Wpis z mikrobloga

W nawiązaniu do wpisu:

Wysłałem maile z pytaniem o tę sytuację na rondzie do WORDu w Pile, WRD Komendy Powiatowej w Pile oraz do WRD Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu - zero odzewu.

Napisałem więc do 11 szkół jazdy w Pile. Na tę chwilę mam 3 odpowiedzi. Dwie szkoły jazdy uważają, że czerwony ma pierwszeństwo, jedna, że zielony.
I jak tu kierowcy mają znać przepisy, skoro nawet szkoły jazdy się nie zgadzają ¯\_(ツ)_/¯

#przepisydrogowe #ruchdrogowy

@Varumax @DzonySiara @NagiMiecz @HPCC1A9F @elf_pszeniczny @Kanalarz @reksiuzgdyni @gorzki99 @Microplastic
@Katiee @genuineoleey @vertical
krzeselko - W nawiązaniu do wpisu:

Wysłałem maile z pytaniem o tę sytuację na rond...

źródło: comment_1630574782aF0bljhsFHneRE0AtMRvq2.jpg

Pobierz
  • 211
@krzeselko: w tym roku mialem stycznosc z koncertowo #!$%@? rondem w Slupsku - ul. bodajze sienkiewicza i kopernika, jak ktos chce moze sobie wygooglowac. W dzien ruchem kieruja swiatla ale jak przestaja dzialac to obowiazuja znaki ronda. Problem w tym, ze tego typu przesmyki jak na Twoim sa tam z kazdej strony xDDD przejezdzajac przez to gowno w nocy od razu mialem w glowie mozliwe sytuacje i nie znalazlem na nie
Nieważne czy czerwony będzie z tego ronda zjeżdżał czy jechał dalej, zielony musi ustąpić bo ma taki znak przed wjazdem


@Zales360: i ten znak przestaje obowiązywać, jak zielony już na to rondo wjedzie, co nie?
@Nieszkodnik: Dokładnie kolego. Pierwszeństwo ustalane przed skrzyżowaniem nie dotyczy skrzyżowań o ruchu okrężnym.

Dotyczy skrzyżowań równorzędnych (na mocy art. 25.1 gdzie zbliżający się do skrzyżowania ma ustąpić pojazdowi nadjeżdżającemu do skrzyżowania z prawej strony). A także skrzyżowań dróg z pierwszeństwem z drogami podporządkowanymi (na mocy rozporządzenia ws. znaków, gdzie mamy przepis, że zbliżający się do skrzyżowania drogą podporządkowaną ma obowiązek ustąpić pojazdom nadjeżdżającym do skrzyżowania drogą z pierwszeństwem).

Ten potoczny termin
odpowiedź jest bardzo prosta: znaki pionowe decydują kto ma pierwszeństwo wjazdu na rondo, przepisy ogólne decydują o tym kto ma ustąpić pierwszeństwa przy zmianie pasa/kierunku ruchu.


@Cobesh: Tak, to jest jasne. Całe zamieszanie wynika z faktu, że nie da się stwierdzić do którego momentu obowiązuje znak A-7/C-12, a od którego przepis o zmianie pasa ruchu.

Innymi słowy, do którego miejsca jest się "wjeżdżającym na skrzyżowanie", a od którego zostaje się "znajdującym
@Nieszkodnik:

A w jaki sposób aktualizujesz wiedzę, który samochód, z którego wjazdu, wjechał pierwszy?

Nie zaktualizujesz takiej wiedzy - podobnie przy pierwszeństwie zawracającego - dojeżdżając do skrzyżowania i chcąc skręcić w prawo, gdy naprzeciwko na tzw. "przełączce" stoi samochód z kierunkowskazem w lewo, też nie wiemy czy stoi tam, bo skręca w lewo z drogi z przeciwka (i mamy nad nim pierwszeństwo) czy jest pojazdem zawracającym (i musimy mu ustąpić. Nie
wystarczyłaby linia ciągła między czerwonym a zielonym i jadą razem w takim ustawieniu


@roszej: Nie wystarczyłaby, bo byłby problem z wjeżdżającym na rondo lewym skrajnym pasem. On jest prowadzony na wewnętrzny pas na rondzie ze swojego wjazdu. Po drugie, gdyby dać ciągłą między czerwonym, a zielony, to czerwony miałby ciągłą zarówno po swojej prawej, jak i lewej stronie :) trochę słaba perspektywa.
@Cogres: Nie przekonasz kolegi @vertical tymi linkami. A zwłaszcza powoływaniem się na Dworaka :)

Kolega jest zwolennikiem teorii niejakiego MrEdka - taki niszowy bloger, którego nikt nie traktuje poważnie, ale ma swoją małą grupkę wyznawców. Wróć - zwolenników :) Taki trochę odpowiednik Jurka Zięby w zakresie przepisów drogowych :)
Nie zaktualizujesz takiej wiedzy -


@pawelpablito: to skąd wiesz, kto pierwszy wjechał na rondo? A przecież według tego chcesz ustalać pierwszeństwo na rondzie :-) I nie chodzi tutaj o sytuację z rysunku, tylko taką, gdzie kierowcy wjeżdżają na nieregularne rondo z oddalonych od siebie wjazdów, jadą z różną prędkością, bo np. jeden pas stoi w korku...
wystarczyłaby linia ciągła między czerwonym a zielonym i jadą razem w takim ustawieniu


@roszej: Albo znak poziomy P-13 na jezdni dla czerwonego. Wtedy nie było by żadnych wątpliwości. Zmuszają kierowcę do tego, żeby skupiał się na myśleniu zamiast na tym, żeby płynnie opuścił skrzyżowanie. Dodatkowo, tam gdzie kierowca jest zmuszany do myślenia, tam dochodzi do różnych interpretacji. Oznaczenia powinny być robione tak, żeby nie było żadnych wątpliwości i jak najmniej danych
Nie przekonasz kolegi @vertical tymi linkami. A zwłaszcza powoływaniem się na Dworaka :)


@reksiuzgdyni: No a jak niby przekonać jak już w miniaturce widzę kompletne bzdury czyli zaprzeczające samemu sobie oznakowanie - kretyńskie strzałki przed klasycznym rondem? Dworak myli pasy biegnące okrężnie z pasami prowadzonymi do wylotów, tu jest to dobrze wyjaśnione:
https://mrerdek1.blogspot.com/2021/01/357-jedz-bezpiecznie-826-opuszczanie.html

A tutaj osobnik, który myślał podobnie jak ty


@Cogres: To inna sytuacja.

@reksiuzgdyni: Tak, zgadzam się
Wysłałem maile z pytaniem o tę sytuację na rondzie do WORDu w Pile, WRD Komendy Powiatowej w Pile oraz do WRD Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu - zero odzewu.


@krzeselko: kocham to w polskich urzędach - olewają i nie odpisują albo odpisują "kierowcy powinni się zachować zgodnie z art. xx".
Zamiast "w przedstawionej sytuacji pierwszeństwo ma pojazd xxx" - bo w takiej sytuacji ktoś by musiał wziąć odpowiedzialność za taką odpowiedź, a
Czyli poniżej jadąc czerwonym będziesz pewny, że już wjechałeś na to rondo i zielony ma Ci ustąpić?


@vertical: popieprzone drogi. Już prędzej bym widział jego rozbicie na normalne skrzyżowanie drogi podporządkowanej i głównej, a po jego przejechaniu znak ronda. Nie widząc tej sytuacji z góry, jadąc tam po raz pierwszy, byłbym pewny, że mijając pierwsze skrzyżowanie jestem już na rondzie.
większość pytanych nie ma wątpliwości. Tylko mają różne zdania :D


@krzeselko piękne zdanie :)

Co do sytuacji: dla mnie wina zielonego. Wielkość skrzyżowania zaburza trochę percepcję. Jakby czerwony jechał na wprost i by się spotkali, to nikt by nie miał wątpliwości. Więc skoro czerwony jedzie w lewo i musi się znaleźć na pasie zielonego, bo nie ma innej możliwości, to znaczy że zielony wymusił mu pierwszeństwo, bo znalazł się na torze jazdy