Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko178
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Bactrosaurus
Bactrosaurus

Bactrosaurus

Dołączył 7 lat i 1 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 269
  • Znaleziska 259
  • Mikroblog 10
  • Obserwujący 4
  • Obserwowane 1

399

Agafia - autochtoniczna Słowianka przeżyła w syberyjskiej dziczy 70 lat

Pokaż treści 18+

Agafia - autochtoniczna Słowianka przeżyła w syberyjskiej dziczy 70 lat

W XVII w. Patriarcha Nikon przeprowadził reformy prawosławia. Wielu ludzi ich nie zaakceptowało, unikając prześladowań, uciekali do najdalszych zakątków Syberii. W 1978r. rodzinę Staroobrzędowców mówiącą po starosłowiańsku odkryto w Chakasji, a 70-letnia dziś Agafia jest jej ostatnim członkiem.

binuska
z
youtube.com
dodany: 16.10.2018, 19:44:21
  • 52
  • #
    slowianie
  • #
    ciekawostki
  • #
    rosja
  • #
    prawoslawie
  • #
    podroze
  • #
    rodzimowierstwo
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 17.10.2018, 17:22:56
  • -3
Co to jest "język starosłowiański"? Staroobrzędowcy używają w liturgii cerkiewnosłowiańskiego.
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

1106

Żaden czarnoskóry naukowiec nie zdobył Nobla w ciągu ostatnich 100 lat.

Pokaż treści 18+

Żaden czarnoskóry naukowiec nie zdobył Nobla w ciągu ostatnich 100 lat.

W ciągu istnienia Nagrody Nobla, od 1901 roku, żaden czarnoskóry naukowiec płci męskiej nie został jej laureatem. Przez cały czas trwania nagrody tylko 14 z 900 laureatów było afroamerykanami. 10 dostało nagrodę pokojową, 3 za literaturę, a tylko 1 – za socjologie. ENG [Tłumaczenie w komentarzu]

RFpNeFeFiFcL
z
thenextweb.com
dodany: 15.10.2018, 19:23:20
  • 423
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    neuropa
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 16.10.2018, 05:42:31
  • 4
@50dzielonena5: Choćby Armenia. Całą swoją historię najeżdzana, podbijana, rozbierana, nie mówiąc już o ludobójstwo na początku XX wieku, Mimo to dorobek Ormian jest ogromny.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 16.10.2018, 05:48:26
  • 2
@grzmislaw: Nie słyszałeś choćby o kościołach Lalibeli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lalibela

Obeliksie z Aksum, największej monolitycznej budowli na świecie
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 16.10.2018, 08:28:06
  • 5
@Holyto: Bzdura. Gdyby to zimny klimat zmuszający do kombinowania był przyczyną powstania cywilizacji, to jej kolebką powinna być Syberia, Skandynawia i Ziemia Ognista. Wszystkie starożytne cywilizacje, bez wyjątku, powstały w ciepłym, niekiedy wręcz gorącym klimacie. W Ameryce prekolumbijskiej najbardziej rozwinięta byla ludnośc ciepłej Mezoameryki, nie zaś plemiona mieszkające na Alase.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 16.10.2018, 08:53:42
  • 4
@Legion_PL: Po pierwsze, intensywne kontakty z Bliskim Wschodem, trwające całą starożytność. Takie np. rolnictwo nie zostało wynalezione w Egipcie, lecz po prostu przyniesione tam z obszaru Żyżnego Półksiężyca. Podobnie pismo - hieroglify są tak dobrze dostosowane do egipskiego języka, że musiały powstać na miejscu, ale idea pisma jako takiego - użycia graficznych symboli do oddawania mowy - została zapożyczona z Mezopotamii. Nie mówiąc już o masie mezopotamskich inspiracji w wczesnej
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 17.10.2018, 12:35:55
  • 2
@Holyto: Nie, po prostu warunki naturalne + izolacja, skutkowały zacofaniem cywilizacyjnym. Tak samo Słowianie byli bardziej zacofani nie z powodu głupoty czy kiepskich genów, tylko izolacji, podczas gdy Celtowie i Germanie, granicząc wieki z Rzymem, sporo od niego podłapali, podczas gdy Slowianie takiego szczęscia nie mieli.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 17.10.2018, 12:39:24
  • 0
@michal-advantage: Casus Latynosów dobrze pokazuje pewną bzdurność teorii, że genetycznie najinteligentniejsi są Azjaci, potem biali, a na końcu czarni. Latynosi w USA to przecież w większości Meksykanie czyli metysi (miks Indian - rasy żółtej - i białych). Jeśli żółta rasa jest najinteligentniejsza, a zaraz po tym biali, to w testach IQ prowadzonych w USA Latynosi tj. miks rasy żółtej i białej powinni być najlepsi, zaraz po Azjatach, a jednak tak
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 17.10.2018, 13:33:20
  • 0
@Nagor: Mówiny o średniowieczu? Jeśli tak, to po pierwsze, nie arabska, tylko jak już to muzułmańska, bo jej twórcami były różne ludy zamieszkujące obszar muzułmańskich państw powstałych w granicach kalifatu - Arabowie, Syryjczycy, Persowie, Koptowie, Kurdowie, Żydzi, Ormianie, Grecy, nawet Hindusi itp. itd. Co prawda arabski byl językiem nauki, a islam dominującą religią, ale nie znaczy, że wyłącznie Arabowie byli jej twórcami. Arabowie mieli to szczęścia, że w czasie swoich

302

Neandertalczycy leczyli swoich bliskich

Neandertalczycy leczyli swoich bliskich

Neandertalczycy leczyli swoich bliskich i opiekowali się chorymi. Do takich wniosków prowadzi analiza ponad 30 szkieletów neandertalskich. Wyniki badań ogłoszono na łamach pisma „Quaternary Science Reviews”.

darosoldier
z
naukawpolsce.pap.pl
dodany: 14.10.2018, 15:16:13
  • 79
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    zdrowie
  • #
    liganauki
  • #
    archeologia
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 15.10.2018, 13:26:13
  • 4
@dzikireks: Na jakiej podstawie tak stwierdzasz? U obecnie żyjących ludzkich populacji cięzko porównywać inteligencję z powodu choćby różnic kulturowych, a Ty wysuwasz tak radykalne stwierdzenia o gatunkach wymarłych. Wiemy, że mózg neandertalczyka w czasie rozwoju ontogenetycznego rósł inaczej niż u Homo sapiens, choć co z tego wynika, ciężko stwierdzić.

Neandertalskie narzędzia są znacznie prymitywniejsze i mniej zróżnicowane niz narzędzia wspólczesnych im sapiensów.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 15.10.2018, 13:28:12
  • 0
@Jariii: Właśnie, jak to jest z tymi intencjonalnymi pochówkami u neandertalczyków? Jest wiele stanowisk, które interpretuje się jako takowe, aczkolwiek spotyka się z krytyką i ponoć na chwilę obecną nie ma ma ani jednego nie budzącego wątpliwosći neandertalskiego intencjonalnego pochówku.

424

Pretorianie - elitarna jednostka Rzymian

Pretorianie - elitarna jednostka Rzymian

Pretorianie byli strażą przyboczną cesarzy rzumskich. Osoby chcące wstąpić do gwardii musiały być wysokie. Herodian określa ich w grece jako megistoi, czyli „najwyższsi” lub „najpotężniejsi”. Należało także dobrze się prezentować fizycznie oraz wykazywać silną moralnie osobowość.

IMPERIUMROMANUM
z
imperiumromanum.edu.pl
dodany: 14.10.2018, 11:08:09
  • 48
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    imperiumromanum
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 15.10.2018, 05:30:41
  • 9
@Okcydent: Zmiana perspektywy. Gdyby np. Juliusz Cezar (który jak sam opisuje w "Pamiętnikach o wojnie galijskiej", wziął do niewoli milion Galów, a niektóre nieposłuszne plemiona eksterminował) żył dzisiaj, uważalibyśmy go nie za wybitnego wodza i polityka, lecz zbrodniarza i ludobójcę.

Z kolei taki Stalin czy HItler gdyby żyli w antyku, na nikim by większego wrażenia nie zrobili.

552

Zabijał Niemców dla Polski. Nieprawdopodobna historia...

Pokaż treści 18+

Zabijał Niemców dla Polski. Nieprawdopodobna historia...

Stanisław Supłatowicz urodził się w 1920 r. wśród kanadyjskich indian. Jego matka, Polka zesłana na Syberię, uciekła na Alaskę przed rewolucją bolszewicką. Supłatowicz trafił do Polski tuż przed II wojną światową. Jego odwaga i umiejętności zwiadowcze...

grzysztof
z
youtu.be
dodany: 07.10.2018, 17:07:24
  • 58
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    wojna
  • #
    polska
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 08.10.2018, 08:54:51
  • 2
@PolnyZwierz: Łap:
http://seczytam.blogspot.com/2017/10/jeszcze-o-ksiazce-rosiaka-i-sat-okhu.html

Cała ta historia nie trzyma się kupy od strony czysto chronologicznej.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 08.10.2018, 08:56:39
  • 2
Akurat indiańskie pochodzenie Sat-Okha jest mocno wątpliwe. Zaczynając już od wielu błędów w jego książkach natury faktograficznej (np. Szaunisi w Kanadzie), a kończąc na tym, że cała historia nie trzyma się kupy chronologicznie:

http://seczytam.blogspot.com/2017/10/jeszcze-o-ksiazce-rosiaka-i-sat-okhu.html

Owszem, można uznać, że tożsamość nadajemy sobie sami i skoro Indianie uznali go za Indianina to nim był, ale na pytanie: czy Stanisław Supłatowicz vel Sat-Okh miał indiańskie korzenie, odpowiedź brzmi: raczej nie.
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

114

Hiszpania: Rdzenni Hiszpanie wyginęli 4500 lat temu

Hiszpania: Rdzenni Hiszpanie wyginęli 4500 lat temu

Hiszpania nie jest zamieszkana przez rdzennych mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Dowodzą temu najnowsze badania DNA. Około 4500 lat temu wszyscy mężczyźnie zamieszkujący tereny Hiszpanii zostali wymordowani

Cziken1986
z
wiadomosci.wp.pl
dodany: 02.10.2018, 12:51:16
  • 83
  • #
    europa
  • #
    hiszpania
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 03.10.2018, 02:00:01
  • 13
@Kismeth: Bzdury totalne.

Już w starożytności, na terenach dzisiejszej Hiszpanii osiedlali się Kartagińczycy, którzy - sądząc po ich pochodzeniu - byli raczej śniadzi i o czarnych włosach. Polecam poczytać o kolonizacji fenickiej na Półwyspie Iberyjskim.
Na tym terenie istniała też kilka greckich kolonii. Po II wojnie punickiej, gdy to Kartagina straciła wszystkie obszary poza Afryką i po pacyfikacji tego obszaru po niemal siedemdziesiolętnich zmaganiach (197-133 p.n.e.) z lokalnymi plemionami Celtyiberów, zaczął się
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 03.10.2018, 02:07:37
  • 6
@RubinWwa: @marcin-: Pierwszą europejską cywilizację stworzyli nie Grecy, tylko mieszkańcy Krety, których tożsamość etniczna pozostaje do tej pory zagadką, co wynika, z tego, że pismo linearne A, którym się posługiwali, do tej pory nie zostało rozszyfrowane, więc nie wiadomo jakim językiem mówili, archeologia też nie dostarcza jasnych dowodów co do pochodzenia ludności, która stworzyła cywilizację minojską, choć pewne powiązania z Bliskim Wschodem i Azją Mniejszą są ewidentne.

Aha

804

Pedofilia w Islamie - prorok Mahomet i Aisza

Pokaż treści 18+

Pedofilia w Islamie - prorok Mahomet i Aisza

Wiele atramentu wylano na temat rzekomej moralnej czystości islamu. Takie opinie, oprócz samych muzułmanów, często głoszą również osoby zainteresowane tą religią, które same mając na jej temat niewielkie pojęcie są wdzięcznym obiektem religijnej propagandy. Tymczasem idee islamu są bardzo dalekie...

Immortalxx
z
wykop.pl
dodany: 02.10.2018, 12:16:27
  • 188
  • #
    pedofilia
  • #
    islam
  • #
    4konserwy
  • #
    historia
  • #
    kultura
  • #
    ciekawostkihistoryczne
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 16:51:27
  • 17
@Iperyt: To jeszcze nic. 12-letnia wdowa (!!) wychodzi za mąż za 65-latka i zabójcę jej poprzedniego męża. Takie rzeczy (nie)tylko w Bizancju,:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agnes_of_France,_Byzantine_Empress
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 18:32:22
  • 4
@tomaszk-poz: Małżeństwa Mahometa z Aiszą (córką Abu Bakra) też w sumie było polityczne - chodziło głównie o powiązanie z wpływowym arabskim klanem.

1003

Zasztyletowana przez Murzyna, bo była biała. Matka już przebaczyła mordercy.

Pokaż treści 18+

Zasztyletowana przez Murzyna, bo była biała. Matka już przebaczyła mordercy.

Typowa sytuacja: Murzyn morduje białą osobę, media lecą do rodziny ofiary i pytają, czy rodzina przebacza mordercy. Zazwyczaj pada odpowiedź: "Tak, oczywiście, nie mamy w sercu nienawiści. Odpuszczamy." Polityczna poprawność do porzygania.

gunnut
z
people.com
dodany: 01.10.2018, 23:05:06
  • 146
  • #
    usa
  • #
    murzyni
  • #
    rasizm
  • #
    dindunuffin
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 13:43:18
  • 0
@Zawulon: Latynosi to miks totalny. W Meksyku to akurat większość to metysi, z kolei na takim Haiti większość jest czarna, a w Chile dominuje ludność pochodzenia europejskiego.

A co do koloru skóry - to kiepski wyznacznik, wielu Afroamerykanów ma skórę jaśniejszą od przeciętnych Włochów czy Hiszpanów.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 13:47:34
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: W sumie kodeks Hammurabiego, cytowany dzisiaj jako coś okrutnego i przestarzałego, w swoich czasach byl sporym krokiem naprzód, bowiem jako zasadę uznawał proporcjonalność kary do winy.

Tak samo zresztą prawa Drakona w Atenach - już w starożytności powstała legenda o ich strasznej surowości (mówiło się, że Drakon spisał je krwią, nie atramentem), aczkolwiek jak się przeanalizuje to co o nich wiemy, to wychodzi, że wcale nie były tak surowe
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 14:09:03
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Ciekawostka. Słynny wladca Zulusów Czeka powszechnie stosował karę śmierci, ale jednocześnie uznawał Europejczyków za barbarzyńców z powodu stosowanej przez nich kary więzienia! Uznawał bowiem karę pozbawienia wolności za bardziej dotkliwą niż śmierć.

Cezar z kolei pisał w ,,Wojnie galijskiej", że u Celtów za największą karę uchodzi odebranie prawa do składania ofiar, po czym zaraz przechodzi do plastycznego opisu Celtów składających ofiary z ludzi, którego wiarygodność (nie chodzi o same

1270

Profesor(ka) z USA twierdzi, że biali mężczyźni republikanie powinni zdechnąć...

Pokaż treści 18+

Profesor(ka) z USA twierdzi, że biali mężczyźni republikanie powinni zdechnąć...

...ich truchła wykastrować i nakarmić nimi świnie. - Uniwersytet twierdzi, że jej poglądy nie są zbieżne z poglądami placówki. xD

konto usunięte
z
dailycaller.com
dodany: 02.10.2018, 08:37:48
  • 116
  • #
    usa
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    4konserwy
  • #
    bekazpodludzi
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 02.10.2018, 13:38:22
  • -3
@Uchodzca_Z_Polski: Druzowie, Arabowie izraelscy (nie mylić z Palestyńczykami) choćby

720

Indie: Odkryto skalne rysunki nieznanej dotąd cywilizacji

Indie: Odkryto skalne rysunki nieznanej dotąd cywilizacji

W stanie Maharasztra w Indiach archeolodzy natrafili na rysunki skalne stworzone nawet kilkanaście tysięcy lat temu. Twierdzą, że nie są autorstwa żadnej dotychczas znanej nam cywilizacji, więc są na tropie nowej.

xandra
z
wiadomosci.wp.pl
dodany: 01.10.2018, 15:45:30
  • 82
  • #
    swiat
  • #
    archeologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 01.10.2018, 18:15:04
  • -1
I co w tym dziwnego? Ludzie bazgrali na ścianach jaskiń od górnego paleolitu. Nie rozumiem w jaki sposób dowodzić to ma istnienia nowej, nieznanej cywilizacji. Jak zwykle dziennikarze robią z igły widły.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 01.10.2018, 18:17:07
  • 13
@Gorti: DLatego też np. indyjscy archeolodzy negują migrację Ariów i twierdzą (wbrew wszelkim dowodom wskazujących na ludy drawidopodobne), że to oni byli twórcami cywilizacji doliny Indusu - chronologicznie najstarszej cywilizacji na Połwyspie Indyjskim.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 01.10.2018, 19:10:34
  • 0
@OraclePL: Nie tyle wybili, co zepchnęli na południe Półwyspu (którego notabene Drawidowie bardzo dobrze zagospodarowali), lub zepchnęli na pozycję siudrów.

Zresztą najazd Ariów dla upadającej od dłuższego czasu cywilizacji doliny Indusu (co ciekawie - wiele wskazuje na .... czynniki ekologiczne!) coup de grace.
IMPERIUMROMANUM
IMPERIUMROMANUM
29.09.2018, 11:28:37
  • 64
REKONSTRUKCJA WIZERUNKU KLEOPATRY VII

Próba rekonstrukcji wizerunku Kleopatry VII. Królowa uwiodła samego Juliusza Cezara, a później Marka Antoniusza. Kleopatra przez wieki uważana była za niezwykle piękną, czego dowodem miały być zapiski historyków. Naukowcy jednak zdecydowali się przeprowadzić własne badania. Badania monety sprzed dwóch tysięcy lat wykazały, iż słynna Kleopatra, ostatnia królowa Egiptu, która uwiodła Juliusza Cezara, a po jego śmierci Marka Antoniusza, w rzeczywistości była brzydka. Miała szpiczasty podbródek, wąskie usta i
IMPERIUMROMANUM - REKONSTRUKCJA WIZERUNKU KLEOPATRY VII 

Próba rekonstrukcji wizer...

źródło: comment_DnapXz2hpdE3pp8CNyMYuF5GydSK1XGh.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

  • Doceń
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 01.10.2018, 18:27:21
  • 2
@BuryRysiek: Imperium egipskie? Egipt ptolemejski w I wieku p.n.e. nie był żadną potęgą, wręc przeciwnie, była to słabe państwo klienckie Rzymu. Czasy świetności Egiptu ptolemejskiego to z grubsza rządy trzech pierwszych Ptolemeuszy (choć za Ptolemeusza III, mamy juz pierwsze symptomy kryzysu - np. tajemnicza rewolta w Delcie,, której zasięg zmusił go do przerwania kampanii przeciw Seleucydów), potem mamy postępujący kryzys tego państwa.
  • Odpowiedz

383

Gwałtowna ewolucja.

Gwałtowna ewolucja.

Trzy ciekawe przykłady powstania nowych gatunków w świecie w zaledwie kilka dekad. [ENG]

Betterlike
z
youtu.be
dodany: 30.09.2018, 18:08:21
  • 89
  • #
    ciekawostki
  • #
    natura
  • #
    nauka
  • #
    przyroda
  • #
    ewolucja
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 30.09.2018, 23:04:15
  • 43
@Czcigodny_pOOtas: @Hedage: Generalnie katolicyzm akceptuje ewolucję, nurty antyewolucjonistyczne to w nim margines. Odrzucanie ewolucji to domena różnych protestanckich kościołów w USA lub rodem z niego.
W wielu szkołach na południu USA ciągle naucza się kreacjonizmu z publicznych pieniędzy.

537

J.K. Rowling oskarżona o rasizm.

J.K. Rowling oskarżona o rasizm.

W nowym zwiastunie: „Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda” pojawia się postać Nagini grana przez Claudie Kim. Fani widzą w jej roli rasizm twórców. Co na to J.K. Rowling?

pankoracz
z
antyradio.pl
dodany: 29.09.2018, 11:24:49
  • 125
  • #
    bekazlewakow
  • #
    haripota
  • #
    harrypotter
  • #
    film
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 29.09.2018, 20:02:05
  • 46
@e-w-a: Akurat czarna Hermiona to najmniejszy problem w totalniej porażce jaką jest "Przeklęte dziecko".
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 29.09.2018, 20:44:10
  • -4
@ziomislaw-paliblant: I tym samym nieudacznik Lonbottom zamiast bohaterem niszczącym ostatni z horkrusów, staje się mordercą, zabijającym kobietę klątwą zamienioną w węża.

Rowling swoimi komentarzami psuje własną serię.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 29.09.2018, 21:17:27
  • -3
@BajanArt: Nie miał prawa wiedzieć, co nie zmienia faktu, że niesmak zostaje. Czasem dochodzę do wniosku, że Rowling się ostatnio inspiruje mocno internetowymi fanfictions.

341

Samobójstwo w świecie antycznych Rzymian

Pokaż treści 18+

Samobójstwo w świecie antycznych Rzymian

Samobójstwo w świecie starożytnego Rzymu było niezwykle częste. Wiele osób, czasami wybitnych jak Seneka Młodszy, musiało decydować się samobójstwo, mając do wyboru zachowanie honoru lub śmierć z rąk pretorian. W odczuciu Rzymian pozbawienie się życia było oznaką wielkiej odwagi i szansą...

IMPERIUMROMANUM
z
imperiumromanum.edu.pl
dodany: 27.09.2018, 18:52:24
  • 50
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    imperiumromanum
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 28.09.2018, 17:51:04
  • 5
@Camilli: Nieprawdą jest, że chrześcijaństwo spowodowało jakiś egalitarny zwrot w Cesarstwie Rzymskim. Wręcz przeciwnie. Najbardziej egalitarnym okresem w dziejach Rzymu była późna republika, później od początków Cesarstwa mamy coraz postępującą hierarchizację społeczną oraz nawarstwianie barier między poszczególnymi grupami, której kulminującą był okresu dominatu. Chrześcijaństwo może postulowało pewien egalitaryzm soteriologiczny, ale na strukturę społeczną nie miało to większego wplywu.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 28.09.2018, 17:52:17
  • 3
@lubie_jablka: A nawet napisał ciekawą i momentami komiczną powieść.
Bactrosaurus - @lubie_jablka: A nawet napisał ciekawą i momentami komiczną powieść.

źródło: comment_KqdOtrJmq73krV4Q9ja5D1PaVOOi8Rgn.jpg

Pobierz
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 28.09.2018, 17:54:22
  • 4
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Obczaj sobie niejakiego Peregrinosa Proteusa, ten to dopiero zaszalał z samobójctwem. Ogólnie gościu ciekawy - chciał być ideałem cynickiego mędrca, godnym następcą Diogenesa i Kratesa, a stał się jego karykaturą. Polecam "O zgonie Peregrinosa" Lukiana.

3857

Dlaczego jestem realistą rasowym?

Dlaczego jestem realistą rasowym?

Witam i od razu piszę, że będzie kilkadziesiąt statystyk - często bardzo niepoprawnych politycznie. Na tym się będę opierać. Także chcę napisać, że nie jestem rasistą, a jak już, to realistą rasowym. Całe swoje wywody starałem oprzeć na faktach i statystykach. Miłego czytania.

konto usunięte
z
wykop.pl
dodany: 24.09.2018, 15:04:34
  • 602
  • #
    swiat
  • #
    rasa
  • #
    nauka
  • #
    4konserwy
  • #
    neuropa
  • #
    usa
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:04:22
  • 2
@sahiel: Niczego dowodzisz poza swoją ignorancją. W Czarnej Afryce też powstawały godne uwagi cywilizacje. Polecam poczytać choćby o Etiopii, Kusz (którego władcy swego czasu rządzili nawet Egiptem - XXV dynastia tzw. czarni faraonowie), Makurii (gdzie kopią polscy archeolodzy notabene) czy Mali. Tak na zachętę - Ewangelia Garimy, najstarszy znany chrześcijański ilustrowany rękopis, pochodzi z .... Etiopii.

Afryka w XIX wieku w przededniu kolonizacji, była na poziomie cywilizacyjnym Europy w wczesnym
Bactrosaurus - @sahiel: Niczego dowodzisz poza swoją ignorancją. W Czarnej Afryce też...

źródło: comment_qzyUBBV1uztgbwnA5CNObUhBnR7ZXG7S.jpg

Pobierz
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:13:33
  • 3
@sahiel: Tak, archeologia i historia jest lewacka, logiczne myślenie też jest lewackie xD Fakty nie pasują do ideologii, więc odrzucamy fakty? A tak serio, to odesłałbym Cię choćby do "Dziejów Afryki do XIX wieku" Tymowskiego, ale widze, że to nie Twój poziom intelektualny, więc tak na szybko.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Makuria
https://en.wikipedia.org/wiki/Mero%C3%AB
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:34:13
  • 2
@sahiel: Poczytaj sobie choćby o XXV dynastii, wywodzącej się z Kuszu, która jak najbardziej czarnoskóra była. W każdej syntezie dziejów Egiptu znajdziesz o tym informację. Ale, że ksiązki to nie Twój poziom, to:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty-fifth_Dynasty_of_Egypt

Ale widzę, że szkoda tracić czas na dyskusję z Tobą, bo wiedzą i umiejętność kojarzenia faktów masz zerową, za to jesteś ostro zaczadzony ideologicznie.

A co Słowianie stworzyli sami z siebie, bez wpływów z zewnątrz? Też
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:38:44
  • 2
@sahiel: A co do argumentu o wpływie zewnętrznym - żadna cywilizacja nie rozwija się w izolacji. Popatrz, ile Rzymianie zapożyczyli od Greków i Etruskow, a nawet Samnitów i Celtów, sami zaś Grecy sporo zapożyczyli od Fenicjan, ludności Azji Mniejszej itp, które z kolei czerpały pełną garścią z Mezopotamii.

Europejczycy też nie wynaleźli rolnictwa niezależnie, tylko zostało im zaniesiono przez imigrantów z Bliskiego Wschodu (kluczowy termin: neolityzacja Europy). Bez Bliskiego Wschodu,
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 22:24:53
  • 2
@sahiel:
1. Murzyni też budowali grody. Slowiańskie drewniane grody nie wytrzymują porównania do np. kamiennych miast wybrzeża Afryki Wschodniej, nie mówiąc już o Wielkim Zimbabwe.
2. Jak proporcjonalnie wygląda ten wkład Slowian, w porównaniu do np. ludów romańskich czy germańskich? Porównajmy takich Polaków do Niemców, czy Ukraińców do Francuzów. Cale dzieje Europy wschodniej to po prostu historia przyjmowania dorobku lepiej rozwiniętych cywilizacji (cywilizacji zachodniej w przypadku Polski czy Czech, cywilizacja
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 23:35:39
  • 3
@sahiel: To kto zbudował Wielkie Zimbabwe? Czyżby powrót do XIX-wiecznych teorii o Fenicjanach, dawno obalonych?

I co w tym dziwnego? Kontrast między architekturą elitarną, a pospolitą to rzecz normalna. W starożytnym Rzymie z kamieni wznuszono mury, pałace czy świątynie, ale większość ludności mieszkała w drewnianych chatkach. W Europie drewno oraz glina to podstawowy budulec do co najmniej XVII wieku, a na Bałkanach aż do XIX wieku. Kamienna architektura wymaga wiele
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 23:50:48
  • 1
Fenicj


@sahiel: W każdym razie, kończę tę dyskusję, a Ciebie blokuję, bo nie mam ochoty ani czasu użerać się z osobami o zerowej wiedzy i ilorazie inteligencji zbliżonym do bonobo oraz zaczadzeniu ideologicznym godnym absolwentów Konsomolu.

306

10 największych osobliwości śląskiego rozbicia dzielnicowego

10 największych osobliwości śląskiego rozbicia dzielnicowego

Niekończące się podziały Śląska doprowadziły zbiedniałych Piastów do kuriozalnych sytuacji. Zbywanie ziem za bezcen, łączenie władzy w odległych o setki kilometrów enklawach, małżeństwa z bliskimi krewnymi, porywanie własnych kuzynów…

Czajna_Seczen
z
tytus.edu.pl
dodany: 25.09.2018, 16:06:27
  • 40
  • #
    polska
  • #
    slask
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 19:36:19
  • 56
Warto wspomnieć, że śląska linia Piastów przetrwała aż do 1707, gdy to zmarła Karolina Piastówna, ostatnia osoba mogącą się szczycić pochodzeniem od Mieszka I w nieprzerwalnej linii męskiej. Poniżej jej nagrobek w Trzebnicy
Bactrosaurus - Warto wspomnieć, że śląska linia Piastów przetrwała aż do 1707, gdy to...

źródło: comment_s66rPgN1m2D9bo3oVy4osF7AdmikfaLf.jpg

Pobierz
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:09:02
  • 19
@Echo203: W sumie potomków Piastów po kądzieli (tj. w linii żeńskiej) jest masa. Wszystkie obecnie panujące europejskie dynastie mające w sobie krew Piastów,. Jednak Piastów jako takich już nie ma, gdyż nie ma nikogo, kto mógłby powiedzieć o sobie, że wywodzi się w nieprzerwanej linii męskiej od Mieszka I, a w europejskim prawie dynastycznym, liczy się pochodzenie w linii męskiej, nie żeńskiej (np. matką Bolesława Chrobrego była Dobrawa, wywodząca się
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 21:30:58
  • 6
@Akaano: Ale i tak najlepiej było w Turcji osmańskiej, gdzie nie było zasady primogenitury (dziedziczy najstarszy), więc każdy z synów zmarłego sułtana miał równe prawa do tronu, a biorąc pod uwagę, praktykowaną tam poligamię, owych synów było całkiem sporo. Dlatego długo wyglądało tak, że ten z synów, który przekonał do siebie armię i urzędników, wymordowywał wszystkich swoich braci xD

Perscy (w sensie panujący nad Persją, bo ich pochodzenia etniczne to

780

Pamiętacie pana pierwszego w historii Sikha w gwardii królewskiej? Wywalą go za

Pokaż treści 18+

Pamiętacie pana pierwszego w historii Sikha w gwardii królewskiej? Wywalą go za

wciąganie kokainy. Co za głąb (-‸ლ)

konto usunięte
z
thesun.co.uk
dodany: 25.09.2018, 06:10:04
  • 108
  • #
    uk
  • #
    ciekawostki
  • #
    armia
  • #
    narkotyki
  • #
    wojsko
  • #
    przegryw
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 25.09.2018, 19:01:33
  • 3
@Koryntiusz: Pierwszy muzułmański najazd na Indie to VII wiek, większe podboje muzułmańskie XI wiek, a sikhizm narodził się w XV wieku. Coś chronologicznie nie pasuje.

I kiedy to sikhowie zjednoczyli Indie? W czasach przedkolonialnych, większość Półwyspu Indyjskiego została zjednoczona 3 razy: przez Aśokę, przez Guptów i przez Wielkich Mogołów. Pierwszy to buddysta, drudzy wyznawcy hinduizmu (czy moze precyzyjnej - brahmizmu), a ostanti muzułmanie.

662

Do 2060 roku obcokrajowcy w Polsce będą stanowili już 14% ludności

Do 2060 roku obcokrajowcy w Polsce będą stanowili już 14% ludności

Koniec jednolitej etnicznie i kulturowo Polski dzieje się na naszych oczach. W 2060 Polska będzie liczyła nieco ponad 33 mln mieszkańców, wśród których 14 proc. będą stanowić cudzoziemcy Więcej w publikacji „Prognoza ludności dla Polski na podstawie ekonometrycznej prognozy strumieni migracyjnych".

koniec_polski
z
rp.pl
dodany: 24.09.2018, 10:41:21
  • 228
  • #
    polska
  • #
    4konserwy
  • #
    demografia
  • #
    januszebiznesu
  • #
    emigracja
  • #
    pracbaza
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 15:30:36
  • 16
nierdz


@fatabil1ty: Nierdzenni mieszkańcy xD Rdzennych mieszkańców to jest w USA niecałe 2%, reszta - czy to biali czy czarni - to imigranci.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 16:13:09
  • 9
@Sokole-oko: To by wychodziło, że jedynie w Afryce wszyscy jestesmy rdzenni, ergo powinniśmy wszyscy tam wrócić.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 21:29:11
  • 0
@st4z: I co z tego? Twierdzisz, że nacje bardziej rozwinięte mają prawo podbijać nacje bardziej zacofane w imię ich cywilizowania? A więc np. rozbiory Polski popierasz? W końcu zaborcy też twierdzili, że ich celem jest cywilizowanie zacofanych Polski. Taki Wolter gorąco popierał rozbiory Polski, wychodzac z takich założeń. W rosyjskich podręcznikach do historii wydawnaych w czasie zaborów czytaliśmy, że rozbiory to było wyzwolenie chłopów.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 21:31:31
  • 0
@st4z: Kto zmienia zdanie? Generalny konsensus o pochodzeniu najstarszych form ludzkich z Afryki jest poparty przez tyle dowodów, że jest praktycznie nie do podważenia. Istniejąca zaś debata dotyczy tego, czy Homo sapiens wyewoluował w Afryce i stamtąd rozpowszechniał się na cały świat (jak zakłada Out-of-Africa theory), czy też ewoluował w całym Starym Świecie (jak chcą multiregionaliści).
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 21:43:11
  • 0
@st4z: W XVIII wieku też Polacy jako naród nie istnieli. Świadomość narodową miała co najwyżej szlachta, chłopi zaś (większość ludności) była po prostu tutejsza.

Czyli popierasz, by państwa/grupy etniczne/nacje/whatever bardziej cywilizowane podbijały te bardziej zacofane w imię ich cywilizowania? Tylko pamiętaj, że tę samą argumentację, którą w XIX wieku uzasadniono np. wypędzanie Indian z ich ziem czy podbijanie kolejnych afrykańskich panstewek, wiek wcześniej uzasadniono rozbiory Polski. Polska była postrzegana jako

435

Aryjskie bestialstwo wobec polskich kobiet w III Rzeszy. Jaki los im zgotowano?

Pokaż treści 18+

Aryjskie bestialstwo wobec polskich kobiet w III Rzeszy. Jaki los im zgotowano?

Głód. Upokorzenia. Praca ponad siły i seksualne wykorzystywanie. To wszystko czekało Polki, które w czasie wojny przymusowo trafiły do hitlerowskich Niemiec. Czy kiedyś dowiemy się, jaka była prawdziwa skala tego zjawiska?

konto usunięte
z
ciekawostkihistoryczne.pl
dodany: 23.09.2018, 17:05:21
  • 105
  • #
    polska
  • #
    historia
  • #
    iiwojnaswiatowa
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 18:57:09
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Paradoksem jest to, że najbardziej aryjską grupą etniczną w Europie są .... Cyganie, którzy pochodzą z Indii, a ich język wywodzi się z sanskrytu! Naziści mieli z tym zgrzyt, że Cyganie - klasyfikowani przez nich jako podludzie do eksterminacji - są de facto bardziej aryjscy niz "nadludzie" Niemcy, więc wymyślili, że w drodze z Indii do Europy zmieszali się z innymi niearyjskimi ludami, by usprawiedlić jakoś taką ich klasyfikację.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:01:38
  • 1
@SplesnialySalceson: Germanie = ludy mówiące po germańsku. Wbrew temu co naziole i ich spadkobiercy mówili, nie ma genu germańskości. Np. Anglicy w sporej mierze zgermanizowana ludność celtycka, wśród Niemców, zwlascza z tych wschodu sporo to potomkowie zgermanizowanych Slowian połabskich.

Aha, taka ciekawostka - nazwa Bohemia stosowana często na określenie Czech, pochodzi od celtyckiego plemiona Bojów, które zamieszkiwało w starożytności te okolice :-)
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:06:08
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Plus Pakistańczycy (obszary dzisiejszego Pakistanu i północnych Indii to historycznie kolebka cywilizacja indyjskiej), Kurdowie i kilka innych małych nacji.

Pytanie to czy czy Cyganów można określić mianem narodu. Owszem, istnieje koncepcja wszystkich europejskich Cyganów jako jednego narodu romskiego, mamy hymn Romow/Cyganów, flagę, próby standaryzacji języka itp, mimo wszystko jednak podziały w obrębie poszczególnych grup Cyganów są bardzo silne - np. Polska Roma (Cyganie nizini) pogardzają i traktują jako pariasów
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:17:50
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Choć pewne relikty indyjskiej religii istnieją. Np. świętej Sara e Kali ("Sary Czarnej"), bardzo popularnej wśród Cyganów i traktowanej jako ich patronka, jest schrystianizownaym kultem hinduskiej bogini Kali (,,Czarnej").
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:33:53
  • 1
@SplesnialySalceson: Czyli wg ciebie dzisiejsi Turcy są Grekami? Geny, a język i etnos to drugie.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:47:01
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Jak się pogrzebie w obyczajowości Cyganów, to różne takie indyjskie relikty wychodzą. Np. Cyganie-chrześcijanie nazywają krzyż trisul - romskim słowem pochodzącym od sanskryckiego trisula, oznaczającego dosłownie trójząb (porównaj sobie tri z angielskim three czy polskim trzy). Wzięło się to stąd, że Cyganie żyjący wśród chrześcijan, szybko utożsamili symbol krzyża z symbolem trójzęba, znanego im z Indii jako atrybut boga Śiwy.

Inny przykład. Cyganów często oskarżano o satanizm, czczenie diabła.
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:50:02
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Cyganie podczas obrzedów na cześć św. Sary e Kali zanurzają rytualnie jej figurę w morzu, co jednoznacznie kojarzy się np. z indyjskim rytualnym obmyciem posągu Durgi (której gniewnym aspektem jest Kali) w Gangesie. Nie mówiąc już o etymologii ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Sarah
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 19:56:47
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Czy np. fakt, że Zaratustra (choć obecnie jego historyczność się raczej neguje) potępia ofiary z bydła i picie somy, które jest integralną częscią religii wedyjskiej (której zapisem jest choćby "Rygweda).

Ciekawą kwestię jest też kiedy władcy Persji przeszli na zoroastryzm. Na pewno tę religię wyznawali Sasanidzi (i próbowali ją nawet kilka razy siłą narzucić w Armenii, choć generalnie były tylko pojedyncze epizody w z reguły bardzo toleracyjnym imperium Sasanidow),
Bactrosaurus
Bactrosaurus
Bactrosaurus 24.09.2018, 20:07:11
  • 1
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala: Żydzi. Nie zapominajmy, że ostateczna redakcja Talmudu nastapiła właśie na terenie Mezopotamii, wówczas częsci imperium Sasanidów.

Co do pogan - warto wspomnieć o filozofach z platońskiej Akademii, którzy po jej zamknięciu przez Justyniana, szukali schronienia właśnie w Persji. Panujący wówczas Chosroes I przyjął ich życzliwie, ale po pewnym czasie uznali, że jednak nie potrafili by dłużej żyć w perskich realiach i wrócili do Bizancjum (Chosroes na odchodne zawarł traktat
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Strona 2 z 5
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 06.09.2018

    Komentator
  • Rocznica
    od 13.08.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking