Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko218
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

Vivec
Vivec

Vivec

Dołączył 10 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj

To konto jest obecnie zbanowane.

  • Akcje 5276
  • Znaleziska 924
  • Mikroblog 4352
  • Obserwujący 24
  • Obserwowane 34

253

Ruđer Josip Bošković - Luka Modrić fizyki i astronomii z XVIII wieku

Ruđer Josip Bošković - Luka Modrić fizyki i astronomii z XVIII wieku

Dziś tekst o naukowcu, który stworzył podwaliny pod teorie Einsteina, poprawił Newtona, a także nauczył świat jak wyliczać orbity planet na podstawie zaledwie 3 obserwacji ich położenia. Wybitny matematyk, fizyk oraz astronom, który w każdym miejscu darzony był szacunkiem i estymą. Katolik. Jezuita.

konto usunięte
z
pokazywarka.pl
dodany: 15.12.2018, 09:13:19
  • 20
  • #
    nauka
  • #
    naukowcywiary
  • #
    katolicyzm
  • #
    4konserwy
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
Vivec
Vivec
Vivec 15.12.2018, 10:12:22
  • 32
Bošković jest również, w pewnym sensie, współodkrywcą planety Uran(wraz z kilkoma innymi uczonymi). Gdy Frederick William Herschel "główny odkrywca" w 1781 roku zaobserwował dziwne ciało poruszające się po niebie uznał je z początku za kometę. Usłyszawszy o tym Bošković zaczął własne obserwacje i doszedł do wniosku, że jest to nieznana dotąd planeta i opracował teorię mającą to udowodnić.
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Vivec
Vivec
Vivec 15.12.2018, 18:00:48
  • 0
@stefan_banach:

początkowo planeta nazywala sie Herschel


A jeszcze wcześniej odkrywca chciał ją nazwać Georgium Sidus, gwiazdą Jerzego, na cześć króla Wielkiej Brytanii.

27

Jak ultrakatolicy widzą ateistów, pokaz pogardy i nienawiści

Przypisywanie ateistom ludobójstw, udawanie że to nie kościół jest największym ludobójcą, kłamstwa i obelgi: "społeczeństwo zbudowane na postulatach ateistów prowadzi w praktyce do poniżenia człowieka, zwłaszcza człowieka niewinnego i uczciwego." Tak, a kraje religijne jak ISIS, brazylia to raj

konto usunięte
z
pch24.pl
dodany: 09.12.2018, 08:46:08
  • 69
  • #
    polityka
  • #
    bekazkatoli
  • #
    katolicyzm
  • #
    terroryzm
  • #
    religia
  • #
    filozofia
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 10:26:46
  • 2
@Harcot:

Teizm to wiara, a-teizm to brak wiary.


Wiesz jaka jest etymologia słowa “ateizm”? Jest to słowo w istocie starsze od słowa "teizm". Pochodzi ono z greckiego słowa atheos oznaczającego "bezbożnego" lub "bez Boga", z przyrostkiem "izm" oznaczającym "doktrynę" lub "nauczanie", oznacza po prostu doktrynę bezbożności, czyli nauczanie o tym, że Bóg nie istnieje. Takie znaczenie od zawsze miało słowo ateizm. Dopiero całkiem niedawno, ze względów propagandowych, przedefiniowano jego znaczenie na
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 11:03:25
  • 2
@Lucifer_vult_animae_tuae:

Nie, oznacza pogląd na świat zakładający że bóg nie istnieje i tyle


Nawet na głupiej wikipedii masz tak
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 11:12:37
  • 2
@Harcot:

Czysta scholastyka


Dzięki! Uznaję to jako
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 11:37:18
  • 0
@Lucifer_vult_animae_tuae:

No tak


Cofnijmy się do początku. Kolega @
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 11:41:30
  • 0
To proste: nie ma sensu udowadniania NIESTNIENIA czegoś


@Harcot: czyli jednak nie chcesz odnieść się do mojego postu, w którym pisałem o różnicy między czajnikiem a Bytem samym w sobie?

używam tego słowa w średniowiecznym znaczeniu


Czyli jednak komplement, dzięki :P
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 11:49:50
  • -1
@Harcot:

Bzdura, po prostu odbiłeś piłeczkę. Ateiści (nie antyteiści, tak dla rozróżnienia) nie głoszą, że Boga nie ma, po prostu nie zawracają sobie tym głowy


Jak to? Kolega @
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 12:03:31
  • -2
@Lucifer_vult_animae_tuae:

Podsumujmy co napisałeś. Twierdzisz, że "odkryli czajnik" i jednocześnie, że "jest za mały do wykrycia przez nawet najlepsze teleskopy". To w jaki sposób go odkryli?

Co za dzban. Stale to samo z wami sekciarze. Ja stwierdzam fakt, że do tej pory nie udało się znaleźć chociaż jednego dowodu na istnienie boga, ani jednego powodu dla którego miałby on istnieć, dlatego nie ma sensu sobie nim gitarę zawracać, tak samo
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 12:08:23
  • -2
@Harcot:

Nie znam człowieka.


Jeśli dobrze dobrze kojarzę identyfikuje się jako ateista(to prawda @Lucifer_vult_animae_tuae jesteś ateistą?) i jednocześnie głosi, że "bóg
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 12:28:19
  • 0
@Lucifer_vult_animae_tuae:

Ja j---e, coraz gorzej u ciebie. Wiesz co to czajnik Russela?


Po pierwsze, nie podniecaj się tak. Dyskutujmy kulturalnie. Po drugie, tak wiem. A ty wiesz co to ciężar dowodu? Napisałeś, że "odkryli czajnik", więc na tobie jest ciężar udowodnienia tego twierdzenia. Ale ty zamiast wziąć odpowiedzialność za słowa które piszesz po raz kolejny się
Vivec
Vivec
Vivec 09.12.2018, 13:02:59
  • 1
@Lucifer_vult_animae_tuae:

Tak jak myślałem jesteś człowiekiem niepoważnym i kłamliwym, niepotrafiącym kulturalnie dyskutować i przyznać się do błędu. Twoje posty nie posiadają prawie żadnej treści, czego przykładem ten ostatni. Miałem nie odpowiadać, ale odniosę się do jednego, bo nadal nie potrafisz tego zrozumieć:

Skoro zakładamy że wszystko podlega tym samym zasadom, a potem dodajemy że bóg nie
skorpion666
skorpion666
skorpion666
02.12.2018, 17:22:18 via iOS
  • 1
Żona mówi ze jestem debilem, ale dlaczego #ksiadz chodzi do #lekarz ? Wierzy we wszechmocnego boga, jest jego jakby pracownikiem, czemu bóg go nie chroni? Czemu nie zaufa bogu, ze tak ma być i np ma umrzeć w męczarniach, skoro jego pan tak chce? #religia #katolicyzm #teologia Chciałbym poznać odpowiedz a nie głupie komentarze
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 02.12.2018, 18:37:14
  • 4
@skorpion666:

Czcij lekarza czcią należną z powodu jego posług, albowiem i jego stworzył Pan. Od Najwyższego pochodzi uzdrowienie, i od Króla dar się otrzymuje. Wiedza lekarza podnosi mu głowę, nawet i wobec możnowładców będą go podziwiać. Pan stworzył z ziemi lekarstwa, a człowiek mądry nie będzie nimi gardził. Czyż to nie drzewo wodę uczyniło słodką, aby moc Jego poznano? On dał ludziom wiedzę, aby się wsławili dzięki Jego dziwnym dziełom.
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 02.12.2018, 16:15:45
  • 4
1 640 - 1 = 1 639

Tytuł: Amnesia Moon
Autor: Jonatham Lethem
Gatunek
Vivec - 1 640 - 1 = 1 639

Tytuł: Amnesia Moon
Autor: Jonatham Lethem
Gatunek: Fant...

źródło: comment_nplNX8uZMO22PbddnANVdtxJexgQIeEf.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Korbov
Korbov
Korbov
24.11.2018, 10:32:33
  • 799
#bekazkatoli #ateizm #religia
Korbov - #bekazkatoli #ateizm #religia

źródło: comment_jQinIZv6Pu43gfaOu7mdg8zAo9l3WovR.jpg

Pobierz
  • 62
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 13:35:05
  • 15
@loczyn:

Ja osobiscie nie poznalem jeszcze katolika ktory przeczytalby Biblie od A do Z


Osobiście nie uważam, że każdy katolik koniecznie musi przeczytać Biblię od A do Z. Tzn. jest to zalecane, ale np. Księga Kapłańska jest po prostu opisem obrzędów wykonywanych przez Żydów i ich praw. Nie są to informacje niezbędne chrześcijaninowi w osiągnięciu zbawienia. Na pierwszym miejscu powinny być Ewangelie i księgi pomagające zrozumieć wiarę, dopiero później księgi
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 13:42:58
  • 11
@loczyn:

Biblia jest napisana prostym jezykiem dla prostych ludzi,


Tyle, że ci ludzie żyli w innych czasach i innej kulturze niż my, to wg mnie ma duży wpływ na odbiór
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 14:15:38
  • 9
@loczyn: powiedziałbym, że wiele tekstów do pełnego zrozumienia wymaga jeszcze pewnej wiedzy. Czytając np. mit o Gilgameszu samemu, nie załapałem wielu rzeczy o których dowiedziałem się z komentarza eksperta. Jeśli ty potrafisz takie rzeczy wyłowić samemu to raczej jesteś wyjątkiem i zazdroszczę ci umiejętności.

Dla kazdego chrzescijanina tak powinno byc, ale ze KRzK to sekta nie od dzis wiadomo.


Czemu powinno być, kto ustala reguły? Ty? Wszystkie kościoły(z wyjątkiem protestantów)
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 16:26:38
  • 0
@loczyn: to co Jezus powiedział o Biblii?
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 13:49:57
  • 42
Athanasius Kircher - Ostatni człowiek renesansu

Znalezisko - https://www.wykop.pl/link/4660709/athanasius-kircher-ostatni-czlowiek-renesansu/

W połowie XVII wieku jednym z najsłynniejszych muzeów Europy była pewna galeria w Kolegium Rzymskim. Przepełnione automatami, magicznymi latarniami, teleskopami, mówiącymi posągami, egzotycznymi zwierzętami, oraz licznymi egipskimi, greckimi, etruskimi i chińskimi artefaktami, muzeum realizowało zamysł swojego twórcy bycia mikrokosmosem całego świata oraz encyklopedią barokowej wiedzy. Galeria wg pewnego historyka była "wykwintnym owocem niezwykłego umysłu, karmionego i rozwijanego spekulacyjnymi wyżynynami współczesnej mu kultury".

Umysłem
Vivec - Athanasius Kircher - Ostatni człowiek renesansu

Znalezisko - https://www.w...

źródło: comment_tatjba8fwF9msmoQBatLRZPjwsAlwWw3.jpg

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec
Autor
24.11.2018, 13:52:56
  • 4
Źródła:
J. Glassie, Man of Misconceptions: The Life of an Eccentric in an Age of Change
J. Godwin, Athanasius Kircher: A Renaissance Man and the Quest for Lost Knowledge
P. Findlen, Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything
P. Findlen, Scientific Spectacle in Baroque Rome: Athanasius Kircher and the Roman College Museum [w:] Jesuit Science and the Republic of Letters red. M. Feingold
Źródło ilustracji
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
24.11.2018, 13:53:36
  • 2
@Magnolia-Fan: to znaczy?
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
24.11.2018, 13:56:57
  • 2
@Magnolia-Fan: a tak. Jego tłumaczenia okazały się w większości błędne(o czym napisałem), choć za jego czasów o tym nie wiedziano. Miał jednak niejaki wkład w rozwój tej dziedziny.
  • Odpowiedz

43

Athanasius Kircher - Ostatni człowiek renesansu

Athanasius Kircher - Ostatni człowiek renesansu

W połowie XVII wieku jednym z najsłynniejszych muzeów Europy była pewna galeria w Kolegium Rzymskim. Przepełniona licznymi instrumentami naukowymi, tajemniczymi artefaktami i egzotycznymi eksponatami było encyklopedią barokowej wiedzy stworzoną przez mistrza setki sztuk - Athanasiusa Kirchera.

Vivec
z
wykop.pl
dodany: 24.11.2018, 13:51:25
  • 0
  • #
    naukowcywiary
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    4konserwy
  • #
    mikromodlitwa
Piottix
Piottix
Piottix
23.11.2018, 17:01:01
  • 9
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny zostało ustanowione w 1950 roku przez papieża Piusa XII.
Oczywiście z tego powodu uznawane ono jest jedynie w KK, w innych odłamach nie występuje

#bekazkatoli #ciekawostki #ateizm
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 08:45:48
  • 0
@Piottix:

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny zostało ustanowione w 1950 roku przez papieża Piusa XII.


Chrześcijanie od początku wierzą, że Maryja została duszą i ciałem zabrana do nieba. Gdyby było inaczej znajdowali byśmy jakieś wzmianki i legendy o doczesnych szczątkach Maryi, tak jak w przypadku apostołów. Gdyby chrześcijanie nie wierzyli w jej wniebowzięcie, z pewnością otaczaliby czcią miejsce jej wiecznego spoczynku. Nic takiego jednak nie miało miejsca.
O samym wniebowzięciu chrześcijanie
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 24.11.2018, 08:59:50
  • 0
@Piottix: widzę, że nawet nie przeczytałeś tego co linkujesz...

Jak podaje apokryf Transitus Mariae, to właśnie z tego miejsca Maryja Matka Jezusa została z duszą i ciałem wzięta do nieba.


To są właśnie te szczegóły co do których kościoły się sprzeczają, o czym pisałem. Ale zauważ, że nie ma tam doczesnych szczątków i
  • Odpowiedz
Whoresbane
Whoresbane
Whoresbane
21.11.2018, 16:55:10
  • 33
Nie sądziłem, że kiedykolwiek uda mi się skompletować najbardziej pożądaną serię Tolkienowską. Zwłaszcza przy moich funduszach! Wreszcie! Mega szczęśliwy!

Oby tylko Amber stanął na wysokości zadania i wydał w tej wersji Upadek Gondolinu

#ksiazki #czytajzwykopem #chwalesie #ksiazkiwhoresbane #tolkien #srodziemie #lotr #wladcapierscieni
Whoresbane - Nie sądziłem, że kiedykolwiek uda mi się skompletować najbardziej pożąda...

źródło: comment_EvIo5V3bVGPsCqSitFIavHAa3zNPgJ5s.jpg

Pobierz
  • 28
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 21.11.2018, 18:09:06
  • 6
@haes82:

cokolwiek poza Hobbitem i Władcą da się w ogóle czytać?


Dzieci Hurina, powieść zarazem epicka(w oryginalnym znaczeniu tego słowa) i tragiczna(przypomina pod tym względem trochę dzieła Szekspira jak Makbet czy Romeo i Julia). Jest to na pewno lektura mroczniejsza niż Władca pierścieni czy Hobbit. Pełna niedoli i złego losu. Wszystko to opisane prozą przywodzącą na myśl stare legendy.
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 11.11.2018, 16:10:24
  • 6
1 682 - 1 = 1 681

Tytuł: The Master Switch: The Rise and Fall of Information Empires
Autor: Tim Wu
Gatunek
Vivec - 1 682 - 1 = 1 681

Tytuł: The Master Switch: The Rise and Fall of Informati...

źródło: comment_OcJyvSNkjgnl4R9IYyQyGuj1tMrZc7ot.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

lakukaracza_
lakukaracza_
lakukaracza_
10.11.2018, 14:11:25
  • 71
https://www.wykop.pl/link/4637369/christopher-clavius-jezuicki-astronom-i-matematyk/
#naukowcywiary już chyba serio nie mają kogo opisywać. Clavius przecież udowadniał że Kopernik, Galileusz i Kepler się myli propagując dalej geocentryzm - kolejny wkład katolicyzmu do nauki XD Już ich pogięło na tym tagu do końca.
#bekazkatoli #neuropa
lakukaracza_ - https://www.wykop.pl/link/4637369/christopher-clavius-jezuicki-astrono...

źródło: comment_LrwjCaY2nyPMpJXcIusoPyi02qu3z921.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 10.11.2018, 14:32:00
  • 6
@lakukaracza_: to nie można być uczonym mającym wkład w rozwój nauki, być jednym z największych promotorów matematyki w swoim czasie i jednocześnie mylić się co do jednaj teorii? Która zresztą za jego czasów była sfalsyfikowana?
  • Odpowiedz
leopolis
leopolis
leopolis
10.11.2018, 11:18:52 via Android
  • 9
Będzie czytane (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) #kindle #scifi #ksiazki
leopolis - Będzie czytane (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) #kindle #scifi #ksiazki

źródło: comment_njWxBsB1topSXxs6bAlwqHSUr4O1cHhJ.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 10.11.2018, 13:33:49
  • 2
@fir3fly @leopolis: jest nie tyle rozwinięciem, co częścią cyklu na który składa się kilka opowiadań, przedstawiających dzieje załogi statku Eriophora. Oprócz Wyspy jest też po polsku opowiadanie Olbrzymy opublikowane w Nowej Fantastyce.
  • Odpowiedz

154

Christopher Clavius - jezuicki astronom i matematyk

Christopher Clavius - jezuicki astronom i matematyk

Clavius był niekwestionowanym autorytetem swoich czasów, i choć mylił się w stosunku do Galileusza (uważał, że obserwacje i wyniki są jak najbardziej dobre, problem leży w ich interpretacji) to jego dzieła dotyczące matematyki i astronomii, wywarły duży wpływ na kilka następnych pokoleń naukowców.

konto usunięte
z
pokazywarka.pl
dodany: 10.11.2018, 12:52:09
  • 35
  • #
    nauka
  • #
    naukowcywiary
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    4konserwy
  • #
    katolicyzm
Vivec
Vivec
Vivec 10.11.2018, 13:26:07
  • 24
Do końca życia pozostał zwolennikiem Systemu Ptolemejskiego.


Chyba lepszym określeniem było by napisanie, że pod koniec życia był po prostu zwolennikiem systemu geocentrycznego. Ponieważ po odkryciu faz Wenus stary system Ptolemeusza był nie do obrony, z czego Clavius dobrze sobie zdawał sprawę. Były jednak inne systemy geocentryczne dla których nie było to problemem(system heraklitejski czy tychoński).
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Vivec
Vivec
Vivec 01.11.2018, 15:51:54
  • 9
Jednym z nowoczesnych i postępowych sloganów jest “różnorodność”. Słyszy się, że jest to coś cennego i wartościowego, choć nawet jej najwięksi orędownicy stosują ją wybiórczo i tylko w niektórych kontekstach. Słynny jest brak entuzjazmu dla różnorodności myśli na amerykańskich uczelniach, gdzie mówcy wyrażający niewłaściwe idee są przekrzykiwani lub w ogóle nie daje się im dojść do głosu. A przecież to tam najgłośniej i najczęściej słyszy się o tej różnorodności.

Ale nie można
Vivec - Jednym z nowoczesnych i postępowych sloganów jest “różnorodność”. Słyszy się,...

źródło: comment_6sjXVzp0VIM9m1UjJRYBLmbWvfgU2uKq.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec
Autor
01.11.2018, 17:53:18
  • 3
@biliard: a to musi być tylko jednym albo drugim? Chodziło mi jedynie o zwrócenie uwagi że, postępowcy choć tak cenią różnorodność, są niekonsekwentni w jej stosowaniu i uznaniu. Bo raczej trudno u nich usłyszeć pochwałę Kościoła za jego różnorodność.
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
02.11.2018, 15:05:51
  • 1
@biliard: dla mnie jest tak jak piszesz, różnorodność nie jest celem samym w sobie, więc tu sie zgadzamy. Raz jest ona pożądana innym razem nie, w zależności od skutku do jakiego prowadzi. Chodzi mi jedynie o postawę dla której jest ona wartością jako taka.
  • Odpowiedz
L.....e
L.....e
konto usunięte 27.10.2018, 16:35:27
  • 6
Pytanie do wierzących. Dlaczego uważacie że to właśnie wasz bóg to ten prawdziwy, a reszta to oczywiście zmyślona? #pytanie #katolicyzm #religia #bekazpodludzi
L.....e - Pytanie do wierzących. Dlaczego uważacie że to właśnie wasz bóg to ten praw...

źródło: comment_BTAzXn1s7e7lb6Ciy4ToupQaC7svKrRJ.jpg

Pobierz
  • 32
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 27.10.2018, 17:00:45
  • 5
Przede wszystkim Bóg monoteistów nie jest po prostu kolejnym nadnaturalnym bytem, podobnym do wielu innych jak Zeus czy Thor, znajdującym się na tym samym poziomie ontologicznym co rzeczywistość, mającym tylko większą moc czy boskość. Jest raczej Bytem samym w sobie, Czystym Aktem, z którego wszystkie zwykłe byty wywodzą swoje ograniczone istnienie i od której wszelkie istnienie zależy w każdym momencie istnienia. Nie posiada On też mocy czy boskości, ale raczej On jest
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 27.10.2018, 17:18:00
  • 2
Te twoje głupotki można przypisać każdemu innemu bożkowi, i udawać że jest wyjątkowy.


Nie, ponieważ większość bogów z twojego obrazka nigdy nie była określana jako "jedyny Bóg, który jest niestworzony" jak to np. robią wedyjskie teksty hinduizmu względem Brahmana. Ani znajdujący się na twoim obrazku Anubis, ani Posejdon nie są źródłem istnienia - materialną, efektywną, formalną i finalną przyczyną wszystkiego, co istnieje. Ale już chrześcijanie, muzułmanie, żydzi, sikhowie czy bahaiści tak widzą
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 27.10.2018, 17:29:27
  • 0
Każdy sekciarz tak swoje głupotki definiuje.


Tak? To zacytuj mi taki opis stosowany względem choćby Zeusa albo Marduka. Czy ich wyznawczy uważali ich za jedynego, niestwożonego Boga? Nie wydaje mi się...
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 27.10.2018, 17:34:17
  • 0
Ale zgadzasz się ze mną, że ze względów ontologicznych taki Brahman czy Allah jest kompletnie różny od, dajmy na to, Peruna?
  • Odpowiedz

114

Mary Kenneth Keller - siostra która współtworzyła BASIC

Mary Kenneth Keller - siostra która współtworzyła BASIC

Dzisiejszy wpis będzie dotyczył pierwszą doktor informatyki w USA, która oprócz bycia wpływową osobistością naukową działała na rzecz popularyzacji informatyki i wprowadzenia jej na szerszą skalę do edukacji, nauk psychologicznych i przyrodniczych a nawet do pedagogiki.

konto usunięte
z
pokazywarka.pl
dodany: 21.10.2018, 15:04:05
  • 21
  • #
    naukowcywiary
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    4konserwy
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    mirkomodlitwa
Vivec
Vivec
Vivec 21.10.2018, 17:43:25
  • 4
@VCO1: jako dowód autor podaje cytat z Tertuliana, ale ja mogę podać przykład Klemensa z Aleksandrii, który uznawał, że studiowanie i wykorzystanie filozofii greckiej jest konieczne dla chrześcijanina. Argumentował, że greccy filozofowie zostali natchnieni przez Boga, aby ludzkość osiągnęła stan intelektualnej dojrzałości przed przyjściem Chrystusa. Ci filozofowie doszli do wielu prawd, ponieważ zostali zainspirowani i kierowani boskim logosem. Klemens posunął się aż do powiedzenia, że filozofowie zapożyczyli wiele ze swoich
Vivec
Vivec
Vivec 21.10.2018, 18:37:24
  • -2
@Fairlight: przeszukując na szybko internet to najgorsze co znalazłem w temacie Lutra i nauki to jego wypowiedź o Koperniku, którego nazwał "tym głupicem, który chce obalić całą sztukę astronomiczną". Ponieważ jak zauważyłeś ten cytat z k---ą w kontekście nie ma tak dosadnego znaczenia.
Vivec
Vivec
Vivec 21.10.2018, 15:28:16
  • 6
1 738 - 2 = 1 736

Tytuł: Rycerz i Czarnoksiężnik
Autor: Gene Wolfe
Gatunek
Vivec - 1 738 - 2 = 1 736

Tytuł: Rycerz i Czarnoksiężnik
Autor: Gene Wolfe
Gatun...

źródło: comment_I9DgYvPiQsuQexFM97Pwx59I5WVspTTh.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

206

Francesco Lana de Terzi - Jezuita, który był pionierem aeronautyki

Francesco Lana de Terzi - Jezuita, który był pionierem aeronautyki

Dzisiejszy wpis poświęcony będzie osobie Francesco Lana de Terzi, włoskiemu Jezuicie - wybitnemu matematykowi, oraz jednemu z pionierów aeronautyki(zwany też często jej ojcem). Jego inne pomysły zostały potem rozwinięte m.in. w alfabet Braillea.

konto usunięte
z
pokazywarka.pl
dodany: 14.10.2018, 10:16:14
  • 93
  • #
    naukowcywiary
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    4konserwy
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    mirkomodlitwa
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 15:04:10
  • 3
@djtartini1:

polecam zapoznać się z reakcją KK na to zachwianie monopolu spowodowane upowszechnieniem się druku.


No jak ona
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 15:07:03
  • 4
@djtartini1: ups, pomyłka. To powyższe było do @PolacoEsMasGrandeRobaco
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 15:58:45
  • 2
@Gregua: to prawda jeśli chodzi o pierszą część tej epoki, ale gdy już mniej więcej z różnymi najazdami sobie europejczycy poradzili, to doszli do wielu osiągnięć czy to w dziedzinie nauki, technologii, prawa czy innych. Rewolucja naukowa XVII wieku nie mogłaby mieć miejsca, gdyby kultura naukowa w zachodniej Europie pozostała taka jak przed XII wiekiem, a nawet gdyby pozostała taka jak w późnym III wieku. Średniowiecze postawiło fundamenty dla późniejszych
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 16:34:33
  • 1
@PolacoEsMasGrandeRobaco: jakieś przykłady koszenia przez Kościół instytucji naukowych?
Jakiś przykład tych dzieł wpisanych na indeks za naukowe aspekty?
Byłoby też miło gdybyś odpowiedział na moje pytania z tego postu.

naukę (zrośniętą wtedy z teologią)


Nauka była autonomiczna względem teologii od przynajmniej XIII wieku, po nieudanej próbie potępienia niektórych tez Arystotelesa.
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 17:11:22
  • -5
@koragol: a tak poważnie, to warto powiedzieć, że 35 kraterów na księżycu nazwanych jest na cześć jezuickich uczonych w uznaniu ich wkładu w rozwój nauki.
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 17:23:15
  • 0
@koragol: to znaczy? Nie wiem o co ci konkretnie chodzi.
Kościół sprzeciwiał się nauczaniu heliocentryzmu jako fizycznie prawdziwego, ponieważ nikt nie potrafił tego dowieść, a nawet istniały zjawiska falsyfikujące helicentryzm: jak brak obserwowalnej paralaksy gwiezdnej czy mierzalnego efektu Coriolisa. Jednak z modelem heliocentrycznym jako modelem matematycznym nie miał żadnych kłopotów, ludzie Kościoła wykorzystali go nawet do przeprowadzenia reformy kalendarza.
Vivec
Vivec
Vivec 14.10.2018, 17:34:11
  • 2
@koragol: zresztą jakieś dwadzieścia lat po procesie Galileusza jezuita, Giovanni Battista Riccioli, nadał jednemu z kraterów na księżycu nazwę Kopernik. Zgadnij na cześć jakiego astronoma :P
Vivec - @koragol: zresztą jakieś dwadzieścia lat po procesie Galileusza jezuita, Giov...

źródło: comment_toqnEsQRu3zopSzRakg4T9h6Xnjd5hpn.jpg

Pobierz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 22
  • Strona 5 z 22
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 17.08.2014

    Komentator
  • Rocznica
    od 12.03.2022

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 27.12.2021

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 23.03.2015

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl