Wpis z mikrobloga

Czy port CPK ma sens?
Jak zwykle w debacie publicznej pomija sie ważne kwestie.
Chyba każdy z was miał w szkole przedmiot "podstawy przedsiębiorczości" i przynajmniej jedna lekcja była o analizie SWOT. Póki co nikt nigdzie porządnie jej nie przedstawił, nie wypunktował.
Większość debaty Stanowskiego to w zasadzie mowa o szansach i mocnych stronach, słabe strony wręcz tylko liźnięte za pomocą lini kolejowych a zagrożenia to w zasadzie tylko centralizacja.
Czy na samym początku "profesjonalnej" debaty nie powinno się najpierw wypunktować wszystkie najważniejsze kwestie?
Osobiście mieszkam w mieście w którym powstała jedna taka megalomańska inwestycja czyli Dworzec Łódź Fabryczna. Gdy zamykali stary, ruch był rzędu kilkunastu tysięcy osób ale pisali że będzie i 200.000. Skąd jeśli Łódź sie wyludnia? Z kapelusza. I to jeszcze tranzytowego a nie przesiadkowego. Jak wyszło? Póki co z dworca korzysta nawet mniej ludzi niż wcześniej bo poniżej 8k dziennie (dane 2019 rok). Decydenci widząc jakie sa pustki, nawet teraz bronią tej inwestycji bo zawsze znajdzie się jakaś wymówka/usprawiedliwienie. Nawet wtedy gdy dokończą już tunel pod miastem i okaże sie że inne dworce i dodatkowe przystanki wręcz odebrały obecny ruch z tego dworca.
I obawiam sie że dokładnie tak samo będzie z tym lotniskiem.
Jest to wymysł megalomański, mający przepalić fundusze i w obecnych czasach nie ma sensu go budować w tej formie (może w mniejszej).
Chyba wszystkie "szanse" tego projektu opierają się w zasadzie tylko na myśleniu życzeniowym.
Przykładowo gdy otwierasz sklep najpierw sprawdzasz jaka jest konkurencja i czy będziesz miał zbyt, czy masz skąd brać tańszy towar. Inaczej po krótkim czasie możesz wylądować na bruku z długami.
Tutaj załóżmy że stawki dla przewoźników będa podobne jak na lotnisku Modlin które chcą zamknąć więc przewoźnicy ci będa chcieli sie przenieść. ALe nie ma gwarancji ani nawet rozmów o tym czy inni przewoźnicy będa chcieli sie przenieść z innych lotnisk. Jest tylko myślenie życzeniowe.
Tak samo z transportem Cargo. Bo firmy transportowe nie będa chciały płacić za paliwo lecąc do Niemiec. I prawda. Ale nie zawsze ekonomia i rozsądek wygrywa. Czasem ważniejsza jest polityka.
Nie ma żadnych gwarancji że firmy te będa chciały lądować w Polsce, że np np rząd Niemiec nie wyjdzie im naprzeciw.
Nadal nie ma żadnych wyliczeń opłacalności bo nie ma żadnych twardych danych (oprócz wyimaginowanych życzeń czy tam marzeń) na które można sie powołać.

Inwestorzy prywatni? Czyli kto będzie czerpał zysk z tego lotniska? Czy będzie tak jak z prywatną autostradą A2 (tzw kulczykówką)?

Dodatkowy ruch pasażerski oraz cargo.
Czy nasz rząd ma zamiar wyjść z UE lub wie że do 2030 roku UE sie rozpadnie lub o 180 stopni zmieni sie jej polityka?
Póki co Polska zdaje sie jedyne co robiła to oddwała coraz więcej kompetencji temu (już bez przesady) tworzącemu sie państwu a kto jak kto ale Wy powinniście znać plany jego urzędników ma temat mobilności, konsumpcji oraz ekologii.
To właśnie wysokiej rangi urzędnicy UE (nie mylić z kukiełkami w europarlamencie) chodzą na spotkania Davos organizowane przez WEF. To właśnie Oni głoszą że będa wprowadzać coraz to większe normy CO2 do 2030 czy 2050 roku. To właśnie oni ustalili plany wdrożeniowe do tych dat.
A nasze państwo będzie przez przynajmniej kolejne kilka lat rządzone przez ekipę która idzie z nimi ręka w rękę (PIS zresztą też to robił ale niejawnie po prostu podpisując papierki np zgody na likwidacje kopalni).
Zresztą kogo z was będzie na to stać jak UE wprowadzi drakońskie podwyżki paliwowe więc bilety drastycznie podrożeją?
Jak ma z tego wyjść większa mobilność skoro "nasi panowie" z UE mówią ze będa ograniczenia?
Obawiam sie że będzie to samo co z przystankiem kolejowym w Łodzi. Zostanie megalomański projekt na którym będa pustki na którego utrzymanie (jak na niektóre stadiony) trzeba będzie łożyć. Ale kasa przy budowie będzie ładnie przepalona. I sądze że ta inwestycja wg PIS ma być kolejną na której zarobią klakierzy. Nic więcej.

Co do lotnisk regionalnych to po otwarciu CPK zamkniety bedzie nie tylko Modlin.
Lotnisko w Łodzi już teraz cieńko przędzie. Ruch jak już wspomniałem, dzięki UE będzie malał. Tym bardziej że Polska nadal będzie sie wyludniać więc ruch powinien spadać. Zarówno ten pasażerski jak i konsumpcyjny. Chyba że zafundują nam tu multikulti.

Nie jestem całkowitym przeciwnikiem tego portu ani hejterem. Rozsądnie uważam jednak że w obecnym stanie geopolitycznym nie ma on racji bytu. Przynajmniej w tej formie.
Jeśli jednak w jakiejś formie miałby powstać to jego umiejscowienie uważam za największa zaletę. Centrum PL, odciąży Warszawę, za właściwym brzegiem Wisły (nasze plany obronne dotyczą właśnie Wisły) a i wszystkie pociski będą musiały minąć najpierw Warszawe która zapewne będzie obstawiona patriotami i innymi systemami obronnymi.

#cpk #samoloty #lotnictwo #inwestycje #uniaeuropejska #co2 #gospodarka #ekologia #takaprawda
4pietrowydrapaczchmur - Czy port CPK ma sens?
Jak zwykle w debacie publicznej pomija ...

źródło: cpk

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
@4pietrowydrapaczchmur no nie mogę xD
Człowieku to obliczają specjalnie napisane do tego modele matematyczne i tak opłaca się, tak zwróco sie w latach 30. XXI w., w Polsce paradoksalnie jest niewiele odpowiednich miejsc ma tego typu inwestycje

To nie jest tak, że wybudują lotnisko w środku pola bo CPK wybuduje także kolej, będą trzecim zarządca kolei w Polsce, obok jest A2, a kawałek dalej krzyżówka A2 z A1
analizę swot to
  • Odpowiedz
Czy port CPK ma sens?

Jak zwykle w debacie publicznej pomija sie ważne kwestie.

Chyba każdy z was miał w szkole przedmiot "podstawy przedsiębiorczości" i przynajmniej jedna lekcja była o analizie SWOT.


@4pietrowydrapaczchmur: Nie rozśmieszaj nas... przeciwnicy PO/KO będą perorować że Tusk chce zamknąć CPK bo jest w zmowie z Niemcami a przeciwnicy PiS będą uzasadniać, że to był przekręt bo działki należą dą Obajtka.

Nie ma szansy na rzeczową
  • Odpowiedz
@Rasteris widzisz pokazujesz, że nie masz zielonego pojęcia w tym temacie i na siłę próbujesz przekonywać ludzi powielając jakiejś argumenty wyjęte z dupy bazujące na emocjach i propagandzie

Nie porównuj Radom do CPK bo celem CPk nie jest przewoz ludzi tylko towarów, to ma być hub przeładunkowy z koleją i węzłem autostradowym A1/A2

Dramat ()
  • Odpowiedz
  • 21
@4pietrowydrapaczchmur: 2 sprawy tylko:

1) Tak - CPK opiera się na założeniu wzrostów i tą inwestycję można podsumować jako próbę dania sobie szansy. Czyli, że LOT będzie miał szansę rozrosnąć oraz inni przewoźnicy zwiększą liczbę połączeń. Oraz pojawią się spedytorzy. Budujemy im infrastrukturę, aby mogli tego dokonać. Zawsze jest ryzyko, iż to nie wypali.

2) Ale kwestia ryzyka jest tutaj zminimalizowana. Pierwotny próg rentowności CPK to dokładnie 24,3 mln pax.
  • Odpowiedz
@meehow97: dramat to twoja wypowiedź. Do cargo nie potrzeba takich inwestycji, tyłu miliardów. I żeby zapełnić choć trochę CPK ogłosili zamknięcie Okęcia (ale szlachta z PiSu nadal miała latać z Okęcia, plebs z CPK)
No i skąd weźmiesz ten ruch cargo? Magicznie się nie pojawi. Czy były jakieś rozmowy z największymi operatorami? I skąd wziąłeś, że to ma być głownie cargo? Bo zapowiadali szumnie nawet 100 mln pasażerów rocznie.
Radom
  • Odpowiedz
Chyba wszystkie "szanse" tego projektu opierają się w zasadzie tylko na myśleniu życzeniowym.

Przykładowo gdy otwierasz sklep najpierw sprawdzasz jaka jest konkurencja i czy będziesz miał zbyt, czy masz skąd brać tańszy towar. Inaczej po krótkim czasie możesz wylądować na bruku z długami.


@4pietrowydrapaczchmur: To juz zostalo sprawdzone, wyliczone wlacznie z iloscia przejetego rynku w zadanym okresie czasu.
I jest to informacja dostepna publicznie i wielokrotnie omowiona.
  • Odpowiedz
przeklejam z Hejto:
Ciekawe że w internecie są łatwo dostępne wyniki finansowe innych lotnisk ale informacji o tym ile straty miało w 2022 czy 2023 roku lotnisko w Radomiu brak. Za to chwalą sie że mają REKORDowy ruch (bo startowali z pozycji prawie 0).
Tylko warto zauważyć że ruch nie równa sie zyskowi. Bo jak sie chce to i do biletów mnożna dopłacać byle tylko wykazać ruch i dobrze wydane pieniądze na inwestycje w Radomiu.

https://www.pasazer.com/news/463487/lublin,ponad,32,mln,zl,straty,netto,w,2022,r.html
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/lodzkie-lotnisko-stracilo-35-mln-zlotych-w-2022-roku-18046.html
  • Odpowiedz
@Rasteris no nadal bredzisz bez sensu, każdy kto ma jakiekolwiek pojęcie i nie należy do sekty peowskiej powiedział, że ten projekt to dobra inwestycja dla Polski. Okęcie jest położone w środku miasta, pęka w szwach, nie ma miejsca żeby rozwinęło się w jakąkolwiek że stron.
Gdybyś przeczytał chociaż jedno opracowanie ludzi wykształconych w kierunakch zarządzania ruchem czy logistyki to wiedziałbyś, że pojawienie się nawet zwykłego węzła drogowe na drodze szybkiego ruchu
  • Odpowiedz
@4pietrowydrapaczchmur: Akurat CPK jest duza szansa dla Łodzi. Duze lotnisko 30 minut od miasta pociagiem. I Y z WAW do Poznania i Wroclawia sprawia, ze duzo wiecej pociagow bedzie jezdzilo przez LDZ. I mówienie o braku analizy SWAT jest troche smieszne i infantylne. Masz np. raport z 2010 roku. ponad tysiac stron analizy swat. Prywani inwestorzy zrobili pewnie setki analiz przed tym jak zdecydowali sie wylozyc 8 mld PLN. Ale
  • Odpowiedz
@kmo0: Ale że co właściwie ma sie ruszyć w tym państwie z dykty? Jakąś mitologię tworzysz w głowie czy jak? Zdradź mi prosze jakieś konkrety. Ale wiesz, takie realne.
Chyba nie podejrzewasz że PO z przystawkami jest zbiorem osób którym żywotne interesy Polski leżą na sercu?
Podejrzewasz o to PIS? Bo ja PIS znam bardziej z rozkradania na skalę jakiej jeszcze nie mieliśmy. A ich największy projekt który kosztował fortunę a miał zmieniać Elbląg okazał się póki co skrótem dla żaglówek i źródłem nacisku czy tam szantażu by zdobyć jeszcze więcej władzy i stołków dla swoich (w Elblągu). I w sumie moze wtedy, gdy usytuowali by sie przy sutach dojnej krowy faktycznie cos by sie ruszyło z tymi barkami bo mogli by ładnie je wyciskać do swoich uzdów.
To co im się na pewno udało to uruchomić napływ gazu do PL (choć nie bezkosztowo) ale tez za pomocą Agenta z długim nosem chętnie podpisywali wszystko co UE dała im do podpisu a sam pinokio wręcz jest przedstawicielem rycerzy okrągłego Davosu.
Tych samych którzy nawołuja UE do ograniczenia konsumpcji, swobodnego poruszania sie niewolników oraz zakładania miast 15 minutowych.
Ja sie po tym projekcie nie spodziewam niczego innego jak rozkradania budżetu państwa na jeszcze większą skalę a gdzies w jego połowie okaże sie że oj, oj jednak UE nam zakazuje dalszej budowy bo Co2 albo wręcz zbudują i nie będzie miał kto z niego latach bo CO2 i będzie tylko rakiem
  • Odpowiedz
@Rasteris:

Radom obsługuje 2 samoloty dziennie. A miało być tysiące pasażerów dziennie. Oczywiście koszt jest kosmiczny, bo trzeba utrzymać wszystko.

O Radomiu jest bodaj 7 postów wyżej. Póki co rząd PIS chwalił się wielkim wzrostem (od praktycznie punktu 0) ale wyników finansowych tego portu brak bo wykazały by wielomilionowe straty (tak jak pozostałych lotnisk które lepiej działają.

Opierasz się na fantazjach kaczyńskiego i Morawieckiego. I niczym więcej. Jak na razie wszystkie ich fantazje to były totalne wtopy ekonomicznie. Radom, przekop, ostrołęka, Izera, prom, zwiększenie dzietności
  • Odpowiedz
Trochę bardziej realne podejście do "budowy" CPK.
Od 22 minuty trochę informacji których nie ma w wątku.

Potrafię sobie wyobrazić ze w umowie między Polską a inwestorem będzie zapis ze Port lotniczy ma powstać do jakiejś daty inaczej Polska (inaczej Ty i Ja) będziemy musięli oddać inwestorowi 8mld zł wraz z odsetkami. I oczywiście port lotniczy do tego czasu nie powstanie, bo, tak jak do tej pory będzie służył (jak np Izera)
4pietrowydrapaczchmur - Trochę bardziej realne podejście do "budowy" CPK.
Od 22 minut...
  • Odpowiedz
25:40 filmu Jest opcja że to lotnisko w końcu powstanie, z opóźnieniem co najmniej kilkuletnim i z budżetem pomnożonym tak jak w przypadku np mierzei (czyli np 2x od obecnych prognoz 67 mld) I wtedy inwestor za te swoje 8 mld będzie miał swoje 49% udziałów a Polska wyda np 100 mld i będzie mieć 51% udziałów w tej inwestycji. A potem okaze się że lotnisko jednak przynosi straty bo ludzi w UE nie przybyło a wręcz odwrotnie więc nie ma komu latać i konsumować (cargo) więc lotów jest mniej niż teraz a konkurencja jest nawet większa.

Ale to tez dobre:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Nowe-informacje-ws-CPK-Rzad-wybral-inwestora-8634522.html

"Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa)
  • Odpowiedz