Wpis z mikrobloga

Hej,

Chciałbym rozwiać swoje wątpliwości na temat różnych przekonań o sprzęcie rowerowym bo się waham nad wyborem sprzętu. Moje użytkowanie ogranicza się od gładkiego asfaltu do drogi leśnej z dziurami i kałużami, ale nie tak, żeby łapać błoto o wadze roweru. Raczej jazda w spokojnym tempie niż wyścigowym. Lubię robić podjazdy, ale kilka razy w sezonie, bo trzeba dojechać z płaskopolski.

Hamulce hydrauliczne. TAK czy NIE?
Użytkownicy piszą, że są trudniejsze w serwisie niż nie mechaniczne tarczowe czy jakieś v-brake. Czy ta uciążliwość to pikuś w stosunku do wygody i bezpieczeństwa hamowania? Co ile km trzeba zrobić serwis hydraulicznych?
A jak z awaryjnością? Jest jakaś szansa na zablokowanie hamulca lub brak jego działania, że zwykłym mulitoolem się tego nie ogarnie? Bo jeśli chodzi o zaciśnięcie klamki bez koła to są specjalne wkładki, tak? Samodzielny serwis hydraulików jest możliwy po zakupie sprzętu (200PLN za sprzęt styknie?)

Prowadzenie linek
Linki całkowicie na zewnątrz, linki ukryte w ramie (wchodzą przed sterami patrząc od strony siodełka) oraz linki wchodzące niedaleko mostka (tzw. czysty blat według pewnego Pepperowicza ( ͡° ͜ʖ ͡°)).
Jak to wygląda z upierdliwością takich rozwiązań? Gdzieś mi mignęło, że te 'czyste blaty' to kopalnia $$$ dla serwisu jeśli coś się zadzieje. A te ukryte w ramie to trzeba się ich bać, jakaś regulacja przerzutki tylnej czy coś?

Napęd 2x10 czy 2x12?
Napęd 2x10 tańszy w utrzymaniu, mniej wrażliwy na odchyłki, ale mniej komfortowy
Napęd 2x12 droższy w utrzymaniu, wrażliwy na odchyłki haka, bardziej komfortowy

Na ile powyższe napędy są wrażliwe na odchyłki typu przypadkowe odłożenie roweru na przerzutce, zahaczenie o gałąź lub jazda w wysokiej trawie? Jeśli ktoś robił przesiadkę między tymi napędami to czy czuć różnicę wartą dopłaty?

#rower #gravel #szosa
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Hamulce hydrauliczne - TAK, jak najbardziej! Z okładzinami innymi niż żywiczne (polecam ceramiczne) posłużą bardzo długo, a odpowietrzenie w razie potrzeby to kilka minut roboty. Łańcuchy i kasety x12 są o wiele droższe od tych x10 i wytrzymują o wiele mniej kilometrów, a do jazdy po płaskim nie potrzeba tak wielkich zębatek z tyłu ( ͡ ͜ʖ ͡) Linki w sterach to koszmar.
  • Odpowiedz
@Kexu: IMO hydrauliczne hample są prostsze w serwisowaniu od mechanicznych, z tym że odpowiednie narzędzia (typu strzykawki do odpowietrzania) są w warsztacie, nie przy sobie. Inna sprawa że hydrauliczne hamulce są tak proste w konstrukcji że 2x do roku się zajrzy i jest spokój.
Co do samego hamowania - to dwa inne światy, na korzyść hydrauliki.

Nie mam problemów z prowadzeniem linek w ramie, nawet w flyxii (która czysto teoretycznie od suportu
  • Odpowiedz
Użytkownicy piszą, że są trudniejsze w serwisie niż nie mechaniczne tarczowe czy jakieś v-brake.

Napęd 2x10 tańszy w utrzymaniu

Napęd 2x12 droższy w utrzymaniu


@Kexu: co to za debilizmy xD Mamy 2025, mechaników już się prawie nie produkuje ze względu na prostotę hydrauliki, a części do 10/12rz kosztują tyle samo. Pomijam fakt że zaraz 2x przestanie istnieć.
  • Odpowiedz
via Wykop
  • 0
@kernik: @dymel a jak z dokładnością 2x10 i 2x12? Czuć czasem było, że 2x12 jest bardziej delikatne i jakieś tarcie w pancerzu powodowało jakieś dźwięki z łańcucha?
Jeśli chodzi o linki, to w sterach unikać, a pozostałe to już bez znaczenia, jak się rower podoba to brać? Bo chyba Merida Silex 400 ma prowadzenie w sterach

@GrubyKociol Kto pyta nie błądzi. To że aktualnie w samochody wszędzie wsadzają
  • Odpowiedz
Pomijam fakt że zaraz 2x przestanie istnieć.


@GrubyKociol: tylko w wysokich grupach, a i tylko w MTB, w szosie nie ma na to szans.

jakieś tarcie w pancerzu powodowało jakieś dźwięki z łańcucha


@Kexu: to nie ma nic wspólnego, po dobrej regulacji powinno wszystko być bezgłośne. To nie napędy 1x, gdzie łańcuch krzyżuje się bardzo mocno i brzmi to jak młocarnia czasami.
  • Odpowiedz
via Wykop
  • 0
@dymel: Miałem tutaj na myśli, że przerzutka powinna być w 4 biegu, a łańcuch pozostał na 3 i słychać, że chce zmienić przełożenie, ale brakuje mu większego wychylenia i trzeba przerzucić bieg i wrócić na 4, aby było git
  • Odpowiedz
@Kexu: to już napędy niższych grup po dobrym wyregulowaniu nie powinny sprawiać takich problemów. Oczywiście w miarę użytkowania trzeba to czasami poprawiać, bo np. linka minimalnie się poluzować potrafi.
  • Odpowiedz
@GrubyKociol: przepraszam ale co to za herezje xD

Kasetę do Tiagry 10rz kupisz poniżej stówki (CS-HG500).
Najtańsza kaseta do Shimano 105 12rz. to 200zł (CS-R7101), następna 240zł (CS-HG710).

Ponad dwukrotna przebitka za dwa przełożenia więcej. Łańcuchy to akurat zależy, ale im więcej rzędów tym zazwyczaj mniej wytrzymałe (od bodaj 9 biegów łańcuchy są coraz węższe). Tyle że przy wyższych grupach 12-rzędowych dochodzą łańcuchy asymetryczne, które są droższe.
  • Odpowiedz