Wpis z mikrobloga

Ciekawy wnosiek ktoś rzucił w radiu. Problem z polską literaturą klasyczną na lekcjach polskiego jest też taki, że lekcje polskiego nie są zintegrowane z lekcjami historii.

Ciężko odnaleźć się w tych lekturach powiązanych z historią Polski, jeśli nie przerabia się tego na lekcjach historii. Jakieś połączenie tego by mogło zwiększyć ogólną efektywność zdobywania wiedzy i rozumienia.

#ksiazki #historia #szkola
  • 107
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@solejukowski zgadzam się, jestem fanem polskiej tradycji i kultury, ale zawsze zastanawiało mnie, dlaczego wszystkie powstania były przegrane, wogole dlaczego cała historia jest opowiadana ze strony szlachty i teraz każdy Andrzej z Jurkiem mają postrzeganie że oni wywodzą się z wielkiej husarii z korzeniami szlacheckimi, a jedyne co ich przodkowie mieli wspólnego ze szlachtą to obrabiali ich pola jako chłopi pańszczyźniani. A potem irytujący historyk wypuścił filmik o historii polskich chłopów
  • Odpowiedz
@solejukowski: Połączenie tego z historią absolutnie nic nie da. Otóż poza młodymi pasjonatami historii, których nie ma zbyt wielu, historia - a szczególnie nowożytna - jest dla zwykłego ucznia po prostu męcząca. Wojny, wojny i jeszcze raz wojny, żadnej stabilizacji na kontynencie, miliony państewek, okupacji, zaborów. Do tego dodaj siermiężność ówczesnej literatury w kontekście dzisiejszych czasów. Nikt już nie używa takiego języka, składni itp. To jest skrajnie nudne i nieatrakcyjne
  • Odpowiedz
@LuznaPusi no tak, można wyliczać, veto, brak podatków, podatki od chłopów płynące do kieszeni szlachty, lizanie 4 liter temu kto dawał więcej, głosowanie tylko za swoimi przywilejami, a najlepsze ze wszystkiego, szlachta wzięła się od rycerzy, którzy dorobili się na wyprawach wojennych, ale jak wystarczająco się dorobili i wystarczająco się spaśli to nagle się okazało, że nasz piękny kraj nie ma armii xD szlachta Polska jest idealnym przykładem dlaczego elity nie
  • Odpowiedz
@Sathanas_Gloriam zgadzam się w kwestii skomplikowania historii, pierwszy przykład Niemcy w ciągu 300-400 lat (nie pamiętam dat) przeszli z Świętego Cesarstwa Rzymskiego w Cesarstwo Prus w drugą rzesze pruską w 3 rzesze w RFN/nrd we współczesne Niemcy, za każdym razem zmieniając granice, władców i prowadząc po kilka wojen. Do tego nasz system nauczania wogole nie zachęca do myślenia, łączenia faktów, dopytywania i ciekawości tylko ciśnie w kłucie na blachę dat, nazwisk
  • Odpowiedz
@TypowyDaltonista: historię Polski łatwiej utożsamić ze szlachtą, to jest pompatyczne. Chłopy wtedy nie byli uważani za Polaków, może nawet nie byli uważani za ludzi do końca. Wmówienie chłopstwu ze są obywatelami to dość nowy wynalazek, chyba z czasów napoleońskich.
  • Odpowiedz
@TypowyDaltonista powstało trochę książek o życiu zwykłych ludzi jak chłopki o życiu kobiet na wsi, o pracownica h w miastach, o szlachciankach. Fakt to akurat kobieca perspektywa, ale, jakby uczyli w szkole że kiedyś w domach panowie politykówali i sto lat jedni byli za napoleon em a drudzy nie, to może by zrozumieli dzisiejsze duopole.

Fakt lektury szkolne są dobierane tak ze, każda pokazuje jakiś przełom, postęp, ale zamiast przerobić w
  • Odpowiedz
@In_thrust_we_trust: ewenementem, a nie elementem to po pierwsze xd a po drugie to nie wiem jak to rozkminiłeś, że skoro w polsce szlachta była negatywnym ewenementem to znaczy, że w innych krajach musiał być jakiś pozytywny ewenement xd wtf
  • Odpowiedz
@In_thrust_we_trust: widać, że nie rozumiesz o czym piszesz, bo to wcale tego nie oznacza xd to zdanie oznacza, że polska szlachta była ewenementem w skali europy i to negatywnym ewenementem i nic więcej xd jakimś dziwnym trafem wszyscy to zrozumieli, a wykopowy prawak przyszedł robić fikołki xd
  • Odpowiedz