Wpis z mikrobloga

ZF zaprezentował Dry Brake by Wire.
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy. Ma skrócić drogę hamowania ze 100 km/h maksymalnie o 9 metrów, zapewnić lepszą kontrolę i wyeliminować całkowicie opór klocków po hamowaniu. Poza mniejszym zużyciem ma się to przełożyć na poprawę zasięgu i odzysku energii z hamowania.
Do tego szybszy montaż i ułatwienia logistyczne na etapie produkcji auta.

https://www.mobilityoutlook.com/news/zf-unveils-brake-by-wire-system-for-software-defined-vehicles/

#motoryzacja #samochody #technologia #samochodyelektryczne
Pobierz PiotrFr - ZF zaprezentował Dry Brake by Wire. 
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy...
źródło: IMG_20231114_103626
  • 52
@WykopanyDzon technicznie rzecz biorąc dałoby się zrobić awaryjną prądnice aktywowana brakiem napięcia w głównym obwodzie, która byłaby napędzana z oporów toczenia.
@PiotrFr po pierwsze moze sie skonczyc prad, co to za pytanie ?
Po drugie, podzespoly nie sa zasilane bezporednio z wysokonapiciowego akumulatora, tylko z 12V po przetwornicy z wysokiego napicia na 12V (realnie bliżej 14V) na akumulator niskonapięciowy.
Po trzecie, awaria - np. bezpiecznik strzeli ?
@Issac:

po pierwsze moze sie skonczyc prad, co to za pytanie ?


Jakie pytanie? W czasie jazdy nie może się skończyć prąd, żeby nie było go wystarczająco do hamulców.

Po trzecie, awaria - np. bezpiecznik strzeli ?


Bezpiecznik od czego? Każdy silnik może być oddzielony. Naprawdę myślę, że w ZF wiedzą co robią, a nie zrobili 4 silniki na paru kabelkach i "jakoś to będzie". Tym bardziej że to już gotowe
@PiotrFr bezpiecznik zasilający zaciski hamulcoweg.
Zasilanie hamulców, a zasilanie silników to dwa różne systemy.
Awarie elektroniki to normalka, dlatego w tesli masz też hamulce hydrauliczne.
Jestem ciekaw jak jest rozwiązany system redundancji, bo zakładam że przemyśleli... ale zdążały się błędy konstruktorskie, więc nie ma co się przekonać gdy będzie za późno.
@Issac:

bezpiecznik zasilający zaciski hamulcoweg.


Wystarczy że nie będzie jeden. Układy hamulcowe też od dawna już nie są jedno obwodowe.

A co do błędów, mi kiedyś pękł przewód hamulcowy w 6 letnim aucie i też nie miałem hamulców ¯\(ツ)/¯
W takim układzie wydaje mi się, że łatwiej to zabezpieczyć, bo każde koło może mieć osobny obwód. Do tego pełna diagnostyka i informacje o awarii na bieżąco.
O moim przewodzie dowiedziałem się
@PiotrFr widzę że jesteś oporny na maksa.
Hydrauliczne są bardziej odporne na krytyczną awarię i to nie jest kwestia dyskusyjna, tylko fakt.
Układy ciśnieniowe są parowane na krzyż, więc nawet jak straciłeś jeden z przewodów to nadal ciśnienie było w przynajmniej 2 kołach.
Fakt, cztery oddzielne układy są super, ale "wystarczy" awaria odczytu potencjometru/ów lub jakaś sprytna awaria która nie znajdzie błędu w systemie redundancji i zaciski nie będą wiedziały że depczesz
@Issac Wystarczy że to będą hamulce normalnie zahamowane, odhamowywane elektromagnesem. Brak zasilania spowoduje automatyczne hamowanie.
Edyta: widzę, że już wcześniej takim pomysłem rzuciłeś:)
@Mekki elektromagnes który będzie lepszy od hamulców ciernych byłby wielkości calego koła...
Te systemy ZF to nadal zaciski, klocki cierne i tarcze... tylko zamiast tłoka i płynu, jest silniczek elektryczny i przekładania ślimakowa, ot technologią.
@Issac:

widzę że jesteś oporny na maksa.


No nie wiem.

Hydrauliczne są bardziej odporne na krytyczną awarię i to nie jest kwestia dyskusyjna, tylko fakt.


Więc dlaczego nie stosuje się ich w samolotach w takim razie? Przecież lepiej żeby były bezawaryjne?

"wystarczy" awaria odczytu


Cały czas opierasz się na tym, że układ nie ma żadnego zabezpieczenia. A już nawet głupie SBC 20 lat temu było zabezpieczone dodatkowym obwodem na wypadek awarii.
@PiotrFr przecież pisze ze jestem pewien że są systemy redundancji.(wygooglaj co to za slowo)

Tak, stosuje się hydrauliczne w samolotach ()

"Brak prądu w ruch w pojeździe elektrycznym nie jest możliwy" Tak, bo nie ma szans na awaria akumulatora w aucie elektrycznym.

Koniec dyskusji, bo widze że nie rozumiesz, czego nie rozumiesz nawet.
elektromagnes który będzie lepszy od hamulców ciernych byłby wielkości calego koła...


@Issac: no ale to nie musi być koniecznie 1:1

wystarczy aby układ hamulcowy miał swój dodatkowy mały akumulatorek na wypadek awarii który pozwoli zatrzymać samochód,
z użyciem przekładni to nie trzeba wiele prądu aby zahamować

pewnie też dobrym pomysłem byłoby zastosowanie jakiegoś hamulca "ręcznego" który się przy baku prądu jest "zaciągnięty" a zwalnia się podczas jazdy i który ma jakąś
jakaś sprytna awaria która nie znajdzie błędu w systemie redundancji i zaciski nie będą wiedziały że depczesz po hamulcu...


@Issac: no ale tą drogą to można tez argumentować, że elektroniczne przepustnice, elektroniczne pedały gazu powinny co chwile się psuć i wkręca silnik na wysokie obroty, same przyspieszać, itd..
co prawda zdarzają się i takie usterki ale to jednostkowe przypadku w sytuacji gdy chyba już od 20? lat nie robi się aut
@SpalaczBenzyny komplikujesz system który musi być odporny na różne czynniki i w miarę bezpieczny.
Jestem miłośnikiem starego dobrego ręcznego na lince - najlepszy system awaryjny/redundacyjny jaki mógł powstać, wg mojej skromnej opinii.
Nie potrzebuje skomplikowanych systemów, energii i jest niezależny od nożnego hamulca, oraz prosty w eksploatacji.
@SpalaczBenzyny no i zdążają się, słynne akcje serwisowe Toyoty od pedału gazu, gdzie pedal blokowal się podczas jazdy autostradowej...
I tutaj też istnieje takie ryzyko, tylko efekty takich awarii mogą być inne.
Jestem w 99% za elektryfikacją, ale jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to miłośnikiem poduszek, pasów i hamulców hydraulicznych i linkowych ( ͡ ͜ʖ ͡)
@Issac:

"Brak prądu w ruch w pojeździe elektrycznym nie jest możliwy" Tak, bo nie ma szans na awaria akumulatora w aucie elektrycznym.


Awarię którego akumulatora? Słyszałeś o jakieś awarii współczesnego akumulatora 12v, w dodatku w czasie jazdy, która całkowicie zamyka obieg prądu przez niego? Jak może tak paść Aku?
A jakiś prąd w baterii trakcyjnej będzie zawsze, żeby zasilić 12v czy przetwornicę czy cokolwiek tam będzie. Nie ma możliwości całkowitego rozładowania