Wpis z mikrobloga

Jakby ktoś się zastanawiał, jak działa ABS, i wszystkie te systemy DTC, poślizgu, "ciśnienia kół" itp.

To w sumie bardzo proste jest w konstrukcji. Na każdej osi koła w samochodzie jest zainstalowany taki pierścień/ring (4 takie ringi i czujniki).
Gdy oś się kręci, to komputer poprzez ten czujnik po prostu liczy przerwy na tym ringu poprzez czujnik hala (wykrywa pole magnetyczne).

No i komputer poprzez te przerwy w tym pierścieniu, liczy sobie prędkość każdego z kół. Przez co wie, które koło jest teraz w poślizgu, a które nie.
A jak sobie tak liczy te przerwy do każdych kół, to po trasie porównuje sobie ilość impulsów z każdych kół, i wie, które koło nie jest napompowane-bo te nienapompowane będzie miało więcej impulsów niż średnia wszystkich kół.

Banalne proste, a ratuje tysiące jak nie miliony żyć co roku. I tyle informacji można z tego uzyskać, z tak prostego czujnika Halla wynalezionego w 1879r. Tylko na komputery było trzeba poczekać, by te informację przetwarzać na naszą korzyść.

#abs #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu
new-object - Jakby ktoś się zastanawiał, jak działa ABS, i wszystkie te systemy DTC, ...

źródło: image

Pobierz
  • 158
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@new-object

A jak sobie tak liczy te przerwy do każdych kół, to po trasie porównuje sobie ilość impulsów z każdych kół, i wie, które koło nie jest napompowane-bo te nienapompowane będzie miało więcej impulsów niż średnia wszystkich kół.


Chyba, że z każdego ubywa jednocześnie. To wtedy nie wie.
  • Odpowiedz
@FilipWWL: nie, tirowcy przyczepiają magnes na skrzynię, bo tam znajduje się czujnik Halla wysyłający informacje do komputera o przejechanym dystnansie (chodzi o to, zeby pojazd nie jechał i tacho nabijało przerwę)
  • Odpowiedz
@Leniek: To na zdjęciu to czujnik ciśnienia TPMS, a co?

Widzę nie ogarniasz, jedne samochody mają czujnik ciśnienia TPMS, inne działają na podstawie czujnika ABS, to co napisał autor.
  • Odpowiedz
@Leniek: Licznik impulsów nie określa stopnia napompowania, a tylko wykrywa ubytek na tyle znaczny, że zmienia się prędkość obrotowa koła w porównaniu z pozostałymi. Czujnik ciśnienia zamontowany w kole daje dokładną wartość. Dlatego np. w starszych/tańszych autach po wykryciu ubytku dostajemy tylko komunikat "sprawdź ciśnienie w oponach", a w wyposażonych w czujnik TPMS widzimy które koło i jakie ma ciśnienie.
No i odczyt z czujnika prędkości będzie gorzej działać na
  • Odpowiedz
@Shuwaks: nie no często mówi które koło należy sprawdzić a nie ogólnie sprawdź ciśnienie,
Chociaż czasami nie jest w stanie konkretnego koła wychwycić albo dwa kręcą się inaczej, ewentualnie jak w jednym jest wyższe ciśnienie niż w pozostałych bo są wysoko napompowane, ja miałem przybite koło z 10 razy i zawsze mi pokazywał te właściwe przybite
  • Odpowiedz