Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko220
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
ossprime

ossprime

Dołączył 8 lat i 2 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 79789
  • Znaleziska 10522
  • Mikroblog 69267
  • Obserwujący 34
  • Obserwowane 6
ossprime
ossprime 15.01.2026, 07:36:17
  • 223
Wielkie dzięki za wszystkie plusy i dyskusje pod wczorajszym wpisem. Dziś krótko: gdyby w 100% prąd wytwarzać w elektrowniach cieplnych (węgiel kamienny, brunatny i gaz), płacilibyśmy o 68% więcej za energię elektryczną, niż obecnie.

Górny wykres: ile więcej płaciliby odbiorcy taryf dynamicznych w cyklu przeciętnym tygodniowym za MWh
Środkowy wykres: jak kształtowały się średnie rzeczywiste rynkowe ceny energii w 2025 miesiąc po miesiącu (niebieska linia) i ile te ceny by wyniosły w
@ossprime +790
Jezu, kuhwa, wyłączcie te wiatraki, ja chcę mieć drogi prąd!

Dziś dzięki OZE w godzinach 8-14 cena rynkowa prądu wyniesie przeciętnie 600 zł / MWh i osiągnie szczyt o 18 na poziomie ok. 780 zł. Wczoraj płaciliśmy w godzinach 8-14 ok. 2000 zł / MWh.

Na wykresie zamieszczono następujące
więcej
ossprime - Wielkie dzięki za wszystkie plusy i dyskusje pod wczorajszym wpisem. Dziś ...

źródło: Ceny_energii_2025

Pobierz
  • 95
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ossprime
ossprime
Autor
15.01.2026, 07:36:37 via Wykop
  • 136
-Dlaczego skoro udział OZE rośnie, to mój rachunek za prąd nie maleje?
-Bo w latach 2022-2025 nie płaciłeś cen rynkowych, tylko sztucznie zaniżone (tzw. zamrożone). Gdybyś płacił cenę wynikającą z giełdowych kontraktów na rok naprzód, w 2023 cena energii elektrycznej na twoim rachunku wynosiłaby nie 41 groszy / kWh, a 108 groszy / kWh. Wtedy pierwszy narzekałbyś na węgiel i chciałbyś jak najszybszego przejścia na atom + OZE.
ossprime - -Dlaczego skoro udział OZE rośnie, to mój rachunek za prąd nie maleje?
-Bo...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-15 o 08.20.39-imageonline.co-merged

Pobierz
  • Odpowiedz
korin_
korin_
15.01.2026, 07:41:54 via Wykop
  • 98
@ossprime: na wykresie brakuje źródła danych. Żyjemy w czasach w których wszystko trzeba 2 razy sprawdzać bo może być dezinformację, trollowaniem, lub po prostu ślepą wiarą osób które wierzą, że mają rację. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza jeśli się to zgadza z naszym światopoglądem.
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 20:03:18
  • 12
Ech, gdyby tylko istniało takie narzędzie, które pozwala przewidzieć z wyprzedzeniem pewne zjawiska.

Dzisiejszy udział energii z OZE = 21,2%. Prognoza na podstawie regresji liniowej na danych z 2025 = 120,88 EUR / MWh.

Dzisiejsza przeciętna cena prądu = 127,68 EUR / MWh. Błąd prognozy = 5,6%.

ossprime - Ech, gdyby tylko istniało takie narzędzie, które pozwala przewidzieć z wyp...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-14 o 20.54.37-imageonline.co-merged (2)

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

jason676
jason676
14.01.2026, 20:05:19 via Wykop
  • 14
@ossprime: dasz radę nie dodawać tagu gielda do tych wpisów o oze sroze?
  • Odpowiedz
przemyslaw-priemek
przemyslaw-priemek
przemyslaw-priemek
14.01.2026, 21:16:02 via Wykop
  • 3
Tylko kto normalny miałby na coś takiego czas?

@czc007: Ktoś kto ma bardzo dużo wolnego czasu, kompletny brak innych zajęć i bardzo mu się nudzi.
Hobby to bardzo ważna rzecz, nawet jak jest nią pisanie populistycznych idiotyzmów dla tłuszczy na wykop.pl

:*

@ossprime: To akurat nie jest zaskoczeniem.
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 17:22:13
  • 1
Zaczyna się? ##ator
#gielda
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ossprime
ossprime 14.01.2026, 10:35:02
  • 15
Jak tam siłowniane postanowienia noworoczne?

#f1 #codziennasophiafloersch
ossprime - Jak tam siłowniane postanowienia noworoczne?

#f1 #codziennasophiafloersch

źródło: zosia4

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Logistyk_z_Cadillaca
Logistyk_z_Cadillaca
14.01.2026, 10:37:42 via Wykop
  • 9
@ossprime: co prawda waga stoi w miejscu, ale przyrost mięśni i siły zaczyna być zauważalny
LogistykzCadillaca - @ossprime: co prawda waga stoi w miejscu, ale przyrost mięśni i ...

źródło: hqdefault

Pobierz
  • Odpowiedz
fevo
fevo
14.01.2026, 12:14:32 via Wykop
  • 2
@ossprime: Czy ona ma galoty z własnym imieniem?
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 10:34:06
  • 27
Dziś dziad tenisowy

#f1 #codziennydziadzoviedo
ossprime - Dziś dziad tenisowy

#f1 #codziennydziadzoviedo

źródło: 7aef1ec2df198df8f52a6610bdb97ad4

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

fornson23
fornson23
14.01.2026, 11:40:13 via Android
  • 8
@ossprime Rafael Nadal po zwycięstwie w Rollandzie Garrosie 2005, Alonsowane.
  • Odpowiedz
GuybrushCarax
GuybrushCarax
14.01.2026, 18:03:32 via Wykop
  • 1
@ossprime: Gabriela Sabatini (。◕‿‿◕。)
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 08:16:46
  • 790
Jezu, kuhwa, wyłączcie te wiatraki, ja chcę mieć drogi prąd!

Dziś dzięki OZE w godzinach 8-14 cena rynkowa prądu wyniesie przeciętnie 600 zł / MWh i osiągnie szczyt o 18 na poziomie ok. 780 zł. Wczoraj płaciliśmy w godzinach 8-14 ok. 2000 zł / MWh.

Na wykresie zamieszczono następujące dane: przeciętne zużycie prądu (popyt) w MW w Polsce cyklu tygodniowym w 2025 roku (zielona linia) i odpowiadające mu godzinowe ceny rynkowe (niebieska linia).
ossprime - Jezu, kuhwa, wyłączcie te wiatraki, ja chcę mieć drogi prąd! 

Dziś dzięki...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-14 o 09.16.24

Pobierz
  • 287
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

smieszek321
smieszek321
smieszek321
14.01.2026, 08:18:03 via Wykop
  • 371
@ossprime: Też mnie to denerwuje, ja chcę prąd z WĘGLA za 3000 zł MHW !! Za małe rachunki mam przez to
  • Odpowiedz
smieszek321
smieszek321
smieszek321
14.01.2026, 08:21:31 via Wykop
  • 357
@ossprime: Co z tego, że drożej o 225%? To jest cena wolności! Wolę zapłacić krocie i kaszleć patriotyczną sadzą, niż mieć tanio i oddychać tym podejrzanie czystym powietrzem
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 08:07:37
  • 0
Wczorajsze zadanie z treścią okazało się najwyraźniej zbyt trudne - częściowo rozwiązał je tylko @Czoso (gratulacje!). Dziś coś prostszego - akurat do drugiego śniadania.

Kraj generuje prąd w 100% z węgla kamiennego. Od roku 2015 do 2025 cena tony węgla wzrosła z przeciętnie 200 zł do 500 zł za tonę. Przyjmując, że koszt produkcji prądu jest wprost proporcjonalny do kosztu spalanego paliwa, oblicz wzrost ceny prądu. Pomiń efekt wzrostu popytu na
ossprime - Wczorajsze zadanie z treścią okazało się najwyraźniej zbyt trudne - części...

źródło: wegiel_ceny_ARA_ARP_11_2023_2024-2048x1174

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

kopawdupeswiniom
kopawdupeswiniom
14.01.2026, 11:35:31 via Android
  • 2
@ossprime:

Dokładnie.
  • Odpowiedz
kopawdupeswiniom
kopawdupeswiniom
14.01.2026, 14:50:39 via Android
  • 1
@ossprime:

Składaj reklamację do wykopu. Przecież normalnie się pod wpisem udzielałeś, więc nie rozumiem zarzutu o blok.


No proszę...
Udzielałem się, bo później zauważyłem wpis.
Mogłeś zablokować na czas dodawania wpisu, już tam jakieś dziwne akcje prowadziłeś z blokowaniem @przemyslaw-priemek więc kto cię tam wie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz

520

Zima uderzyła w ceny prądu. Polska energia najdroższa w Europie

Zima uderzyła w ceny prądu. Polska energia najdroższa w Europie

Wysokie ceny gazu mogą również przyczyniać się do wzrostu cen emisji dwutlenku węgla. Wraz ze wzrostem cen gazu producenci energii elektrycznej przechodzą na węgiel, który jest bardziej emisyjny – co zwiększa emisje, a w konsekwencji popyt na uprawnienia do emisji - opisują analitycy z GMK Center.

konkarne
z
money.pl
dodany: 13.01.2026, 18:24:10
  • 158
  • #
    polska
  • #
    prawo
  • #
    uniaeuropejska
  • #
    gospodarka
  • #
    energetyka
  • #
    podatki
ossprime
ossprime 13.01.2026, 18:50:07 via Wykop
  • -4
Dzisiejsze ceny były wysokie, bo prawie 90% prądu wytwarzaliśmy z drogiego węgla i gazu. W szczycie zapotrzebowania ponad 17 GW prądu pochodziło z węgla, co podbiło ceny w godzinach 8-14 do ok. 2000 zł / MWh (w tym ok. 370 zł za certyfikaty CO2).
ossprime - Dzisiejsze ceny były wysokie, bo prawie 90% prądu wytwarzaliśmy z drogiego...

źródło: bfc10052c6c5c1a4ec67c5567f90a7fd7b76cb3f4a15d5aafddb66491c864d0c

Pobierz
  • 11
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime 13.01.2026, 19:35:21 via Wykop
  • 88
@Morf: Dokładnie.

W latach 2013-2023 (do 30 maja) dochody ze sprzedaży uprawnień wyniosły blisko 94 mld zł, z czego jedynie niecałe 1,3% przekazano bezpośrednio na cele związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych lub zarządzaniem tymi emisjami.
Ponad 63% uzyskanych dochodów trafiało do budżetu państwa, w którym obowiązywała zasada jedności budżetowej – bez koncepcji wykorzystania tych środków, a prawie 25% dochodów przekazano do funduszy pozabudżetowych.

https://www.nik.gov.pl/najnowsze-informacje-o-wynikach-kontroli/uprawnienia-do-emisji-gazow-cieplarnianych.html
ossprime - @Morf: Dokładnie.

W latach 2013-2023 (do 30 maja) dochody ze sprzedaży up...

źródło: id,29933

Pobierz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 20:19:31 via Wykop
  • -7
@Radkovich: Nikt rozsądny nie postuluje oparcia miksu energetycznego wyłącznie o OZE. Trzeba mieć moc w zapasie na takie dni jak dziś. Tylko że taką mocą może być w coraz większym stopniu atom (w perspektywie kilkunastu lat), albo tańszy gaz, który dodatkowo dobrze stabilizuje system z dużym wkładem OZE (w perspektywie kilku lat). Przypominam, że dzięki OZE nie grożą już nam letnie 20. stopnie zasilania.
ossprime
ossprime 13.01.2026, 20:36:55 via Wykop
  • -11
@przemyslaw-priemek: Piękne czasy, w których Polska miała o 30% droższy prąd, niż Niemcy, Czechy czy Słowacja (nieprzypadkowo ominęły nas duże zagraniczne inwestycje np. w branży motoryzacyjnej), a węgiel był 2,5 raza tańszy, niż średnio w 2025. Dzięki obecnemu lepszemu miksowi energetycznemu mamy porównywalną cenę prądu do Słowacji i jakieś 15% wyższą, niż Niemcy.
ossprime - @przemyslaw-priemek: Piękne czasy, w których Polska miała o 30% droższy pr...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-13 o 21.36.16

Pobierz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 21:05:21 via Wykop
  • -7
@przemyslaw-priemek: Węgiel (z importu, nie produkcji krajowej) podrożał 2,5 raza (2015 ok. 200 zł za tonę, 2025 ok. 500 zł za tonę). Kurs EURPLN w 2015 i 2025 były takie same (okolice 4,25). 40 * 2,5 = 100. Czyli mimo ETS mamy cenę prądu (w relacji do ceny węgla) na w zasadzie identycznym poziomie, tylko mam mniej pyłu i syfu w płucach. Dla mnie warte 5% podwyżki na przestrzeni 10
ossprime
ossprime 13.01.2026, 21:10:20 via Wykop
  • -4
@adammich: W latach 2005-2020 mieliśmy nadwyżkę certyfikatów nad "produkcją" CO2 i sprzedawano tę nadwyżkę za granicę. Rząd PiS potraktował przychody budżetowe z ETS jako dodatkowy "podatek energetyczny", który dodatkowo wygodnie można było zwalić na "złą unię" i kasę z tego przewalił, zamiast inwestować w energetykę.
ossprime - @adammich: W latach 2005-2020 mieliśmy nadwyżkę certyfikatów nad "produkcj...

źródło: image

Pobierz
ossprime
ossprime 14.01.2026, 07:35:58 via Wykop
  • -3
@menelki: O ile procent wzrosła cena węgla od 2015 do 2025 roku?
ossprime
ossprime 13.01.2026, 20:55:28
  • 0
Zadanie „z treścią” pod poduszkę.

Wygenerowanie 1 MWh prądu w elektrowni węglowej kosztuje X. Wybudowanie wiatraka (zamiennie z PV, jak kto woli) kosztuje Y.

a) Przyjmij dla uproszczenia 0 koszt kapitału oraz, że wiatrak generuje prąd bezkosztowo. Po ilu wygenerowanych MWh inwestycja w wiatrak się zwróci?

b)
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Czoso
Czoso
13.01.2026, 21:25:57 via Wykop
  • 1
a) liczba godzin > Y / X
  • Odpowiedz

8

Chiny i Indie nic nie robią z węglem? Otóż... robią

Chiny i Indie nic nie robią z węglem? Otóż... robią

Produkcja energii elektrycznej z węgla w zeszłym roku spadła zarówno w Chinach, jak i Indiach. Główny powód? Nowe gigawaty mocy w OZE

polacydlaklimatu
z
energetyka24.com
dodany: 13.01.2026, 08:38:35
  • 10
  • #
    energetyka
  • #
    chiny
  • #
    indie
  • #
    oze
ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:46:01 via Wykop
  • -1
Po raz pierwszy w historii (poza 2020) w Indiach spadło wytwarzanie prądu z węgla - o ok. 3% rok do roku. O 14,5% wzrosło wytwarzanie prądu w elektrowniach wodnych i o 22,1% przez pozostałe OZE. Udział niskoemisyjnych źródeł wytwarzania prądu wyniósł w 2025 roku ok. 27,3%.
ossprime - Po raz pierwszy w historii (poza 2020) w Indiach spadło wytwarzanie prądu ...

źródło: 77fc8ddd1190544e735daa5be316fc32337e6ad42f7b953c11b48aaf152de433

Pobierz
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:48:03 via Wykop
  • -1
Chiny osiągnęły peak wytwarzania elektryczności z węgla na przełomie 2023 / 2024. Od tego czasu cały wzrost popytu na energię pokryły nowe instalacje OZE, głównie PV.
ossprime - Chiny osiągnęły peak wytwarzania elektryczności z węgla na przełomie 2023 ...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-12 o 16.33.11

Pobierz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:49:40 via Wykop
  • -1
Chiny i Indie instalują OZE aż furczy.
ossprime - Chiny i Indie instalują OZE aż furczy.

źródło: 4759da91165e3d5983fb48442bb8a709fd548a6c4adb5db15931a10668f8a070

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:59:40 via Wykop
  • -1
@CzteryTrzeciePiRdoTrzeciej: W artykule, który komentujesz, masz taki wykres. Wytwarzanie prądu z węgla spadło w 2025 zarówno w Chinach, jak i w Indiach. To, co wkleiłeś, to wykres wydobycia węgla w Indiach (w podziale na zwykły termiczny do elektrowni i koksujący do stalowni).
ossprime - @CzteryTrzeciePiRdoTrzeciej: W artykule, który komentujesz, masz taki wykr...

źródło: Record-clean-energy-growth-helped-cut-coal-power-in-China-and-India

Pobierz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 12:49:35 via Wykop
  • 4
@przemyslaw-priemek: W artykule, który komentujesz, masz taki wykres. Wytwarzanie prądu z węgla spadło w 2025 zarówno w Chinach, jak i w Indiach.
ossprime - \@przemyslaw-priemek: W artykule, który komentujesz, masz taki wykres. Wyt...

źródło: 2ec8545916a4c278797c3533b6990d586efa3a5b6692def21fbdfa723d921764

Pobierz

6

Rekord zapotrzebowania na moc w Polsce. PSE: dostawy niezagrożone

Rekord zapotrzebowania na moc w Polsce. PSE: dostawy niezagrożone

W piątek 9 stycznia 2026 r. o godz. 11:45 Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) zanotowały rekordowe zapotrzebowanie k

czcionki
z
energetyka24.com
dodany: 13.01.2026, 05:10:52
  • 11
  • #
    energetyka
  • #
    pse
ossprime
ossprime 13.01.2026, 07:20:33 via Wykop
  • 1
Struktura generacji mocy w szczycie zapotrzebowania w przedziale 11:30-11:45 09.01.26. Elektrownie węglowe zapewniły 15,8 GW mocy. Fotowoltaika i wiatraki wygenerowały odpowiednio 3,2 GW i 2,6 GW mocy.
ossprime - Struktura generacji mocy w szczycie zapotrzebowania w przedziale 11:30-11:...

źródło: 1000003523

Pobierz
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:57:00 via Wykop
  • 0
@przemyslaw-priemek: Pozdrawiam Przemas!
ossprime
ossprime 13.01.2026, 09:10:13 via Wykop
  • -2
Zdejmij mnie z czarno to trochę powyjaśniam twoje manipulacje, chyba się nie boisz? xD


@przemyslaw-priemek: Ehhh, a już sam z siebie chciałem cię odblokować. Niestety, po takim tekście chwilkę jeszcze będziesz musiał poczekać :*
ossprime
ossprime 13.01.2026, 09:27:47 via Wykop
  • -2
@przemyslaw-priemek: Częsem siem i bojem siem :*
ossprime
ossprime 13.01.2026, 08:19:29
  • 36
Dziś OZE generuje stabilnie leniwe ok. 2-3 GW. Węglówki rozkręciły się z ok. 13 GW w nocy do ponad 17 GW na szczyt zapotrzebowania po 8 rano. W godzinach 8:00-14:00 cena rynkowa energii elektrycznej będzie się wahała wokół 2000 zł / MWh, ze szczytem ceny 2118 zł / MWh o 8:30-8:45. Wyobraźcie sobie teraz, że bez OZE za te 17 GW z węgla musielibyście płacić dzień w dzień przez cały rok.

ossprime - Dziś OZE generuje stabilnie leniwe ok. 2-3 GW. Węglówki rozkręciły się z o...

źródło: 1000003535

Pobierz
  • 65
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ossprime
ossprime
Autor
13.01.2026, 08:44:18 via Wykop
  • 35
@daretti877: ETS kosztuje ok. 370 zł za 1 MWh z węgla kamiennego. 1600 zł / MWh za samą energię (dolicz jeszcze koszty dystrybucji) to tanio?
  • Odpowiedz
kwanty
kwanty
13.01.2026, 08:54:04 via Wykop
  • 121
w latach 90 nie było oze i jakoś żyliśmy


@0rdynus: "jakoś" to słow klucz - blackouty, spadki ciśnienia gazu, w mieszkaniu miałeś jedną żarówkę na pokój, nie było klimatyzacji, płyt ceramicznych/indukcyjnych, komputerów, dużych TV, elektronarzędzi i całego tego sprzętu AGD na prąd którym teraz tak szczelnie się otaczamy.
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 07:55:40
  • 22
Dziś Dziad na młodzieżowo

#f1 #codziennydziadzoviedo
ossprime - Dziś Dziad na młodzieżowo

#f1 #codziennydziadzoviedo

źródło: Fernando Alonso - Best Racer Formula 1 (F1) in the World 2011

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

lubie_wachac_stopy_siostrze997
lubie_wachac_stopy_siostrze997
13.01.2026, 10:30:03 via Wykop
  • 1
@ossprime: przystojny kawaler. Pewnie wszystkie Panny się za nim oglądają
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 13.01.2026, 07:54:57
  • 13
Kaj je Zosiu ta maszina, kerym bydźesz jeździć?

#f1 #codziennasophiafloersch
ossprime - Kaj je Zosiu ta maszina, kerym bydźesz jeździć?

#f1 #codziennasophiafloer...

źródło: 581667654_18542883961009324_2447793141168074164_n

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Logistyk_z_Cadillaca
Logistyk_z_Cadillaca
13.01.2026, 07:58:00 via Wykop
  • 7
@ossprime: Byda jeździć na drunżku @Hadolf_Itler
was
  • Odpowiedz
Hadolf_Itler
Hadolf_Itler
Hadolf_Itler
13.01.2026, 08:02:36 via Wykop
  • 7
@Logistyk_z_Cadillaca: ja richtich by mi mogła berło opyndzlować
  • Odpowiedz

469

Kryzys w JSW. "Rozbujane do niebotycznych rozmiarów wynagrodzenia"

Kryzys w JSW. "Rozbujane do niebotycznych rozmiarów wynagrodzenia"

Sytuacja w Jastrzębskiej Spółce Węglowej jest fatalna. Spółka walczy o przetrwanie, a górnicy o kryzys oskarżają zarząd. No kto by pomyślał...

goombas-77
z
biznes.interia.pl
dodany: 12.01.2026, 17:51:25
  • 24
  • #
    polska
  • #
    gospodarka
  • #
    gornictwo
  • #
    slask
  • #
    gornicy
ossprime
ossprime 12.01.2026, 22:22:55 via Wykop
  • 12
Według najnowszych szczegółowych danych GUSu o strukturze wynagrodzeń w Polsce górnicy znowu prześcignęli programistów w kategorii wypłaty miesięcznej. W kategorii wypłaty rocznej są bezkonkurencyjni (zarabiają w rok prawie 15 pensji miesięcznych).

W JSW mają jeszcze lepiej: średnie wynagrodzenie wynosi 16,5 tys. zł brutto.

https://wykop.pl/wpis/84134027/wedlug-najnowszych-szczegolowych-danych-gusu-o-str
@ossprime +245
Według najnowszych szczegółowych danych GUSu o strukturze wynagrodzeń w Polsce górnicy znowu prześcignęli programistów w kategorii wypłaty miesięcznej. W kategorii wypłaty rocznej są bezkonkurencyjni (zarabiają w rok prawie 15 pensji miesięcznych).
Najnowsze szczegółowe dane są za czerwiec 2025

#gielda #ekonomia #gospodarka #
więcej
ossprime - Według najnowszych szczegółowych danych GUSu o strukturze wynagrodzeń w Po...

źródło: b789cc9f0da657e11527416e3a4f5f37138557388fd3b47ee966dbd63599c6ff

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

364

Rekordowy pobór prądu w styczniu 2026. Węgiel dostarczył 59% mocy.

Rekordowy pobór prądu w styczniu 2026. Węgiel dostarczył 59% mocy.

Silne mrozy podbiły zapotrzebowanie Polski na moc do najwyższego poziomu w historii. Przebiliśmy 29 GW brutto. Istotną część szczytowego popytu pokryła fotowoltaika.

ossprime
z
wysokienapiecie.pl
dodany: 11.01.2026, 12:07:14
  • 283
  • #
    energetyka
  • #
    oze
  • #
    fotowoltaika
  • #
    ekonomia
  • #
    gospodarka
  • #
    polska
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 12:07:39 via Wykop
  • 2
ossprime

źródło: rekord_mocy_polska_wegiel

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 12:08:08 via Wykop
  • 3
ossprime

źródło: rekord_mocy_29brutto_09_01_2026_zrodla-2048x1152

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 13:00:40 via Wykop
  • -6
@kopawdupeswiniom: W szczycie zapotrzebowania ponad 5 GW mocy pochodziło z OZE - to źle?
ossprime - @kopawdupeswiniom: W szczycie zapotrzebowania ponad 5 GW mocy pochodziło z...

źródło: ah2jum

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 13:04:05 via Wykop
  • -9
@kopawdupeswiniom: W kółko powtarzasz to samo, to czym mam odpowiedzieć? Przeklejać wypowiedzi z 20 wcześniejszych "dyskusji"?
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 13:39:38 via Wykop
  • 4
@przemyslaw-priemek: Ten sam wykres z dodanymi rynkowymi cenami elektryczności. Nawet 1440 zł za MWh 07.01 i 1300 zł za MWh 08.01
ossprime - @przemyslaw-priemek: Ten sam wykres z dodanymi rynkowymi cenami elektryczn...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-11 o 14.38.04

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 13:44:52 via Wykop
  • 11
@kopawdupeswiniom: Sam daj. Do minusowania pierwszy, do wrzucania jakichkolwiek danych ostatni.
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 21:09:07 via Wykop
  • 3
@Mateos2: Tak to wygląda w Polsce (dane roczne)
ossprime - @Mateos2: Tak to wygląda w Polsce (dane roczne)

źródło: electricity-prod-source-stacked (2)

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
11.01.2026, 22:07:22 via Wykop
  • 2
@Ryong_Li: Zgoda, do produkcji trzeba dodać w skali roku kilka TWh importu netto. Nie zmieni to ogólnego obrazu.
ossprime - @Ryong_Li: Zgoda, do produkcji trzeba dodać w skali roku kilka TWh importu...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-11 o 23.06.16

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 08:57:29 via Wykop
  • 0
Chiny i Indie mają inne zdanie.


@Kot_w_butach7: Chiny i Indie instalują OZE aż furczy. W Chinach osiągnięto peak coal półtora roku temu. W Indiach w 2025 (w porównaniu do 2024) spadło o 3% wytwarzanie prądu z węgla, a o 22% wzrosło z OZE https://wykop.pl/wpis/84548431/po-raz-pierwszy-w-historii-poza-2020-w-indiach-spa
@ossprime +4
Po raz pierwszy w historii (poza 2020) w Indiach spadło wytwarzanie prądu z węgla - o ok. 3% rok do roku. O 14,5% wzrosło wytwarzanie prądu w elektrowniach wodnych i o 22,1% przez pozostałe OZE. Udział niskoemisyjnych źródeł wytwarzania prądu wyniósł w 2025 roku ok. 27,3%.

więcej
ossprime - >Chiny i Indie mają inne zdanie.

@Kotwbutach7: Chiny i Indie instalują OZ...

źródło: 288c9ce4f00157c0769434abf6d8c17a19a48afb06111f47ba2aac65f3663705

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 09:20:11 via Wykop
  • 2
@WillWonka: Wykres rynkowej ceny energii elektrycznej w latach 2014-2025
ossprime - @WillWonka: Wykres rynkowej ceny energii elektrycznej w latach 2014-2025

źródło: GniBfH1XAAAZDrk

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 15:33:30 via Wykop
  • -4
@Kot_w_butach7: Chiny stawiają nowoczesne elektrownie węglowe i wygaszają stare. Netto wychodzi na zero albo na lekki minus, jeśli chodzi o wytwarzanie energii z węgla. Wzrost popytu na energię jest w pełni zaspakajany przez nowe moce OZE.
ossprime - @Kotwbutach7: Chiny stawiają nowoczesne elektrownie węglowe i wygaszają st...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-12 o 16.33.11

Pobierz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 16:09:19 via Wykop
  • -1
@Kot_w_butach7: Gościu, wkleiłem ci powyżej realne dane o wytwarzaniu energii w Chinach, a ty mi odpowiadasz jakimś ejajem. Dla pewności wklejam jeszcze raz.
ossprime - @Kotwbutach7: Gościu, wkleiłem ci powyżej realne dane o wytwarzaniu energi...

źródło: fbb77a4a452d9999836ef5ae7bae89411a7741a7513540a331934e627db45669

Pobierz
ossprime
ossprime 12.01.2026, 15:50:50
  • 133
No, wreszcie mamy dziś tani prąd z węgla, a nie z drogiego OZE. 45% węgiel kamienny, 25% węgiel brunatny, 15% gaz. Szach-mat lewaccy kilmatyści!

Ej, jak to 2000 złotych za MWh (2 zł / kWh)? To na pewno przez złom uńjem ktura zabija wungiel!

Koszt certyfikatu CO2 dla produkcji 1 MWh z węgla kamiennego to ok. 370 zł. Bez ETS prąd kosztowałby 1630 zł za MWh.

ossprime - No, wreszcie mamy dziś tani prąd z węgla, a nie z drogiego OZE. 45% węgiel...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-12 o 16.45.09-imageonline.co-merged (1)

Pobierz
  • 36
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

zjadlbym_kebaba
zjadlbym_kebaba
12.01.2026, 15:51:50 via Wykop
  • 221
@ossprime: Może prąd z węgla jest drogi, ale za to dużo dopłacamy do jego wydobycia
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 15:53:11 via Wykop
  • 24
@zjadlbym_kebaba: Tzw. win-win!
ossprime - @zjadlbym_kebaba: Tzw. win-win!

źródło: 1000003511

Pobierz
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime 12.01.2026, 15:17:44
  • 35
Szczur nie wie, czy ma rosnąć, czy spadać

#gielda #xtb #meczennicyxtb
ossprime - Szczur nie wie, czy ma rosnąć, czy spadać

#gielda #xtb #meczennicyxtb

źródło: images

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Szczuroskoczek_
Szczuroskoczek_
12.01.2026, 15:23:05 via Wykop
  • 29
Szczuroskoczek_

źródło: comment_1640274730BnwlTQnJM32iCGSrmmmUJE

Pobierz
  • Odpowiedz
ossprime
ossprime
Autor
12.01.2026, 15:24:30 via Wykop
  • 3
@Szczuroskoczek_: Halyna, coś mi chyba zaszkodziło ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz

291

Porażka Trumpa. Indie kupią ponad setkę maszyn od innego mocarstwa

Porażka Trumpa. Indie kupią ponad setkę maszyn od innego mocarstwa

New Delhi finalizuje rozmowy o zakupie 114 samolotów Rafale dla sił powietrznych i sześciu zaawansowanych okrętach podwodnych z napędem niezależnym od powietrza. Zakup ma wzmocnić możliwości odstraszania wobec Chin i modernizującego się Pakistanu. Oto co i dlaczego wybrana została broń z UE.

sub_zero_1
z
tech.wp.pl
dodany: 12.01.2026, 12:28:44
  • 74
  • #
    bron
  • #
    usa
  • #
    francja
  • #
    trump
  • #
    indie
  • #
    polityka
ossprime
ossprime 12.01.2026, 12:35:40 via Wykop
  • 65
Play stupid games, win stupid prizes
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

5

OZE dają radę również zimą

OZE dają radę również zimą

OZE zdało test zimowy. Turbiny wiatrowe i panele dzięki nowym technologiom potrafią funkcjonować nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych

ObserwatorGospodarczy
z
obserwatorgospodarczy.pl
dodany: 12.01.2026, 10:49:50
  • 6
  • #
    polska
  • #
    energetyka
  • #
    inwestycje
  • #
    oze
ossprime
ossprime 12.01.2026, 12:19:18 via Wykop
  • 0
Turbiny wiatrowe i panele słoneczne bardzo ładnie się w cyklu roku uzupełniają. Nie mam pojęcia, skąd wziął się mit, że zimą nie wieje.
ossprime - Turbiny wiatrowe i panele słoneczne bardzo ładnie się w cyklu roku uzupełn...

źródło: Zrzut ekranu 2026-01-12 o 13.18.38

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 22
  • Strona 13 z 22
  • >

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 05.11.2025

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 05.06.2019

    Gadżeciarz
  • Komentator
    od 26.08.2024

    Komentator
  • Mikroblogger
    od 20.01.2026

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking