Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko118
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
trymvs

trymvs

Dołączył 12 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 1460
  • Znaleziska 949
  • Mikroblog 511
  • Obserwujący 120
  • Obserwowane 13
  • Dodane (121)
  • Komentowane (382)
  • Plusowane (8)
trymvs
trymvs 05.09.2018, 11:50:13
  • 11
Mireczki, wracam po dłuższej przerwie do pisania. Poświęćcie odrobinę waszego czasu na podróż w zadżumionym orszaku pogrzebowym

https://www.wykop.pl/link/4511517/dzieci-czarnej-smierci-grabarze-dzumowi-w-dawnej-rzeczypospolitej/

#historia #trymhistoria #ciekawostkihistoryczne
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

appylan
appylan
05.09.2018, 12:02:08 via Android
  • 0
Taktyk
  • Odpowiedz
robson7
robson7
05.09.2018, 15:06:34
  • 0
@appylan: Będę mógł znów czytać trymusowe ciekawostki i wywody - dawno mnie tu nic tak nie ucieszyło :)
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 26.04.2017, 17:35:23
  • 31
Trymusowe ciekawostki: rzymskie szklarnie

Wedle starożytnych rzymskich źródeł cesarz Tyberiusz w ulubionej rezydencji na wyspie Capri cieszył się przez cały rok świeżymi melonami pochodzącymi z miejscowej uprawy. Aby zapewnić stałą dostawę owocu niezawodni nadworni ogrodnicy stworzyli miniaturową ruchomą szklarnię…
Szklarnie –specularia- były jak się zdaję wynalazkiem rzymskim. Początkowo do ich budowy wykorzystano głównie kryształy selenitu, później zaś- jak podaje Marcjalis- podwójne tafle szkła. Dla zapewnienia odpowiedniej temperatury wnętrza ich ogrzewano systemem
trymvs - Trymusowe ciekawostki: rzymskie szklarnie

Wedle starożytnych rzymskich źr...

źródło: comment_gwjOueOHXJ6aZQ3B9k8zdBi9OyTzyVGn.jpg

Pobierz
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs
Autor
26.04.2017, 21:20:48
  • 4
@marcinst: oczywiście, że specularia- czy w liczbie poj. specularium wywodzi się od speculor- rozglądać się, obserwować. Speculor w średniowiecznej łacinie zyskuje również znaczenie rozważania w sensie czysto teoretycznym. Przymiotnik specularius z kolei ma znaczenie przejrzysty, lustrzany, Speculum to lustro. W angielskim mamy także odleglejsze echo owego słowa w rzeczowniku spectacles- okulary czy spectacle czyli nasz spektakl, widowisko, coś do obejrzenia.
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs
Autor
26.04.2017, 22:00:56
  • 2
@marcinst: dlaczego jedno słowo, a nie drugie? To często jest kwestia przypadku, ale lepiej chyba uznać, że wpływ łaciny na języki europejskie w średniowieczu i nowożytności był mimo wszystko nieporównywalnie większy od wpływu greki. Mimo, że teatr zawdzięczamy głównie Grekom i samą nazwę także niemal wszyscy zapożyczają z greckiego théatron, to już spektakl, ang. spectacle, niem. Spektakel, port. espetaculo etc. ma pochodzenie łacińskie. Trudno byłoby się dopatrywać żelaznej logiki.
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 26.03.2017, 16:56:25
  • 19
Trymusowe ciekawostki: szlachta nie pracuje

Z okresu japońskiej kultury Yayo rozciągającej się na drugą połowę I tysiąclecia p.n.e. pochodzą interesujące pochówki (z Yoshinogari) ukazujące postępujące rozwarstwienie społeczeństwa i wyodrębnienie elity wojowników. Szczególną pozycję wśród bogatych darów grobowych zajmują bransolety i opaski z muszelek zakładane na ramię już w wieku dziecięcym, tak by ograniczały rozrost mięśni (szczególnie bicepsa), podkreślając tym samym przynależność do elity, która zgodnie z ówczesnymi wyobrażeniami nie była przeznaczona do
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

appylan
appylan
26.03.2017, 16:59:54 via Android
  • 1
@trymvs mieli byc wojownikami i dlatego hamowali rozwoj mięśni? Jak oni mogli nie widziec sprzeczności?
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs
Autor
26.03.2017, 17:33:28
  • 3
@appylan: wystarczył dostęp do niezwykle rzadkiej w Japonii broni i zbroi z brązu (na co elita zapewniała sobie monopol) i można było trzymać w podległości pozostałych-szczególnie zza grodów otoczonych fosami etc..Choć charakterystyczne użuwano brązu nawet gdy narzędzia rolnicze robiono z żelaza. Widocznie ogromną rolę odgrywała tradycja i już wówczas wyodrebnienie wąskiej elity wojowników sankcjonowano ideologicznie.
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 23.03.2017, 19:50:41
  • 34
Trymusowe ciekawostki: Diogenes wcale nie mieszkał w beczce.

Utarło się, że najsłynniejszy z cyników- Diogenes z Synopy - pomieszkiwał w beczce, by podkreślić obojętność wobec dóbr materialnych i swój kosmopolityzm. Problem w tym, że owa beczka to współczesny wariant, który nam nieodzwonie kojarzy się z drewnianym dziełem bednarza. Źródła starożytne mówią, że Diogenes mieszkał w pithosie- potężnym, sięgającym nawet 2 metrów glinianym naczyniu, w którym Grecy przechowywali oliwę i wodę.

A tak w
trymvs - Trymusowe ciekawostki: Diogenes wcale nie mieszkał w beczce.

Utarło się, ...

źródło: comment_1VqlCWIV7dGWCQRXLwkEvzyBeMoMLQiz.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

zdanewicz
zdanewicz
23.03.2017, 20:12:56
  • 8
@trymvs: w sumie mieszkanie w glinianym naczyniu brzmi jeszcze bardziej absurdalnie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 22.03.2017, 14:40:56
  • 30
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 21.03.2017, 18:26:58
  • 14
Kurs łaciny #3 (rodzaj nijaki - genus neutrum- bellum)

Bellum- wojna - trudno o słowo milsze dla rzymskiego ucha.

Pomimo toczących się niemal ciągle konfliktów codzienność legionisty nie zawsze przedstawiała się imponująco. Weźmy tak przyziemną kwestię jak zdobycie chleba. Z reguły legionista otrzymywał przedział pszenicy, którą musiał zmielić w obracanych ręcznie żarnach, a potem wypiec. Była to robota niezwykle żmudna i czasochłonna, a przecież każdy szanujący się Rzymianin stronił od podłych
trymvs - Kurs łaciny #3 (rodzaj nijaki - genus neutrum- bellum)

Bellum- wojna - tr...

źródło: comment_2NV639Bns6dOJHzTHuupGFyrBL3MgOGh.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 19.03.2017, 11:15:42
  • 21
Kurs łaciny #2 (r. męski 1 fugitivus-fugitivarius)

Fugitivus i fugitivarius - pierwszy to zbiegły niewolnik (niewolnik taki dokonuje w zasadzie kradzieży samego siebie na szkodę swego pana - dominus) ten drugi to nieodłączny jego "towarzysz", zawodowy łowca niewolników, zarabiający na chwytaniu i odstawianiu zbiegów do ich właścicieli.

Schwytany nieszczęśnik nie mógł liczyć na odrobinę litości. Rozpowszechnioną praktyką było oznaczanie krnąbrnych niewolników ze skłonnościami do ucieczki. Najchętniej po prostu wypalano delikwentowi na czole wyraz
trymvs - Kurs łaciny #2 (r. męski 1 fugitivus-fugitivarius)

**Fugitivus i fugitiva...

źródło: comment_q4H3UtOuV2kWcClXn9LbGGbH4lXJfaVL.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 18.03.2017, 21:14:37
  • 21
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs
Autor
19.03.2017, 05:22:19
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs
Autor
19.03.2017, 13:55:27
  • 1
@wiecejnizjednozwierze: nie wyznaję żadnej w sensie jakiegoś wielkiego przekonania o wyższości jednej nad drugą (język jest zawsze czymś żywym i nie ma jednej prawilnej wersji). Jako historyk skłaniałbym się oczywiście do resytuty, ale na nasze skromne potrzeby przyjmę raczej wymowę tradycyjną charakterystyczną dla naszej kultury narodowej (co też ma uzasadnienie historyczne w sensie śledzenia rozwoju wymowy na przestrzeni wieków). Zawsze ucząc się łaciny nastawiałem się na rozumienie tekstów źródłowych i
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 30.12.2016, 17:08:26
  • 16
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Eskimos_Stanislaw
Eskimos_Stanislaw
30.12.2016, 17:14:39 via iOS
  • 0
@trymvs: dobre śmieszki z tych Portugalczyków
  • Odpowiedz
oydamoydam
oydamoydam
30.12.2016, 18:14:01
  • 10
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 27.12.2016, 18:41:04
  • 22
Trymusowe ciekawostki : tortury za pomocą chili.

Słynący z surowości Aztekowi poza przekłuwaniem ciał niesfornych dzieci kolcami agawy wykorzystywali w celach wychowawczych także tzw. papryczki chili.

Powszechnie stosowaną karą za nieposłuszeństwo było zmuszanie dziecka do wdychania oparów wydobywających się z wrzuconych do ognia wysuszonych papryczek. Podrażnienie błon śluzowych w następstwie dłuższego wystawienia na działenie dymu stanowiło prawdziwą torturę.

#trymhistoria #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #papryczki
trymvs - Trymusowe ciekawostki : tortury za pomocą chili.

Słynący z surowości Azte...

źródło: comment_mQYzRjF8Lzn9g5KjJpSWqndp40wOsn6A.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

gaily
gaily
27.12.2016, 19:59:49
  • 0
@trymvs: Ale taguj #goomowesosy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 08.12.2016, 14:41:08
  • 13
Trymusowe ciekawostki: Hitler przeoczył ludobójstwo?

Zanim negacjoniści wpadną na taki pomysł kilka słów komentarza. Faktem jest, że Fuhrer cierpiał na poważną wadę wzroku. Wstydliwa w przypadku herolda potęgi aryjskiej rasy dolegliwość była rzecz jasna skrzętnie ukrywana. Hitler konsekwentnie odmawiał publicznego noszenia okularów. W praktyce biurokratycznej Trzeciej Rzeszy utarło się zatem, że wszelkie raporty winny docierać na jego biurko napisane specjalną ogromną czcionką tzw. Fuhrertype (12 mm). W latach 30. zaprojektowano na te
trymvs - Trymusowe ciekawostki: Hitler przeoczył ludobójstwo?

Zanim negacjoniści w...

źródło: comment_bcmsUqYZo0VW36Hq4WOpojLZoMLrkjaG.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

S.....k
S.....k
konto usunięte 08.12.2016, 15:30:20 via Android
  • 0
@trymvs nie wiedział że Rzesza ubija miliony ludzi jak świnie bo miał wadę wzroku xD
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs
Autor
08.12.2016, 15:32:06
  • 7
@SknerusMck: to tylko żartobliwe odniesienie do słynnego "argumentu" negacjonistów o braku dowodu o tym, że Hitler wiedział o Zagładzie.
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 07.12.2016, 14:28:28
  • 29
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 06.12.2016, 15:04:51
  • 39
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Q.....1
Q.....1
konto usunięte 06.12.2016, 15:08:23
  • 20

Komentarz usunięty przez autora

orkako
orkako
06.12.2016, 15:49:19
  • 31
@Q100001011001: Zgadza się. Indianie z obu ameryk, ludzie z Australii oraz Afryki widząc po raz pierwszy jeźdźców myśleli, ze to jedna istota. Legendy należy przesyć traktować jako bzdurne bajki. Bzdurne bajki nie zachowują się na tysiąclecia. To relacje opisane jedynym znanym językiem i domysłami ówczesnych.

Indianie o żaglowcach mówili, ze to łodzie z chmurami. Natomiast Afrykańczycy widząc statki parowe sądzili, ze pod spodem są hipopotamy które poruszają statkiem.

Nasza legenda
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 05.12.2016, 18:41:51
  • 7
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 04.12.2016, 16:53:21
  • 29
Trymusowe ciekawostki: nikt nie lubił Rzymian.

Rzymianie byliby pewnie zachwyceni uczuciem jakie budzą wśród miłośników historii. Nie oszukujmy się nikt ich wówczas nie lubił. Budzili strach, podziw, ale niewiele sympatii. Grecy uważali ich za półbarbarzyńców, w najlepszym wypadku parweniuszy i dorobkiewiczów, wyszydzali ich pyszałkowatość, brak kultury i ciężkie poczucie humoru. Jeszcze mniej sympatii wzbudzali wśród plemion barbarzyńskich, tym bowiem przynosili ból i zniewolenie. Dla nich byli niemal jak Niemcy w latach 40.
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 30.11.2016, 12:45:09
  • 44
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

k.....m
k.....m
konto usunięte 30.11.2016, 13:12:43 via Android
  • 9
Zachęcam do obserwowania i przeglądania starszych wpisów w trymhistoria.


@trymvs: ale to dopiero, gdy @wykop @a__s zrezygnują z ostatnio wprowadzonego wrzucania wszystkich starszych niż miesiąc wpisów do archiwum / zmienią archiwum tak, by widoczne były tylko te miesiące, w których pojawiły się wpisy pod tagiem.
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 29.11.2016, 14:49:02
  • 166
Trymusowe ciekawostki: armia Napoleona jedząca konie żywcem?

To wiemy- półmilionowa armia napoleońska przeżyła mroźny koszmar w czasie sławnego odwrotu spod Moskwy w 1812 r. Rzadko jednak wspomina się o ponurym losie tysięcy koni, które padły ofiarą mrozu i głodu. August Thirion, oficer kirasjerów, wspominał już po wojnie, że zabijanie koni dla ich mięsa nie miało większego sensu przy temperaturze -30 stopni z racji błyskawicznego zamarzania i trudności w transporcie. Obserwacja rannych zwierząt
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

d.....a
d.....a
konto usunięte 29.11.2016, 14:50:07
  • 126
@trymvs: j--------e
  • Odpowiedz
kemot88
kemot88
29.11.2016, 15:09:38 via iOS
  • 60
@trymvs: ale taguj #protip
  • Odpowiedz
trymvs
trymvs 16.11.2016, 07:19:34
  • 9
Trymusowe ciekawostki - Rzymianie pod jarzmem.

Passum sub iugum- przejście pod jarzmem- było rozpowszechnioną w Italii poł. I tys. p.n.e. praktyką pohańbienia pokonanej armii. Najchętniej stosowali ją Rzymianie, tym bardziej traumatyczne musiało być dla nich poddanie się owej karze. Najsłynniejszym przypadkiem, który już na zawsze pozostał w umysłach Rzymian było przemaszerowanie pod jarzmem pokonanych legionistów po bitwie z Samnitami, druzgocącej klęski roku 321 p.n.e.

#trymhistoria #historia #
trymvs - Trymusowe ciekawostki - Rzymianie pod jarzmem. 




Passum sub iugum- p...

źródło: comment_LKgRZBVzdGaNmTJWOp3nTAgHye98WKuM.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 22.10.2016, 16:03:31
  • 36
Trymusowe ciekawostki: absurdy francuskiego absolutyzmu

Modelowa monarchia absolutna doby Ludwika XIV wyniosla do szczytow absurdu praktyke ingerencji w gospodarke. Jedna z praktyk bylo udzielanie jednemu lub zaledwie kilku przedsiębiorcom monopolu na produkcję i obrót danym towarem. Jednym słowem bywało, że nie sposób było nabyć w całej Francji (legalnie) mydla innego niż produkowanego przez zakład XX. Monopolisci strzegli swych przywilejow gorliwiej niż dziewictwa swych córek i z oburzeniem reagowali na wszelkie próby ich
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

trymvs
trymvs 18.09.2016, 15:35:06
  • 32
Trymusowe ciekawostki: oko za oko, ząb za ząb- czy aby na pewno?

Najsłynniejszy przykład prawa talionu (kara adekwatnym odwetem za przestępstwo) pochodzący z tzw. kodeksu Hammurabiego sprawia wrażenie prawa w swej prostocie sprawiedliwego, stąd często wyraża się tęsknotę za tak surowymi zasadami. Zapomina się jednak, że prawo w czasach Hammurabiego było prawem stanowym, co oznacza, że karano w zależności od społecznej pozycji sprawcy i ofiary. Faktycznie jeśli członek ówczesnej arystokracji wybił innemu
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

M.....a
M.....a
konto usunięte 18.09.2016, 15:46:29
  • 12
@trymvs: Poza tym były takie kwiatki jak: jeśli zabiłeś komuś siostrę, to tobie też zabiją siostrę. Tak że tego... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Taco_Polaco
Taco_Polaco
Taco_Polaco
18.09.2016, 16:20:01
  • 8
@Fenrirr: @Marbarella: To mu zabijali krowe ;)
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 7
  • Strona 1 z 7
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 30.04.2014

    Komentator
  • VIP
    od 07.05.2014

    VIP
  • Rocznica
    od 08.06.2022

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 26.09.2014

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking