@Pedrobodo: po tym, jak wprowadzili winiety/opłaty na drogach, którymi leciało 90% tranzytu wakacyjnego, omijam Węgry szerokim łukiem - nie da się sensownie tego objechać "za darmo" - szkoda auta i nerwów - wolę zapłacić za winietę w Słowenii, ewentualnie objechać darmowymi drogami, które trzymają jako-taki standard i jakość. Co do stacji - dziwnym trafem zawsze jak próbowałem płacić kartą, terminal nie działał, a kurs euro był tak zj..ny, że koszt tankowania
@razorn3: tak - mieszkam we Wrocławiu - jadąc pierwszy raz do Chorwacji leciałem Czechy-Austria-Węgry, a że było to kilka lat temu, trasa proponowana przez nawigację była przez Węgry bezpłatna i znośna. Ostatnio (chyba 2 lata temu) prawie naciąłem się na wjazd na płatną drogę na Węgrzech i objazdu po bezpłatnych drogach nie wspominam dobrze (dziurawe, kręte, miejscami za wąsko, by 2 auta się minęły) - może gdybym wcześniej wiedział, to bym
@GryzeKisiel: jest Balaton - cakiem ładne jezioro, jedzenie też niezłe, o ile nie trafisz na syfiastą knajpę, tylko co z tego, jak w czasie mojej 1-dniowej wizyty: - policja ordynarnie domagała się łapówki przy kontroli, podczas której nic nie znaleźli, powód: zezwolenie od leasingodawcy na użytkowanie samochodu na terenie UE było po angielsku, nie po węgiersku - przymusowy postój na ichnim MOPie przy autostradzie - odlałem się pod płotem, bo w
@EpicKris: równie dobrze możesz zamiast windy: opcja a: dowolny linux ze wsparciem docker'a, a w dockerze HA - po co winda ma utylizować zasoby opcja b: proxmox, a na nim HA i inne zabawki (PiHole, jakiś serwer plików etc.) - te HPki obsługują do 32 GB ram, więc jest z czym poszaleć. Problemem staje się mizerny CPU, ale pod HA+PiHole+Serwer druku jak znalazł
#!$%@?ą mnie na łopatki takie samochody jak pic rel poniżej - tutaj akurat Hyundai Elantra. #!$%@? buda, wygląda masywnie i kółeczka jak w wózku sklepowym. Tak wyglądają Ci wszyscy, co na siłowni ćwiczą tylko zestaw dyskotekowy- bicki i klatę xD może i auto nie jest złe ale w życiu bym go nie kupił przez tą komiczna dysproporcję.
@Voilaszek: auto do dostania za 65-70k w salonie (te kilka lat temu), jedno z ładniejszych i pojemniejszych w segmencie C (tak, to kompakt, a spokojnie ładuję do niego rodzinkę 2+2 na wakacje), a ktos mi tu się felg 16-tek czepia. Skoda Octawia w tej cenie wylatywała z salonu na 15-calowych stalówkach (⌐͡■͜ʖ͡■). Najwyższa wersja miała 17-ki w standardzie, do niższych wersji za dopłatą
@Docent_Jan_Mula: no a jakie opony mają dać na felgi 16-ki? profil 35 czy 45? co do rozmiaru - auto codzienne, więc nie będą dmuchać nadkoli, żeby pomieściły 20-calowe walce. Te auta mają po 132/128 KM mocy, czym tu chcesz oponę 235 rozkręcić na asfalcie? 205/55/R16 jeden z najpopularniejszych rozmiarów i wszystkie auta z segmentu na takich latają
@Immortale: dlatego pogoniłem wszystko, co miałem od Ubi - człowiek odkładał, żeby dokupić brakujące komponenty i kicha - nie ma, czas oczekiwania 2-3 miechy, a ceny +50-70%. Ładne to, proste w obsłudze, ale 600+ PLN za APka (a potrzebuję 3 szt.) to lekka przesada. Skill został, może kiedyś wrócę...
Mirki z #wroclaw i #komputery - gdzie i za ile mogę zdiagnozować/naprawić usterkę na płycie głównej leciwego już PCta? Wrocław, ewentualnie wysyłka do polecanego serwisu. Pacjent: HP EliteDesk 800 G1 SFF Objawy: 4 piknięcia, brak POST Mam drugi, sprawny egzemplarz, podmieniłem zasilacz, CPU, RAM, więc to na 100% MoBo.
Jakich cen się spodziewać? Sprawna płyta na e-bay to okolice 170 PLN, a stawek serwisowych kompletnie nie znam.
@zdjecie_z_wenszem: usterka jest znana i dość popularna - 4 piknięcia to wg HP "przeciążony zasilacz". Wnioskuję, że płyta ma gdzieś zwarcie i trzeba by prześledzić ścieżki zasilania i podmienić zwierający element. Skoro takie mamy ceny, zamówię działającą MoBo i tyle.
A biurowiec z niego świetny, zwłaszcza jak siedzi w szafie rack i robi za serwer (TrueNAS, HomeAssistant, jakieś bazki i inne zabawki) - ciągnie jakieś śmieszne 35W, hula 24/7/365, nie huczy,
Wracałem z południa europy przez Czechy, ichnia 1-ka przechodzi w naszą A1 - 3 pasy w każdą stronę, w Czechach nie miałem potrzeby używać skrajnego lewego, wystarczyło wjechac do Polski i... 3 TIRy na 3 pasach, różnica prędkości 1-2 km/h... Zanim dojechaliśmy do zjazdu na A4, żona zwróciła mi uwagę, że "ku.ew" za kierownicą rzuciłem w PL więcej, niż przez poprzednie 1200 km trasy przez 4 kraje, a do domu jeszcze 300
@masqu88: Uwielbiam trasę przez Austrię - zazwyczaj to najspokojniejsze 300-350 km podróży, przez większość trasy 3 pasy, każdy grzecznie jedzie wg przepisów, ewentualnie +10, a tych bardziej wyrywnych często mijałem stojących na poboczu w towarzystwie radiowozu - ot postawili na nieuchronność (wysokiej) kary i są skutki. Co do austryjaków jedna uwaga - zmieniają pasy "po warszawsku", czyli kierunek i skręt jednocześnie, miejsce zawsze się znajdzie ( ͡º͜ʖ͡
@gadujr: zacznijmy od tego, że A4-ka powinna stracić klasę autostrady, przynajmniej na odcinku, gdzie nie ma pasa awaryjnego. Miejmy nadzieję, że GDDiK rychło rozpocznie nową nitkę na południe od Wrocławia. Odcinkowy pomiar jak najbardziej, ale taniej i z szybszym efektem było by posłać regularnie kilka patroli ze wsparciem dronów.
@WunchDirWas nie ma przepisu, że nie można srać w paczkomacie, a jednak nikt tego nagminnie nie robi. Oprócz przepisów mamy też zwyczaje, normy społeczne i... zdrowy rozsądek, więc nie pitol mi, że zajęcie 3 pasów przez TIRy to notmalna i zdrowa sytuacja...
@pulutlukas: nie ma co płakać - wyjdę na swoje, bo przy kalkulacji ująłem wzrost cen prądu +3%/rok, 2022 przywitało nas +24% za energię - pozostanie tylko niesmak
@pulutlukas: w moim przypadku to było by 4k i, paradoksalnie, po 4 latach od przejścia na nowy system rozliczeń byłbym na 0, a po 4-tym roku zaoszczędzałbym o ok. 1k mniej, niż starym systemem. Wszystko rozbija się o stawki odkupu i odsprzedaży w net-billingu - póki co nie wiadomo, co wymyślą za rok czy dwa i nie mam ochoty pchać się jako królik doświadczalny
@pulutlukas: liczyłem to w lipcu 2021, z kumplem, który mi PV montował, więc może być to mocno niekatualne (do wyliczeń brałem wtedy takie wartości, o jakich się wspominało). Na dzień dzisiejszy za nic nie dam sobie wcisnąć net-billingu, prędzej rozważę zdjęcie instalacji z dachu i sprzedaż paneli/falownika. To nie na moje nerwy, by analizować, ile będzie mnie kosztowało wyprodukowanie konkretnej kWh na przestrzeni dnia/tygodnia. Ciekaw tylko jestem, kiedy i na jakich
@pulutlukas: to samo mi powiedział mój znajomy - rynek PV w zasadzie przestał istnieć, sam myśli o zmianie branży, bo pracowników bardzo sobie chwali i szkoda takiego teamu tracić - sporo zarobili razem, jakiś grosz odłożony każdy ma, kontaktów kilka jest
@dthprf: nie odpowiem, bo nie śledzę tego ba bierząco - szkoda mi czasu. Mowa była o jakichś okresach przejściowych, cenach zależnych od pory dnia, średnich miesięcznych cenach, depozytach prosumenckich, rozliczaniu instalacji PV zamontowanych po 31.03 "po staremu" przez pierwsze pół roku, były nawet dyskusje, czy sprzedając energię do PGE/Enei/Tauronu mam płacić VAT etc. Nie moge dotrzeć, czy i co ostatecznie zostało przegłosowane - szum straszny, a konkretów jak na lekarstwo. Podejżewam,
@marecki22: ci, którzy zakombinowali i mają juz podpisane przez klientów protokoły montażu/odbioru na pewno. Znaleźć teraz podwykonawcę, który wejdzie na dach i założy to, co masz przygotowane dla klienta zakrawa na cud, a i ceny robocizny poszły mocno w górę, nie wspominając o cenach paneli i ich transportu z Chin.
Mirki - potrzebuję małej pomocy z setupem Mikrotika. HEX ustawiony, VLANy dodane, nawet switch TP-Linka zagadał, pora na 3 APki pod CAPsMANem.
2 pytania: 1. W jaki sposób "od 0" ustawić HAP AC2, żeby podjął VLANy z głównego routera? Czytałem kilka tutoriali, ale zazwyczaj CAPsMAN siedzi na czymś z WiFi, u mnie jest na HEX i tu mam problem albo z podłączeniem się do CAPsMANa albo problem w stylu "wifi widać, ale
@eFFF256: szczena opadła - oglądałem chyba wszystkie filmiki gościa, z wyjątkiem tego jednego. Prosta, czytelna konfiguracja. Witrualna piątka dla Ciebie Mireczku - znikam, wracam, jak zadziała (⌐͡■͜ʖ͡■)
@bylem_simpem: To nie takie proste. Nie ma części, nie ma materiałów eksploatacyjnych (oleje, płyny, filtry), ostatecznie polegną przy montażu, bo i Boeing i Airbus odcięli dostęp do dokumentacji, instrukcji i procedur, a do poważniejszych napraw producent przysyłał swoich techników. Gdzieś to już tłumaczyłem - części w samolotach nie wymienia się "po" awarii, a po to, by ta awaria nie nastąpiła - jak nie mają dostępu do planów serwisowych, nie będą wiedzieli
@Piootreek: problem w tym, że nie będą wiedzieli, gdzie i jakiej długości patyk wsadzić, to nie IŁ-62M, że zdejmą kilka kulek z łożyska i nawiercą bierznię, żeby lepsze smarowanie było - nie oni to projektowali, więc i z wiedzą nt nawet prowizorycznych napraw cienko, a w kokpicie nie ma miejsca na mechanika pokładowego (⌐͡■͜ʖ͡■)
@tomaszk-poz serwisówki z ASO też bywają ciężko dostępne, czasem wręcz niedostępne - masz dedykowanego kompa, z możliwością wydruku informacji, które możesz potrzebować przy pracy "pod skrzydłem". Teoretycznie mogli by na lewo ściągać, robić zdjęcia ekranu, zapisywać, tylko po co, jak było dostępne na ekranie kompa lub tabletu. A teraz dostępu nie ma, coś tam z wiedzy zostało, tylko niekompletne i jeden Jevgenij umie to, a drugi Wania tamto. No i podstawa -
@Warszawskisuoik: nie ma opcji - są systemy monitoringu, ale dane są wyłącznie odczytywane (vide zaginiony mh370). Za to bardzo szybko samoloty przestaną latać ze wzgledu na brak materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych i instrukcji/procedur serwisowych - Boeing i Airbus odcięły ich w zasadzie od wszystkiego. O ile uda im się cos rozebrać i poskładać na zasadzie "1 z 2", to bardzo szybko zmieni się to w "1 z 3, 4...", ostatecznie samoloty
@N331: to nie jest tak, że kacap poleci do Syrii czy innych Chin, pójdzie do sklepu i dostanie 5-kę oleju silnikowego do silnika samolotu - tu wszystko jest ewidencjonowane i dla zwykłej śróbki musisz podać dane silnika, gdzie ta śróbka ma zostać zamontowana. Może jakieś pierdołki uda się naprawić/wymienić chałupniczo (to jest wspomniane "1 z 2") lub z pomocą bratniego narodu, ale po określonym resursie samolot jest rozbierany, przeglądany i wymieniane
@teusz88 tego nie wiem, ale wyobrażam sobie to tak, że pewna część, np. mocowanie statecznika pionowego, ma zostać sprawdzona po każdych 3000h nalotu, a bezwględnie wymieniona po 10000h w powietrzu - jak nie wymienią, statecznik ma prawo odpaść i producent to zastrzegł. Fakt, teraz będą mniej latać, ale zakładam, że np. na olej w silniku jest też interwał czasowy i tu robi soę problem, bo oleju do silników lotniczych na LukOilu nie
@mirek_86: musieli by skupić najpierw cały papier toaletowy z kontynentu, tuszu w drukarkach braknie, a i tak na koniec okaże się, że połowę ukradli, a druga połowa warta 3$
@ToJuzPrzechodziLudzkiePojecie: liczą na to, że jeśli negocjacje nie zakończą się kompletnym fiaskiem, nie j..nie tak bardzo, jak miało j...ć rano. Problem w tym, że na negocjacje posłali jakiegoć pahołka, same rozmowy zaczną od postawienia nierealnych dla Ukrainy i zachodu warunków. Przypomina mi to próbę ustania na palcach, gdy wisi się na szubienicy - odwlekasz nieuniknione, a stołka pod nogi nikt podstawić nie chce.
Przewaga negocjacyjna już jest, bo nie mogą trzymac
@ZapomnialPapajJakKarolemByl: wydaje mi się, a do eksperta mi daleko, że zachdnie rynki chcą też ograniczyć wykup rubla przez napalonych poszukiwaczy okazji (kupią za bezcen, sprzedadzą ze sporym zyskiem, jak się uspokoi) To też element "walki"- i ze spekulantami i z kacapami - oni sami wewnętrznie się pozabijają o dolary, bo broni za kolorowe papierki, a tym teraz staje się rubel, nikt im nie da. Zostaje złoto, którego mają w ch.j, ale
Da się przelać pieniądze na pomoc Ukrainie? Ponoć Polski Czerwony Krzyż albo Polska Akcja Humanitarna coś zbierają? Chyba, że są jakieś zbiórki bezpośrednio na Ukrainie? #ukraina #wojna #rosja
Mirki z tagów #proxmox #wirtualizacja - mam domowy serwerek, na nim kilka VM i CT. Naszło mnie domontować 2 stare, ale sprawne, HDD i zrobić NASa (jak sie przyjmie, zainwestuję w "normalne" dyski). I teraz pytanie - jak to zrobić z głową? Plan jest taki, żeby postawić jakiś FreeNAS/TrueNAS na proxmox jako VM lub CT, ale dyski podmontować do niego bezpośrednio, z pominięciem proxmox'owego ZFS i tam sobie skonfigurować podstawowy RAID1. Szukam
W skrócie - robimy passtrough na wybranych dyskach. Potem zostaje tylko konfiguracja w samym TrueNAS (pool, samba, webdav, co kto lubi). Tym sposobem TrueNas dostaje fizyczny dostęp i władanie nad sprzętem.
Przerobiłem też podmiankę jednego z dysków - mam RAID1, więc podmieniłem HDD na inny (póki co o takim samym rozmiarze), odpaliłem serwer i po chwili RAID się odbudował.
Zaczynam dopiero z #homeassistant. Czy ktoś może mi powiedzieć przystępnie co to jest za plik "configuration.yaml"? Przewija on się bardzo często w kontekście konfiguracji systemu. Czy to jest jakiś plik startowy HA w którym, ustawia się podstawowe rzeczy jak kolor czcionki, rozmiar itd...? Czy każda integracja ma taki plik czy jest tylko jeden główny? #inteligentnydom #smarthome
@art212: polecam kilka filmików z kanału Artura - https://www.youtube.com/c/ArturHome, jest też blog hejdom.pl i grupa na FB, ale tam to już z konkretnymi pytaniami i po użyciu szukajki
@leesiuu: fakt, komercha i maniera co najmniej denerwujące, ale jakiś tam poziom wiedzy podstawowej (z akcentem na "jakiś" i "podstawowej") można zdobyć - łatwiej potem też docenić dobrej jakości kontent na innych kanałach/blogach ( ͡º͜ʖ͡º)
Buy 1 beer, but asd beers, buy 0.01 beer... <script>alert('test');</script>