Aktywne Wpisy

dos_badass +56
źródło: 20251130_113723
Pobierz
czarrny +3
Czy Waszym zdaniem opłaca się brać AC do auta o wartości 26k? Auto będzie użytkowane w dużym mieście.
Koszt AC 1488zł.
#motoryzacja #finanse #kiciochpyta
Koszt AC 1488zł.
#motoryzacja #finanse #kiciochpyta
źródło: temp_file1182500063809495684
Pobierz




Convair XFY-1
Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęcie wojny skłoniło US Armi wraz z Navy do przeprowadzenia badań nad samolotami pionowego startu (VTOL - Vertical Take-Off and Landing). Celem tych samolotów miało być zaoszczędzenie miejsca na lotniskowcach. Miały one zapewnić skrócny czas reagowania oraz posiadać osiągi przewyższające ówczesne helikoptery.
Projekt o nazwie XFY-1 zaproponowany przez Convair posiadał unikalną konstrukcję składającą się ze skrzydeł w układzie delty oraz dwóch stabilizatorów pionowych – jeden z nich znajdował się w dolnej części kadłuba. Skrzydła wraz ze stabilizatorami stanowiły swego rodzaju podwozie, ze wględu na pionowe ustawienie maszyny znajdującej się na ziemi. Jednostką napędową był silnik turbośmigłowy Allison T-40 składający się z dwóch turbin, które napędzały dwa przeciwbieżne śmigła. Taki układ eliminował problem z momentem obrotowym w trakcie startu zapobiegając niekontrolowanemu obrotowi maszyny.
Loty testowe rozpoczęto w 1954r. 1 sierpnia 1954r. wykonano lot osiągając wysokość 45m (150ft). Pierwszy lot z przejściem do fazy konwencjonalego lotu miał miejsce 5 listopada 1954r. Największym problemem okazało się hamowanie i lądowanie przy dużych prędkościach. Dużą trudnością samego lądowania była konieczność patrzenia w dół przez ramię oraz bardzo ostrożne operowanie przepustnicą. Powodowało to, że do sterowania potrzebni byli bardzo dobrze wyszkoleni piloci z dużym doświadczeniem.
Loty testowe odbywały się do 19 maja 1955r. - bez większego powodzenia. Projekt został ostatecznie zawieszony 1 sierpnia 1955r. Ostatni lot testowy wykonano w listopadzie 1956r. Istotne dla zakończenia projektu były postępy w budowie myśliwców odrzutowych, które mogły osiągać prędkości rzędu Mach 2, gdzie XFY-1 był w stanie osiągnąć zaledwie Mach 0.8.
XFY-1 można obecnie zobaczyć na wystawie National Air and Space Musem
===========================================================
Podstawowe dane techniczne (XFY-1):
Załoga: 1
Długość/wysokość: 10.9m
Rozpiętość głównych skrzydeł: 8.47m
Powierzchnia nośna: 32.9m^2
MTOW: 7370kg
Napęd: 1 x Allison T-40-A-6 - silnik turbośmigłowy o mocy 5850hp (4370 kW)
Vmax: 981kmh | 523kts | Mach 0.8
Pułap: 13320m | 43700ft
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #nauka #militaria #wojsko
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
źródło: convair-xfy-1-pogo-vtol-interceptor-prototype-during-trials-v0-iie9c4m7eapa1
Pobierzźródło: XFY-1_hovering_hangar_Moffett_Fld_NAN8-54
Pobierzźródło: Convair-XFY-1-taking-off-at-NAAF-Brown-Field-1954
PobierzKomentarz usunięty przez autora
źródło: Convair_XFY-1_Pogo_2
Pobierzźródło: Convair-XFY1-Pogo-Cockpit
Pobierzźródło: samplepage2
PobierzTreść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
DOBRA ROBOTA TAK TRZYMAJ
@Issac: chyba autobusem przegubowym ( ͡° ͜ʖ ͡°)
No nie powiem, niezłe bydle.
Może to komplikuje budowę i pilotowanie samolotu, ale wydaje się jednak znacznie prostsze i bardziej oczywiste niż budowa gigantycznego okrętu z regularnym lotniskiem na pokładzie.
Zresztą na lądzie też by się przydało, samoloty mogłyby stacjonować wszędzie, w każdym bunkrze, startować i lądować prawie gdziekolwiek, a