Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko139
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Dunger

Dunger

Dołączył 17 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 1042
  • Znaleziska 478
  • Mikroblog 564
  • Obserwujący 27
  • Obserwowane 36
piatydzienmiesiaca
piatydzienmiesiaca
07.07.2019, 18:45:30
  • 49
Witam Mirków i Mirabelki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Niedziela wieczur i humor popsuty? Może uda mi się wam go trochę poprawić ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
JUŻ 11.07 ODBĘDZIE SIĘ KOLEJNY #nightdrive W #katowice !!!!
Krótkie info organizacyjne: Zaczynamy standardowo o 22 na Parkingu GO Sport na 3 stawach. Trasę poda we wtorek organizator @caribbean :) Będziemy korzystać do kontaktu apkę Zello.
piatydzienmiesiaca - Witam Mirków i Mirabelki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Niedziela wieczur i humor ...

źródło: comment_rjYapWK6yQJN1ih1IfpVaH6mdgIQFy58.jpg

Pobierz
  • 80
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 08.07.2019, 00:05:16
  • 1
@piatydzienmiesiaca: Można coś więcej? W sumie moje klimaty ;)
  • Odpowiedz
KattaK
KattaK
09.06.2019, 15:15:25
  • 0
Jutro idę typa wyjaśnić. Ktoś przechodził podobną akcję?
#stomatologia
KattaK - Jutro idę typa wyjaśnić. Ktoś przechodził podobną akcję? 
#stomatologia

źródło: comment_qGfyfutk6I64f4Gp8xHyH45dxfQakDzN.jpg

Pobierz
  • 18
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 09.06.2019, 23:58:56
  • 0
@KattaK: Różne osoby bardzo różnie przechodzą gojenie. Spore znaczenie ma inwazyjność zabiegu (czy np. jest dużo kości znoszone), a także potem trzymanie się zaleceń pozabiegowych. Przy takiej bliskości nerwu i prawdopodobnym kontakcie korzeni z kanałem nerwu (na co wskazuje kształt wierzchołków korzeni), dobrze by było zrobić TK (tomografię komputerową) przed usunięciem. Raczej nic się nie powinno dziać bez tego, ale ja bym wolał dmuchać na zimne i jeszcze bardziej zmniejszyć
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 11.06.2019, 05:06:31
  • 0
@KattaK: Będzie dobrze! zwykle 2-3 dni coś czuć, a potem raczej luz
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 15.06.2019, 08:40:14
  • 0
@KattaK: norma, gojenie i resztki jedzenia które chcąc nie chcąc tam wchodzą i dają taki zapach. Po kilku dniach ustąpi
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 30.06.2019, 15:58:09
  • 0
Na podstawie tego co widać na zdjęciu i opisu, wszystko wskazuje na to, że nadaje się do usunięcia.Ma już połączenie z jamą ustną, więc bakterie się tam dostają, więc prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia ósemki. A im młodszy pacjent tym usunięcie łatwiejsze i lepiej się goi.
Lepiej samemu wybrać termin usunięcia, niż doprowadzić do sytuacji, gdzie ósemka sama go wybierze ;)
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 02.07.2019, 19:25:18
  • 0
@KattaK: Zgadzam się w 100% - też zawsze mówię, że na odkładaniu można się niestety przejechać.
  • Odpowiedz
Ambiwalentnik
Ambiwalentnik
Ambiwalentnik
09.06.2019, 11:36:42
  • 0
Zdjęcie pantomograficzne zębów, proszę o pomoc. Ból po prawej stronie, jakby 6-7 góra i dół. Usunięte z tej strony 8mki (właśnie z powodu bólu rok temu), a jednak nadal boli, za 2 dni przestaje i wraca. Żaden dentysta tam nic nie widział, a byłem u czterech! Nie boli na nagryzanie, zimno, czy ciepło, ani przy leżeniu, ale jakby wokół zębów, dziąseł, aż do oczu, policzka, gardła, ucha. Ból stały, uciskający, nie pulsuje
Ambiwalentnik - Zdjęcie pantomograficzne zębów, proszę o pomoc. Ból po prawej stronie...

źródło: comment_OcEFGuUKxHdzQ765BzWCXiD4gpJu69aY.jpg

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 10.06.2019, 00:03:53
  • 0
@Ambiwalentnik: Jeśli zdjęcie aktualne, a ósemki usuwane rok temu to skontrolowałbym też miejsce po 48 (dolnej ósemce). Jakiś fragment tam jest widoczny, a kość po takim czasie powinna mieć większe wysycenie. Jeśli nie to, to obstawiam brak nitkowania i wynikający z tego stan zapalny między 16/17 i/lub 46/47 (szóstki i siódemki). Szczególnie, że wygląda trochę tak, jakby tam była próchnica. W razie utrzymywania się objawów i wykluczenia innych rzeczy -
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 15.06.2019, 21:06:37
  • 0
Zapalenie dziąseł/przyzębia, w zależności na jakim etapie to jest. Tak, to może cholernie boleć i wtedy zwykle trudno jest wskazać przyczynowego zęba.
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 19.06.2019, 19:23:45
  • 0
@Ambiwalentnik: Wszystko zależy od tego na jakim etapie - zwykle wystarczy kwestia odpowiedniego nitkowania/czyszczenia w tej okolicy. Nie przejmować się, jeśli na początku krwawi w tej okolicy. Po kilku dniach powinno się uspokoić i minąć.
  • Odpowiedz
melatonin2803
melatonin2803
06.06.2019, 15:18:47 via iOS
  • 0
#ortodoncja #stomatologia #dentysta cofnely sie komus zeby po sciagnieciu aparatu ? Mi na dole poszly w strone jezyka i nie wiem czy to normalne
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 06.06.2019, 20:46:49
  • 2
@melatonin2803: A nosisz retainer? Powinno się go nosić codziennie przynajmniej przez 2 lata po zdjęciu aparatu, a po tych dwóch latach co pewien czas z założenia nawet przez całe życie.
Ogólnie jest tendencja do nawrotu wady, ale to raczej u osób, które się opierdzielają z noszeniem retainera ;)
  • Odpowiedz
dr_Klotz
dr_Klotz
03.06.2019, 20:40:46
  • 0
Czym się różni "Tomografia komputerowa stomatologiczna" od "Stomatologiczna tomografia stożkowa CBCT"???

#medycyna #stomatologia #ortodoncja #pytaniedoeksperta #zdrowie
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 04.06.2019, 05:05:39
  • 0
@dr_Klotz: W praktyce w większości przypadków tylko nazwą. CBCT = Cone Beam Computer Tomography, czyli tomografia stożkowa, która daje znacznie mniejszą ilość promieniowania.
Nie spotkałem się jeszcze, żeby jakikolwiek stomatolog używał innej TK niż CBCT.
Czyli krótko mówiąc - jak masz tomografię w stomatologii, to jest to praktycznie zawsze CBCT, nawet jeśli nie jest to ujęte w nazwie.
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 04.06.2019, 18:03:04
  • 1
@dr_Klotz: Ło panie, widzę, że to tomografie w szpitalu. Tam nie do końca ogarniają czego stomatolodzy potrzebuja. Ta pierwsza to jest zwykła tomografia spiralna - zdecydowanie nie polecam - większa dawka i gorsze obrazowanie dla stomatologii.
Lepiej zrobić CBCT. Z tego co widzę w opisie, to mają tam TK vatecha - o ile w miarę nowy sprzęt, to mają bardzo dobrą jakość obrazowania ;)
  • Odpowiedz
JesusOfSuburbia
JesusOfSuburbia
04.06.2019, 07:50:00 via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
Zaobserwowałem u siebie wczoraj straszną rzecz, a mianowicie na dole po lewej stronie odsunęło mi się dziąsło i widać mały fragment ósemki - czy to już? Mam tak od tygodnia, ale na razie czuje tylko lekkie rozpychanie w dziąśle, ile może trwać wychodzenie tego zęba? I czy konieczne jest usuwanie nawet kiedy nie ma bolesnych objawów?
#medycyna #stomatologia #osemka #dentysta
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 04.06.2019, 11:42:24
  • 1
@JesusOfSuburbia: Zawsze trzeba spojrzeć całościowo - czy jest miejsce, jak pozostałe zęby, czy może uszkadzać zęby sąsiednie itd. Zwykle niestety jeśli ósemki (szczególnie dolne) nie mają miejsca by całkowicie wyrosnąć, to lepiej jest je usunąć. W innym wypadku mogą powstawać nawracające stany zapalne w tej okolicy, mogą też doprowadzić do uszkodzenia sąsiednich zębów. Dość często tego typu ósemki są też konieczne do usunięcia przy okazji leczenia ortodontycznego (aparatem).
Nie da
  • Odpowiedz
SkrytyZolw
SkrytyZolw
03.06.2019, 14:36:31
  • 497
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 39
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 03.06.2019, 20:16:53
  • 21
@SkrytyZolw: Paradoksalnie to wcale nie jest takie dziwne, tylko w tym konkretnym wypadku fatalnie wykonane. Ogólnie niektóre ze szkół implantologii uznają tego typu implanty, jako alternatywę dla sytuacji, gdzie trzeba by wykonywać masywne odbudowy kości (czyli jest długi, ale wąski wyrostek zębodołowy = kość). W Europie z tego co kojarzę włoska szkoła szczególnie ma odchył w tym kierunku. Podobnie też z implantkami tzw. żyletkowymi.

Nowoczesna implantologia nie patrzy zbyt przychylnie
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger 04.06.2019, 05:22:51
  • 2
@SkrytyZolw: Są normalnie dostępne ;)
https://www.bionika.hu/en/bionic-implant/
Też są badania/artykuły na ich temat: https://www.joionline.org/doi/pdf/10.1563/aaid-joi-D-16-00015

Co do tych implantów jak ze zdjęcia, to też ludzie to wszczepiają i nie wygląda to inaczej niż tu: https://www.researchgate.net/publication/309211710_Study_over_7000_endosseous_implants_inserted_during_25_years_in_3300_interventions_clinical_results_in_different_anatomical_and_functional_situations_statistical_data_and_over_20_years_iconographic_do
(zdjęcia w dolnej części artykułu)
  • Odpowiedz
c.....t
c.....t
konto usunięte 03.06.2019, 20:38:30
  • 4
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 04.06.2019, 04:56:23
  • 1
@co_jest: Jeśli jest opcja robienia tego na NFZ, to jak najbardziej można. Z tego co widzę w opisie, to gnatyka zarówno żuchwy, jak i szczęki, więc grubsza sprawa. Możesz się nastawić na to, że na początku orto będą ci się pogarszać warunki, bo będziesz przygotowywany do takiego zgryzu jaki ma być po operacji. Czyli ortodonta ustawi zęby jak mają być docelowo.
Zabieg spory, ale efekty są zwykle rewelacyjne!
  • Odpowiedz

359

Implant

Implant

Implanty zębowe

chrisx
z
youtu.be
dodany: 25.06.2018, 13:03:40
  • 239
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    medycyna
  • #
    zdrowie
Dunger
Dunger 23.10.2018, 17:21:35
  • 1
@Creamfields: W zdecydowanej większości wypadków - da się. Czasami jest potrzebna odbudowa kości. Naprawdę w skrajnych przypadkach może nie być możliwości, ale to naprawdę rzadkość.
Dunger
Dunger 28.05.2019, 00:36:45
  • 0
@trustME: Zależy od tego który to ząb, jakie są warunki kostne i zgryzowe. Przykładowo czasami się tak robi np. wkręcając implant w miejscu 5tki i dowieszając do przodu czwórkę.
Dunger
Dunger 10.08.2018, 20:22:34
  • 6
2 tygodnie temu stuknęło mi 10 lat na Wykopie. Zawsze jakoś tak śledziłem wszystko z boku, spędzając jednak czasem kosmiczne ilości czasu czy to na głównej, Mirko, czy nawet przez pewien okres czasu i w wykopalisku. Przez ten czas tak naprawdę tylko kilka komentarzy, chociaż zawsze lubiłem klimaty Wypoku.
A tu teraz szok - po sugestii jednego z wykopowiczów zrobiłem AMA i od razu główna i nawet bordo wskoczyło.

Może pora kupić
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger
Autor
10.08.2018, 20:29:56
  • 0
@Wredna_pomarancza: wykopowa wersja "posadzić drzewo i spłodzić syna" ;)
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger
Autor
23.12.2018, 21:24:36
  • 0
@_Tequila_: Haha, świat jest mały :) Pozdrawiam serdecznie!
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger
Autor
23.12.2018, 21:28:52
  • 1
@_Tequila_: Zrobisz mi tym dzień :D
  • Odpowiedz
Dunger
Dunger
Autor
08.05.2019, 07:13:15
  • 0
@Polasz: Nie kojarzę, żebym ostatnio to słyszał od kogoś na fotelu :D
  • Odpowiedz

376

Efekt Godona, czyli gdy brakuje jednego zęba

Efekt Godona, czyli gdy brakuje jednego zęba

Efekt Godona pojawia się, gdy brakuje jednego zęba. Nie licząc ósemek, powinniśmy mieć 28 zębów. Brak jednego z tych zębów wydaje się błahy. Nic bardziej mylnego. Przesuwanie się zębów sąsiadujących w lukę po utraconym zębie (objaw Godona) może być przyczyną wielu poważnych problemów.

poradnik_zdrowie
z
poradnikzdrowie.pl
dodany: 29.03.2019, 07:43:24
  • 142
  • #
    polska
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    zdrowie
  • #
    medycyna
  • #
    lekarz
Dunger
Dunger 29.03.2019, 17:56:59
  • 5
Wchodzę na wykop, a tu w sponsorowanych mój artykuł sprzed 2 lat ( ͡° ʖ̯ ͡°) Wykop taki na czasie.
Jak macie jakieś pytania w temacie, to piszcie śmiało!
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Dunger
Dunger 29.03.2019, 18:28:08
  • 1
@animuss: Niestety się nie przedawniła - dalej jest to poważny problem :(
Ambiwalentnik
Ambiwalentnik
Ambiwalentnik
07.02.2019, 15:59:48
  • 2
Czy dentysta, uczący się stomatologii lub ktoś kto się zna może pomóc w ocenie zdjęcia z pantomografu? Bolą mnie głównie przed i trzonowce, przewlekle, niezbyt silnie, ewentualnie mam małe "prądy" przy nagryzaniu. Im dalej, tym bardziej bolą więc 6-7 najmocniej. Dentysta mówi, że mam w każdym ukrytą próchnicę nie wiadomo z jakiego powodu. Co ciekawe wyrwałem 8mki po prawej, a tam nadal boli, mam powiększone węzły chłonne przewlekle. Dentysta widzi jakiś "ułamek".
Ambiwalentnik - Czy dentysta, uczący się stomatologii lub ktoś kto się zna może pomóc...

źródło: comment_rrPTEJ20AmenGAzxIxCGO9HwqeQ62gld.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Dunger
Dunger 08.02.2019, 02:45:28
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz

607

[AMA] Implantolog, chirurg stomatologiczny

[AMA] Implantolog, chirurg stomatologiczny

Zapraszam do zadawania pytań odnośnie implantologii i chirurgii stomatologicznej, ale też ogólnie odnośnie stomatologii.

Dunger
z
wykop.pl
dodany: 26.06.2018, 14:16:58
  • 847
  • #
    ama
  • #
    ciekawostki
  • #
    zdrowie
  • #
    medycyna
  • #
    lekarz
  • #
    stomatologia
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:12:32
  • 2
@jestem_na_dworzu: Zależy co to jest. Kamień na pewno nie może być wewnątrz zęba. Trójki zwykle są ciemniejsze od pozostałych zębów. Może to być demineralizacja szkliwa, może to być jakieś przebarwienie wewnątrz zęba.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:13:34
  • 0
@monarchista: Nitkować tam dokładnie, a docelowo w zależności od tego jakiej wielkości jest szpara i jak wyglądają sąsiednie zęby, albo ja zamknąć poprzez leczenie aparatem, a jak jest niewielka, to zrobić punkt styczny między tymi zębami za pomocą wypełnień.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:15:14
  • -1
@jegertilbake: Opisana technika jest do szczoteczek manualnych (zwykłych). Przy sonicznej przykładamy pod kątem 45 stopni i robimy ruchy wymiatające, przy oscylacyjno-rotacyjno-pulsacyjnej (czy też elektrycznej) przykładamy po prostu pod kątem 90 stopni do zęba i tak trzymamy, przesuwając co 2-3 sekundy na kolejnego zęba.
Nie trzeba tego jakoś mocno dociskać :) Czujnik nacisku pokaże kiedy robimy to zbyt mocno.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:16:53
  • 1
@Wejszlo: Bez zobaczenia ciężko mi powiedzieć co jest przyczyną. Są osoby, które mają większą tendencję do psucia się zębów, ale to tym bardziej muszą o nie dbać. Przede wszystkim współpraca z higienistką, regularne higienizacje i kontrole oraz poprawa oczyszczania zębów. Do tego oczywiście wyleczenie wszystkich zębów z próchnicy.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:17:53
  • 1
@pieprzisol: Bo nitka ściąga resztki jedzenia z zębów, ale czasami zostają one jeszcze między zębami. A jak zaraz po tym umyjemy zęby, to te luźne resztki są zbierane przez szczoteczkę :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:19:56
  • 1
@AndrzejKita: pH wody gazowanej :) Potrafi mieć w granicach 5-5,5 pH
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:20:35
  • 1
@Koller: Nie, nie jest to szkodliwe dla szkliwa. Trzeba za to uważać w drugą stronę. Jeśli zęby już są zepsute (jest próchnica), to może to bardzo zaszkodzić)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:20:52
  • 0
@Marek_B: Kwestia gustu :) Ważne jest 1450 ppm fluoru.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:22:50
  • 0
@brakslow: Badania + praktyka wskazują, że fluor jest obecnie najlepszy jeśli chodzi o zapobieganie próchnicy. Pasty bez fluoru też są skuteczne, ale nieco mniej (w przypadku hydroksyapatytu nawet nie ma takiej bardzo dużej różnicy). Obstawiałbym wzrost świadomości + zainteresowanie tematem :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:23:17
  • 1
@FionnMacCumhail: Prostnica lub kątnica na fizjo ulubione :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:25:35
  • 4
@0__0: 1. W stomatologii bez specjalizacji można robić wszystko :) Niestety specjalizacja w dzisiejszych czasach to jest tylko papier, bo i tak trzeba jeździć na kursy, żeby się czegoś sensownego nauczyć.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:29:09
  • 4
@0__0: 2. I tak i nie. Chirurgia ogólnie jest stresująca, nie każdy lubi krew, nie wszędzie są możliwości do wszczepiania implantów. A inne dziedziny stomatologii jak się jest dobrym, to też mogą być bardzo dochodowe.
3. Biorąc pod uwagę przeciętne zarobki (a nie pojedyncze osoby), to nie.

Ogólnie apropo specjalizacji - to chętnie bym widział, żeby zmienić to jak to obecnie funkcjonuje. Bo czemu nie zrobić takich zaawansowanych kursów z
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:30:11
  • 0
@brzezinol: Patrząc na badania, bakterie niestety mają nieco inne pojęcie szczelności ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:31:23
  • 5
@Axelio: Szczerze mówiąc nie wiem - wiem że są jakieś pakiety typu Medicover, ale nie mam pojęcia jak to dokładnie funkcjonuje.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:37:49
  • 0
@RandomizeUsr0: Większość rodzajów odbudów na implantach sobie z tym radzi :) Wiadomo, że np. włoskich w łupince lepiej nie rozgryzać :D
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:41:31
  • 2
@omgiksde: Nawigacja komputerowa to koszt zwykle około 1000 zł za zabieg, niezależnie od liczby implantów (tylko osobno góra, osobno dół). Jest to super opcja i polecam każdemu.
Co do nerwu, to na tomografii komputerowej ocenia się dokładnie przebieg nerwu, więc planuje się tak, żeby nic nie uszkodzić. Jeśli jest mało miejsca na długość, to wtedy próbuje się wykorzystać krótsze implanty, ale o większej średnicy. Jeśli i to nie da rady,
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:42:47
  • 2
@rzulw: Też można :) Przy czym najlepiej płyn do płukania bez alkoholu i sprawdzić czy jest w nim fluor.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:43:01
  • 1
@rluk: Szkliwa się nie odbuduje, ale da się go zastąpić kompozytem :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:45:43
  • 3
@ziemniakizpomidorem: @jegertilbake: normalnie można to leczyć aparatem :) W zależności od sytuacji, zakresu wady i stosunku szczęk leczenie może wyglądać różnie, ale zwykle wystarczy nawet trochę wsunąć wgłąb zęby tylne, wtedy domyka nam się przód.
Ogólnie to chociaż macie podobnie, może się okazać, że dla każdego z was będzie inna metoda leczenia. To już zbyt szczegółowa kwestia na rozmowę przez internet. Musi być szersza diagnostyka.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:47:24
  • 0
@komandor55: To jest mepiwakaina. Obecnie już rzadko stosowane znieczulenie. Nie można go stosować u kobiet w ciąży. W prywatnych gabinetach myślę że gdzieś w ponad 95% przypadków stosowana jest artykaina. Po niej się nie chce wracać na lidokainę :>
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:55:22
  • 4
@jakubz: Absolutnie nie. Obecne cyfrowe aparaty RTG w stomatologii mają wielokrotnie mniejsze dawki niż kiedyś. Zdjęcie RTG punktowe to dawka około 1,5µSv, zdjęcie panoramiczne to 20µSv. Dla porównania przelot transatlantykiem to dawka około 100µSv, a statystyczny polak z powietrza otrzymuje około 3000µSv. Zjedzenie banana to 0.1µSv.

Roczna bezpieczna dawka promieniowania to 50mSv, czyli 50 000µSv. Więc około 33 333 małych zdjęć stomatologicznych.
UWAGA - zawsze trzeba dążyć do jak najmniejszej
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:57:32
  • 2
@andrzej342: Na zdjęciach za wiele niestety nie widać, ale wygląda na to, że się goi prawidłowo. Najprawdopodobniej wysięk z rany. Ogólnie starać się tego nie ruszać, nie grzebać tam, nic stamtąd nie wyjmować. Jak coś niepokoi - to podejść na kontrolę do lekarza, który wykonywał zabieg.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:58:00
  • -1
@andrzej342: Można sobie ewentualnie przez tydzień płukać usta płukanką z chlorheksydyną (np. Eludril) i smarować to miejsce żelem z chlorheksydyną (np. Elugel)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:59:22
  • 1
@walictowszystkozajete: Wysuwając je do przodu, można je wysunąć poza kość. Czasami w niektórych wadach konieczna jest chirurgia gnatyczna (skrócenie/wydłużenie kości) lub forma rozwiązania kompromisowego.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 21:59:49
  • 1
@iwannagethigh: Fajna, tańsza alternatywa do Invisalign to mniejszych wad.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:01:46
  • 2
@cierpkiezale: Ryzyko jest. Czasami anatomia faktycznie utrudnia opracowanie kanału do końca. Najlepiej obserwować, za pół roku zrobić zdjęcie RTG kontrolne czy nic się tam nie dzieje. Jak będzie zmiana zapalna przy wierzchołku tego korzenia, to ponownie przeleczyć tego zęba kanałowo. W wielu przypadkach ząb tak zostaje bezobjawowo i nic się nie dzieje.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:08:29
  • 0
@mirasek69: Z promocjami różnie bywa - można trafić super, a można... mniej super. Ale ogólnie takie "zabiegi towarzyszące", czyli np. szkolenia są spoko opcją.
Co do cena/jakość to mi osobiście bardzo pasują ICX. System dość tani, a jednocześnie bardzo dobrej jakości.
Co do korony to z boku szedłbym w tlenek cyrkonu, z przodu tlenek cyrkonu licowany porcelaną.

Co do wyboru kliniki to polecenia od znajomych. Przy opiniach warto sprawdzić czy jest jakiś dialog
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:10:07
  • 2
@puppyfister: Koniecznie! Środki dewitalizujące (tzw. "trucizna) mogą spowodować martwicę dziąseł i kości, bo są mocno toksyczne.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:13:21
  • -1
@krashann: Nie chcę oceniać. Ciężko mi wyobrazić sobie jak w takich cenach się można zmieścić z kosztami, nie mówiąc już o ewentualnym zarobku.
Najczęściej implant jest całkowicie niewidoczny, bo jest schowany pod dziąsłem. Wyjątek jest wtedy, kiedy zakłada się od razu śrubę gojącą - wtedy wystaje taki niewielki metalowy element. Nie ma ryzyka, że się przekrzywi :)

Jeśli nie było możliwości implantacji od razu przy ekstrakcji to tak, wtedy się
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:13:43
  • 2
@dentworry: Gazowana ma niższe pH (może mieć nawet i w granicach 5-5.5 pH)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:16:02
  • 3
@keisatsu: Jest rok rękojmi, plus do tego osobno jest gwarancja. Są pewne zbiegi (np. powtórne leczenie kanałowe, hemisekcja, koronektomia), na które nie daje się w ogóle gwarancji, bo są to zabiegi warunkowe. Trzeba jednak poinformować pacjenta o ryzyku i alternatywach.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:20:25
  • 2
@ropucha_paskowka: Super organizacja - cudowne wspomnienia, świetne czasy, rewelacyjne konferencje. Trochę mi się z czasem przestał podobać wygląd pewnych kwestii - specyficzne współprace ze sponsorami kosztem rzeczy istotnych dla uczestników konferencji, wkurzało mnie też umniejszanie zasług ludzi angażujących się, odwalających kupę dobrej roboty. PTSS to ludzie którzy go tworzą, a takimi działaniami odbiera im się motywację.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:21:25
  • 1
@Hasz5g: Jak tradycyjna to miękka (na pewno nie twarda), ale lepsze są elektryczne/soniczne. Water Floss to po prostu irygator - fajne uzupełnienie, ale na pewno nie zastąpi nici.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:24:02
  • 7
@sejwjor: Z tego co opisujesz to podrażnienie nerwu językowego w czasie zabiegu. Idź jak najszybciej do neurologa, niech on Ci przepisze coś mocniejszego na regenerację nerwu (np. Neurolipan), chociaż już jest trochę po czasie. Można też naświetlać laserem biostymulacyjnym tę okolicę. Podrażnienie nerwu jeśli wracają, to do 6 miesięcy od zabiegu. Im wcześniej się zacznie leczenie/terapię regeneracyjną, tym większe szanse na przywrócenie funkcji nerwu.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:25:22
  • 1
@bylem_bordo: Zwykle nie ma różnicy między pastami, są jednak firmy, które trzymają pewien poziom i ma się przynajmniej pewność, że tam nie ma syfu. Przykładowo - Elmex, Sensodyne, Blend-a-med. Ważne, żeby było 1450 ppm fluoru. Ale raczej nie powinno być większej różnicy między tanimi a droższymi pastami.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:25:44
  • 0
@ska87: Powinno być całkowicie bezboleśnie. Jak coś to poproś o więcej znieczulenia :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:28:56
  • 1
@Meara: Na wstępie - opisuję tylko to co widzę na zdjęciu, niewykluczone, że po obejrzeniu w ustach zupełnie bym zmienił zalecenia. Górną prawą ósemkę (po lewej stronie zdjęcia) można zostawić, nie powinna dawać objawów, chyba że planujesz leczenie ortodontyczne. Po lewej stronie (prawa strona zdjęcia) ósemka górna do usunięcia ze względu na ustawienie. Na ósemkę dolną lewą nie ma za bardzo miejsca, z tyłu się robi kieszonka i stan zapalny,
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:29:16
  • 1
@9re9or: Najlepiej wszystkie naraz - jeden zabieg, jeden stres, jedno gojenie :)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:32:06
  • 0
@jednopostowiec: Warto rozróżnić bruksizm od tzw. choroby okluzyjnej. Bruksizm ma podłoże stresowe i leczy się go u psychologa. Choroba okluzyjna to problem stomatologiczny związany ze stawem i nieprawidłowym zgryzem. Polecam pogłębić diagnostykę i zrobić tzw. analizę okluzyjną.
Polecam poczytać sobie więcej - https://dentim.pl/leczenie/unikaty-dentim/leczenie-okluzji/
Szyna jest rozwiązaniem zabezpieczającym zęby, ale to jedynie pomaga na objawy, a nie usuwa przyczyny. No i przez to jesteśmy potem całe życie do szyny uwiązani.
W
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:33:42
  • 1
@PiersiowkaPelnaZiol: I jedno i drugie jest bezpieczne dla szkliwa, jak jest robione prawidłowo. Efekt dość podobny. Można przeczytać sobie więcej w moim artykule - http://tomaszlukasik.pl/project/wybielanie-zebow-co-powinnismy-o-nim-wiedziec/

Co do oczyszczania języka z osadu i przyrządu do czyszczenia, to pierwsze słyszę.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:34:22
  • 1
@BytTheWay: Za mało badań na tę chwilę, żebym mógł jednoznacznie powiedzieć jak szczoteczki ultradźwiękowe się mają względem pozostałych. A subiektywnie nie chcę pisać ;)
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:38:26
  • 1
@gardan: Dzięki :)
1. Wszystko jest radioaktywne :) Ale konkrety: Ciało ludzkie ma 6000 Bq (bekerel - jednostka miary aktywności promieniotwórczej). Jeden gram tlenku cyrkonu ma ok. 0,4 Bq. Korona ważąca ok. 1 gr wykonana z ceramiki na metalu może mieć do 2 Bq/gr.
2. Da się i czasami się tak robi :) Ma to swoje minusy - materiały syntetyczne są nieco gorsze od tych pochodzenia zwierzęcego. Kość własna ma
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:39:05
  • 3
@wywrotka: Invisalign jest droższy, ale nadaje się do większego zakresu wad. W moim odczuciu jest też bardziej przewidywalny i od strony lekarza - wygodniej się planuje.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:40:01
  • 0
@wormik: Zapytać jaka substancja znieczulająca. Jak lidokaina, to poprosić o zmianę na artykainę. Druga opcja, wziąć coś przeciwbólowego przed wizytą.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:41:58
  • 0
@filemonczyk: Niektórzy mają bardziej podatne zęby, ale to tym bardziej trzeba o nie dbać. Podstawa to prawidłowa higiena, co wcale nie jest takie proste. Oprócz mycia zębów, niezbędne jest codziennie nitkowanie! Higienizacje co pół roku wraz z instruktażem higieny. Ewentualnie można spróbować zmienić stomatologa/skonsultować się u innego.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:44:48
  • 1
@RBNG: Czy to dobra cena, to zależy od tego jaki to jest implant, od sprzętu, podejścia itd. Np. w jednym gabinecie gdzie pracuję są trzy rodzaje implantów. Za sam implant koszt poszczególnych jest odpowiednio 2 500 zł, 3 500zł i 4 500 zł. Więc jak widać nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Ale wydaje się tanio.
Wpływa gwarancja, jakość (polecam systemy europejskie, odradzam wschodnie), co wchodzi w skład
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:47:17
  • 10
@rondoHappy: W gimnazjum postanowiłem być stomatologiem, z ukierunkowaniem na chirurgię i implantologię. Od tamtego czasu mi się nie znudziło :) Uwielbiam to co robię, sprawia mi to dużo frajdy. A czemu? Nie wiem - lubię zabiegi, kompletnie nie przeszkadza mi krew czy inwazyjność zabiegu, nawet jak zabieg wykonywany setny raz, to ciągle jest dreszczyk emocji i pełne skupienie. Cały czas uczenie się nowych technik i doskonalenie wcześniejszych. Mega społeczność. Dobre
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:49:08
  • 1
@Kliko: Nie wiem na jakiej podstawie stomatolog ocenił, że masz za słabe szkliwo. Inna sprawa, że wybielanie nie uszkadza szkliwa jak jest zrobione prawidłowo. Co najwyżej będziesz mieć przez pewien czas po wybielaniu nadwrażliwość.
Rozjaśnić zęby zawsze można za pomocą licówek.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 22:55:02
  • 0
@jendreq: 1. Jeśli coś nas boli - nie szukać domowych sposób tylko marsz do stomatologa na kontrolę, bo można sobie problemów narobić i to poważnych. Potem problemy narosną i nagle zdziwienie czemu takie drogie leczenie.
2. Czujnik nacisku. Kupić albo oscylacyjno-rotacyjno-pulsacyjną (nie wszystkie mają opcję pulsacji) albo soniczną.
Pisałem troszkę o szczoteczkach tutaj: https://www.facebook.com/dentystaTomaszLukasik/posts/1873967239284449
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:01:00
  • 3
@Stachu_a_kto_przy_telefonie: Obecny system specjalizacji jest do gruntowanej zmiany. Po pierwsze brakuje miejsc, po drugie jak rozmawiam z ludźmi na specjalizacji, to często jest problem z dostępnością zabiegów/aktualnej wiedzy, no i tematyka nie do końca jest na czasie z tym co się obecnie robi w stomatologii.
Trzeba to zmienić - jest pomysł PTS, żeby wprowadzić szkolenia o poziomie specjalizacji, coś na wzór zagranicznych Masterów. Jest to ciekawa idea, pytanie jak ją
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:04:38
  • 0
@samuelx: Eee, Novamine remineralizuje zębinę a nie szkliwo, a właściwie blokuje kanaliki zębinowe. Czyli działa dokładnie na takiej samej zasadzie jak większość past znoszących nadwrażliwość. Teoria spiskowa? Cóż, w takim razie producent sam oczernia swój produkt :D https://www.sensodyne.pl/produkty/pasty/odbudowa-i-ochrona/
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:05:06
  • 0
@duble2: Katowice - Dentim Clinic, Żory - Luxury Clinic
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:06:16
  • 2
@gringo_kot: Oczywiście - wystarczy leczenie ortodontyczne. Przewlekłe drażnienie policzka może powodować leukoplakię, która jest zmianą przednowotworową.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:07:11
  • 3
@ChochlikLucek: Tak, ale było to w formie fakultetu i traktowane bardziej jako ogólna psychologia, a nie psychologiczne podejście do pacjenta. Za to jest mnóstwo potem szkoleń z psychologii i komunikacji z pacjentem.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:08:23
  • 0
@Wawrix: Im dłużej się będzie zwlekać, tym poważniejsze (i droższe) będzie leczenie. Ciężko mi powiedzieć co to za tkanka, może to być nawet jakaś pozostałość zęba. Przede wszystkim kontrola, kontrola i kontrola. Wtedy stomatolog Ci powie co i jak.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:12:00
  • 1
@macabrankov: Zależy od materiału. Lepsze materiały są dość drogie. http://www.micerdent.pl/shop/uniwersalne-szkliwo-2/
Tutaj 355 zł za 5 gram. A to tylko koszt samego materiału.
A gdzie wytrawiacz, gdzie bond, gdzie klin, gdzie formówka, gdzie nici retrakcyjne, gdzie Alustat, gdzie pierścienie do formówek, gdzie koferdam, gdzie klamry do koferdamu, gdzie wiertła, gdzie finiry, gdzie gumki i pasty do polerowania, gdzie gliceryna do likwidacji warstwy inhibicyjnej, gdzie znieczulenie, gdzie obłożenie pacjenta, gdzie sterylizacja narzędzi,
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:13:19
  • 1
@rzezbiarz1: Najprawdopodobniej fragmenty przegrody zęba lub jeden z blaszek kostnych. Czasami są na tyle cienkie, że podczas gojenia ząb wykorzystując minerały z otaczającej kości w procesie gojenia ścieńcza ją na tyle, że potem w formie takich płatków wydostaje się na zewnątrz.
Może nie norma, ale zdarza się. Nie ma co się niepokoić.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:14:42
  • 0
@claudio1: Zależy od stanu zęba. Jak ząb ma dużo zdrowych tkanek, to leczenie kanałowe to wciąż własny ząb i jest dużo tańsze. Jeśli za X lat się zepsuje, to wciąż można go usunąć i zrobić implant.
Zawsze jak tylko jest sens ratować, to ratujemy własne zęby.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:16:38
  • 3
@ZgnilyKalafior: 2x dziennie szczoteczka + pasta z fluorem 1450 ppm, do tego nić dentystyczna przynajmniej raz dziennie. Można uzupełnić płukanką po tych posiłkach, po których się nie myje zębów. Irygator może być uzupełnieniem, ale odradzam stosowanie go zamiast. Jest fajną opcją np. do oczyszczania trudnych miejsc, np. jak gdzie nam się coś zbiera pod dziąsłem, pod mostem itp.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:18:36
  • 3
@pawelh2008: Jest większe ryzyko, ale jak najbardziej mogą.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:19:41
  • 3
@moribunda: Przede wszystkim znaleźć gabinet, który wie jak pomagać sobie z tym radzić. Fajny artykuł, gdzie temat jest według mnie bardzo fajnie opisany: https://dentim.pl/jak-poradzic-sobie-z-dentofobia/
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:21:32
  • 2
@cranberry250: Aparat ortodontyczny. Koszt całego leczenia (góra + dół + wizyty kontrolne to koszt między 11 a 14 tysięcy złotych. Długość leczenia w zależności od wady i od rodzaju aparatu średnio od 1 roku do 3 lat.
Ja obecnie też jestem w trakcie leczenia ortodontycznego, zdecydowałem się na Invisalign (wygodny, przewidywalny, szybszy niż tradycyjny aparat).
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:23:50
  • 1
@troszkuschudlem: 1. Podobnie jak korony - około 15 lat.
2. Nie do końca rozumiem? W sensie że mieszać ze sobą czy zamiennie? W jakim celu? Ogólnie nie widzę przeciwskazań - i tak koniec końców rozkładają się do jonów fluoru.
3. Nie. Przy samej paradontozie bez problemu można uzyskać pełny efekt znieczulenia.
4. Zdecydowanie. Mam pacjentów w wieku 60-70 lat, którzy prostują sobie zęby.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:25:56
  • 2
@Shusey: Hej! :)
Ja zacząłem się leczyć 3 miesiące temu i zdecydowałem się na Invisalign. Chyba obecnie najlepsze rozwiązanie. Damon też bardzo dobry, przy czym to bardziej różnica nie między Damon vs Invisalign, tylko aparat z zamkami vs aparat nakładkowy :)
Co do kolejności, to ZDECYDOWANIE najpierw ortodoncja, a dopiero potem implant. Implanty są praktycznie zawsze na sam koniec leczenia.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:27:36
  • 1
@destructivedetroit: Kiedyś na pewno ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Żarty żartami, ale każdy stan ropny to stan zagrożenia zdrowia. Koniecznie w podskokach biegnij do swojego stomatologa i zrób coś z tym, bo z tego się mogą zrobić poważne problemy.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:30:33
  • 1
@steckdose: Ciężko jednoznacznie powiedzieć bez badania, ale patrząc na zdjęcie to jak najbardziej. Prawdopodobnie masz tzw. zgryz głęboki (zęby dolne z przodu są prawie całkowicie przykrywane przez zęby górne). Ze względu na brak oparcia w zębach górnych, zęby dolne z przodu zaczęły się wysuwać z kości (tzw. efekt Godona).Stąd taki nietypowy obraz.
Na pewno przed leczeniem ortodontycznym musisz wyleczyć pozostałe zęby i usunąć te korzenie co są.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:33:07
  • 1
@PiersiowkaPelnaZiol: 1. Zęby mają zawsze swoją fizjologiczną ruchomość. Zrób sobie zdjęcie RTG + badanie na fotelu i będzie wtedy wiadomo czy jest ryzyko, że mogą się ruszać.

2. Wybielanie przeprowadza higienistka. Jak podejrzewasz, że może cię oszukać, to zmień dentystę. W relacji pacjent-lekarz ważne jest zaufanie.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:35:52
  • 2
@DywanTv: 1. Jak chcesz zostać implantologiem, to tylko stomatologia.
2. http://rankinguczelnistomatologicznych.pl/
3. Przede wszystkim biologia chemia. Potem pierwsze 2 lata studiów to przedmioty ogólnomedyczne, czyli gdzie ogarniasz mechanikę tego co się dzieje w organizmie. Potem masz zajęcia z pacjentami i warto walczyć o każdego przyjętego pacjenta, nieważne jak banalne czy trywialne miałoby to być leczenie. To potem procentuje. Polecam na studiach zapisać się do Polskiego Towarzystwa Studentów Stomatologii i jeździć
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:36:46
  • 5
@Gent: Ford Focus 2.0 150km, mk3, 2015 rok, automat.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:37:51
  • 1
@Henio_Zloczynca: Nie ma idealnej metody. Najlepiej mimo wszystko z polecenia, czyli jak ktoś ze znajomych był i poleca. Oprócz tego warto patrzeć na zaangażowanie i czy gabinet korzysta z nowoczesnego sprzętu/metod.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:41:50
  • 1
@floatingpoint: kwestia nomenklatury. lek. dent. to tytuł naukowy. Ale to też jest zmienne, bo jeszcze niedawno był tytuł lekarz stomatolog, a nie lekarz dentysta (więc w zależności od tego w którym roku się ukończyło uczelnię, są różne tytuły.
Chirurgia stomatologiczna i implantologia to to czym się zajmuję. I jedno i drugie może robić każdy ogólnie. Są jeszcze specjalizacje stomatologiczne, czyli np. lekarz specjalista z protetyki I lub II stopnia.
W
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:42:14
  • 0
@meh0wski: Jest to parafunkcja. Sprzyja powstawaniu wad zgryzu i problemom w stawie.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:51:58
  • 2
@FHA96: 1. Zobaczyć czy ustąpi to po wyleczeniu wszystkich zębów z próchnicą i przy prawidłowej higienie
2. Czasami ból może promieniować. Może to być też po prostu ból różnych zębów lub dziąseł.
3. Jeśli masz dużo próchnicy lub np. problem z prawidłową higieną, to ma to sens.
Dunger
Dunger
Autor
26.06.2018, 23:59:22
  • 4
@danielkw1: 1. Od momentu pojawienia się pierwszego zęba czyli około 6 miesiąca życia - pasta z 1000 ppm fluoru, śladowa ilość pasty. Tak do 36 miesiąca życia.
Od 3 roku do 6 roku życia pasta 1000 ppm fluoru, ilość pasty ziarno groszku
Od 6 roku życia pasta 1450 ppm fluoru, 1-2 cm pasty.
Konkretne wytyczne Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej: http://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/2016/01/PTSD_Wytyczne_na_temat_indywidualnej_profilaktyki_fluorkowej.pdf
2. w momencie pojawienia się pierwszego zęba. Sprawdzenie pod kątem
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 00:01:08
  • 0
@r3pr3z3nt: Jak każda pasta znosząca nadwrażliwość. Blokuje kanaliki zębinowe, czyli ten sam mechanizm co w innych pastach na nadwrażliwość.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 00:01:25
  • 2
@vind: Pasuje mi ten układ ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:15:37
  • 5
@ziobro2: Soniczna to też elektryczna :) Jak masz dylemat z wyborem szczoteczki, to kiedyś opisywałem to dokładnie - https://www.facebook.com/dentystaTomaszLukasik/posts/1873967239284449
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:18:23
  • 0
@dwie_szopy_jackson: Tak jak pisałem wcześniej - ogólnie prawie każda pasta o zawartości fluoru 1450 ppm zrobi robotę. Te konkretne wymieniłem, bo najpopularniejsze i sam używam. Ale Elgydium też jest spoko.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:22:35
  • 2
@wykopowaswinia: Nie mam specjalizacji z chirurgii, tylko zajmuję się chirurgią i implantologią. W stomatologii prywatnie można robić wszystko bez specjalizacji. Wyjątek jest na NFZ (niektóre procedury na NFZ są dostępne tylko dla specjalistów).
Obecnie specka to niestety głównie papier. Szczególnie biorąc pod uwagę nieco przestarzały materiał specjalizacji i szybkość rozwoju stomatologii. Liczę na to, że obecny system się zmieni, bo poświęcić kilka lat życia i się za wiele nie nauczyć,
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:23:07
  • 2
@wykopowaswinia: Pierwszy implant wkręciłem niecałe 2 lata temu.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:26:05
  • 5
@zonbat: http://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/2016/01/PTSD_Wytyczne_na_temat_indywidualnej_profilaktyki_fluorkowej.pdf
Co do badania to się zgadzam - brak fluoru nie powoduje próchnicy. Ale fluor wbudowuje się w zdemineralizowane szkliwo tworząc fluoroapatyt, który jest trudniejszy do rozpuszczenia przez bakterie niż naturalny hydroksyapatyt.
Czyli - jak ktoś ma super higienę, to nie potrzebuje fluoru. Jak nie, to fluor zmniejszy szansę na rozwój próchnicy.
Tak jak pisze w artykule - "in areas with high fluoride levels in the drinking water..." -
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:27:32
  • 4
@goodghost: Implant nie przeszkadza w założeniu licówek/koron. W ortodoncji przeszkadza, ponieważ implantu nie da się przesunąć, więc ogranicza on przesuwanie zębów w danej okolicy.

@fenis Katowice
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:34:02
  • 1
@dr_wyrwi_zab: 1. Porównywalne ilości. Z kolei nawigacja zwiększa perspektywę długoterminową.
2. niecałe 4
3. Trochę ponad 100.
4. Obecnie są mega popularne - głównie promuje je prof. Hurzeler, w Polsce dystrybutorem jest C. Witt Dental. W Polsce też mega dużo osób je wszczepia. Czy wcześniej nazywały się inaczej, to nie wiem. Ale mają możliwość szybszego obciążenia. Hurzeler obciąża ja już po 3 tygodniach niezależnie czy szczęka czy żuchwa, ja wolę
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:36:20
  • 3
@bepavuy: No powiedzmy, że nie byłem idealnym pacjentem jeśli chodzi o retainer ( ͡° ͜ʖ ͡°) Mam nauczkę.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:37:33
  • 2
@coolcooly22: Przeciętny czas leczenia zwykłym aparatem to około 2 lata, w przypadku Invisalign to około 1 rok i 3 miesiące. Druty tańsze założenie, ale więcej wizyt kontrolnych, więc koszt ostatecznie wychodzi nie tak bardzo różny. Druty starego typu około 11-12 tysięcy, nowego typu 14-15 tysięcy (czyli drożej od Invisalign)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:38:42
  • 1
@tx10: No to super Mireczku, że efekt powala! Gratulacje :)

Co do aparatów ruchomych to szczególnie często się je stosuje w okresie dzieciństwa/wzrostu kości. Potem czasami jako przygotowanie do aparatu stałego.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:41:16
  • 2
@pieprzisol: Tak, to są szczegóły :) Po prostu badania wskazują, że lepiej jest przed, ale to są niewielkie różnice.

@Sacred_Dance_Of_The_Demon: Na pewno dają efekt, tylko osobiście bałbym się ich używać. Zsuną się na dziąsło albo będzie wadliwy model i np. fragment się połknie i można sobie krzywdę zrobić. I to poważną.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:42:10
  • 0
@dwie_szopy_jackson: 2-3 godziny taki zabieg. Faktycznie tak jak @MauserAbuser pisze, przy kilku implantach średnio 1 implant = 15 minut.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:46:21
  • 3
@krasnalik: Przykro mi mireczku, ale nie wypowiadam się na temat pracy innych lekarzy - ani pozytywnie, ani negatywnie.
Ale jak wozisz swoją kobietę do niego już kilka miesięcy... Hm... Jest przystojny? :>
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:48:24
  • 0
@Gustlik: Rozszczepami najczęściej się chirurdzy szczękowo-twarzowi zajmują jeśli chodzi o same zabiegi. Potem prowadzenie pacjenta to jak każdego innego.

Nie rozumiem pytania o skrócenie czasu leczenia ortodontycznego. Poczekać na stałe, czyli że u dziecka? Implanty można wszczepiać dopiero po zakończeniu rozwoju kości, czyli około 21-25 roku życia.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:53:57
  • 3
@f423r: Zgadzam się z kolegą @MauserAbuser: Ogólnie zabieg prosty, chyba że masz bardzo wąskie usta/mało miejsca w tej okolicy, to wtedy trzeba się nagimnastykować. Zabieg całkowicie bezbolesny, w znieczuleniu miejscowym. Wcześniej jednak warto zrobić Tomografię komputerową. Bo jeśli na TK wyjdzie, że korzeń siódemki ma próchnicę (a w tym miejscu gdzie może dotykać ósemka uzyskanie szczelności graniczy z cudem), a ósemka jest zdrowa, to lepszym rozwiązaniem może być
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:56:40
  • 1
@anon0174: Dokładnie, zgadzam się z @MauserAbuser
Główny winny to cukier. Zęby były wykształcone tak, żeby sobie bez problemu radzić z tym na co mogą napotkać. Tylko że X tysięcy lat temu. Nagle pojawił się cukier, dieta wysokoprzetworzona itd., organizm powoli się adaptuje, ale niestety za wolno. Ewolucję widać np. po tym, że coraz mniej osób ma w ogóle ósemki.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 06:59:49
  • 1
@wykopowaswinia: Już odpisałem wyżej na twój komentarz :)
Miesięcznie coraz więcej, obecnie około 20 miesięcznie.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:00:07
  • 0
@wykopowaswinia: A czemu nie kupują, to nie mam pojęcia
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:02:18
  • 0
@wykopowaswinia: Odpisałem już na dokładnie te same pytania z twojego komentarza wyżej :)

Co do ludzi ze środowiska na wykopie, to aż się dziwiłem, że tak późno się ktoś odezwał :D Miło jak koledzy/koleżanki z zawodu są na wykopie. Przy społeczności wykopu to już niejednokrotnie się zaskakiwałem kogo tu można spotkać. Wykop = ludzie od wszystkiego.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:11:17
  • 3
@komandor55:
1. Tak :) niejednokrotnie
2. Obecnie widać, że ludzie dużo bardziej sumiennie myją zęby, ale za to z nitkowaniem jesteśmy jako społeczeństwo w ciemnej dupie. Więc obecnie głównie próchnica między zębami.
3. Obecnie poza wyjątkowymi przypadkami stosuje się praktycznie tylko kompozyty do wypełnień. Z wilgocią stomatolog powinien sobie móc poradzić - najlepiej koferdamem. Dostęp do już kwestia wprawy, ale są różne metody/narzędzia to ułatwiające. Ale ogólnie wypełnienia nie powinny wypadać.
4. Są
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:17:42
  • 3
@nowywinternetach: 1. Jeśli stłaczają zęby, jest ryzyko stanów zapalnych lub próchnicy na sąsiednim zębie lub są niedoczyszczane, to tak. Albo jeśli są wskazania ortodontyczne.
2. Nie powinny się zdarzać. Ale niestety z tego co czasami słyszę, wciąż się trafiają.
3. Niestety ewolucja, a nie rewolucja.
4. Lekarz poinformuje pacjenta, wytłumaczy wszystkie konsekwencje tego i pouczy, że znacznie bardziej zalecane jest leczenie zęba. Każe podpisać, że został poinformowany o skutkach swojej
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:24:23
  • 1
@ufik78: 1. Rozluźnić :)
2. U każdego to trochę inaczej wygląda. Najlepiej jest w koferdamie, bo wtedy język/ślina/przełykanie w ogóle nie przeszkadzają.
3. Da się ją wyleczyć (tak, żeby nie było żadnego zęba z próchnicą), a potem przez regularne kontrole i higienizacje i wypracowanie prawidłowej higieny domowej razem z higienistką doprowadzenie do sytuacji, że już się więcej nie pojawi :)
4. Odbudowuje uszczerbienie, ewentualnie wygładza - w zależności od tego
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:30:24
  • 3
@1Lupa: 1. I tak i nie. Można mieć bardziej podatne zęby, ale to po prostu trzeba wtedy wkładać więcej pracy w ich oczyszczanie i nitkowanie. Prawidłowe oczyszczanie nie jest proste. Ile razy higienistka pokazywała Ci jak oczyszczać zęby i co Ty konkretnie robisz nie tak? Czyli które miejsca pomijasz i co zrobić, żeby to poprawić?
2. Mówisz o zdjęciach RTG? To niemal nieodłączny element współczesnej stomatologii. Przede wszystkim przy diagnostyce,
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:31:59
  • 2
@yaberfoot: Górne ósemki są duuuużo przyjemniejsze w usuwaniu od dolnych. Więc raczej luzik :)
Eee, nawalanka w zęba? Zwykle to raczej delikatne podważanie go, ewentualnie cięcie na mniejsze części wiertłem ;)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:36:00
  • 2
@Teoriawojny: 1. Ogólnie da się zrobić tak, żeby nie było widać, ale nie jest to łatwe i nie wszystkie kompozyty pozwalają taki efekt osiągnąć. Zawsze można sobie zrobić licówki.
2. Nie mam pojęcia, ja raczej wszystko na spokojnie robię. Są szalone dni, ale ty jakieś wyjątkowe sytuacje.
3. Ciężko powiedzieć. Chyba nadal najlepszym wyznacznikiem są polecenia od znajomych. Warto też przejrzeć opinie, szczególnie te negatywne i zobaczyć czy gabinet chowa
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:37:23
  • 0
@ibanezbass: Czasami kanały są trudne do opracowania i nie każdy gabinet/stomatolog ma sprzęt, który umożliwia dobre wyleczenie takiego zęba. Obecnie endodoncja (leczenie kanałowe) to obowiązkowo koferdam i mikroskop.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:40:59
  • 0
@ufik78: 1. Zależy od tego co trzeba zrobić w danym miejscu. Igła jest uniwersalna, zszywacz to zakładam że chodzi o znieczulenie tzw. śródwięzadłowe, przy którym znieczulamy tylko konkretnego zęba.
2. Pozwalają one dopasować wypełnienie do kształtu/krzywizny zęba, dają odpowiednią szczelność, zmniejszają ryzyko nawisów i zapobiegają "sklejeniu" zębów.
3. Taki niebieski? Jak tak, to wytrawiacz.
4. W niektórych sonicznych/elektrycznych są nawet specjalne tryby do mycia języka. I tak - powinno się
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:42:21
  • 1
@ppai: Już od gimnazjum miałem zajawkę na stomatologię i chirurgię/implantologię. Więc mega podoba mi się i jaram się tym co robię! Dobre zarobki jedynie zwiększają satysfakcję z pracy.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:43:17
  • 1
@Spocony-Pan: Zależy od wielkości zabiegu. Zwykle tydzień, ale czasami i 2 tygodnie.
Po tygodniu szwy już praktycznie nie trzymają - to bardziej kwestia samej rany i tkanek. Duży wysiłek powoduje wzrost ciśnienia, co może spowodować wtórne krwawienie i zaburzenia gojenia.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:48:38
  • 0
@Isnen: Dość ciężko. Szczególnie, że coraz więcej miejsc jest niestacjonarnych (płatnych). Tam z kolei są niższe progi.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 07:54:07
  • 1
@susuke15: Nic nie boli. Znieczulenie robi robotę.
Chirurgia jest stresująca, bo to tkanki, bo jest krew, bo jak się zacznie to trzeba już skończyć itd. A innym z kolei inne dziedziny stomatologii się po prostu bardziej podobają :)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:00:05
  • 1
@volodia: Wszystko zależy od tego jak szeroki u Ciebie jest łuk, jaka jest pozycja docelowa zębów i ile jest miejsca. Raczej myślałbym o implancie, żeby w uśmiechu nie było widać trzonowca zaraz za kłem (bo rozumiem, że ortodontka chce tak zamknąć miejsce.
2.Normalna cena - niestety za leczenie implantologiczne trzeba trochę zapłacić, ale lepiej zrobić raz a dobrze. Jak czujesz się dobrze u tego stomatologa, to śmiało działaj. Efekt końcowy
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:00:40
  • 0
@ppai: Aparaty nakładkowe są obecnie chyba najbardziej popularne u dorosłych. Samemu teraz noszę Invisalign.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:03:32
  • 1
@MauserAbuser: 6-36 miesiąc życia pasta do zębów z fluorem 1000ppm i śladowa ilość pasty - tutaj jest dokładnie opisane co i jak razem ze zdjęciami ile to jest "śladowa ilość pasty" - http://ptsd.net.pl/wp-content/uploads/2016/01/PTSD_Wytyczne_na_temat_indywidualnej_profilaktyki_fluorkowej.pdf
Myjemy normalnie zęby. Ogólnie teoretycznie do 8 życia to rodzic powinien być dziecku zęby, w praktyce to zależy od dziecka. Dawać dobry przykład, zainteresować np. jakąś świecącą, grającą szczoteczką elektryczną dla dzieci. Są nawet aplikacje na telefon
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:03:51
  • 0
@MauserAbuser: @Borys: Nie tę osobę oznaczyłem co trzeba :)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:04:30
  • 0
@moodris: Jakiś efekt da, ale w zależności od wady w pierwszych 4 miesiącach może być np. konieczność najpierw cofnięcia zębów z tyłu, czego efektu w uśmiechu widać nie będzie.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:07:31
  • 1
@k_gregor: 1. Oba leczą bardzo dobrze. Trwałość zależy między innymi od odpowiedniego zaplanowania, szczególnie pod kątem stawu (czyli wcześniejsza analiza zgryzu/okluzji) i potem od samego pacjenta - czyli regularne noszenie retainerów. Ja ze względu na wygodę i szybkość leczenia wybrałem Invisalign. Jest niestety zwykle za to droższy.
2. Jeśli zwykły aparat leczenie = 2 lata, to Invisalign = 1 rok i 3 miesiące. Ale reguły też nie ma, bo zależy
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:08:52
  • 0
@janek-pudlewski: W zależności od pozycji, na implanty może zacząć narastać kość, mogą też sąsiednie zęby zacząć się przechylać, zmieniać swoją pozycję.
W przypadku szczęki zwykle się czeka 4 miesiące, przy żuchwie 2 miesiące. Jeśli była odbudowa kości to 6 miesięcy. Ogólnie - nie ma co zwlekać tylko działać :)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:09:36
  • 1
@Wojot: Przeciętny czas to około 2 lata. Koszt w zależności od gabinetu, aparatu i wady. Ale całość to zwykle 8-15 tysięcy.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:10:34
  • 1
@kthxb: Ósemki mogą powodować cały wachlarz objawów - więc te co opisujesz, również, chociaż nie są to standardowe objawy.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:11:33
  • 1
@rluk: Zacementować/zakleić niestety nie :( Ale można wyprostować zęby za pomocą leczenia ortodontycznego. No a te miejsca oczyszczać koniecznie nitką dentystyczną.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:12:53
  • 0
@majdzalak: Już kilkukrotnie w komentarzach wyżej rozpisywałem kwestie kosztów - ogólnie jest to dobry, a czasem nawet bardzo dobry zarobek, ale nie aż taka żyła złota.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:14:10
  • 0
@InsaneMaiden: Nie ma terminu ważności - podczas kontroli stomatolog ocenia stan mostku i jeśli jest konieczność - wymienia go. Korony/mosty zwykle utrudniają diagnostykę, ale najwięcej bez zdejmowania mostu można będzie sprawdzić na tomografii komputerowej.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:14:26
  • 0
@Akayari: Tak, chociaż zdjęcie sprzed kilku lat ;)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:14:50
  • 0
@Parotia: Nieszkodliwy, ale też nie polecam jako wypełnienie.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:16:38
  • 0
@Sanguis: Zależy do przypadku, ale jest to całkiem spoko rozwiązanie. Ogólnie to warto sprawdzić czy faktycznie mamy bruksizm (podłoże psychiczne) czy chorobę okluzyjną (podłoże stomatologiczne). To pierwsze leczy psycholog i objawowo się stosuje szynę, to drugie leczy stomatolog. Można poczytać więcej tutaj - https://dentim.pl/leczenie/unikaty-dentim/leczenie-okluzji/
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:22:59
  • 1
@Bixa: 1. Nie uszkadza on kości. Wewnętrzna część kości (tzw. kość gąbczasta) jest sprężysta i bardzo dobrze znosi obciążenia.
2. Bardzo dobre aparaty
3. Tlenek cyrkonu, porcelana
4. Nie
5. Kwestia gustu - jak dla mnie stały wygodniejszy.
6. Bo by przeszkadzał w
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:24:50
  • 2
@siepan: Płacisz właśnie dokładnie za to, że trwają 5 minut. Bo oznacza to, że wszystko idzie zgodnie z planem. Czyli za wiedzę i umiejętności.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:25:44
  • 0
@miret210: Dobra dla osób z paradontoza. Na początku stosowania ochydna w smaku, potem się człowiek przyzwyczaja :)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:26:48
  • 1
@kizi: To trzeba zdiagnozować co jest przyczyną dolegliwości. Może być fragment odsłoniętej zębiny, może być pęcherzyk powietrza pod wypełnieniem. może być przeciążony ząb. Często po wymianie wypełnienia dolegliwości ustępują.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:29:13
  • 3
@demol2010: Po studiach jak siadasz przy pacjencie, to żałujesz, że nie uważałeś bardziej na anatomii ( ͡° ͜ʖ ͡°) Anatomia, szczególnie w chirurgii jest mega ważna. Fakt, że głównie z zakresu głowy i szyi, ale podstawową wiedzę z pozostałych działów też warto mieć.
Będąc na pierwszym (a i na kolejnych w sumie też) roku studiów, to miałem dokładnie te same wątpliwości co ty ;)
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:31:18
  • 0
@silvanus: Nić powinna wchodzić między wszystkie zęby - czasami trzeba troszeczkę stawić opór. Jeśli nie chodzi, strzępi się lub szarpie, to znaczy że coś jest nie tak - albo próchnica, albo wypełnienie do wymiany.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:34:44
  • 0
@WosebaTaKawa: Prawie wszyscy. Są wyjątki, ale to wszystko też omawia anestezjolog przed zabiegiem.
Jest możliwość zrobienia zębów na implantach w 24-48 godzin, ale to tylko w przypadku odbudowy wszystkich zębów i nie u wszystkich pacjentów. Sam zabieg wszczepienia implantów trwa wtedy zwykle 1,5 - 3 godziny, potem jest jeszcze kilka wizyt na odbudowę zębów na implantach. Tutaj filmik/relacja pacjenta jak to mniej więcej wygląda - https://www.youtube.com/watch?v=wnHZ-jNYsS4
Narkoza stomatologiczna to narkoza
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 08:35:35
  • 0
@Rad-X: Nawet przy dużych stłoczeniach nitka powinna wchodzić miedzy zęby. Spróbuj cieńszej nitki/woskowanej. Jeśli strzępi się albo nie chce w ogóle wejść, to idź do stomatologa z tym problemem - może to być kwestia próchnicy lub wypełnienia do wymiany.
Dunger
Dunger
Autor
27.06.2018, 09:14:12
  • 2
@wykopowaswinia: No na pewno są miejsca, gdzie się da fajnie nauczyć. Pytanie czy tam trafisz czy masz kilka lat z życia :( Koleżanka jest na specjalizacji z endo i jej opiekun specjalizacji jest przeciwnikiem narzędzi maszynowych. Znajomy jest na specce z orto już prawie rok i poza ściągniem ligatur/wymianą łuków i podstawową diagnostyką, to jeszcze nie dotknął pacjenta :/
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 18:46:47
  • 3
@MichallPP:
Specjalista po ukończeniu specjalizacji otrzymuje tytuł np. "specjalista chirurgii stomatologicznej". Czyli nie rozumiem czemu ludzie mają problem z nazywaniem się "chirurgiem stomatologicznym" przez osoby, które robią praktycznie tylko chirurgię stomatologiczną. Oczywiście co innego, jak ktoś nie ma specjalizacji i nazywa się specjalistą. Bo specjalista formalnie otrzymuje właśnie tytuł specjalisty chirurgii stomatologicznej.
Zawsze mnie dziwiło (i w sumie trochę bawiło), jak bardzo się ludzie takich szczegółów czepiają.

Co do studentów,
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 18:49:57
  • 1
@kleku: Problemem jest czasami tzw. overtreatment, czyli leczenie próchnicy, której nie ma.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 18:59:17
  • 2
@jonathanWalker: 1. Implanty są na tyle biozgodne, że zrastają się z kością. Nie wydzielają żadnych substancji i nic się nie dzieje z nimi. Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o liczbę implantu. Osobiście najwięcej ile sam widziałem będąc przy zabiegu to 16 implantów. Sam w trakcie jednego zabiegu najwięcej wszczepiłem 6. Chociaż to bardziej kwestie finansów pacjenta są czynnikiem ograniczającym
2. Najczęściej 2-3 dni, zdarza się tydzień, max do 2 tygodni.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:00:15
  • 1
@harakiri888: O ile bezpośrednio po lampce nie będziesz myć zębów, tylko przepłuczesz wodą, żeby zneutralizować kwaśny odczyn, to nic się nie powinno stać :) Może za to nieco przebarwiać.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:03:47
  • 0
@animuss: Już pisałem trochę na temat zdjęć RTG:
https://www.wykop.pl/link/4386345/comment/56168685#comment-56168685

W skrócie - jest w porządku :) Tutaj zdania i tendencje w różnych krajach są różne. W USA mają tendencję do dmuchania na zimne po 5 razy.
Z odruchem wymiotnym można np. spsikać podniebienie znieczuleniem w sprayu, można się shiperwentylować (osłabia to trochę odruch wymiotny). Ogólnie odruchu nie lubią ani pacjenci, ani stomatolodzy :D
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:06:54
  • 0
@tubylecpatrzal: Powinno się zostawiać pastę na zębach i nie wypłukiwać jej, ale dokładnie wypluć. To są naprawdę minimalne ilości pasty i absolutnie nieszkodliwe dla organizmu, a jest to świetne dla zębów.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:09:59
  • 0
@kasaja3: 1. Całkowita prawda
2. Zależy. Jeśli aparatem uda się całkowicie zamknąć lukę i będzie to miało ręce i nogi zgryzowo, to brać aparat.
3. Zależy od higieny w czasie noszenia. Osady jednak zawsze można po zdjęciu aparatu oczyścić podczas higienizacji. Są też aparaty nakładkowe, gdzie tego ryzyka nie ma.
4. Aparat wyjdzie drożej, ale aparat przy okazji wyprostuje zęby.
5. Przez pewien czas jest widoczna śruba gojąca minimalnie wystająca
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:12:00
  • 1
@24xls: Odgrywa - trzeba odpowiednio przykładać siłę i używać odpowiednich ruchów w trakcie przygotowywania łoża pod implant. Na wiertła jest skierowany wprawdzie strumień wody, ale przy pewnej długości ta woda nie jest tak szybko dostarcza i odprowadzana aby ochłodzić wiertło jeśli stomatolog ma niewłaściwą technikę.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:12:14
  • 0
@1Lupa: Wypełnienia to przeciętnie 7-10 lat
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:12:48
  • 0
@souler: Zależy - jeśli nie ma koniecznosci podnoszenia zatoki szczękowej, to nie ma problemu :)
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:14:25
  • 0
@Gygo: Te jaśniejsze końcówki to najprawdopodobniej ścienienie szkliwa, spowodowane ścieraniem się zębów. Możliwe, że kwestia tzw. choroby okluzyjnej.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:15:45
  • 1
@Mietas2233: Nie jestem w stanie Ci odpowiedzieć bez zobaczenia sytuacji :( Zbyt subiektywna kwestia.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:19:38
  • 2
@munny: Dorosnąć w końcu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A tak na serio jak nic się nie dzieje, to nic nie robić.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:28:04
  • 0
@DeguTheRogue: 1. Nie, na pewno wbicie zgłębnika (czyli opisywanego szpikulca) nie mogło nic złego spowodować. Jeśli dałoby się zgłębnikiem dostać do nerwu, to znaczy że ten ząb był już od dawna do leczenia kanałowego. A lekarstwo można założyć dopiero po oczyszczeniu próchnicy.
2. Dokumentacja zawsze musi być. Bezwzględnie. Co do zdjęć to na zdjęcia ortodontyczne kieruje zazwyczaj ortodonta. Chyba że chodzi o zdjęcia RTG wykonywane w innym gabinecie, to wtedy
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:34:03
  • 1
@qhardyq: Raz był pacjent, który zwyzywał rejestratorki w poczekalni nie do końca wiadomo o co, ogólnie zachowywał się jak burak, to dostał nieco mniej znieczulenia niż normalnie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Inna historia, może niekoniecznie z cyklu "najgorsza", to raz po zabiegu przez przypadek w programie machnąłem się o jedno zero i zamiast 1000 zł wpisałem 10 000 zł. Najciekawsze jest to, że pacjent zapłacił bez
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 19:37:02
  • 0
@MlodszyMirkowy:
1. Ja pracuję w Katowicach i robię konsultacje kompleksowe.
2. Nie ma takiej możliwości. Jeśli nawet jakaś plomba wypadnie, to tym lepiej dla Ciebie, bo robiła więcej szkody niż pożytku. Prawidłowo trzymająca się plomba nie ma prawa wypaść.
3. Opisywałem już w jednym z komentarzy. Ale podczas higienizacji higienistka dokładnie Ci wytłumaczy jak w TWOIM KONKRETNYM PRZYPADKU dbać o zęby.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:01:47
  • 0
@kibiklops: 1. Na początku pracuje się na manekinach, zdaje sie egzamin przedkliniczny, a potem na kolejnym roku już się przyjmuje pacjentów. Przy pacjentach po każdym zrobionym etapie kontroluje asystent prowadzący zajęcia czy wszystko jest ok :)
2. Jak ząb nie ma rokowania to się usuwa. Jak rokuje, to się leczy. Decyduje się indywidualnie u danego pacjenta
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:02:19
  • 0
@nirvir: Są ich uzupełnieniem, kategorycznie zabraniam używać ich zamiast!!!
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:15:58
  • 2
@ibanezbass: Przecież w Polsce jest nawet kierunek "higienistka stomatologiczna" :) Są konferencje higienistek stomatologicznych. We wszystkich gabinetach gdzie pracuję jest higienistka. Higienistki zajmują się higienizacjami (czyli skalingi, piaskowanie itd.), wybielaniem, intruktażami higieny itd. Higienistka nie jest tworem autonomicznym, tzn są zwykle świetne w tym co robią, ale prawnie muszą mieć nad sobą lekarza. Więc nie ma gabinetu higienistek ;)
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:16:45
  • 1
@serpentes: Specjalistyczna technologia i umiejętności, wysokie koszty materiałów, zabieg medyczny, który jest planowany na dożywotni efekt.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:20:07
  • 1
@spawn_01: Żeby nie było żadnych wypełnień to bardzo rzadko. Według raportu ministerstwa zdrowia 93,93% osiemnastolatków ma próchnicę. Powoli, ale ludzie coraz bardziej dbają o zęby. Największy problem to brak nitkowania.

Co do 32 zębów, to u większości osób nie ma miejsca na ósemki i zwykle zalecane jest ich usunięcie. Kwestia ewolucji i zmniejszenia wymiarów szczęk. Więc 28 jest obecnie uznawane za ideał :)
Z ciekawostek to miałem kiedyś czarnoskórą pacjentkę,
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:21:36
  • 0
@elementyzaskoczenia: Warto rozróżnić bruksizm od choroby okluzyjnej. Bruksizm to problem psychologiczny i tutaj leczeniem zajmuje się psycholog, stomatolog co najwyżej może pomóc z objawami wykonując np. szynę relaksacyjna.
Częściej jest to jednak tzw. choroba okluzyjna i tutaj stomatolog może pomóc wyleczyć ten problem. Najczęściej w grę jednak wchodzi leczenie ortodontyczne.
Trochę o chorobie okluzyjnej - https://dentim.pl/leczenie/unikaty-dentim/leczenie-okluzji/
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:22:32
  • 0
@hazard-bankrut: W tradycyjnych aparatach zwiększa to ryzyko urazów/odklejenia zamka. Dla osób trenujących tego typu sporty zdecydowanie polecam aparaty nakładkowe.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:27:57
  • 2
@Lorneta_z_meduza: Kwestia diety właśnie. Bez cukru nie ma próchnicy. Dodatkowo więcej jedzenia małoprzetworzonego, które też naturalnie oczyszcza zęby.
Też miewam czarnoskórych pacjentów i jak mieszkają gdzieś w Europie to mają podobny stan zębów jak ogół społeczeństwa.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:30:34
  • 0
@vesper-lloyd: Niech przyjdzie na konsultacje, zobaczy jak obecnie może wyglądać stomatologia, to powinno pomóc mu się przełamać. Na konsultacji nic się nie będzie robić, więc nie ma się czego obawiać, za to będzie dokładnie wytłumaczone co i jak można zrobić. Niech sobie wyobrazi, że jest szansa, żeby mógł się uśmiechać bez skrępowania i wszystko normalnie jeść.

Wiadomo, własne zęby zawsze najlepsze, ale nawet jak ktoś nie ma zębów, to można
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:31:52
  • 1
@broker: Wszystko zależy od wielkości i zakresu torbieli. Może to być bardzo prosty zabieg, ale może być też skomplikowany i faktycznie wymagać usunięcia kilku zębów. Polecam CBCT (tomografię komputerową) przed zabiegiem, żeby najpierw dokładnie ocenić zasięg torbieli i dobrać plan PRZED zabiegiem, a nie improwizować w trakcie.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:32:14
  • 2
@broker: Katowice, Żory, a od wczoraj również Wrocław :)
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:33:14
  • 1
@sc940n: Koszt implantu jest zwykle niezależny od pozycji zęba. Dużo zależy od tego czy będzie konieczna odbudowa kości lub jakieś dodatkowe zabiegi.
Koszt waha się w przedziale od 4 do 12 tysięcy w zależności od systemu implantologicznego, rodzaju korony itd.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:33:59
  • 0
@krashann: Zwykle przeglądowo robi się raz na rok takie zdjęcie. Jeśli robiłeś niedawno, to poproś o zdjęcie w gabinecie gdzie miałeś robione.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:36:23
  • 0
@obieq: 1.Zdjęcie dużo powie w tym temacie. Może to być zarówno problem stomatologiczny, jak i laryngologiczny.
2. Powinno się na kontrolach u stomatologa być co 6 miesięcy, a raz w roku robić zdjęcie panoramiczne. Dlatego nawet jak mamy ząb po leczeniu kanałowym, to nic nam nie grozi. Próchnicę powinno się zacząć leczyć jak tylko się pojawi. Jak zaczyna ząb boleć, to idziemy zdecydowanie za późno (!). Co do przedostawania się
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:39:08
  • 1
@Cenwargh: Ocenianie pacjentów jest w moim odczucie nieprofesjonalne. Każdy z nas ma inną historię, czasami mogła być trauma, cięższy okres w życiu albo jeszcze inna sytuacja, która wpłynęła na obecny stan zębów. Co do stanu zębów, to mam wrażenie, że już nic mnie nie zaskoczy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Inna sytuacja jest, jak pacjent jest już wyleczony, nauczymy go jak oczyszczać zęby, a on w ogóle
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:41:01
  • 1
@stworek_potworek_pokaze_jezorek: Zależy czy ma na tyle zdrowych tkanek na obwodzie zęba, żeby być w stanie wykonać odbudowę, która się będzie trzymać. Czasami robi się wydłużenie korony klinicznej, aby trochę czitować i zdobyć więcej tkanek :) Ale kwestia indywidualna.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:45:49
  • 1
@serpentes: Korony są przykręcone do implantów. Wystarczy odkręcić koronę, wykonać nową o dowolnym pożądanym kształcie i kolorze i gotowe. Nie wymaga to żadnej interwencji chirurgicznej i z gabinetu wychodzisz zawsze z zębem umocowanym na stałe, nawet w trakcie przygotowywania końcowej pracy. Zwykle takie korony się wymienia co 15-20 lat. Same implanty mają zostać na całe życie.
Jak zęby ciemnieją, to często jest to kwestia osadów - dlatego zalecane jest regularne
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 20:53:02
  • 0
@StaryPhilaCollinsa: Jest to niestety jedno z powikłań usunięcia. Najlepiej iść do lekarza, który wykonywał zabieg i poprosić o bezpłatne naprawienie powikłania (zaopatrzenie uszkodzenia).
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 21:26:52
  • 0
@StaryPhilaCollinsa: Prawie każdy lekarz może to zrekonstruować, tylko że nie bezpłatnie. Można zawsze zapytać w tamtym gabinecie, wytłumaczyć sytuację i poprosić o innego lekarza.
Dunger
Dunger
Autor
28.06.2018, 21:41:41
  • 3
@MichallPP: Według to właśnie brak dystansu i pokory :) Znaczenie specjalizacji w dzisiejszych czasach zanika i to nie jest moje zdanie, ale nawet organizacje typu PTS same twierdzą, że obecny system specjalizacji nie spełnia swojego zadania.
Współczesna stomatologia rozwija się bardzo szybko, jest mnóstwo świetnych kursów, curriculów, masterów itd. A niektórzy mimo to próbuję tworzyć sztuczne bariery co wolno, a czego nie wolno i wynosi się specjalizację na swojego rodzaju
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 19:10:19
  • 0
@tubylecpatrzal: Musiałem przegapić - komentarzy jest mnóstwo
1. Zwykle wystarczają trzy przyjazdy - pierwszy to konsultacja i diagnostyka - czyli ułożenie planu, Tomografia komputerowa. Wystarczy jeden dzień.
Drugi przyjazd to zabieg + potem okres gojenia. Normalnie tydzień, ale można też 2 dni, jak są założone szwy rozpuszczalne. Tylko że wtedy brak komfortu, że w najważniejszym okresie gojenia nie jest się na miejscu.
Trzeci przyjazd to zwykle 1,5-2 tygodnie, czyli wykonanie ostatecznej pracy.
2. Najczęściej
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 19:14:16
  • 0
@maur: Przede wszystkim powiedzieć, że nić się strzępi i poprosić o dostosowanie. Czasami może punktowo się strzępić i ktoś mógł przegapić. Jeśli zignoruje temat, to można pomyśleć nad wymianą ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Warto pomyśleć sobie w ten sposób - jak strzępi się nitka, to tak samo będzie się w tym miejscu strzępić i zostawać jedzenie. Na zostawionym jedzeniu buszują bakterie i stąd prosta droga do
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:09:02
  • 0
@maur: Sporo gabinetów ma tylko jeden system u siebie. Jest to związane z dużymi kosztami wprowadzenia nowego systemu, a z praktycznego punktu widzenia ma to głównie znaczenie jeśli chodzi o wybór i możliwość dostosowania ceny pod pacjentów o różnej zasobności portfela.
Bo trzeba mieć zapas implantów w gabinecie i wszelkich komponentów, inną kasetę chirurgiczną (której koszt może wynieść nawet i 10 tysięcy).
Ogólnie 4 tys to jest już dość niska
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:11:43
  • 1
@FireDash: Koszt różny, zwykle od 200 do 400 zł.
Skład jest zależny od gabinetu, ale zazwyczaj jest to:
- usuwanie kamienia
- piaskowanie
- polishing ( wygładzenie powierzchni zębów)
- fluoryzacja
- instruktaż higieny i pomoc w doborze odpowiednik środków do tego (MEGA ważne, jeśli nie najważniejsze, a często pomijane)
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:17:53
  • 0
@nukerus: Jak każda pasta znosząca nadwrażliwość. Blokuje kanaliki zębinowe, czyli ten sam mechanizm co w innych pastach na nadwrażliwość.
Fluor nie ma żadnego wpływu na nadwrażliwość. Fluor zmniejsza ryzyko próchnicy, nadwrażliwość to zupełnie inna rzecz.
Są pasty mniej lub bardziej skuteczne z tych znoszących nadwrażliwość. Ich skuteczność zależy od naszej diety.
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:21:32
  • 2
@akseret: 1. Warto stosować :) Najlepiej te bez alkoholu, warto te z fluorem (ale w przypadku płynów nie jest to konieczność). Najlepiej ich używać po tych posiłkach, po których nie myjemy zębów.

2. Akurat teraz ukazał się jeden z moich artykułów - w 2. akapicie jest dokładnie opisane jak to wygląda:
http://www.byczdrowym.info/zeby/brakuje-ci-zeba
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:22:22
  • 0
@volodia: Trzonowiec to za duży ząb, żeby go przerobić. Będzie to coś w połowie drogi między jednym a drugim
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:25:09
  • 2
@RomeYY: MauserAbuser dobrze opisał. Najprawdopodobniej jakiś problem we wnętrzu stawu, obstawiam krążek stawowy. Można zrobić RTG stawów, ale raczej nic jednoznacznego się nie zobaczy. polecam MRI (rezonans) przy ustach otwartych i zamkniętych z wycelowaniem na staw.

Lepiej nie bagatelizować. Jak skrzypi, to znaczy że coś o coś trze, że jest jakaś patologia/nie ma prawidłowego nawilżenia. Spójrz na to w ten sposób - co się stanie jak już się zetrze? (
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:26:08
  • 0
@stworek_potworek_pokaze_jezorek: Jak mu ufasz, to traktować jak wyrocznię ;) Jak masz jakieś wątpliwości, to na drugiej opinii nic nie stracisz (poza kasą na konsultację :D)
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:35:37
  • 1
@liseknyc: Ja osobiście pogardzam dentystami, którzy oceniają pracę innych i używają właśnie tekstów "kto to panu tak s--------ł". Jest tak wiele różnych sytuacji i spojrzeń na diagnostykę i planowanie leczenia, że najczęściej nie da się jednoznacznie ocenić. Jeśli mamy jakieś wątpliwości jako pacjent, to zawsze można pogadać z dentystą i zgłosić swoje wątpliwości. Jeśli nic nie wskóramy, to można skierować sprawę czy to do izby czy do sądu. Rzetelną oceną
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:39:43
  • 0
@iwannagethigh: Prawda, czasami niemal o połowę krócej. Ale to zależy od tego jakie ruchy są wykonywane
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:42:52
  • 0
@omgiksde: Baaaaaardzo rzadko zdarza się sytuacja, że trzeba wycinać implant. Zwykle jeśli jest już utrata implantu, to jest spowodowana stanem zapalnym (najczęściej kiepska higiena) i wtedy implant można wyjąć praktycznie palcami. Najczęstszą przyczyną konieczności wycięcia implantu jest jego nieprawidłowe położenie. A tego ryzyka się pozbywamy dzięki szablonowi chirurgicznemu.

Wszystkie implanty mają gwint :) Ale potem podczas gojenia kość zrasta się z implantem. Jeśli jest długi implant z szerokim gwintem, to
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:48:03
  • 1
@ibanezbass: Nie wiem co się działo, więc nie oceniam. Jeśli leczenie było zakończone i był problem z wypełnieniem kanału, to powinna poinformować o tym.

@keisatsu Ja polecam zwrócić uwagę u stomatologa, czy wszystko dokładnie tłumaczy czy wszystko jest robione "na szybcika". Często jak wszystko jest pośpiechu, to nie ma czasu na dobre zaplanowanie i dokładne sprawdzenia na każdym kroku czy wszystko jest w porządku.

@maur: Ja wychodzę
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:49:38
  • 0
@serpentes: Czasem jest kwestia rozszczelniania, cofania się dziaseł itp. i wtedy są względy higieniczno-medyczne, a czasem względy wyłącznie estetyczne.
Zwykle jak nie ma względów higieniczno-medycznych a są estetyczne, to po prostu pytam pacjenta czy mu to przeszkadza. Jak nie, to zostawiam.
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:51:52
  • 1
@gardan: Dziękuję bardzo za miłe słowa :)
Tak, implant może być nie do odróżnienia od innych zębów. Przy czym zależy to zarówno od stomatologa, jak i od technika dentystycznego, który wykonuje samą koronę, w tym jej wygląd estetyczny.
Czasami żeby uzyskać świetny efekt, konieczna jest odbudowa kości i/lub przeszczep dziąsła.
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:54:28
  • 0
@cranberry250: Alternatywą jest praktycznie tylko protetyka, czyli korony i mosty, ewentualnie licówki. Ale jeśli nie masz bardzo zniszczonych zębów, to byłaby to zbrodnia na twoich zębach (za wyjątkiem licówek, ale nie zawsze one mogą pomóc).
Dunger
Dunger
Autor
29.06.2018, 20:58:00
  • 0
@RomeYY: Zależy co się z nim dzieje. Czasami to kwestia wady zgryzu i zbytniego przeciążenia struktur stawowych, mogą to być też rozmaite patologie w stawie.
Może być konieczna interwencja chirurgiczna.
Przede wszystkim diagnostyka i ustalenie co to za problem.
Dunger
Dunger
Autor
30.06.2018, 17:36:41
  • 0
@blisko_kebab: Nie wiem w jaki sposób były zbierane dane, możliwe że raport był bazowany na dentystach, którzy pracują na umowę o pracę. A zdecydowana większość dentystów pracuję na kontrakt. Wydaje się raczej zbyt niska ta średnia, ale też nie jakoś tak kosmicznie. Obstawiałbym średnią przy 5-6 tysiącach.
Dunger
Dunger
Autor
04.07.2018, 13:23:41
  • 1
@Pantegram: Najczęstszą przyczyną powrotu wady jest niewłaściwa retencja. Dodatkowo w przypadku młodych osób, może to nasilać rozwój twarzoczaszki, czy też np. przeciążenia zębów.
Warto przed leczeniem ortodontycznym zrobić sobie analizę zgryzu, aby ustawić zęby względem ich prawidłowej pozycji w stawie.
Co do recesji, to wszystko zależy od tego jak przesunęły się zęby względem zakończonego leczenia ortodontycznego. Może to być zarówno kwestia nieprawidłowego leczenia (ale wtedy recesje najprawdopodobniej pojawiłyby się zaraz
Dunger
Dunger
Autor
27.08.2018, 18:13:37
  • 0
@Jankes89: Cześć! :)
Jaki czas temu było to leczenie?
Sprawdziłbym po kolei wszystko co może mieć wpływ na tego typu dolegliwości - ząb przeleczony kanałowo, sprawdziłbym na RTG miejsca po usuniętych ósemkach, sprawdził mięśnie żucia, test obciążenia stawu.
To może być spowodowane nawet przeciążeniem/podrażnieniem mechanicznym mięśni żucia przy zbyt długim otwarciu ust podczas zabiegu.
Sprawdziłbym czy ten ból jest wewnątrz czy zewnątrzustnie, czy jest zlokalizowany przy mięśniach. Czy jest asymetria
Dunger
Dunger
Autor
05.12.2018, 17:57:41
  • 1
@pumpkinguy: Szczerze mówiąc ciężko mi powiedzieć, ale raczej różnice nie mogą być duże - stawki biorąc pod uwagę nawet Polskę są bardzo wysokie, czyli nie do końca dostosowują ceny do rynku. W Polsce koszt pełnego leczenia Invisalign, czyli sama cena, którą gabinet płaci firmie Invisalign, to około 2000 euro, czyli około 8500 zł. Teraz wystarczy sobie doliczyć pensję lekarza, zarobek gabinetu, gdzie trzeba uwzględnić wszystkie wizyty kontrolne przez cały okres
Dunger
Dunger
Autor
05.12.2018, 18:21:10
  • 1
@pumpkinguy: No Invisalign niestety drogie. Są konkurencyjne firmy, ale w mojej opinii do Invisalign trochę im jeszcze brakuje.
Dunger
Dunger
Autor
23.12.2018, 21:24:00
  • 0
@ktoosiu: Jest to absolutna nieprawda. No chyba że ktoś używa zbyt dużych sił albo nie ma pojęcia o tym co robi. Wiadomo, że jak przy wszystkim - jest też zawsze jakieś ryzyko urazu, ale to bardziej skrajne sytuacje.
W ogólnym rozrachunku u większości osób brak leczenia spowoduje szybsze zniszczenie zębów. Mówię to w dodatku jako osoba nosząca nawet obecnie aparat ;)
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Strona 5 z 7
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 26.06.2018

    Komentator
  • Rocznica
    od 26.07.2023

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 26.07.2014

    Gadżeciarz
  • Ekspert
    od 26.06.2018

    Ekspert

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking