Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko275
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

LukaszLamza
Profil zweryfikowany

LukaszLamza

Dołączył 8 lat i 3 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 4179
  • Znaleziska 2307
  • Mikroblog 1872
  • Obserwujący 996
  • Obserwowane
    • 1 profile
    • 10 tagi

366

Susza, która kończy cywilizacje. Mózg muchy. Fizyka tłumu ludzkiego [CzN 158]

A dzisiaj: 1) o trzyletniej suszy, która prawdopodobnie wykończyła Hetytów; 2) o mózgu muchy zbadanym co do pojedynczej synapsy; 3) o zderzeniu się dwóch strumieni ludzkiego płynu.

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 20.03.2023, 10:16:41
  • 28
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
  • #
    fizyka
  • #
    liganauki
LukaszLamza
LukaszLamza 20.03.2023, 22:20:48 via Wykop
  • 38
@znajdesposob: Powiem może tak. Wrzucam tu kolejne odcinki swojego programu od ok. 2 lat, tydzień w tydzień. Typowa liczba wykopów to 200-350, praktycznie zawsze jest główna. Od paru tygodni coś się dziwnego podziało, jest bida, aż piszczy. Więc nie wiem, jak się to ma do Twojej teorii, a tym bardziej nie wiem, kim są ksab, a_s i EmDeCe, ale gdybym naprawdę miał tutaj jakiekolwiek wykopywanie na zamówienie, to bym tę usługę
LukaszLamza
LukaszLamza 20.03.2023, 10:50:16 via Wykop
  • 20
@Cybek-Marian: Za "uczonego" masz plusik. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 20.03.2023, 10:18:53
  • 24
Susza, która kończy cywilizacje - Mózg muchy - Fizyka tłumu ludzkiego | Czytamy naturę #158

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=z7RAXSpuVw4
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/7049547/susza-ktora-konczy-cywilizacje-mozg-muchy-fizyka-tlumu-ludzkiego-czn-158

W 158. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 01:01 3-letniej suszy, która nawiedziła Anatolię w latach 1198-1196 p.n.e. i być może wykończyła Imperium Hetytów; #historia #archeologia

2) 14:27 mózgu (larwy) muchy, zbadanym z dokładnością do pojedynczego neuronu, a nawet i synapsy, i co z tego wynika; #neurologia #biologia

3) 31:08 przejściu dla pieszych,
źródło: czn158
  • jast
  • matkaPewnegoMirka
  • ziemniak159
  • a__s
  • Lombard
  • +19 innych
  • 3
LukaszLamza
LukaszLamza 20.03.2023, 10:20:22 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • kartofel
LukaszLamza
LukaszLamza 20.03.2023, 10:19:54 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • kartofel
LukaszLamza
LukaszLamza 13.03.2023, 12:43:51
  • 27
Skąd wino? - Po co chorujemy? - Snajper, który strzela moczem | Czytamy naturę #157

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=md-291UIXpw
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/7043027/skad-wino-po-co-chorujemy-snajper-ktory-strzela-moczem-cn-158

W 157. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 01:09 historii wina, wywnioskowanej na podstawie wielkich badań genetycznych; #wino #genetyka #gotowanie

2) 06:49 szlaku neuronalnym prowadzącym z gardła do mózgu, wywołującym uczucie bycia chorym; #medycyna

3) 16:57 pluskwiaku, który wysikuje dziennie 300-krotność swojej masy, wszystko w postaci precyzyjnie wystrzelonych kropelek, naginających prawa fizyki. #
źródło: cn157
  • ranunculus
  • i-marszi
  • nulius
  • ZyfiDynock
  • KochamKoniki
  • +22 innych
  • 3
LukaszLamza
LukaszLamza 13.03.2023, 12:45:08 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

LukaszLamza
LukaszLamza 13.03.2023, 12:44:47 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

26

Skąd wino? Po co chorujemy? Snajper, który strzela moczem [CN #158]

A dzisiaj: 1) wielkie badanie genetyczne 3500 odmian winorośli i co z niego wynika; 2) co się dzieje, kiedy przekonujemy swój organizm, że wcale nie jest chory? 3) pluskwiak, który strzela moczem tak szybko, że naciąga prawa fizyki.

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 13.03.2023, 12:41:23
  • 4
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    fizyka
  • #
    medycyna
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    conowegownejczer
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 12:18:01
  • 215
Ryby rozpoznają twarze - Kuliste wybuchy - Samowkręcające nasionko |Czytamy naturę #155

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=vPY584Z4VHs
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/7029295/ryby-rozpoznaja-twarze-kuliste-wybuchy-samowkrecajace-nasionko-cn155

W 155. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 00:49 ciekawym projekcie inżynieryjnym: maleńkim nośniku do nasion, który bez żadnego zasilania wkręca się 1 cm w glebę; #technologia

2) 09:19 kilonowych - czym są i dlaczego zaciekawiło nas, że są bardzo symetryczne; #astronomia #kosmos

3) 14:01 badaniach nad wargatkami czyścicielami, którym pokazuje się lustro. #biologia #filozofia

Źródła:
źródło: cn155
  • ZukA07B
  • ranunculus
  • matkaPewnegoMirka
  • Janek_dzbanek
  • Zodiak
  • +210 innych
  • 25
LukaszLamza
LukaszLamza 28.02.2023, 20:46:13 via Wykop
  • 0
@tojestmultikonto: Pisz na l.lamza <MAŁPA> copernicuscenter.edu.pl - to jest mój publicznie dostępny adres, śmiało.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.02.2023, 20:43:56 via Wykop
  • 0
@tojestmultikonto: A co, priv też już na tym ustrojstwie nie działa?
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:07:03 via Wykop
  • 0
@editores: Kolega nowy na mirko? :)
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:03:27 via Wykop
  • 3
@SOLDIER_OF_FROGTAN: Jeszcze chwilę i za zakolami to ja będę miał plecy. Daj się chłopu nacieszyć ostatnimi włosami. ;)
  • SOLDIER_OF_FROGTAN
  • majkitb
  • powsinogaszszlaja
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:02:42 via Wykop
  • 0
@LonNon: Nie bój, nie bój, tag znam jak własną kieszeń. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:02:15 via Wykop
  • 0
@powsinogaszszlaja: Ja tam nie dramatyzuję, ale jedna rzecz mnie wnerwia: na "nowym wykopie" widać ZNACZNIE mniej tekstu. Mam naprawdę duży, wypasiony ekran, i jednorazowo widzę na nim 3, 4, może 5 komentarzy, w dodatku każdy dłuższy wątek komentarzy trzeba osobno rozwijać. W praktyce oszacowuję, że za identyczną jednostkę wysiłku trafia do mnie mniej więcej połowa tej ilości tekstu, która trafiała do mnie wcześniej. Większość tego, co widać na ekranie w sekcji
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 19:57:24 via Wykop
  • 0
@tojestmultikonto: To jest kwestia czasu. Dwie płynne kule z czasem się zleją do postaci jednej większej symetrycznej kuli, ale przez pewien czas w powstałym hantlowatym obiekcie widać składowe kule. I to tylko o ten czas w praktyce chodzi.
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 12:23:34 via Wykop
  • 3

Treść została ukryta...

  • knight_rider
  • JanmeneL
  • videon
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 12:22:58 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • knight_rider

241

Ryby rozpoznają twarze - Kuliste wybuchy - Samowkręcające nasionko | CN155

A dzisiaj: 1) ryby rozpoznają własne twarze; 2) zderzające się gwiazdy neutronowe wywołują niespodziewanie kuliste wybuchy; 3) dzielni inżynierowie skonstruowali samowkręcające się w glebę nasionka

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 27.02.2023, 12:09:18
  • 13
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    conowegownejczer
  • #
    technologia
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:05:46 via Wykop
  • 2
@kubako: Ale pomyśl, jak urozmaiciłeś jej życie. Jak się siedzi całe życie w akwarium, to nawet się zirytować musi być ożywczo. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 27.02.2023, 20:04:34 via Wykop
  • 5
@jacek-piekar: Daj mi 50-70 lat i będę swoim "R" kieliszki rozwalać.
Marek_Tempe
Marek_Tempe
16.02.2023, 16:18:41
  • 1
#ufo A kiedy się wypowiedzą takie tuzy nauki jak @trozek @danielmysliwiec @astrofaza @LukaszLamza? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Springfield
  • 6
LukaszLamza
LukaszLamza 17.02.2023, 21:33:00 via Wykop
  • 0
@Marek_Tempe: No dobra, przyznam się bez bicia, że nie śledzę uważnie tematu. Bądź tak uprzejmy i rzuć na zachętę czymś naprawdę mocnym i konkretnym, bo próbowałem się przez to przeklikać, ale 95% treści to rzeczy typu "hurr durr ufo". O chińskich balonach szybko udało mi się dowiedzieć tyle, ile chciałem wiedzieć, a tutaj bida aż piszczy z konkretami.
LukaszLamza
LukaszLamza 14.02.2023, 15:44:32
  • 115
Zmarszczki na pączku - Trzęsienia ziemi w wulkanach - Sztuczna kaczka | Czytamy naturę #153

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=mm79mm0xTnU
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/7016967/zmarszczki-na-paczku-trzesienia-ziemi-w-wulkanach-sztuczne-jelito-kaczki

W 153. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 01:04 rozlicznych sposobach, na jakie marszczy się obsychający pączek; #fizyka #technologia
2) 09:59 głębokiej strukturze hawajskich wulkanów, wywnioskowanej na podstawie mikrotrzęsień ziemi; #geologia #wulkany #trzesienieziemi
3) 21:33 sztucznym układzie pokarmowym kaczki i tym, co z niego wychodzi. #biologia #kaczki

Źródła:

1) Wang, T., Dai, Z.,
źródło: cn153
  • MOSS-FETT
  • Janek_dzbanek
  • aelfwine
  • i-marszi
  • dojcz_szpreche_nicht
  • +110 innych
  • 5
LukaszLamza
LukaszLamza 14.02.2023, 20:32:16 via Wykop
  • 3
@Pesa_elf: Wielkie dzięki! Na pewno stworzyLIŚMY, w tym przypadku udział Przemka w tym, jak to ostatecznie wygląda (i brzmi!..) był naprawdę olbrzymi. Np. to, jak wymyślił końcówkę ostatniego filmu, mocno mnie zachwyciło.
  • Pesa_elf
  • karolek-bolek
  • agravator
LukaszLamza
LukaszLamza 14.02.2023, 15:45:28 via Wykop
  • 4

Treść została ukryta...

  • ZyfiDynock
  • kobieteczka
  • uberGoy
  • videon
LukaszLamza
LukaszLamza 14.02.2023, 15:45:01 via Wykop
  • 4

Treść została ukryta...

  • MOSS-FETT
  • dojcz_szpreche_nicht
  • kobieteczka
  • uberGoy

254

Zmarszczki na pączku - Trzęsienia ziemi w wulkanach - Sztuczne jelito kaczki

A dzisiaj: 1) o marszczeniu się pączków i czemu interesuje się nim przemysł aeronautyczny i kosmiczny; 2) o głębokiej strukturze wulkanów wywnioskowanej na podstawie mikrotrzęsień ziemi; 3) o tym, jak wykonać symulację układu pokarmowego kaczki i po co?

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 14.02.2023, 15:40:14
  • 4
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    technologia
  • #
    biologia
  • #
    conowegownejczer
  • #
    zainteresowania

15

COVID-19 i zamknięte szkoły - Labirynty atomowe - Woda źródlana z Fudżi

A dzisiaj: 1) jakie były skutki nauczania zdalnego w czasie pandemii (TL;DR: dzieci straciły średnio odpowiednik 1/3 roku szkolnego); 2) do czego można wykorzystać mikroskopowe kafelki z nanoporami; 3) co nam mówią bakterie w wodzie źródlanej z góry Fudżi?

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 06.02.2023, 14:02:27
  • Dodaj Komentarz
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    edukacja
  • #
    technologia
  • #
    liganauki
  • #
    conowegownejczer

246

Prehistoria kalendarza Majów. Pierwotniak gryzący. Co ile lat dziecko? | CN #151

A dzisiaj: 1) Kiedy powstał 260-dniowy kalendarz Majów? Jaki ma związek z kosmosem, architekturą i geometrią? 2) O pierwszym pierwotniaku, który żywi się "metodą lwa", to goni i "gryzie" inne organizmy. 3) Jaki jest przeciętny czas trwania ludzkiego pokolenia? A 100 tys. lat temu? A w Afryce?

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 30.01.2023, 11:14:14
  • 14
  • #
    nauka
  • #
    archeologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
  • #
    biologia
  • #
    historia
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 21:17:58 via Wykop
  • 6
@powsinogaszszlaja: Noo, nie da się ukryć, że po staremu to by było ze 2-3 razy więcej wykopów. Odechciewa się człowiekowi, bo pal licho te wykopy, ale tu się, o dziwo, zdarzały naprawdę fajne rozmowy. A teraz jak w grobowcu...
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 11:25:42
  • 212
Prehistoria kalendarza Majów - Pierwotniak, który skubał - Co ile lat dziecko? | Czytamy naturę #151

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=wtsAgXTYD0I
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/7001445/prehistoria-kalendarza-majow-pierwotniak-gryzacy-co-ile-lat-dziecko-cn-151

W 151. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 00:54 zupełnie nowym typie pierwotniaka, który, jako pierwszy, umie "odgryzać" fragmenty innego pierwotniaka; #biologia #pierwotniaki

2) 07:04 tym, ile lat trwa ludzkie pokolenie; #antropologia (kiedyś bym napisał, ile osób obserwuje ten tag, ale mi nowy wykop tego nie mówi)

3) 14:01 początkach 260-dniowego kalendarza
źródło: obraz_2023-01-30_122601388
  • ranunculus
  • pigoku
  • Paxsos
  • nulius
  • jast
  • +207 innych
  • 11
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 18:51:22 via Wykop
  • 2
@ZyfiDynock: Załatwione. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • marnynick
  • lightkozak
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 11:30:42 via Wykop
  • 40
Ej, ale teraz to się na serio obraziłem na nowy wykop.

Normalnie jak dodawałem tagi, to mi skrypcik podpowiadał, ile osób je obserwuje. Raz, że to pożyteczne, jak chcę dotrzeć do określonej społeczności, której nie znam - a skąd ja niby mam wiedzieć, czy wszyscy siedzą na %geologia czy %geologiaboners? ( ͡° ͜ʖ ͡°) Dwa, że ja zawsze miałem wielką radochę, jak udało mi się wrzucić sensowną treść
  • Biedronka1234
  • bananoweciasto
  • gileski
  • Bodhistawa
  • mojmir
  • +35 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 11:27:46 via Wykop
  • 2

Treść została ukryta...

  • powsinogaszszlaja
  • krzywy_odcinek
LukaszLamza
LukaszLamza 30.01.2023, 11:27:12 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

337

Kto ma broń jądrową? | Jądro ciemności, odc. 4

Kto i kiedy uzyskał broń jądrową? Co ma Izrael i dlaczego nie potrafią się do tego przyznać? A Korea Północna? Kto ma więcej - Indie czy Pakistan? Czwarty odcinek mojego serialu o broni jądrowej.

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 26.01.2023, 13:07:38
  • 14
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    zainteresowania
  • #
    conowegownejczer
  • #
    militaria
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 20:47:08 via Wykop
  • 17
@anadyomenel: Wielkie dzięki, słusznie. Kurde, kolejna z tysięcy subtelności, które spróbuję na przyszłość zapamiętać. Z fartem. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 13:09:55
  • 193
Kto ma broń jądrową? | Jądro ciemności, odc. 4

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=4sXRdrZ9h-A
Wykopiecie? https://wykop.pl/link/6997313/kto-ma-bron-jadrowa-jadro-ciemnosci-odc-4

No dobra, nie bijcie;) https://www.hejto.pl/wpis/kto-ma-bron-jadrowa-jadro-ciemnosci-odc-4

( ͡° ͜ʖ ͡°)

#nauka #gruparatowaniapoziomu #technologia #militaria #conowegownejczer #politykazagraniczna
źródło: jadro4
  • Kwassokles
  • Janek_dzbanek
  • ranunculus
  • Rudinji
  • Damnn
  • +188 innych
  • 27
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 20:45:56 via Wykop
  • 3
@flytying: My też. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Dosłownie 2 dni temu rozmawiałem z Przemkiem i obaj żałujemy, że ten wątek jakoś ostatecznie wyleciał ze scenariusza: te dwie bomby i cały wątek opadu radioaktywnego, chmury, modelowania wiatru, potem dalekosiężnych skutków zdrowotnych itd. Ale nawet sobie nie wyobrażasz, ile trzeba podejmować trudnych decyzji, kiedy się robi "final cut" i z całego materiału trzeba sklecić spójnych 5 filmów. Pozdr!
  • timechain
  • flytying
  • ismenka
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 20:44:11 via Wykop
  • 3
@deadcandance: Jeszcze w tym roku planuję zrobić jedną podobnej wielkości serię. Cały czas temat jest całkowicie otwarty (to kocham w mojej współpracy z Copernicus), ale mnie i Przemka mocno kusi, żeby pójść w technologię. Obaj lubimy wielki przemysł: huty, elektrownie, beton, żelazo, stal, walcownie... więc może spróbujemy coś w ten deseń?
  • LoginZajetyPrzezKomornika
  • vornikor
  • deadcandance
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 20:42:27 via Wykop
  • 2
@LoginZajetyPrzezKomornika: Będzie w następną środę, ale to już niestety ostatni. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • LoginZajetyPrzezKomornika
  • timechain
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 13:11:36 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • yozue
LukaszLamza
LukaszLamza 26.01.2023, 13:11:09 via Wykop
  • 16

Treść została ukryta...

  • Futsalista_cisowianka
  • Asarhaddon
  • sikejsikej
  • Trast
  • delinquencia
  • +11 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 24.01.2023, 15:37:55
  • 27

Treść została ukryta...

  • DontCare
  • dojcz_szpreche_nicht
  • pigoku
  • pstrag
  • Toporky
  • +22 innych
  • 7
LukaszLamza
LukaszLamza 24.01.2023, 15:39:19 via Wykop
  • 3

Treść została ukryta...

  • yozue
  • videon
  • malyalewarjat

439

Jak skonstruować bombę atomową? | Jądro ciemności, odc. 2

Ile trzeba uranu, a ile plutonu, żeby uzyskać masę krytyczną? Jak działa bomba typu działo, a jak implozyjna? Dlaczego to Amerykanie dokonali pierwszego udanego testu jądrowego? Czy dałoby się dzisiaj ukryć na świecie zakład wzbogacania uranu? Część 2 mini-serialu o broni jądrowej.

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 11.01.2023, 15:53:14
  • 48
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    militaria
  • #
    bron
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 22:17:20
  • 6
@Z151: To pomyśl teraz, na jakich ja jestem listach, skoro od pół roku wygooglowałem już chyba wszystko, co się dało znaleźć w internetach o broni jądrowej. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 20:30:53
  • 18
@jalop: To jest tak. :)

OFICJALNIE powinno się mówić "broń jądrowa", "głowica jądrowa", "bomba jądrowa".

Są dwa zasadnicze typy bomb jądrowych:
* bomba rozszczepieniowa, w której rozszczepiają się w reakcji łańcuchowej jądra uranu albo plutonu (takie spadły na Hiroshimę i Nagasaki)
* bomba termojądrowa, w której niemożebnie ściskasz jądra wodoru i te się łączą ze sobą, produkując cięższe jądra, i uwalniając energię - coś takiego dzieje się w Słońcu (takie były
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 19:06:41
  • 53
@anadyomenel: Dzięki! Właściwie wszystko, co napisałeś, jest dla mnie jasne, co oznacza w praktyce, że jeżeli nie usłyszałeś tego w filmie, to pewnie zabrakło precyzji. Czasami bardzo trudno, zwłaszcza jeżeli się kilka godzin nagrywa, powiedzieć wszystko co do słówka.

Nawiasem mówiąc, broń jądrowa to jest niesamowita królicza nora. Nie zliczę wątków, które w ostatniej chwili z bólem wyciąłem, bo i tak nam się serial za mocno rozrastał.

A ja się odwdzięczę
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 16:01:04
  • 73
Jak skonstruować bombę atomową? | Jądro ciemności, odc. 2

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=BbvQ_or2-SE
Wykopiecie? https://www.wykop.pl/link/6979405/jak-skonstruowac-bombe-atomowa-jadro-ciemnosci-odc-2/

#nauka #fizyka #gruparatowaniapoziomu #militaria #historia #conowegownejczer

Honorowa wzmianka dla tagów #fizykajadrowa (2 obserwujących!), #bombaatomowa (4) oraz, uwaga, #bronjadrowa - 1 obserwujący! Kimkolwiek jesteś - doczekałeś się. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: comment_1673452758wkuhBP3SuGYElrkH5Amrvz.jpg
  • Harold
  • dojcz_szpreche_nicht
  • ikov
  • lalalama
  • duzyalf
  • +68 innych
  • 8
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 22:14:37
  • 2
@Rudi-lbko: Dzięki! Następna część wciąż w montażu, ale mocno lobbuję, żeby była gotowa na środę. I tak potem co środę kolejne odcinki, łącznie 5.
Nie, nic nie wiedziałem o tym Nolanie, a pomysł na tę serię chodzi za mną od kilku lat. Trochę mnie zatrzymała wojna, bo temat się zrobił aż za bardzo aktualny, ale po namyśle stwierdziliśmy, że właśnie teraz trzeba na spokojne o bombie opowiedzieć.
  • Rudi-lbko
  • przypominam_sie
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 16:02:12
  • 9

Treść została ukryta...

LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 16:01:40
  • 4

Treść została ukryta...

bylem_bordo
bylem_bordo
11.01.2023, 17:04:46
  • 0
Hej, kiedy następne #czytamynature @LukaszLamza?
  • 1
LukaszLamza
LukaszLamza 11.01.2023, 19:03:04
  • 3
Dzisiaj nagrywałem, będzie w poniedziałek. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • bylem_bordo

1016

AMA-ROZDAJO: Łukasz Lamża | Kosmos, filozofia, pierwotniaki

Pytajcie, towarzysze! Wśród plusujących wylosuję szczęśliwców, którzy dostaną książkę. Wśród pytających z sensem też wybiorę kogoś, zwłaszcza jak ktoś mnie zastrzeli trudnym pytaniem.

LukaszLamza
z
wykop.pl
dodany: 28.12.2022, 19:46:45
  • 366
  • #
    nauka
  • #
    ama
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ksiazki
  • #
    rozdajo
  • #
    conowegownejczer
LukaszLamza
LukaszLamza 03.01.2023, 09:15:13
  • 0
Dzięki wielkie, nie kojarzę innego AMA gdzie autor wytrwałby do 4 rano i zmierzył się z nocną zmianą. :)


No bo ja jestem pracowita pszczółka.

Jedyny zarzut mam do Wykopu


@humanista85: A co do Wykopu, to hmm... sprzedam jeszcze taką ciekawostkę: tego samego dnia z kilkugodzinnym wyprzedzeniem napisałem do moderacji, że wieczorem będzie AMA i że proszę o szybką weryfikację, jak już utworzę. Tuż po utworzeniu przypomniałem się kolejną wiadomością, że
LukaszLamza
LukaszLamza 03.01.2023, 09:12:24
  • 0
@g455: Nie znam powiązania rodzinnego, ale Lamżów jest ogólnie na tyle mało, że połowę znam osobiście, a druga połowa to i tak pewnie rodzina, tylko dalsza.
LukaszLamza
LukaszLamza 03.01.2023, 09:11:27
  • 0
@Turbator: No nie wiem, czy Cię poznam. Dziwni panowie regularnie wpychają mi do kieszeni pieniądze. Poza tym wypowiedzenie się w AMA jest równoznaczne z wzięciem udziału w ROZDAJO, a regulamin wisiał, więc nie pitolcie, towarzyszu, tylko proszę z godnością przyjąć książeczkę. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 03.01.2023, 09:09:41
  • 0
@HaramiCross: Dać im palec.... ( ͡° ͜ʖ ͡°) Udzieliłem, wg mojej kalkulacji, 130 odpowiedzi, klepiąc w klawiaturę w godz. 20:00-03:30. Odpowiedziałem na każde pytanie zadane do 02:00. Ale nieeeeee, mało im... ( ͡º ͜ʖ͡º)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 11:32:27
  • 2
Ale kiedy to przeczytałem, to nie było dla mnie żadnym zaskoczeniem, a w przypadku informacji o ogniu już tak.


@rhqq: @Niebadzsmokiem: No w sumie racje, trochę spłaszczyłem temat. Z Ziemią i tlenem to faktycznie ciekawsza historia niż pierdy astronautów i zastanawiam się, czy by się znalazły inne planety, na których występowałoby tak duże stężenie jakiegoś utleniacza. Z tego, co kojarzę, niektórzy tego typu nierównowagowe chemie atmosfery traktują jako biosygnaturę, tj.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 03:13:26
  • 7
@mispatryk: Jestem skromny, zacznijmy od "w Polsce południowej", będę się meldował. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 03:12:18
  • 18
No dobra, czwarta rano, wymięka towarzystwo, to ja też kończę. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dziękuję Was wszystkim za kolejny fenomenalny wieczór i mnóstwo świetnych rozmów. Po raz kolejny okazało się, że Wykop to ostoja intelektu w polskim internecie, trzeba tylko w to głęboko uwierzyć.

Wylosowałem 3 osoby spośród wykopujących, metodą prostą, ale uczciwą. Gratuluję, @saja88, @RopuchYtong i @szlugiikalafiory! ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 9
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:46:10
  • 4
@znak_betanumeryczny:

ad 1. Oczywiście. Carlin mnie przekonał, a nauka potwierdziła.
ad 2. Nie spodziewam się, że cokolwiek, co zobaczy Webb, zmieni moje życie, więc niech sobie ogląda to, co mu nakażą mądrzejsi ode mnie.
ad 3. Nieee, tak to nie umiem. Jest tego zdecydowanie za dużo. Nie lubię takiego listowego podejścia.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:43:58
  • 2
@novak00: A może mam. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:43:42
  • 3
@Mortadela_777:

ad 1. Nie, nigdy. W moim przypadku nie miałoby to większego sensu, bo mój rynek to "polski rynek idei".
ad 2. Biegam długodystansowo, wspinam się ściankowo i skałkowo, obydwa z różnym natężeniem. ;)
ad 3. Tak, niestety coraz rzadziej. Ale z drugiej strony w ostatnich latach coraz częściej odnoszę wrażenie, że robię wiele rzeczy "medytacyjnie", więc osobny czas na medytację przestaje mi być potrzebny.
ad 4. Hehe. Myślę, że tak,
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:37:47
  • 2
@Yaci: Zdecydowanie potencjał AI w generowaniu nowej wiedzy. To będzie duża rzecz.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:37:17
  • 8
@mispatryk: W konkretnych dziedzinach - jasne. Ale szczerze mówiąc, choć wiem, że to brzmi butnie, nie znam nikogo, kto by miał taki przekrój, jak ja.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:36:13
  • 2
@kodzak:

ad 1. Kurczę, wszyscy myśleli, jak Fukuyama, że z wojen można wyrosnąć, a tu nagle w Europie się jedna przydarzyła i znowu się okazało, że nie. Więc jestem chwilowo pesymistą, tj. nie ma czegoś takiego jak "świat bez wojen", równie dobrze by można się zastanawiać, jakie by było "życie bez smutku". Ale tak czysto intuicyjnie, nie widzę też "pożytku z wojen", tj. masz rację, że stymulator by się znalazł -
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:28:51
  • 1
@NewBlueSky: Szczerze, to uważam, że nie ma na to żadnej metody poza długofalowym wychodzeniem człowieka na przyzwoitą istotę ludzką. ;) Tzn. zrypany człowiek, z problemami i nieprzepracowaną agresją, ile by go nie nauczyć technik rozmowy i argumentacji, i tak będzie próbował w rozmowie drugiego człowieka zajechać i zniszczyć.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:21:35
  • 2
@Kryspin013: To późno jest? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tak, faktycznie, z Rojewskim rozkminialiśmy wtedy proste wersje sztucznej inteligencji na przykładzie mieszkańców Shady Sands. Prawdę mówiąc, nic już nie odtworzy tego uczucia, jak się pierwszy raz weszło w gorący upalny dzień do Shady Sands, a potem z lękiem wyruszyło do jaskini skorpionów, żeby zasłużyć sobie na szacunek Aradesha i platoniczny podziw Tandi. Ech, było... ;) Pozdr.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:15:39
  • 2
@PorzeczkowySok: Bardzo fajny pomysł. Gdybym się nigdy nie urodził, byłbym wielkim fanem antynatalizmu!
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:09:34
  • 3
@Michal_Pesymista:

ad 1. Wiesz co, to, że dostrzegam w świecie na płaszczyźnie czysto intelektualnej jakieś formy Ogólnej Moralności człowieka, to nie znaczy też z automatu, że kieruję się z nimi w życiu. Myślę, że na co dzień ludzie i tak kierują się organicznymi, nawykowymi formami postępowania, i żadna teoria nie jest w stanie nami mocno zachwiać. Natomiast tak, zdecydowanie uważam, że świat byłby lepszym miejscem, gdyby "każdy człowiek na pewnym etapie
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 02:00:52
  • 2
@bylem_bordo: W takim przypadku, jak ten, który opisujesz, widzę dwie ścieżki:
a) próbujesz na siłę zrobić wokół tego tematu jakąś Naukę przez wielkie N, tj. publikowalną naukę - to by wymagało znalezienia jakiegoś tematu, pod który możesz to podpiąć, zrobienia researchu, wymyślenia jakiejś "teorii", opracowania jej, spisania tekstu i pieprzenia się z procesem publikacyjnym;
b) wrzucenia tych danych w jakiejś przystojnej formie do Sieci. Zdziwiłbyś się, jakie dane mają "znaczenie społeczne",
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:51:41
  • 2
@humanista85: > O, jednak się komentarz pojawił. To zignoruj dwa pozostałe, jeśli moderujesz to jakoś i to jednak nie był błąd Wykopu, że mi pytania znikały.

1. Czyli trzeba mieć sporo spokoju, empatii, być dojrzałym psychicznie i emocjonalnie, do tego posiadać sporą wiedzę. Prosta metoda powiadasz. :D


@humanista85: ( ͡° ͜ʖ ͡°) No właśnie tragedia polega na tym, że to są tak wygórowane wymagania.

2. To
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:41:48
  • 1
@bylem_bordo: No właśnie nie. Stąd to ciśnienie, żeby z danych wycisnąć COŚ, stąd ta cała rozrośnięta statystyka.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:40:13
  • 6
@Glos_z_sali: Jeszcze słabiej. "Świetnie się bawiący bez żadnego izmu" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:39:09
  • 2
@Glos_z_sali: Człowiek+AI to jest takie trochę coś, bo podpina nas pod wszechświat informacji w zupełnie nowy sposób. Ale jednak ja bym to widział na poziomie biochemicznym, tj. na prawdziwe 1,5-życia na tej planecie już za późno. Szukamy czegoś naprawdę nowego.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:37:30
  • 1
@Szerlqk: Nie wierzę w jakiekolwiek sensowne zoperacjonalizowanie "inteligencji całej ludzkości". Przypuśćmy, że coś powstanie, co będzie świetnie się spisywało w jakimś zastosowaniu X - czy to wywróci ludzkość do góry nogami? Wątpię. A w AGI nie wierzę, jak już pisałem. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:36:00
  • 4
@Mortadela_777: Tak, leżą na Re=1/2. I co mi zrobisz? Dowodu nie kazałeś wstawiać, a rację pewnie mam. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:33:58
  • 2
@rastaque: Jura.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:33:42
  • 3
@Szloch: Jestem sceptyczny. Pachnie mi to na kilometr placebo, szczerze mówiąc. Jak siądziesz do roboty z nastawieniem, że cię oto delikatnie popycha do przodu jakiś nootropik, a w dodatku miara Twojego sukcesu jest mętna jako cholera, to różne cuda się mogą przydarzyć.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:32:14
  • 9
@JohnFairPlay:
ad 1. Nie znam. Powinienem?
ad 2. Mój mózg ma bardzo małą objętość. Co tydzień lądujemy w jakimś miejscu, siadamy, zamawiamy, nagrywamy, a ja do dzisiaj nie umiem podać żadnej nazwy któregokolwiek z tych lokali. :)
ad 3. To jest wszystko dość zawiłe, bo pracujemy w trybie rozmaitych grantów, projektów, umów... etc., realizowanych w dodatku przez kilka różnych instytucji:), ale w praktyce jest tak, że zobowiązuję się do realizacji tego-i-tego
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:24:53
  • 1
@pinko1981: Odruchowo bym powiedział, że przypadek, zwłaszcza że odległość Ziemia-Księżyc się zmienia. Ale w Kosmosie jest dużo przypadków-nie-przypadków. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:23:04
  • 1
@gumis112211: Oczywiście, że może istnieć. Komunikujące się ze sobą fale - jasne, czemu nie. Na przykład wyobrażam sobie sytuację, w której jakieś skomplikowane, wysokoenergetyczne źródło pola generuje wzorzec fal, który spełnia wszystkie formalne wymagania życia. W tym temacie jest tyleż science, co science fiction. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:20:52
  • 2
@Eustachy_goli_pachy: Najprostsza odpowiedź jest taka, że najbardziej interesujące są ODMIENNE właściwości, kiedy to nie są dwa czerwone kubki, tylko para czerwony-niebieski. W takim przypadku po otwarciu paczki masz element zaskoczenia, bo nie wiesz, czy będzie niebieski, czy czerwony. A żonie zawsze otworzy się przeciwny kolor kubka, mimo że udało się wykluczyć, że w momencie rozdzielania kubków każdy z nich "miał już ustalony kolor" (to tzw. zmienne ukryte - za to był
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:17:36
  • 3
@Szloch: Oboje są już w wieku szkolnym. Do publicznej. Nasza ocena jest mocno krytyczna, edukacja jest dokładnie byle jaka, momentami kiepska - a wybraliśmy rzekomo najlepszą szkołę w okolicy - ale wybraliśmy ścieżkę upartego, aktywistycznego wręcz, wymuszania na szkole jak najlepszego funkcjonowania. Bardzo dużo da się zrobić, jak się okazuje.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:14:57
  • 2
@Richyrich:
ad 1. Oczywiście. Ja bym nawet powiedział, że to jest dowiedziona cecha nauki.
ad 2. Nauka może dużo powiedzieć o deskryptywnym poziomie moralności, ale zero o preskryptywnym.
ad 3. Jak z solipsyzmem - "OK, i co z tego?"
ad 4. Myślę, że trochę tak, ale w większości to jest warunkowanie kulturowe, tzn. nie doceniamy często stopnia, w jakim na nasze rozumienie piękna wpływają wzorce, którymi jesteśmy katowani od najwcześniejszego dzieciństwa.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:11:34
  • 2
@Kryspin013: W Fallouta 2 zdarza mi się grać, wyobraź sobie. Mam nawet parę ulubionych sejwów w krytycznych momentach, np. w Redding w dniu odchodzenia karawany Stanwella do NCR, jak sobie chcę postrzelać i poczuć pierwotną przyjemność lootowania, albo w Vault City, jak chcę powkurzać Lynette. Ba, nawet jedynkę zdarza mi się odpalić.

Parę dni temu z okazji Świąt zapłaciłem też uczciwie zarobione hajsy za Diablo II Resurected i jestem już w
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:05:54
  • 2
@RiverStar: Ach, nocna wchodzi. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Myślę, że przy odrobinie szczęścia czują delikatne drgnięcie uwznioślenia, co i tak by było naprawdę dużym osiągnięciem dla krzesła.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 01:03:05
  • 2
@perdoo-pedro:

ad 1. Nie zastąpi, bo z lekarzem trzeba pogadać "jak z człowiekiem", lekarz musi też być w stanie obejrzeć człowieka, zmierzyć ciśnienie albo osłuchać, nie mówiąc już o subtelnej "obsłudze psychologicznej", ale w pewnych sytuacjach AI mogłoby stać się potężnym sprzymierzeńcem lekarza. Myślę zwłaszcza o zmianach skórnych, a nawet o analizie EKG albo nawet osłuchu. Ostatnio opowiadałem w "Czytamy naturę" o "miękkim stetoskopie" - tam ten AI był w tle,
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:56:43
  • 2
@Zwischenmensch: Wiesz co, te spory filozoficzne, które rozwikłali Aspect i przyjaciele, to już rozwikłaliśmy kilkadziesiąt lat temu - chociaż nie wszyscy chcą się jeszcze z tym pogodzić. ;) Więc na przykład kwestie zmiennych ukrytych, a więc i determinizmu, mamy dzięki tym doświadczeniom baaaardzo mocno ograniczone.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:53:57
  • 3
@VR46: Oczywiście. Mocno popieram np. wizję "życie magmatycznego" opartego na krzemie i rozmaitych metalach, które znamy z Ziemi jako składniki krzemianów: to spora, piękna gałąź mineralogii, a krzemiany potrafią być naprawdę wspaniale złożone.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:51:58
  • 2
@cyckiMadonny: A co ja jestem, lekarz? ;) Z mojej skromnej wiedzy wynika, że każdy przypadek rozpatruje się osobno, a metod jest sporo, więc w ogóle odpowiedź na tak sformułowane pytanie jest niemożliwa. Z fartem!
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:46:38
  • 2
@michal12514:

A dziękuję, dziękuję, cukrzenia zawsze z radością i godnością wysłucham. ;)

ad 1. Jak zacząłem studiować filozofię, to sobie szybko zdałem sprawę z tego, że najbardziej to mnie interesuje ten cały Kosmos, świat, życie, ludzie i tak dalej, więc w czasie studiów skandalicznie olewałem wszystko, co mi za mocno pachniało humanistyką, i godzinami pasjami czytałem nauki przyrodnicze, wszystkie, jak leciało. Pamiętam do dzisiaj, że przejechałem, praktycznie strona po stronie, to
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:39:51
  • 1
4. Czemu mój pierwszy komentarz zniknął i muszę go pisać drugi raz? :)


@humanista85: Eeej, przecież ja już na niego odpowiadałem, i to dość obficie. :/ Może się pojawi?
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:39:12
  • 2
@FunkyK: Cieszę się, że ją napisałem, ale tam właściwie praktycznie nie ma żadnych "poglądów" - i to mnie właśnie najbardziej cieszy - że wszyscy mają na te tematy jakieś swoje zdanie, a ja po prostu napisałem, jak jest. :) Absolutnie nie chciałem nic w nic wkładać, a co do pola minowego: myślę, że lęki są przesadzone, natomiast sam fakt, że wszyscy mówią o "Tych Tematach" z lękiem i gratulują mi odwagi
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:35:05
  • 1
@Zdziczest: https://www.youtube.com/watch?v=QQL3i4OZEVw
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:34:30
  • 1
@wiewi0:

ad 1. Nie myślę tymi kategoriami. Kiedy potrzebuję jakiejś wiedzy, szukam artykułu albo podręcznika i go czytam, zwykle nawet nie rejestrując, kto go napisał. Nie znam żadnych nazwisk. A popularyzatorów nie znam, nie czytam, nie oglądam.
ad 2. Nie. :) Życie codzienne jest cudownie uniezależnione od wiedzy naukowej, co jest dla mnie źródłem nieustającej radości.
ad 3. Żadne. Czasem tylko, bardzo rzadko, przewijam tak sobie w głowie to wszystko i
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:30:10
  • 7
@Orlin:

Ale gdybym zadał teraz to pytanie, to musiałbym sam sobie dać książkę, a intuicyjnie czuję, że byłoby to nie fair. Sorry, odpada. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:29:23
  • 1
@RudaSwinia:

ad 1. No dobra, pełna szczerość. Nie znam się na komputerze kwantowym w jakimkolwiek satysfakcjonującym stopniu, ale z tego, co wiem, to nie widzę tu żadnej rewolucji, poza kilkoma drobnymi, technicznymi wręcz tematami, jak właśnie kryptografia kwantowa, albo niektóre, wybrane algorytmy, które dają się znacznie sprawniej rozwiązać w komputerze kwantowym. Więc ostrożnie, przy zastrzeżeniu, że się nie znam - nie widzę tego przełomu.

A na takim już niemal filozoficznym poziomie
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:22:12
  • 0
@Chekatomba: ŚCIEMA.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:21:50
  • 3
@zenekhg:
ad 1. Zależy który. :) Ale jestem zasadniczo "family guy", więc mój dzień jest zorganizowany zgodnie z kalendarzem mojej rodziny. Pracuję zasadniczo niewiele, ale bardzo intensywnie. Myślę, że realnie w dobry dzień przepracuję może 5 godzin, ale ostro. Mam szybki komputer, szybko myślę, szybko piszę, szybko mailuję, szybko klikam, szybko czytam. Nawet w 3 godziny potrafię zrobić dużo.
Mało oryginalnie, ale relaksuje mnie opierdzielanie się bez sensu. Chciałbym skłamać, że
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:14:40
  • 1
@melepete: Anatomia układu nerwowego. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:13:50
  • 3
@piotr7557: Jedyne antidotum na solipsyzm ma charakter praktyczny, tzn. nie wykażesz jego fałszywości na sposób filozoficzny. Natomiast jeżeli zanurzysz się w życie, jeżeli zaangażujesz się w relację z jakimś Innym, to solipsyzm po prostu po jakimś czasie zblednie, jako niedająca się obalić, ale też i potwierdzić, niepobudzająca, blada, nieatrakcyjna możliwość. W dodatku śmierdząca idiotycznym egocentryzmem, bo nie da się uciec od tego, że istnieje tylko jedno Ja na całej tej planecie
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:10:02
  • 22
@duckar:

ad 2. Na to pierwsze.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:09:12
  • 7
@BionicA: No heja. Dzięki wielkie, Twój nick widzę już z drugiego końca pokoju i rozpoznaję jako starego znajomego. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Pozdr.
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:07:55
  • 4
@dr00: Wiedza ludowa i nauka to dla mnie jedno i to samo zjawisko, tj. proces poznawania rzeczywistości przez człowieka, tylko "nauka" to taka bardzo wyspecjalizowana forma tego zjawiska, z formą pisemną, systematycznością itd. Poczytaj sobie pierwsze numery najstarszych czasopism naukowych świata, to zobaczysz, co mam na myśli, tam gołym okiem widać tę ciągłość.

https://royalsocietypublishing.org/loi/rstl/group/c1600.d1680.y1687

Nie widzę, dlaczego wiedza ludowa miałaby być "lepsza" od nauki.

Na pewno medycyna ludowa mieści w sobie
LukaszLamza
LukaszLamza 29.12.2022, 00:02:33
  • 1
1. Czy uważasz że szarlatanii maja trochę racji że dzisiejsza medycyna nie chce leczyć przyczyny tylko.leczy objawy? Że generalnie coś jest nie tak że współczesna medycyną? Czyli lekarze i farmaceuci mają źle podejście do leczenia.


@Belzebub: Mają rację, że współczesna medycyna ma swoje ograniczenia, ale ja bym nie winił lekarzy i ich podejścia. Oni po prostu robią to, czego ich nauczono, w 90% przypadków naprawdę lecząc ludzi takimi "nieludzkimi" i "redukcjonistycznymi"
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:54:08
  • 3
@PtakRockAndRoll:

ad 1. Ech, powiew klasyki. :) Czuję się staro.
ad 2. No bo zobacz. Jakbyś tak patrzył na Słońce, i nie odwracał wzroku, to ono by było ciągle w tym samym miejscu, tylko w pewnym momencie horyzont by Ci na nie najechał i zasłonił. Ale że bolą oczy, to ludzie tego nie robią. Ale włóż tylko okulary spawalnicze, to sam zobaczysz. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:51:59
  • 2
@EyeIO: Odcinka nie dorobię, ale na osobny film to na pewno zasługuje. Parę dni temu nakręciłem taką miniaturę dla kanału Copernicus na ten temat, ale czuję, że dopiero napocząłem. Na wszelkie propozycje jestem otwarty. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:50:55
  • 3
@Doomed: Ale jakie solo? :) Ja mam do fizyki, którą uprawia Dragan, stosunek mocno sceptyczny, ale on się na niej znacznie lepiej ode mnie zna, więc z rozmów o fizyce raczej nici. ;)

Jeżeli to miało być wyjaśnienie nadreprezentacji materii, to coś nie hula, bo założyłeś JAKĄŚ asymetrię - w przeciwnym razie po zamianie tej niesprecyzowanej "energii" w materię powstałaby również identyczna ilość antymaterii. Chyba że proces jest asymetryczny. Co było
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:46:47
  • 9
@adam-lenartowicz: No i bardzo słusznie, sam dużo korzystam z bibliotek. Co rok dostaję "tantiemy" z SAiW Copyright Polska za wypożyczenia moich książek z bibliotek. Wychodzi tak jakoś 200 złotych na rok, ale mieć 200 i nie mieć 200 to razem 400, jak mówi klasyk. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:45:22
  • 12
@mojemirabelki: > 1. Dlaczego ludzie nie mają rigczu i wciąż używają imperialnego systemu miar? Inche, yardy, łokcie, szklanki, łyżeczki. To nie ma sensu.

@mojemirabelki: To nie ludzie.

2. Nawiązując do tego samego problemu, czy nowe substancje i materiały są odkrywane na zasadzie prób i błędów czy raczej bazując na spodziewanych właściwościach poszczególnych budulców?


Z tego, co kojarzę, to pół na pół, tj. stosowane są obie metody, na "doświadczonego fachowca" i
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:39:48
  • 20
@Enviador: Phi. W życiu. Powiem więcej, nawet jak Cię wylosuję, to przelosuję ponownie.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:38:33
  • 12
@humanista85:

ad 1. Nigdy. :D Ale często zdarza mi się zasiać w kimś wątpliwość, w tym jestem dobry. Metoda jest prosta - bardzo dobrze zrozumieć, co tak naprawdę uważa Twój rozmówca (co wymaga spokoju, empatii i pewnej dojrzałości psychicznej, a często też sporej wiedzy), następnie znaleźć w jego przekonaniach jakąś drobną, ale istotną nieprawdę, która brzmi niewinnie i nie grozi jego poczuciu własnej wartości, i chwilę o tej jednej nieprawdzie pogadać,
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:32:14
  • 3
@Janusz_Rekina: Sprawić, żeby przestały być nudne. W każdym razie to jedyne, co na mnie działa na dłuższą metę.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:30:45
  • 8
@znakevonhell: @Gandezz: Mnie też fascynuje, jak się takie coś odkrywa. No bo musiał być ktoś pierwszy. Tak jak ten pierwszy ktoś, kto rzucił w fokę piłką i nagle - kurde, one tym potrafią żonglować. Ile jeszcze takich odkryć przed nami?!
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:27:57
  • 9
@asteme: @giebeka: Doświadczeniami, zwłaszcza tymi mocniejszymi, trochę trudno się podzielić;), ale mogę ogólnie. Tak ogólnie to bardzo lubię eksperymentować ze stanami swojej świadomości, od poziomu zwykłych codziennych zabaw, przez systematyczne uczenie się świadomego śnienia albo medytacji, aż po substancje. Dla mnie są one po prostu przedłużeniem naturalnej ciekawości świata i siebie, którą wyrażam przez podróżowanie i poznawanie nowych kultur, próbowanie nowych smaków, rozmawianie z nowymi ludźmi, przyswajanie nowych idei itd.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:15:05
  • 3
@Niebadzsmokiem: https://www.youtube.com/watch?v=UPkrB3_Oq_4&list=PLuqpwpkBmbAn3lA7tY9lO3LaUOaRkAq1A&index=94

¯\_(ツ)_/¯
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:12:44
  • 2
Jeżeli mogę dorzucić kilka swoich groszy na luźno przy piwku:

Ad. 1. Ciekawy temat do rozważań- pamiętajmy tylko, że życie to przekrój od bakterii czy pantofelka aż do cywilizacji znaczenie bardziej rozwiniętej od nas/ascendującej/robotów:

- jeżeli miałbym obstawiać to w Układzie Słonecznym na minimum kilku planetach/księżycach występowało/występuje/będzie występować życie w formie prostych organizmów (np. Europa, Tytan, Enceladus, atmosfera Wenus itp.)


@g4rris: A ja bym obstawiał, że nie. I co z tym
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:03:10
  • 2
@Janusz_Rekina: I białoskórymi Afryki. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Wait...
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 23:02:37
  • 2
@dwugitofenobezlikusensolikum: Jak zwykł mawiać Doc Brown, myśl czterowymiarowo. :) Ten foton ze swojej perspektywy nie czuje upływu czasu, ale nie zmienia to faktu, że WZGLĘDEM innych obiektów przemieszcza się z prędkością c, a więc nie przelatuje całego wszechświata w zerowym czasie, bo ten "cały wszechświat" to właśnie przyglądający mu się spokojnie układ odniesienia (albo, lepiej, dużo różnych układów odniesienia), dla którego c to co. A co do asteroids, to zależy oczywiście,
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:58:08
  • 5
@Zuiko: Uważam, że jest to co do zasady możliwe, ale ta osoba i tak by umarła, patrząc tylko bezradnie na jakiś słój, który by gadał: "Spokojnie, Zuiko, nie przejmuj się, ja-Zuiko będę żył wiecznie". ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:56:50
  • 1
@Glos_z_sali: Oczywiście. No bo zobacz - wyobraź sobie, że lądujesz na jakiejś planecie i tam jest taka powolutku falująca pianka. Sprawdzasz chemicznie, że tam zachodzą jakieś reakcje, niech będzie, że napędzane światłem (fotochemia). W poszczególnych bąbelkach pianki powstają też czasem jakieś włókienka, całość ma strukturę 4-warstwową.

Ćwierć-życie?

Półtora-życie i super-życie bardzo mnie ekscytują. Zacznij od poziomu kolonii bakterii i zastanów się, co by można jeszcze dodać, poza metabolizmem, organizacją strukturalną i
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:51:58
  • 6
@DrakkainenV: Hehe. Dobry strzał. Dostałem na Gwiazdkę w zeszłym roku od przyjaciela SŁÓJ GUM TURBO (300 sztuk) i regularnie je podżeram. Zeszła mniej więcej połowa, więc sam sobie odpowiedz. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:50:24
  • 6
@ikov: Nie widzę żadnej możliwości "zniszczenia" człowieka przez AI. AI to wciąż tylko programy komputerowe, w dodatku otrzymujące bardzo konkretne zadanie manipulowania pewnego typu danymi i wypluwania nowych. Nie wierzę w tzw. "AGI".
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:49:25
  • 5
@szukajac_wiedzy2: Moim zdaniem czas nie istnieje, tzn. jest świat, i ten świat się zmienia, i po nadaniu temu procesowi zmiany, na drodze myślowej i językowej abstrakcji, własnej tożsamości, dopiero powstaje "czas".
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:48:25
  • 6
@bylem_bordo: Cześć!

ad 1. Czytać opublikowane prace naukowe i próbować napisać coś do nich podobnego. Zwróć uwagę na strukturę, pewnie w Twojej dziedzinie są jakieś standardowe części artykułu itd.
ad 2. Nie ma żadnej oficjalnej listy "dobrych czasopism", ale możesz zacząć od polskiej ministerialnej. Wejdź tutaj: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nowy-rozszerzony-wykaz-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych
Ściągnij listę w formacie XLSX. Znajdź swoją dyscyplinę w długiej liście kolumn po prawej. Posortuj wg tej dyscypliny, a następnie wg kolumny Punkty, od
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:41:02
  • 6
Cześć, dobry człowieku! To tak na szybko.


@Muaarthinos: Na szybko, po czym ściana tekstu. :D

Spotkałem się z opinią, że gdyby udało nam się stworzyć wierną symulację świata, to oznaczałoby to, że sami najprawdopodobniej w takiej właśnie symulacji "żyjemy", tylko poziom wyżej. Jak to się ma do gorącego ostatnio tematu, czyli ChatGPT? Jeśli stworzymy model, z którym będzie można podyskutować zupełnie identycznie jak z człowiekiem, to czy powie to coś o
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:32:55
  • 1
@Szerlqk:

ad 1. Wpłyną mocno, na bardzo wiele sposobów, na wszelkie sfery życia wiążące się z generowaniem treści, a więc wiele zawodów i sfer życia, w tym zwłaszcza sferę rozrywkową, bo w niej jest dużo pieniędzy.
ad 2. Nie wierzę w AGI. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:31:55
  • 5
@duzyalf:

ad 1. Jak już gdzieś tu pisałem (poszukaj na stronie hasła "fotel"), nie wierzę w programowe uzdrawianie nauki.
ad 2. Raczej nie będzie - też już pisałem:D - poszukaj na stronie "potrzask".
ad 3. A nie wiem, w moim wieku jest się zwykle w ostatniej grupie na umierającym portalu społecznościowym. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:29:31
  • 6
@DJtomex: Przy pisaniu "Monologów stulei" naczytałem się po uszy, aż się musiałem z tego leczyć. Zaglądam od czasu do czasu, ale to wciąż to samo. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:28:52
  • 1
@Radio-Warroza: Hehe. Jest tylko jedna część, a z wrodzonego dżentelmeństwa nie wskazuję palcem na winnych faktu, że ten odcinek jeszcze nie powstał. ;) Dość powiedzieć, że sam bym bardzo chętnie go ujrzał, zwłaszcza że narobiłem się przy tej serii naprawdę sporo.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:27:01
  • 1
@jagerrrr: Nigdy nie trzymałem w ręku, więc to taka trochę luka w mojej wiedzy.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:26:36
  • 3
@Martwy_stwor:

ad 1. Myślę, że tak właśnie jest. Trochę nawet zazdroszczę naukowcom sprzed 200-300 lat. To były piękne czasy dla osoby o ciekawskim umyśle, białej i z bogatej rodziny. :) Wystarczyło postanowić zostać geologiem albo botanikiem, i już, bach, wielkie odkrycia.
ad 2. Oczywiście, że tak.
ad 3. Żadna. Tzn. ja jestem zdania, że nauka najwięcej wyjaśnia jako całość. Ale gdybym miał jakąś koniecznie wybrać, to pewnie termodynamikę, ale taką, jakiej
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:17:15
  • 4
@deeprest:
ad 1. Kurczę, Buddę albo Jezusa naprawdę chciałbym spotkać. Ukrzyżowanie może niekoniecznie, ale po prostu złapać ich w trakcie jednej z tych nocnych rozkmin z uczniami - zdecydowanie tak.
ad 2. Szczerze mówiąc, myślę, że nie. Tzn. jest to naprawdę emocjonująca opcja i nawet marginalnie prawdopodobna, np. że istnieje jakiś gatunek bakterii, który dotychczas przelatywał pod naszymi radarami, a żyje symbiotycznie w mózgu i pełni tam ważną rolę strukturalną, ale
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:13:44
  • 23
@pwn3r: No właśnie. I co tak naprawdę wydarzyło się w pewnej zadłużonej willi po zakończonej nocnej warcie w serwerowni wykopu?
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:12:34
  • 14
@Zatwardzenie: A taki już upośledzony jestem. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:12:20
  • 2
@qwlghm: Nie znam, ale na wszelki wypadek bardzo się cieszę. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:12:05
  • 5
@deziom: Szczerze mówiąc, jestem pesymistą. Im mocniej z tym "walczysz", tym więcej to ma rozpędu, bo wszystkie te teorie żyją tylko poprzez mechanizm oporu i przekoru. Oni strukturalnie potrzebują przeciwnika, to są teorie "kontrarialne".
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:10:44
  • 14
@krzywy_odcinek: Oczywiście! Jestem gotów do upadłego bronić parafiletyczności prokariontów, uważam, że Woese może sobie wsadzić te swoje trzy domeny, a więc bojówka Cavalier-Smitha na ostro. #pdk
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:09:02
  • 13
@Qullion: A też nie wiem, po co to studiowałem. Szczerze mówiąc, to nie ma sensu większego. ( ͡° ͜ʖ ͡°) No chyba że ktoś akurat bardzo chce zostać pracownikiem naukowym uczelni wyższej w specjalizacji filozofia, co też nie ma sensu większego. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:07:38
  • 14
@Turbator: Hehe. Mocno mordka mi się uradowała, kłaniam się nisko. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:04:40
  • 3
@megawonsz9: Nie, nigdy, ale ja już od bardzo dawna łączę podejście naukowe z nienaukowym do właściwie wszystkich istotnych zagadnień życiowych, a jakoś tak wychodzi, że im ważniejsze, tym mniej ta nauka pomaga. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 22:03:52
  • 9
@NuclearCycling:

ad 1. Przeczytałem pierwszą część i stwierdziłem, że nie chce mi się czytać 2 i 3. Było tam dużo fajnych pomysłów, tj. miejscami wręcz zachwyciła mnie konceptualnie, ale literacko jest na koszmarnym poziomie i stwierdziłem, że nie zdzierżę. Więc doczytałem sobie na Wikipedii, co tam się pojawiło w następnych częściach i gitara.
ad 2. Nie czytam science fiction.
ad 3. Sci-hub stanowiło przez długie lata mój główny sposób korzystania z
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:59:33
  • 13
@brh4life: Nie zadawać za dużo pytań. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:59:23
  • 23
@rhqq: No kurczę, nie zdawałem sobie z tego sprawy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A wiesz, że atmosfera ziemska jest też jedyną, w której występują pierdy? To znaczy pewnie o tym wiesz, ale czy zdawałeś sobie z tego świadomie sprawę do teraz?
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:57:59
  • 2
@Siergiej_Lawrow:

ad 1. Taką metodą, o jakiej piszesz, nie. Za dużo szumu, za dużo cząstek, termodynamika mocno to wyklucza. Ale metodami przybliżonymi, tak jak normalnie się robi symulacje numeryczne, to jasne.
ad 2. Bardzo popieram.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:56:57
  • 3
@krzysiek-bo:

ad 1. Nie, bo to zupełnie dwie inne ścieżki.
ad 2. Nie. Wirusy to wirusy, ich ograniczenia znamy i od miliardów lat trzymają się swojego miejsca w biosferze. A z kolei AI to program komputerowy i tego też nie przeskoczymy. Można budować jakieś roboty "trawiące", ale to i tak nie ma znaczenia dla istoty programu, który nimi steruje.
ad 3. Z nikim mi się trudno nie rozmawia. :)
ad 4.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:53:20
  • 1
@czarymaryabrakadabra: To było bardzo głębokie pytanie, chyba potrzebuję więcej czasu, żeby zbadać jego konsekwencje.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:52:41
  • 4
@Lukasq:

ad 1. A nawet nie wiem. Wszystko mi się rozmywa. :) Wyobraź sobie skalę "robienio-wrażeniowości" od 0 do 100. No więc ja zasadniczo opowiadam Wam tylko to, co leży powyżej 70. No więc tak z tygodnia na tydzień to jest 72...86...89...76...79...92...90...79...84... To wszystko razem do kupy jest fajne, ale poszczególne badania jakoś mi wylatują z głowy. ¯\_(ツ)_/¯
ad 2. Tak, myślę, że skutki postępu AI będą duże, nieodwracalne i zaskakujące.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:48:57
  • 2
@kartofel: Moim zdaniem byłoby to niemoralne. Ale ja ogólnie jestem trochę takim kosmicznym libertarianinem, tzn. jeżeli jakiś proces naturalny się już podpiął pod któryś przepływ energii, to ma prawo z niego korzystać, bez względu na produkcję entropii i jej konsekwencje. Nie ma ekscytacji bez dysypacji. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

No więc ja kibicuję człowiekowi. Najwyżej rozpieprzymy tę całą planetę, mało to planet w Kosmosie?
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:46:19
  • 2
@dwugitofenobezlikusensolikum: Niekoniecznie zniszczy. Wystarczy, że zmieni nie do poznania. My sami oczywiście.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:45:52
  • 19
@znakevonhell: @Gandezz: No i to są ważne pytania!
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:45:34
  • 8
@Gandezz: A bo się jakimiś pierdołami ciągle tylko zajmujemy. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:45:15
  • 19
@George_Carlin_fan:

Nie jestem osobą wierzącą.
https://www.youtube.com/watch?v=V9li6btah3Y

Nie jestem też ateistą.
https://www.youtube.com/watch?v=7xcL82U_KLE

Nie jestem też agnostykiem. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://www.youtube.com/watch?v=Jt5FJV32cDc
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:43:49
  • 4
@Qullion: Ja tylko mówiłem o ogólnych trendach. Społeczeństwa się starzeją, więc głos osób starszych w wyborach jest coraz silniejszy. Pic rel.
źródło: comment_1672263823QUeqYI5Amv6vH1ig6N7bac.jpg
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:39:50
  • 18
Gorsze warunki życia w żaden sposób nie dowodzą dyskryminacji osób danej rasy


@Richyrich: Jeżeli wynikają z dyskryminacji, jak w USA, to oczywiście, że tak.

Sukces życiowy, a więc także finansowy, można z bardzo wysoką korelacją powiązać z inteligencją, która, jak wiemy, jest różna dla różnych grup ludzi.


@Richyrich: I właśnie między innymi dlatego wspomniałem o tym ołowiu. To jeden z dobrze udokumentowanych przypadków pokazujących, że osoby czarne mają w USA
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:35:03
  • 6
@noniemogeno: Hm, nie wiem, co masz na myśli przez "bazę". Scholar to taka baza;) https://scholar.google.com
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:34:31
  • 50
@Megasuper: Bo nie mają masy. :) Masa jest cholernie kłopotliwa w obsłudze: spowalnia, obciąża, przywiązuje do czasu. Tak, jeżeli nic fotonu nie pochłonie, to tak sobie będzie leciał: jak wyjdziesz przed dom i pokażesz Kosmosowi faka, to ten fak będzie wędrował przez Kosmos na wieki wieków amen. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:31:25
  • 22
@znakevonhell: Na bank. Żuki są w ogóle trochę tępe, muszę z przykrością powiedzieć.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:30:28
  • 1
@Parowkowy_Skrytozerca: I to, i to. Tak na szybko i nieporządnie: formę wymyślamy, strukturę odkrywamy.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:29:58
  • 12
@pstrag:

Myślę, że bardzo dużo. Czasem otwarcie, czasem po cichu, a czasem na zupełnie subtelnym poziomie, że "liczę na to, że COŚ mi z tego badania wyjdzie". Człowiek, nawet naukowiec;), jest tylko człowiekiem, i zasadniczo lubi, żeby kilka miesięcy albo i lat jakiegoś wysiłku doprowadziło do CZEGOŚ. Psychologii nie przeskoczysz.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:28:33
  • 8
@Michal_Pesymista:

ad 1. Pięć lat temu bym odpowiedział, że to oczywiście tylko kwestia dogadania się, jak używamy tych pojęć, ale ostatnio jakoś mnie ściąga w kierunku obiektywizmu w etyce i w ogóle doszukiwania się w człowieku czegoś takiego jak Człowiek, więc sam już nie wiem. ;)

ad 2. Nie, nie możemy. Istnienie wszechświata jest po prostu bardzo dobrą hipotezą, która bardzo dużo tłumaczy.

ad 3. Oczywiście.

ad 4. Jeżeli tylko samochody
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:25:21
  • 10
@Dziad_Mroz: Oczywiście się nie da. (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:24:50
  • 6
Oczywiście przy założeniu, że masz na myśli "powstanie życia", bo w sensie technicznym powstawanie materii organicznej z nieorganicznej chemicy symulują bez większego trudu. ;)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:24:05
  • 4
@MIachaI: Jak późno, impreza dopiero się rozkręca. :) Jesteśmy baaaaaaaaaaaaaaaaardzo od tego daleko, już nawet nie możliwościami obliczeniowymi, chociaż też, ale naszą wiedzą o tym, co właściwie mielibyśmy symulować.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:23:10
  • 1
@kureci_paratko:

ad 1. Ja tak naprawdę zmieniam pracę co kilka lat właśnie dlatego, że w pewnym momencie zawsze czuję wypalenie. Tylko to się dzieje tak wolno i w tak małej skali, że nawet tego nie zauważam. Byłem nauczycielem angielskiego, potem trochę tłumaczem, potem całkiem tłumaczem i dziennikarzem, potem tylko dziennikarzem i zacząłem pisać i trochę mówić publicznie, potem zacząłem nagrywać na YT i więcej pisać książki, a coraz mniej krótkie formy.......
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:16:10
  • 23
@dupafabeta:

ad 1. Pająki mają sen typu REM. https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2204754119
ad 2. Jeżeli coś wygląda jak keczup, pachnie jak keczup i smakuje jak keczup, to to jest keczup.
ad 3. Jak to jak. Eksplodować im te motory. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:10:37
  • 5
@dwugitofenobezlikusensolikum: No bo ja na szybko piszę, więc pewnie mętnie. A to też swoją drogą artykuł, który jest na ostatniej ścieżce do publikacji, może go pchnę w wolnej chwili - próba spisania realnego naukowego panpsychizmu, od przeżyć atomów po człowieka. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:08:57
  • 14
@powsinogaszszlaja: A co ja ci poradzę, że ta głoska sama w sobie sprawia, że wszystko brzmi jak rozkaz pruskiego kaprala.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:08:08
  • 64
@Parowkowy_Skrytozerca: Hehe. Jest gorzej, ja jestem BORDO. ᕦ(òóˇ)ᕤ

Prawda jest taka, że "wszyscy jesteśmy przegrywami". Ten portal to sól tej ziemi. :)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:06:33
  • 24
@Richyrich: W książce dość dobrze dokumentuję fakt, że w USA osoby czarne mieszkają w gorszych strefach miast niż osoby białe. To wpływa na rzeczy typu dostęp do medycyny, dostęp do edukacji, ale też np. rozwój układu nerwowego dzieci za sprawą wyższego poziomu ołowiu w wodzie pitnej albo metali ciężkich w glebie i powietrzu (dziesięciolecia "zoningu"). A dom nie tak łatwo zmienić. Nie ma tak dobrze, że "to się wyprowadź".

Przykłady "odwrotnej
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 21:01:34
  • 23
@rol-ex: To nawet nie chodzi o kwestię warunków, co raczej radykalnie odmiennego typu organizacji. Myślę, że nawet w warunkach identycznych do ziemskich mogłyby powstać zupełnie inne rzeczy niż te nasze tłuste kuleczki. Oczami wyobraźni widzę jakieś dynamiczne piany, jakieś agregaty włókniste, jakieś pyło-koloidy etc.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:59:30
  • 3
@Radio-Warroza: Czołem. :)

ad 1. Chłopie, w skali kilkadziesiąt pokoleń ja w ogóle nie widzę ludzkości. :) W skali kilku dekad chętnie bym ujrzał upowszechniający się układ poligamiczno-komunalny, tj. kilka niespokrewnionych rodzin żyjących razem, głównie dla dobra dzieci (towarzystwo do zabawy) i organizacji życia dorosłych (gdyby mieszkały ze sobą 4 pary, to spokojnie znalazłyby się 3 osoby, płci dowolnej, które by trzymały dom w kupie, uśredniałyby się też ładnie pieniądze).

ad
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:54:39
  • 2
@Szaquak: Nie mam bladego pojęcia. Nie rozumiem kompletnie, czym są pieniądze i jak powstają.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:54:08
  • 33
@George_Carlin_fan:

Tak, Polska jest skazana, czysto demograficznie, na dyktat ludzi starszych. Każde rozwinięte społeczeństwo się starzeje ze względu na spadek dzietności, więc to jest problem globalny. Rozwiązaniem długofalowym byłoby odebranie praw wyborczych osobom np. w wieku 70+. Jeszcze zabawniej by było w ogóle przywiązać prawa wyborcze do pracy, tj. głosują tylko osoby aktualnie pracujące. :)

Chyba nie musi to oznaczać upadku gospodarki, ale nie jestem pewien, bo za mało wiem o
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:51:02
  • 15
@asteme:

ad 1. Próbowałem kiedyś systematycznie notować, albo chociaż gromadzić dane bibliograficznej, ale się nie udało. Więc to się po prostu "dzieje samo" - czytam mnóstwo, więc zostaje z tego przynajmniej trochę. Natomiast jeżeli opracowuję jakiś konkretny temat, to jadę na całość: wyciągam mnóstwo kartek, rysuję diagramy, notuję etc. Mam teraz na biurku rozwalone właśnie takie kartki, na których, żeby było śmieszniej, jest pięknie pokolorowana kredkami struktura "Encyklopedii nauk filozoficznych" Hegla.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:42:28
  • 7
@kartofel: A co masz KONKRETNIE na myśli, mówiąc "kontrolowanie populacji ludzkich"? Bo wiesz, np. wyznaczanie parków narodowych i stref ochronnych to też forma kontrolowania populacji ludzkich...
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:40:54
  • 18
@KomendaGlownaPolicji: No elo. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:40:44
  • 50
@dwugitofenobezlikusensolikum: Phi. A masz horom curke?

ad 1. Myślę, że są setki nierozumianych jeszcze przez nas czynników, które sprawiają, że powstanie życie jest naprawdę baaardzo mało prawdopodobne. Nie zdziwiłbym się, gdyby się okazało, że w naszej Galaktyce jest tylko na Ziemi, albo ew. jakieś prawie-życia są tu i tam. W praktyce chodzi o zjawiska na styku planetologii, geologii, sedymentologii, soft matter, chemii organicznej i paru innych dyscyplin, których nikt nie umie
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:28:24
  • 60
@rol-ex: To jest takie bardzo specyficzne połączenie trzech rzeczy: metabolizmu, struktury i pamięci. Metabolizm to zazębione ze sobą reakcje chemiczne, prowadzące do zlokalizowanego uwolnienia energii. "Struktura" to znaczy, że te reakcje chemiczne prowadzą do wytwarzania się jakiejś formy, a "pamięć" to taka forma, która mówi innej formie, jaką ma być formą. :)

Ale tak naprawdę najbardziej ciekawe jest to, jakie są we Wszechświecie rzeczy trochę podobne do naszego ziemskiego życia, ale
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:23:53
  • 20
@powsinogaszszlaja: Cztery kilogramy rabarbaru kroisz bardzo ostrą siekierą. Rozkładasz równo, rąbiesz i ten rozrąbany rabarbar rozkładasz do rur. Rury rozkładasz w piekarniku rozgrzanym do 440 stopni Rankine'a...
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:18:27
  • 34
@pilot_od_telewizora: Tak, nauczyło mnie wszystkich wad i ograniczeń nauki:), tzn. z każdym rokiem wczytywania się w naukę traktuję ją coraz mniej poważnie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:17:06
  • 14
@SynGromu: Ło panie, każda dyscyplina nauki ma swoje problemy i problemiki, a ja nie uważam, żeby były dziedziny nauki ważniejsze i mniej ważne. Więc np. dużo osób się jara problemami fizyki fundamentalnej i kosmologii (te wszystkie kwarki, struny, czarne dziury, Wielkie Wybuchy, wieloświaty, unifikacje i inne etcetery), ale jak dla mnie, to równie ważne i ciekawe problemy są w innych dziedzinach. Na przykład:
* eukariogeneza: jak się zrobiły eukarionty z prokariontów;
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:13:19
  • 43
@pstrag: Nigdy nie jest dogadane. Siadamy tak, żeby być z tyłu i nie blokować żadnego stolika, staramy się też nie filmować nikogo z bliska, en face. Jestem tylko ja i Przemek z bardzo małą kamerą, więc nie rzucamy się w oczy.
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:12:10
  • 62
@dwugitofenobezlikusensolikum:

ad 1. Baardzo różnie. Gołej pensji mam z uczelni ok. 4/5 tysięcy na rękę. Wszystko pozostałe przychodzi kompletnie nieregularnie, zwykle jeden duży przelew po kilku miesiącach pracy nad jakimś projektem, np. 10-15 tysięcy za jakiś pakiet filmów. Mam też mnóstwo maleńkich przelewików typu 500 złotych za jakiś wykład albo artykuł. Ogólnie 10 tys. miesięcznie zawsze się jakoś przekroczy. ( ͡º ͜ʖ͡º)
ad 2. Są i
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:05:59
  • 1
@Momento83: Widziałem tylko Armageddon. ¯\_(ツ)_/¯
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:04:05
  • 49
@losowy: Wincyj tego nie miałeś? :)

1. To cienka granica. Dopóki ktoś Ci nie wmawia "choroby", to w zasadzie nie jest medykalizacja.
2. Tak.
3. Wnioski ogólnie tak, chociaż dzisiaj poważni ludzie trochę poważniej konstruują eksperymenty. ;)
4. Coś między jednym i drugim. ;) Przede wszystkim to jest totalny bajzel, tzn. facet albo celowo mąci, albo nie umie precyzyjnie myśleć.
5. A nie wiem, ciekawe pytanie, a nie chcę strzelać. Do
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 19:51:26
  • 167
Zasady dzisiejszego miłego spotkania opisałem w punktach w treści znaleziska: http://www.wykop.pl/artykul/6961573/ama-rozdajo-lukasz-lamza-kosmos-filozofia-pierwotniaki/

Zielonki dupa głośno. A co mi szkodzi.

A tak wygląda ta książka, co to właśnie wyszła, i będzie rozlosowywana/wręczana.

Tu macie fragment do poczytania: https://www.wykop.pl/wpis/68488399/szanowni-bedzie-moja-nowa-ksiazeczka-na-zupelnie-n/
źródło: comment_16722572273105RNPJ3eaqDYTBcioAod.jpg
  • 15
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 18:48:46
  • 153
Cześć i czołem! Jutro (28.12) o 21:00 robię słynne na cały świat AMA-ROZDAJO.

Pozwalam sobie Was wołać, amigos y amigas, bo należycie do Najbardziej Ekskluzywnej Listy Wołaniowej na Mirko. To zobowiązuje. Wpadnijcie, będzie mi bardzo miło. A jak jutro wykopiecie, też będzie fajnie. Kto z Was był na moim AMA, ten wie, czego się spodziewać, a kto nie był, niech sobie zajrzy na któreś poprzednie:

https://www.wykop.pl/link/6298669/ama-rozdajo-lukasz-lamza-filozofia-kosmos-nauka-dziennikarstwo-ameby/

Siedzimy zwykle do późnej nocy, odpowiadam
źródło: comment_1672167062tHN4ivT6p7I8ORYzwJud1w.jpg
  • framugabezdrzwi
  • Cybek-Marian
  • dojcz_szpreche_nicht
  • powsinogaszszlaja
  • KisielBB
  • +148 innych
  • 22
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:25:56
  • 12

Treść została ukryta...

  • powsinogaszszlaja
  • Harold
  • rhqq
  • KomendaGlownaPolicji
  • artrac
  • +7 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 28.12.2022, 20:25:12
  • 9

Treść została ukryta...

  • look997
  • powsinogaszszlaja
  • Harold
  • rhqq
  • KomendaGlownaPolicji
  • +4 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 21:50:40
  • 1
@Tostownica: Nie wykluczam. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Tostownica
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 19:20:28
  • 2
@Tostownica: No wiem, wiem, kajam się. W 99% przypadków wołam do nowego filmu. Ale jutro wieczorem o "Czytamy naturę" też będzie można pogadać. ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Tostownica
  • nitas86
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 19:04:52
  • 5
@powsinogaszszlaja: A daj spokój, wygodnych to już mam POTĄD na spotkaniach autorskich i rozmowach z mediami. Myślisz, że po co przychodzę na Wykop? :)
  • powsinogaszszlaja
  • Harold
  • pirazzz
  • nitas86
  • posthuman1
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 18:50:43
  • 9

Treść została ukryta...

  • framugabezdrzwi
  • Cybek-Marian
  • KomendaGlownaPolicji
  • ikilled2pac
  • konto usunięte
  • +4 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 27.12.2022, 18:50:20
  • 9

Treść została ukryta...

  • Cybek-Marian
  • dojcz_szpreche_nicht
  • KisielBB
  • KomendaGlownaPolicji
  • ikilled2pac
  • +4 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 20.12.2022, 15:13:31
  • 34
Halo, #krakow!

Jutro o 18:00 w Kawiarni Literackiej (to na Kazimierzu) można będzie mnie spotkać, pogadać o książce i nie tylko, pożyczyć sobie, et cetera.

https://www.facebook.com/events/554965706474406

#ksiazki #conowegownejczer
źródło: comment_167154916307pT6sBt8heFGaDgfCv1dl.jpg
  • Miii_Kiii
  • elukubracja_depresji
  • dwugitofenobezlikusensolikum
  • marek361
  • tlustywalec
  • +29 innych
  • 7
LukaszLamza
LukaszLamza 22.12.2022, 20:49:06
  • 0
@torek: No i co? Spotkanie za nami i nikt mnie nie zagajał o stówę... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
LukaszLamza
LukaszLamza 22.12.2022, 20:48:33
  • 2
@DzikiBomber: No jasne, dzisiaj już chyba wszystkie książki wychodzą od razu jako ebook. Wyd. Czarne liczy też sobie trochę mniej z ebook, co jest niby sensowne, ale nie wszystkie wydawnictwa tak robią. Łap linka: https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/trudno-powiedziec
  • DzikiBomber
  • rhqq

371

AI gada jak człowiek i podbija Europę - Samoleczące roboty - Rekin-obserwator

A dzisiaj: 1) o tym, że padł test Turinga (w pewnym określonym zastosowaniu); 2) o miękkich robotach z samoleczącego się polimeru; 3) o wykorzystaniu rekinów przy przeprowadzaniu obserwacji dna morskiego.

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 19.12.2022, 13:27:39
  • 21
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    programowanie
  • #
    sztucznainteligencja
  • #
    technologia
  • #
    conowegownejczer
LukaszLamza
LukaszLamza 20.12.2022, 12:23:26
  • 1
@Belzebub: Normalnie wszędzie tam, gdzie się kupuje książki. Księgarnie zwykłe, sieciowe, ceneo, allegro, na stronie wydawcy... https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/trudno-powiedziec
Cena okładkowa to 44,90, ale można oczywiście kupić taniej. ( ͡º ͜ʖ͡º)
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 21:34:03
  • 23
@Spring_is_coming: A tak około kilkanaście tysięcy osób, tydzień w tydzień. W dzisiejszych czasach to ani mało, ani dużo, ale wszyscy świetnie się bawimy. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Zapraszam.
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 19:50:11
  • 48
@Foxington: A bardzo możliwe, że zrobię "ama-rozdajo", to w sumie już prawie taka tradycja. Może jakoś tak ok. 27 grudnia.
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 13:29:55
  • 36
AI gada jak człowiek i podbija Europę - Samoleczące roboty - Rekin-obserwator | Czytamy naturę #148

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=02box3XUQQA
Wykopiecie? https://www.wykop.pl/link/6949727/ai-gada-jak-czlowiek-i-podbija-europe-samoleczace-roboty-rekin-obserwator/

W 148. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 01:12 dyplomacji uprawianej przez AI - i to nieźle! #programowanie #sztucznainteligencja #dyplomacja (15 obserwujących!)

2) 12:25 samoleczących się robotach, #robotyka #technologia

3) 17:58 rekinach wykorzystywanych do prowadzenia obserwacji naukowych. #biologia #zwierzeta #rekiny (1 obserwujący!)

Źródła:

1) Meta Fundamental AI Research Diplomacy Team (FAIR)†, Bakhtin,
źródło: comment_1671456588BV0Bjc7xx2Mr407xnQmsIK.jpg
  • Shav_Arth
  • thomeq
  • Zashi
  • elukubracja_depresji
  • JamKarzeu2
  • +31 innych
  • 8
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 21:35:25
  • 2
@majkitb: Nie mogę z tym "Łuki". :) Ostatnio ktoś tak do mnie mówił w podstawówce, jak lataliśmy z chłopakami po osiedlu.
  • Cybek-Marian
  • Wisimiwur
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 20:02:19
  • 8

Treść została ukryta...

  • dojcz_szpreche_nicht
  • framugabezdrzwi
  • rhqq
  • KomendaGlownaPolicji
  • mtosny
  • +3 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 19.12.2022, 20:01:51
  • 4

Treść została ukryta...

  • dojcz_szpreche_nicht
  • geriatronicus
  • krecik000
  • KomendaGlownaPolicji
LukaszLamza
LukaszLamza 12.12.2022, 12:09:52
  • 70
Jak zrobić syntetyczny embrion? - Podglądanie wirusa - Polityka brązu | Czytamy naturę #147

Wprost: https://www.youtube.com/watch?v=rasCjL-2_Lg
Wykopiecie? https://www.wykop.pl/link/6940087/jak-zrobic-syntetyczny-embrion-podgladanie-wirusa-polityka-i-ekonomia-brazu/

W 147. odcinku "Czytamy naturę" opowiadam o:

1) 01:11 postępach w organizowaniu hodowli komórkowych; #biologia #technologia #biotechnologia

2) 10:27 podglądaniu wędrówki wirusa tuż przed przyczepieniem się do komórki; #medycyna #wirus

3) 18:01 handlu cyną w epoce brązu. #historia #archeologia

Źródła:

1) Martínez-Ara, G., Stapornwongkul, K. S., & Ebisuya, M. (2022). Scaling up complexity in
źródło: comment_1670846988LFpSqWDgRV8z0aGodsiUMP.jpg
  • 4rcz4s
  • look997
  • cyberpunkowy_neuromantyk
  • DezorientacjaKota
  • konto usunięte
  • +65 innych
  • 9
LukaszLamza
LukaszLamza 13.12.2022, 21:01:40
  • 2
@KomendaGlownaPolicji: Kurde, bagiety przyjechali. No dobra, dopisałem. :)
  • Cybek-Marian
  • KomendaGlownaPolicji
LukaszLamza
LukaszLamza 13.12.2022, 21:00:59
  • 2
@majkitb: No elo. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Cybek-Marian
  • majkitb
LukaszLamza
LukaszLamza 12.12.2022, 12:10:41
  • 7

Treść została ukryta...

  • KomendaGlownaPolicji
  • Tostownica
  • videon
  • podli
  • kendzior333
  • +2 innych
LukaszLamza
LukaszLamza 12.12.2022, 12:10:25
  • 5

Treść została ukryta...

  • look997
  • KomendaGlownaPolicji
  • kendzior333
  • dojcz_szpreche_nicht
  • Cybek-Marian

285

Jak zrobić syntetyczny embrion? - Podglądanie wirusa - Polityka i ekonomia brązu

A dzisiaj: 1) udoskonalanie hodowli komórkowych: jeszcze lepsze móżdżki, płucka i wątróbki in vitro; 2) jak wyglądają chwile tuż przed przyczepieniem się wirusa do komórki; 3) jak wyglądała globalna ekonomia w 1500 r. p.n.e. - "cyna była tym, czym dzisiaj ropa naftowa" itp. ;)

LukaszLamza
z
youtube.com
dodany: 12.12.2022, 12:06:40
  • 13
  • #
    nauka
  • #
    technologia
  • #
    biologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
  • #
    conowegownejczer
LukaszLamza
LukaszLamza 12.12.2022, 12:57:38
  • 18
@KomendaGlownaPolicji: "Szykowny". ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 21
  • Strona 1 z 21
  • >

Łukasz Lamża

  • http://lukaszlamza.pl
  • facebook

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 12.01.2021

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 29.12.2022

    Komentator
  • VIP
    od 30.03.2020

    VIP
  • Kałasznikow
    od 13.12.2019

    Kałasznikow
  • Ekshibicjonista
    od 20.02.2017

    Ekshibicjonista
  • Rocznica
    od 14.12.2022

    Rocznica
  • Ekspert
    od 14.10.2017

    Ekspert
  • Mikroblogger
    od 15.01.2019

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl