Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko186
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon

AmdeTsyjon

Dołączył 6 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 175
  • Znaleziska 164
  • Mikroblog 11
  • Obserwujący 4
  • Obserwowane 1

904

Zamachowiec z Nowej Zelandii napisał manifest. Wychwalał Breivika

Zamachowiec z Nowej Zelandii napisał manifest. Wychwalał Breivika

28-letni sprawca masakry w meczetach w Christchurch w Nowej Zelandii transmitował na żywo na Facebooku swój atak na muzułmanów. Brenton Tarrant wcześniej napisał 74-stronicowy manifest, w którym wychwalał sprawcę strzelaniny na norweskiej wyspie Utoya Andersa Brevika.

DzonySiara
z
rmf24.pl
dodany: 15.03.2019, 10:02:47
  • 448
  • #
    swiat
  • #
    nowazelandia
  • #
    zamach
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 15.03.2019, 16:13:57
  • 5
@JanuszTypowyMolibdenowy: Bzdura. Ekspansja ludności arabskiej z Półwyspu na sąsiednie obszary zaczęła się kilka wieków przed islamem. W I wieku p.n.e. na terenach dzisiejszej Jordanii, arabscy Nabatejczycy stworzyli państwo, które przetrwało aż do rzymskiego podboju za Trajana, a którego pozostałością są słynne skalne pałace Petry. Również znany z Ewangelii, Herod był z pochodzenia Idumejczykiem tj. Arabem. W czasach rzymskich ludność arabską można było łatwo spotkać w miastach Syrii i Palestyny, dwóch
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 15.03.2019, 17:30:18
  • 4
@JanuszTypowyMolibdenowy: Nabatejczycy jak najbardziej byli Arabami. Ich aramejskosć to dawne hipotezy, obecnie odrzucane. Sugerowano takie rzeczy, ponieważ zachowane inskrypcje były w języku aramejskim. Problem jest w tym, że sam fakt użycia aramejskiego nie dowodzi ich arabskości, w przeciwnym razie Polacy byliby Rzymianami, bo w średniowiecznej Polsce pisano po łacinie. Co więcej, inskrypcje, mimo, że pisane po aramejsku, wykazują silny wpływ języka arabskiego, co dowdzi, że ich twórcy choć na codzień

379

Agni Parthene- bizantyjski hymn maryjny

Agni Parthene- bizantyjski hymn maryjny

Wykonanie ortodoksyjnej pieśni maryjnej. Hymn został napisany przez Św. Nektariusza z Eginy pod koniec XIX w.

Budo
z
youtube.com
dodany: 10.03.2019, 08:52:29
  • 57
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    muzyka
  • #
    religia
  • #
    chrzescijanstwo
  • #
    zainteresowania
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 10.03.2019, 20:15:46
  • 20
@MagnitudeZero:
-> Krucjaty
-> Cesarstwo Bizantyńskie

Wybierz jedno.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 10.03.2019, 20:48:06
  • 10
@kicipuci: Obie formy są dopuszczalne, a najpoprawniej byłoby mówić po prostu o Cesarstwie Rzymskim, bo tak się sam okreslali.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 11.03.2019, 12:28:44
  • 0
@Camilli: O ile jestem generalnie zwolennikiem powrotu do oryginalnych nazw, kosztem obcych i późniejszych neologizmów, to nie widzę powodu by popadać z tym w przesadę. Nazwa Cesarstwo Bizantyńskie mimo, że niepoprawna i sztucznie stworzona w czasach nowożytnych, przyjęła się już w kulturze, mowie, a nawet nauce (mamy na uniwersytetach wydziały bizantynistyki, zjazdy bizantynologów itp.). Każdy, kto bliżej zajmował się tematem i tak wiem jak z tym jest, a osobom niezainteresowanym

229

Sufrażystki w walce o prawa kobiet [galeria]

Sufrażystki w walce o prawa kobiet [galeria]

Walka o prawa wyborcze kobiet zaczęła się jeszcze w XVIII w., a nasiliła na przełomie XIX i XX w., jednak w wielu państwach zakończyła się sukcesem dopiero po II wojnie światowej. Tak wyglądała działalność sufrażystek na fotografiach.

Czajna_Seczen
z
tytus.edu.pl
dodany: 07.03.2019, 19:28:06
  • 94
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    fotohistoria
  • #
    ciekawostkihistoryczne
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 10.03.2019, 17:10:48
  • 0
@Adunio: Czyli ideałem jest dla Ciebie stalinowski ZSRR, Korea Północna pod rządami Kimów, monarchia Saudów, Uganda pod rządami Idi Amina, tudzież Haiti pod rządami dynastii Duvalierów? Im mniej demokracji, tym lepiej, czyż nie? Gdyby brak demokracji był receptą na wszystkie możliwe problemy, to Białoruś powinna być najbogatszym krajem Europy.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 10.03.2019, 19:54:58
  • 0
@Adunio: I w jaki sposób chcesz połączyć trójpodział władz z maksymalnym ograniczeniem demokracji? Jak miało by to w praktyce działać? Bo jak rozumiem, współczesne europejskie monarchie jak WIelka Brytania czy Hiszpania odrzucasz jako zbyt demokratyczne?

536

Izrael: Ortodoksyjni Żydzi zaatakowali kobiety pod Ścianą Płaczu

Izrael: Ortodoksyjni Żydzi zaatakowali kobiety pod Ścianą Płaczu

Tysiące młodych ortodoksyjnych Żydów zaprotestowały przeciw manifestacji kobiet, domagających się równych praw w jednym z najświętszych miejsc judaizmu - przy Ścianie Płaczu. Kobiety musiały być eskortowane przez policję.

Takiseprzecietniak
z
rp.pl
dodany: 08.03.2019, 17:04:24
  • 78
  • #
    swiat
  • #
    izrael
  • #
    kobiety
  • #
    scianaplaczu
  • #
    fanatyzmreligijny
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.03.2019, 10:56:02
  • 2
@Pajonk_STRACHU: Ale wiesz, że europejska lewica jest generalnie mocno antyizraelska i propalestyńska?
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.03.2019, 11:24:28
  • 1
@Nieszkodnik: Polecam lekturę
http://wyborcza.pl/1,75248,2518874.html?disableRedirects=true
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.03.2019, 12:08:35
  • 0
@Nieszkodnik: Choćby Partia Pracy w Wielkiej Brytanii, której lider Jeremy Corbyn sympatyzuje z Hamasem i Hezbollahem. Corbyn oficjalnie należy do Palestine Solidarity Campaign i popiera ruch BDS (ekonomiczny bojkot Izraela).
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.03.2019, 12:18:57
  • 1
@Nieszkodnik: Przyjął ją prawicowy rząd May. Zresztą poniekad był to taktyczny policzek, wymierzony w Labour Party, której lider zasłynął z antyizraelskich wypowiedzi czy brania się z Hamasem.

405

Zdumiewające odkrycie archeologów. Ma 60 tys. lat.

Zdumiewające odkrycie archeologów. Ma 60 tys. lat.

Należącą do neandertalczyka pracownię krzemieniarską odkryli badacze w Pietraszynie (woj. śląskie). Zdaniem naukowców, to pierwsza tak duża pracownia w Europie Środkowej położona poza jaskiniami. Do tej pory naliczono w niej 17 tys. wyrobów kamiennych, które powstały 60 tys. lat temu.

konto usunięte
z
fakty.interia.pl
dodany: 05.03.2019, 12:15:28
  • 105
  • #
    rozrywka
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    pietraszyn
  • #
    ciekawostki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 16:44:57
  • 0
@KazPL: Coś pokręciłeś. Nie ma malowidł neandertalskich, a przynajmniej nie znaleziono do tej pory żadnego, które z całą pewnością można przypisać neandertalczykowi. Istnieje kilka stanowisk, które bywały interpretowane jako neandertalska sztuka (np. te słynne nacięcie z jaskini Gorhama), ale nie jest to do końca pewne, bo równie dobrze mogą być artefakty pochodzenia naturalnego.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 16:51:16
  • 1
@kmicic77: Dziwnym trafem dotarcie Homo sapiens do Ameryki i Australii zbiega się czasowo z masowym wymieraniem tamtejszej megafauny. To, że człowiek przed rewolucją neolityczną żył w zgodzie z naturą, to popularny mit.
@Drenor: Co do neandertalskich malowidła, to nie ma na chwilę obecną żadnych takich, ogólnie kwestia sztuki neandertalczyka jest kontrowersyjna, podobnie jak rytuałów pogrzebowych (obecność pyłków roślin przy ludzkich szczątkach interpretowana kiedyś jako dowód na intencjonalność pochówku,
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 16:58:09
  • -1
@KazPL: O tych złych protestantach, to już bzdurny mit, już tyle razem dementowany, że się odechiewa pisać. Ale ok, ostatni raz: nie ma korelacji między wyznaniem, a ilością procesów o czary. W Szwajcarii w kantonach protestanckich procesów o czary i egzekucji było więcej niż w katolickich, ale już w Rzeszy Niemieckiej sytuacja była odwrotna i to katolickie księstwa (często biskupie) wysuwały się na prowadzenie. Wiesz w jakim kraju jako pierwszy
AmdeTsyjon - @KazPL: O tych złych protestantach, to już bzdurny mit, już tyle razem d...

źródło: comment_OdmidxFXajNSXK0WDASNtAH1M9JSZDUR.jpg

Pobierz
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 19:48:15
  • 0
@kmicic77: Mówiąc mniej eufemistycznie: ludzie, po dotarciu tam po prostu je wybiili. Nie przypadkiem jest to, że dziś naprawdę duże ssaki przetrwały wyłącznie w Afryce, gdzie miały dość czasu, by wykształcić strach przed czlowiekiem. Megafauna Ameryki czy Australlii tej szansy nie miała i nie traktowała ludzi jako zagrożenia, przez co zapłaciła najwyższą cene.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 08.03.2019, 08:32:59
  • 0
@Glassius: Mam angielskojęzyczne wydanie, w którym jest to na stronie 111, (rozdział "The impact of reformation").

337

Czy nauka kłóci się z religią?

Czy nauka kłóci się z religią?

Astrofizyk i popularyzator nauki Neil deGrasse Tyson odpowiada na pytanie: "Czy religia i nauka stoją ze sobą w konflikcie?"

wojna_idei
z
youtube.com
dodany: 06.03.2019, 16:13:59
  • 257
  • #
    nauka
  • #
    wojnaidei
  • #
    religia
  • #
    kultura
  • #
    ciekawostki
  • #
    usa
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 07:10:32
  • 5
@To_nie_jest_kraj_dla_ateistow: Problem z mitami w religiach politeistycznych jest taki, że istnieją one niejako na innej płaszczyźnie niż dogmaty w religiach monoteistycznych. Dla przykładu "W pracach i dniach" Hezjod, dla wyjaśnienia konieczności pracy, powołuje się na mit o czterech wiekach ludzkości. Potem jednak stwierdzając, że jeśli komuś nie wystarcza to wyjaśnienie, przytacza jeszcze mit o Pandorze. Oba mity na płaszczyźnie dosłownej się wykluczają, jednak Hezjodowi to nie przeszkadza, nie traktuje któregoś
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 10:36:47
  • 4
@Gigant_Reakcji: Filozofowie wczesnochrześcijańscy nie byli jakimiś innowatorami. Już Anaksymander z Miletu (VII/VI wiek p.n.e.), jeden z najwcześniejszych filozofów greckich, stwierdził, że zwierzęta lądowe pochodzą od wodnych, a człowiek wywodzi się od zwierząt, ponadto pisząc, że łuski, pióra i włosy są tym samym, miał już pewną świadomość istnienia zjawiska homologii. Również epikurejczycy glosili, że wszystko co istnieje - rownie istoty żywe - powstaly w wyniku łączenia atomów.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 17:08:05
  • 1
@surlin: Starożytni Grecy byli takimi fanatykami, że nasmiewali się z swoich bogów w komediach (np. Arystofanes w ,,Żabach" kpi z Dionizosa i Heraklesa). xD Znasz jakiegoś dzihadyste, który naśmiewałby się z Mahometa?
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 17:55:33
  • 1
@surlin: Sprawa Sokratesa jest skomplikowana. Przede wszystkim, wydaje się, że za jego skazaniem stały głównie motywy polityczne. Jeden z bliskich uczniów Sokratesa, Alkibiades zasłynął jako pomysłodawca wyprawy na Sycylię, która zakończyła się praktycznym unicestwieniem ateńskiej armii oraz zadecydowała o klęsce Aten w wojnie peloponeskiej oraz rozpadzie I Związku Morskiego i tym samym utracie przez Ateny hegemonii w Grecji. Co gorsza, Alkibiades, gdy sprawy na Sycylii zaczęły iść nie po jego
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 19:58:51
  • 0
@surlin: Wiesz, że dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele. Prawdą jest, że w Atenach, podobnie jak w wszystkich greckich polis, polityka była ścisłe związana z religią. Obywatele obok wypełnienia obowiązku służby militarnej czy uczesnictwa w zgromadzeniach ludowym, musiał także brać udział w państwowych świętach religijnych jak Pananteje czy Dionizje. Przy czym ważny był sam udział. Osobisty stosunek do bogów, wiara bądź niewiara w nich, nie odgrywała większej roli,
xandra
xandra
07.03.2019, 04:50:33
  • 1544
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 49
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 07.03.2019, 13:17:46
  • 1
@JohnnyFajf: Religie monoteistyczne raczej. Tacy semiccy Akadyjczycy, Babilończycy czy Fenicjanie czcili cały panteon bogiń, ba nawet Żydzi na pewnym etapie obok Jahwe czcili Aszerę jako jego małżonkę. Arabowie przed islamem czcili liczne bóstwa, w tym boginię Al-Uzzę, Manat i Al-Lilat. Co ciekawe sam Mahomet swego czasu był gotowy iść na kompromis z ich wyznawcami i dopuścić ich kult jako córek Allaha, później jednak z tego zrezygnował, ślad tej próby zapisał
  • Odpowiedz

387

Czech zginął po ataku lwa, który mieszkał na jego podwórku

Czech zginął po ataku lwa, który mieszkał na jego podwórku

34-letni mężczyzna zginął po ataku lwa, którego trzymał na podwórku. Lew rzucił się na niego, gdy wszedł do klatki.

onet12
z
o2.pl
dodany: 05.03.2019, 20:57:10
  • 92
  • #
    europa
  • #
    swiat
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 16:18:01
  • 10
@aldi7x: Zależy jaki krokodyl. Wiele małych krokodylowatych jak kajman krokodylowy czy chiński nie stanowią zagrożenia dla życia, co najwyżej mogą boleśnie pokąsać, ponadto ich hodowla jest kosztowna, nawet najmniejszy z żyjących krokodylowatych - kajman karłowaty - po dorośnięciu, wymaga de facto terrarium wielkości pokoju, a do tego dochodzą koszty ogrzewania, karmienia, ewentualnych wizyt u weterynarza itp. Zresztą nie trzeba daleko szukać. U nas też zdarzali się pseuhodowcy, w wieku najczęściej
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 22:40:29
  • 1
@orkako: Lwy do całkiem niedawna były calkiem powszechne na południu Europy. Na Bałkanach lwy wymarły dopiero w czasach rzymskich :-)
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 22:47:04
  • 2
@MandarynWspanialy: W Niemczech i Czechach rynek zoologiczny jest znacznie lepiej rozwinięty i mniej skrępowany prawnie niż u nas, więc można dostać rzeczy, o których u nas nikomu się nie śni. Parę lat temu na giełdzie terrarystycznej w Hamm był na sprzedaż waran z Komodo, a w Czechach można bez większych trudności i legalnie kupić np. kobrę indyjską czy grzechotnika diamentowego. Większość to pewnie zwierzaki z importu (czyli złapane na wolności),
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 22:58:16
  • 0
@smaky78: Nie ma w Polsce zakazu hodowli dzików drapieżnych. Jest ustawa o niebezpiecznych zwierzętach z 2011, w której wymienione są gatunki, których albo w ogóle nie można hodować, albo można jedynie po spełnieniu określonych warunków i otrzymaniu stosownych zezwoleń. Nie wszystkie gatunki tam wymienione to drapieżniki, bo mamy też np. kazuara czy małpy człekokształtne. Inna sprawa, że ta ustawa to z różnych powodów totalny bubel prawny.
MichalLachim
MichalLachim
06.03.2019, 13:59:32
  • 48
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 06.03.2019, 22:35:14
  • 0
@MichalLachim: Akurat z tym św. Jerzym to nieprawda, bo legenda o jego walce z smokiem narodziła się w średniowieczu na Bliskim Wschodzie i stamtąd w epoce krucjat przywędrowała do Europy. Za to w foklorze wschodniosłowiańskim cześć cech Peruna przejął biblijny prorok Eliasz, czczony jako w kościołąch prawosławnych jako święty. Stąd też np. przekonanie, że Eliasz wędruje po niebie w rydwanie zaprzeżonym w błyskawice, a nawet podanie o jego konflikcie z
  • Odpowiedz

512

Chrześcijanie w Indiach codziennie są ofiarami przemocy. Niepokojące statystyki.

Pokaż treści 18+

Chrześcijanie w Indiach codziennie są ofiarami przemocy. Niepokojące statystyki.

Przemoc wobec wyznawców Chrystusa w Indiach bardzo nasiliła się od początku roku. "Tylko w styczniu potwierdzono 29 brutalnych ataków w 13 stanach Indii" - informuje "ADF International".

Viskandar
z
m.deon.pl
dodany: 03.03.2019, 22:18:33
  • 70
  • #
    swiat
  • #
    azja
  • #
    indie
  • #
    kosciol
  • #
    wiara
  • #
    religia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 04.03.2019, 22:08:08
  • 3
@Ortalionowy_Rycerz: Kolega np. o Słowianach połabskich nie słyszał? Albo o maranach i moryskach w Hiszpanii?
A co do Azteków - taka ciekawostka:

"Between 1530 and 1630, according to Cambridge historian V. A. C. Gatrell, England executed seventy-five thousand people. At the time, its population was about three million, perhaps a tenth that of the Mexica empire. Arithmetic suggests that if England had been the size of the Triple Alliance, it would have
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 04.03.2019, 22:24:08
  • 0
@djtartini1: W czasach, gdy Europejczycy zdobyli faktorie i punkty oparcia w Indiach, buddyzmu tam już od dawna nie było :-) Obecnie w Indiach jest więcej chrześcijan niż buddystów. Buddyzm rozpowszechnił się w wschodniej Azji, lecz w swojej indyjskiej ojczyźnie, wymarł na początku średniowiecza.
@Lecherus: Nie tylko koloniach. Chrześcijanie istnieli w Indiach od starożytności. Wg legendy, pierwszych z nich nawrócił święty Tomasz Apostoł. :-)

886

Sanjaya to OSZUST! Groźny agent zdradził Słowian

Sanjaya to OSZUST! Groźny agent zdradził Słowian

Nie dajcie się ogłupić fałszywym prorokom

qweasdzxc
z
youtube.com
dodany: 03.03.2019, 17:40:40
  • 203
  • #
    polska
  • #
    sanjaya
  • #
    jasnastronamocy
  • #
    foliarze
  • #
    nwo
  • #
    teoriespiskowe
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 04.03.2019, 13:48:52
  • 21
@Kolsky: W sumie tworem hybrydowym persko-żydowskim. W Biblii Hebrajskiej generalnie pojawia się koncepcja, że Bóg jest źródłem wszystkiego co istnieje, zarówno dobra jak i zła. Szatan pojawia się tylko dwukrotnie (Księga Hioba, Księga Zachariasza) i co ciekawe nie jest kusicielem czy twórcą zła, lecz jedynie oskarżycielem ludzi przed Bogiem. Biblia hebrajska nie utożsamia też nigdzie węża z Edenu, który kosił Ewę z szatanem, pierwszym tekstem, który to robi jest Księga
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 04.03.2019, 21:33:47
  • 3
@Urajah: @13ooK: Jest taka książka T. J. Wray, Gregory Mobley "The birth of satan. Tracing the devil's biblical roots", która opisuje ewoluje koncepcji szatana od hebrajskiego pospolitego rzeczownika oznaczające po prostu przeciwnika (którym Biblia hebrajska nieraz określana np. władców sąsiednich krajów, wrogich Izraelowi) poprzez ponadludzkiego oskarżyciela ludzi przed Bogiem, a skończywyszy na koncepcji szatana jako źródla oraz przyczyny zła oraz metafizycznego wroga Boga, jaką znamy z Nowego Testamentu.

770

Nauka nie wspiera stwierdzenia "płeć to konstrukt społeczny".

Nauka nie wspiera stwierdzenia "płeć to konstrukt społeczny".

Wykład Debry Soh, Ph.D z psychologii. Co zdanie, to aplauz widowni.

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 02.03.2019, 08:11:18
  • 170
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 02.03.2019, 22:28:03
  • 3
@Pajonk_STRACHU: Hipokrates uważał też, że choroby psychiczne u kobiet powoduje wędrująca się po ciele macica i pogląd ten przetrwał w medycynie zachodniej aż do XIX wieku (zresztą termin histeria pochodzi od greckiego słowa oznaczającego macicę). Do całkiem niedawna utrzymywano, że upuszczanie krwi jest lekarstwem na wszelkie choroby, a syfilis leczono rtęcią.

Tak trudno zrozumieć, że nauki medyczne też się rozwijają i wiemy dziś znacznie więcej o człowieku, jego fizjologii, anatomii,
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 02.03.2019, 22:50:07
  • 4
@Pajonk_STRACHU: A czemu wszyscy przez 4 tysięcy lat wierzyli, że choroby psychiczne u kobiet powoduje macica, która wędruje po ciele i naciska inne organy? Czemu wzyscy wybitni lekarze podzielali ten absurdalny pogląd zamiast pokroić jakiegoś trupa i przekonać się jak jest naprawdę? Albo co powiesz na upuszczanie krwi? Znane już w starożytności, jeszcze sto lat temu było stosowane jako panaceum na wszystkie choroby. Dziś wiemy, że upuszczanie krwi, jedynie osłabia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 02.03.2019, 23:07:20
  • 4
@Pajonk_STRACHU: Jakie homolobby? Gdy homoseksualizm wykreślono w 1974 z listy chorób, nie było jeszcze żadnego homolobby, wręcz przeciwnie - w wielu krajach Europy homoseksualizm był nielegalny i karany jako przestępstwo. W Szkocji homoseksualizm przestał być przestępstwem dopiero w 1981, w Hiszpanii 1979.

Jak rozumiem wierzysz też, że myszy rodzą się z siana, a ropuchy z błota? Bo ten pogląd też wyznawały przez tysiące lat różne wybitne umysłu, a jego odrzucenie

644

Nawet pomoc charytatywna dla Afryki jest rasistowska...

Pokaż treści 18+

Nawet pomoc charytatywna dla Afryki jest rasistowska...

Akcja charytatywna "Comic Relief" spotyka się z krytyką i zarzutami o "kompleks białego wybawcy" [angielski wymagany]

piwniczak
z
mirror.co.uk
dodany: 02.03.2019, 09:30:16
  • 153
  • #
    europa
  • #
    bekazlewactwa
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 02.03.2019, 16:11:32
  • -2
@Bonanzaa: Nie chcę Ci psuć narracji, ale łacińskie określenie niewolnika - slavus - i jego pochodne w językach europejskich jak angielskie slave pochodzą od nazwy Slowian.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 02.03.2019, 22:19:28
  • 0
@Bonanzaa: Słowo M----n to pochodzi od łacińskiego Maur, które po drodze do polszczyzny przeszło z języka czeskiego. Maurami określano w starożytności ludność Afryki Północnej. Więc jeśli trzymać się etymologii, to prawdziwi Murzynami są biali Arabowie i Berberowie z Afryki Północnej. Taki paradoks. Slowo m----n zaczęto stosować w odniesieniu do czarnej ludności Afryki subsaharyjskiej, prawdopodobnie dlatego, że w sztuce średniowiecznej, Maurów niekiedy przedstawiano jako czarnych.

590

Nigeryjczycy adorują Najświętszy Sakrament podczas walki z Boko Haram

Nigeryjczycy adorują Najświętszy Sakrament podczas walki z Boko Haram

Film o Nigeryjczykach adorujących Eucharystię na polu walki trafił ostatnio na Twittera i wywołał niemałe poruszenie.

misyjne_pl
z
misyjne.pl
dodany: 25.02.2019, 12:14:18
  • 195
  • #
    swiat
  • #
    afryka
  • #
    isis
  • #
    islam
  • #
    ciekawostki
  • #
    religia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 00:10:13
  • -4
@djtartini1: Nie inkwizycja, tylko odkrycie na nowo prawa rzymskiego w Europie w XIII wieku.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 00:38:14
  • 0
@Pooodi: Z kogo punktu widzenia były wojnami obronnymi? Europy Zachodniej? Zdecydowanie nie, bo islam w Europie, od czasów rozpadu kalifatu Kordoby, był w defensywie i nie stanowił militarnego zagrożenia. Ewentualnie z punktu widzenia Bizancjum moglo być takimi, gdyby przebiegły tak, jak Aleksy I Komnen sobie życzył. Aleksy I Komnen liczył na pojedynczych wojowników, których mógłby wcielić do swojej armii, by następnie wyprzeć Seldżuków z Azji Mniejszej. Zamiast tego dostał zorganizowane
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 01:04:11
  • 4
@Pooodi: Wybacz, ale w odpowiedzi wklejasz mi filmik z Youtube, który już na podglądzie pokazuje bzdurną, setki razy dementowaną mapkę. Bądźmy poważni.

Kiedy Ziemia Święta była w władaniu łacinników przed krucjatami? Od schyłku starożytności tym regionem władało Bizancjum, przejściowo Persowie, a potem różnie dynastie muzułmańskie. Z perspektywy rdzennej ludności - czy to muzułmańskiej czy chrześcijańskiej czy żydowskiej - krucjaty były po prostu najazdem i obcą inwazją, nie różną od wcześniejszych
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 12:05:23
  • -3
@Danielo84: I wcześniejszy podbój muzułmański usprawiedliwia krucjaty? Muzułmanie jak sam stwierdzasz byli obecni na tych ziemiach od prawie pięciu wieków, zaś łacinnicy stanowili obcy, agresywny element, który sztucznie wbił się, korzystając z chwilowej słabości krajów muzułmańskich. Piszesz, że Bliski Wschód jest także kolebką chrześcijaństwa. Ok, ale nie tylko chrześcijaństwa, ale także islamu i judaizmu, zresztą kiedy wyznawanie tej samej religii daje jakieś prawo własności? Czy buddyjska Korea Południowa może wysuwać
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 12:07:59
  • 0
@Skyworld: Owszem, ale z takiego cienia potęgi wielokrotnie się podnosiło. Był okres, gdy Persowie zawładnęli niemal wszystkimi bizantyjskimi wschodnimi posiadłości, w tym Syrią, Palestyną, Egiptem i szykowali się do zdobycia Konstantynopola. Bizancjum przetrwało i przeszło do ofensywy, odzyskując stracone ziemie. Potem, gdy w wyniku inwazji Słowian i podbojów arabskich zostało zredukowane do Azji Mniejszej, za dynastii izauryjskiej oraz macedońskiej na nowo przejęło inicjatywę, odbijając z rąk muzułmańskich północną Syrię, spore
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.02.2019, 20:19:52
  • -2
@Danielo84: 1. To, że islam pochodzi z Półwyspu Arabskiego (jak zakładają tradycyjne źródła muzułmańskie) wcale nie jest takie pewne, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Pewne fakty (np. liczne ślady syriackiego w Koranie) wskazują, że kolebką islamu - wbrew muzułmańskiej tradycji - może być Syro-Palestyna i że formował się on stopniowo już po arabskich podbojach. Polecam lekturę:
https://www.academia.edu/36138562/Panteon_sceptyk%C3%B3w._Przegl%C4%85d_wsp%C3%B3%C5%82czesnych_teorii_naukowych_po%C5%9Bwi%C4%99conych_genezie_islamu._English_Pantheon_of_Skeptics._Review_of_contemporary_scholarly_theories_devoted_to_the_genesis_of_Islam._

2. Większością w Syro-Palestynie chrześcijanie byli za Umajjadów, potem za Abbasydów zaczęła się
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 27.02.2019, 15:41:24
  • 0
@Danielo84: Nie odwracam kota ogonem. Generalnei obecnie w studiach nad wczesnym islamem istnieje silne sceptycyzm co do wiarygodnośći muzułmańskiej tradycji o genezie islamu i zdaża się przeważać pogląd, że islam wykształcił się z jakiejś wcześniej wersji za panowania Umajjadów, prawdopodobnie na obszarze Syro-Palestyny bądź Mezopotamii, a narracja o pochodzeniu z Półwyspu Arabskiego jest typowym przykładem projekcji wstecz i nie ma wartości historycznej. .Wspomniany przez Ciebie Christian Luxemburg jest jednym z

374

Najbardziej haniebna porażka starożytnego Rzymu

Najbardziej haniebna porażka starożytnego Rzymu

Na wieść o tej klęsce Oktawian August walił podobno głową o ścianę, wołając: „Kwintyliuszu Warusie, oddaj legiony!”. W Rzymie zapanowała panika. Spodziewano się łatwego zwycięstwa - a tymczasem 20 tysięcy legionistów poległo w męczarniach, wpadłszy w pułapkę, zorganizowaną przez Barbarzyńców

darosoldier
z
ciekawostkihistoryczne.pl
dodany: 20.02.2019, 18:42:30
  • 98
  • #
    nauka
  • #
    starozytnosc
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    imperiumromanum
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 21.02.2019, 16:26:59
  • 0
@juma777: Dodałbym jeszcze wojnę w Hiszpanii w latach 197-133 p.n.e. Jedna wielka kompromitacja. Rzymianie ponad pół wieku nie potrafili sobie poradzić z pacyfikacją rozbitych policznie oraz stosunkowo nielicznych Celtiberów.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 21.02.2019, 16:30:47
  • 4
@lavinka: Tylko, że języki germańskie to cała grupa języków, zaś niemiecki to tylko jeden z nich. Taka próbka języka wandalskiego:

""eils scapia matzia ia drincan!"

Nie brzmi zbytnio słowiańsko, nieprawdaż, za to analogia z językami germańskimi nasuwa się na pierwszy rzut oka (drincan porównaj z angielskim to drink czy niemieckim getrank).
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 22.02.2019, 21:01:41
  • 0
@lavinka: Odwrotnie. Dwa tysiące lat temu powinno być znacznie mniej dialektów słowiańskich niż dzisiaj. Z prostego powodu. Czemu polski, czeski, rosyjski, chorwacki itp. są tak podobne? Bo pochodzą prajęzyka, prasłowiańskiego, a wszystkie różnice między nimi, są efektem późniejszej osobnej ewolucji. Więc na początku wszystkie języki słowiańskie były bardzo podobne, a dopiero z czasem różnice między nimi narastały.

Możesz się o tym bardzo łatwo przekonać. Weź jakiś tekst po staropolsku i
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 24.02.2019, 17:07:34
  • 0
@lavinka: Podaj źródło tej rewelacji.

Na jakiej podstawie uważasz, że język etruski jest językiem indoeuropejskim? Ten język jest ogólnie bardzo słabo poznany, ale z tego co na dzień obecny wiemy, wydaje się to, że jakiś język izolowany, niespokrewniony bliżej z żadnym innym znanym językiem. Zresztą sami Etruskowie to przybyli do Italii gdzieś z wschodniej częsci basenu Morza Sródziemnego, a w ich kulturze jest wiele elementów orientalnych, typowych bardziej dla Bliskiego
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 25.02.2019, 15:28:18
  • -1
@lavinka: Proszę wskazać te badania lingwistyczne. Konkretne nazwiska, tytuły.

A co do wilczycy, wybacz, ten argument jest śmieszny. W mitologii mezopotamskiej naczelny bóg Babilonu Marduk zabija wężokształtnego uosabiającego żywioł wodny potwora Tiamat, zaś u w mitologii indyjskiej Indra również zabija uosabiającego wodę Wrytrę. I czego to ma niby dowodzić? Że Hindusi są Semitami czy odwrotnie Babilończycy Hindusami? Pewne motywy kulturowe są uniwersalne i spotykane w wielu, nieraz kompletnie odizolowanych od
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 25.02.2019, 19:05:00
  • -1
@lavinka: Izyda nie była dziewicą. Pozbierała szczątki swego małżonka Ozyrysa i ożywiła je, by odbyć z nimi stosunek, w wyniku czego narodził się Horus. Na niektórych malowidłach egipskich Izyda nawet uprawia s--s oralny z Ozyrysem.

Proszę o jakiś odnośnik do tych badan. Jeden, skoro tak to powszechnie dostepne, nie powinna być problemu.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 25.02.2019, 19:41:41
  • 0
@lavinka: Jakich podań? Nie kojarzę żadnego egipskiego mitu z Izydą-dziewicą. Wybacz, ale powtarzasz bzdury z Zeitgeista. Zresztą ta dyskusja chyba nie za bardzo ma sens, skoro nie podajesz żadnych konkretów, tylko różne nieweryfikowalne uogolnienia i odmawiasz podania jakichkowliek xrodel.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 25.02.2019, 19:49:43
  • 0
@lavinka: Apropo czego? Co do Izydy, to choćby Lipinska "Mitologia starożytnego Egiptu" i Niwiński "Bóstwa, mity, rytuały starożytnego Egiptu". Co do Etrusków to "Etruskowie" Blocha.

831

Popkultura, propaganda i poprawność polityczna

Popkultura, propaganda i poprawność polityczna

Jak konsumenci odbierają poprawność polityczną coraz częściej wtłaczaną do popkultury i czy zabieg ten opłaca się producentom? Krótkie omówienie przyczyn i skutków zabiegów propagandowych coraz częściej pojawiających się w kulturze masowej.

wojna_idei
z
youtube.com
dodany: 24.02.2019, 11:03:20
  • 219
  • #
    kultura
  • #
    wojnaidei
  • #
    film
  • #
    ciekawostki
  • #
    rozrywka
  • #
    swiat
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 24.02.2019, 16:55:03
  • 1
@NaczelnyHejter: Czarnoskóre postacie jak najbardziej występują w mitologii greckiej. Choćby Memnon (król Etiopii i jeden z uczestników wojny trojańskiej) czy Andromeda (etiopska księżniczka uratowana przez Perseusza).
Ba, na poczatku "Odysei" mamy scenę, gdy Atena, korzystając z tego, że prześladujący Odyseusza Posejdon przebywa właśnie w kraju Etiopów, wstawia się u Zeusa za bohaterem.

Co do homoseksualizmu -w starożytności relacje między Achillesem, a Patroklesem jak najbardziej interpretowano w kategorii miłości homoseksualnej, polecam
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 24.02.2019, 19:50:20
  • 0
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Co do komunistów - moogli by nakręcić coś o Mazdaku - perskim kapłanie - wywołał powstanie, które przybrało takie rozmiary, że zagroziło istnieniu państwa Sasanidów. Ciekawie jest, że Mazdak postulował między innymi konfiskatę majątków arystokracji oraz równy podział bogactw między wszystkich, chciał też (jeśli wierzyć źródłom, niekoniecznie obiektywnym) wspólnoty kobiet, więc w sumie można go uznać za jednego z pierwszych komunistów. Historia Mazdaka dobrze by wpisywała się w dominującym

1024

Nie dostał się do policji, bo nie jest czarnoskorym, gejem ani niepełnosprawnym

Nie dostał się do policji, bo nie jest czarnoskorym, gejem ani niepełnosprawnym

Matthew Furlong mimo świetnych wyników nie dostał pracy w jednostce policji Cheshire z powodu koloru skory. Sad uznał że doszło do dyskryminacji

bayonetta112
z
dailymail.co.uk
dodany: 23.02.2019, 10:24:23
  • 78
  • #
    europa
  • #
    zainteresowania
  • #
    policja
  • #
    ciekawostki
  • #
    wydarzenia
  • #
    lgbt
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 23.02.2019, 18:33:02
  • 0
@trombek89: Kto jest u siebie w Ameryce czy Australii?

934

Papugi trzymane w terrarium z wężem w klubie Arco w Warszawie

Pokaż treści 18+

Papugi trzymane w terrarium z wężem w klubie Arco w Warszawie

W terrarium są trzymane papugi razem z wężem w nieodpowiednich dla nich warunkach. Miski z wodą/jedzeniem są tylko na ziemi przy wężu. Papugi są osowiałe popadają w depresję. Często wzbijają się do lotu uderzając w szybę i umierają. Po tym są wymieniane. Chora sytuacja którą się nikt nie zajął.

night_witch95
z
facebook.com
dodany: 20.02.2019, 15:36:10
  • 68
  • #
    patologia
  • #
    zwierzeta
  • #
    papugi
  • #
    weze
  • #
    przyroda
  • #
    terrarystyka
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 20.02.2019, 21:17:56
  • 2
@spider19447: Nie wiem czy wiesz, ale w środowisku terrarystycznym, od lat bojkotuje się podawanie wężom żywego pokarmu z tego powodu, że przerażony i broniąca się ofiara może ciężko poranić lub nawet zabić węża. Było już wiele przypadków węzy pogryzionych czy nawet zagryzionych przez broniące się myszy, szczury, a nawet chomiki. Karmienie żywym pokarmem dopuszcza się tylko w bardzo rzadkich (bo 99% hodowanych węży bez problemu można nauczyć jeść martwy pokarm)

54

Mięsna dieta neandertalczyka

Mięsna dieta neandertalczyka

Dalecy krewni naszych przodków, neandertalczycy, byli głównie mięsożerni - przekonują naukowcy z Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology w Lipsku. Wyniki ich badań wskazują nawet, że dieta ta była dość monotonna. Przypuszczenia, że osobniki tego gatunku mogły trudnić się nie...

Felix_Felicis
z
rmf24.pl
dodany: 19.02.2019, 20:44:28
  • 39
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    zainteresowania
  • #
    kultura
  • #
    dieta
  • #
    ciekawostki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 20.02.2019, 20:38:28
  • 0
@KakaowyTaboret: Nie tylko biały. Domieszka neandertalska występuje powszechnie w Azji, u rdzennych ludów Ameryki, nawet u Papuasów i Aborygenów.

376

Starożytne królestwo z Afryki upadło przez zmiany środowiska - twierdzą badacze

Starożytne królestwo z Afryki upadło przez zmiany środowiska - twierdzą badacze

Potężne Królestwo Meroe, które zajmowało dzisiejszy teren Sudanu upadło w IV w. n.e. Naukowcy przypuszczają, że wydarzenie to mogło być związane ze zmianami w środowisku naturalnym. Analizy szczątków ówczesnych ludzi wydają się potwierdzać tę hipotezę.

Urbann
z
histmag.org
dodany: 04.02.2019, 15:53:28
  • 128
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
  • #
    archeologia
  • #
    starozytnosc
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 07:54:59
  • 66
@jast: @Ghc1: Napata/Meroe to swoisty chichot historii. Czarni władcy afrykańskiego państwa, którzy chcieli być bardziej egipscy niż sami Egipcjanie. Swego czasu nawet podbili Egipt i rządzili nim jako faraonowie (XXV dynastia), co przyniosło Egiptowi renensans kulturowy, a także pewne odrodzenia polityczne, jednak finalnie uwikłali się w konflikt z Asyryjczykami, którzy w współpracy z lokalnymi egipskimi kolaborantami z Sais wygnali ich z Egiptu. Władcy Meroe budowali piramidy jeszcze w
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 08:14:48
  • 7
@krol_bolu: Mówisz o piramidach z okresu Średniego Państwa. One faktycznie często pod względem konstrukcji pozostawiają sporo do życzenia, zwłaszcza te budowane od schyłku XII dynastii. Choć był już to okres, gdy Egipcjanie pomału zarzucali praktykę budowy piramid, ze względów zarówno religijnych (pojawienie się nowej koncepcji życia pozagrobowego - wędrówki do krainy Ozyrysa) jak i praktycznych (plądrowanie).
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 08:22:39
  • 18
@krol_bolu: No nie za bardzo. Egipskie piramidy były budowane z regularnych bloków kamiennych, a w środku był system korytarzy oraz szybów. Piramidy meroickie były zaś luźną konstrukcją z gruzu i mułu pod kamiennym licem nad pochówkiem władcy.
AmdeTsyjon - @krol_bolu: No nie za bardzo. Egipskie piramidy były budowane z regularn...

źródło: comment_Qefc5i7pWJjL1XMr7NVWO8YNODok6RH0.jpg

Pobierz
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 08:38:20
  • 6
z


@krol_bolu: Zalewski? Litości, może jeszcze Sanjaya i Bieszek oraz Danikean. Jest pewien poziom absurdu, z którym się nie dyskutuje.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 08:53:37
  • 1
@krol_bolu: Swego czasu na UJ obronił turbosłowiański doktorat niejaki Piotr Makuch. Przeszedł dzięki temu, że zrobił to w zakładzie iranistyki, którego pracownicy - filolodzy języka perskiego - nie znali się na źródłach do historii Polski, więc puścili płazem doktorat z oczywistami bzdury, który na historii zostałby uwalony. Pewnie z Zalewskim było podobnie, już sam fakt, że cytują go same źródłą pokroju Tajne Archiwum Watykańskie czy Białczyński o tym świadcza.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 08:56:30
  • 1
@krol_bolu: Dobra, nie chcę mi się dyskutować z tezami pseudoarchelogicznymi. Miłego dnia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 09:43:33
  • 7
@ComeToPeel: Raczej nie. Początki niezależnego państwa Napaty to ok. 800 roku p.n.e, a rzymski podbój Egiptu to 30 rok p.n.e, więc ciężko znaleźć korelacja. Inna sprawą, że jest, że po tym jak władcy przenieśli stolicę z Napaty do Meroe (prawdopodobnie miało to jakiś związek z zagrożeniem asyryjskim, Meroe jako położone bardziej na południu było bezpieczniejsze), zacżęła następować stosunkowo szybka afrykanizacja. Język średnioegipski został zastapiony przez meroicki (bardzo słabo zbadany), wprowadzony
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 10:07:16
  • -1
dr hab. Łukasz Karwowski


@krol_bolu: Karwowski jest z wykształcenia geolog, nie jest żadnym autorytetem w dziedzinie egiptologii czy historii starożytnej. Nie neguję jego wiedzy, doświadczenia ani tytułu, po prostu stwierdzam, że nie jest z wykształcenia egiptologiem, wiec jego opinie w tej dziedzinie są niewiele warte. Turbosłowiański doktorant Makucha wypromowała prof. Krasnowolska, która też w iranistyce jest wielkim autorytetem, zaś w dziejach Polski już nie, co widać po bredniach w doktoracie,
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 13:56:06
  • 3
@drzuo: Nie słyszałeś o upadku osadnictwa wikingów na Grenlandii? Wykończyły ich właśnie zmiany klimatu. Kto wie, jak by potoczyła się historia Ameryki, gdyby nie spadek globalnych temperatur, który zmusił wikingów do opuszczenia Grenlandii.

Albo o upadku kultury Vinca na Bałkanach, która była na najlepszej drodze do stworzenia cywilizacji, rozwijała się analogicznie do Mezopotamii w tym okresie, ale niestety zmiany klimatyczne doprowadziły do jej zaniku, w efekcie czego pierwsze ośrodki cywilizacji
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 05.02.2019, 16:41:02
  • 2
@JozefRetinger: Nie, ich ekspansja na dobre się zaczęła dopiero w czasach, gdy kultura łużycka już się zwijała. Jak już to bardziej Scytowie - grociki scytyjskie znalezione w Biskupinie choćby.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 16.02.2019, 17:02:26
  • 0
@ComeToPeel: Nie neguję, że ludzie pochodzenia egipskiego mogli brać udział w genezie państwa kuszyckiego, zwłaszcza, że osadnictwo egipskie w tym regionie jest dobrze poświadczone i cięzko przyjąc, że ci ludzie, po oderwaniu się Nubii od Egiptu po prostu wyparowali. Stwierdzam tylko, że większość populacji stanowiła rdzenna ludność. Myślę, że można to porównać do np. państw-miast Afryki Wschodniej w średniowieczu, gdzie elitę stanowiła ludność pochodzenia arabskiego, a czasem nawet perskiego lub
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 1 z 4
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 14.02.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 19.12.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking