Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko283
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

trymvs

trymvs

Dołączył 11 lat i 9 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 1460
  • Znaleziska 949
  • Mikroblog 511
  • Obserwujący 120
  • Obserwowane 13

289

Wierzenia Słowian odnośnie życia, czyli o tym jak zamieniliśmy drzewa na krzyże

Postrzyżyny, Noc Kupały, przysięga małżeńska wypowiada pośród świętych drzew, pogrzeb ciałopalny, myśl o zjednoczeniu z przodkami i inne ważne aspekty słowiańskich wierzeń ujęte w zgrabnym i merytorycznym artykule połączonym z autorską refleksją. Krótka historia o odcięciu się od prawdziwej natury.

Kukowsky
z
slawoslaw.pl
dodany: 09.08.2015, 09:12:35
  • 77
  • #
    polska
  • #
    kultura
  • #
    religia
  • #
    poganie
  • #
    slowianie
  • #
    slowianskapolska
trymvs
trymvs 09.08.2015, 17:17:13
  • 38
@havohavocki: kto na nas wymuszał? Najczęstszy schemat to decyzja księcia slowianskiego w porozumieniu ze starszyzną plemienną i drużyną wojów- bez zgody tych trzech czynników nie możliwe było zaprowadzenie chrystianizacji. Możesz mieć zatem pretensje do ustroju społecznego i politycznego Słowian. Przymusowa chrystianizacja przez czynniki obce to mniejszość przykładów (głównie połabskich). Oczywiście elity polityczne brały pod uwagę opłacalność przyjęcia chrztu na arenie międzynarodowej i wewnętrznej, ale tego chyba nie powinniśmy im brać
trymvs
trymvs 10.08.2015, 10:22:45
  • 4
@bartez: Prusy jako enklawa poganstwa, ziemie bardzo rozdrobnione politycznie i dogodnie polozone w sensie interesow kupieckich byly niezwykle lakomym kąskiem dla okolicznych. Poza tym Prusowie mieli swoje za uszami i prowadzili regularne krwawe najazdy lupiezcze chociazby na ziemie panstwa Mieszka czy Chrobrego. Predzej czy pozniej ktos by ich podbil i niekoniecznie bylby to podboj w imie krzyza jak sie ostatecznie stalo.Ja nie pisalem, ze przymusowej chrystianizacji nie bylo...

513

Znakomita scena z Filmu "Upadek Cesarstwa Rzymskiego", Przemówienia w Senacie

Znakomita scena z Filmu "Upadek Cesarstwa Rzymskiego", Przemówienia w Senacie

Senator: Jak umiera imperium? Czy umiera w jednym, straszliwym momencie? Nie, nie ... ale przychodzi czas, kiedy ludzie przestają w nie wierzyć, wtedy, wtedy imperium zaczyna umierać ...

Lemingus_Vulgaris
z
youtu.be
dodany: 05.08.2015, 10:33:28
  • 123
  • #
    europa
  • #
    imperium
  • #
    cesarstworzymskie
  • #
    ekonomia
trymvs
trymvs 05.08.2015, 18:32:39
  • 4
@ZachariaszSzuler: chleb ma tu znaczenie darmowego zboża rozdawanego przez władze od I w. p.n.e. Rozdawnictwem tym zapewniano sobie spokój w mieście- otrzymywały go setki tysiące najuboższych obywateli Rzymu. Gdy upadła republika i nastał pryncypat czyli w zasadzie jedynowładztwo rozdającym był cesarz. Powiedzenie "chleba i igrzysk" odnosi się właśnie do dwóch instytucji, którymi cesarze zapewniali sobie wdzięczność ludu (rozdawnictwo zboża i igrzyska gladiatorskie). Chleb zatem jest z pozoru darmowy, stanowi przywilej
trymvs
trymvs 05.08.2015, 19:14:52
  • 33
Po pierwsze był czas gdy Rzymianie sami byli uznawani przez barbarzyńców (w okresie wczesnohellenistycznym) i zanim podbili świat grecki uczynili w nim wiele spustoszenia. Po drugie Rzymianie wiele razy rozszerzali przywileje obywatelskie na ościenne ludy bo było to konieczne, aby utrzymać dynamizm rozszerzania imperium (trzeba było jednać sobie chociażby elity podbitych ludów). Po trzecie historycy redukują dziś rzekomą przepaść kulturową dzielącą barbarzyńców i Rzymian. Wreszcie Rzymianie sami wykorzystywali owych barbarzyńców jako najemników,
  • 7
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

trymvs
trymvs 05.08.2015, 19:54:46
  • 10
@marcin-: chyba żartujesz z tą nietolerancją homoseksualizmu. W Rzymie podstawą rolą wolnego obywatela i mężczyzny było pełnienie aktywnej roli seksualnej bez różnicy czy była to penetracja kobiety czy mężczyzny. Dopiero pełnienie pasywnej roli w akcie seksualnym było czymś co przynosiło hańbę i wiązało się z konsekwencjami prawnymi. Homoseksualizm był jak najbardziej obecny i akceptowalny jeśli zachowywano wspomniany wyżej podział na tych, którzy powinni być aktywni i tych, którzy byli pasywni.
trymvs
trymvs 05.08.2015, 20:08:17
  • 5
@Kaczypawlak: no faktycznnie trzeba patrzeć - film dzieje się za czasów Marka Aureliusza, a post na który odpowiadałem zawiera zdania typu"W Rzymie nigdy nie było tolerancji dla homoseksualizmu poza otoczeniem kilku cesarzy, którzy byli zafascynowani Grecją. Zarówno lud jak i elity zarówno w czasach republiki, cesarstwa jak i po przyjęciu chrześcijaństwa nie tolerowali homoseksualizmu.

Powtarzam w Rzymie istniało przyzwolenie na homoseksualizm przy zachowaniu wyznaczonych wolnemu obywatelowi roli czynnika dominującego.
trymvs
trymvs 05.08.2015, 20:09:01
  • 8
@ffatman: tak, w pierwszym zdaniu powinno być za barbarzyńców.
trymvs
trymvs 05.08.2015, 20:14:29
  • 0
@fhrh: ja bym dodał Waleczni przeciw rzymskim legionom (1966) i ciekawy miniserial Masada o bohaterskim epilogu powstania żydowskiego.
trymvs
trymvs 05.08.2015, 20:25:50
  • 10
@Kaczypawlak: nigdzie nie pisałem, ze przyczyna była jedna. Za cesarzy było jeszcze kilka niezwykle istotnych podbojów- Germania chociaż w ostatecznym rozrachunku zakończyła się porażką. Jeszcze za Augusta niezwykle ważne z punktu widzenia strategicznego Recja, Noricum, Panonia, za Klaudiusza Brytania, za Trajana Dacja, która przyniosła największy od czasów Cezara napływ bogactw i niewolników wraz z ogromnym terytorium. Także mówienie o braku podbojów jest jakimś nieporozumieniem. Ja nie piszę, że zahamowanie podbojów,
trymvs
trymvs 05.08.2015, 21:04:47
  • 13
@marcin-: hipoteza całkowicie bezzasadna, bo homoseksualizm istniał w Rzymie całkiem jawnie od najdawniejszych czasów republiki.

To musielibyśmy uznać, że wśród Rzymian nie istniała także pełna akceptacja dla heterokseksualizmu, bo mężczyzna nie mógł zaspokajać kobiety w pewne sposoby uznawane za uwłaczające jego godności.

W Rzymie podział na praktyki homoseksualne i heteroseksualne miał trzeciorzędne znaczenie. Podstawowy podział to praktyki dopuszczalne dla mężczyzny-obywatela i praktyki niedopuszczalne - do tych pierwszych należało realizowanie ideału
trymvs
trymvs 05.08.2015, 21:15:36
  • 3
@ffatman: świeża w sensie łaknąca cywilizacyjnych zdobyczy, zachowująca walory militarne, żądna dobrej ziemi do gospodarowania, szybko rozmnażająca się.
trymvs
trymvs 05.08.2015, 21:30:13
  • 3
@marcin-: tak, ale oddziały wojskowe to bardzo specyficzne środowisko, gdzie stosunki seksualne miały funkcję wzmacniające więzi między poszczególnymi wojownikami. Rolę odgrywało skoszarowanie i ograniczony dostęp do kobiet w czasie dłuższych kampanii.
trymvs
trymvs 29.07.2015, 11:05:26
  • 12
http://www.wykop.pl/link/2677159/gladiatorzy-karly-i-s--s-z-bykiem-7-sposobow-na-udane-igrzyska-w-koloseum/
Najdrożsi może będziecie zainteresowani moim skromnym debiutem na ciekawostkachhistorycznych.

#trymhistoria #historia #starozytnosc
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

422

Bogusław Wołoszański: oszczędzamy na filmach o bohaterach...

Bogusław Wołoszański: oszczędzamy na filmach o bohaterach...

....więc nie dziwmy się wypaczaniu historii...Robimy film za państwowe pieniądze, w którym pokazujemy naszych bohaterów z Westerplatte (film "Tajemnica Westerplatte" z 2013 roku ) jako idiotów, tchórzy i zdrajców - tego nie pojmuję.

konto usunięte
z
natemat.pl
dodany: 23.07.2015, 08:35:05
  • 50
  • #
    polska
  • #
    historia
  • #
    sensacjexxwieku
  • #
    boguslawwoloszanski
  • #
    zainteresowania
trymvs
trymvs 23.07.2015, 21:43:17
  • 4
@clapaucius: my też mamy i mieliśmy wspaniałe pióra wybitnych historyków. Grzybowski, Baszkiewicz, Rostworowski. Problemem jest brak wsparcia ze stron wydawnictw i brak pomysłu tychże na łączenie popularyzatorstwa z solidną historiografią. Ideałem w tej dziedzinie byłby Sir Runciman, który serią o wyprawach krzyżowych zawładnął umysłami młodych pasjonatów średniowiecza, ale wspaniała jest i szkoła francuska z tradycjami sięgającymi Annales - Bloch, Lefebvre, Braudel, Duby, Le Goff, Aries, na szczęście polskie wydawnictwa stanęły

63

Powstanie i upadek Imperium Rzymskiego.

Powstanie i upadek Imperium Rzymskiego.

Powstanie i upadek Rzymu od miasta do upadku Konstantynopola.

Judasz_Iskariota
z
youtube.com
dodany: 20.07.2015, 14:11:01
  • 20
  • #
    rzym
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    ciekawostki
trymvs
trymvs 20.07.2015, 19:16:46
  • 7
@adidanziger: jak to nie przeszło za Dunaj, a co z prowincją Dacja (stąd dziś marka samochodu)? Na północ nie było żadnego państwa zdolnego przeciwstawić się potędze Rzymu, były plemiona i związki plemienne o efemerycznym charakterze. Po prostu Rzymowi nie opłacało się tych ziem podbijać.
trymvs
trymvs 21.07.2015, 10:59:56
  • 3
@bugi-ugi: @Goro_Kubota o jakich wy utajnionych angielskich archiwach gadacie. Wszystkie wazne zrodla pismienne do wczesnego sredniowiecza zostaly wydane jeszcze w XIX wieku, a dzis dostepne sa w necie. Trzeba tylko znac niemiecki, francuski i lacine. Polecam zaczac od Monumenta Germaniae Historica. Przestancie ogladac bzdury w necie, bo to strata czasu. Wezcie jakis podrecznik akademicki i poczytajcie odrobine, to zadna tajemna wiedza.

87

Internauci w 6 dni zebrali 6 mlnów na operację Kajtka!!! :)

Internauci w 6 dni zebrali 6 mlnów na operację Kajtka!!! :)

Nie żaden NFZ, a internauci sfinansują operację dla potrzebującego chłopca. I jak tu nie wierzyć w ludzi?

debesciak
z
wiadomosci.gazeta.pl
dodany: 17.07.2015, 05:29:24
  • 29
  • #
    polska
  • #
    zdrowie
  • #
    medycyna
  • #
    dzieci
  • #
    pomoc
  • #
    siepomaga
trymvs
trymvs 17.07.2015, 08:20:28
  • 18
@debesciak: chociaz wiele zlego mozna powiedziec o pracy NFZ to nie sposob wymagac, aby mogl finansowac kazda najdrozsza terapie zagraniczna w kazdym przypadku. Mozna sobie idealistycznie mowic, ze nie mozna wycenic zycia, ale budzet nie jest z gumy i jego tworcy musza brac pod uwage stosunek koszty-skutecznosc w przeliczeniu na osobe. Zebrana kwota jest horrendalna i za takie pieniadze mozna pomagac bez watpienia setkom nie mniej cierpiacych dzieci lezacych na
trymvs
trymvs 17.07.2015, 10:16:59
  • 3
@debesciak: mam wrazenie, ze sie nie zrozumiemy.
trymvs
trymvs 09.07.2015, 19:35:46
  • 34
Trymusowe ciekawostki: igrzyska dla dzieci.

Zwyczajem starożytnych znanym już w czasach Homera było składanie ofiar z niewolników na grobie ich pana. Najpierw po prostu ich zarzynano, później dawano b--ń i zmuszano do walki na śmierć i życie co uznawano za ofiarę milszą bogom, denatowi, ale i ogólnie zabawniejszą. Mniej więcej takie było źródło walk gladiatorskich, które niebawem stały się jedną z najbardziej rozpoznawalnych instytucji imperium rzymskiego. Idea była tak popularna, że na
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

wiktorek_pl
wiktorek_pl
09.07.2015, 19:55:17
  • 8
@trymvs: Gdzieś ty się chował tak długi czas?
  • Odpowiedz
opinel
opinel
10.07.2015, 00:17:56
  • 2
więź ta była szczególnie silna w przypadku kóz (chociaż pewnie nie tak silna jak dziś w niektórych kręgach kulturowych)


@trymvs:
opinel - > więź ta była szczególnie silna w przypadku kóz (chociaż pewnie nie tak sil...

źródło: comment_PGGziizmOW0Y6vN9ZyQJaVBwJnwJecyk.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz

152

Cejrowski o wulgarności Polaków Gessler „Chce uchodzić za damę a w gębie kloaka”

Cejrowski o wulgarności Polaków Gessler „Chce uchodzić za damę a w gębie kloaka”

Wojciech Cejrowski udzielił wywiadu do najnowszego numeru „Dziennika Bałtyckiego”. Antropolog pochyla się nad „kulturalnymi” wzorami Polaków. Byłemu prezydentowi Kwaśniewskiemu sugeruje uruchomienie akcji ekspiacyjnej pod hasłem „Polaku nie upijaj się za granicą! – ja to robiłem i wstyd...

konto usunięte
z
pch24.pl
dodany: 03.07.2015, 12:54:41
  • 33
  • #
    polska
  • #
    polacy
  • #
    gessler
  • #
    wulgarni
  • #
    cejrowski
trymvs
trymvs 04.07.2015, 16:46:51
  • 0
@Krzeslo_Komora: masz może jakieś namiary na te wspomienia?

370

Islamiści oskarżyli kobiety o czary. Zostały ścięte

Islamiści oskarżyli kobiety o czary. Zostały ścięte

Dwie kobiety zostały ścięte w Syrii w tym tygodniu przez członków dżihadystycznego Państwa Islamskiego. Kobiety zostały oskarżone o uprawianie czarów.

darosoldier
z
rmf24.pl
dodany: 30.06.2015, 14:37:48
  • 73
  • #
    swiat
  • #
    islam
  • #
    kobiety
  • #
    isis
  • #
    wydarzenia
trymvs
trymvs 30.06.2015, 15:52:33
  • 38
@shogun1978: w średniowieczu spalono stosunkowo niewiele czarownic. Prawdziwe nasilenie zjawiska nastąpilo dopiero w czasach nowozytnych. To kolejny stereotyp na temat sredniowiecza, ktory jest bardzo krzywdzacy.

540

FU*K Islam ! - protesty w Arizonie, USA. [ENG]

FU*K Islam ! - protesty w Arizonie, USA. [ENG]

Oprocz ostrych protestow za i przeciw islamowi, takze: "ISIS is calling for lone wolf attacks on Jon Ritzheimer, the man who has planned a Draw Muhammad contest in Phoenix, Arizona."

konto usunięte
z
dailymail.co.uk
dodany: 02.06.2015, 14:24:51
  • 65
  • #
    islam
  • #
    isis
  • #
    religia
  • #
    usa
trymvs
trymvs 03.06.2015, 05:18:13
  • 0
@ja_tu_tylko_na_chwile: co to znaczy oficjalne wyprawy? Liczba krucjat jest zupelnie umowna. Tych posiadajacych autoryzacje papieza bylo o wiele wiecej niz 7 problem jest z ich systematyzacja. Liczy sie po prostu wieksze przedsięwziecia jako oddzielne krucjaty, "oficjalnosc" nie ma tu wiekszego znaczenia.
trymvs
trymvs 03.06.2015, 22:40:53
  • 0
@ja_tu_tylko_na_chwile: no to musisz odrzucić chociażby pierwszą krucjatę i czwartą krucjatę, bo nie wzięli w nich udziału żadni władcy, w pierwszej nie było w zasadzie zaciężnych, trzon stanowiły siły wasali kilku najpotężniejszych arystokratów południowofrancuskich, lotaryńskich, normandzkich i Normanów włoskich. Szanse na powodzenie nie mają najmniejszego znaczenia w ocenie czy jakiś ruch był krucjatą czy nie. Większość była przedsięwzięciami z góry skazanymi na porażkę nieudanymi.
sawyer97
sawyer97
02.06.2015, 15:02:32
  • 14
1560 lat temu Rzym został zdobyty i spalony przez Wandalów. To od tego germańskiego ludu pochodzi określenie "wandal", czyli osoba niszcząca coś bezcelowo. Po raz pierwszy użyto go w XVIII - wiecznej Francji.
#dsd #historia #ciekawostki
sawyer97 - 1560 lat temu Rzym został zdobyty i spalony przez Wandalów. To od tego ger...

źródło: comment_TOfN2Ip0CTQrlVtxYVmg1qoH8YsgYU6h.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 02.06.2015, 17:11:46
  • 1
@fiziaa: podobnie Korynt, świątynię w Jerozolimie, zlupili Olimpię i Delfy. Byly to jednak typowe zachowania dla zdobywców w starożytności. Część to oczywiście przypadek jesli wierzyć przekazom o zniszczeniu swiątyni jerozolimskiej czy spaleniu biblioteki aleksandryjskiej przez Rzymian.
  • Odpowiedz

358

Barbarzyńcy z ISIS zniszczyli starożytny posąg Boga Lwa w Palmirze

Barbarzyńcy z ISIS zniszczyli starożytny posąg Boga Lwa w Palmirze

Posąg został odkryty w latach 70 przez polską ekspedycję archeologiczną kierowaną przez prof. M. Gawlikowskiego

konto usunięte
z
dailymail.co.uk
dodany: 28.05.2015, 20:45:41
  • 45
  • #
    swiat
  • #
    islam
  • #
    kultura
  • #
    historia
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostkihistoryczne
trymvs
trymvs 29.05.2015, 11:28:30
  • 3
@rrdzony: masz jakieś dowody na poparcie swej tezy. Zalecalbym ostrożniejsze poslugiwanie sie slowami typu większość, bo po pierwsze jest to niesprawdzalne archeologicznie po drugie nowsze opracowania zrewidowaly panujace do niedawna poglady o systematycznej zagladzie sztuki i swiatyn poganskich przez chrzescijan. Wieczorem podrzuce tytuly opracowan na ten temat.
Na początek
https://books.google.pl/books?id=Nz5z_AsU_jkC&printsec=frontcover&dq=archeology+pagan+temple+christianity&hl=pl&sa=X&ei=pk1oVfGRKcHSyAO03oLoDQ&ved=0CB8Q6AEwAA#v=onepage&q=archeology%20pagan%20temple%20christianity&f=false
trymvs
trymvs 29.05.2015, 17:22:53
  • 2
@matowy: w starszej historiografii panowalo przekonanie, ze byla to niemal zasada. Dzis wiadomo ze swiatyn uzywano czesto dla innych celow (jako budynki mieszkalne, swego rodzaju muzea, często je po prostu porzucano, czasem traktowano je jako rezerwuar kamienia etc.). Nie bylo systematycznej akcji niszczenia czy i przeksztalcania swiatyn poganskich na koscioly.

620

Chłop pańszczyźniany płacił niższe podatki niż dzisiejszy Polak

Chłop pańszczyźniany płacił niższe podatki niż dzisiejszy Polak

O podatkach, logistyce, wojsku, podróżach i zwykłym życiu w czasach Rzeczpospolitej Obojga Narodów opowiada dr Radosław Sikora. Historyk i autor „Fenomenu husarii”.

konto usunięte
z
spedycje.pl
dodany: 26.05.2015, 14:59:54
  • 192
  • #
    nauka
  • #
    gospodarka
  • #
    historia
  • #
    zainteresowania
  • #
    liganauki
  • #
    ekonomia
trymvs
trymvs 26.05.2015, 17:25:56
  • 27
Obciazenia chlopa byly wysokie z punktu widzenia tego co dostawal w zamian. Rozumiem jednak ze chodzi po prostu o haslo chlop placil mniej od nas i samo to swiadczy o tym ze mial lepiej i w ogole zazywal wiecej wolnosci. Klasyczny przyklad pólprawdy.

Na takiej samej zasadzie można przytaczac dowody na uprzywilejowanie pozycji chlopa w porownaniu z nami w takich kwestiach jak brak przymusu szkolnego dla , niepodleganie przepisom ruchu drogowego, brak
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

trymvs
trymvs 26.05.2015, 17:50:00
  • 12
@trymvs: jeszcze jedno. Otoz wyzysk feudalny nie polegal na wysokim opodatkowaniu, ale na tym, ze wyodrębnione prawnie grupy szlachta i duchowienstwo- korzystaly (za pomocą idących za tym urodzeniem przywilejow fiskalnych, sądowniczych i politycznych) z pracy i zyskow 90% spoleczenstwa ktore uwazano za stworzone przez Boga do zaspokajania ich potrzeb. Szlachta i duchowienstwo ( wyzsze duchowienstwo bylo zastrzezone dla szlachty) mialy uprawnienia do nakladania podatkow posiadajac przy tym zwolnienia z owych

59

Konwercja na Islam albo śmierć [ENG]

Konwercja na Islam albo śmierć [ENG]

Burmistrz Antwerpi (Belgia) dostał warunek. Albo Islam albo śmierć. Tolerancja na całego.

cool_de_luxe
z
sputniknews.com
dodany: 25.05.2015, 15:13:49
  • 18
  • #
    europa
  • #
    swiat
  • #
    religia
  • #
    islam
  • #
    4konserwy
  • #
    terroryzm
trymvs
trymvs 25.05.2015, 18:32:21
  • -2
@cool_de_luxe: i to pisze człowiek używający sformułowania konwercja na (zmianę religii określamy słowem konwersja).

183

» Czarna śmierć - nieznane oblicze choroby

» Czarna śmierć - nieznane oblicze choroby

Epidemie dżumy występowały w dziejach świata wielokrotnie, za każdym razem pochłaniając miliony istnień. Czy dziś umielibyśmy przeciwstawić się czarnej śmierci?

konik_polanowy
z
histmag.org
dodany: 17.05.2015, 18:08:09
  • 41
  • #
    europa
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    liganauki
  • #
    zainteresowania
  • #
    ligamozgow
trymvs
trymvs 18.05.2015, 05:58:13
  • 17
@thomeq: zaden skuteczny kordon sanitarny nie byl wowczas technicznie mozliwy w skali wiekszej niz pojedyncze miasto. Tam gdzie polityke kwarantanny realizowano (w dobrze rozwinietych i zarządzanych osrodkach wloskich czy flandryjskich) nie dawalo to pewnosci sukcesu.

104

Władysław Jagiełło – Litwin, który zbudził w Polakach patriotyzm

Władysław Jagiełło – Litwin, który zbudził w Polakach patriotyzm

Artykuł oraz audycja o Krulu Jagielle.

Dorogon
z
polskieradio.pl
dodany: 09.05.2015, 09:43:44
  • 21
  • #
    polska
  • #
    zainteresowania
  • #
    historia
  • #
    krul
  • #
    ciekawostki
  • #
    monarchia
trymvs
trymvs 09.05.2015, 19:33:31
  • 2
@NiespodziewanaRiposta: a kto powiedział, że chodzi obecny model patriotyzmu. Patriotyzm jak i świadomość narodowa funkcjonowały wówczas tylko miały inny zasięg (społeczny) i inną postać niż obecnie. Polecam poczytać Zientarę, Świt narodów europejskich i zbiór artykułów w tomie Państwo, naród, stany w świadomości wieków średnich. Pojęcie patriotyzmu funkcjonuje od czasów republiki rzymskiej i to właśnie rzymski model pozostawał wzorem w późniejszych epokach.

677

"Bartoszewski pomagał Żydom uciec nazistom w antysemickiej Polsce"

"Bartoszewski pomagał Żydom uciec nazistom w antysemickiej Polsce"

Przegrywamy bitwę o pamięć. Już każdy może na Polskę splunąć jak do szpitalnej spluwaczki.

paq9999
z
wpolityce.pl
dodany: 26.04.2015, 21:54:39
  • 121
  • #
    polska
  • #
    swiat
  • #
    historia
  • #
    zydzi
  • #
    media
  • #
    4konserwy
trymvs
trymvs 27.04.2015, 08:25:14
  • 16
@luksus2: Nie chodzi o stopien antysemityzmu, ale o jego postac i wlasnie nowa postac antysemityzmu niemieckiego czyni kolosalna roznice. Problem jest bowiem w tym ze Niemcy rozpowszechnili (a na poziomie masowym wymyslili) antysemityzm biologiczno-rasowy stanowiący ideologiczne uzasadnienie planu ludobojstwa i najszerzej w historii zakrojonej polityki eugenicznej. W powszechnej wyobrazi te skladniki okreslaja historyczny antysemityzm, a przeciez w Polsce taka jego postac byla wlasciwie nieznana. W Polsce jak i w wielu

326

Średniowieczny Kraków 1000 lat temu | Część 1 [ENG]

Średniowieczny Kraków 1000 lat temu | Część 1 [ENG]

Fragment of the "virtual reconstruction of Cracow during the pre-Romanesque and Romanesque period" project. "Krakow 1000 years ago" is a detailed video recon...

konik_polanowy
z
youtube.com
dodany: 23.04.2015, 06:33:10
  • 48
  • #
    polska
  • #
    krakow
  • #
    historia
  • #
    zainteresowania
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
trymvs
trymvs 23.04.2015, 20:45:44
  • 3
@NapoleonV: oczywiście, że są "średniowiecza dla różnych krajów". Średniowiecze to po prostu umowna epoka i wiele krajów ma własne periodyzacje, bo ich dzieje mają unikalny charakter. Dla krajów skandynawskich średniowiecze zaczyna się w IX-X wieku, gdy dla Francji trwa już przeszło 500 lat, dla Anglii najczęściej przyjmuje się jego zakończenie na rok 1485, dla Polski na 1505, dla Niemiec 1517 etc. Wszystko to są konwencje i brak obiektywnego uzasadnienia dla
trymvs
trymvs 24.04.2015, 05:10:40
  • 6
@NapoleonV: data 476 jest data zupelnie umowna. W zasadzie niewiele sie wowczas zmienilo, kilku poprzednich cesarzy bylo tylko figurantami pod bezposrednia opieka dowodcow wojskowych, uznajacych jedynie formalna zwierzchnosc cesarza wschodniorzymskiego. Po roku 476 ta sytuacja jakis czas sie utrzymywala, choc proces rozpadu przyspieszyl. Przeciez zyl jeszcze cesarz Juliusz Nepos (do 480) r., a wladza Odoakra, a pozniej Teodoryka byla formalnie sprawowana z nadania cesarzy wschodnich. Po prostu tak sie przyjelo
trymvs
trymvs 24.04.2015, 08:01:27
  • 2
@NapoleonV: nie o to mi chodzi. Sa bardziej uzasadnione daty niz 467, ktora ma charakter tylko symboliczny. Wieksze realne znaczenie dla procesow gospodarczych, spolecznych, kulturowych mialy chociazby ustanowienie tetrarchii przez Dioklecjana czy rządy Konstantyna z rownouprawnieniem chrzescijanstwa, z pierwszych cesarzem chrzescijaninem, ustanowieniem drugiej stolicy (co naturalnie przenosilo punkt ciezkosci na wschod), z ustanowieniem trwalego juz z malymi wyjatkami podzialu cesarstwa (choc formalnie pozostawalo ono jednoscia). Podobnie wiekszy wplyw mialy rzady
Impresjonista
Impresjonista
10.04.2015, 21:46:47
  • 7
#niewieleosobtowie

W języku polskim często spotykamy eufemizm "starszy brat w wierze" określający osobę wyznania mojżeszowego. Czy tak jest w rzeczywistości? Otóż nie.
Palestyna lata trzydzieste I wieku ne. Pojawia się w Nazarecie człowiek imieniem Jeszua, w którym wypełniają sie proroctwa mesjańskie zawarte w świętych księgach Hebrajczyków. W zadziwiający sposób i te dotyczące Jego narodzin (na które nie mial wpływu) i te dotyczące jego śmierci (na którą miał znikomy wpływ).
I co teraz?
Część Hebrajczyków
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 10.04.2015, 22:01:02
  • 6
@Impresjonista: nurt rabinistyczny był bezpośrednią kontynuacją nurtu faryzejskiego tylko w innych okolicznościach (zburzenie świątyni zmusiło niejako do szukania oparcia nie jak dotąd w świątynnym kulcie ofiarnym, ale w Piśmie, w nieskończonych jego komentarzach i uzupełnieniach). Nie sposób uznać, że judaizm narodził się w II -III wieku, bo równie dobrze możemy mówić, że chrześcijaństwo narodziło się w wieku IV-V, bo dopiero wówczas z grubsza ustalono doktrynę, kanon i ramy instytucjonalne.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Strona 9 z 13
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 30.04.2014

    Komentator
  • VIP
    od 07.05.2014

    VIP
  • Rocznica
    od 08.06.2022

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 26.09.2014

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2025

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl