Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko253
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
aekardas
aekardas

aekardas

Dołączył 11 lat i 4 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 283
  • Znaleziska 281
  • Mikroblog 2
  • Obserwujący 12
  • Obserwowane 1

380

Kolejny rok, kolejna dawka bzdur: plebiscyt Klimatyczna Bzdura Roku 2018

Kolejny rok, kolejna dawka bzdur: plebiscyt Klimatyczna Bzdura Roku 2018

Tym razem mamy wybór - Prezydent? A może rednacz portalu racjonalista? A może oldskulowo ZChN boys - Marian Piłka czy Ryszard Czarnecki? Albo bardziej niszowo - polscy naukowcy powielający mity wstydliwe na wykopie? Zapraszam do głosowania!

Sierkovitz
z
klimatycznabzduraroku.pl
dodany: 29.01.2019, 10:23:01
  • 240
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
  • #
    klimat
  • #
    polska
aekardas
aekardas
aekardas 31.01.2019, 11:25:37
  • 0
@pyroxar,
@piwotomojepaliwo

Jak można przeczytać na stronie Nauka o klimacie (np. tu, tu i tu), z pomysłem zorganizowania kampanii społecznej promującej wiedzę na temat zmiany klimatu zgłosiła się do nas firma Cityboard Media, która również pro bono wyprodukowała plakaty oraz udostępniła swoje nośniki. Obecnie coraz więcej osób, firm i organizacji chce włączyć się w działania zmierzające do ograniczenia zmiany klimatu czy propagujące wiedzę na ten temat.

28

Komitet Geofizyki PAN: klimat nam się psuje, i to z winy człowieka...

Komitet Geofizyki PAN: klimat nam się psuje, i to z winy człowieka...

Naukowcy z Komitetu Geofizyki PAN, zajmujący się fizyką atmosfery, to ludzie najbardziej kompetentni w Polsce, by mówić o zmianach klimatu. Dlatego wydali oświadczenie (właśnie ostatecznie sformułowane), które jest odpowiedzią nauki na szerzącą się na ten...

stanulam
z
crazynauka.pl
dodany: 21.11.2018, 09:59:07
  • 53
  • #
    swiat
  • #
    przyroda
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
aekardas
aekardas
aekardas 22.11.2018, 11:27:30
  • 3
@polska_partia_programistow: W miarę precyzyjne modele klimatu powstały już na tyle dużo lat temu, że można było już sprawdzić ich działanie w praktyce. Okazuje się, że całkiem dobrze przewidziały zmiany zachodzące w ostatnich dekadach.

465

1,5°C… 2°C… 3°C… 4°C - porównanie następstw zmiany klimatu

1,5°C… 2°C… 3°C… 4°C - porównanie następstw zmiany klimatu

Średnia temperatura powierzchni Ziemi w wyniku zmiany klimatu wzrosła już o ponad 1°C powyżej wartości z epoki przedprzemysłowej. Jeśli nie zredukujemy emisji gazów cieplarnianych to w latach 2030. wzrost temperatury może sięgnąć 1,5°C, a do 2100 roku powyżej 4°C. Co przyniosą nam takie zmiany?

MalyBiolog
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 05.10.2018, 10:39:59
  • 246
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    klimat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    naukaoklimacie
aekardas
aekardas
aekardas 06.10.2018, 13:59:11
  • 1
@xqwzyts: Tak jak napisał @eloar, to jest zmiana średnia. W przypadku temperatury objawia się ona przesunięciem przedziału obserwowanych temperatur w stronę cieplejszych (czyli dni/miesięcy/lat cieplejszych niż dotąd występujące) przy jednoczesnym rozpłaszczeniu rozkładu (więcej ekstremów, mniej dni/miesięcy/lat średnich) - patrz obrazek.
Do tego na przykład świat rozgrzewa się niejednorodnie - najszybciej w Arktyce (tu zmiana jest większa niż 1 stopnień), co powoduje całą lawinę zjawisk (np. suszom i upałom
aekardas - @xqwzyts: Tak jak napisał @eloar, to jest zmiana średnia. W przypadku temp...

źródło: comment_NyOO2BoYAOmr8Tz3UjLKWmsvfdF1zZsH.jpg

Pobierz

313

Nauka o klimacie - w walce z pseudonauką nie ma miejsca na wtopy

Nauka o klimacie - w walce z pseudonauką nie ma miejsca na wtopy

Baza ponad 100 mitów na temat klimatu, plebiscyt na klimatyczną bzdurę roku, merytoryczna walka z pseudonauką - zespół portalu Nauka o klimacie od kilku lat cierpliwie popularyzuje wiedzę o zmianach klimatu. "Nie możemy sobie pozwolić na wtopę" - mówią członkowie zespołu.

MalyBiolog
z
naukawpolsce.pap.pl
dodany: 18.12.2017, 08:23:10
  • 117
  • #
    polska
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
  • #
    zmianyklimatu
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 18.12.2017, 14:06:11
  • 6
@LegionPL: Faktycznie, jak napisali w swojej pracy z 1957 r Suess i Revelle:

I tak ludzkość prowadzi teraz jedyny w swoim rodzaju eksperyment geofizyczny, który nie wydarzył się nigdy w przeszłości ani nie będzie mógł być w przyszłości powtórzony. W ciągu kilku stuleci zwracamy atmosferze i oceanowi węgiel odłożony przez naturę w skałach osadowych w procesie który trwał setki milionów lat

Jest oczywiste, że podobna manipulacja skłądem atmosfery (koncentracja
aekardas
aekardas
aekardas 18.12.2017, 19:34:22
  • 4
@kuss115: Z moich doświadczeń wynika, że niestety nie dla wszystkich jest jeszcze oczywiste, dlaczego mówiąc o zmianie klimatu nie zwracamy specjalnej uwagi na parę wodną :( Powód jest tymczasem dość prosty: wzrost koncentracji pary wodnej nie może spowodować zmiany klimatu, ponieważ wszelki nadmiar pary wodnej w atmosferze ulega skropleniu i wypada w postaci deszczu. Ocieplenie spowodowane innymi czynnikami powoduje natomiast, że w atmosferze może znaleźć się wiećej pary wodnej. Tak

331

Ziemia po stopieniu pokrywy lodowcowej naszej planety

Ziemia po stopieniu pokrywy lodowcowej naszej planety

Filmik pokazujący symulację podniesienia się poziomu mórz i oceanów, jeżeli cała pokrywa lodowcowa naszej planety stopnieje. Możemy zobaczyć, które regiony świata zostaną zalane przez wodę. Według naukowców proces topnienia lodowców jest już nieodwracalny.

maciorqa
z
youtube.com
dodany: 21.11.2017, 20:13:39
  • 247
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
aekardas
aekardas
aekardas 24.11.2017, 14:10:03
  • 1
@Srokap: Lód na Antarktydzie topnieje przede wszystkim z powodu podmywania go przez coraz cieplejsze wody oceanu. Kolejne porcje lodu są podważane i odłamują się, woda wcina się coraz głębiej pod lód, jednocześnie przyśpiesza "zjeżdżanie" lodu z głębi kontynentu. O tym oraz o tym, że wcale nie potrzeba już dalszego ocieplenia, by niektóre części lądolodu stopniały w końcu do reszty przeczytasz więcej w tym artykule.
aekardas
aekardas
aekardas 24.11.2017, 14:15:12
  • 0
@zakonnica-w-mini: Nic nie wskazuje na to, byś miała rację :( Naturalne czynniki powinny obecnie powodować ochłodzenie klimatu a więc i wzrost lodowców i lądolodów. Zestawienie dzisiejszej zmiany klimatu z historycznymi cyklami epok lodowych i integlacjałów znajdziesz w tym artykule.

231

Jak dobre w przewidywaniu przyszłości są modele klimatyczne? [ENG]

Jak dobre w przewidywaniu przyszłości są modele klimatyczne? [ENG]

TL;DR - wypadają nienajgorzej. Od lat 70. mamy sporo niezależnych modeli tego jak będzie zachowywał się klimat - i wszystkie z nich pokazują podobny trend co dane pomiarów temperatury. Wbrew temu co głoszą niektórzy mówiąc, że modele nic nie są w stanie przewidzieć.

Sierkovitz
z
carbonbrief.org
dodany: 10.10.2017, 13:15:28
  • 69
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    klimat
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
aekardas
aekardas
aekardas 17.10.2017, 16:23:30
  • 0
@Nied: Tsunami to zjawisko występujące jako skutek trzęsienia ziemi. Nie ma możliwości, by przewidzieć je z wykorzystaniem modelu atmosfery ani nawet atmosfery i oceanu. Potrzebowalibyśmy do tego działającego w trybie operacyjnym modelu prognostycznego dla aktywności tektonicznej. Na razie nie ma możliwości przewidywania trzęsień Ziemi z określeniem, kiedy wystąpią.
Model oceanu można natomiast wykorzystać do obliczenia, jaki zasięg miałoby tsunami w wyniku różnych hipotetycznych trzęsień ziemi i użyć tej wiedzy do
aekardas
aekardas
aekardas 17.10.2017, 16:31:05
  • 0
@kontonr77: Modele klimatu nie bazują na ekstrapolacji trendów. Z wykorzystaniem praw fizycznych obliczają, jak będzie zmieniał się klimat w zależności od tego, jak będą zmieniać się koncentracje gazów cieplarnianych lub inne czynniki. Zazwyczaj uwzględnia się w związku z tym kilka scenariuszy - np. co będzie, jeśli wyemitujemy więcej lub mniej gazów cieplarnianych. Polecał artykuł na ten temat.
aekardas
aekardas
aekardas 17.10.2017, 16:39:49
  • -1
@mabb: Przy tworzeniu modeli klimatu wykorzystuje się informacje o przeszłości - konkretnie do testowania, czy model działa poprawnie i potrafi odtworzyć zaistniałe już trendy. Następnie jednak "puszcza się go w przyszłość" i sprwdza, jak będzie ta przyszłość wyglądać, zależnie od emisji gazów cieplarnianych i innych czynników. Masz rację, że nie da się przewidzieć zdarzeń nieprzewidywalnych, np. wielkiej erupcji wulkanicznej, uderzenia asterody która jeszcze nie jest w zakresie naszych obserwacji albo

559

Co oznacza świat cieplejszy o 3°C?

Co oznacza świat cieplejszy o 3°C?

Najnowsze badanie z Nature Climate Change pokazuje, że ocieplenie klimatu do 2100 na 95% przekroczy 2°C. Realny scenariusz to 3,2°C - co to oznacza dla Ziemi? I dlaczego świat cieplejszy o 3°C to co innego niż dzień cieplejszy o 3°C?

Sierkovitz
z
facebook.com
dodany: 02.08.2017, 15:03:43
  • 316
  • #
    nauka
  • #
    klimat
  • #
    neuropa
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    liganauki
  • #
    ciekawostki
aekardas
aekardas
aekardas 02.08.2017, 16:03:43
  • 10
@kontonr77: Nie koniecznie spadłaby liczba tajfunów, ale prawdopodobnie stałyby się, średnio rzecz biorąc, słabsze (tu można poczytać o huraganach). Spadłaby częstość występowania opadów nawalnych (a więc i związanych z nimi powodzi) oraz fal upałów.
aekardas
aekardas
aekardas 02.08.2017, 16:10:55
  • 14
@GienekMiecio: Cyrkulacja atmosferyczna i oceaniczna to mechanizmy transportu energii w obrębie ziemskiego systemu klimatycznego. Nie mają one natomiast bezpośredniego wpływu na to, ile energii Ziemia otrzymuje lub zatrzymuje. Tu można znaleźć więcej informacji o podstawach bilansu radiacyjnego Ziemi.
Łączenie obecnie zachodzącego ocieplenia ze zmianami aktywności słonecznej jest chybione, bowiem aktywność słoneczna zmienia się w niewystarczającym stopniu a na dodatek - ostatnio spada, podczas gdy średnia temperatura powierzchni Ziemi nadal
aekardas
aekardas
aekardas 04.08.2017, 08:44:20
  • 0
@kored: Projekcje klimatu takie jak w raporcie IPCC robi się następująco:
- zakłada się kilka przykładowych przebiegów zmian koncentracji gazów cieplarnianych,
- sprawdza, jak takie zmiany wpłynęłyby na klimat.
Nie zakłada się, że któryś z tych scenariuszy zostanie zrealizowany 1:1. Spodziewamy się, że w rzeczywistości wylądujemy gdzieś pomiędzy nimi i taki też - "pośredni" - będzie w rezultacie stan klimatu.

Scenariusze emisji daje się następnie specom od technologii i gospodarki,
aekardas
aekardas
aekardas 04.08.2017, 08:59:33
  • 0
@KakaowyTaboret, @kar-tofel:

Pomiary aktywności słonecznej można znaleźć na stronie http://lasp.colorado.edu/home/sorce/data/tsi-data/, są tu bieżące dane, dane historyczne, referencje i opisy.

Odsyłacze do serii danych o średniej temperaturze znajdziecie na tej stronie. Poniżej wykres pokazujący zmiany średniej temperatury powierzchni Ziemi (dla serii satelitarnych UAH i RSS zmiany temperatury troposfery na wysokości kilku kilometrów) względem okresu bazowego 1981-2010 (dane NASA GISS, HadCRUT4, NOAA, BEST, UAH, RSS). Jak widzicie, różne
aekardas - @KakaowyTaboret, @kar-tofel: 

Pomiary aktywności słonecznej można znale...

źródło: comment_QkhJN6xaaSpPgsL70ttLZK1HXSP9wEYi.jpg

Pobierz

9

"Globalne ocieplenie" chwilowo odwołane ( ͡° ͜ʖ ͡°)ノ⌐■-■

Pokaż treści 18+

"Globalne ocieplenie" chwilowo odwołane ( ͡° ͜ʖ ͡°)ノ⌐■-■

Nowe naukowe kontrowersje wokół "globalnego ocieplenia" . Według naukowców ocieplenie zwolniło mimo zapowiadanego wczesniej przyspieszenia. Modele zmian klimatu są aktualizowane o pomniejszone dane, bo nie przyspieszają jak przed nimi ostrzegano. ( ͡° ͜ʖ ͡°)ノ⌐■-■

konto usunięte
z
independent.co.uk
dodany: 11.07.2017, 09:04:12
  • 35
  • #
    swiat
  • #
    lewackalogika
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    4konserwy
  • #
    neuropa
  • #
    bekazpodludzi
aekardas
aekardas
aekardas 11.07.2017, 09:49:10
  • -1
Zaznaczam "informacja nieprawdziwa", ponieważ opis znaleziska sugeruje inną niż rzeczywista wymowę artykułu. W rzeczywistości mowa w nim o zażegnaniu kontrowersji odnośnie czułości klimatu pomiędzy badaniami opartymi na badaniach paleoklimatycznych i symulacjach klimatu. W dodatku wnioski z badania wcale nie mówią o tym, że "ocieplenie zwolniło". Mówią o tym, że ocieplenie będzie większe, niż uważali niektórzy na podstawie pomiarów z ostatnich 200 lat. A wynika to z faktu, że system klimatyczny naszej planety
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

aekardas
aekardas
aekardas 12.07.2017, 08:55:43
  • 0
@theromanpolan: Czy zauważyłeś użycie czasu przeszłego w zacytowanych przez siebie fragmentach?
aekardas
aekardas
aekardas 12.07.2017, 14:34:09
  • 0
@theromanpolan:
Wyniki badań paleoklimatycznych wskazują akurat, że choć podczas wychodzenia z epoki lodowej wzrost koncentracji CO2 zaczynał się z opóźnieniem względem wzrostu temperatury (był wynikiem uwalniania CO2 z rozgrzewającego się oceanu), to większość ocieplenia zachodziła dopiero wtedy, gdy koncentracja CO2 już wzrosła. Gdyby nie CO2, Ziemia rozgrzewałaby się dużo słabiej. Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule. Obecnie róœnież spodziewamy się, że wzrost temperatury spowodowany "naszym" dwutlenkiem węgla

315

Antropocenu portret własny: 11 wykresów pokazujących jak zmieniliśmy Ziemię

Antropocenu portret własny: 11 wykresów pokazujących jak zmieniliśmy Ziemię

Poziom CO2, CH4 (to metan), NO2 (dwutlenek azotu), jak cywilizacja rozrosła się w ostatnich 100 latach. Warto przejrzeć i spróbować sobie wyobrazić skalę ludzkiej działalności. Wnioski mogą być przygnębiające.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 27.04.2017, 13:20:36
  • 204
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
  • #
    ciekawostki
  • #
    globalneocieplenie
aekardas
aekardas
aekardas 27.04.2017, 15:54:35
  • 6
@i-marszi: Niestety - dodanie skal dla wszystkich krzywych uczyniłoby je nieczytelnymi. Autorowi zależało na zilustrowaniu myśli, że wszystkie te - jakże różne - zjawiska gwałtownie przyśpieszają. Dlatego przedstawione są zmiany względne: dla każdej krzywej zero to zero a maksimum to stan według najnowszych statystyk (patrz podpisy pod wykresami0. Zgadzam się, że nie jest to rozwiązanie idealne. Chętnie przyjmiemy propozycję lepszej wizualizacji. Dane kontaktowe na stronie Nauka o klimacie.
aekardas
aekardas
aekardas 27.04.2017, 16:21:06
  • 13
@chigcht: Skład powietrza dawnych epokach bada się między innymi analizując lodowe rdzenie wydobywane na Atnarktydzie i Granlandii (TED talk na ten temat) - zawierają one bąbelki historycznego powietrza. Informacje o innych źródłach danych znajdziesz na stronie NOAA.
aekardas
aekardas
aekardas 27.04.2017, 16:25:50
  • 11
@FrasierCrane: Może ktoś gdzieś jeszcze dyskutuje o tym, czy współczesna zmiana klimatu jest spowodowana przez człowieka, ale nauka ma na ten temat wyrobione zdanie, poparte wieloma niezależnymi dowodami. Dyskusja dotyczy ewentualnie tego, czy nasz przyczynek to nieco poniżej czy powyżej 100% (sic!).
aekardas
aekardas
aekardas 27.04.2017, 16:56:10
  • 6
@Mamut: Niestety, przy okazji pojawia się także więcej susz, ekstremalnie wysokich temperatur i innych zjawisk powodujących obumieranie roślin, co z czasem zahamuje wzrost roślin i spowoduje wzrost emisji gazów cieplarnianych z rozkładających się szczątków. W niektórych ekosystemach pochłanianie CO2 już zwalnia.
aekardas
aekardas
aekardas 28.04.2017, 08:47:12
  • 1
@majkelos13: Odpowiedź jest prosta: to my tworzymy tę stronę a robimy to po to, by nie musieć we wszystkich internetowych dyskusjach przepisywać tych samych argumentów raz jeszcze. Jeśli na nią spojrzysz choć przelotnie zauważysz, że nasze artykuły stanowią podsumowania badań naukowych i że znajdziesz w nich odnośniki do oryginalnych prac lub stron z danymi pomiarowymi. Możesz w ogóle pominąć nasz tekst i skorzystać wyłącznie z linków.
aekardas
aekardas
aekardas 28.04.2017, 08:57:22
  • 0
@szczepan999: Zajmujący się tym naukowcy wiedzą co nieco o zachowaniu śniegu i lodu w różnych warunkach i uwzględniają między innymi to, że w świeży śnieg jest "wietrzony" przez powietrze z zewnątrz i dopiero po jakimś czasie, gdy zostanie przykryty przez kolejne warstwy, powietrze jest "pieczętowane" na dobre. To bardzo ciekawy temat, wrzucając w wyszukiwarkę hasła "ice cores" można znaleźć dużo fajnych filmów i artykułów, np. w Earth Observatory.

3

Naukowiec z NOAA potwierdza, że jego koledzy manipulowali danymi o klimacie[ang]

Przesłuchanie byłego pracownika NOAA potwierdza manipulowanie danymi o klimacie przed zeszłorocznym szczytem klimatycznym w Paryżu.

mrocznaszyszka
z
science.house.gov
dodany: 07.02.2017, 10:57:12
  • 4
  • #
    swiat
  • #
    ekonomia
  • #
    usa
  • #
    4konserwy
aekardas
aekardas
aekardas 07.02.2017, 13:58:51
  • 2
No, właśnie. Poprawki wprowadzone do serii pomiarowej NOAA (opisane tutaj) były uzasadnione, niewielkie i... przybliżyły wyniki analiz NOAA do wyników uzyskiwanych przez inne grupy badawcze. Więc nie ma się co emocjonować.

376

Manipulowanie danymi: jak to robią "sceptycy" klimatyczni

Manipulowanie danymi: jak to robią "sceptycy" klimatyczni

O tym jak można manipulować danymi na przykładzie jednego wykresu. To pokazuje przy okazji jak łatwo jest zrobić manipulację i ile roboty trzeba włożyć w to, żeby ją sprostować. Ta dysproporcja to woda na młyn pseudonauki. Dodatkowo - o tym czemu minimum słoneczne nie zniweluje ocieplenia.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 23.11.2016, 11:18:54
  • 174
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 26.11.2016, 14:02:16
  • 1
@Fyji2: Nie wiem, co rozumiesz przez "zideologizowanie". Przyczyny globalnego ocieplenia były znane już zanim zaobserwowano to zjawisko. Dziewiętnastowieczni naukowcy opisali już mechanizm efektu cieplarnianego, zidentyfikowali na drodze pomiarów występujące w atmosferze gazy cieplarniane i przewidzieli, że zmiany ich koncentracji (w szczególności wzrost spowodowany rozwojem przemysłu) mogą doprowadzić do zmiany klimatu. A kolejne pokolenia najwyraźniej postanowiły sprawdzić, czy mieli rację :) Niestety, pomiary wskazują, że tak. Pomiary, nie przekonania.
aekardas
aekardas
aekardas 04.12.2016, 10:31:31
  • 1
@Fyji2: Podsumowanie badań naukowych w tej dziedzinie dokonane przez IPCC wskazuje, że naukowcy zgadzają się co do tego, że na 95% od połowy XX wieku wpływ człowieka na obserwowane ocieplenie jest dominujący. Zestawienie wpływu człowieka ze znaczeniem innych czynników na podstawie różnych opracowań znajdziesz w tym tekście.

216

Skąd naukowcy wiedzą, jaki był klimat przed tysiącami lat?

Skąd naukowcy wiedzą, jaki był klimat przed tysiącami lat?

Badania dawnego klimatu służą współcześnie m.in. do wyciągania wniosków dotyczących globalnego ocieplenia.

Sci3P0
z
nauka.uj.edu.pl
dodany: 28.09.2016, 07:49:39
  • 110
  • #
    nauka
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    ciekawostki
  • #
    antarktyda
  • #
    popularnonaukowe
aekardas
aekardas
aekardas 29.09.2016, 14:30:38
  • 2
@milo1000: Tutaj znajdziesz taki wykres (nr. 5), wzięty z raportu IPCC. Podsumowane są na nim informacje o różnych wskaźnikach - m.in. koncentracjach CO2, poziomie morza i właśnie temperaturze na Antarktydzie (linia fioletowa).
Jeśli chodzi o zawartość różnych izotopów tlenu w wodzie i osadach, polecam tekst popularnonaukowy na stronie NASA's Earth Observatory. Najprościej mówiąc, cząsteczki wody z tlenem-16 łatwiej parują a cząsteczki wody z tlenem-18 łatwiej wypadają z atmosfery. Dlatego

348

Globalny klimat: Sierpień 2016 najcieplejszym sierpniem w notowanej historii

Globalny klimat: Sierpień 2016 najcieplejszym sierpniem w notowanej historii

Tak - szesnasty rekordowy miesiąc z rzędu stał się faktem. Poza katastrofą na kosmiczną skalę nic nie powinno powstrzymać 2016 przed tym, że stanie się trzecim rekordowo ciepłym rokiem z rzędu. El Nino powoli się kończy - ale to powoli potrwa jeszcze kilka miesięcy...

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 20.09.2016, 15:09:32
  • 192
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 20.09.2016, 15:43:07
  • 2
@smyl: W takiej szczegółowej klasyfikacji są lekkie różnice pomiędzy wynikami NOAA (znalezisko) i NASA (animowany gif). Różnym instytucjom wychodzą trochę różne liczby, ze względu na to że stosują nieco różne (choć wszystkie uprawnione) metody obróbki danych (np. różnie radzą sobie z obszarami, w których jest mało danych itp.).
aekardas
aekardas
aekardas 20.09.2016, 15:57:09
  • 47
@garfyld: Pomiary meteorologiczne są prowadzone na całym świecie, w każdym kraju odpowiada za to inna instytucja. Zafałszowanie tych danych na skalę globalną przez dziesiątki lat, niezależnie od zmieniającej się sytuacji politycznej itd. wydaje się mało prawdopodobne.
Dane z całego świata są opracowywane niezależnie przynajmniej przez kilka niezależnych od siebie instytucji (amerykańskie NOAA i NASA, brytyjskie CRU, japońska JMA, niezależny zespół z Berkeley, który miał w założeniu

131

'Jakie ocieplenie?! Klimat zawsze się zmieniał!' - świetna grafika z XKCD (PL)

'Jakie ocieplenie?! Klimat zawsze się zmieniał!' - świetna grafika z XKCD (PL)

Oto, temperatura na Ziemi rosła przez ostatnie 20 000 lat i jakie towarzyszyły temu zmiany. Koniecznie zobaczcie tę infografikę do końca.

arctic_amplification
z
wiadomosci.gazeta.pl
dodany: 20.09.2016, 10:04:56
  • 71
  • #
    nauka
  • #
    ligamozgow
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    liganauki
  • #
    ciekawostki
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 20.09.2016, 15:01:00
  • 11
@nikifor: Dzięki za linka do wykresu, pozwolę sobie dodać linka do artykułu, w którym jest dokładnie opisany. Jest też drugi tekst, który częściowo mówi o tym samym - czyli jak to się działo, że Ziemia wchodziła i wychodziła z kolejnych zlodowaceń - ale pokazuje też jak ma się dzisiejsza temperatura do tych historycznych (na tym "ściśniętym" nie widać tego dokładnie).

85

Zobaczcie, jak temperatura na świecie zmieniała się w ciągu ostatnich 150 lat

Zobaczcie, jak temperatura na świecie zmieniała się w ciągu ostatnich 150 lat

Interesująca wizualizacja stworzona przez klimatologa Eda Hawkinsa z Uniwersytetu w Reading pokazuje, jak średnia roczna temperatura na świecie wyglądała od roku 1850 aż do dziś. Cóż, w ciągu ostatnich 150 lat klimat na pewno się ocieplał.

Conowegopl
z
conowego.pl
dodany: 02.09.2016, 09:03:12
  • 31
  • #
    ciekawostki
  • #
    infografika
  • #
    swiat
  • #
    geografia
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
aekardas
aekardas
aekardas 02.09.2016, 15:45:50
  • 12
@inver: W polskiej notce nie ma o tym mowy, ale wszystkie mapki zostały stworzone na podstawie danych zbieranych na powierzchni Ziemi (tzw. seria HadCRUT). Naukowcy przetwarzający historyczne dane pomiarowe biorą pod uwagę zmiany w sposobie prowadzenia pomiarów. W przypadku temperatury problematyczne są przede wszystkim zmiany w gęstości siatki pomiarowej (można zauważyć, że z biegiem czasu dostępne są dane z coraz większej części Ziemi) oraz np. terminach pomiarów tu o
nicky_santoro
nicky_santoro
23.08.2016, 15:02:57
  • 3
Wgryzłem się w temat globalnego ocieplenia i topniejących lodów Arktyki i tego konsekwencji. Gromko mnie zmroziło, nie powiem. Futurystyczna wydaje się wizja, że jedynym znośnym miejscem do życia będzie Grenlandia, północna Kanada czy Svalbard. Podrzuci ktoś jakieś ciekawe materiały odnośnie tych zjawisk?
#klimat #pogoda #nauka #meteorologia #globalneocieplenie
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

aekardas
aekardas
aekardas 23.08.2016, 18:30:25
  • 0
Rzeczywiście wydaje się, że tereny północne mogą mieć w przyszłości temperatury bardzo przyjemne dla zdrowia i gospodarki, ale z drugiej strony przestaną one być tak wygodne jak dotąd ze względu na rozmarzanie wieloletniej zmarzliny i różne wytapiające się z lodu niespodzianki.
  • Odpowiedz

335

Globalny klimat: Lipiec 2016 najcieplejszym lipcem w notowanej historii [ENG]

Globalny klimat: Lipiec 2016 najcieplejszym lipcem w notowanej historii [ENG]

15. rekordowy miesiąc z rzędu stał się faktem. Styczeń-lipiec jest 1,03°C cieplejszy niż średnia z XX wieku. To o 0,19°C cieplej niż 2. miejsce - zeszły rok. W zasadzie nie ma szans na to, że 2016 nie pobije rekordu najcieplejszego roku - co będzie przy okazji 3. rokiem z rzędu, który bije rekord.

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 18.08.2016, 09:33:26
  • 282
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 19.08.2016, 15:05:44
  • 3
@lucky_luck_: Na szczęście nauka ma metody by ustalić także temperatury występujące dawniej niż 200 lat temu (np. tu znajdziesz wykres temperatury dla ostatnich 11 tys. lat oraz wykresy temperatury na Antarktydzie i w tropikach dla ostatnich 800 000 lat). Niestety informacje o tak odległych czasach czerpiemy z danych pośrednich - np. składu kolejnych warstw osadów morskich albo rdzeni lodowych. Oznacza to, że mają gorszą rozdzielczość czasową niż współczesne dane pomiarowe
aekardas
aekardas
aekardas 19.08.2016, 15:24:59
  • 2
@mafiozorek: Może zainteresuje Cię fakt, że akurat metody określania tego, na ile do konkretnych zjawisk przyczyniła się zmiana klimatu i to, jak należy o tym mówić w sposób zrozumiały są akurat prężnie rozwijane. Polecam to doniesienie i rzeczowe wyjaśnienia w Skeptical Science. W czasopismach naukowych zaczynają się ukazywać artykuły na ten temat (np. ostatnio na temat globalnego ocieplenia i fali upałów z 2003).

381

Na Syberii wybuchają złogi z metanem

Pokaż treści 18+

Na Syberii wybuchają złogi z metanem

Kiedy klimatolodzy mówili o metanie uwięzionym w wiecznej zmarzlinie jako o "bombie czasowej" nie sądzili, że będzie to tak dosłowne. Zjawisko które nabiera intensywności na Syberii, prawdopodobnie niedługo zagości na Alasce.

mateusz-wielgosz-777
z
techinsider.io
dodany: 19.07.2016, 08:35:15
  • 58
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    klimat
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
aekardas
aekardas
aekardas 19.07.2016, 11:11:20
  • 43
@drugie_wcielenie: Nie potrzeba krowy :) Źródłem metanu może być po prostu rozkładająca się materia organiczna. Dlatego w ciągu roku obserwujemy fluktuacje koncentracji metanu w atmosferze - rosną jesienią i zimą, gdy gniją liście opadające z drzew i inne rozmaite obumierające rośliny (patrz rysunek poniżej, pokazujący średnie koncentracje metanu mierzone na stacji na Bałtyku, pobrany ze strony NOAA ESRL GMD).

W zmarzlinie prawdopodobnie znajdują się zarówno nieprzegniłe szczątki, których przetwarzanie
aekardas - @drugie_wcielenie: Nie potrzeba krowy :) Źródłem metanu może być po prostu...

źródło: comment_6RFBRUaNdsQZnvAdWcmulbUMEjsF2i08.jpg

Pobierz

277

Co jeśli spalimy wszystkie paliwa kopalne?

Co jeśli spalimy wszystkie paliwa kopalne?

Rządy obiecały, że przytną emisje CO2 - ale coś im średnio idzie. Co się stanie z globalnym klimatem, jeżeli spalimy wszystko co się da spalić? Nauka o klimacie o realnych scenariuszach popartych najnowszymi badaniami naukowymi.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 11.07.2016, 13:03:07
  • 172
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
aekardas
aekardas
aekardas 14.07.2016, 10:38:04
  • 2
@Gizd: Metan rzeczywiście jest dużym zagrożeniem. Między innymi dlatego, że jest go w atmosferze stosunkowo mało (liczymy jego koncentracje w "cząstkach na miliard" a nie "cząstkach na milion", jak w przypadku CO2) a to znaczy, że łatwo je np. podwoić. Tona metanu dodana do atmosfery będzie miała obecnie dużo poważniejsze skutki niż tona dwutlenku węgla. Na razie związane z działalnością człowieka emisje dwutlenku węgla są ponad 100 razy większe, większe

345

Skąd wziął się mit, że wulkany emitują więcej CO2 niż ludzie?

Skąd wziął się mit, że wulkany emitują więcej CO2 niż ludzie?

Oczywiście historia jest z cyklu, że nie w Petersburgu a w Moskwie, nie samochody a rowery i nie rozdają a kradną. Jak badania nad obiegiem chloru w przyrodzie zostały wkręcone w tryby PRu firm zajmujących się zawodowo negowaniem zmian klimatu.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 29.06.2016, 10:44:41
  • 165
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
aekardas
aekardas
aekardas 29.06.2016, 13:02:21
  • 21
@dajitemka: Twoja wypowiedź nie jest zgodna z danymi pomiarowymi, które wskazują, że wulkany emitują co roku ponad 100 razy mniej CO2 niż ludzie (zobacz ostatni wykres w tym tekście.
aekardas
aekardas
aekardas 29.06.2016, 13:07:52
  • 4
@PaskudnyStaryRon: Jesteśmy najwyraźniej zbyt nowocześni z tymi odsyłaczami w formie linków :)
aekardas
aekardas
aekardas 29.06.2016, 13:12:32
  • 10
@dajitemka: Nie doceniasz ludzkości - ma dużo wydajniejsze metody emisji CO2 niż oddychanie i inne emisje fizjologiczne o oddychaniu przeczytasz tu. Chodzi przede wszystkim o spalanie paliw kopalnych. Więcej na ten temat przeczytasz pod tym linkiem.
aekardas
aekardas
aekardas 29.06.2016, 13:15:11
  • 5
Wklejam jeszcze raz link do tekstu z wykresem porównującym emisje wulkaniczne i antropogeniczne, bo coś poszło nie tak poprzednim razem: link
  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 1 z 2
  • >

Aleksandra Kardaś

  • http://www.naukaoklimacie.pl

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 22.11.2023

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking