Wpis z mikrobloga

Jakby ktoś się zastanawiał, jak działa ABS, i wszystkie te systemy DTC, poślizgu, "ciśnienia kół" itp.

To w sumie bardzo proste jest w konstrukcji. Na każdej osi koła w samochodzie jest zainstalowany taki pierścień/ring (4 takie ringi i czujniki).
Gdy oś się kręci, to komputer poprzez ten czujnik po prostu liczy przerwy na tym ringu poprzez czujnik hala (wykrywa pole magnetyczne).

No i komputer poprzez te przerwy w tym pierścieniu, liczy sobie prędkość każdego z kół. Przez co wie, które koło jest teraz w poślizgu, a które nie.
A jak sobie tak liczy te przerwy do każdych kół, to po trasie porównuje sobie ilość impulsów z każdych kół, i wie, które koło nie jest napompowane-bo te nienapompowane będzie miało więcej impulsów niż średnia wszystkich kół.

Banalne proste, a ratuje tysiące jak nie miliony żyć co roku. I tyle informacji można z tego uzyskać, z tak prostego czujnika Halla wynalezionego w 1879r. Tylko na komputery było trzeba poczekać, by te informację przetwarzać na naszą korzyść.

#abs #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu
new-object - Jakby ktoś się zastanawiał, jak działa ABS, i wszystkie te systemy DTC, ...

źródło: image

Pobierz
  • 158
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Mekki a jeśli jest to koło napędzane na osi z mechanizmem różnicowym? Mechanizm różnicowy nie zareaguje w ten sposób że nadrabiać będzie koło te które ma prawidłowe ciśnienie?
  • Odpowiedz
To w sumie bardzo proste jest w konstrukcji.


@new-object: zwłaszcza jak potraktujemy temat po łebkach - czyli "no jest czujnik i on sobie liczy"... i ten czujnik mi potem terkocze pedałem hamulca? bo wydaje mi się że w systemie abs jest trochę więcej elementów i dzieją się jeszcze inne ciekawe rzeczy ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°
  • Odpowiedz
  • 9
@new-object: taki pierścień można zastąpić identycznym ale wykonanym z nierdzewki? trochę już mi skorodowały


@crazy88: właśnie dlatego kupiłem - to 1 zdjęcie jest moje. Bo sam pierścień nie skorodował, ale sama ośka tak. Pod spodem tego pierścienia rdza powstała, i wybiła ten pierścień, że nie jest już kółkiem - lecz takie jajo się zrobiło.
I teraz jak się kręci, to obija o ten czujnik halla, przez co się
  • Odpowiedz
@new-object: plusik bo jest to w wielkim uproszczeniu i krótko dla skrolowaczy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

warto dodać, że na zdjęciu mamy czujnik pasywny. W nowszej generacji mamy czujnik aktywny, gdzie na łożysku lub piaście mamy pierścień magnetyczny


@szejas: no właśnie mamy... Najgorzej jak łożysko z Piastą ( ͡° ͜ʖ ͡°) tak z----ł mi się i mam abs on mode.
  • Odpowiedz
@new-object nie interesuję się samochodami ale zawsze mnie to zastanawiało jak to działa.
Byłem leniwy i nigdy tego nie sprawdziłem także dzięki za te informacje z zaskoczenia xd.

@Desire22 chodzi o zmniejszająca sie średnicę koła, jak np. łyżwiarz robi piruet to prędkość obrotu kontroluje oddalaniem albo przybliżaniem rąk od ciała, im bliżej środka ciężkości tym szybszy obrót.
  • Odpowiedz
@new-object: to bardzo podstawowe wyjaśnienie bo ten pierścień sam w sobie odpowiada w zasadzie tylko za ABS. Pozostałe układy też z tego korzystają, ale potrzebują jeszcze innych danych, np z akcelerometrów, czujnika kąta skrętu, pozycji pedałów itp. Za tym stoi już bardziej skomplikowana elektronika.
  • Odpowiedz
  • 2
@A330

ciekawostka - czujników Halla w aucie obecnie jest multum, nawet w kolumnie kierowniczej


W kolumnie kierowniczej to często występuje rezystor nastawny. Pozwala prezycyjnie określić kąt o jaki w danym momencie skręcona jest kierownica na podstawie zmierzonej rezystancji.
  • Odpowiedz