Wpis z mikrobloga

ZF zaprezentował Dry Brake by Wire.
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy. Ma skrócić drogę hamowania ze 100 km/h maksymalnie o 9 metrów, zapewnić lepszą kontrolę i wyeliminować całkowicie opór klocków po hamowaniu. Poza mniejszym zużyciem ma się to przełożyć na poprawę zasięgu i odzysku energii z hamowania.
Do tego szybszy montaż i ułatwienia logistyczne na etapie produkcji auta.

https://www.mobilityoutlook.com/news/zf-unveils-brake-by-wire-system-for-software-defined-vehicles/

#motoryzacja #samochody #technologia #samochodyelektryczne
PiotrFr - ZF zaprezentował Dry Brake by Wire. 
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy...

źródło: IMG_20231114_103626

Pobierz
  • 52
@PiotrFr: Nie rozumiem, jak to ma niby poprawiać rekuperację skoro to działa na normalne klocki i zaciski?

Dodaj że te 9 metrów krótszego hamowania to liczone jest z czasu reakcji systemu, a nie hamowania samego w sobie. W codziennym użytkowaniu może i wychodzi na jedno ale bez tego kontektu dziwnie się to czyta
@majk_emigrant:

w sumie same zalety.


No właśnie. Do tego świetna i błyskawiczna współpraca z ABS, ESP itp
I jeden płyn do wymiany mniej.

@cwlmod

Nie rozumiem, jak to ma niby poprawiać rekuperację skoro to działa na normalne klocki i zaciski?


Pewnie chodzi o mniejsze straty w takim układzie i lepszą współpracę pomiędzy układem hamulcowym a rekuperacją.
@PiotrFr:

wyeliminować całkowicie opór klocków po hamowaniu


Tarcie i nacisk klocków na tarcze się nie zmieni. Zmieni się jedynie nośnik energii z hydraulicznego na elektryczny. Będzie silniczek elektryczny zamiast cieczy, która działa pod odpowiednim ciśnieniem na tłoczek hamulcowy.

ZF znane jest z bardzo trwałych hydraulicznych skrzyń biegów.
czy ja wiem czy to takie fajne. w krytycznym momencie lepiej jakby hamulce dzialaly nawet bez pradu. byle jak, ale zeby jednak dzialaly.


@WykopanyDzon: No właśnie, nie ma żadnego backupu, a co by nie mówić to hamulec jest najważniejszym układem pod względem bezpieczeństwa
@CandyToy:

Tarcie i nacisk klocków na tarcze się nie zmieni


Zmieni. Po hamowaniu tłoczek może się od razu cofnąć, przy tradycyjnym układzie hamulcowym nadal przylega do tarczy.

Zmieni się jedynie nośnik energii z hydraulicznego na elektryczny.


Ale właśnie to "jedynie" zmieni bardzo wiele
Zmieni. Po hamowaniu tłoczek może się od razu cofnąć, przy tradycyjnym układzie hamulcowym nadal przylega do tarczy.


@PiotrFr: Cofa go ciśnienie płynu i/lub kształt uszczelki
@PiotrFr:

historia motoryzacji zna przypadki rozwiazan ktore wprowadzono, a pozniej wycofywano. np gdzie sie podzialy chowane lampy pop up? tez jezdzilo po drogach i juz tego nie ma, bo jako wystajace elementy nadwoza byly niebezpieczne dla pieszych.

Taki układ może być bez problemu bardziej niezawodny od zwykłego


uzasadnij a nie rzucaj ogolnikami typu 'moze byc'
@cwlmod: zawsze jest jakiś opór. A mówimy o 100% sprawnym układzie hamulcowym, a wiadomo jak jest z czasem. Do tego można całkowicie wyeliminować problem zapiekajacych się hamulców w elektrykach.

@WykopanyDzon

uzasadnij a nie rzucaj ogolnikami typu 'moze byc'


Z zasady silnik elektryczny jest bardziej trwały od układu hydraulicznego. Tu jedynie zawodna może być elektronika ale jak mówiłem łatwo zrobić backup.