Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko220
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
markedone

markedone

Dołączył 11 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 3388
  • Znaleziska 764
  • Mikroblog 2624
  • Obserwujący 181
  • Obserwowane 15
markedone
markedone 02.11.2020, 19:27:20
  • 64
Drogie Mireczki, chciałbym was zaprosić na cykl wykładów-szkoleń (online), które mam okazję organizować razem ze znajomymi.

W grudniu br. w ramach "Akademii nuclear.pl" rozpoczynamy cykl wykładów zaawansowanych z energetyki jądrowej. Wykłady będą prowadzone co dwa tygodnie w dwóch grupach we wtorki i czwartki w godzinach wieczornych a każdy z nich będzie trwał około 2 godziny.
Plan wykładów:
1. Promieniowanie jonizujące
2. Radon
markedone - Drogie Mireczki, chciałbym was zaprosić na cykl wykładów-szkoleń (online)...

źródło: comment_1604344728MIZYiFmkIz7WQm5ah0q2uQ.jpg

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
Autor
02.11.2020, 19:48:48
  • 0
@Kaczorra: Limit około 300 osób na obecną chwilę. Tutaj będziemy informować na bieżąco. c:
  • Odpowiedz
markedone
markedone
Autor
02.11.2020, 21:33:18
  • 1
@stefan_pmp: Oczywiście.
@shadowsniper: Będzie też info na stronie:
https://nuclear.pl
oraz na linkedin :D
  • Odpowiedz

454

Reaktor Maria - jeden z najnowocześniejszych w Europie.5 minut, a dużo info!

Reaktor Maria - jeden z najnowocześniejszych w Europie.5 minut, a dużo info!

Wiedzieliście że eksportujemy leki i inne wytwory promieniotwórczości do 80 krajów, a najwięcej do Niemiec i Chin? PL w powiązanych.

dziubelp
z
youtube.com
dodany: 13.10.2020, 16:29:39
  • 92
  • #
    polska
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    reaktorjadrowy
  • #
    medycyna
markedone
markedone 14.10.2020, 16:46:03
  • 0
@nbdpol: DEJ? który zakład ( ͡° ͜ʖ ͡°)

390

Warianty lokalizacyjne pierwszej polskiej elektrowni jądrowej,

Warianty lokalizacyjne pierwszej polskiej elektrowni jądrowej,

Zainteresowanych jest kilka firm, w tym amerykański Westinghouse oferujący reaktor AP1000 o mocy 1117 MWe netto, francuski EDF dysponujący technologią reaktora EPR o mocy 1630 MWe, czy koreańskie KEPCO będące właścicielem technologii APR1400 o mocy 1340 MWe, największe szanse mają jednak Amerykanie

xaliemorph
z
nuclear.pl
dodany: 30.09.2020, 17:51:14
  • 170
  • #
    polska
  • #
    energetykajadrowa
  • #
    energetyka
  • #
    atom
  • #
    gospodarka
markedone
markedone 01.10.2020, 14:57:23
  • 4
@shadowsniper: Zobacz wyżej post @losBamberos88, bo nic więcej nie mam chyba do napisania. Też byłbym za technologią koreańską. :)
markedone
markedone 01.10.2020, 15:43:47
  • 1
@shadowsniper: Nie istnieje żadna lista najlepszych reaktorów. Niemniej, Rosjanie budują najwięcej swojego towaru, nie można im tego odmówić. :)

5

Wybuch w Czarnobylu to nie przypadek – zatrważające fakty!

Wybuch w Czarnobylu to nie przypadek – zatrważające fakty!

Czy wiesz, że akcja podawania płynu Lugola po wybuchu w Czarnobylu nie miała sensu? To nie jedyne fakty jakie udało mi się znaleźć. Dosyć zgrabny artykuł.

filip-koziarek
z
joblife.pl
dodany: 19.09.2020, 18:42:09
  • 8
  • #
    technologia
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    europa
  • #
    czarnobyl
  • #
    historia
markedone
markedone 24.09.2020, 11:33:21
  • 1
@walus_79:

Bo np. w reaktorach wodno-wrzących woda działa jako moderator. Więc jak nie ma przepływu to woda która jest w reaktorze zaczyna się grzać, zamieniać w parę i odkrywać rdzeń. Wskutek tego neutrony prędkie nie mają jak zwalniać do termicznych i reakcja naturalnie się wygasza.

Dokładnie tak.

Ale czy ta woda do chłodzenia która przepływa przez rdzeń też
markedone
markedone 24.09.2020, 17:19:41
  • 1
@walus_79: Pi razy drzwi wiesz o co chodzi :)
Jak Ci angielski nie straszny to tutaj masz wyjaśnienie tego czym jest właśnie mikroskopowy przekrój czynny, o który się tutaj rozchodzi.
Szczególnie ta tabelka jest ważna:
markedone - @walus_79: Pi razy drzwi wiesz o co chodzi :)
Jak Ci angielski nie stras...

źródło: comment_1600967980Av48wlO3fFOX9b2iqsJeXg.jpg

Pobierz

423

Nie tylko Czarnobyl. Największe katastrofy przemysłowe w historii.

Nie tylko Czarnobyl. Największe katastrofy przemysłowe w historii.

Ostatnie wydarzenia w Bejrucie przypomniały światu o katastrofie w Czarnobylu. Okazuje się jednak, że wiele razy w historii dochodziło do tragicznych w skutkach katastrof, spowodowanych niefrasobliwością i chciwością. Oto 7 najważniejszych z nich.

konto usunięte
z
ciekawostkihistoryczne.pl
dodany: 29.08.2020, 04:12:11
  • 53
  • #
    swiat
  • #
    katastrofa
  • #
    historia
  • #
    wybuch
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    wypadek
markedone
markedone 30.08.2020, 05:12:25
  • 24
Część I

Jak doszło do Katastrofy w Czarnobylu, prościej nie umiem.


@DziadzioMiecio: W ogóle nie umiesz i piszesz niemądre rzeczy, a co gorsza jeszcze ktoś to
markedone
markedone 30.08.2020, 05:12:37
  • 21
Część II

I jeszcze jedna kwestia:

bo gdyby rzeczywiście Diatłow liczył na to, że "w razie czego zawsze można walnąć E-Stopa" to IMHO byłby jeszcze większym debilem niż jawi nam się teraz.


"Debilem"
markedone
markedone 30.08.2020, 14:08:50
  • 3
@DziadzioMiecio:

Zatrucie ksenonowe było wg. Ciebie czynnikiem pomijalnym?

Troszkę inaczej, tam wszystko dokładało swoją cegiełkę do całości. Ponowne zatruwanie się reaktora po 23 rozpoczęło kolejny proces zatrucia reaktora (+lekkie oscylacje z poprzedniego "zatrucia"). To wpłynęło na to jak było rozłożone pole neutronowe wewnątrz rdzenia reaktora tj. dwa silne piki - jeden na górze rdzenia, a drugi mniejszy na dole rdzenia (dowodem są na to odczyty z komór jonizacyjnych, dostępne w
markedone
markedone 30.08.2020, 18:47:54
  • 1
@DziadzioMiecio: Doktora Rabińskiego znam osobiście i nie znam ani jednej osoby w naszym małym nuklearnym środowisku, która poprze ten wywód. Obejrzyj wspomniany przeze mnie filmik, tam dokładnie tłumaczę jak był projektowany RBMK, od jakich reaktorów pochodzi i jak to się stało, że finalnie został on reaktorem energetycznym.

Jeśli jeszcze mogę mieć na parę minut Twoją uwagę, to czym było podyktowane moderowanie grafitem ? Tylko względy ekonomiczne, czy jednak jakiś ukłon
markedone
markedone 31.08.2020, 13:20:07
  • 0
@DziadzioMiecio:

to gwałtowne zrzucenie wszystkich, poprzez AZ-5 doprowadzi do katastrofy?

I to zależy od stanu reaktora, to projektant powinien określić pewne ramy bezpieczeństwa co do tej kwestii.
W ogólności można śmiało powiedzieć, że im więcej prętów podniesiemy tym większy impuls reaktywności nastąpi przy ich nagłym wejściu do rdzenia. Oczywiście w przypadku takiego niezmodyfikowanego

542

KGB ukrywało, że przed katastrofą w Czarnobylu doszło do groźnego incydentu

Pokaż treści 18+

KGB ukrywało, że przed katastrofą w Czarnobylu doszło do groźnego incydentu

Eksperci uważają, że to wydarzenie było przesłanką świadczącą o tym, że reaktory RBMK mają defekt konstrukcyjny i dalsze ich używanie w elektrowniach może skończyć się potworną katastrofą. I tak też się później stało.

future21
z
geekweek.pl
dodany: 20.08.2020, 07:51:24
  • 28
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
  • #
    czarnobyl
  • #
    historia
  • #
    ukraina
  • #
    technologia
markedone
markedone 20.08.2020, 15:54:20
  • 7
@Pathlukowsky: Łap mój wpis, który kiedyś wrzucałem na wykop, dotyczy on m.in. głupot w tej książce (na temat awarii) jak i innych paru materiałach:
https://nucleartoday.wordpress.com/2020/06/19/czego-nie-czytac-o-czarnobylu/

417

Ц jak Coj, Wiktor Coj – wspomnienie w 30. rocznicę śmierci

Pokaż treści 18+

Ц jak Coj, Wiktor Coj – wspomnienie w 30. rocznicę śmierci

Równo 30 lat temu w wypadku zginął legendarny radziecki muzyk, lider i założyciel grupy Kino. Artykuł przedstawia drogę tego niezwykłego artysty do kariery muzycznej.

Fren
z
new.org.pl
dodany: 15.08.2020, 18:35:00
  • 107
  • #
    muzyka
  • #
    rock
  • #
    muzykarosyjska
  • #
    rosja
  • #
    rosyjski
  • #
    kultura
markedone
markedone 16.08.2020, 16:11:32
  • 8
W kontekście wydarzeń na Białorusi, aż dziwne, że jeszcze w komentarzach nie pojawiła piosenka "Kino - перемен".

Natomiast jakby któryś wykopek był zainteresowany rosyjską muzyką/kulturą m.in. z tamtego okresu to polecam książkę "Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji", nie obyłoby się bez wątku zespołu Kino, którego działalność była inspiracją dla dziesiątek zespołów o różnym spektrum muzycznym, np. Ploho czy Zemfira, Noize MC.
Jest też jeszcze hasło "Цой
markedone - W kontekście wydarzeń na Białorusi, aż dziwne, że jeszcze w komentarzach ...
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

361

Jak wyglądają testy dla operatorów bloków jądrowych z reaktorami PWR/BWR w USA?

Jak wyglądają testy dla operatorów bloków jądrowych z reaktorami PWR/BWR w USA?

– Jak to jest być operatorem reaktora, dobrze? Drogie wykopki, przygotowałem wam dwa przykładowe testy [po angielsku], które muszą przejść operatorzy amerykańskich bloków jądrowych. Sprawdźcie się dla zabawy :D

markedone
z
nucleartoday.wordpress.com
dodany: 23.07.2020, 15:41:08
  • 71
  • #
    technologia
  • #
    ejdlakazdego
  • #
    energetyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
markedone
markedone
Autor
23.07.2020, 18:46:56
  • 122
@bambus94: Widać tylko udaje nierozgarniętego ( ͡º ͜ʖ͡º)
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 06:30:40
  • 33
@tyryryr: Nie, po prostu zarówno @PanG i @ThomasE stosują zasadę "nie wiem, ale się wypowiem". Akurat klimaty energetyki jądrowej nie są za bardzo w Polsce polityczne, a przynajmniej nie na tych stanowiskach, które znam. Zarówno w NCBJ, w PAA czy w ośrodkach naukowych dostaniesz pracę przychodząc z "ulicy". Masz po prostu coś umieć.

O pge ej 1 się nie wypowiem, tam chyba merytoryki nie ma obecnie ;)
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 07:18:49
  • 1
@jalop: Tutach chodzi po prostu o znajomość mechaniki płynów i tego w jaki sposób zmiana kształtu ośrodka przez który przepływa płyn wpłynie na jego właściwości i jaki to może mieć wpływ na eksploatacje bloku, akurat ta wiedza to nic konkretnie związanego z energetyka jądrową, a po prostu z całą energetyką.
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 07:35:13
  • 7
@PanG: Bo widać nie chcieli się dostać. Jeżeli masz możliwość pracy np. The Saclay Nuclear Research Centre CEA we Francji czy jakichkolwiek innych ośrodkach za granicą to nie będziesz siedział w Polsce pracując dosłownie za 4 lub nawet więcej razy mniej.
Nie ma problemu z pracą (nie ma tysięcy posad, ale koszmarem bym tego nie nazwał - szczególnie jak zrobisz sobie jakieś uprawnienia) w naszym sektorze, problemem są zarobki, które
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 07:45:33
  • 3
@tyryryr:

Sam aplikowałem do PAA, ale pieniądze były śmieszne

Nadal są ( ͡° ͜ʖ ͡°)

najoma z długim epizodem w PAA, dostała później pracę w dozorze w MAEA w Wiedniu.

Czyli już ktoś mi przetarł szlaki trochę ;)
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 07:56:56
  • 0
@100mph: Robota w KDM? Ja bym chętnie poczytał, bo to zupełnie nie moja bajka ( ͡° ͜ʖ ͡°)
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 08:52:35
  • 0
@kaktusak: Kiedyś znalazłem oferty pracy w ONR (dozorze jądrowym brytyjskim ( ͡° ͜ʖ ͡°)) to stawki były cudowne trzeba przyznać, serduszko zabolało.
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 17:09:34
  • 0
@kaktusak: Właśnie kwestia bezpieczeństwa mnie najbardziej zastanawiała, bo np. w USA jak kiedyś szukałem ofert to mieli zastrzeżenia, że tylko dla obywateli USA.
Z tymi tridentami to mega ciekawa sprawa, chyba poszukam więcej info na ten temat. ( ͡º ͜ʖ͡º)
markedone
markedone
Autor
24.07.2020, 18:10:42
  • 0
Wymagane bylo podanie 5 lat adresow/rezydencji z uk wiec nie wiem czy by ktos mieszkajacy krocej przeszedl to SC


@kaktusak: Damn it. (╯︵╰,)
Mógłbyś mi na pw albo tutaj napisać jak wygląda sama ta procedura albo czy jest jakiś draft tego dostępny na necie?

Dla https://www.awe.co.uk/ to juz cos tam pisza ze moze byc wymagany citizenship (ale chyba dual tez dozwolony:)

Może przed 60 rokiem życia

656

Jak w ZSRR użyto atomówki do ugaszenia pożaru.

Pokaż treści 18+

Jak w ZSRR użyto atomówki do ugaszenia pożaru.

30 września 1966 podziemny 30kt wybuch zakończył trwający prawie od 3 lat pożar odwiertu.

Anomalocaracid
z
youtube.com
dodany: 03.07.2020, 19:22:32
  • 60
  • #
    technologia
  • #
    bombaatomowa
  • #
    wybuch
  • #
    wojsko
  • #
    zsrr
  • #
    rosja
markedone
markedone 04.07.2020, 07:07:02
  • 53
@ipa100: To nie tak jak piszesz. Głowice jądrowe przeznaczone do "pokojowych wybuchów" nie były tymi samymi głowicami, które były używane w arsenale strategicznym.
Ładunki przeznaczone do celów cywilnych były opracowywane i projektowane specjalnie pod daną sytuację, czyli spece z Sarowa czy Śnieżyńska wiedząc co głowica ma zrobić projektowali głowicę właśnie pod dany cel.
Co do plutonu-239 - prawda, ilość plutonu wykorzystana w takich małych ładunkach jest minimalna, to są setne
markedone - @ipa100: To nie tak jak piszesz. Głowice jądrowe przeznaczone do "pokojow...

źródło: comment_15938460684cmgQQZ3uknbsrEMlGkNJY.jpg

Pobierz
markedone
markedone 04.07.2020, 16:02:30
  • 1
@werp:Drobna uwaga: "radioactive pollution." -> skażenia promieniotwórczego

@lubiacy_beton: Pomiary robione w czasie po eksplozji nie wskazywały na nic niezwykłego. Na YT jest filmik z tej kopalni jak jeden z pracowników kopalni pokazuje odczyty mocy dawki, też nic zaskakującego. Chociaż osobiście byłbym ciekawy spektrometrii gleby i wody na różnych poziomach kopalni, wtedy można byłoby z czystym sumieniem powiedzieć czego i ile jest.

308

Materiały popularnonaukowe o Czarnobylu, które są najbardziej rzetelne?

Materiały popularnonaukowe o Czarnobylu, które są najbardziej rzetelne?

Uwaga! Naukowy Bełkot, Jerzy Kubowski czy Adam Higginbotham, kto najcelniej opisał wydarzenia z dnia 26.04.1986 roku? Zapraszam do mojego wpisu, w którym częściowo omawiam parę najbardziej popularnych źródeł informacji o awarii na czwartym bloku Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej.

markedone
z
nucleartoday.wordpress.com
dodany: 19.06.2020, 16:38:47
  • 62
  • #
    nauka
  • #
    ejdlakazdego
  • #
    czarnobyl
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
  • #
    fizyka
markedone
markedone
Autor
19.06.2020, 18:41:23
  • 14
@Kaczorra: A dziękuję! ʕ•ᴥ•ʔ
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 09:15:31
  • 3
@reaktor_bez_bolca: Za tydzień o ile nic się nie skopie to będę m.in. mówił o tym na "lajwie", które na facebooku licznikgeigera.pl i Czarnobylcy pojawiają się w niedziele. Jak również o samym reaktorze i przebiegu awarii.

Mit ten wyrósł chyba tylko w Polsce, nie spotkałem się z nim w Rosji czy na Ukrainie, nawet na zachodzie tego nie widziałem.

Zapraszam Cię na jutrzejsze wydarzenie, do obejrzenia będzie tutaj. Będzie mówione o
markedone - @reaktorbezbolca: Za tydzień o ile nic się nie skopie to będę m.in. mówił...

źródło: comment_1592644254xkfcMaFQnGArLvJ44XMkOu.jpg

Pobierz
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 10:10:23
  • 5
@RFpNeFeFiFcL:

Czy w świecie Twojej ogromnej wiedzy (szacunek i wielki podziw) możesz powiedzieć co jest główną i bezpośrednią przyczyną wybuchu?


Podobnie jak Steinberg, Diatłow czy Karpan, przyczyną awarii jest fatalna konstrukcja reaktora. Podobnie uważa Chalimonczuk(*):
Таким образом, моделирование первой фазы аварии на энергоблоке № 4 Чернобыльской АЭС показало, что причинами разгона реактора явились положительный паровой коэффициент реактивности и положительный выбег реактивности на начальном этапе погружения стержней СУЗ, причем последний сыграл
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 10:37:02
  • 2
@RFpNeFeFiFcL:

Gdzie jest Twoim dniem ten ostatni moment, posługując się językiem astrofizyki, ten Horyzont Zdarzeń, przed którym można było uniknąć katastrofy?


Ciężko powiedzieć, nigdy nie natrafiłem na precyzyjne obliczenia, które mówiłyby, że od XX:YY:ZZ nie dojdzie do awarii. Nie wskażę Ci tego momentu "0".
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 12:32:42
  • 0
It was originally developedby the Russian government in the 1960s


@anadyomenel: To nawiązanie do reaktorow ADE i AW, a nie RBMK.
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 13:04:52
  • 0
@anadyomenel: Ale to co pisze ten Pan jest po prostu sprzeczne z historią i technologią.
Pierwszy RBMK na Leningradzkiej zostaje podłączony do sieci w 1974 roku. To reaktory ADE, AW, A powstały w latach 60 i 50 ubiegłego wieku i one służyły do produkcji plutonu, jak i późniejsze ADE.

Wygląda na to, że używa nazwy RBMK do całej grupy reaktorów.

Co jest błędem strasznym, są straszne różnice między "dwucechowymi" jak
markedone
markedone
Autor
20.06.2020, 16:18:30
  • 2
@Stivo75: Wystarczy zajrzeć pod bibliografię żeby wiedzieć czym się zajmuję, albo po prostu przejrzeć mój tag. Na FB publikuję pod imieniem i nazwiskiem. :)
markedone
markedone
Autor
21.06.2020, 06:49:49
  • 0
@Casterko: > Nie jestem ekspertem ale z tego co czytałem taka była istota projektu.
Była to pierwsza idea projektu, ale w trakcie projektowania całkowicie zarzucono ten pomysł.

Co nie zmienia faktu, że RBMK można bardzo szybko przestawić na produkcję dla celów wojskowych.

Chciałbym zobaczyć obliczenia rdzenia reaktora takiej wielkości pracującego na paliwie do produkcji plutonu wraz z całą logistyką transportu i przeładunków
markedone
markedone
Autor
21.06.2020, 06:53:01
  • 0
@Casterko: > Aczkolwiek z uwagi na zatrucie ksenonowe reaktora (długa praca na niskich "obrotach") sam test nie powinien się zacząć.

We wpisie komentuje właśnie ten tekst, bo został on wypowiedziany przez Uwaga! Naukowy Bełkot.
markedone
markedone
Autor
21.06.2020, 13:46:22
  • 0
@Casterko: Podeślę jutro skan, książkę ciężko znaleźć. :)
markedone
markedone
Autor
21.06.2020, 13:53:18
  • 0
@Casterko: Po ponownym zmniejszaniu mocy (tym już na eksperyment) zaczyna się "nowe" zatrucie ksenonowe. Na blogu mam ładny wykres tego procesu. :)
markedone
markedone
Autor
22.06.2020, 06:53:12
  • 0
@Casterko: Poszło na PW
markedone
markedone
Autor
22.06.2020, 06:55:23
  • 0
@Casterko: Tak, czytałem. Warto przeczytać w oryginale.
markedone
markedone 31.05.2020, 17:41:57
  • 13
Mirki, przypominam o streamie o 20:00.
Będziecie mogli zadać pytanie osobie, która była na hali turbin Czarnobylskiej elektrowni jądrowej podczas awarii w 1986 roku. ( ͡º ͜ʖ͡º)

Link do wydarzenia na FB:
Kliknij tu!
(nie trzeba mieć
markedone - Mirki, przypominam o streamie o 20:00.
Będziecie mogli zadać pytanie oso...

źródło: comment_1590946723YuExx229RIjOH0stT5vfxE.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

szymon362
szymon362
31.05.2020, 19:14:18
  • 0
@markedone: będzie potem wrzucone na youtube'a czy coś?
  • Odpowiedz
markedone
markedone
Autor
31.05.2020, 19:56:50
  • 0
@szymon362: ciągle na fb będzie do obejrzenia na Czarnobylcy
  • Odpowiedz
markedone
markedone 26.05.2020, 17:04:02
  • 50
Mireczki, w następną niedzielę będziecie mieli okazję obejrzeć rozmowę na żywo z osobą, która pracowała na hali turbin Czarnobylskiej elektrowni jądrowej podczas feralnej nocy z 25 na 26 kwietnia 1986 roku.

Sergieja niektórzy mogą kojarzyć z wypadów do Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia (jest przewodnikiem) czy z filmu Czarnobyl - wstęp wzbroniony.
Osobiście miałem okazję z nim porozmawiać i gorąco polecam, bo człowiek ma co opowiadać. Pytanka będziecie mogli mu zadać w trakcie trwania
markedone - Mireczki, w następną niedzielę będziecie mieli okazję obejrzeć rozmowę na...

źródło: comment_1590510838eOB6ucEh80FMRF036QnACK.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

booogus
booogus
26.05.2020, 19:44:00 via Android
  • 11
@markedone pewnie jak zwykle zapomnę, jest opcja żebyś zawołał kilka minut przed transmisja? ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
dedro
dedro
dedro
26.05.2020, 20:35:25 via iOS
  • 3
Wołaj ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
markedone
markedone 24.05.2020, 11:07:23
  • 20
24 maja, o godzinie 20:00 porozmawiamy o pamiętnych wydarzeniach sprzed 34 laty.

Nasz gość - dr hab. Krzysztof Kozak z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie opowie Wam o tym jak, z punktu widzenia fizyki doszło do samej awarii. Dowiemy się również o bezpośrednich i pośrednich jej skutkach, a także o tym jaki wpływ miała na nas - Polaków.

Prowadzący - Jacek Domaradzki i Tomasz Róg (Licznik Geigera) przekażą Wam również garść świeżych informacji
markedone - 24 maja, o godzinie 20:00 porozmawiamy o pamiętnych wydarzeniach sprzed 3...

źródło: comment_15903182408wrctPCKqjjVFauUncKmff.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Staszek1994
Staszek1994
24.05.2020, 14:57:09
  • 0
#opowiescstalkera A wykorzystam sobie swój tag tutaj, a co!
  • Odpowiedz

32

Symulator reaktora atomowego

Symulator reaktora atomowego

Dziś 34. awaria katastrofy w Czarnobylu. Chcecie się sprawdzić w roli operatora reaktora atomowego RBMK-1000 albo jakiejś nowszej konstrukcji?

Radioaktywny_1986
z
promieniowanie.blogspot.com
dodany: 26.04.2020, 14:16:23
  • 7
  • #
    swiat
  • #
    czarnobyl
  • #
    elektrowniaatomowa
  • #
    symulatory
  • #
    atom
  • #
    promieniowanie
markedone
markedone 26.04.2020, 16:40:17
  • 7
U mnie ostatni symulator działa, miałem kiedyś się zabrać za zrobienie jakiegoś wpisu na blogu o nim.
Jest dość trudny i bez dobrego przygotowania zdecydowanie zniechęci osobę, która nie wie nic o RBMK.
Jakby ktoś zaczynał od początku to okienko z AR-3, tzw. automatyczny regulator małej mocy.
Do wyboru mamy 12 prętów, jednak nie są to pręty któregokolwiek z AR, a zwykłe ręcznego sterowania.
Na odczytach selesynow można zobaczyć głębokość zanurzenia prętów kontrolnych.
LgM -
markedone - U mnie ostatni symulator działa, miałem kiedyś się zabrać za zrobienie ja...

źródło: comment_1587919136mqgHjzBA5KHHSZzkRTibl5.jpg

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

467

Bezpieczeństwo radiologiczne w kwestii pożarów w Czarnobylskiej Strefie...

Pokaż treści 18+

Bezpieczeństwo radiologiczne w kwestii pożarów w Czarnobylskiej Strefie...

Mój komentarz na temat pożarów w Strefie Wykluczenia, parę artykułów oraz odnośników do informacji dozoru jądrowego.

markedone
z
nucleartoday.wordpress.com
dodany: 12.04.2020, 11:49:06
  • 45
  • #
    nauka
  • #
    czarnobyl
  • #
    pozar
  • #
    ciekawostki
  • #
    ejdlakazdego
  • #
    ukraina
markedone
markedone
Autor
12.04.2020, 12:38:13
  • 77
@Socki: W pewnym sensie i zakresie tak, choć niewielkim. Duża część osiada na stałe w środowisku geologicznym, część jest porywana przez wodę (znaczne powodzie też mogą być "problemem" ze względu na zbiornik Kijowski).
W temacie drzew, kiedyś pisałem na blogu:
W Strefie Wysiedlenia Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej zakończono tworzenie miejsc pod uprawę nowego eksperymentalnego drzewa, którego zadaniem będzie oczyszczanie gleby z radionuklidów, drzewo posiada dużą zdolność akumulacji nuklidów. Badania będą
markedone
markedone
Autor
12.04.2020, 17:30:42
  • 11
@medevacs: @WujStefan: Panowie, ja mam wiedzę w temacie reaktorów, niestety w tej kwestii wam nie pomogę, a nie chcę wprowadzić was błąd jakąś złą informacją. ʕ•ᴥ•ʔ
markedone
markedone
Autor
12.04.2020, 17:56:33
  • 10
@medevacs: Pracujących jest parę np. Indian 220 MWe PHWR, czy chiński CNP-300. Jak jesteś bardziej tym zainteresowany to po prostu zobacz sobie tego .pdfa, dosyć ładnie i klarownie opisuje poszczególne technologie i ich zaawansowanie: STATUS OF SMALL AND MEDIUM SIZED REACTOR DESIGNS, A Supplement to the IAEA Advanced Reactors Information System (ARIS)

Nie wiem czy wiesz, ale Ukraina chce w przyszłości zastąpić swoje bloki jądrowe własnie SMRami od NuScale,
markedone
markedone
Autor
12.04.2020, 20:28:08
  • 2
@Moitessier:

Czy te radioaktywne izotopy ktore sa wymienione w artykule to jedyne radioaktywne pierwiastki ktore sa obecne w aerozolach po pożarze radioaktywnego lasu?

Tutaj mam typową uczelnianą odpowiedź: to zależy. Zależy w od tego, w której części Strefy jest pożar, głównie bierze się pod uwagę Cs-137, z prostego powodu, stosunkowo jest go najwięcej.

Jakie sa proporcje emisji Alpha do Beta i Gamma w tych
markedone
markedone
Autor
13.04.2020, 11:53:37
  • 2
@medevacs: Nie ma ścisłej definicji reaktora małej mocy, stąd w tamtym dokumencie pojawia się właśnie tamten blok.

Nie wiem czy to ta sama technologia czy coś zupełnie innego

Pewnie o to Ci chodzi.

elektrowni atomowych

jądrowych ( ͡º ͜ʖ͡º)

998

Pożar w Czarnobylu. Ogień coraz bliżej składowiska radioaktywnych odpadów

Pokaż treści 18+

Pożar w Czarnobylu. Ogień coraz bliżej składowiska radioaktywnych odpadów

Pożar w Czarnobylu rozszerza się na kolejne obszary. Ogień objął już powierzchnię 3500 hektarów - podaje portal napromieniowani.pl. Z zamkniętej strefy wokół nieczynnej elektrowni w Czarnobylu napływają kolejne złe informacje: główna linia ognia zbliża się do składowiska radioaktywnych...

rybak_fischermann
z
wiadomosci.radiozet.pl
dodany: 11.04.2020, 20:11:40
  • 174
  • #
    europa
  • #
    ukraina
  • #
    czarnobyl
  • #
    pozar
  • #
    strazpozarna
markedone
markedone 12.04.2020, 05:03:40
  • 83
Po prostu skopiuję to co wczoraj napisałem pod równie sensacyjnym wykopem.

"Wczoraj próbowałem dyskutować z jedną "antyatom aktywistką", posiłkując się artykułami, tym co sam w Strefie robiłem, prognozami oraz walidacją tych prognoz przez dozór jądrowy Ukrainy i tak finalnie powiedziała, że nie mam racji- przecież to się nie zgadza z jej światopoglądem. Ostatni raz próbowałem merytorycznie dyskutować z taką osobą.

Jakby ktoś był zainteresowany:
a) Analizy przemieszczeń Cs-137:
markedone - Po prostu skopiuję to co wczoraj napisałem pod równie sensacyjnym wykopem...

źródło: comment_15866672043m2lrRTxXjsMI3K2uXKxYP.jpg

Pobierz
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

markedone
markedone 12.04.2020, 09:31:13
  • 4
@jara: @lubiczklan: W ciągu dwóch godzin wrzucę po prostu wykop mniej więcej z tym + aktualne informacje jakie są. :)

1486

Pożar w Czarnobylu wymyka się spod kontroli, a w mediach nikt o tym nie pisze.

Pożar w Czarnobylu wymyka się spod kontroli, a w mediach nikt o tym nie pisze.

Pożar w Czarnobylu rozprzestrzenia się. Ogień wdziera się już do Czerwonego Lasu, czyli najbardziej skażonego miejsca w zamkniętej strefie wokół nieczynnej elektrowni W najbliższych godzinach radioaktywny dym opadnie na Kijów, ale wiatr się może zmienić i może też zagrozić Polsce

luc4s
z
wiadomosci.radiozet.pl
dodany: 11.04.2020, 00:18:07
  • 141
  • #
    europa
  • #
    czarnobyl
  • #
    promieniowanie
markedone
markedone 11.04.2020, 06:49:45
  • 84
ale wiatr się może zmienić i może też zagrozić Polsce

Jaką szują bez godności osobistej trzeba być żeby pisać takie rzeczy.

Wczoraj próbowałem dyskutować z jedną "antyatom aktywistką", posiłkując się artykułami, tym co sam w Strefie robiłem, prognozami oraz walidacją tych prognoz przez dozór jądrowy Ukrainy i tak finalnie powiedziała, że nie mam racji- przecież to się nie zgadza z jej światopoglądem. Ostatni raz próbowałem merytorycznie dyskutować z taką osobą.

Jakby ktoś był zainteresowany:
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

markedone
markedone 11.04.2020, 07:16:33
  • 5
@el_dreso: Powstała już dawno, znajduje się na terenie elektrowni.
markedone
markedone 11.04.2020, 09:39:46
  • 1
@Lavina: Poszło na PW
markedone
markedone 09.04.2020, 15:03:42
  • 23
Zrobiłem wam gifa mireczki, zmiana mocy dawki (nSv/h) na terenie Czarnobylskiej strefy wykluczenia w dniu dzisiejszym.

#czarnobyl #ciekawostki
#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
markedone - Zrobiłem wam gifa mireczki, zmiana mocy dawki (nSv/h) na terenie Czarnoby...

źródło: comment_1586444448ps5YZdybmIutfrQs1djim2.gif

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
Autor
09.04.2020, 15:44:48
  • 4
@panaut0lordv: Ten kwadracik to zbliżenie na samą elektrownie :)
Mogłem opisać mapkę w sumie xD
Generalnie to nic nadzwyczajnego tam nie widać, normalne zmiany mocy dawki w Strefie, wrzucam tak aby pokazać, że te pożary przynajmniej obecnie nie wpływają silnie na zmianę mocy dawki promieniowania gamma.
  • Odpowiedz
staryhaliny
staryhaliny
09.04.2020, 20:06:57 via Wykop Mobilny (Android)
  • 4
@markedone:
*w dniu dzisiejszym < dziś/dzisiaj
https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/W-dniu-dzisiejszym;17883.html
( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
markedone
markedone 09.04.2020, 08:30:59
  • 51
O ile wcześniej pożary były na granicy Strefy Wykluczenia tak teraz pali się po prostu Czerwony Las. :'D
#czarnobyl

Jeżeli chcecie być na bieżąco z tym co tam się dzieje to na FB:
Державне агентство України з управління зоною відчуження

#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
markedone - O ile wcześniej pożary były na granicy Strefy Wykluczenia tak teraz pali ...

źródło: comment_15864210355xPOPbrVa1WCqHxdCnBJwT.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ja_nie_lubie
ja_nie_lubie
ja_nie_lubie
09.04.2020, 08:54:53
  • 4
@markedone: Czy ten pożar będzie się wiązał z jakimś szerszym skażeniem radioaktywnym, zawieje to także do nas? Planowane są jakieś akcje gaśnicze i środki ochronne dla strażaków?

Patrząc po danych pogodowych dla Kijowa, to w lutym wprawdzie całkiem solidnie popadało, ale wcześniej styczeń a teraz marzec i kwiecień bardzo suche. W takiej sytuacji o pożar nietrudno.
  • Odpowiedz
markedone
markedone
Autor
09.04.2020, 12:11:50
  • 3
@Sweet-Jesus: Akurat jak pisałem to nowe dane wpadły:
https://www.facebook.com/sstc.com.ua/videos/606807659911145/
@ja_nie_lubie: zobacz to wyżej :)
  • Odpowiedz
markedone
markedone 02.04.2020, 17:06:45
  • 37
W temacie #czarnobyl , jak się nudzicie na kwarantannie to czytajcie :D

Jeden z raportów [1] o awarii na 4 bloku Czarnobylskiej elektrowni jądrowej zdecydowanie wskazywał tylko i wyłącznie winę operatorów - tzn. raport Mieszkowa, raport ten wskazywał kawitację jako główną przyczynę awarii. (wersji tej trzymali się projektanci reaktora i sam Dolleżal nawet w swojej biografii) Lecz, dwóch członków tej komisji nie chciało podpisać tego raportu kim byli bohaterowie?*

A. A. Abagjan,
markedone - W temacie #czarnobyl , jak się nudzicie na kwarantannie to czytajcie :D
...

źródło: comment_1585846780zsG7yxwXSEbIziwwG0Yaee.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
Autor
03.04.2020, 17:56:38
  • 2
@Tryskacz_zamszowy: Klikaj "odpowiedz", bo inaczej przeczytanie jakiejś wiadomości to czysty traf.

Strasznie chaotyczne są Twoje teksty i ciężko sie je czyta.

Wiem, wiem. problem polega na tym, że często dostaje po prostu jakiegoś impulsu do napisania czegoś stąd piszę coś chaotycznie i od razu publikuję zamiast dać tekstu trochę przeleżeć i wrócić do niego na świeżo, popoprawiać błędy czy nawet szyk żeby czytało się przyjemniej x)

niemniej dzięki za komentarz,
  • Odpowiedz
M_Szopen_TM
M_Szopen_TM
05.04.2020, 00:49:06 via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@markedone: wersja z lepszymi, polskimi napisami
MSzopenTM - @markedone: wersja z lepszymi, polskimi napisami
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
  • Strona 6 z 11
  • >
  • reaktorowe sprawy #ejdlakazdego <- mój tag

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 17.04.2017

    Komentator
  • VIP
    od 27.05.2019

    VIP
  • Rocznica
    od 10.09.2025

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 22.04.2014

    Mikroblogger
  • Pozytywnie Zakręcony
    od 17.09.2018

    Pozytywnie Zakręcony

Autorskie tagi

  • #ejdlakazdego

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking