Wpis z mikrobloga

Drodzy cykliści, zwracam się do Was z zapytaniem, które pewnie pada często na tagu i was denerwuje, ale nie znalazłem na nie odpowiedzi.
Jaki rower?
Jestem totalnym amatorem, który keidyś dużo jeździł na "byle czym". Jestem fanem jazdy po asfalcie (trasy 0-80 km), ale nie stać mnie na dwa rowery, stąd potrzebuję czegoś czym będę mógł pojeździć po lesie z żoną. Myślałem o:
- Gravel: obecnie bardzo popularny jako rower "do wszystkiego". Zainteresowanie winduje cenę aczkolwiek nie jest tak uniwersalny. "Odstrasza" mnie to, że zwykle to cięzkie kloce.
- CX/przełaj: Wydaje mi się najbardziej dopasowany do moich potrzeb. Problemem jest to, że szukająć w jakimś "dectalonie" nie mogę wyfiltrować rowerów z tej kategorii.
- szosa endurance - wiem o niej najmniej. Zakładam, że bardziej komfortowy niż przełaj i mniej terenowy niż Gravel.ten sam problem z fitrowaniem co w przypadku "cx".
Gdzies spotkałem się również radą, żeby do Tribana włożyć szersze opony i stworzymy uniwersylany rower.
Mój budżet to skormne 3000 zł (który pewnie zwiększy się jak przystapię do szukania). Jakieś ogólne rady? Konkretne modele?

#rower #gravel #szosa #cx #przelaj #pytanie #kolarstwo
  • 16
@pokey: typowy rower cx nie bedzie dobrym wyborem na pierwszy rower. Jest to typowy rower do scigania, ktore w dodatku trwa max godzinę. Z zalozenia jego konstrukcja ma byc blotoodporna, wyzej zawieszony sport, umozliwiajaca latwe bieganie z nim na plecach
jest niekoniecznie wygodny, Do tego malo popularny. W decathlonie ich nie spotkasz. Przykladowe tansze modele to vento cx czy coś od accenta. Przelaje dają duzo frajdy w terenie, ale na asfalcie
@Hipodups: Dzięki za odpowiedź.
Żebym wszystko dobrze zrozumiał, to standardowym rozmiarem opon dla szosy jest 25/28 mm a żeby coś pojeźdić w terenie innym niż asfal to przydałoby się 32/35?
Czy te dwa modele co Mireczek wyżej podał sa ok?
est niekoniecznie wygodny


@Hipodups: A na czym polega ta niewygoda?

@pokey: Mam cx i to fajny oraz wygodny rower co wszędzie przejedzie. A opony 35mm doskonale się sprawdzają w terenie czy na asfalcie jednak gdy chcesz jeszcze przyspieszyć te 35mm kupujesz opony typu slick.
typowy rower cx nie bedzie dobrym wyborem na pierwszy rower. Jest to typowy rower do scigania, ktore w dodatku trwa max godzinę

@pokey
@Hipodups: pozwolę sobie się nie zgodzić. Geometria cx to spektrum a nie konkretne wartości, różni producenci (zwłaszcza przed erą graveli) stosowali rożne geometrie.

Za przykład niech posłuży Giant: TCX (katalogowo CX) i Revolt (endurance, protoplasta graveli) miały taką samą geometrię, różniły się kątem górnej rury. Ja osobiście używam
pozwole sobie się nie zgodzić


@polnygroszek: właśnie tego się bałem tej różnicy zdań, gdy jedna osoba pwoie, że przełaj odpada a druga, że jest całekim ok jak na moje zastosowania.

Moja rada: z takim budżetem szukaj używek w dobrym stanie

Mam te wadę, że jestem małoodporny na nakręcanie potencjalnych sprzedawców i sam się nie znam i nie znam nikogo kto by się znał na rowerach.

Swoją drogą myślałem, że znajdzie się
@pokey: Przy nowym rowerze do 3000 nie będzie zbyt wielkiego wyboru, przy używkach już można znaleźć coś ciekawego. Raczej nie ma co w tej kwocie liczyc na hydrauliczne hamulce i sztywne osie, ale widelec karbonowy, mechaniczne tarczówki i jakąś sensowna grupa osprzętu się wyłapie. Co do opon to najfajniejszym kompromisem mi też wydaje się 35mm, w rekreacyjnym terenie.
@pokey: wydaje mi się, że nowy będzie zawsze 2 klasy niżej niż używany. Ja swój wyrwałem za 4k z hydrauliką, sztywnymi osiami, na tiagrze. Za taką kwotę w nowym pewnie byłby tourney na kwadracie ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Jeśli rower ma jeździć też po lesie, to raczej opona 40. Mniej się będzie kopać, a strata na asfalcie będzie pomijalna, jeśli się nie ścigasz.

Mam te wadę, że
@4x80:

@Hipodups: A na czym polega ta niewygoda?

Może mam źle dobrany rower rozmiarem, ale jednak jest to dość agresywna geometria i nie ma podejścia do wygodnej szosy, przez samą konstrukcję i założenia - oczywiście mam na myśli typowo wyścigowo ustawiony agresywnie rower.

Mówiąc o tym, że jest niekoniecznie wygodny, miałem na myśli, ze na wycieczki 80km po asfalcie (które na początku pewnie ze 3-4h zajmą) i okazyjne śmiganie po
Może mam źle dobrany rower rozmiarem, ale jednak jest to dość agresywna geometria i nie ma podejścia do wygodnej szosy, przez samą konstrukcję i założenia - oczywiście mam na myśli typowo wyścigowo ustawiony agresywnie rower.


@Hipodups: Szosa kładzie sylwetkę zaś cx podnosi więc będzie mniej obciążać kręgosłup czyli jest wygodniejszy od szosy. Jedyne co to na cx masz większe opory powietrza bo to wyższy rower od wyścigówki ale chyba od roweru
@4x80: raczej za mała, nie mniej jednak mam wrażenie ze jestem zbyt mocno na niej wyprostowany, co faktycznie moze byc zle interpretowalne prze ze mnie. na codzień jezdze na dosc agresywnie ustawionej szosie, wiec zmiana na bardziej wyprostowany rower jest "dziwna" i mniej wygodna. Dla kogoś kto zaczyna to pewnie inna bajka. W tym roku juz mi się budżet nie zepnie, ale na kolejny planuję ogarnac jakis lepiej dopasowany przelaj, bo
@pokey: to Twoje pytanie, to bardzo złożona kwestia.

1. Gdzie mieszkasz?

Płaskopolska, wyżyny czy góry? Od tego zależy jakie przełożenia będą Ci potrzebne. Każda modyfikacja podnosi cenę, więc warto wybrać od razu dobrze. Chcesz jeździć szybko po płaskim czy głównie górzyste tereny? Jesli chcesz szybko, to coś z przełożeniem 2x, do górek to 1x z małą koronką z przodu.

2. Jaki to las?

Jakieś srogie ujeby, piachy? No to szukaj gdzie
@Paczek_w_masle: Dzięki za pomoc! Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

1. Gdzie mieszkasz?

Wieś pod Krakowem (północny wschód) z kierunkiem eskapad rowerowych na południe (Beskid). Zabrzmi to trochę głupio, ale moja zajawka rowerowa wyszła od kolarstwa. Za nastolatka oglądałem TdF i potem na swoim trekkingu LeaderFoxa wyobrażałem sobie, że wjeżdzam na Alp d'Huez albo finiszuję jak Marco Pantani.
Chciałbym jeździć b.szybko i każda pokonana serpentyna to dla mnie super frajda. Nienawidzę
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@pokey: https://www.olx.pl/d/oferta/rower-gravel-triban-rc520-shimano-105-r7000-r52-CID767-IDR6pD3.html

Nawet nie ma się za bardzo nad czym zastanawiać. Bardzo dobra grupa bo 105. Nie potrzebujesz nic lepszego. Zresztą w tej cenie raczej i tak nie dostaniesz. Rozmiar chyba Twój.

Do tego pedała (chyba tak to się odmienia) Dartmoor Stream Pro na przykład i śmigasz. Ewentualnie siodełko, bo to też ważne.

Kończy się sezon i chyba ludzie zaczynają się pozbywać rowerów. Myślę że na wiosnę trudniej będzie o dobrą