Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko219
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
korell
korell

korell

Dołączył 1 rok temu
  • Obserwuj
  • Akcje 831
  • Znaleziska 10
  • Mikroblog 821
  • Obserwujący 5
  • Obserwowane 5
korell
korell
korell wczoraj, 09:08:04
  • 0
Obejrzałem dzisiaj świetny materiał o nierozerwalności małżeństw, który polecam i zacząłem się zastanawiać po co on powstał, bo to przecież oczywiste. Okazuje się, że prawie wszystkie kościoły dopuszczają możliwość rozwodu w przypadku zdrady, włącznie z tymi tradycyjnymi jak prawosławie. A niektóre kościoły protestanckie nawet utożsamiają rozwód cywilny z kościelnym, bez wnikania w szczegóły.
W katolicyzmie na szczęście jeszcze takich herezji nie ma, ale też nie jest dobrze, z danych które znalazłem wynika,
korell - Obejrzałem dzisiaj świetny materiał o nierozerwalności małżeństw, który pole...
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
23 godz. i 36 min temu via Wykop
  • 0
@TeoriaPraktyki:

autor typowo pomylił się w rozumieniu słów przez ludzi starożytnych, współczesnych autorom Biblii.

O tym jest cały materiał, autor uzasadnia, że w tym wypadku nie chodzi o cudzołóstwo.

każdy może w chwili ślubu być przykładnym obywatelem, ale po x latach wybrać
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
23 godz. i 26 min temu via Wykop
  • 0
@TeoriaPraktyki:
A to jak interpretujesz? Wyraźnie jest napisane, że ten kto żeni się z oddaloną przez męża cudzołoży.
Łk 16,18 UBG "Każdy, kto oddala swoją żonę i żeni się z inną, cudzołoży, a kto żeni się z oddaloną przez męża, cudzołoży."
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
17 godz. i 22 min temu via Wykop
  • 0
@TeoriaPraktyki:

W Jeremiasza 3:8 Bóg mówi wprost: "dałem jej list rozwodowy".

To jest dobry przykład, Bóg nie dał listu rozwodowego dosłownie, ale pozwolił grzesznej oblubienicy ponieść konsekwencje czynu i wszedł z nią w separacje, ale nigdy jej nie zostawił.
To jest akurat jedna z piękniejszych rzeczy w Biblii, bo Bóg, gdy zawiera przymierze z człowiekiem używa słowa "hebr. hesed", czyli robię to bo jestem wierny i nie oczekuję nic w zamian. Powinniśmy
  • Odpowiedz
DominiCanes
DominiCanes
30.01.2026, 04:50:24
  • 510
Tak, wychwalam Boga przed pracą, a o co chodzi?
Dzień dobry, pięknego, Bożego piątku! I smacznej kawusi (ʘ‿ʘ)
Pan z Wami
#katolicyzm #wiara #chrzescijanstwo
DominiCanes - Tak, wychwalam Boga przed pracą, a o co chodzi? 
Dzień dobry, pięknego,...

źródło: image

Pobierz
  • 170
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 30.01.2026, 10:14:11 via Wykop
  • 1
@DavyJoness
Faryzeizmem jest robienie czegoś by zyskać poklask u ludzi, tutaj jest po prostu dzielenie się życiem.

Mt 5,16 BP "Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre czyny i chwalili waszego Ojca, który jest w niebie."
1Tm 4,15 BP "Staraj się o to z całkowitym oddaniem, aby twój postęp był dla wszystkich widoczny."
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 10:50:41 via Wykop
  • 1
@bregath:

tylko że on nie jest bogiem katolickim, a bogiem nieistniejącego już Sumeru.

Możesz podać jakieś źródło, które to potwierdza? Czy podajesz jakąś teorie spiskową, którą przeczytałeś kiedyś?

  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 13:46:22 via Wykop
  • 0
@bregath:
Coś gdzieś słyszałeś, ale mieszasz fakty. Sumerowie nie mieli żadnego boga El. Pomyliłeś Sumerów z Kananejczykami, czyli np. Żydami.

Żydzi pierwotnie byli, jak wszyscy, politeistami

O tym jest pół Biblii, Żydzi byli politeistami i oddawali cześć bożkom, a jasno im było powiedziane, że mają wierzyć w jednego
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 14:21:00 via Wykop
  • 1
@bregath:

później, gdy zaczęto walczyć z innymi bóstwami

Skąd taki wniosek? Nie ma żadnej podstawy by tak twierdzić.

JHWH nie był jedynym synem
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 15:07:32 via Wykop
  • 2
@bregath:

Masz to w pierwszym nakazie "Dekalogu".

No mam, że od początku Żydzi mieli wierzyć tylko w jednego Boga. Żydzi nie byli politeistyczni, co najwyżej ludy kananejskie przed nimi.

JHWH był synem boga Najwyższego. El = Najwyższy. JHWH nie
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 16:49:19 via Wykop
  • 2
@bregath:

Izraelici wyznawali też innych bogów, jak Aszerę czy Baala, co jest wspomniane w ST

Tak, też o tym mówiłem, ale to znaczy, że ludzie odchodzili od swojej wiary, a nie że judaizm był politeistyczny.

miałbyś rację, gdyby nie to, że w pierwszych księgach ST jest mowa o Elohim, czyli liczba mnoga od synów najwyższego boga, a taki tytuł nosi JHWH. Później pojawiła się forma "pluralis maiestatis" i w ten sposób
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 19:54:45 via Wykop
  • 1
@bregath:
Podsumuje może moje zdanie.
Ludy kananejskie były politeistyczne, stąd w Biblii Aszera i inne bóstwa, ale judaizm to religia, która od początku mówi o czczeniu tylko jednego Boga. W ST było wiele sytuacji, gdzie ktoś czcił Aszerę czy inne bóstwo, ale nie, dlatego że to była część religii, ale odstępstwo od judaizmu.

Wracając do pierwotnej
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 20:42:48 via Wykop
  • 0
@bregath:

Przeczytaj to - ks. prof. Lemańskiego

W tym tekście jest to co ja cały czas mówię. Przeczytaj chociaż podsumowanie, które kończy się takim zdaniem:
"Tekst bowiem nawet w swoim przedmasoreckim brzmieniu wyraź-
nie traktował „synów Bożych” już nie jako równorzędnych partnerów JHWH,
lecz jako niebiańskie otoczenie jedynego prawdziwego Boga."
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 30.01.2026, 20:52:38 via Wykop
  • 2
@bregath:
Rozpiszę ci to:
1. Ja mówię - mamy wiele źródeł, które twierdzą, że Baal to syn Ela, ale nie ma żadnego, który twierdził by to samo o JHWH
2. Ty mówisz - masz to napisane w Pwt 32, 8 - 9 (...) Przeczytaj to - ks. prof. Lemańskiego
3. ks. prof. Lemańskiego - Tekst bowiem nawet w swoim przedmasoreckim brzmieniu wyraźnie traktował „synów Bożych” już nie jako równorzędnych partnerów
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.01.2026, 00:12:39 via Wykop
  • 1
@bregath:

Fajnie, że przeczytałeś tylko ostatnie kilka zdań, ale warto jednak przeczytać całość i się zastanowić nad tym co jest napisane.

Bo rozmawialiśmy o Pwt 32, 8, więc zacytowałem fragment, który tego dotyczy, a ty odpowiadasz na pytania, które nie padły. Ja nie wiem co ty chcesz osiągnąć w tej rozmowie. Ja tylko uważam, że katolik wierzy w tego samego Boga co Izraelici za czasów Mojżesza, ale już go lepiej rozumiemy.

Pozabiblijnie są
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.01.2026, 11:50:07 via Wykop
  • 1
@bregath:

no to skoro czcili Aszerę, no to nie ma mowy o monoteizmie.

Czcili Aszerę jako odstępstwo od judaizmu, a nie jako nakaz religijny, tak samo z "Kuntillet ‘Ajrud". Ludy kananejskie były politeistyczne i to jest oczywiste, ale nie Żydzi wyznający judaizm.

Judaizm wyewoluował z Jahwizmu, czyli początkowo była to monolatria/henoteizm, czcili jednego lokalnego Boga, ale nie wiedzieli czy Baal istnieje czy nie, to zostało im objawione później
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.01.2026, 18:06:54 via Wykop
  • 1
@bregath:

bo czuję, jakbym na katarynce grał...

Ja mam podobnie.

Starsze kopie tego tekstu jasno wskazują na obecność wielu bogach w panteonie bliskowschodnim i z tego panteonu wywodzi
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.01.2026, 20:20:10 via Wykop
  • 0
@bregath:

według wierzeń judaistycznych

Które są kontynuowane w chrześcijaństwie.

Według wcześniejszych wierzeń JHWH był
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.01.2026, 22:19:18 via Wykop
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 01.02.2026, 11:58:16 via Wykop
  • 1
@bregath:

El Eljon był Najwyzszy, reszta poniżej. JHWH jako jeden z patronów plemion

To jest hipoteza, a nie fakty. Zacytowałem ci wyżej podsumowanie artykułu, który sam podesłałeś i jest to analiza dogłębna tego wersetu.

skoro tak to czemu Majewski twierdzi coś kompletnie odmiennego. Odpowiedz mi na
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 01.02.2026, 15:39:37 via Wykop
  • 1
@bregath: Ok, ja już kończę dyskusję z tobą, bo podałem ci dokładne cytaty z Lemańskiego i Majewskiego, gdzie zaprzeczają wszystkiemu co mówisz. Jeżeli przerasta cię przeczytanie jednego zdania to trudno.

prof. ks. Lemański:
"Tekst bowiem nawet w swoim przedmasoreckim brzmieniu wyraźnie traktował „synów Bożych” już nie jako równorzędnych partnerów JHWH, lecz jako niebiańskie otoczenie jedynego prawdziwego Boga."
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 01.02.2026, 15:57:46 via Wykop
  • 0
@bregath:
O czym ty mówisz, przecież Qumran to jest właśnie tekst przedmasorecki i tam jest ten słynny wers Pwt 32, 8 przed modyfikacjami i do niego Lemański się odnosi, a swoją analizę kończy tym, że nawet w takim brzmieniu wskazuje on na JHWH jako najwyższego.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 01.02.2026, 16:25:33 via Wykop
  • 0
@bregath: Ja ci zacytowałem fragmenty z ks. Lemańskiego, który się z tym nie zgadza i dałem fragment 5s z Majewskiego, który mówi, że jest spór pośród badaczy czy najwyższy to JHWH czy nie, a ty nadal wmawiasz mi, że jakaś hipoteza to prawda. Jeżeli nie rozumiesz to trudno, nie jestem w stanie ci tego wytłumaczyć.
  • Odpowiedz
Apocaliptorr
Apocaliptorr
29.01.2026, 14:20:34
  • 0
Chrześcijanie, w temacie cierpienia na tym łez padole ciągle zasłaniacie się wolną wolą człowieka, który swoją decyzją sprowadził na ludzi cierpienie.

Ile wolnej woli do wybrania grzechu mogło mieć dziecko, które umiera w wieku 2 lat? I jaki grzech takie dziecko mogło wybrać, żeby w ramach aktu wolnej woli sprowadzić na siebie cierpienie?

Podejmujecie się? Czy jak zwykle będziecie uciekać od trudnych tematów zamykając się w kole zajemnej adoracji typu 'bóg jest
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 29.01.2026, 19:50:36 via Wykop
  • 0
@Apocaliptorr:

Ile wolnej woli do wybrania grzechu mogło mieć dziecko, które umiera w wieku 2 lat? I jaki grzech takie dziecko mogło wybrać, żeby w ramach aktu wolnej woli sprowadzić na siebie cierpienie?

Wolna wola innego człowieka spowodowała, że to dziecko cierpi, dziecko nie miało wyboru przez cudzy grzech.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 26.01.2026, 10:55:47
  • 2
Analizuję od jakiegoś czasu teologię fundamentalną i zacząłem zastanawiać się nad księgami deuterokanonicznymi, czy rzeczywiście są natchnione. Wtedy zobaczyłem ten werset:

2Tm 3, 16 UBG "Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauki, do strofowania, do poprawiania, do wychowywania w sprawiedliwości;"

Paweł wprost mówi, że CAŁE Pismo jest natchnione, oczywiście ma on myśli Septuagintę, bo to z niej korzystał, ją cytował i do posiadaczy tego przekładu pisał listy.

Septuaginta
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
26.01.2026, 12:43:43 via Wykop
  • 1
@n_____S:

Po pierwsze, Luter nie "usunął" tych ksiąg, lecz oddzielił je od kanonu natchnionego, traktując jako pożyteczne do czytania, ale nie jako Pismo.

Co wykazałem, że jest sprzeczne z sola scriptura.

To rozróżnienie istniało na długo
  • Odpowiedz
TeoriaPraktyki
TeoriaPraktyki
TeoriaPraktyki
25.01.2026, 20:05:50
  • 2
Czy ktoś ogarnia o co chodzi w obrzydzeniu niektórych chrześcijan do Uwspółcześnionej Biblii Gdańskiej? Gdzie jako alternatywę wybierają np. Warszawską.

Coś się złego wydarzyło w związku z UBG?

#pytanie #biblia #pismoswiete #chrzescijanstwo #kosciol
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 25.01.2026, 20:47:18 via Wykop
  • 0
@TeoriaPraktyki: Ja osobiście nic do UBG nie mam, nawet korzystam przy trudniejszych wersetach, ale obiektywnie rzecz biorąc jest to przekład średni i nie rozumiem czemu jest tak polecana w niektórych kręgach.
- Korzysta z Textus Receptus i nie ma przypisów, więc czytelnik czyta zafałszowaną Biblię i nawet o tym nie wie.
- Nieprawidłowo tłumaczy wiele idiomów i jest zbyt dosłowna przez co nie ma wartości duchowej jaką mogłaby mieć

By nie być gołosłownym
@Helives 0
Nie jest to rytuał potrzebny do zbawienia, ale jeżeli ktoś ma do niego dostęp i go odrzuca to tutaj jest napisane o tym:

J 6, 53-56


@korell @n_____S Róbmy chrześcijański cherry picking dalej.

Łukasza
więcej
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 26.01.2026, 10:25:41 via Wykop
  • 1
@TeoriaPraktyki:

końcowo NA i TR mówią o tym samym. Grzechem TR jest wulgatowa Comma Johanneum, pozostałe różnice nic nie zmieniają.

Trochę jednak zmieniają, przykładowo Dz 8, 37 nie ma w oryginalnych manuskryptach.

to już kwestia gustu - niektórym lepiej bada się bardziej spolszczone teksty, niektórym lepiej
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 23.01.2026, 15:55:42
  • 3
Kilku księży celebrytów miało ostatnio spore afery, mam wrażenie, że wszyscy mają wspólny mianownik - przesadna mariologia.

https://wiez.pl/2025/06/03/ks-piotr-glas-skazany-na-piec-lat-wiezienia/
https://deon.pl/kosciol/sprawa-ks-chmielewskiego-jest-powazniejsza-niz-sie-wydawalo-pierwsze-sygnaly-byly-juz-w-2018-roku,3262349

Piotr Glas
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

TeoriaPraktyki
TeoriaPraktyki
TeoriaPraktyki
23.01.2026, 18:18:12 via Wykop
  • 1
@korell: ale to ładnie odkryłeś. To powinno być nagłaśniane wraz z takimi zdarzeniami, że to nie był przeciętny duchowny, przeciętny chrześcijanin, tylko człowiek o dziwnych przekonaniach, złych owocach, miał czerwone flagi.

To tak jak z Judaszem. Nie stał się zdrajcą nagle przy ostatniej wieczerzy, ale to był proces - zamiast przemieniać się według wzoru doskonałego Chrystusa, pielęgnował swoje złe cechy, m.in. był złodziejem.
  • Odpowiedz
Aureilon
Aureilon
25.01.2026, 20:11:16 via Android
  • 1
@korell: fanatyzm i brak pokory, to jest wspólny mianownik księży celebrytów. Robią wszystko by przyciągnąć ludzi do siebie, nie do Chrystusa.
  • Odpowiedz
JezusJestChrystusem
JezusJestChrystusem
JezusJestChrystusem
21.01.2026, 13:30:28
  • 1
Systemy i duchy, które zajęły miejsce Boga Ojca i Jego Syna, Pana Jezusa Chrystusa. Nie atakuję ludzi, lecz system. Oto bożki tych systemów:
Kościół Rzymskokatolicki
- tradycja ponad Pismem
- "święta Tradycja" jako drugie objawienie
- magisterium jako najwyższy interpretator prawdy
- sobory jako źródło dogmatów
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 21.01.2026, 14:00:15 via Wykop
  • 0
@JezusJestChrystusem:

"święta Tradycja" jako drugie objawienie

Mógłbyś mi przedstawić swoją perspektywę na ten punkt? Od jakiegoś czasu to analizuję i uważam, że Tradycja Apostolska jest tak samo ważna jak Pismo i nie umiem zrozumieć skąd pomysł, że jest gorsza, a pragnę dojść do tego co najważniejsze.
Ja to widzę tak:
Objawieniem jest życie i nauczanie Jezusa, po czym Kościół prowadzony przez Ducha Świętego przekazywał to Objawienie ustnie, a dopiero później spisał je, przy
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 21.01.2026, 16:47:32 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 19.01.2026, 11:03:22
  • 2
Mt 15, 3 BP "Odpowiedział im: A dlaczegoż to i wy nie zachowujecie przykazania Bożego dla zachowania waszych nakazów?"
Mk 7, 8 BP "Zarzuciliście przykazanie Boże, a strzeżecie nakazów ludzkich."

Pismo wyraźnie mówi, że tradycje ludzkie są złe, gdy zastępują przykazania Boże. Sama w sobie tradycja ludzka może być dobra, Jezus w J 10, 22-23 na przykład obchodzi Chanukę.
Poza tym w Nowym Testamencie mamy wiele przykładów, gdzie apostołowie sami pokazują nam by Kościół takie
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 06.01.2026, 01:08:15
  • 6
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 42
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
06.01.2026, 11:43:33 via Wykop
  • 2
@n_____S:
2 Tes 2, 15; 2 P 1, 20-21

Jezus nigdy nie kazał trzymać się "Tradycji Apostolskiej", lecz Słowa Boga, a tradycję ludzką wprost ganił.

Tradycja ludzka to zupełnie coś innego, niż Tradycja Apostolska wspomniana w 2 Tes 2,
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
06.01.2026, 12:19:10 via Wykop
  • 0
@n_____S: Ok, chciałem jeszcze dopytać o jeden wątek, czy dobrze rozumiem, że według ciebie Eucharystia to po prostu słowa Jezusa? Czyli wystarczy czytać Biblię? Czy spotykasz się na symboliczną pamiątkę?
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
06.01.2026, 13:22:06 via Wykop
  • 3
@n_____S:

To nie jest jakiś rytuał potrzebny do zbawienia!

Nie jest to rytuał potrzebny do zbawienia, ale jeżeli ktoś ma do niego dostęp i go odrzuca to tutaj jest napisane o tym:
J 6, 53-56
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
13.01.2026, 21:23:01 via Wykop
  • 0
@Helives: W Łk 14, 26 mamy hiperbolę, sugerujesz, że tak samo jest z ciałem i krwią? Jeżeli tak to tutaj mógłbym przytoczyć wiele argumentów za tym, że to nie jest hiperbola, bo na to wskazuje greka i inne wersety z Pisma. Gdybym to zrobił ty pewnie wrzuciłbyś swoje argumenty i do niczego byśmy nie doszli. Ja bym uznał moją wersję za bardziej przekonującą, a ty swoją.

Dlatego uważam, że to
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 09:36:59 via Wykop
  • 0
@Helives:

Sugeruje, że nie powinniśmy wyrywać z kontekstu fragmentów i dopasowywać ich pod własne widzimisię. Tutaj wybiorę sobie dosłowne zrozumienie, bo tak pasuje pod mój system wierzeń, tam wybiorę metaforę lub hiperbole, itd.

Nie robię tego, ty tak uważasz, bo to pasuje pod twój system wierzeń. Ja mam podparcie Pisma i Tradycji Apostolskiej, którą ty bez żadnego logicznego argumentów starasz się ignorować.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 11:05:47 via Wykop
  • 0
@Helives:
Zacząłem analizować chrześcijaństwo od podstaw i szukać jego sedna. W tym sednie tylko KK był bliski tego co jest przedstawione w Objawieniu, a cała reszta rzeczy i niedoskonałości to coś nad czym można pracować i wielu katolików to robi, głosząc swoje wątpliwości. Dzięki temu KK zmienia się na lepsze.

Wiele rzeczy jest dyskusyjnych, na przykład millenaryzm, tutaj nie mam 100%, że KK ma rację, ale co z tego? Po prostu
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 16:24:18 via Wykop
  • 0
@Helives: Co to wnosi do dyskusji?
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 18:02:39 via Wykop
  • 0
@Helives:

No to ci podaje, że to wcale nie tak, jak twierdzi tradycja rzymskokatolicka. To jest jedynie ubrane w ładną otoczkę, że Piotr początkowo założył tam kościół i wszystko na nim stoi

Gdzie tak twierdzi? Wymyślasz jakieś wyimaginowane problemy. Rzym był centrum świata i to jasne, że wielu chrześcijan dotarło tam przed Piotrem.

stąd jedyny słuszny kościół i zwierzchnictwo nad kościołami
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 19:03:05 via Wykop
  • 0
@Helives

to ty zacząłeś o analizowaniu sedna kościoła chrześcijańskiego.

Sednem jest to co w Kościele najważniejsze, a nie jest to prymat piotrowy. Szukasz jakichś punktów zaczepienia i poruszasz tematy dla mnie błahe, byleby znaleźć problem w KK.
Poza tym mam wrażenie, że nie wiesz czym jest Tradycja Apostolska i ją bagatelizujesz. Trudno dyskutować w takich warunkach.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 19:14:58 via Wykop
  • 0
@Helives: Powtórzę w takim razie jeszcze raz.
W islamie objawieniem jest Koran, według nich przyszedł anioł i dał ludziom Koran i koniec.
U nas jest zupełnie inaczej, Objawieniem jest życie Jezusa i nauczanie apostołów, które zostało przekazane dalej w postaci ustnej i pisemnej. Są to tak samo wartościowe źródła, nie ma dla mnie żadnego znaczenia czy apostoł do mnie mówi, czy wysyła do mnie list.

Jeżeli widzę, że w pierwszym
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 20:06:52 via Wykop
  • 0
@Helives: Znowu zignorowałeś cały mój komentarz.

II Tymoteusza 3:16-17 UBG

Super, zgadzam się z tym, ale co to wnosi do dyskusji?
Raczej powinieneś wkleić to, bo zdaje się, że ignorujesz ten werset:
2Tes 2,15 BP "Trwajcie więc, bracia, niewzruszenie w nauce, którą otrzymaliście czy przez ustne nauczanie, czy to przez
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
14.01.2026, 22:00:11 via Wykop
  • 0
@Helives:

będę ignorował ustne, czy pisemne podania ustalające doktryny niezgodne ze Słowem Bożym.

Ja też, ale to ty wymyśliłeś sobie, że Eucharystia to symbol, Słowo Boże nic takiego nie mówi. Tradycja z pierwszego wieku to tylko potwierdza, powszechne wtedy (i jedyne i przez kolejne 1000 lat) było rozumienie, że to prawdziwe ciało i krew.

a nauczaniach choćby takiego
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 12:46:55 via Wykop
  • 0
@Helives:

Czyli wszystkie następne sobory po pierwszym wieku są dla ciebie nieważne i kk powinien wrócić do fundamentów z pierwszego wieku

Są ważne, ale nie są ważne fundamentalnie, ale dlatego że tak zdecydowałem.

Ja nie nienawidzę kk, w przeciwieństwie do katolików uważam, że każdy z nas może być zbawiony wyłącznie z łaski przez przyjęcie ofiary Jezusa, bez względu na kościół do którego
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 18:34:10 via Wykop
  • 0
@Helives: Nie rozumiesz tekstu, który czytasz, ja niestety też tak mam często i z tego powodu uważam, że lepiej jest polegać na Tradycji Apostolskiej, a nie na własnym rozumie, który często podsuwa nam fałszywe myśli.

Nie ma nic w tym tekście co by przeczyło temu zdaniu "każdy z nas może być zbawiony wyłącznie z łaski przez przyjęcie ofiary Jezusa".
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 19:34:47 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 19:59:21 via Wykop
  • 0
@Helives: To znaczy, że sakramenty są naturalną drogą do zbawienia.

Podkreśliłem najważniejszy fragment:
"Kan. 4. Jeśli ktoś twierdzi, że sakramenty Nowego Przymierza nie są konieczne do zbawienia, ale że są zbyteczne i że bez nich lub bez ich pragnienia przez samą wiarę ludzie otrzymują od Boga łaskę usprawiedliwienia, chociaż nie wszystkie są konieczne każdemu człowiekowi - niech będzie wyklęty"

Przykładem jest łotr na krzyżu, który bez fizycznych sakramentów został zbawiony,
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 22:40:26 via Wykop
  • 1
@Helives:

Czy zatem ty, utwierdzony w swoich przekonaniach katolik uważasz, że jestem zbawiony, łaską przez wiarę, mimo, że świadomie odrzucam sakramenty katolickie?

Jesteś ochrzczony, a to w sumie jedyny sakrament, który jest niezbędny, więc o jakim odrzuceniu mowa? Chrzest zielonoświątkowców jest tak samo ważny jak katolicki. Pismo jasno mówi, że jest jeden chrzest, tak samo Tradycja, w pierwszych wiekach też wielu krytykowało chrzest niemowląt, ale nikomu nie przeszło przez myśl by
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
15.01.2026, 23:59:06 via Wykop
  • 2
@Helives:

Jeśli piszesz o mojej rodzinie

Miałem na myśli ogólnie ludzie wokół, w kościele katolickim.

to co stoi na przeszkodzie by kierować po prostu wzrok ludzi na Jezusa i ewangelię a nie jakieś bezsensowne podziały
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
16.01.2026, 14:15:42 via Wykop
  • 1
@Helives:

chrzczenie niemowląt

Ja widzę uzasadnienie biblijne dla chrztu niemowląt i Tradycja Apostolska nie neguje ważności takiego chrztu. Skoro dla ciebie sakramenty to tylko znaki wiary to też powinno to być błahe dla
  • Odpowiedz
JezusJestChrystusem
JezusJestChrystusem
JezusJestChrystusem
12.01.2026, 18:40:55
  • 2
Ten kto chodzi do jakiegokolwiek Kościoła/Zboru/Instytucji i ma ducha religijnego, ten nie ma Ducha Świętego, gdyż nie można dwóm panom służyć. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną. Człowiek patrzy na to, co jest przed oczyma, ale Bóg żywy Jezus Chrystus patrzy na serce.
#bog #jezus #ewangelianadzis #wiara #biblia #chrzescijanstwo #katolicyzm
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 12.01.2026, 22:43:42 via Wykop
  • 2
@JezusJestChrystusem: Przecież apostołowie ustanowili diakonów, prezbiterów, biskupów, taki jest zamysł w Objawieniu by być Kościołem, a nie pojedynczymi rozproszonymi owieczkami.
  • Odpowiedz
MYexodus
MYexodus
MYexodus
08.01.2026, 14:34:50
  • 5
Ale ta machina propagandy działa. Ze wszystkich ludzi, którzy psują wizerunek MAGA robi się od razu jakichś lewakow, gejów i transów. Chłop co zabił Kirka z konserwatywnej rodziny ale cala machina probowala z niego zrobić lewaka, teraz z ofiary w minessocie też próbują zrobić jakąś lewaczkę i lesbijke. Powaliło ten świat i tych ludzi. Jakby to w ogóle miało znaczenie kto jakie ma poglądy polityczne zginął człowiek, zawinił system niewyszkolone służby mordują
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 08.01.2026, 14:39:07 via Wykop
  • 3
@MYexodus:

Chłop co zabił Kirka z konserwatywnej rodziny ale cala machina probowala z niego zrobić lewaka

Mówisz, że osoba spotykająca się z transwestytą to prawak? Nie przesadzasz z odklejką?
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 08.01.2026, 14:53:59 via Wykop
  • 0
@MYexodus:

o to ma znaczenie czy ten morderca mieszkał z transem czy nie?

Nie ma żadnego, ale to lewica dezinformowała, że to jest rzekomo prawak, to samo było w przypadku zamachu na Trumpa, gdzie mówiono, że zamachowiec to republikanin.
Czyli lewica dezinformuje, ja to wyjaśniam, a ty atakujesz mnie, bo to sprostowałem.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 08.01.2026, 15:03:07 via Wykop
  • 0
@MYexodus: A co to wnosi? Ktoś zabija znanego prawicowca, więc prawie pewne jest, że robi to osoba o skrajnie lewicowych poglądach.
W środowiskach lewicowych widać pochwałę samosądów i z tym trzeba walczyć, a to kim jest zamachowiec nie ma znaczenia.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 08.01.2026, 15:48:53 via Wykop
  • 0
@MYexodus:

ja jestem środowiskiem lewicowym i nikt w nim nie pochwalał tego morderstwa.

Po prostu kłamiesz w takim razie, bo duża część środowisk lewicowych świętowała, a pozostała część była co najwyżej obojętna, choć pewnie były jakieś wyjątki.

jak bardzo zwężały Twoje horyzonty że wszystko sprawdzisz do prawicy
@korell +1
Obejrzałem już kilka filmików na ten temat, więc podzielę się opinią eksperta.
Spotkało się dwóch ludzi, którzy nie wiedzieli co zrobić, jednym winnym jest kierowca, który uciekał, a drugim policjant stojący na drodze. Oddane strzały były całkowicie niepotrzebne, a jego winy dowodzi to, że po usunięciu się z
więcej
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 08.01.2026, 14:42:22
  • 1
Obejrzałem już kilka filmików na ten temat, więc podzielę się opinią eksperta.
Spotkało się dwóch ludzi, którzy nie wiedzieli co zrobić, jednym winnym jest kierowca, który uciekał, a drugim policjant stojący na drodze. Oddane strzały były całkowicie niepotrzebne, a jego winy dowodzi to, że po usunięciu się z drogi jazdy oddał kolejne dwa strzały przez boczną szybę.
Każdy sąd przyklepie mu przekroczenie uprawnień i bezwzględne wiezienie.

#usa #minneapolis
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
08.01.2026, 14:44:58 via Wykop
  • 0
@Matpiotr: Oczywiście, że tak, tutaj wina jest ewidentna, wątpliwości można było mieć przy Floydzie. Jak wytłumaczyć strzały przez boczną szybę?
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
08.01.2026, 14:56:38 via Wykop
  • 0
@Matpiotr:

chyba odwrotnie. Florydę przyduszali na oczach ludzi, mimo że ci co nagrywali mówili że chłop się dusi.

Może to kwestia interpretacji, ja tutaj widzę policjanta, który strzela w głowę uciekającej kobiecie, a w przypadku Floyda wyglądało to jak standardowo interwencja, gdzie nietrzeźwa osoba mówi, że się dusi. Na każdym filmiku słychać takie teksty. Co do Floyda może się mylę, ale tutaj jest to ewidentne.

A zresztą jak było ze
  • Odpowiedz
ForestDruid
ForestDruid
ForestDruid
07.01.2026, 20:07:52
  • 2
Pokażcie mi jeden cytat z Biblii mówiący o trzech królach. Nie ma takiego. Jedyny fragment w Ewangelii św. Mateusza mówi o "mędrcach ze wschodu" nie podając ich liczby. Bezsensowne święto. Bezsensowne orszaki itd. #swieta #praca #polska #katolicyzm

Znieść bezsensowne święto

  • Popieram 41.2% (14)
  • Nie popieram 58.8% (20)

Oddanych głosów: 34

  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 08.01.2026, 00:19:41 via Wykop
  • 0
@ForestDruid: To święto nazywa się "Objawienie Pańskie" w kościele katolickim.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 04.01.2026, 18:08:50
  • 116
Nie potrzebujesz:
- nowego iphone'a, wystarczy ci telefon za 500-800zł i będzie niewiele gorszy
- markowych ciuchów, często nawet nowych ciuchów, w lumpach jest mnóstwo dobrej odzieży
- wakacji zagranicznych dwa razy w roku, a nawet wakacje krajowe są zbędne, nic się nie stanie jak te dwa tygodnie odpoczniesz w domu i zrobisz coś dla siebie
- mieszkania w centrum wojewódzkiego, ani nawet mieszkania w wojewódzkim
- wysokiego standardu, nowych mebli i wysokiej jakości wykończenia
korell - Nie potrzebujesz:
- nowego iphone'a, wystarczy ci telefon za 500-800zł i będ...

źródło: d

Pobierz
  • 70
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 18:18:23 via Wykop
  • 16
@10129: Ten wpis jest o konsumpcjonizmie, a nie o telefonach.
Tak, telefon za 800zł będzie gorszy, ale różnica jest mała. Duża różnica będzie w grach i w aparacie, ale to są rzeczy całkowicie zbędne. Dla przeciętnego użytkownika, który korzysta z przeglądarki i whatsupa różnica jest ledwie widoczna, a właśnie to robi zdecydowana większość użytkowników drogich telefonów.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 18:29:21 via Wykop
  • 8
@10129:

akurat granie w gry to jest dosyć przeciętne zastosowanie telefonu. Wiesz jaki procent ludzi grających w gry gra na telefonie? ~83%.

Nie wierzę w te liczby, zdziwiłbym się gdyby to były realnie więcej, niż 30-40%. 83% to może osoby, które odpaliły kiedyś jakąś grę przez 5 minut.
Na telefonie grają głównie dzieci, u dorosłych to może 10-20% z czego większość to madki, które cisną w candy crasha, a nie
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 18:39:42 via Wykop
  • 5
@10129:

3 miliardy ludzi. To tylko ludzie regularnie grający.

to jest liczba osób, które raz odpaliły candy crusha

Poczytaj sobie badania, regularni gracze to dużo mniejsza liczba, a na dodatek więcej regularnych graczy to kobiety, które grają w mało wymagające gry. Prawdziwych graczy mobilnych, którzy potrzebują dobrego telefonu
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 18:44:43 via Wykop
  • 2
@kjubikul: Tak jak napisałem nie trzeba rezygnować ze wszystkiego, ale żyjemy w chorych czasach, gdzie to co wymieniłem to lista zadań, które każdy chce spełnić, a nie opcja.

wakacje i wyjazd raz na jakiś czas to jest potrzeba a nie zachcianka.

Też lubię wyjazdy, ale niekoniecznie dwa razy w roku i na dodatek do Japonii i USA. Każdy musi sobie to dostosować do siebie, ale nie warto wpadać w szaleństwo
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 19:56:25 via Wykop
  • 1
@enzomatrix: Możesz się zwolnić z pracy i więcej spędzać czasu z tymi osobami, gdy jest na to czas.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
04.01.2026, 22:57:15 via Wykop
  • 6
@hu-nows: Przez swój konsumpcjonizm jesteś tym areczkiem, bo miliarderzy wmówili ci, że musisz pracować na nich to dostaniesz pieniądze na modne ubranko i auto.
O tym jest post, by przestać być niewolnikiem konsumpcji zaprogramowanej przez miliarderów.
  • Odpowiedz
korell
korell
korell 31.12.2025, 01:03:41
  • 2
Chrześcijaństwo to pierwsza religia, która tak bardzo doceniła kobiety, Jezus miał uczennice, a Paweł nawet nazywa Junię wybitnym apostołem. W tak patriarchalnym świecie było to nie do pomyślenia, co dowodzi, że to nauczanie nie pochodzi od człowieka.

Rz 16, 7 "Pozdrówcie Andronika i Junię, moich krewnych i współwięźniów, którzy należą do grona wybitnych apostołów, którzy jeszcze przede mną należeli do Chrystusa."

Co ciekawe powyższy werset został zafałszowany przez skrybów, bo był nie
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell
Autor
31.12.2025, 08:53:42 via Wykop
  • 1
@mike-78: Chrześcijaństwo to nie równouprawnienie tylko zrównanie kobiety i mężczyzny w oczach Boga, ale pozostawienie hierarchii, gdzie mężczyzna jest liderem.

@kubako

przecież przed chrześcijaństwem były setki religii dla kobiet-kaplanek związanych z boginiami

Nigdzie kobiety nie miały takiego statusu, jak ktoś napisał wyżej, kobieta-kapłanka
  • Odpowiedz
korell
korell
korell
Autor
02.01.2026, 13:18:47 via Wykop
  • 0
@Trojden:

Gdyby z Nowego Testamentu pozostawić wyłącznie ewangelie, i wyrzucić do śmietnika listy apostolskie, to wtedy faktycznie trudno byłoby znaleźć pochwałę celibatu.

Mt 19,12
  • Odpowiedz
ja_tu_tylko_na_moment
ja_tu_tylko_na_moment
23.12.2025, 08:58:35
  • 365
Patrzcie jak dobrze w #rosja, skoro influencerzy tak mówią to na pewno tak jest.
#wojna #polskieonuce
jatutylkonamoment - Patrzcie jak dobrze w #rosja, skoro influencerzy tak mówią to na ...

źródło: IMG_6119

Pobierz
  • 45
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

korell
korell
korell 23.12.2025, 13:46:12 via Wykop
  • 1
@ja_tu_tylko_na_moment: @Tetsuya @reconn
O co właściwie chodzi? To że Rosja napadła Ukrainę to fakt i ci youtuberzy chyba Rosji nie popierają?
Nie zmienia to faktu, ze Rosja to jest jeden z najpiękniejszych krajów do zwiedzenia z uwagi na naturę i piękne miasta jak Moskwa i Petersburg.
Czy oni zaprzeczają, że ludzie w mniejszych miastach są biedni i tam jest brzydko?
Nie przesadzacie? Takie wpisy wręcz mają przeciwny skutek,
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 6
  • Strona 1 z 6
  • >

Osiągnięcia

  • Gadżeciarz
    od 19.01.2025

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 08.11.2025

    Mikroblogger
  • Rocznica
    od 14.01.2026

    Rocznica

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking