Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko226
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Igrzyska

    Igrzyska
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże
  • Ukraina

    Ukraina

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon

AmdeTsyjon

Dołączył 5 lat i 7 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 175
  • Znaleziska 164
  • Mikroblog 11
  • Obserwujący 4
  • Obserwowane 1

886

Weganka pochwaliła się, jak karmi swojego psa. Odpowiedział jej weterynarz

Weganka pochwaliła się, jak karmi swojego psa. Odpowiedział jej weterynarz

Bardzo pochwalam osoby będące na diecie wegańskiej. Tacy ludzie nie przyczyniają się do cierpienia zwierząt. Należy jednak pamiętać, że weganizm nie jest dla każdego. Pewna weganka poszła już o krok za daleko. Kobieta ma psa i postanowiła, że on również powinien przejść na tę samą dietę.

Sudice
z
kochamyzwierzaki.pl
dodany: 31.01.2019, 17:47:10
  • 220
  • #
    swiat
  • #
    psy
  • #
    weganizm
  • #
    ciekawostki
  • #
    dieta
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 31.01.2019, 22:28:29
  • 6
@kptfantastic: W sumie owady jako źródło pożywienia są bardziej efektywne niż zwierzęta stałocieplne, które sporą cześć spożytej energii, przeznaczają na cele termoregulacyjne, a do tego szybko się mnożą i są z reguły mało wymagające. Nic więc dziwnego, że UE prowadzi badania nad wykorzystywaniem owadów jako pokarmu dla ludzi :-)

Taka luźna ciekawostka.

433

Etiopczycy protestuj przeciwko 'rasistowskiej przemocy' wobec ich społeczności w

Etiopczycy protestuj przeciwko 'rasistowskiej przemocy' wobec ich społeczności w

Izraelu.Akty przemocy wobec etiopskich Żydów są na porządku dziennym.Ostatnie zabicie przez policję 24 latka przebrało miarę.Rodzina twierdzi, że mężczyzna został zastrzelony ze względu na swój kolor skóry.Etiopczycy mają dość traktowania ich jako drugiej kategorii.Protest odbędzie się w Tel Awiwie.

cotamnaswiecie
z
jpost.com
dodany: 30.01.2019, 12:39:27
  • 40
  • #
    izrael
  • #
    zydzi
  • #
    rasizm
  • #
    etiopia
  • #
    policja
  • #
    religia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 30.01.2019, 21:56:04
  • 2
Co do etiopskich Żydów - warto dodać, że wywodzą się oni z judaizujących nurtów etiopskiego chrześcijaństwa i dopiero w XX wieku, pod wpływem kontaktów z żydowskimi wspólnotami spoza Etiopii, zaczęli się samoidentyfikować jako Żydów. Wcześniej okreslali siebie po prostu jako Beta Izrael (,,dom Izraela"). Są oni pozostałością po sporach teologicznych, jakie targały etiopskim kościołem w średniowieczu, dotyczącymi tego czy chrześcijanie powinni przestrzegać (i jeśli tak, to w jakim stopniu) praw Starego Testamentu.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

432

Izrael masowo osiedla żydów z Ukrainy w Palestynie

Izrael masowo osiedla żydów z Ukrainy w Palestynie

250 nowych osadników właśnie przyleciało do Izraela.

konto usunięte
z
m.jpost.com
dodany: 29.01.2019, 17:46:26
  • 70
  • #
    swiat
  • #
    4konserwy
  • #
    palestyna
  • #
    zydzi
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 30.01.2019, 14:57:23
  • 2
@myszkowy: Ogólnie imigracja z krajów byłego ZSRR do Izraela to ciekawy temat. Jakiś czas temu było głośno o izraelskiej neonazistowskiej (!) organizacji, założonej przez właśnie rosyjskich imigrantów:
https://en.wikipedia.org/wiki/Patrol_36

1009

Ortodoksyjni Żydzi zbezcześcili krzyż

Ortodoksyjni Żydzi zbezcześcili krzyż

W Humaniu w Ukrainie.

Szanowny_Panie
z
youtube.com
dodany: 28.01.2019, 08:57:30
  • 138
  • #
    kultura
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
  • #
    europa
  • #
    historia
  • #
    polska
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 28.01.2019, 19:32:03
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: To jest np. ciekawe, że wielu czołowych muzułmańskich filozofów z średniowiecza, gdyby dzisiaj żyło, zostałoby przez swoch współwyznawców okrzyknięta apostatami. Choćby taki np. Aweroes, który odrzucał indywidualną nieśmiertelność oraz wierzył, że Bóg zna losy jedynie ogółów, nie zaś jednostek.
Stąd też paradoks, że taki Awicenna czy Aweroes bardziej oddziałali na chrześcijańską Europę niż na swoją własną muzułmańską kulturę.
Osculum_Infame
Osculum_Infame
Osculum_Infame
26.01.2019, 20:08:13
  • 4
Niechaj ja tylko zostanę Ministrem Edukacji. Będziecie na pamięć się Homera uczyć. A jak komuś się nie uda to na świadectwie wielkimi literami będzie napisane: BARBARZYŃCA!

Wszystko będziecie czytać! Każdy najmniejszy fragment ocalony przed galilejskimi ogniskami. Obiecuję jak Bogów kocham!

Kretyni się za Europejczyków uważają, chcą bronić cywilizacji łacińskiej a myślą, że Mars to planeta a nie Bóg. Wstyd!

#oswiadczenie #szkola #edukacja #4konserwy
  • 36
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 27.01.2019, 18:24:17
  • 0
@Osculum_Infame: Nie. Ares i Mars to zdecydowanie nie to samo. Rzymski Mars był przede wszystkim bóstwem agralnym, jego powiązanie z wojną jest wtórne. Jego utożsamianie z greckim Aresem w duchu interpretatio graeca mocno zniekształciło oryginalny charakter tego bóstwa.
  • Odpowiedz
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 27.01.2019, 23:20:33
  • 0
@Osculum_Infame: Do Dmochowskiego to bym podchodził z duża rezerwą. To raczej przeróbka niż przekład, ponadto niekompletna, wyleciał choćby Katalog Okręgów z księgi drugiej. Za to polecam współczesny przekład Jeżewskiej. Choć I tak najlepiej czytać w oryginale.
  • Odpowiedz

943

Kolor skóry aktorów grających Kleopatrę - poprawność polityczna w ofensywie

Kolor skóry aktorów grających Kleopatrę - poprawność polityczna w ofensywie

Autorka sugeruje, mimo braku faktów na ten temat, że Kleopatra nie powinna być grana przez białych ludzi (mimo iż była greckiego pochodzenia). I co w tym najlepsze - autorka wprost przyznaje że popiera podwójne standardy i rasizm wobec białych, jednocześnie przyznając swój brak wiedzy historycznej.

Wojkekk
z
independent.co.uk
dodany: 16.01.2019, 19:08:42
  • 277
  • #
    kultura
  • #
    swiat
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    4konserwy
  • #
    heheszki
  • #
    film
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 21:02:16
  • 1
@orkako: Wybacz odkopywanie, ale akurat Kuszyci na tle innych rządzących Egiptem w III Okresiem Przejściowym, nie byli jacyś skrajnie nieudolni, a wręcz przeciwnie - wyróżniali się na plus, ich rządy przyniosły pewne odrodzenie kultury egipskiej (w egiptologii istnieje taki termin jak renesans kuszycki).

Ogólnie Egipt po śmierci Ramzesa III miał pecha do władców. Dojście do XXI dynastii przyniosło chwilowe odrodzenie (Szeszonk i jego słynne wyprawy do Syro-Palestyny, wspomniane nawet w
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 22:12:42
  • 1
@orkako: Wiesz, jeśli CIę interesuje kwestia czemu niegdyś kraj faraonów, w I tysiącleciu p.n.e. był tak słaby i notorycznie przechodził pod obce panowania, jest taka książka polskeigo egiptologa prof. Myśliwca "Pan obydwu krajów. Egipt w I tysiącleciu p.n.e.", poświęcona w całości temu okresowi. Autor podsumowuje historię oraz kulturę Egiptu w tym okresie oraz zastanawia się nad przyczynami jego słabości. Można dostać na Allegro za grosze, w lepszych bibliotekach też powinna
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 27.01.2019, 12:17:30
  • 1
@orkako: Najstarsze dzieje Egiptu, periodyzuje się według kultur archeologicznych czyli zbiorów specyficznych przedmiotów, występujących razem. I tak najstarszą neolityczną kulturą Egiptu w ogóle jest dolnoegipska kultura Merimde (schyłek VI tysiąclecia p.n.e., pierwsze stulecia V tysiąclecia pn.e.), zaś w Górnym Egipcie – Badari (ok. 4300-3800 p.n.e.). Kultura Badari zostaje potem zastąpiona przez kulturę Nagada, w której wyróżnia się trzy fazy (Nagada I – 400-3500 p.n.e., Nagada I – 3000-3200 p.n.e., Nagada III – 3200-3150 p.n.e.)

I z punktu widzenia pytania o początki państwa egipskiego, to właśnie okres Nagada III jest najistotniejszy, wcześniejszy epoki to zasadniczo prehistoria. W okresie Nagada III, Egipt był podzielony na kilka rywalizujących państewek. W samym Górnym Egipcie istnialy trzy rywalizujące państewka: Tinis, Nechen (Hierankopis) oraz Nubt. Każdy z nich mialo inne atuty. Nubt kontrowało dostęp do zasobów złota Pustyni Arabskiej przez Waddi Hammammat, podobnie Abydos leżało na skrzyżowaniu szlaków handlowych łączących Nubię oraz oazy Sahary z Dolnym Egiptem,, Nubt częściowo kontrolowało dostęp do zasobów złota na Pustyni Arabskiej, podobnie jak Nechen. Finalnie Nubt spadło do trzeciorzędnej roli, zaś główna batalia o władzę nad Górnym Egiptem rozegrała się między Nechen, a Tinis. Zwycięsko z tej batalii wyszło Tinis. Znamy kilku władców panujących w Górnym Egipcie w tym okresie. Określa się ich niekiedy mianem umownej dynastii 0, choć wcale nie jest pewne czy faktycznie tworzyli dynastię, więc lepszym określeniem byłoby królowie predynastyczni.

Natomiast nie za bardzo wiemy co w tym okresie działo się w Dolnym Egipcie. Czy istniała tam jakieś jedno królestwo czy raczej kilka rywalizujących państwewek? Na chwilę obecną nie sposób na to pytanie odpowiedzieć. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest specyfika środowiska Dolnego Egiptu – regularnie wylewy Nilu zalewające region oraz niszczące potencjaln zabytki. Późniejsza egipska tradycja mówi, że w tym okresie w Dolnym Egipcie istotną rolę odgrywały takie miasta jak Buto oraz Sais. Czy rzeczywiście tak nie było, nie sposób ustalić, ale wydaje się to dość prawdopodobne, biorąc pod uwagę dość strategiczne położenie tych miast, umożliwiających im prowadzenie lukratywnego handlu z Bliskim
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 27.01.2019, 15:37:55
  • 1
@orkako: Słynny nóż z Gebel el-Arak z charakterystycznym reliefem z mezopotamskimi motywami. Ogólnie sztuka i architektura Egiptu w swojej wczesnej fazie mocno inspirowała się Mezopotamią, co widać chocby tutaj. Istnieje nawet teoria, że idea pisma (sam pomysł by zapisywać mowę, nie zaś system pisania, bo hieroglify są tak dobrze dostosowane do mowy egipskiej, że musiały powstawać na miejscu) przywędrowała do Egiptu z Mezopotamii wlaśnie.

673

Nazwa Słowianie nie pochodzi od słowa "sclavus" (niewolnik). Koniec przekrętu?

Nazwa Słowianie nie pochodzi od słowa "sclavus" (niewolnik). Koniec przekrętu?

Nazwa Słowianie wywodzi się z prasłowiańskiego rdzenia slovo, co oznaczało ludzi „swoich” i/lub „znających słowo”, czyli umiejących mówić. Powszechne jest jednak błędne wywodzenie jej od greckiego slávoi, późnołacińskiego sclavus, angielskiego slave, francuskiego esclave – czyli niewolnik.

TYG0DNIK
z
tygodnik.tvp.pl
dodany: 26.01.2019, 07:12:10
  • 217
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    slowianie
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 16:03:55
  • 44
@vilas: A czemu Rzymianie doszli do Sahary, a dalej już nie ma? Czyżby istniało tam jakiejś potężne pigmejskie imperium?

A tak serio, to ustanie podbojów rzymskich to złożona kwestia. Przede wszystkim, wiąząłbym ją z zmianą systemu politycznego z republiki na pryncypat. Jak popatrzymy, to większość podbojów rzymskich miała miejscw w czasach Republikacji, potem w okresie cesarstwa, podboje były już znacznie rzadsze oraz często się nie utrzymywały (dobrym przykładem jest Mezopotamia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 16:05:34
  • 1
@PC86: Nie, w klasycznej łacinie określeniem niewolnika jest servus, a w grece - doulos. Termin sclavus pojawia się dopiero w łacinie średniowiecznej.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 16:13:43
  • 4
@mecenas_z_piaseczna: I notorycznie zdarzały się w nich okresy rozbicia dzielnicoweg.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 19:12:46
  • 1
@stawo73: I w Hiszpanii. Emirat, a potem kalifat Kordoby był jednym z głównych eksporterów żywego towaru z Słowiańszczyzny.

489

Stary żołwik chcę się przywitać

Stary żołwik chcę się przywitać

Watch Beautiful elderly Common Snapping Turtle just coming to say HI. Spring Lake, San Marcos, TX GIF on Gfycat. Discover more related GIFs on Gfycat

uczihaobito
z
gfycat.com
dodany: 26.01.2019, 12:46:46
  • 59
  • #
    nauka
  • #
    rozrywka
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
  • #
    zwierzaczki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 26.01.2019, 19:06:16
  • 10
To żółw jaszczurowaty. Warto dodać, że udokumentowano obecność dziko żyjących przedstawicieli tego gatunku w Polsce.
Taka ciekawostka:

"W Polsce doszło do prawdopodobnie jedynej na świecie celowej introdukcji żółwi jaszczurowatych na większą skalę. Pod koniec XX wieku Polak mieszkający na stałe w USA prowadził akcję nazwaną przez siebie „ubogacaniem środowiska przyrodniczego w Polsce”. Polegała ona na przekazywaniu osobom wyjeżdżającym z USA do Polski jaj żółwia jaszczurowatego (Pędzik, niepubl.). Jaja były pakowane po kilkanaście sztuk do opakowania z wilgotnymi trocinami i przewożone w bagażu podręcznym. Wyjeżdżający otrzymywali także opatrzoną ilustracjami instrukcję, informującą, że opakowanie z jajami należy zakopać w ziemi na nasłonecznionych południowych stokach wzniesień. Miało to umożliwić wylęgnięcie się żółwi z jaj. "

Źródło:
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

262

Dinozauroid – co to jest i dlaczego nie działa

Dinozauroid – co to jest i dlaczego nie działa

Krótki tekst o tym, jak luźny eksperyment myślowy został odebrany jako obowiązująca teoria.

Prekambr
z
paleontologicznyniecodziennik.wordpress.com
dodany: 24.01.2019, 04:34:48
  • 57
  • #
    paleoart
  • #
    paleontologiaboners
  • #
    dinozaury
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ewolucja
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 24.01.2019, 21:11:55
  • 11
@niezle_jajca: A co to ma wspólnego z teoriami spiskowymi? Po prostu dość utopijna wizja jak ewolucja pewnych teropodów mogłaby się potoczyć, gdyby nie wielkie wymieranie kredowe. Tworzenie różnych alternatywnych wizji ewolucji to ulubiona zabawa wielu osób. Wystarczy wspomnieć choćby o książkach Dixona czy "The Future is Wild".

I nie rozumiem skąd założenie, że dinozaury miały wyewoluować w stronę inteligencji i stworzyć cywilizację. Inteligencja jest tylko jednym z możliwych sposobow na

22

Zuluskie dzidy gromią imperium brytyjskie - bitwa pod Isandlwaną

Zuluskie dzidy gromią imperium brytyjskie - bitwa pod Isandlwaną

Jedną z najbardziej spektakularnych porażek armii brytyjskiej na kontynencie afrykańskim jest klęska żołnierzy 24. Pułku w bitwie pod Isandlwaną, stoczona 22 stycznia 1879 r. Przeciwnikiem nowoczesnej armii europejskiej byli wojownicy króla Zulusów, Catewayo.

NowaStrategia
z
nowastrategia.org.pl
dodany: 22.01.2019, 17:10:26
  • 6
  • #
    historia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    nowastrategia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    wojna
  • #
    liganauki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 23.01.2019, 20:40:18
  • 0
@mecenas_z_piaseczna: @mobilisinmobile: Warto wspomnieć też o somalijskich derwiszach, który w 1899 dowodzeni przez Muhammada Abdullaha Hassana rozpoczeli antykolonialne powstanie. Walcząc jednocześnie z Brytyjczykami, Włochami i Etiopią odnieśli wiele sukcesów, odparli aż sześć skierowanych przeciwko nim brytyjskich kampanii i zostali pokonani dopiero po ponad 20 lat walk i bombardowaniach ich stolicy w 1920. Derwisze byli motywowani przez czynniki etniczne (chęć samostanowienia o sobie) jak i religijne (niechęć do podlegania

430

Zielona wyspa? Czy dżuma naprawdę ominęła Polskę Kazimierza Wielkiego?

Zielona wyspa? Czy dżuma naprawdę ominęła Polskę Kazimierza Wielkiego?

Uważa się powszechnie, że epidemia dżumy, która spustoszyła Europę w latach 1346–1353, ominęła Polskę rządzoną przez Kazimierza Wielkiego. Przez lata wysunięto wiele hipotez mających wyjaśnić ten fenomen. Czy któraś z nich jest słuszna? I czy Polska rzeczywiście obroniła się przed czarną śmiercią?

Czajna_Seczen
z
tytus.edu.pl
dodany: 21.01.2019, 17:57:46
  • 69
  • #
    polska
  • #
    historia
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 21.01.2019, 21:54:01
  • 21
@Gieekaa: Wszystkie współczesnie rządzące dynastie europejskie mają w sobie krew Piastów. By się o tym przekonać wystarczy prześledzić choćby drzewka genealogicznego na wikipedii :-) Natomiast Piastów sensu stricte już nie ma, bo nie ma nikogo, kto mógłby powiedzieć, że wywodzi się w nieprzerwanej linii męskiej od Mieszka I, ostatnią taka osoba - Karolina Piastówna - zmarła w 1707.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 21.01.2019, 22:03:32
  • 0
@Defter: Lokalne wybuchy epidemii dżumy zdarzały się w Europie aż do XVIII wieku, a na Bałkanach nawet jeszcze w XIX wieku. Choć związku z reformacją, de facto nie ma to żadnego.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 23.01.2019, 16:32:09
  • 1
@artrac: Wybacz, że tak późno odpisuję. Podstawowym dziełem jest ciągle wydana ponad sto lat temu (1895) ,,Genealogia Piastów" Balzera, ma tylko tę wadę, że nie obejmuje Piastów śląskich, dla ktorych trzeba byłoby zajrzeć do ,,Rodowodu Piastów śląskich" Jasieńskiego.

Dynastie europejskie od zawsze intensywnie żeniły się między sobą, co niekiedy doprowadzało do nieco komicznych efektów. Poniżej car Rosji Mikołaj II i jego kuzyn król Anglii Jerzy V. W czasie I Wojny
AmdeTsyjon - @artrac: Wybacz, że tak późno odpisuję. Podstawowym dziełem jest ciągle ...

źródło: comment_xHxhyTsPSDtKJCtyX7DS3kxBHD9Nrtcv.jpg

Pobierz

770

Chaos w Zimbabwe: kompletny rozkład społeczny.Grasują watahy. Internet wyłączony

Chaos w Zimbabwe: kompletny rozkład społeczny.Grasują watahy. Internet wyłączony

Zdesperowane,głodne tłumy idą na ulice szukać pożywienia, szturmują puste sklepy. Więźniowie przetrzymywani bez wody/jedzenia, cele pękają w szwach. Bandy/służby porywają przypadkowych ludzi z domów. Płoną autobusy i samochody. Pobicia do utraty słuchu i mowy. Ranni boją się szukać pomocy medycznej.

konto usunięte
z
theguardian.com
dodany: 17.01.2019, 20:03:30
  • 215
  • #
    swiat
  • #
    zimbabwe
  • #
    afryka
  • #
    4konserwy
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 18.01.2019, 12:27:42
  • 1
@drzuo: Spadkobiercą Aksum jest Etiopia. Etiopia odegrała ogromną rolę w badaniach nad judaizmem drugiej świątyni i wczesnym chrześcijaństwem, gdyż wiele tekstow z tego okresu (np. Księga Enocha, Wniebowstapienie Izajasza itp.) przetrwało tylko w przekładach na język gyyz (etiopski klasyczny). Najstarszy ilustrowany kompletny chrześcijański rękopis - tzw. Ewangelia Garimy - pochodzi właśnie z Etiopii.

Etiopska architektura to zaś temat rzeka. Wygoogluj sobie choćby takie hasło jak Lalibela.

Nic nie usprawiedliwia ignorancji,

1077

Ubisoft przeprasza graczy za zmuszanie ich do heteroseksualnego romansu w...

Ubisoft przeprasza graczy za zmuszanie ich do heteroseksualnego romansu w...

Dodatek Dziedzictwo Pierwszego Ostrza: Spuścizna Cienia  do Assassin’s Creed Odyssey wywołał oburzenie wśród części graczy, którzy poczuli się oszukani przez Ubisoft z powodu przymuszania ich postaci do heteroseksualnego romansu, który kończy się urodzinami dziecka.

Danielnov
z
antyradio.pl
dodany: 17.01.2019, 20:05:00
  • 331
  • #
    lgbt
  • #
    poprawnosc
  • #
    polityczna
  • #
    lewactwo
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 18.01.2019, 10:05:47
  • 3
@Tatiagla: No tak, np. powszechne w starożytnej Grecji związki między dojrzewającymi chłopcami, a dorosłymi mężczyznami, którym przyznawano rolę wychowawczą, dzisiaj zaklasyfikowalibyśmy jako pedofilię.
@Usmiech_Niebios: Choćby "Obyczaje seksualne starożytnych Greków" Reinsberga. Jeśli chcesz konkretnych źródeł z epoki, to możesz zacząć od "Uczty" Platona albo poezji Teognisa.

242

Izrael i Iran - a było tak pięknie - od przyjaźni do nienawiści

Izrael i Iran - a było tak pięknie - od przyjaźni do nienawiści

Rządy izraelski i irański za czasów szacha ściśle ze sobą współpracowały. Izraelski wywiad Mossad z radością podjął się misji szkolenia irańskich funkcjonariuszy i agentów SAWAK-u (policja bezpieczeństwa), znanego ze swej brutalności i zbrodni.Na miejscu przebywali izraelscy instruktorzy i eksperci

apkwiatosz
z
salon24.pl
dodany: 14.01.2019, 07:33:46
  • 31
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    iran
  • #
    wojna
  • #
    4konserwy
  • #
    historia
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 15.01.2019, 10:22:47
  • 1
Warto dodać jak bardzo pozytywny obraz Persji mamy w Biblii. Perski król Cyrus Wielki jest jedynym nie-Żydem, którego Biblia nazywa pomazańcem Jahwe czyli mesjaszem (tytułem, początkowo stosowanym w odniesieniu do królów, kapłanów i proroków, który potem nabrał znaczenia eschatologicznego).
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

779

Najbardziej zaskakujące odkrycia archeologiczne minionego roku

Najbardziej zaskakujące odkrycia archeologiczne minionego roku

3 stycznia redaktor naczelny portalu Andrzej Włusek miał przyjemność gościć w Polskim Radiu – Radio dla Ciebie i porozmawiać o najbardziej zaskakujących odkryciach archeologicznych minionego roku. Nie mogło oczywiście zabraknąć „Złotego Pociągu” jak i „Bursztynowej Komnaty”, ale więcej dowiecie...

sropo
z
historykon.pl
dodany: 14.01.2019, 10:22:28
  • 31
  • #
    historyko
  • #
    archeologia
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 14.01.2019, 14:37:59
  • 9
@samtoustal: Co? Na archeologii UW, dendrologia, podobnie jak palinologia są omawiane na "Wstępie do archeologii", będącym przedmiotem obowiązkowym na dla I-szego roku studiów. Studenci za nieznajomość tych metod, mogą oblać. W standardowych akademickich podręcznikach wprowadzających do archeologii (Ranfrew, Ashmore) również te rzeczy się opisywane.

647

Ostatnie miejsca w ONZ-owskim rankingu równouprawnienia kobiet..

Ostatnie miejsca w ONZ-owskim rankingu równouprawnienia kobiet..

Egipt, Mauretania, Maroko, Jordan, Oman, Liban, Arabia Saudyjska, Iran, Mali, Kongo, Czad, Syria, Irak, Pakistan, a na końcu Jemen. Uroczy Gad Saad śmieszkuje: "usiłuję znaleźć wspólny mianownik tych krajów, ale nic nie przychodzi mi na myśl. Jakieś sugestie?"

usprawniacz
z
twitter.com
dodany: 13.01.2019, 18:43:00
  • 183
  • #
    swiat
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    rozowepaski
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 14.01.2019, 07:47:34
  • 46
@starszyoborowy: W Kongo? Przecież to historycznie chrześcijański kraj. Władcy Konga przyjęli katolicyzm u schyłku XV wieku od Portugalczyków. Muzułmanów mamy tam obecnie 1,2%.

2656

Tak się zakłamuje historię. Skandaliczna wystawa w imię "multi-kulti"

Tak się zakłamuje historię. Skandaliczna wystawa w imię "multi-kulti"

Muzeum Historii Miasta Birmingham. W oczy rzucają się spreparowane fotografie, na których widoczni są doklejeni Afro-Anglicy. Na kilku z nich dostrzec można także ślady celowego przyciemniania skóry osób przedstawionych na zdjęciach. Są również czarnoskórzy rycerze.

kwietniu82
z
mocnefakty.com
dodany: 12.01.2019, 14:13:01
  • 279
  • #
    wielkabrytania
  • #
    uk
  • #
    anglia
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    4konserwy
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 13.01.2019, 07:01:13
  • -1
@grzmislaw: To broń Buszmenów, stosunkowo marginalnych w skali kontynentu. Oni pozostali cywilizacyjnie na poziomie epoki kamienia, nie znając metali i prowadząc łowiecko-zbieracki tryb życia. Większość Afryki od pierwszych wieków naszej ery znała i używała żelaza, z którego wyrabiała broń i narzędzi.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 13.01.2019, 07:02:41
  • -1
@Rumcajs_z_Galapagos: Co najmniej jedna egipska dynastia faraonów (XXV) była z całą pewnością czarna.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 13.01.2019, 07:07:27
  • 2
Popsuję wam narrację.

,,Ten czy ów gość z dalekiego południa zasłynął w edynburskim towarzystwie, a niepoślednią z nich była owa ,,grubousta, czarna pani", o której około 1460 poeta Dunbar napisał kilka pamiętnych wierszy. Owa czarna pani przeżyła swój wielki moment sławy podczas turnieju rycerskiego w Edynburgu w 1508 czy może 1509 - ,,turnieju dzikiego rycerza dla czarnej pani". Czternastu mężczyzn, podają kroniki, zaniosło ją z zamku edynburskiego, gdzie zamieszkała, ,,przez puste pola,
  • 15
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 13.01.2019, 07:43:45
  • 3
@KakaowyTaboret: Owszem, to pojedyncze przypadki, ale jednak istnieją i pokazują, że obecności pojedynczych czarnych osób w średniowiecznej Europie nie można z góry wykluczyć, jak niektórzy by chcieli.
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 13.01.2019, 07:51:59
  • 2
@KakaowyTaboret: Poczytaj komentarze w tym znalezisku. A co do pogody - to wbrew pozorom, miała spory wpływ na dzieje średniowiecznej Europie. Np. koniec średniowiecznego optimum klimatycznego ok. 1300 oraz obniżenie się średnich temperatur w Europie, skutkowało spadkiem plonów, co doprowadziło do pewnego załamania w rolnictwie, zwłaszcza, że populacja rosła. Nic dziwnego, że w tym okresie mamy wysyp ruchów ludowych i powstań antyfeudalnych, nie wspominając już o tym, że gorsze wyżywienie
Bezkost
Bezkost
Bezkost
09.01.2019, 10:53:04
  • 10
Chors, Chorus, Chworz - Słowiański męski Bóg lunarny Chworza można nazwać obdartym ze skóry słońcem (czyli Swarogiem), wg. legendy kiedyś jaśniał identycznie jak Słońce. Entymologia jego imienia może pochodzić od prasłowiańskiego rdzenia krsь, obecnego w polskim słowie wycharsły – „wynędzniały”, co miałoby się odnosić do ubywającego księżyca, względnie do słabości jego światła wobec promieni słonecznych, twierdzono, że "zjada" jako wilk księżyc co miało tłumaczyć fazy księżyca. Miał przybierać formę Wilka lub Wilkołaka
O Chorusie niewiele wiadomo (jak twierdzi wikipedia) jest Bogiem o niepewnej autentyczności (choć są wzmianki o nim), pozostaje w cieniu innych Bogów takich jak Swaróg, Weles, Perun, dla niektórych jest nieznany a inni wolą trzymać się od niego z daleka, ponieważ władał nocą, czyli w pewnym sensie ciemnością, a wiadomo jakie ciemność budzi uczucie w ludziach. Chorsowi przypisuje się władanie nad nocnymi oraz wodnymi demonami.

B.Trantowski twierdzi, że Chworz jest jednym z siedmiu słupów Czarnoboga smokiem walczącym ze Światowidem. Smok, którego zabił Krakus miał być wcieleniem właśnie Chorusa, co może wiązać się z początkiem kultu Białych bogów.

Posąg Chorsowi postawił Włodzimierz I Wielki w 980 roku w Kijowie wspomina o tym staroruski latopis "Powieść lat
Bezkost - Chors, Chorus, Chworz - Słowiański męski Bóg lunarny Chworza można nazwać o...

źródło: comment_chiu8wjSV0a9UmpWJS9XYqhlf5rZd2vN.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 10.01.2019, 16:11:36
  • 1
@Epos_o_Laskotkameszu: Mamy w "Słowie o wyprawie Igora" o jednym księciu, że nocą pod postacią wilka przebiegał drogi Chorsa, co sugerowało by istnienie takowego bóstwa. Choć kwestia autentyczności ,,Słowa o wyprawie Igora" jest ciągle żywo dyskutowana, są tacy badacze, którzy widzą w nim XVIII-wieczne fałszerstwo, inni zas zaciekle bronią jego autentyczności.
  • Odpowiedz

921

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne - męskość szkodliwa dla chłopców[ENG]

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne - męskość szkodliwa dla chłopców[ENG]

W nowych zaleceniach APA deklaruje, że tradycyjny wzorzec męskości ma zły wpływ na rozwój chłopców. Lewicowa "nauka" atakuje "toksyczny maskulinizm".

konto usunięte
z
theblaze.com
dodany: 09.01.2019, 19:47:09
  • 307
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    ciekawostki
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.01.2019, 22:06:21
  • -2
@qwert0: Jak na dzisiejsze standardy jak najbardziej. Wzajemne masowe mordowanie się ludzi na arenie dla rozrywki ludu, w którym lubowali się Rzymianie, nie należy do najbardziej wyrafinowanych rozrywek, nie sądzisz?
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon
AmdeTsyjon 09.01.2019, 22:18:52
  • 0
@qwert0: Nie przeczę, że takowe zjawisko i dzisiaj mają miejsce, co nie zmienia faktu, że dzisiaj wartościujemy je negatywnie i potępiamy, zaś wtedy były jak najbardziej aprobowane. Generalnie, niektóre munus z udziałem np. ludów barbarzyńskich czy zwierząt miały taki aspekt propagandowo-ideologiczny (miały symbolizować zwycięstwo cywilizacji nad barbarzyństwem czy porządku nad chaosem), ale generalnie u swego początku, walki gladiatorów miały znaczenie religijne. Rzymskie munus wywodzą się bowiem z etruskiego zwyczaju organizowania
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 3 z 4
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 14.02.2019

    Komentator
  • Rocznica
    od 19.12.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl