@WpiszSwojLogin: oczywiście że lepszy jest tramwaj i dobrze że takiego czegoś sie trzymają ale i tak beka z ludzi ktorzy kolejny raz nabrali sie na obietnice polityka PO
@goferek: No i gitara. Akurat popieram rozbudowę sieci tramwajowej, bo tej już mamy już sporo. Do tego gdzie się da puszczać SKA. Budowanie tunelu za kilkanaście pierdyliardów złotych, żeby się polansować, że PACZTA KRAKUF MA METRO, to debilizm i wyrzucanie pieniędzy w błoto.
@goferek: Mieszkałem 3 lata w Krakowie i jeździłem prawie codziennie z Bratysławskiej, a czasami z Krowodrzej Górki do Kraków Główny, czasami do Ronda Mogilskiego. Tramwaje jeździły co 5 minut i zawsze dojechanie do celu zajmowało im 8 minut. Najpierw tramwaj poruszał się wydzielonym pasem zieleni, a potem w tunelu. To się chyba nazywa Krakowski Szybki Tramwaj. Gdyby wszędzie to tak działało, to Kraków nie potrzebowałby żadnego metra. Problem jest wtedy,
@WpiszSwojLogin: W Bostonie jedna z linii metra to dokładnie tramwaje które część trasy (centrum miasta) pokonują pod ziemią, a resztę jak normalny tramwaj.
ale czym się różni podziemna linia tramwajowa od metra? bo jak dla mnie to jest praktycznie to samo
@WpiszSwojLogin: Pojedynczy "sklad tramwajowy" (np. Taka skoda 16t) to ma max 30m dlugosci miesci no powiedzmy 230 osób i jeździ max50km/h (chyba PST w Poznaniu jeździ szybciej może 70? Nie wiem). Pojedynczy "sklad metra" to ma 6 - 8 wagonów po 20m z których KAŻDY mieści ponad 200 osób. No i rozpedza
@swiadomy_anakolut: Nie zapominajmy, że ten krakowski szybki tramwaj przez kilkanaście lat w tunelu od ronda Mogilskiego jechał Max 40 km /h i jeszcze stał aż inny przejedzie bo nie zrobili systemu awaryjnego hamowania. Więc był tramwajów bezkokizyjnym tunelu gdzie jeździł wolniej niż na niektórych odcinkach powierzchni. Także KST jest pięknym przykładam nieudolności tego miasta i mogę się założyć o każde pieniądze, że tak samo będzie z "metrem", 'premetrem " czy
tramwaje jeżdżą z prędkością 18 km/h a metro prawie dwa razy szybciej - 34km/h.
@swiadomy_anakolut: no tak, tylko ta różnica w małym stopniu wynika z rozstawu szyn czy nawet samej konstrukcji pojazdu. Normalnotorowy Konstal 105N wyciąga ponad 7 dyszek a jest wiele normalnotorowych konstrukcji co jeżdżą ponad 300 (choćby TGV?) https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_105Na Z ciekawostek obecnie tramwaj zjeżdżając z Mogilskiego wgłąb tunelu zwalnia do absurdalnie małych prędkości, jeżeli tak Krakusy miały by
Tramwaje jeździły co 5 minut i zawsze dojechanie do celu zajmowało im 8 minut. Najpierw tramwaj poruszał się wydzielonym pasem zieleni, a potem w tunelu.
@bord0: Tak, to jest jakieś rozwiązanie pośrednie. KST lubię i z niego korzystam, ale paradoksalnie, żadna z linii które można zaliczyć do KST nie jest najszybsza w Krakowie, to znaczy najwyższą średnią prędkość komunikacyjną ma inna linia, która jeździ normalnie po powierzchni.
tramwaje na PST osiągają średnią prędkość jak metro w Warszawie
@sztach: PST robi wrażenie i chętnie widziałbym takie rozwiązanie zamiast pełnoprawnego metra w Krakowie. Aczkolwiek tramwaje osiągają tę prędkość na krótkim odcinku 8 km, gdzie mają wydzieloną dla siebie infrastrukturę. Prędkość przelotowa jest ciągle ograniczona do 70 km/h a to o 20 km/h mniej niż warszawskie metro. Można wyznaczyć jakiś kawałek linii M1 w Warszwie i powiedzieć że tu metro
@swiadomy_anakolut: A co niby stoi na przeszkodzie, by na premetrze (czyli tramwaju ala PST) używać taboru, który mógłby osiągać wyższe prędkości niż 70km/h? Czy jest coś poza czynnikiem "tak się przyjęło"? W Brukseli takie premetro normalnie osiąga prędkości rzędu 80km/h w ruchu liniowym.
Różnica między dojazdem do przystanku co kilometr przy prędkości 70km/h i 90km/h (zaniedbując kompletnie przyśpieszenie, w t->0, od razu vmax) wynosi jakieś 11 sekund, w rzeczywistości jeszcze
źródło: 465868564_945010981007054_3765086883334782576_n
Pobierzźródło: 1562836318_9cu2fn_fb_plus
Pobierz@WpiszSwojLogin: Pojedynczy "sklad tramwajowy" (np. Taka skoda 16t) to ma max 30m dlugosci miesci no powiedzmy 230 osób i jeździ max50km/h (chyba PST w Poznaniu jeździ szybciej może 70? Nie wiem). Pojedynczy "sklad metra" to ma 6 - 8 wagonów po 20m z których KAŻDY mieści ponad 200 osób. No i rozpedza
@swiadomy_anakolut: no tak, tylko ta różnica w małym stopniu wynika z rozstawu szyn czy nawet samej konstrukcji pojazdu.
Normalnotorowy Konstal 105N wyciąga ponad 7 dyszek a jest wiele normalnotorowych konstrukcji co jeżdżą ponad 300 (choćby TGV?)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_105Na
Z ciekawostek obecnie tramwaj zjeżdżając z Mogilskiego wgłąb tunelu zwalnia do absurdalnie małych prędkości, jeżeli tak Krakusy miały by
@bord0: Tak, to jest jakieś rozwiązanie pośrednie. KST lubię i z niego korzystam, ale paradoksalnie, żadna z linii które można zaliczyć do KST nie jest najszybsza w Krakowie, to znaczy najwyższą średnią prędkość komunikacyjną ma inna linia, która jeździ normalnie po powierzchni.
@munioman: No nie może wynikać z różnego rozstawu szyn, bo jest on taki sam - 1435 mm.
@sztach: PST robi wrażenie i chętnie widziałbym takie rozwiązanie zamiast pełnoprawnego metra w Krakowie. Aczkolwiek tramwaje osiągają tę prędkość na krótkim odcinku 8 km, gdzie mają wydzieloną dla siebie infrastrukturę. Prędkość przelotowa jest ciągle ograniczona do 70 km/h a to o 20 km/h mniej niż warszawskie metro. Można wyznaczyć jakiś kawałek linii M1 w Warszwie i powiedzieć że tu metro
Różnica między dojazdem do przystanku co kilometr przy prędkości 70km/h i 90km/h (zaniedbując kompletnie przyśpieszenie, w t->0, od razu vmax) wynosi jakieś 11 sekund, w rzeczywistości jeszcze
@swiadomy_anakolut: która?