Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko322
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki
  • Igrzyska
  • Rozrywka
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Technologia
  • Informacje
  • Gospodarka
  • Podróże
  • Ukraina

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

markedone
markedone

markedone

Dołączył 10 lat i 4 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 3388
  • Znaleziska 764
  • Mikroblog 2624
  • Obserwujący 180
  • Obserwowane 15

711

800 000 razy powyżej normy. Radziecki wrak emituje radioaktywny wyciek

800 000 razy powyżej normy. Radziecki wrak emituje radioaktywny wyciek

Morze Norweskie. Wrak radzieckiego okrętu podwodnego, który zatonął u wybrzeży Norwegii w 1989 r., emituje poziom promieniowania sięgający nawet 800 000 razy powyżej normalnego poziomu dla Morza Norweskiego, wynika z ekspertyz z Norweskiego Instytutu Badań Morskich.

HaHard
z
rmf24.pl
dodany: 12.07.2019, 07:09:35
  • 137
  • #
    hahard
  • #
    europa
  • #
    okrety
  • #
    historia
  • #
    energetyka
  • #
    atom
markedone
markedone
markedone 12.07.2019, 14:54:37
  • 10
@szukajek: @hellfirehe
Trochę poszperałem w necie i znalazłem w końcu info na stronie tego instytutu..
Problemem jest dla mnie sam norweski, bo go nie znam po prostu. Ale idąc translatorem i logiką to po raz kolejny banda kretynów pluje informacjami na lewo i prawo nie rozumiejąc sytuacji, mam tu na myśli tytuły nagłówków jak w źródle wykopu.
W tekście naukowcy piszą po prostu o tym, że badana próbka wykazała aktywność 100 Bg/l Cs-137, gdzie dla morza Norweskiego jest to zwykle 0,001 Bq/l (btw. to 100 000 razy więcej, a nie 800 000).
Nie jest to zagrożenie dla ludzi w Norwegii, ani gdziekolwiek indziej. W temacie ryb się nie wypowiem, nie znam sie na ichtiologii.
Aby w pełni

474

Serial Czarnobyl - co się nie...

Serial Czarnobyl - co się nie...

Serial Czarnobyl bije rekordy popularności. Czy wszystko co w nim pokazano jest prawdą? Gdzie scenarzyści przesadzili, a co odwzorowali jak w filmie dokumentalnym? \n\nJeśli podobają Ci się moje filmy zasubskrybuj mój kanał! \nhttp://youtube.com/naukatolubie?sub_confirmation=1\n\nTOP...

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 08.07.2019, 16:06:32
  • 137
  • #
    polska
  • #
    nauka
  • #
    zainteresowania
markedone
markedone
markedone 09.07.2019, 14:05:06
  • 2
@zurekzurek: @ZiobroV:
Odpowiem wam swoimi wypowiedziami w tym temacie, bo nie widzę sensu kopiować wszystkiego raz jeszcze z głównej na główną:
https://www.wykop.pl/link/4984199/comment/66143031/#comment-66143031
Jedyne pitu pitu jakie można sobie wsadzić to wasze, serio, naprawdę nie jestem w stanie pojąć jak nie mając zupełnie wiedzy w temacie można z dupy takie głupoty jak Wy pisać.
markedone
markedone
markedone 09.07.2019, 17:44:39
  • 2
@zurekzurek:

Pytanie, czy Diatłow wiedział jakie skutki może spowodować wsunięcie[...]

i

Czy wiedział o występowaniu lokalnym
markedone
markedone
markedone 05.07.2019, 16:38:02
  • 48
Luźny piąteczkowy nastrój.
"Mój stary to fanatyk wędkarstwa i energetyki jądrowej..." ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pan siedzący na górnej płycie reaktora RBMK, a w zasadzie na bloczkach wykonanych ze stali 0H18N10T i betonu serpentynitowego.
Spokój, cisza, ~190 ton uranu pod nim, czy można sobie wyobrazić lepsze warunki na wędkowanie?

#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
#czarnobyl #heheszki
markedone - Luźny piąteczkowy nastrój.
"Mój stary to fanatyk wędkarstwa i energetyki...

źródło: comment_GWBZkPH9xhMWx61ECdh4XdqCU4M3cNVv.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

s.....k
s.....k
konto usunięte 05.07.2019, 16:50:48 via Android
  • 5
@markedone a właściwie to dlaczego nie ma tam jednego prętu? Wyjeli czy im wpadł :x
Nowe słowo... Stal austenityczna, ciekawe :)
https://www.edelstahl-haerten.de/pl/materialy/stal-austenityczna/
  • Odpowiedz
Ja-qb
Ja-qb
Ja-qb
05.07.2019, 17:26:50 via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@markedone: nie ma sie czego bac. Przeciez reaktory RBMK nie wybuchaja :>
  • Odpowiedz

657

Fizyk medyczny omawia faktyczny wpływ katastrofy z 1986r na ludzkie zdrowie

Fizyk medyczny omawia faktyczny wpływ katastrofy z 1986r na ludzkie zdrowie

O tym, w jakim stopniu serial “Czarnobyl” pokazał prawdę o wpływie katastrofy na ludzkie życie i zdrowie, pisze fizyk medyczny Dariusz Aksamit.

Tosiek14
z
crazynauka.pl
dodany: 15.06.2019, 14:02:17
  • 133
  • #
    europa
  • #
    czarnobyl
  • #
    atom
  • #
    chernobyl
  • #
    hbo
  • #
    nauka
markedone
markedone
markedone 16.06.2019, 08:30:42
  • 10
@PosiadaczKonta: Tutaj oraz tutaj napisałem dlaczego te pręty miały konstrukcję taką, a nie inną.
markedone
markedone
markedone 18.06.2019, 19:48:52
  • 0
@BrowarPERUN: (i jeszcze zawołam @kapusta5 ) OZR do awarii tyczył się pracy tylko w stanie ustalonym. Zapas na poziomie 15 prętów RR dotyczył takiej właśnie pracy, co z resztą napisane jest w instrukcji eksploatacji.

Nie było nawet aparatury która określałaby stężenie ksenonu w czasie rzeczywistym.

Zatrucie ksenonem to jest rzecz, której się uczy ludzi na podstawowy kursie energetyki jądrowej, nie jest do tego wymagana ŻADNA specjalna aparatura pomiarowa (ten mit jest powielany przez książkę biologa Medwedewa). Raczej komputer, który na podstawie danych z reaktora będzie obliczał stężenie ksenonu. OZR właśnie służył temu żeby utrzymać reaktor jak to ładnie rosjanie określają "na mocy". Nie nastąpiło złamanie żadnego z punktów eksploatacji reaktora.

Na marginesie - system SKALA prawdopodobnie nie miał jeszcze wdrożonej kwestii OZR. Bądź co bądź, system nie zarejestrował błędu z przekroczeniem minimalnego OZR, pozostaje pytanie czy to kwestia jego faktycznego nieprzekroczenia (bądź takiego wrażenia z powodu awarii), czy to kwestia braku implementacji od

573

Wymiana paliwa jądrowego w reaktorze PWR w elektrowni jądrowej Angra 2 w Brazyli

Wymiana paliwa jądrowego w reaktorze PWR w elektrowni jądrowej Angra 2 w Brazyli

Co 12 miesięcy zatrzymywany jest reaktor aby dokonać wymiany 1/3 prętów paliwowych. Angra 2 to druga brazylijska elektrownia jądrowa, która zaczęła działać w 2001 r. Angra 2 ma moc 1350 megawatów i jest w stanie zaspokoić potrzeby 2-milionowego miasta. Oto wideo prezentujący ten proces.

WuDwaKa
z
youtube.com
dodany: 17.06.2019, 12:09:01
  • 184
  • #
    brazylia
  • #
    atom
  • #
    energetykajadrowa
  • #
    energetyka
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
markedone
markedone
markedone 18.06.2019, 06:02:48
  • 7
@Persil_w_gelu: O nie nie nie. Ja już się nauczyłem żeby się nie włączać w gównoburze na głównej, nie mój wykop nie moja sprawa. Szkoda mi czasu na odnoszenie się do niepoprawnych merytorycznie postów, a takich jest tu większość, chociażby ten czy ten, ja się naprodukuję, a tylko mi zarzucą elektrodę. ;)

O wypalonym paliwie w USA.
O wypalonym paliwie w USA 2.
O wypalonym paliwie w
markedone - @Persilwgelu: O nie nie nie. Ja już się nauczyłem żeby się nie włączać w ...

źródło: comment_SC4zmShO4fQjs2kyqvGakKKlpw1XB28x.jpg

Pobierz

3

Opuszczony ośrodek kolonijny dla dzieci w okolicach Czarnobyla

Opuszczony ośrodek kolonijny dla dzieci w okolicach Czarnobyla

Interesujące miejsce którego jeszcze nie widziałam na zdjęciach związanych z katastrofą i strefą wykluczenia. Ktoś pomoże z dokładną lokalizacją miejsca?

dzika-konieckropka
z
designyoutrust.com
dodany: 17.06.2019, 12:38:54
  • 3
  • #
    opuszczone
  • #
    czarnobyl
  • #
    urbex
  • #
    kiciochpyta
  • #
    zainteresowania
markedone
markedone
markedone 17.06.2019, 13:33:20
  • 1
@dzika-konieckropka Ośrodek wypoczynkowy Szmaragdowy, rus. Изумрудное, na północ od Lelów. ~ 51°19'48.4"N 30°09'15.0"E
Brakuje fotek z widokiem na jeziorko, ze skarpy jest fajny widok na nie oraz na domek, który stoi przy brzegu.
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

markedone
markedone
markedone 17.06.2019, 20:29:39
  • 1
@NH35: Nie mogłem się zdecydować czy Lelów czy Lelowa, tak czy inaczej brzmi to trochę komicznie :D

876

Właśnie ważą się losy elektrowni jądrowej w Polsce

Właśnie ważą się losy elektrowni jądrowej w Polsce

- Prezydent będzie rozmawiał o tym, jakie są możliwości inwestycji Amerykanów w polski projekt jądrowy. To jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na bezproblemową realizację tak drogiego przedsięwzięcia

rybak_fischermann
z
forsal.pl
dodany: 12.06.2019, 10:52:10
  • 276
  • #
    polska
  • #
    energetyka
  • #
    atom
  • #
    energetykajadrowa
markedone
markedone
markedone 12.06.2019, 13:46:48
  • 66
To jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na bezproblemową realizację tak drogiego przedsięwzięcia


@Myszoskocznia: Szczególnie patrząc na ziomeczków z Korei Południowej ( ͡º ͜ʖ͡º)

643

Stępiński: Czarnobyl pokazuje prawdę o Sowietach. Rosja próbuje ją ukryć

Stępiński: Czarnobyl pokazuje prawdę o Sowietach. Rosja próbuje ją ukryć

Mini-serial HBO o katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu bije rekordy popularności. Fabularyzowana wizja wydarzeń sprzed ponad 30 lat nie powinna budzić obaw o przed atomem. Może być wstępem do telewizyjnej zimnej wojny między Rosją a Stanami Zjednoczonymi, bo Rosjanie pracują nad...

Biznesalert
z
biznesalert.pl
dodany: 10.06.2019, 08:09:07
  • 142
  • #
    czarnobyl
  • #
    atom
  • #
    rosja
  • #
    bezpieczenstwo
  • #
    hbo
  • #
    seriale
markedone
markedone
markedone 11.06.2019, 04:11:45
  • 53
@Arkass: @orzeszty: Tutaj oraz tutaj wyjaśniałem o co chodzi.

Pisanie :

W rzeczywistości był to wybuch jądrowy. (geekweek.pl)

to najzwyczajniej w świecie "głupie pier.. gadanie" jakiegoś kretyna, który nawet nie rozumie o czym pisze i który nawet się nie pofatygował żeby chociaż w minimalnym stopniu zrozumieć sens artykułu, na który się powołuje.
markedone
markedone
markedone 11.06.2019, 09:55:29
  • 0
@abraca: Też nie przeczytałeś tej pracy. Gość WYRAŹNIE pisze, że nie ma mowy o wybuchu jądrowym w domyśle eksplozji jądrowej.

Nie widziałem jeszcze żeby bazowa praca została podważana, a lista argumentów w niej zaprezentowana jest dość ciekawa i mogła być wcześniej tak dociekliwie nie badana i nie korelowana.

A co ma być w niej podważane? Serio, bo nie rozumiem. Gość nie napisał niczego złego, ba nawet napisał bardzo oczywistą rzecz,
markedone - @abraca: Też nie przeczytałeś tej pracy. Gość WYRAŹNIE pisze, że nie ma m...

źródło: comment_aRn8JJJ8cDzr6MRs03Qgh9bb3hsepBLe.jpg

Pobierz
markedone
markedone
markedone 07.06.2019, 14:11:24
  • 45
Drugi blok Leningradzkiej elektrowni jądrowej - 2, WWER - 1200.

Obieg pierwotny będzie sprawdzany pod kątem szczelności instalacji oraz utrzymywania zadanych parametrów.
Wszystkie prace powinny zostać zakończone przed końcem czerwca, a cały blok po tzw. hot testach ma zostać oddany do eksploatacji w 2020 roku.

#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
#energetykajadrowa #energetyka
markedone - Drugi blok Leningradzkiej elektrowni jądrowej - 2, WWER - 1200.

Obieg ...

źródło: comment_XjBm00ypICNx3DQkSC4wphMhPwSjJmfA.jpg

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
markedone
Autor
07.06.2019, 14:11:54
  • 5
markedone

źródło: comment_VO00QcSzNPemZyezZqxZ2mj8bOgs8NBs.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
Matlaw
Matlaw
Matlaw
07.06.2019, 18:48:14
  • 10
WWER


@bambus94: Nie, jest to inny typ reaktora. W Czarnobylu miałeś RBMK (których notabene jeszcze 10 działa, a z nich ponad połowa została włączona wcześniej niż pechowy nr 4).
WWER są po prostu bezpieczniejsze, a to, że dzisiaj RBMK jeszcze działają i nic się nie dzieje, mówi samo za siebie. Elektrownie jądrowe są najlepszym źródłem energii, dopóki ktoś nie planuje zrobić 110% normy ( ͡° ͜ʖ ͡°
  • Odpowiedz

594

Zdjęcia z katastrofy w Czarnobylu [galeria]

Zdjęcia z katastrofy w Czarnobylu [galeria]

Po katastrofie w Czarnobylu swoje życie narażali nie tylko robotnicy i ratownicy, ale też wysłani na miejsce fotografowie. Zawdzięczamy im te zdjęcia obrazujące chaos panujący po wybuchu i heroizm ludzi pracujących przy likwidacji szkód.

Czajna_Seczen
z
theatlantic.com
dodany: 06.06.2019, 12:57:59
  • 103
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    czarnobyl
  • #
    fotohistoria
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
markedone
markedone
markedone 06.06.2019, 17:57:21
  • 5
@Zaszczyk: @Mishi4561: @secretservice666: @FrasierCrane: @Browing:
Tak jak napisał @merrimack: to komin wentylacyjny, ale ( ͡º ͜ʖ͡º)
komin był też częścią obiegu gazowego samego reaktora. Nie chodzi tu o obieg Braytona. W reaktorze była wykorzystywana również mieszanina helowo-azotowa, a jej końcową częścią był komin.

Silniki diesla znajdowały się poza budynkiem reaktora, troszkę na północ od samej
markedone
markedone
markedone 07.06.2019, 05:47:36
  • 0
@merrimack: @fxmichal:
Awaryjne zrzuty pary mogły się odbyć do: odgazowywacza, zbiornika barbotrażowego oraz standardowo w kondensator.
Z czego sam widzialem tylko do kondensatora, w sensie nie osobiście, ale w różnych raportach i dokumentacjach. x)

Mieszanina azotu i helu była wtłaczana pomiędzy bloki prętów reaktora - aby zapewnić dobre przewodnictwo ciepła a przy tym chronić grafit przed zapaleniem.

Głównym zadaniem tej mieszanki

509

Ostatni wywiad z Diatłowem

Ostatni wywiad z Diatłowem

Ostatni wywiad z Anatolijem DIatłowem - głównym oskarżonym o spowodowanie katastrofy Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. W momencie awarii był on zastępcą głównego inżyniera i publicznie oskarża się go o wydawanie niesłusznych poleceń oraz nieustępliwość wobec reszty załogi.

warszawiak39
z
youtube.com
dodany: 03.06.2019, 17:26:33
  • 141
  • #
    swiat
  • #
    czarnobyl
  • #
    ukraina
  • #
    zsrr
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
markedone
markedone
markedone 03.06.2019, 23:10:15
  • 187
@cichanos Skoro już mnie wywołałeś to odpowiem. A miałem olać temat, bo jest trochę trudny. :)

Jak mam napisać jeden temat, który mnie triggeruje to jest nim właśnie awaria w Czarnobylu. Nawet zawalony tag czarnobyl memami i zalewem ameb umysłowych mnie tak nie irytuje jak "wanna be specjalista od RBMK"
Zgodnie z radzieckim prawem atomowym, MOŻNA ZOBACZYĆ TUTAJ (RUS), punkt 3.3.26:
Аварийная защита реактора должна обеспечивать автоматическое быстрое и надежное гашение цепной реакция в следующих
  • 40
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

markedone
markedone
markedone 03.06.2019, 23:10:46
  • 145
część druga:
To jest tak cholernie trudna awaria do ogarnięcia, że sobie nawet nie wyobrażacie. Operatorowi reaktora chociażby wytyka się brak doświadczenia i popełnione błędy. Reakcja kogoś kto się zna-> XD
Toptunow nie popełnił żadnych błędów operatorskich, które mogłyby wynikać z regulaminu eksploatacji bloków 3 i 4. ŻADNYCH. Elo.
Czasami się spotkacie z tym, że przełączył LARy na ręczne sterowanie. Nawet nie wiecie jaką reakcję to wywołuje u mnie :D
Nie ma w RBMK trybu pracy "ręczne sterowanie", nie ma, nigdy nie istniał, ani nigdy później się nie pojawił.
Przejście z LARów na AR-1/2 dokonuje operator według uznania oraz parametrów reaktora i tu nie ma żadnej jego winy. Jest to przejście z jednej automatyki reaktora na drugą, zmieniają się m.in czujniki, z których są zbierane dane, zmienia się logika procesów automatyki.
markedone
markedone
markedone 03.06.2019, 23:10:58
  • 156
część ostatnia:

Naprawdę strasznie podziwiam osoby robiące filmiki, albo piszace artykuły na paręnaście linijek tym samym opowiadając awarię w szczegółach :D
Zazdroszczę strasznie wiedzy. Ja do teraz mam problemy z poszczególnymi parametrami, a wiem np. jak się zmieniają prądy na komorach jonizacyjnych ze względu na nagłe skoki przepływu i jak to się odbije m.in. na wspomniane zmiany położenia AR-1/2. A za cholerę w tym momencie nie podjąłbym się wyłożenia szczegółowo awarii począwszy od 25 kwietnia 1986 roku.
Czy reaktory RBMK obecnie pracujące w Rosji są teraz bezpiecznie? W zasadzie dopiero teraz te reaktory mają wystarczające zaplecze technologiczne żeby je bezpiecznie eksploatować (pomijając brak obudowy bezpieczeństwa). Cała automatyka jest zbudowana od zera, pojawiło się mnóstwo nowych sygnałów, chociażby trzy nowe pojawiające się w zalezności od istniejącego zapasu reaktywności. Po samej awarii dodano chociażby klucz odcinający napięcie na prętach kontrolnych, dodano też klucz pozwalający na wyłączenie reaktora tylko 24 (na drugiej generacji RBMK) prętami kontrolnymi.

Podsumowując.
markedone
markedone
markedone 04.06.2019, 05:49:38
  • 16
@sajmonm:

Wiedza wynika z hobby czy faktycznie operator reaktora w elektrowni? (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)


Wynika z hobby, nauki, pasji oraz pracy (operatorem Marii nie jestem).
Jedni zbierają znaczki, inni chodzą po górach, a ja mam reaktory, a RBMK zawsze był dla mnie wyzwaniem - stąd ciągła walka o to żeby go ogarnąć w możliwie jak największym stopniu.
markedone
markedone
markedone 04.06.2019, 07:43:58
  • 0
@Spring_is_coming: To właśnie był taki upust pary, irytacji. :)

markedone
markedone
markedone 04.06.2019, 12:32:24
  • 5
@Bloodaxis1: Żaden RBMK nigdy nie służył do produkcji plutonu.
markedone
markedone
markedone 05.06.2019, 04:08:14
  • 1
@mafiafb: Nigdy nie spotkałem się z naukowym źródłem, które by tak mówiło.
Ta głupia informacja wzięła się stąd, że reaktor miał konstrukcję zbliżoną do radzieckich reaktorów produkujących pluton, a to jest bardzo medialna sprawa i strasznie się ludzie tym jarają. Stąd ciągle to jest powtarzane "hurr durr reaktor do produkcji plutonu, rosjanie się nim bawili" ble.
markedone
markedone
markedone 05.06.2019, 05:59:27
  • 2
@mafiafb: Nie, to jest reaktor energetyczny po prostu, produkcja plutonu w nich to głupie urban legend, które się utrzymuje od dawna.

O graficie napisałem wyżej przecież.
markedone
markedone
markedone 05.06.2019, 07:54:14
  • 1
@mafiafb: Nie była przygotowana, przygotowane i zbudowane pod to były reaktory ADE. Jakbyśmy mieli ciągnąć dalej takie porównania to zwykłego PWR też można zatrzymać w odpowiednim czasie, gdy stosunek Pu239/Pu241 jest optymalny i przerobić wtedy paliwo.
Jeszcze lepiej pod względem produkcji plutonu sprawują się kanadyjskie CANDU.
Charakterystyka pracy reaktora RBMK wymagała by gigantycznych zmian oraz przede wszystkim w ZSRR musiałoby istnieć miejsce, gdze paliwo z RBMK mogłoby zostać przerobione. Obecnie nie ma takiego miejsca, bo procesy technologiczne są przystosowane pod przerób paliwa z wwera i abm. jedyne manipulacje z paliwem z reaktorów RBMK polegały na ich przepakowaniu w nowe pojemniki (kwestie uszkodzonych koszulek paliwowych). Obecnie przerób tego paliwa nie jest opłacalny ekonomicznie.

Ziomeczku, przeczytaj raz jeszcze. Chodziło o poprawę neutroniki rdzenia, grafit ten był ciągle (z wyłączeniem sytuacji, w której pręt kontrolny jest całkowicie włożony do rdzenia) w rdzeniu.
Całe zamieszanie jest przez słowo końcówka, ten grafit to jest oddzielna część połączona z częścią właściwą

527

Uruchamianie reaktorów jądrowych

Uruchamianie reaktorów jądrowych

3,6 Rentgena. Nie ma tragedii.

UprzejmyCzlowiek
z
youtube.com
dodany: 02.06.2019, 17:20:05
  • 96
  • #
    ciekawostki
  • #
    atom
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    eneregtykajadrowa
  • #
    czarnobyl
markedone
markedone
markedone 03.06.2019, 05:41:40
  • 14
@shadowsniper: Jak wczoraj zobaczyłem tytuł znaleziska to nie chciałem już pisać nic, bo znowu wyszedłbym na moderatora z elektrody ( ͡º ͜ʖ͡º)

@moonraker: @pejter oraz @teh_m

"dodaniem gazu" żeby s̶i̶l̶n̶i̶k̶ ̶n̶i̶e̶ ̶z̶g̶a̶s̶ł̶ podtrzymać reakcję

Wyzwalanie impulsów jest robione czysto w celach badawczych, nie podtrzymuje to reakcji. Reakcję spokojnie tam można utrzymać, reaktor pracuje w stanie krytycznym (współczynnik mnożenia jest równy jeden), to co widzi się na
markedone
markedone
markedone 03.06.2019, 15:53:38
  • 2
@PlonacaWagina:

czyli w momencie uzupełnienia prętów uranem są one nieaktywne tak?

Aktywne są, tak samo jak Ty, ja, owoce, wszystko co zawiera naturalne, a i sztuczne radioizotopy :D
Pytanie powinno brzmieć czy zachodzi w nich reakcja rozszczepienia. W przypadku świeżego paliwa tylko ta spowodowana naturalnym, spontanicznym

591

Czarnobyl: elektrownia, sarkofag, Novarka | GOOD IDEA

Czarnobyl: elektrownia, sarkofag, Novarka | GOOD IDEA

Dziś zajmujemy się niecodziennymi budowlami, jakie trzeba było wznieść (ryzykując życie i zdrowie) w następstwie awarii reaktora w elektrowni atomowej w Czarnobylu.

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 02.06.2019, 17:00:23
  • 42
  • #
    polska
  • #
    architektura
  • #
    czarnobyl
  • #
    technologia
  • #
    ukraina
markedone
markedone
markedone 02.06.2019, 21:20:19
  • 15
A tutaj filmik z lotu ptaka, polecam oglądać w 1080p.
Jak miałem wykład z ziomeczkiem z Novarki to jeszcze jeden filmik nam pokazał, taki stricte techniczny.
Te dźwigi w środku mają 96 metrów długości, 6 metrów wysokości i 11 szerokości, mają być na nich montowane różne części tak, aby móc robić dowolne prace przy rozbiórce reaktora. Same naprawy ich mają w możliwe jak największej mierze odbywać się zdalnie. Powierzchnia zewnętrzna ma 85
markedone - A tutaj filmik z lotu ptaka, polecam oglądać w 1080p. 
Jak miałem wykład...
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

554

Czarnobyl - unikalne archiwalne zdjęcia

Czarnobyl - unikalne archiwalne zdjęcia

I've assembled this collection of images surrounding the Chernobyl nuclear disaster to help people gain a better understanding of what happened. It is a very brief, but complete(ish) retelling of what happened, using edited text from a book I've written called "Chernobyl 01:23:40". The...

mateopoznan
z
imgur.com
dodany: 31.05.2019, 10:43:30
  • 56
  • #
    swiat
  • #
    ciekawe
  • #
    czarnobyl
  • #
    zdjecia
  • #
    starezdjecia
markedone
markedone
markedone 31.05.2019, 17:43:24
  • 18
@Jacolex: Przecież to co napisał ten typ całkowicie mija się z prawdą.
Reaktor RBMK (przed modernizacjami współczesnymi) podczas pracy na mocy większej niż 20% mocy znamionowej cieplnej pracuje na LARach, czyli lokalny automatyczny regulator (w tłumaczeniu dosłownym), w momencie zejścia poniżej tej wartości (lub np. zaburzenia przepływu wody przez reaktor) załączają się AR-1, AR-2 czyli automatyczny regulator -1 oraz -2. I to właśnie nastąpiło, a nie jakieś z dupy wzięte
markedone
markedone
markedone 31.05.2019, 20:22:21
  • -17
@kapusta5: Nie rozumiem po co mi to piszesz, serio.
markedone
markedone
markedone 01.06.2019, 06:09:13
  • -3
@kapusta5: Zmieniam pytanie, zamiast mi pisać, dlaczego mi to piszesz odpowiedz mi proszę na pytanie dlaczego piszesz o rzeczach, o których za bardzo nie masz pojęcia.
Chcesz się podzielić z kimś swoją wiedzą? spoko.
Ale może warto to robić, gdy się jest pewnym tego co piszesz.
Ty używasz słownictwa, którego za bardzo chyba nie rozumiesz, tak samo jak tego reaktora i tego co tam się działo.
markedone
markedone
markedone 01.06.2019, 07:09:10
  • 0
@januszbiznesow: Zacytuję sam siebie stąd.

Natomiast są artykuły i nawet książka, która zajmuje się sprawą od punktu widzenia termohydrauliki reaktora. Inny art i to całkiem sensowny zwraca uwagę na błędy w wyświetlaniu sygnałów przez DREG (system rejestracji parametrów reaktora), przez co przesunięcie tych sygnałów w czasie nie może dawać dobrego obrazu tego co się stało. Implikuje to m.in. w to, że DREG zarejestrował dwa sygnały, które mogły spowodować załączenie procedury AZ-5 automatycznie, a nie przez operatora. Wszak jedyny powód załączenia AZ-5 przez operatora to koniec eksperymentu, a nie żadne parametry reaktora.

Awaria na czwartym bloku Czarnobylskiej EJ to naprawdę strasznie trudna sprawa, aby podejść do tego od strony naukowej to naprawdę trzeba dużo wiedzieć o tym co się dzieje w reaktorach od strony fizyki, od strony mechaniki płynów i termodynamiki, przepływów dwufazowych, trzeba znać dobrze sam reaktor - a ten jest przerażająco skomplikowany.

Przeczytanie wikipedii i obejrzenie filmów na yt w tym temacie to nawet nie wierzchołek góry lodowej. To jak obejrzenie filmiku o budowie procy, a następnie uważanie się za specjalistę w budowie rakiet

613

Zatrucie reaktora jądrowego, jak to wygląda?

Zatrucie reaktora jądrowego, jak to wygląda?

Cześć Mireczki, tym razem postanowiłem wam opisać zatrucie reaktora jądrowego przez jeden z izotopów ksenonu, Xe-135. Wpis z myślą o osobach, które nie mają za dużo wspólnego z energetyką także śmiało mogę napisać, że jest to tekst dla wszystkich. :)

markedone
z
nucleartoday.wordpress.com
dodany: 26.05.2019, 10:54:13
  • 89
  • #
    technologia
  • #
    ejdlakazdego
  • #
    energetykajadrowa
  • #
    czarnobyl
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
markedone
markedone
markedone
Autor
26.05.2019, 14:34:40
  • -30
@Labrad00r_: @krzywy_odcinek: @Miguerim: @shadowsniper

Odpowiem wam w tym miejscu.
W pełni rozumiem wasze podejście i naprawdę nie mogę mieć do was pretensji za to, że odebraliście to w taki, a nie inny sposób (ani do żadnej osoby, która tak to odebrała). Jeżeli poczuliście się w jakiś sposób urażeni to wybaczcie, nie miałem tego na celu.

Napisałem to w taki sposób aby mieć w zupełności pewność, że nikt z tego naszego wąskiego środowiska EJ nie zarzuci mi pominięcia paru rzeczy i uproszenia ogólnie tematu. Po prostu chciałem być czysty, że piszę to w
markedone
markedone
markedone
Autor
26.05.2019, 17:28:48
  • 9
@neo_1995: To jest błąd, który często ludzie popełniają.
To nie jest tak, że RBMK ma tendencję do zatrucia przy pracy na małej mocy. Każdy inny reaktor uległby tak samo zatruciu przy zejściu z mocy (najpierw z pełnej do połowy, a potem z połowy praktycznie do zera jak to miało miejsce podczas awarii na Czarnobylskiej EJ). Właśnie pisałem o tym, że to nie praca na małej mocy definiuje zatrucie ksenonem, a
markedone
markedone
markedone
Autor
26.05.2019, 20:27:36
  • -3
@shadowsniper @Ucik: Nazywam to "zmiana stężenia jodu/ksenonu", właśnie z tego powodu o którym napisałeś, początkowo chciałem napisać "nieskończenie mała zmiana", ale to już by wprowadziło więcej zamieszania. Chciałem w lekki sposób przemycić elementy, o których piszesz.

Co do drugiej części, mogłem tu zrobić o wiele więcej, od porównań, o których pisałeś do czystych obliczeń praktycznych. Cieżko mi trafić w gusta każdej osoby, tym bardziej w takim temacie, który nie
markedone
markedone
markedone
Autor
27.05.2019, 18:13:55
  • 1
@Ucik: Zupełnie inaczej to wygląda jak mam przed sobą grupkę osób, z którą mam bezpośredni kontakt i od której wiem czego mogę wymagać. Tutaj po prostu był trochę strzał w ślepo.

@quantova: Głównie EJ, chociaż na pewno zdarzą mi się wyskoki w stronę broni jądrowej czy właśnie bardziej alternatywnych sposobów użycia energetyki jądrowej. jak masz czas to przejrzyj mój tag #ejdlakazdego

@o-o_i: Już mi
markedone
markedone
markedone
Autor
28.05.2019, 16:20:42
  • 1
@adamssson:

wszystko ok ale z tekstu nie wynika jakie są rozwiązania na problem tego "zatrucia"

Przy okazji do 1) od @ostatni_i_sprawiedliwy
Zatrucie reaktora to coś normalnego w jego pracy. Projektuje się reaktor w taki sposób, aby to zatrucie ksenonem było wliczone w jego parametry, nie omija się tego tylko wrzuca
markedone
markedone
markedone
Autor
30.05.2019, 05:35:37
  • 0
@losBamberos88: @DywergencjaRotacji: Kiedyś na mirko o tym komuś w komentarzu pisałem. Nie mogę teraz tego znaleźć :/ a długi wywód nawet zrobiłem, do tego tez istnieje dyrektywa Euratomu mówiąca o pewnym minimum zmian mocy jakie elektrownia musi dać radę w ciągu swojego życia przetrwać. :D

546

Czy serial CZARNOBYL jest zgodny z faktami?

Czy serial CZARNOBYL jest zgodny z faktami?

Bardzo fajny art o tym na ile hitowy serial HBO jest zgodny z faktami i czego można się jeszcze po nim spodziewać.

stanulam
z
film.org.pl
dodany: 27.05.2019, 13:55:11
  • 150
  • #
    film
  • #
    seriale
  • #
    hbogo
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    gimbynieznajo
markedone
markedone
markedone 28.05.2019, 05:46:01
  • 56
@RFpNeFeFiFcL: Główna jak zwykle w formie i Cię masa "specjalistów" minusuje.
Oczywiście, że masz rację.
Ogólnie przyjęta wersja (m.in. raport INSAG, ostatnia wersja) na "główną" przeczynę awarii stawia nagły wzrost reaktywności związany z tym, że ta miała dodatnią wartość w pierwszej chwili zrzutu prętów do wnętrza rdzenia.

Natomiast są artykuły i nawet książka, która zajmuje się sprawą od punktu widzenia termohydrauliki reaktora. Inny art i to całkiem sensowny zwraca uwagę na błędy w wyświetlaniu sygnałów przez DREG (system rejestracji parametrów reaktora), przez co przesunięcie tych sygnałów w czasie nie może dawać dobrego obrazu tego co się stało. Implikuje to m.in. w to, że DREG zarejestrował dwa sygnały, które mogły spowodować załączenie procedury AZ-5 automatycznie, a nie przez operatora. Wszak jedyny powód załączenia AZ-5 przez operatora to koniec eksperymentu, a nie żadne parametry
markedone
markedone
markedone 26.05.2019, 10:54:35
  • 181
Dawno nie pisałem nic na blogu o reaktorach, więc dzisiaj główny temat to zatrucie ksenonem reaktora jądrowego - dla nieenergetyków. :D
Starałem się możliwie w jak najprostszy sposób wyjaśnić cały ten proces, nie atakując nikogo równaniami.
Na początku miałem ochotę wrzucić też tam wątek zatrucia ksenonem reaktora w #czarnobyl , odpuściłem ten temat ze względu na to, że mnóstwo czasu musiałbym poświęcić na sam reaktor.
Tekst tutaj:
https://www.wykop.pl/link/4971127/zatrucie-reaktora-jadrowego-jak-to-wyglada/

#
markedone - Dawno nie pisałem nic na blogu o reaktorach, więc dzisiaj główny temat to...

źródło: comment_hiXZeU7tS9VuVQPLFeYcqPZGa2I3TP4O.jpg

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
markedone
Autor
26.05.2019, 14:12:19
  • 2
@matbiela: https://www.nrc.gov/docs/ML0907/ML090780501.pdf
ogólnie cała dokumentacja na temat takiego EPRa jest dostępna na stronie amerykańskiego dozoru jądrowego:
https://www.nrc.gov/reactors/new-reactors/design-cert/epr/reports.html
  • Odpowiedz
markedone
markedone
markedone
Autor
26.05.2019, 14:43:29
  • 2
@matbiela: Oraz tak mniej technicznie, raczej do przejrzenia, a może i coś z tego Ci wystarczy:
http://www.if.pw.edu.pl/~pluta/pl/dyd/mtj/zal2/CD_II_SZKOLA/I.%20ZAGADNIENIA_OGOLNE/5_A_Strupczewski_bezpieczenstwo_elektrowni.pdf
1.5 1.6 oraz 1.7
Jak będziesz dalej miał pytania do dawaj, postaram się odpowiedzieć na tyle ile będę umiał, a jak się nie będę umiał to się nauczę i odpowiem ᕦ(òóˇ)ᕤ
  • Odpowiedz
markedone
markedone
markedone 19.05.2019, 18:06:50
  • 94
Zakończenie załadunku świeżego paliwa jądrowego, reaktor czwarty Kalininskiej elektrowni jądrowej (2x WWER-1000/320, 2x WWER-1000/338), 2011 rok.
źrodełko: Евгений Фадин

#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
#energetyka #energetykajadrowa #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu
markedone - Zakończenie załadunku świeżego paliwa jądrowego, reaktor czwarty Kalinins...

źródło: comment_KVMdWYUgEPecMO1sx4rEMD6p9uOuRZqK.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

l.....f
l.....f
konto usunięte 19.05.2019, 18:08:14
  • 36
@markedone: na dole 1 ładuje reszta patrzy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Budo
Budo
Budo
19.05.2019, 21:48:17
  • 7
@markedone: Od lewej- project manager, management representative, h&s representative, pr specialist, junior hr specialist, business executive. Na dole niewidoczny Sasza ładujący paliwo ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
markedone
markedone
markedone 14.05.2019, 20:40:42
  • 2
Patrzę sobie na rury i... przecież to kurde inne pomieszczenie zupełnie, nie ten system. (╯°□°)╯︵ ┻━┻
#ejdlakazdego <- mój tag, nie chcesz czytać jądrowych niusów - czarnolistuj
#ejdlakazdegoelektrodacontent xD
#czarnobyl
markedone - Patrzę sobie na rury i... przecież to kurde inne pomieszczenie zupełnie, ...

źródło: comment_J0ww9bAG6KqOL6GxZ22HY2mTvFmVImZg.jpg

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
markedone
Autor
14.05.2019, 21:28:09
  • 6
@Sweet-Jesus: System chłodzenia kanałów technologicznych reaktora nie ma za dużo wspólnego z systemem, którego zawory oni chcą odkręcić.
Swoją drogą, nie znalazłem nigdy żadnej dokładnej informacji, które dokładnie oni zawory otwierali - takie zboczenie zawodowe ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
markedone
markedone
markedone
Autor
15.05.2019, 19:06:10
  • 5
@Sweet-Jesus: @NH35 @losBamberos88 ZNALAZŁEM TE ZAWORY XD NIE MAM ŻYCIA, ALE MAM ZAWORY XD
  • Odpowiedz
markedone
markedone
markedone 07.05.2019, 15:26:54
  • 122
Reaktor w Dimitrowgradzie, na górze zdjęcia widać paliwo. Reaktor (nazwa tego to MIR) służy do badania paliwa jądrowego.
Reaktor znajduje się w ośrodku NIIAR - Instytut Badawczy Reaktorów Jądrowych, prócz reaktora MIR pracują tam również reaktory: SM, SBT-6, PBT-10/1, PBT/2, BOR-60, BK-50.

Wysokość rdzenia reaktora MIR to 1 metr, a średnica 1,22 metra. Moderatorem jak i reflektorem w reaktorze jest beryl, Paliwem jest uran o wzbogaceniu 90%. Temperatura na wody na wyjściu z reaktora nie przekracza 100 stopni Celsjusza, reaktor pracuje pod ciśnieniem 1,25 MPa.

BOR - 60 jest reaktorem, w którym gęstość strumienia neutronów może osiągnąć poziom 7*10^15 см^-2*s^-1, co jest wartością naprawdę sporą jak na reaktor, co więcej w rdzeniu tego reaktora moc może mocno się różnić w zależności od jego części co pozwala za jednym razem badać wiele parametrów paliwa. Sam rdzeń (a żeby być bardziej precyzyjnym to strefa, w której zachodzi reakcja łańcuchowa - z ros. "aktywna strefa") ma wysokość 45 cm (przy średnicy około 40 cm). Chłodziwem reaktora jest ciekły sód, który na wejściu do reaktora ma temperaturę 330, a na wyjściu 530 stopni Celsjusza. W ciągu godziny przez jego rdzeń przepływa 1100 m^3 sodu, przy ciśnieniu 5,5
markedone - Reaktor w Dimitrowgradzie, na górze zdjęcia widać paliwo. Reaktor (nazwa ...

źródło: comment_NjExgY26i1T3OE7XBTFJS35DE5faQYLF.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

markedone
markedone
markedone
Autor
07.05.2019, 15:27:44
  • 15
Przekrój rdzenia reaktora MIR.
markedone - Przekrój rdzenia reaktora MIR.

źródło: comment_QBrNajFqhctPw1nWqJchbUJ6g4WSQIUm.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
PiersiowkaPelnaZiol
PiersiowkaPelnaZiol
PiersiowkaPelnaZiol
07.05.2019, 15:47:24
  • 30
@markedone: ni #!$%@? nic z tego nie rozumiem ale zawsze lubię to czytać :D
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Strona 9 z 13
  • >
  • reaktorowe sprawy #ejdlakazdego <- mój tag

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 17.04.2017

    Komentator
  • VIP
    od 27.05.2019

    VIP
  • Rocznica
    od 23.03.2024

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 22.04.2014

    Mikroblogger
  • Pozytywnie Zakręcony
    od 17.09.2018

    Pozytywnie Zakręcony

Autorskie tagi

  • #ejdlakazdego

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl

Ukraina

Podróże

Gospodarka

Informacje

Technologia

Motoryzacja

Sport

Rozrywka

Igrzyska

Ciekawostki