Mirki z tagu #ksiazki, chciałbym sobie zorganizować wyzwanie czytelnicze na rok 2024 i chciałbym, żebyście uczestniczyli w stworzeniu listy lektur dla mnie. Biorąc pod uwagę mój obecny tryb życia, realnie zakładam, że uda mi się przeczytać 12 książek. Chętnie poznam Wasze propozycje z każdego gatunku, pomijając może tylko fantasy. Liczę na Wasz odzew i trzymajcie kciuki, żeby ilość ukończonych pozycji była dużo wyższa niż założony cel. Na bieżąco będę Was informował
Hejka czy jest tu jakiś student lub absolwent prz na kierunku lotnictwo i kosmonautyka. Chciałbym mu zadać kilka pytań na pv. #studia #studbaza #prz #lotnictwo #samoloty #edukacja
Miałem odpocząć chwilę od tematu CPK, ale przeczytałem coś co mnie zmroziło.
Pomysły na zastąpienie CPK "4 lotniskami wokół Warszawy" to jest sabotaż. Sabotaż LOTu, polskiego rynku lotnictwa i Polski.
Gdybym miał wymyślić plan jak zaorać polskie lotniska i LOT to właśnie to bym zaproponował - rozdrobnienie.
Wiecie czemu urząd antymonopolowy może nakazać rozdzielenie firm? Bo to te firmy OSŁABIA. A jakbyśmy nazwali kogoś kto nakazuje podzielić firmę na 4 części konkurujące
Po pierwsze - CPK miałoby sens tylko wówczas, gdyby Lot był znaczącym graczem na europejskim rynku. Tak nie jest i nigdy nie będzie - ten dziwny, nieefektywnie zarządzany twór nie ma szans nawet z low costami na własnym podwórku, a tylko mrzonkami można nazwać zapowiedzi rywalizacji z silnymi, skonsolidowanymi grupami w Europie.
Po drugie - dla aglomeracji warszawskiej najbardziej rozsądna byłaby rozbudowa WMI i przeniesienie tam
@Quzin: Nie widzę za bardzo tego dobrego zarządzania, a z tymi zyskami… papier wszystko przyjmie ( ͡°͜ʖ͡°)
Stosunek osób zatrudnionych w biurze w porównaniu do personelu latającego jest zbliżony do stosunku między związkowcami a górnikami pracującymi pod ziemią w kopalniach. Z resztą o jakim zatrudnieniu możemy mówić, jeśli wszyscy są na b2b?
Brak własnego majątku - wszystko jest wynajmowane (nieruchomości) lub leasingowane (samoloty), co generuje
Wiecie, że w Polsce mamy taką specjalną leśną policję, coś w stylu Rendżersów z Parków Narodowych w USA. Nazywa się ten twór Państwowa Straż Łowiecka, funkcjonariusze są uzbrojeni, mają szereg uprawnień policyjnych i mundury jak wędkarz-menel. W całym kraju służy około 65 strażników.
Przypomniało mi się, jak CNBC puściło nagranie z lądowania awaryjnego Wrony, w którym był podłożony głos z "ale urwał" i od 15 minut się z tego śmieje XD
@rio574: @Edd3201: Ogólnie z tym słynnym bezpiecznikiem sprawa nie jest tak prosta, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka.
Podczas wszystkich szkoleń, symulatorów wpaja się pilotom jedną zasadę - podążaj zawsze za checklistą. Na niemal wszystkie usterki, jakie mogą wystąpić podczas lotu są przewidziane procedury (przygotowane przez producenta samolotu, czasem dostosowane przez operatora np. ze względu na wyposażenie konkretnych egzemplarzy). Od pilota oczekuje się, że wykona konkretną procedurę, nikt
Mirki, pomóżcie mi znaleźć film, którego fragment kiedyś widziałem i za cholerę nie mogę sobie przypomnieć tytułu.
Chodziło tam o chyba dwóch czy trzech imigrantów z Pakistanu czy innego Bangladeszu. Wyjechali za pracą gdzieś na zachód i pracowali ciężko fizycznie gdzieś na jakiejś budowie chyba? Ogólnie nowoczesne niewolnictwo - ich szef im potrącał za wszystko i liczył wyimaginowany dług za umożliwienie i opłacenie przyjazdu. Mieszkali tam jak kury
@AnonimoweMirkoWyznania: Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, bo CPL(A) to tylko licencja, ważne jest jeszcze jakie uprawnienia masz do niej wpisane.
Z licencją CPL(A) możesz zarówno być pilotem liniowym (ale tylko jako FO - Pierwszy Oficer, do awansu na kapitana potrzebujesz ATPL), pracować w lotnictwie dyspozycyjnym (i tu znów - zależy jaki typ samolotu, czy pracujesz bezpośrednio dla jakiejś firmy jako prywatny pilot prezesa, czy może wykonujesz loty Air Taxi
[Sprzedany do Francji] Piper PA-28R Arrow III o znakach rejestracyjnych Sierra Papa Golf Mike Delta ( ͡°͜ʖ͡°) nadaje się do lotów nocnych na przyrządach o #2137
@wygolony_libek-97: Przedtem latał w Exinie, na lotnisku Świdnik k/Lublina. Robiłem tam PPLkę i żałuję teraz, że nie wylaszowałem wtedy tego Piperka i nie mam takich znaków w logbooku ( ͡°ʖ̯͡°)
@wygolony_libek-97: Należał do ośrodka, z tego co pamiętam służył do szkolenia w lotach na przyrządy IR(A) i chyba do CPL(A). Do zawodowej musisz mieć przynajmniej 5 godzin na samolocie typu "complex", czyli 4 osobowy ze zmiennym skokiem śmigła i chowanym podwoziem, i taki Piper sprawdza się do tego idealnie.
@wygolony_libek-97: Awionetka to takie dziennikarskie pojęcie na wszystko co ma śmigło ;)
W dużym uproszczeniu tak. Samolot z chowanym podwoziem i zmiennym skokiem ma po prostu dużo lepsze osiągi - stałe podwozie generuje duży opór, zaś regulacja śmigła pozwala na dokładniejsze operowanie mocą - mały skok ustawiasz do startu i lądowania, duży zaś na przelocie. Z perspektywy pilota to jedna wajcha więcej. Na zdjęciu masz jak wygląda kokpit takiego PA28R -
Mireczki ma ktoś licencje na szybowce i udzieli mi informacji czy to fajna alternatywa dla biedaka, którego nie stać na PPL(A)? Może ktoś robił szkolenie w Rybniku albo okolicach Katowic? Proszę odpowiedzieć dla zielonki #szybowce #samoloty
@ZielonaRzapka: Szybowce zawsze są dobrą opcją ;) Nic tak dobrze nie uczy jak czuć powietrze i trzymać kulkę w środku.
Jeśli chodzi o cenę, to zwróć uwagę, że w przypadku PPL(A) cena jest podawana za cały kurs, który pozwala spełnić te minimalne 45h do uzyskania licencji. W przypadku szybowców, cena jest za tzw. podstawówkę - a więc do wykonania pierwszych lotów samodzielnych po kręgu.
Aby uzyskać licencję, trzeba jeszcze dolatać godziny
niech to #gme leci w końcu w kosmos. chcę tylko nie #!$%@?ć jako code monkey w Javie i wznowić dawno wygasłe SEPL i polatać na samolotach GA. a może nawet zrobić sobie ATPL i rating na któregoś z liniowców. popłakałem to #!$%@? elo.
@PositiveRate: Cumplu, nie chciałem być nieprzyjemny, po prostu pierwszy raz w życiu słyszę o takim wytłumaczeniu, a jest trochę... absurdalne. SERA teoretycznie pozwala wykonywać poniżej 150m AGL, ale w AMC & GMach jest wyjaśnione, że owszem, ale tylko za zgodą odpowiedniego nadzoru.
Niektóre państwa mają to ładnie wymienione w AIP lub innych publikacjach (przykład: UK i ORS4/1174) co można zgodnie z prawem robić poniżej, a na co potrzeba dodatkowej zgody. U
@wygolony_libek-97: Jako ciekawostkę dodam, że jednym z ulubionych żartów niektórych instruktorów podczas sesji symulatorowych OPC/LPC jest podanie w zgodzie na lot kodu zawierającego liczbę 8, i obserwowanie jak młody Pierwszy Oficer próbuje ustawić transponder ( ͡°͜ʖ͡°)
@wygolony_libek-97: Konsekwencja zastosowania systemu ósemkowego. Poza tym kompatybilność wsteczna - można wprowadzić nowe rozwiązanie, ale wymaga to wymiany transponderów we wszystkich samolotach, co generuje olbrzymie koszty. Wystarczy sobie przypomnieć jaki był krzyk przy wprowadzaniu separacji 8,33 kHz
@wygolony_libek-97: Ósemkowy to właśnie oktalny, masz wartości od 0 do 7 i przy czterech cyfrach kodu daje to 4096 kombinacji. To o czym myślisz zapewnia mod S, każdy samolot w niego wyposażony posiada swój unikalny adres (24 bitowy - prawie 17 milionów kombinacji), dzięki czemu w dużym lotnictwie sam squawk ma dużo mniejsze znaczenie niż wysyłany przy pomocy modu S callsign. Od jakiegoś czasu latając na zachód europy najczęściej ustawia się
Czy to prawda, że piloci w każdym samolocie zawsze mają papierową wersję mapy terenu z punktami orientacyjnymi, żeby w przypadku jak wszystko wysiądzie mogli się zorientować gdzie są? Jak się te mapy nazywają? #lotnictwo #pytaniedoeksperta #samoloty
@art212: Zgodnie z przepisami zawsze trzeba mieć ze sobą aktualną mapę. W przypadku lotów VFR są to mapy tego typu jak pod podanym wyżej linkiem (1:500 000), zaś w przypadku lotów IFR wyglądają one mniej więcej tak i razem z kartami podejść instrumentalnych do poszczególnych lotnisk tworzą Jeppesen Airway Manual. Cały Jeppesen to dwa kufry wypełnione pękającymi w szwach segregatorami ważące razem kilkadziesiąt kilogramów.
Co do licencji pilota "małego samolotu" jest kilka możliwości - jest świadectwo kwalifikacji na samoloty ultralekkie, oraz licencje LAPL(A) oraz PPL(A) w przypadku normalnych, certyfikowanych samolotów. Mimo wszystko polecam PPL(A), z uwagi na największe możliwości jakie daje (szczególnie pod kątem dalszego szkolenia).
Co do pytania - jeżeli chodzi o poziom trudności pod względem nauki i poświęconego czasu, to nie ma zbyt dużych różnic. Podczas szkolenia teoretycznego zakres materiału dla licencji PPL(A) oraz
@c172pilot: Patrząc na statystyki zdawalności musiałbyś mieć dużego pecha ( ͡°͜ʖ͡°) Ale prawdopodobnie dodatkowe szkolenie według indywidualnego programu (IPS) po którym musiałbyś uzyskać nowe skierowanie na egzamin.
@c172pilot: Niestety LKE bardzo niechętnie publikuje statystyki co do egzaminów praktycznych (w przeciwieństwie do teorii), ale ten link daje jakieś pojęcie - nie zdaje 0,04% osób.
Z doświadczenia - jeśli instruktor nie ma pewności, że delikwent sobie poradzi na egzaminie, to ośrodek nie wystawi zaświadczenia - albo szkolenie będzie wydłużane w nieskończoność (i dokładane kolejne godziny), albo w skrajnych przypadkach szkolenie zostanie przerwane z uwagi na brak postępów.
Czy w przypadku utraty możliwości sterowania samolotem rejsowym, da się awaryjnie sterować klapami? Oraz czy w razie utraty silników da się zwiększyć zasięg takiego samolotu wysuwając klapy? #lotnictwo
@Ranger: W przypadku utraty silników często da się sterować klapami w ograniczonym zakresie - uruchamia się wtedy (zazwyczaj samoczynnie) turbina RAT jako zapasowe źródło energii elektrycznej. Potrzebuje ona odpowiedniej minimalnej prędkości, aby być w stanie generować prąd. Klapy mają zaś określoną dopuszczalną maksymalną prędkość do ich wypuszczenia, więc zwykle żeby mieścić się w tym zakresie prędkości, można je wypuścić w takiej sytuacji tylko do pewnego stopnia.
Kiedy przypomniałem sobie jak bardzo złożona i abstrakcyjna wydaje się być nawet ta okrojona pod przedmiot lotniczy meteorologia (w dziale podręczniku pilota) to wpadł mi do głowy pewien pomysł.
A gdyby tak zamiast jak obecnie syntetyzować cały obraz sytuacji w powietrzu przed lotem poprzez przebijanie się przez te wszystkie mapy i depesze z danymi o wiatrach, termikach, opadach i różnych znaczących zjawiskach pogodowych...