Czy Polska może być liderem Europy? Liderem regionu? Nie ma na to szans, ostatni raport OECD ujawnia miażdzące braki w umiejętnościach Polaków. 40% to funkcjonalni analfabeci:
Polski magister głupszy niż czeski licealista? Druzgocące dane.
W badaniu OECD PIAAC Polska wypadła fatalnie. We wszystkich trzech kategoriach zajęliśmy przedostatnie miejsce. Polaków z wyższym wykształceniem moggują zachodni licealiści.
W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat): - rozumienie tekstu, - rozumowanie matematyczne, - rozwiązywanie problemów.
39% Polaków nie poradziło sobie nawet z najprostszymi zadaniami mierzącymi rozumienie tekstu, 38% zawaliło zadania dotyczące umiejętności matematycznych, a 48% nie ogarnęło podstaw rozwiązywania problemów. Dla porównania, w Czechach jest to ok. 18%, w Niemczech 16%, w Estonii 9%. Znaczna część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe.
W porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków: w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów, w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów.
Elita? Prawie nie istnieje. Na poziomie najwyższym, czyli L4 i L5, w zadaniach tekstowych i matematycznych Holendrów czy Norwegów jest sześciokrotnie więcej niż Polaków na mieszkańca. W kategorii rozwiązania problemów jest jeszcze gorzej: na jednego Polaka na poziomie 4/5 przypada aż 9 Norwegów i 8 Holendrów.
Przegrywamy ze wszystkimi państwami regionu: Bałtami, Słowakami, Czechami. We wszystkich trzech kategoriach zajęliśmy przedostatnie miejsce ze wszystkich badanych krajów.
Co to znaczy? - Bankowość online – prawie połowa dorosłych może utknąć przy prostej reklamacji, bo formularz wymaga kilku kroków i porównania opłat. - Praca biurowa – ledwie co dwudziesty pracownik jest w stanie samodzielnie sprawdzić, skąd bierze się błąd w arkuszu z formułami. - Fake newsy – brak analizy złożonych tekstów = większa podatność na manipulację.
@callver34: Jak ktos sie zastanawia, czemu przedostatnie: - w rozumieniu czytanego tekstu gorsi byli Chilijczycy i Portugalczycy - w rozwiazywaniu problemow gorsi byli Chilijczycy
@Nikczemny_Pomidor: Do Rosji?! Rosja chociaż ma uniwersytet w pierwszej setce rankingu Times Higher Education, Polska nie jest nawet w pierwszej 500 ( ͡°͜ʖ͡°)
@callver34 tu nawet Polska minister edukacji się myli w kwestiach tak podstawowych jak kto budował w Polsce obozy koncentracyjne. Z resztą widać to po wyborach powszechnych.
@callver34 ciekawe to. OPie czy wiesz, czy można gdzieś online zrobić sobie takie testy albo znaleźć test z poprzednich lat do samodzielnego wykonania ? przejrzałem stronę OECD i przykłady pytań, które podają, to jest poziom przedszkola / początku szkoły podstawowej (z tym, że po angielsku). jeśli te wyniki są tak złe to zakładam, że rzeczywisty test jest znacznie trudniejszy?
@sztach: człowieku, przecież jak dochodzi do takich sytuacji to 70% madek dzwoni do wychowawcy grupy lub pani Marty z pytaniami bo nie rozumieją, a pozostałe 30% przychodzi z dzieckiem z pluszakiem bo "w sumie nie rozumiem do końca, ale wzięliśmy na wszelki misia, najwyżej zabiorę do auta" xD
@callver34 mamy przestarzały system edukacji. Mam kolegę na zarządzaniu na UŁ to tam niczego nie robią tylko prezentacje byle jak kopiuj wklej z internetu a testy same zamknięte.
Polski magister głupszy niż czeski licealista? Druzgocące dane.
Znalezisko: https://wykop.pl/link/7756095/polski-magister-glupszy-niz-czeski-licealista-druzgocace-dane
W badaniu OECD PIAAC Polska wypadła fatalnie. We wszystkich trzech kategoriach zajęliśmy przedostatnie miejsce. Polaków z wyższym wykształceniem moggują zachodni licealiści.
W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat):
- rozumienie tekstu,
- rozumowanie matematyczne,
- rozwiązywanie problemów.
39% Polaków nie poradziło sobie nawet z najprostszymi zadaniami mierzącymi rozumienie tekstu, 38% zawaliło zadania dotyczące umiejętności matematycznych, a 48% nie ogarnęło podstaw rozwiązywania problemów. Dla porównania, w Czechach jest to ok. 18%, w Niemczech 16%, w Estonii 9%. Znaczna część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe.
W porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków: w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów, w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów.
Elita? Prawie nie istnieje.
Na poziomie najwyższym, czyli L4 i L5, w zadaniach tekstowych i matematycznych Holendrów czy Norwegów jest sześciokrotnie więcej niż Polaków na mieszkańca. W kategorii rozwiązania problemów jest jeszcze gorzej: na jednego Polaka na poziomie 4/5 przypada aż 9 Norwegów i 8 Holendrów.
Przegrywamy ze wszystkimi państwami regionu: Bałtami, Słowakami, Czechami. We wszystkich trzech kategoriach zajęliśmy przedostatnie miejsce ze wszystkich badanych krajów.
Co to znaczy?
- Bankowość online – prawie połowa dorosłych może utknąć przy prostej reklamacji, bo formularz wymaga kilku kroków i porównania opłat.
- Praca biurowa – ledwie co dwudziesty pracownik jest w stanie samodzielnie sprawdzić, skąd bierze się błąd w arkuszu z formułami.
- Fake newsy – brak analizy złożonych tekstów = większa podatność na manipulację.
Pełen raport:
https://ibe.edu.pl/images/Badania%20midzynarodowe/Publikacje/Raport-PIAAC-2023.pdf
#polska #ekonomia #praca #europa #ciekawostki
Polski magister głupszy niż czeski licealista? Druzgocące dane.
źródło: Zrzut ekranu 2025-07-23 171713
PobierzKomentarz usunięty przez autora
- w rozumieniu czytanego tekstu gorsi byli Chilijczycy i Portugalczycy
- w rozwiazywaniu problemow gorsi byli Chilijczycy
źródło: image
Pobierzźródło: 1000067602
PobierzTo są upublicznione zadania, nie wszystkie są jawne ze względu na konieczność zachowania integralności testu.
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/programmes/edu/piaac/released-items/cycle-2/PIAAC_CY2_Released_Cognitive_Items_EN.pdf
źródło: Zdjęcie z biblioteki
PobierzI serio dziwi cię że w unii europejskiej uznają dyplomy z tejże wspólnoty?