator. 

Wyżywienie i napoje:
Pełne wyżywienie oraz nielimitowane napoje bezalkoholowe (kawa, herbata, cola itp.) są darmowe. Zapewnione są również podstawowe środki czystości.

Kabiny oficerskie są sprzątane co drugi dzień, a pościel zmieniana jest raz w tygodniu.

Internet i media: Dostępny jest darmowy internet satelitarny (Starlink), jednak z dziennym limitem danych wynoszącym 1 GB (w morzu) i bez limitów w porcie. W kabinie dostępna jest również telewizja (bez limitów), która odbiera polskie kanały informacyjne (TVN, TVP Info, Polsat News).

Zarobki (Netto)

Na koniec kwestia najważniejsza, czyli realne zarobki. Po odprowadzeniu wszystkich wspomnianych składek zdrowotnych, emerytalnych oraz podatku, kwoty "na rękę" prezentują się następująco:

Roczny dochód netto (ostatnie 12 miesięcy): 42 460 Euro

Przeliczenie na PLN: Używając średniego kursu euro z ostatnich 12 miesięcy, daje to kwotę 180 455 PLN netto (na rękę).

Dużo? Mało? Nie wiem. Daje to zarobki 30k miesięcznie za pracę na statku ale trzeba to podzielić przez 2 (gdy siedzimy w domu i nic nie robimy). Zatem realna kwota to 15k na rękę miesięcznie.

Dodatkowo jest wykupiony przez pracodawcę prywatny pakiet medyczny (działa dość sprawnie).

#praca #pracbaza
Caracas - Zbliża się koniec roku, co jest idealnym momentem na małe podsumowania. Jed...

źródło: temp_file7146357827875720634

Pobierz
  • 205
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

  • 0
@jack-frost78 Ja nie pływam kilka miesięcy (wcześniej tak)? I jak mu niby tego raka wykryli na statku?

I co to był za tak, że faceta zawinęło w 20-25 dni bo tyle trwa najdłuższy możliwy przelot statku między portami
  • Odpowiedz
  • 0
@o_sile_nie_prosze_bo Wiesz co ja inflacji tak nie odczułem bo właśnie w tych latach wskoczyłem z kontenerów na pasażera. Przeskok finansowy był duży. W dodatku po 2 kontraktach miałem podwyżkę pensji (bonus w firmie zamto, że zostajesz). W międzyczasie w latach 2023-2025 dostaliśmy jeszcze 3 podwyżki w tym kolejną za wysługę lat w firmie. To zmienia całkowicie sytuację.

Gdybym nie zmienił typu statków pewnie byłoby kiepsko
  • Odpowiedz