Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 17/???
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Lockheed A-12/M-21+D-21/YF-12/SR-71

Zanim świat usłyszał o sławnym do dzisiaj Blackbirdzie, historia tego projektu rozpoczęła się kilka lat wcześniej w 1957 roku, kiedy to projekt RAINBOW (zmniejszenie skutecznej powierzchni odbica RCS – radar cross section dla samolotu rozpoznczgo U-2) prowadzony przez CIA zakończył się niepowodzeniem. Postanowiono, że przed całkowitym wyparciem samolotów rozponzawczych przez satelity powinna zostać podjęta jeszcze jedna próba zbudowania maszyny wykraczającej poza wszelkie granice ówczesnych osiągów technologicznych. Projekt otrzymał nazwę Oxcart a same plany konstrukcyjne tworzone w jego ramach – „Archangel” (była to kontynuacja z programu U-2, gdzie używano nazyw „Angel”). Nazwa szybko została skrócona do „A-1”, „A-2” itd. wraz z postępującymi pracami projektowymi i rozwojem konstrukcji. Ostatecznie doszło do A-12, które zostało zamówione 26 stycznia 1960 przez CIA do wykonania. Ze wględu na nowatorskość opracowano wiele nowych technologii wyłącznie na potrzeby zbudowania tej maszyny. Pierwszy lot odbył się 26 kwietnia 1962. Powstało łącznie 15 egzemplarzy: 13szt. A-12 (w tym wyłącznie jeden treningowy - „Titanium Goose”) oraz dwa M-21 – dwuosobowy wariant do transportu i wynoszenia drona rozpoznawczego D-21. W 1963 roku na bazie A-12 powstały również trzy YF-12, które były prototypami samolotu przechwytującego lecz prace nad nimi szybko zawieszono, ze wględu na wojnę w Wietnamie i brak potrzeby na tego typu płatowiec – skupiono się wyłącznie na wersjach rozpoznawczych. Służba A-12 trwała zaledwie rok – od wprowadzenia w 1967 do wycofania w 1968 co spowodowane było dalszym rozwojem całego projektu i rozpoczęciem produkcji SR-71 (SR – strategic reconaissance). Pierwszy egzemplarz Blackbirda wzbił się w powietrze już w 1964. Był on dłuższy i cięższy od A-12 co pozwalało na tankowanie większych ilości paliwa jak również dwumiejscowy kokpit. Wszystkie te maszyny latały z prędkością Mach 3+, a sam SR-71 posiadał pułap 26000m - mógł dzięki temu skutecznie unikać jakichkolwiek zagrożeń ze strony innych sił zbrojnych. Wprowadzony do służby w 1966 roku został wycofany odpowiednio przez USAF w 1998 i NASA w 1999. Zbudowano łącznie 32 sztuki. Do dnia dzisiejszego jest posiadaczem rekordu prędkości dla załogowego statku powietrznego z silnikami wykorzystującymi powietrze, ustanowionego 28 lipca 1976r.

Podstawowe dane techniczne
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A-12/M-21

Załoga: 1/1+1
Długość: 30.96m
Rozpiętość skrzydeł: 16.94m
Wysokość: 5.64m
Powierzchnia nośna: 166.8m2
Masa własna (pusty): 24766kg
MTOW: 53070kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney JT11D-20 (J58-1) 91kN (9279kg) ciągu | 145kN (14786kg) z dopalaczem
Vmax: Mach 3.35
Nadźwiękowa prędkość przelotowa: Mach 3.1
Zasięg: 4600km | 2500nmi
Pułap: 26000m | 85000ft

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D-21

Długość: 13.1m
Rozpiętość skrzydeł: 5.8m
Wysokość: 2.1m
Masa: 5000kg
Napęd: 1x Marquardt RJ43-MA-20S4 6.1kN (622kg) ciągu
Vmax: Mach 3.35
Zasięg: 5600km | 3000nmi
Pułap: 29000m | 95000ft
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
YF-12

Załoga: 1+1
Długość: 30.97m
Rozpiętość skrzydeł: 16.95m
Wysokość: 5.64m
Powierzchnia nośna: 167m2
Masa własna (pusty): 27604kg
MTOW: 56200kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney JT11D-20A (J58) 91kN (9279kg) ciągu | 140kN (14276kg) z dopalaczem
Vmax: Mach 3.35
Zasięg: 4800km | 2600nmi
Pułap: 27400m | 90000ft
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SR-71

Załoga: 1+1
Długość: 32.74m
Rozpiętość skrzydeł: 16.94m
Wysokość: 5.64m
Powierzchnia nośna: 170m2
Masa własna (pusty): 30617kg
MTOW: 68946kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney J58 (JT11D-20J/JT11D-20K) 110kN (11217kg) ciągu | 144/151kN (14683/15397kg) z dopalaczem
Vmax: Mach 3.3
Zasięg: 5230km | 2824nmi
Pułap: 26000m | 85000ft
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1667021511jiEzypK49nY8I027ISFHhN.jpg

Pobierz
  • 18