Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko223
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Wingerr

Wingerr

Dołączył 9 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 332
  • Znaleziska 316
  • Mikroblog 16
  • Obserwujący 20
  • Obserwowane 4

4653

TVN wziął pracę rysowniczki do programu, odwdzięczył się blokadą jej Fejsa

TVN wziął pracę rysowniczki do programu, odwdzięczył się blokadą jej Fejsa

Telewizja TVN zablokowała na Facebooku konto rysowniczki Rynn Rysuje po tym, gdy autorka wrzuciła tam fragment felietonu Filipa Chajzera z "Dzień Dobry TVN", który powstał z wykorzystaniem jej rysunku bez pytania jej o zdanie/pozwolenie.

Kaworu
z
aszdziennik.pl
dodany: 28.11.2018, 17:17:52
  • 220
  • #
    polska
  • #
    tvn
  • #
    prawaautorskie
  • #
    telewizja
  • #
    tematdlauwagi
Wingerr
Wingerr 28.11.2018, 18:38:25
  • 18
@Domagoj: a czytałeś info na końcu artykułu?
Wingerr
Wingerr 28.11.2018, 19:42:34
  • 1
@Kaworu, Śl.TZN? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wingerr
Wingerr 28.11.2018, 19:44:35
  • -1
@Kaworu: haha, lol, cześć XD
Wingerr
Wingerr 28.11.2018, 19:48:16
  • 0
@Kaworu: w okolicy to ja cały czas jestem, graty za top na głównej w godzinę od opublikowania :D

1788

Pierwsze zdjęcie Henry'ego Cavilla w roli Geralta z Rivii!

Pierwsze zdjęcie Henry'ego Cavilla w roli Geralta z Rivii!

“Do dna Geralt, powodzenia na szlaku. Widzimy się w przyszłym roku

db95
z
twitter.com
dodany: 31.10.2018, 14:37:17
  • 440
  • #
    polska
  • #
    seriale
  • #
    wiedzmin
  • #
    swiat
Wingerr
Wingerr 31.10.2018, 20:53:02
  • -2
Trolling by Netflix level hard, ktoś jeszcze zauważył wstawiony z gry dźwięk picia eliksiru?
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

784

Won z torów!

Won z torów!

Ach te różowe.

Altru
z
pobierak.jeja.pl
dodany: 28.10.2018, 20:42:48
  • 93
  • #
    swiat
  • #
    tory
  • #
    rozowepaski
  • #
    pociagi
Wingerr
Wingerr 29.10.2018, 11:54:27
  • 64
@bolorollo: tak

800

Prawdopodobnie Jamal Khashoggi nagrał własne tortury i śmierć w konsulacie

Prawdopodobnie Jamal Khashoggi nagrał własne tortury i śmierć w konsulacie

Turecka prasa donosi, że zaginiony dziennikarz Jamal Khashoggi nagrywał za pomocą Apple Watch jak jest przesłuchiwany, torturowany i zamordowany wewnątrz konsulatu Arabii Saudyjskiej w Stambule. Zegarek był zsynchronizowany z iPhonem na zewnątrz konsulatu i nagranie jest w rękach tureckich służb.

Jossarian
z
independent.co.uk
dodany: 15.10.2018, 08:22:21
  • 107
  • #
    swiat
  • #
    arabiasaudyjska
  • #
    islam
Wingerr
Wingerr 15.10.2018, 18:00:41
  • -1
@DumnyzbyciaPolakiem: zabili go szybko, tych 15 speców ściągnęli po to, żeby ukryć jakiekolwiek ślady które można w jakikolwiek sposób wykryć. I grupa swoje zrobiła na tyle dobrze, że wpuszczają teraz śledczych. Nikt za bardzo nie wie po co, zapewne włączając w to tych śledczych, bo co można znaleźć 2 tygodnie od chwili zbrodni, po tym kiedy grupa 15 specjalistów zrobiła wszystko co tylko możliwe żeby ukryć morderstwo? Arabowie zapewne nawet
Wingerr
Wingerr 15.10.2018, 20:54:23
  • 0
@DumnyzbyciaPolakiem: u nas na pewno też podsłuchują, nasi innych też. W tych czasach takie technologie, że nie trzeba mikrofonów w ścianach chować.

Nie było opcji, żeby ciało w całości opuściło budynek bez alarmu i zatrzymania przez Turków. Alarm wszczęła narzeczona dziennikarza, od razu praktycznie. To nie akcja typu Kukliński gdzie nikt nie wiedział co i jak, a cała komunikacja w kraju opierała się o telegramy czy rozmowy telefoniczne. Ciało musiało

131

Budowa kolei w Chinach

Budowa kolei w Chinach

już niebawem za 100 lat u nas

Gabaryt
z
youtube.com
dodany: 10.06.2018, 15:08:37
  • 68
  • #
    technologia
  • #
    chiny
  • #
    ciekawostki
  • #
    kolej
  • #
    budowa
Wingerr
Wingerr 10.06.2018, 21:26:18
  • -2
@majorponury: a kiedy ostatnio jakaś "powstała"? Nie mówię o modernizacjach, no wszak Katowice-Kraków robią już od XX lat.

Wingerr
Wingerr 10.06.2018, 22:15:21
  • 0
Modernizacje idą u nas pełną parą i z użyciem podobnych technologii, ale co z tego, skoro często po pełnej modernizacji czas przejazdu jest dalej dłuższy niż na początku lat 90-tych? Setki milionów idą w najnowocześniejsze technologie budowy, a pociąg jedzie wolniej niż 25 lat temu... Jak uwielbiam podróżowanie koleją, tak tego nie pojmuję.

1065

Wiedźmin 3 grą wszechczasów według czytelników GameInformera!

Wiedźmin 3 grą wszechczasów według czytelników GameInformera!

Wygrał między innymi z takimi tytułami jak The Last of Us, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Mass Effect 2 czy The Elder Scrolls V: Skyrim

KornixPL
z
gameinformer.com
dodany: 21.03.2018, 09:30:06
  • 270
  • #
    technologia
  • #
    polska
  • #
    wiedzmin
  • #
    wiedzmin3
  • #
    gry
  • #
    rozrywka
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 21:41:11
  • -1
OK, zgadzam się z numerem 1, ale reszta pokazuje że to cholernie nietrafiony ranking. Widać, że głosowało głównie młode pokolenie, nie znające starszych tytułów. No bo sorry, ale:
- StarCraft na 101 pozycji?
- Diablo 2 na 84, a jedynka jeszcze bardziej w tyle?
- Doom 107?
- Half-Life 91?
- Fallout na 166 pozycji?!?!?
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 21:48:47
  • 0
@Pasciba:

Piszesz, że na 10 poziomie zginąć można jeśli się bardzo chce. Odpal może grę na innym poziomie niż podstawowym "Tylko opowieść"? Polecam poziom "Droga ku zagładzie". Zobaczymy czy klikanie dwoma przyciskami Ci wystarczy.

Fabuła jest niesamowita. Pokaż mi grę z lepszą fabułą. i to tak wkomponowaną w świat książek Sapkowskiego. Bo Andrzej może mieć serię gdzieś, ale CDP odwaliło kawał dobrej roboty, w miarę trzymając się oryginału (nie licząc kwestii
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 21:56:56
  • 1
@BooB: zagraj w Wieśka, poczujesz o co chodzi. Ale najlepiej najpierw książki przeczytać. Nie trzeba grać w W1 ani W2 żeby potem ogarnąć 3, ale bez książek którykolwiek W może się wydawać dziwny. FF7 to zajebista gra, ale seria W, a szczególnie W3 to jednak kosmos...
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 22:01:45
  • 0
@palkins: odpal na łatwiejszym poziomie
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 22:02:37
  • 0
@Maceto: toi toi
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 22:04:37
  • 0
@budep: z drugą częścią się zgodzę, ale zaputam, czy grałeś w W3 i przeszedłeś całość?
Pytam, bo znam klasykę (i dlatego mi ten ranking bardzo śmierdzi), i grałem też w W1/W2/W3, i dla mnie jednak W3 to najlepsza gra wszechczasów.
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 22:07:09
  • 1
@SpecjalistaOdNiczego: Jest sens, ale zdecydowanie polecam najpierw przeczytać chociaż jedną książkę. Gra bardzo nawiązuje do serii i granie w Wieśka bez znajomości książek, a po ich przeczytaniu, to jest jak noc a dzień. Po pierwszej książce sam stwierdzisz czy zechce Ci się czytać dalej, czy odpuszczasz ale już ta jedna książka da Ci całkowice inne spojrzenie na grę. A po przeczytaniu wszystkich książek to już w ogóle...

W1 i W2
Wingerr
Wingerr 21.03.2018, 22:24:37
  • 0
@piotras-85: toi toi

621

Peugeot 508 (2019). Nowe podejście do francuskiej myśli motoryzacyjnej.

Peugeot 508 (2019). Nowe podejście do francuskiej myśli motoryzacyjnej.

Można nie być fanem aut francuskich,, ale koło tego ciężko będzie przejść obojętnie.

DzdzystyDzejson
z
youtu.be
dodany: 25.02.2018, 17:48:43
  • 437
  • #
    motoryzacja
  • #
    design
  • #
    ciekawostki
  • #
    carboners
  • #
    samochody
  • #
    francja
Wingerr
Wingerr 26.02.2018, 21:25:21
  • 2
Miałem służbową 407-kę ładne kilka lat temu. Była przepiękna, w miarę wygodna, całkiem dobrze.
Zalecana wymiana rozrządu przy 160kkm.
W trakcie jazdy po autostradzie, przy przebiegu 159,5kkm, coś jebło pod maską. Po kilometrze stanął.
Z silnika zostały klocki lego.
Nigdy w życiu nie kupię auta z tej stajni, nawet, jeśli miało by to być służbowe ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Teraz to nawet artykuły na interiowponetach traktujące o tym
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

1714

Kolos z PRL - jedyna w Polsce podziemna elektrownia wydrążona wewnątrz góry Żar

Kolos z PRL - jedyna w Polsce podziemna elektrownia wydrążona wewnątrz góry Żar

Sztuczne jezioro na szczycie góry, drugie u jej podnóża a wewnątrz wydrążona komora, większa niż Kościół Mariacki, czyli PRL-owskie panaceum na bolączki energetyki cieplnej.

konto usunięte
z
wktoregory.pl
dodany: 12.02.2018, 10:08:30
  • 167
  • #
    permanenttravel
  • #
    gory
  • #
    fotografia
  • #
    polska
  • #
    technologia
  • #
    historia
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 15:14:12
  • 3
Wiadomo że ta elektrownia nie jest pod ziemią. Jedynie rury schowano pod ziemię.


@mayek: mylisz się, znajduje się pod ziemią, w środku góry, nie same rury.
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 15:19:41
  • 0
@1boszcz: liczą to, co spłynie do labiryntu chodników wydrążonych pod zbiornikiem.
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 15:20:54
  • 9
@zomowiec: o, moja wiocha na wykopie :D Polecam zwiedzanie okolicy z paralotni lub szybowca :-)
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 15:21:43
  • 1
@Nelson2004: o popatrz, zawsze się wszyscy zastanawialiśmy kto ten profil prowadzi, no to się wyjaśniło, pozdro!
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 16:32:24
  • 0
@Zoltan666: ruszyło, prace przy kilku budynkach idą pełną parą, nie wiem czy najwyższy blok nie jest już nawet gotowy, podjadę z ciekawości w wolnej chwili zobaczyć jak to wygląda. Ale centralnej części kompleksu - tam gdzie baseny i restauracja - nikt chyba jeszcze nie tknął. Oczywiście docelowo ma być zrobione wszystko.
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 16:37:23
  • 8
@Mortal84: downhillowcy też podobno nie narzekają, natomiast Żar jest również (a i chyba przede wszystkim) mekką paralotniarzy, i to nie tylko okolicznych, bo w sezonie to i z drugiego końca kraju tu przyjeżdżają. Oczywiście w zimę jest czynny stok, więc i na nartach czy desce można pośmigać, chociaż Białka czy Szczyrk to to nie jest ;-) Nie wspominając o biegaczach górskich, żeglarzach, wędkarzach, szybownikach... Potencjał Żaru i najbliższej okolicy jest
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 18:31:17
  • 1
@powaznyczlowiek: dalej startujemy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 19:20:08
  • 3
@wojtas_mks: to jeszcze jakiś argument by się przydał, skąd taka trauma?
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 20:17:38
  • 0
@wojtas_mks: no to zapraszamy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 20:18:47
  • 1
@Mortal84: tyle perspektyw pozostało do zgłębienia... pozazdrościć ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 20:19:51
  • 0
@fullsniker: Międzybrodzie Ż, B czy Porąbka?
Wingerr
Wingerr 12.02.2018, 20:20:43
  • 1
@kogut89: kogo pytasz, bo zdjęc trochę tu już jest
Wingerr
Wingerr 15.02.2018, 14:05:41
  • 1
@krajowa: oczywiście, że pracuje, ba, właśnie trwa gruntowna modernizacja całości

1949

"Stypendium wolności" trafi przez komornika do dzieci Kijowskiego

"Stypendium wolności" trafi przez komornika do dzieci Kijowskiego

Były lider KOD ma niemały dług do spłacenia. Ma ponad 95 tys. zł zaległości alimentacyjnych i kolejne 55 tys. długu na rzecz funduszu alimentacyjnego.Pieniądze powinny trafić do dzieci Mateusza Kijowskiego. On sam będzie musiał zadowolić się kwotą równą minimalnemu miesięcznemu wynagrodzeniu.

konto usunięte
z
fakty.interia.pl
dodany: 20.12.2017, 07:29:09
  • 233
  • #
    polska
  • #
    kod
  • #
    ciekawostki
Wingerr
Wingerr 20.12.2017, 11:35:25
  • 1
Specjalnie się zalogowałem, żeby to wykopać :D
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

18

Ingress. Pokemony to nie twój świat, nie ten klimat? Sprawdź dojrzałą grę AR.

Ingress. Pokemony to nie twój świat, nie ten klimat? Sprawdź dojrzałą grę AR.

Ty też masz dość Pokemonów? Nie ten świat, nie ta bajka, nie te pokolenie? Wiedz, że Pokemon Go powstało na bazie gry istniejącej od lat, o wiele ciekawszej, dojrzalszej. Słyszałeś kiedyś o Ingress? Załączony obrazek idealnie ukazuje różnice.

Wingerr
z
wykop.pl
dodany: 19.07.2016, 18:41:05
  • 9
  • #
    zainteresowania
  • #
    gry
  • #
    technologia
  • #
    ingress
Wingerr
Wingerr
Autor
19.07.2016, 18:51:25
  • 2
@3mortis: Pokemony są skórką na Ingress (i z tego co ludzie znający jedno i drugie mówią, Pokemon Go ma jakieś 25% funkcjonalności Ingressa) and tak naprawdę obydwie gry są skierowane do zupełnie innych odbiorców.

Absolutnie nie hejtuję fanów Pokemon Go, ale to dla dzieci jest i raczej tylko dzieciaki w to grają, a w Ingressie spotkałem już ludzi starszych od moich rodziców. Inny poziom.

964

Ten sam kierowca, wiele identycznych kolizji

Ten sam kierowca, wiele identycznych kolizji

Moim zdaniem podchodzi to pod wymuszenie odszkodowań, a Waszym?

errorek95
z
youtu.be
dodany: 03.07.2016, 12:36:29
  • 430
  • #
    polska
  • #
    polskiedrogi
  • #
    motoryzacja
  • #
    samochody
Wingerr
Wingerr 03.07.2016, 22:00:21
  • 0
Faktycznie, wszędzie ten sam kierowca i wszędzie wymusza. Znam nawet kolesia, jego dane w dowodzie to "PRAWO JAZDY"... Jak w UK, też jest tam znany.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

308

AMA - latanie na paralotniach (swobodne)

Wczoraj wrzucono na wykop mój film pokazujący latanie na paralotni i spotkanie z szybowcami: http://www.wykop.pl/link/3135183/krecenie-termiki-z-grupa-szybownikow/ Pod znaleziskiem pojawiło się sporo pytań dotyczących latania i parę osób zasugerowało żeby zrobić AMA - tak więc pytajcie.

Wingerr
z
wykop.pl
dodany: 24.04.2016, 17:49:08
  • 194
  • #
    ama
  • #
    sport
  • #
    zainteresowania
  • #
    paralotnie
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 18:43:03
  • 34
@Ruta89: latam bez napędu. Z kursem jest tak, że podstawowe szkolenie, po którym można przystąpić do egzaminu i uzyskać papiery, jest podzielone na dwa etapy.
Etap pierwszy - podstawy, nauka panowania nad skrzydłem na ziemi i w sumie 20 lotów;
Etap drugi - dodatkowe manewry w powietrzu i 10 lotów z wysokości nie mniejszej niż 200m.

Czemu dwa etapy? Po pierwszym można się zdecydować na szkolenie pod latanie z napędem, jeśli ktoś nie
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:13:09
  • 43
@Ruta89: w lataniu z napędem nie ma wyzwania - gdzie chcesz, tam polecisz (oczywiście są strefy gdzie wlatywać nie wolno itp). Latając bez napędu tylko od moich umiejętności zależy jak długo utrzymam się w powietrzu i jak daleko polecę. Przebycie 100km na czymś, co wniosło się w plecaku na górę, to jest przygoda. I do tego pełna cisza w powietrzu. Myślę, że w przyszłości polatam i z napędem, ale na
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:19:09
  • 37
@Dnk: od samego początku i szkolenia masz pełną kontrolę nad paralotnią (bo spadochronem to nazywamy spadochron ratunkowy z którym zawsze latamy na wszelki wypadek). Kontroli skrzydła na kursie człowiek uczy się godzinami zanim dojdzie do pierwszego lotu.

Natomiast to, co zajmuje już więcej czasu, to umiejętność utrzymania się w powietrzu jak najdłużej i odbywania dalekich przelotów. To już przychodzi z doświadczeniem, pierwsze samodzielne loty trwają przeważnie nie więcej niż 5-10
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:23:41
  • 5
@kafka: lata się od wiosny do jesieni, najlepsze miesiące w naszym klimacie to maj, czerwiec. Chodzi o długość dnia - im dłuższy dzień, tym więcej energii słonecznej dociera do ziemi, a to sprawia że więcej jest termiki, czyli kominów ciepłego, wznoszącego się powietrza, dzięki którym potrafimy wznieść się dosłownie do podstawy chmur (nierzadko na 3000m albo i wyżej). Ale latanie jest ogólnie możliwe przez cały rok, chociaż w zimę jest
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:26:32
  • 10
@Dnk: na kursie pod kontrolą instruktora, ale lecisz sam. Są możliwe loty w tandemie na paralotniach, ale to się wykorzystuje komercyjnie (każdy może polecieć w tandemie, turystycznie), nie przy szkoleniach. Po ukończeniu szkolenia przez jakiś czas jeździ się zazwyczaj grupą - lokalni piloci zawsze pomogą, coś podpowiedzą itp. No i koszty dojazdu dzieli się wtedy na kilka osób.
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:37:42
  • 14
@Dnk: po dwóch etapach przystępujesz do egzaminu państwowego i dostajesz papiery - tzw. Świadectwo Kwalifikacji wystawione przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jesteś wtedy w pełni uprawniony do samodzielnego latania.
Ale nigdy nie lata się samemu na początku, ze względów bezpieczeństwa zawsze w towarzystwie innych pilotów, którzy podpowiedzą co robić, czego unikać. Trochę to jak z prawem jazdy - zaraz po otrzymaniu papierka możesz sam jeździć, ale chyba nikt nie powie że
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 19:52:39
  • 8
@Dnk: we wrześniu jeszcze szkolenia powinny być. Jak Wrocław to sprawdź szkołę http://paragliding.com.pl - a w Sudetach działa stowarzyszenie pilotów - http://www.paralotnie-sudety.pl
Lokalnie masz wybór pomiędzy lataniem w górach (Sudety właśnie) lub na płaskim terenie za wyciągarką - są przynajmniej dwa startowiska w okolicy, jedno obok Oleśnicy (Borowa) skąd w zeszłym roku dwie osoby poleciały pod Tarnobrzeg (ponad 300km).
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 20:02:10
  • 9
@Dnk: latanie w górach jest łatwiejsze i bardziej widokowe, i takie preferuję - co nie znaczy że na płaskim terenie jest źle, najdłuższe przeloty w PL są właśnie na płaskim terenie.
Poza tym główna różnica jest taka, że w górach trzeba często pieszo wejść z całym sprzętem (ok. 10-15kg) na górę, a na płaskim holujesz się z miejsca na linie za wyciągarką (koszt ok 20-30 zł za taki hol).
Ja
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 20:09:29
  • 9
@Grzes-es:

Można, a nawet często nie da się inaczej. Ważne, żeby zawsze w powietrzu być w takim miejscu, by móc dolecieć do jakiegoś bezpiecznego miejsca gdzie można wylądować. Teoretycznie po szkoleniu pilot powinien być w stanie trafić przy lądowaniu w okrąg o promieniu, jeśli dobrze pamiętam, 20 metrów. Doświadczeni piloci wylądują na skrawku pola o wielkości 10x10m. Jak widać, można więc prawie wszędzie lądować.

Trochę inna jest kwestia latania z
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 20:34:34
  • 3
@stanton7: Dzięki! Latanie to najcudowniejsza rzecz, jaka mnie w życiu spotkała, i jedyne czego żałuję to że wcześniej nie dowiedziałem się, że coś takiego w ogóle istnieje. Właśnie ta wolność jest najpiękniejsza. Pisz się na kurs, nie czekaj, tylko miej świadomość, że to jest tak cudowna sprawa że inne hobby / zajęcia w życiu schodzą na drugi plan. Jak człowiek połknie bakcyla to nie ma odwrotu. Zabiera to sporo czasu
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:03:25
  • 7
@anty-fronda:
1. Szkoliłem się w maju 2013, więc prawie 3 lata. W zasadzie poświęcam każdą wolną chwilę na latanie, dzięki czemu latam coraz lepiej, dłużej, dalej. W sumie mam wylatane ok. 175 godzin: w 2013 ok. 18h, w 2014 ok. 28h, w 2015 ok. 85h a w tym roku na chwilę obecną ok. 42h - widać, że z doświadczeniem roczny nalot rośnie.

2. Na początku 2015 zmieniłem sprzęt z używanego 'szkolnego'
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:09:47
  • 0
@programuje_dla_hajsu: przede wszystkim, gdzie mniej więcej mieszkasz, bo to określi gdzie możesz się szkolić i latać. Kwoty już podawałem - takie jak @anty-fronda wrzucił
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:20:52
  • 14
@anty-fronda:
1. Kilka minut nad odpowiedzią myślałem, bo pomimo spędzenia w powietrzu ponad 200h nie miałem takiej sytuacji która wbiła by się szczególnie w pamięć. Ale najgorzej chyba było kiedy wystartowałem w Kruszewie, w Macedonii, w dolinę, nie udało mi się znaleźć noszenia, zleciałem w dół doliny gdzie okazało się że silnie wieje i jest bardzo turbulentnie, skrzydło zachowywało się bardzo niespokojnie, a wiatr utrudniał lądowanie. Ostatecznie wylądowałem na podwórku
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:24:16
  • 1
@wladcainternetu:
1. Kilka sekund - średnio od 2 do 5. Dlatego im wyżej latamy, tym bezpieczniej się czujemy, bo zdecydowanie więcej czasu na reakcję. Ale były i takie przypadku, że ktoś na wysokości 30m rzucił 'zapas' i go to uratowało.
2. Rocznik '82
3. Kiedyś jazda na rowerze i żeglarstwo, teraz przyznam że latanie pochłonęło cały wolny czas. Do biegania się zbieram, ale opornie to idzie jak na razie.
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:32:16
  • 0
@stanton7: daj znać gdzie mniej więcej mieszkasz to dam namiary na lokalną szkołę gdzie się więcej dowiesz. Jak pociągniesz temat to za rok dobrego browara postawisz po wspólnym lataniu :-)
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:37:01
  • 8
Błąd się wkradł, 200h nie spędziłem, ok 175.
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:41:08
  • 0
@stanton7: Zerknij na http://www.aerokrak.pl - tam się szkoliłem - na Pobiedniku właśnie. Mają opcje szkolenia 'weekendowego'. Można też robić loty wcześnie rano (przed pracą) albo po południu. Z Tarnowa dojazd ekspresowy. Zadzwoń do nich, opcji jest wiele.
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:57:17
  • 0
@SunnO: Szkoliłem się na Pobiedniku, od szkolenia tam szczerze mówiąc nie latałem, ale planuję tam pojechać - chociaż strefa TMA z Balic ogranicza wysokość lotu
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 21:58:22
  • 2
@larkinflight: Również pozdrawiam - a szkolenie szybowcowe planuję na przyszły rok tutaj - w tym po prostu brak czasu przez latanie ;-)
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 22:27:15
  • 0
@SunnO: Hehe, może my rodzina, bo moja spod Krakowa pochodzi ;-) Co do latania, nad Pobiednikiem oczywiście mogą latać do pewnej wysokości, bo Pobiednik ma swoją własną strefę, a i w strefę raczej nie wlatują, tam w okolic raczej wszystko i wszyscy legalnie latają bo pilnują tam cały czas
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 22:29:00
  • 1
@Wybuchowy_kubek: bez wyciągarki, z płaskiego, bez napędu, nie da się.
Z napędem, wystartujesz prawie z każdej łąki.
Również pozdrawiam :-)
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 22:32:17
  • 2
@polancky: Szkoły są, z tego co widzę, dwie - listę masz tutaj, opinie na sieci sprawdź bo tego terenu nie znam: http://www.pawelkozarzewski.pl/?page_id=540
Tam w rejonach na płaskim latanie, i nie tak daleko jest jedna z najlepszych miejscówek do latania w PL - Borsk. Na starym lotnisku robią tam hole i loty po kilkaset km stamtąd poszły.
A ogólnie to jest tam popularne też latanie na klifach nad morzem, od roku
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 23:07:44
  • 3
@anty-fronda widzę, że edit był i doszło pytanie, więc 8->9, 7->8, a 7: na razie się nie bawię - tylko spirale i chcę się nauczyć wingoverów, ale nie wiem na co mi ochota w przyszłości przyjdzie.
Wingerr
Wingerr
Autor
24.04.2016, 23:42:51
  • 25
@gale0n: jak najbardziej. Co dwa lata jest organizowany taki wyścig - Red Bull X-Alps - uczestnicy mają do pokonania trasę od Salzburga do Monako. Przy czym mogą poruszać się wyłącznie pieszo lub na paralotni - a idąc pieszo muszą mieć cały sprzęt do latania ze sobą. W ostatnich trzech edycjach brał udział Polak, Paweł Faron. Dotarł w 2015 do mety w trochę ponad 7 dni. To jest kilka tysięcy km.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 00:57:15
  • 5
@animuss: doprecyzujmy na starcie nazewnictwo - to, na czym latamy, to paralotnia, nie spadochron. Spadochrony mamy zawsze ze sobą - specjalne, ratunkowe, jak coś bardzo złego dzieje się z paralotnią to wtedy używamy spadochronu ratunkowego - ale to się zdarza niezmiernie rzadko.Niby tylko kwestia nazewnictwa, ale bardzo ważna, bo spadochron a paralotnia / skrzydło to są zupełnie różne rzeczy.

Jeśli paralotnia się 'zwinie' / straci siłę nośną, to w 90% przypadków
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 01:13:54
  • 7
@Zapaczony:
1. Są strefy używane w lotnictwie - dokładnie wg nich latamy zarówno my, jak i szybowce i inni piloci. W wielkim skrócie, są strefy / przestrzenie kontrolowane, głównie w rejonie lotnisk, gdzie nie możemy latać, i jest też przestrzeń niekontrolowana, gdzie wszystkie statki powietrzne (nieważne jakie, paralotnie, helikoptery, odrzutowce czy samoloty) mogą latać swobodnie, ale piloci sami odpowiadają za tzw. separację, czyli utrzymanie bezpiecznej odległości od innych statków. Mapa
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 01:24:44
  • 3
@animuss: początkujący pilot latający na zwykłym, wstępnym skrzydle, nie musi się tym raczej przejmować, chociaż dobrze jest "pilnować" skrzydła latając z wykorzystaniem techniki tzw. aktywnego latania - chodzi o to, by na każdej sterówce (liny które trzymamy w locie i używamy ich do skręcania) utrzymywać w miarę stałą siłę naciągu. Ale jak wspominałem - początkujący piloci nie muszą tego pilnować, bo przeznaczone dla nich skrzydła są bardzo bezpieczne, raczej nie
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 08:36:03
  • 4
@anty-fronda: byłem na takim kursie, ale niestety nie trafiliśmy z pogodą i nie odbyły się loty, w tym roku będę próbował ponownie. Ogólnie takie kursy (nazywane SIV) są polecane osobom już mającym jakieś doświadczenie (kilkanaście godzin nalotu i więcej), celowo doprowadza się wtedy do sytuacji które mogą się zdarzyć w powietrzu i ćwiczy się, jak z takich sytuacji wychodzić cało. Celowo przeciąga się skrzydło, deformuje, wchodzi w niebezpieczne stany lotów.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 08:39:06
  • 6
@Jarek_P: z napędem jak najbardziej się da, kawałek pola długości 100-200m wystarczy. Latanie napędowe jest bardzo popularne na terenach płaskich / nizinnych, czyli w Polsce centralnej i północnej. Jeden z najlepszych motoparalotniarzy w Polsce utworzył 2 miesiące temu AMA dotyczącego tej właśnie silnikowej formy latania: http://www.wykop.pl/link/2982367/ama-pilot-motoparalotni-najtanszej-formy-latania-silnikowego-w-pl/
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 08:55:54
  • 1
@Kulalis: niby tak, ale to nie to samo, zupełnie inny rodzaj zabawy, dlatego też planuję to w przyszłości zrobić
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 10:40:34
  • 4
@znkk: badania lekarskie nie są wymagane, podpisujesz oświadczenie że jesteś w dobrym stanie zdrowia. Prawnych przeszkód więc nie ma, natomiast samemu trzeba ocenić czy bezpiecznie będzie można latać. Ocena odległości jest bardzo istotna w paralotniarstwie, bo bez tego nie trafisz w lądowisko, istotne jest też szybkie identyfikowanie z powietrza obiektów na ziemi - przykładowo poszukiwanie linii napowietrznych / drutów przy wyborze przygodnego miejsca do lądowania. Wielu jest pilotów latających w
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 11:02:57
  • 1
@znkk: skontaktuj się z najbliższą szkołą i im przedstaw sytuację, będą wiedzieć co zrobić / jak sprawdzić.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 11:17:01
  • 5
@Ja_prawie_nie_klamie:

1. Przede wszystkim miejsce do startu powinno być na tyle duże, żeby móc tam rozłożyć skrzydło do startu. Powinno wiać w twarz (startuje się pod wiatr). Musi być jakieś nachylenie. Jeśli wieje słabo, trzeba będzie się rozpędzić żeby skrzydło nabrało prędkości - im bardziej strome zbocze tym mniej miejsca potrzeba na taki rozbieg. Przy silniejszym wietrze czasem wystarczy zrobić dosłownie krok a już nas 'zabiera' do góry. Przed nami
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 11:27:24
  • 6
@ursua: jakiejś specjalnej kondycji tu nie trzeba. Przy lataniu w górach często wchodzi się samemu na startowiska, chociaż są miejsca gdzie można wjechać wyciągiem lub terenówką - ale wejście nie jest jakimś zabójczym wysiłkiem (cały plecak / sprzęt waży średnio ok. 10-15 kg). W trakcie latania ręce trzyma się w górze (żeby sterować paralotnią) więc przy dłuższym locie ramiona mogą dostać w kość. Największy wysiłek raczej psychiczny - trzeba ciągle
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 12:10:10
  • 0
@gheck: zgadza się, najlepiej poczytaj AMA dotyczące latania napędowego, link podałem w powiązanych
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 12:24:27
  • 0
@titus1: tak - podeślę namiary na PW
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:07:39
  • 1
@samowyzwalacz: skrzydło może dostać w kość, jak najbardziej, przy jednym drzewowaniu wyrwało mi dwie linki z czaszy, kolega niedawno rozdarł trochę komorę skrzydła, ale prawie wszystko da się naprawić.

Co do pytania o pracę - firma opłaca mi podróże i wszystkie związane z tym koszta / wydatki, dość regularnie podróżuję na zachód kontynentu, zazwyczaj spotkania umawiane z wyprzedzeniem ok. 2 tygodni, ale zdarza się, że o 16 się dowiaduję że
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:09:15
  • 3
@Tibiasz: fakt, trochę źle się wyraziłem, w lataniu z napędem są wyzwania, ale po prostu mnie to nie pociąga na chwilę obecną no i forma tych wyzwań jest taka, że jest to coś zupełnie odmiennego od latania swobodnego
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:11:16
  • 1
@btr: w okresie od maja do sierpnia średnio raz, dwa w tygodniu to takie minimum, tak mi się wydaje. O ile nie pada i nie wieje zbyt mocno, a taka pogoda u nas w tym okresie dominuje, to praktycznie każdego dnia można.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:20:33
  • 3
@korri:
1. Nie, nie miałem.

2. Lotnie wymagają o wiele więcej pracy i są w moim odczuciu trudniejsze w opanowaniu. Jak widzę podchodzącego do lądowania lotniarza to ciarki mi po plecach przechodzą - jestem dla nich pełen podziwu i szacunku. Ale ilość pracy... Trzeba lotnię przetransportować na startowisko (na plecach tego nie wniesiesz), rozłożyć ją (min. kilkanaście minut), trudniej się utrzymać w powietrzu niż na paralotni, po lądowaniu znowu złożyć i
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:21:42
  • 1
@Locked1986: Sony HDR AS-200V, nagrywam w FHD@60FPS. Kumpel ma starszy model, HDR AS-10, i w zasadzie nagrywa z podobną jakością. Bateria trzyma ok. 2 godziny.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:24:05
  • 0
@lucku: nie znam tamtejszych szkół, ale są dwie - lista szkół jest ogólnie dostępna na http://szkolylatania.pl
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:27:49
  • 2
@dz1erzynski: zawodnicy którzy spędzają w powietrzu po 6-8 godzin (a nawet więcej) przeważnie korzystają ze specjalnych kondomów podpiętych do wyprowadzonej pod uprząż rurki i mogą w locie sikać (ale to nawet do ziemi nie doleci). Dziewczyny nie mają takiej opcji, ale czasem korzystają ze specjalnych pieluch (faceci zresztą czasem też). Większość pilotów załatwia potrzeby "na zapas" bezpośrednio przed lotem i unika moczopędnych napojów. W awaryjnej sytuacji potrzeby najzwyczajniej w świecie
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:28:48
  • 0
@XAndreX: szkołę w Krakowie to polecę www.aerokrak.pl - tam się właśnie 3 lata temu szkoliłem
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:29:23
  • 1
@dz1erzynski: na pytanie o załatwianiu się odpowiedziałem Ci niżej / osobno
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:31:10
  • 1
@razdwatrzy100: akrobaci robili takie rzeczy jak np. skok z balonu, ale nie ma takiej potrzeby bo jak umiesz latać to startujesz z górki 300m nad terenem i po kilkunastu minutach możesz być na wysokości 3000m. Z samolotu się nie opłaca.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:32:34
  • 1
@razdwatrzy100: widzę, że mieszasz trochę paralotniarstwo ze spadochroniarstwem. Na paralotni mamy przez cały czas pełną kontrolę nad kierunkiem lotu. My bardziej lecimy / szybujemy niż opadamy.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:37:52
  • 0
@pawel-bondaruk: polskie rekordy to ponad 300 km i trochę takich lotów było. Światowe rekordy to ponad 500 km. W zasadzie jedyne co nas ogranicza to długość dnia. I tak, przeloty właśnie na tym polegają - od komina do komina, tylko sztuką jest wiedzieć gdzie tych kominów szukać.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:40:38
  • 1
@vroobelle: są zasady, dość konkretnie opisujące np. kto ma pierwszeństwo jak się jest na kolizyjnym kursie, jak latać grupą w kominie itp. Ale każdy pilot odpowiada również osobiście za utrzymanie separacji. Czyli w zasadzie jedno i drugie - są przepisy, a do tego pilnujemy tego co się wokół nas dzieje. Kolizje w powietrzu zdarzają się niezmiernie rzadko.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:43:14
  • 1
@Scythe_83: Jest taka możliwość. Jak jest spokojnie w powietrzu (nie leci się w turbulentnych warunkach) to można puścić sterówki i coś zjeść, napić się, porobić zdjęcia itp. Skrzydło będzie wtedy leciało prosto, a nawet można sterować wtedy balansując ciałem, bez używania sterówek. Ale jak zaczyna być turbulentnie albo lecimy blisko ziemi, to oczywiście kontrolujemy skrzydło cały czas.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:45:50
  • 1
@HenryMorgan: nie, nie wlatywałem nigdy w przestrzeń kontrolowaną. Są przestrzenie / strefy np. aeroklubowe, ale tam można latać. W strefy związane z pasażerskim ruchem lotniczym (lotniska itp) nikt raczej nie wlatuje i ciężko też uzyskać zgodę - przede wszystkim trzeba wtedy mieć dwukierunkową łączność z kontrolerami ruchu lotniczego, a do tego są już potrzebne specjalne uprawnienia których piloci paralotni raczej nie posiadają.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:48:30
  • 2
@HenryMorgan: sorry, musiało mi to pytanie umknąć. Wg mapy z http://szkolylatania.pl funkcjonuje szkoła w Łodzi, aczkolwiek nie znam jej i nie wiem gdzie robią kursy. W Częstochowie funkcjonuje jedna z najlepszych szkół w Polsce (Airaction).
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:51:57
  • 1
@el3m: Nigdy nie skakałem ze spadochronem. Kilka lat temu to planowałem, ale potem dowiedziałem się że istnieje coś takiego jak paralotniarstwo, gdzie można wisieć godzinami i pokonywać dziesiątki kilometrów, i w tym kierunku ostatecznie poszedłem.
Jeśli chodzi o kwestie miejsca lądowania, to są dwie opcje: albo lata się tylko 'lokalnie' i ląduje na jakimś oficjalnym lądowisku (zazwyczaj jasno określona łąka pod górą lub w przypadku lotu za wyciągarką miejsce startu),
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 15:57:51
  • 2
@Sapphir: nie, nie miałem. Dzięki tym właśnie kominom termicznym zdobywamy wysokość, więc latanie swobodne polega głównie na ich szukaniu. Może się zdarzyć, że komin jest dość potężny (spora wysokość wznoszenia się, średnio 4-5 m/s a czasem i więcej), co wiąże się z tym, że na jego obrzeżach może być dość turbulentnie, ale uczymy się jak w takich warunkach latać i w większości przypadków nie dopuszczamy do niebezpiecznych sytuacji (używamy techniki
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:00:27
  • 0
@tegger: lekki komplet sprzętu to może nawet i tylko 3 kg ważyć. Oczywiście mówimy o lataniu swobodnym bez napędu.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:05:03
  • 1
@sin89: na wysokościach, na których my latamy, nie ma żadnych problemów. Szybowce latają wyżej i często szybownicy używają instalacji tlenowych, ale paralotniarzy to nie dotyczy.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:09:11
  • 0
@peradon: jest, dzisiaj to zauważyłem, chyba nie da się już tego zmienić
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:19:28
  • 3
@tegger: 13 kg (zważyłem przed chwilą). Skrzydło 5.3 kg, uprząż 3.7 kg, zapas 1.2 kg, do tego kaska, rękawice, kokpit z elektroniką i plecak.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:22:04
  • 1
@Dolomedes: nie, chociaż zdarzyło mi się raz lądować kilkadziesiąt minut po zachodzie słońca. Marzy mi się taki nocny lot, ale ze względów bezpieczeństwa raczej tego nigdy nie zrobię.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:29:26
  • 1
@temp666: Oceniłbym na 2-3. Początki są stresujące bo loty trwają krótko, ale z ilością lotów wzrasta doświadczenie i człowiek potrafi latać coraz dłużej i dalej.

Szkolenie jest obowiązkowe, bo jak się nie wie co się robi to można się zabić albo poważnie połamać. Jakoś niedawno była taka akcja, że ktoś kupił sprzęt na Allegro i z pomocą kumpli próbował holować się za samochodem, skończył w ciężkim stanie w szpitalu bo
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 16:32:24
  • 3
@Dolomedes: tak, znam. Przeważnie kończy się to akcją ściągania, ale niegroźnie. Był jeden poważny wypadek parę lat temu, w okolicach Mszany pilot zawisł na drutach średniego napięcia i zapalił się od łuku który poszedł do ziemi. Przejeżdżający kierowca ugasił go gaśnicą proszkową. Pilot przeżył i doszedł w pełni do siebie, ale z tego co wiem już nie lata.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 17:26:28
  • 1
@hoop: no niestety, aż tak łatwo nie jest, ale warto się trochę pomęczyć i zainwestować w to czasu, bo potem zdarzają Ci się takie przygody jak np. moje spotkanie z szybowcami z filmu
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 17:28:57
  • 2
@korri: jest taka odmiana paralotniarstwa, tzw. hike & fly, ludzie na naprawdę lekkim sprzęcie latają (możesz zejść do 7-8 kg z kompletem sprzętu). W Tatrach można zawsze odpalić po Słowackiej stronie granicy, tam już normalniej i zakazów nie ma. Jasne, że ten sport jest trochę niebezpieczny, ale jeśli podchodzi się do tematu rozsądnie to ryzyko jest minimalne.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 18:00:00
  • 1
@wywu: można latać tandemem, ale do tego trzeba specjalne uprawnienia zrobić (osobne szkolenie) i trzeba być dość doświadczonym pilotem żeby się w ogóle za to zabierać. Skrzydłem do tandemów możesz latać tylko z pasażerem, bo każde skrzydło ma jakiś zakres wagowy - moje np. ma zakres 80-100 kg i nie mogę tego zakresu przekroczyć w żadną stronę. Przykładowe skrzydło tandemowe ma zakres 120-220kg, sam będziesz zbyt lekki - ogólnie tak
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 18:27:43
  • 1
@rebul4: Tu już trochę wiedzy lotnicznej się przydaje, ale po kliknięciu w daną strefę pokazuje się jej nazwa i wysokości na jakich obowiązuje. Na przykład, ATZ EPZR GND - 6500ft AMSL oznacza strefę ruchu lotniska cywilnego (ATZ) w Międzybrodziu Żywieckiem (EPZR), od ziemi (GND) do wysokości 6500 stóp (6500ft) nad poziomem morza (AMSL). Tu sobie też można obejrzeć te strefy i są też trochę dokładniej opisane: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zIk6URzDCMTY.k1vpHLDUfQKw&hl=en_US

Mi widok 3D
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 18:30:29
  • 1
@jakubeskulap: trasę mają pokonać po punktach zwrotnych, nie tak po prostu najkrótszą drogą: http://psp.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/Red-Bull-X-Alps-Route-2013.jpg
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 19:30:57
  • 0
@jakubeskulap: nic nie kasuję, nawet nie mam takiej możliwości
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 19:32:13
  • 0
@jakubeskulap: trasę to sobie można w zasadzie dowolną wymyśleć - zrobić wycieczkę jak X-Alps ale tam i z powrotem - i masz 2000km - ale to już hardcore szczerze mówiąc :-)
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 19:35:59
  • 0
@mapelko: nie da się do Ciebie wysłać PW, maila podaj. Nie chcę podawać takich informacji tutaj, bo to by podeszło pod spam i pewnie wbrew regulaminowi
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 19:37:14
  • 0
@jakubeskulap: hm, ten akurat komentarz widzę (wcześniej mi umknął) i odpisałem
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 19:39:37
  • 0
@jakubeskulap: hm, nie wiem co to może być, ogólnie nie znam się bo tak naprawdę świeżak jestem na wykopie
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 20:03:35
  • 0
@mapelko: mam, zaraz podeślę, maila możesz już usunąć co by spamu nie łapać
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 20:32:25
  • 1
@tegger: jeszcze całkiem sporo ludzi lata na 76csx. Sporo osób używa sprzętów Flymastera, ale też bardzo, bardzo wiele osób używa telefonów komórkowych i oprogramowania w stylu XCSoar, XCTrack itpp. Ja osobiście używam przeroionego czytnika e-booków Kobo - daje mi to bardzo długi czas pracy (na jednym ładowaniu ~30h) i duży, czytelny nawet w ostrym słońcu wyświetlacz dotykowy. Nie ma chyba jakiegoś konkretnego urządzenia którego by większość używała, jest tego bardzo
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 20:33:57
  • 0
@tegger: Uprząż Dudek Soul. Wojenki podobno są, ale nie mam z nimi styczności, ja spokojny człowiek jestem i wrogów żadnych nie mam.
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 21:17:46
  • 0
@Wybuchowy_kubek: do latania tzw. żaglowego, albo pierwszych krótkich zlotów, wystarczy bardzo niewiele, 15-20m wysokości. Żeby móc złapać komin termiczny i zrobić większą wysokość to przydałoby się mieć te 150-200m deniwelacji (różnicy między wysokością startu a poziomem terenu na dole).
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 21:36:41
  • 1
@azertaker: dzięki, każdy ma taką nadzieję. Ale spadochrony ratunkowe używane przez nas mają inną konstrukcję i opadają inaczej niż spadochrony używane w skokach. Opadamy w miarę centralnie w dół (chyba, że wiatr znosi), z prędkością ok. 5-6 m/s. Ogólnie znamy zasadę przyziemiania - nogi złączone, lekko ugięte, po przyziemieniu próbować się przeturlać. Rzekłbym wręcz, że lądowanie na spadochronie używanym w skokach jest o wiele podobniejsze do lądowania na paralotni, niż
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 21:40:17
  • 2
@animuss: tak wygląda cały lot za wyciągarką - od startu aż do lądowania (krótki, bo z zawodów na celność lądowania): https://www.youtube.com/watch?v=MsV9sgjYRLY
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 21:50:20
  • 2
@azertaker: no mniej więcej tak. Na specjalnych kursach bezpieczeństwa można przećwiczyć użycie spadochronu ratunkowego - ale robi się to nad wodą, więc średnio przyjemne / przdatne, tymbardziej że zazwyczaj nad wodą nie latamy wcale. Ale znam kilka osób które już 'rzucały zapas' i nikt nie miał z tym problemów. No, może jeden kumpel miał przygodę, bo po rzuceniu zapasu wiatr zniósł go na półkę skalną na wysokości ok. 30-40 metrów
Wingerr
Wingerr
Autor
25.04.2016, 22:08:40
  • 1
@animuss: kilka metrów wystarczy przebiec zazwyczaj (nie podskakuje się absolutnie), zależy to od umięjętności wyciągarkowego i tego czy z odpowiednią siłą ciągnie. Czasem bywa tak, że z miejsca zabiera. Lina jest elastyczna, na samym początku trzeba się trochę zaprzeć i rozpocząć bieg kiedy jest odpowiednio naciągnięta. Bardzo proste są takie starty.
Wingerr
Wingerr
Autor
26.04.2016, 08:26:04
  • 2
@TomAss83:
1) Tak, każdy paralotniarz bez wyjątku lata z tzw. zapasem czyli spadochronem ratunkowym. W razie potrzeby wystarczy pociągnąć za rączkę i po kilku sekundach opadamy spokojnie na ziemię.

2) Możemy lecieć centralnie pod wiatr, ale nasza prędkość względem ziemi wtedy spada, co znacznie zmniejsza chwilową doskonałość - czyli odległość, jaką zdołamy pokonać. Dlatego też przy silniejszym wietrze lata się z wiatrem, bo wtedy prędkość wiatru sumuje się z prędkością normalną
Wingerr
Wingerr
Autor
26.04.2016, 08:43:24
  • 1
@Kangur100:
Ryzyko istnieje, ale każdy ma tutaj kontrolę nad tym ryzykiem - każdy sam wybiera w jakich warunkach i w jaki sposób lata. Ja to porównuję do jazdy samochodem: można kupić starego Golfa i jeździć nim po 2km do kościoła raz w tygodniu, a można kupić Audi RS i brać udział w rajdach. I jedno i drugie to jazda samochodem, a poziom ryzyka diametralnie różny. Tak samo jest z lataniem,
Wingerr
Wingerr
Autor
26.04.2016, 15:12:41
  • 0
@Ranger: ani trochę mnie to nie dziwi
Wingerr
Wingerr
Autor
01.05.2016, 23:01:01
  • 1
@Ranger: Dałoby się, tak, ale to trzeba już doświadczenie konkretne mieć, a i z doświadczonych mych znajomych nikt nie próbował. Ale chodzi mi to po głowie...
Wingerr
Wingerr
Autor
21.06.2016, 19:03:16
  • 0
@NiedzielnyMirek: ja z daleka się trzymam to szczegółów nie znam, ale głównie syf w dyskusjach internetowych. Przy faktycznym lataniu wszyscy są raczej "w jednej drużynie". Może i jest podział między swobodnych i napędowców, ale po prostu jedn i drudzy trzymają się w swoich grupach, bez konfliktów.
K0SM0
K0SM0
25.04.2016, 15:28:24
  • 1
@Wingerr: Dobre AMA Wing, tylko paralotnia nie podwija się przez utratę ciśnienia w komorach, a przez wejście na ujemne kąty natarcia (strugi powietrza nacierają od góry płata).
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wingerr
Wingerr 25.04.2016, 16:58:26
  • 1
Fakt, dzięki, mój błąd, użyłem skrótu myślowego, przerosła mnie trochę ilość pytań bo się nie spodziewałem aż tylu, ale na każde staram się jakoś sensownie odpowiedzieć.
  • Odpowiedz
karolina9090
karolina9090
25.04.2016, 16:28:42
  • 2
@Wingerr: Karol? (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wingerr
Wingerr 25.04.2016, 16:30:07
  • 0
Nie :-)
  • Odpowiedz
loduwa
loduwa
loduwa
25.04.2016, 10:16:28
  • 1
@Wingerr: Hej, ale mnie nakręciło na latanie czytając Twoje wpisy :)
Na jakie fundusze powinienem się nastawić jeśli jestem zielony w temacie.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wingerr
Wingerr 25.04.2016, 10:41:47
  • 0
Hej, zerknij tutaj, wszystko opisane:
http://www.wykop.pl/link/3137053/ama-latanie-na-paralotniach-swodobne

W skrócie szkolenie ok. 2k, komplet używanego sprzętu ok. 5k
  • Odpowiedz

445

Kręcenie termiki z grupą szybowników.

Kręcenie termiki z grupą szybowników.

Opis autora filmiku (to nie ja): Taka perełka się trafiła w trakcie mojego lotu z Żaru do Szczawnicy - nad Rabką dopadła mnie zgraja szybowców ;-)

popo_von_kox
z
youtube.com
dodany: 23.04.2016, 14:54:52
  • 139
  • #
    zainteresowania
  • #
    lotnictwo
  • #
    szybowce
  • #
    paralotnie
  • #
    akwarystyka
  • #
    sport
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 16:59:41
  • 179
O, mój film :) Piszczy wariometr, informując mnie o tym że wznoszę się do góry lecąc w tzw. kominie termicznym (bąbel ciepłego powietrza unoszącego się do góry)
  • 90
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 19:39:12
  • 40
@Ned: kazdy może, ja zacząłem latanie niecale 4 lata temu, to jest najtańsza i najmniej chyba znana forma latania
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 19:42:59
  • 37
@grazwydas: niektórzy co latają długo - po 5-7 godzin - mają specjalne kondomy i rurki wyprowadzone na zewnątrz uprzęży - inni latają w pieluchach - ja po prostu zalatwiam sprawy bezpośrednio przed lotem i nie miałem w powietrzu potrzeby jeszcze
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 19:47:39
  • 21
@kracy-pan: na mniejszej wysokości szukamy naslonecznionych nagrzanych powierzchni / pól - z nich najczęściej się takie kominy odrywają, im bliżej tym bardziej lecimy pod chmurami, bo te zawsze powstają właśnie z kominow
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:06:08
  • 39
@Ned: ok 1.5k na szkolenie i ok 5k na komplet używanego sprzętu. Potem latasz praktycznie za free i robisz to co ja na filmie.
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:07:17
  • 6
@medevacs: fuckt, mój błąd, słuszna uwaga
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:32:06
  • 0
@wiecejszatana: Yaesu VX-7
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:33:14
  • 0
@HenryMorgan: W Aerokrak pod Krakowem. podaj skąd jesteś to podam jakie szkoły w pobliżu
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:36:59
  • 6
@Wraniak: czułem sie otoczony, ale to były jedne z piękniejszych chwil w życiu :)
Wingerr
Wingerr 23.04.2016, 22:39:57
  • 10
@luminax: odległości tu były bardzo bezpieczne i spore. W tzw. klasie G piloci sami dbają o separację ale każdy kto lata wie co robić
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:17:58
  • 1
@HenryMorgan: polecam Alti z Międzybrodzia
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:19:49
  • 0
@frems: dobry pomysł, ogarnę jak dostanę się do domu
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:22:17
  • 0
@tegger: doprecyzujesz? nie do końca rozumiem co masz na myśli pisząc o speedzie - bo mamy coś takiego jak speed (belka przyspieszacza) ale na filmie tego nie widać nawet
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:24:38
  • 0
@razdwatrzy100: to jest właśnie piękne że przy tym sporcie w zasadzie ni grosza nie płacisz - no może koszta dojazdu na miejsce i powrotu ale poza tym nic
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:26:01
  • 0
@wiecejszatana: jest pozwolenie radiowe, mamy pasmo wydzielone i radia używamy w pełni legalnie
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:27:24
  • 0
@paki82: kamera to Sony HDR AS-200
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:28:31
  • 1
@rissah: dzięki - piękno tego jest takie że każdy tak może śmigać
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:32:18
  • 1
@vostok: zależy od klasy skrzydła, warunków i poziomu pilota. Polski rekord to ponad 300km, światowy to ponad 500km. Ja zrobiłem 108km na locie z filmu
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:34:19
  • 1
@Lizbona: jeśli chodzi o start to startowałem z góry Żar, nie za wyciagarką - a jak o film to wtedy do chmury czyli na ok 2000mnpm
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 09:35:26
  • 1
@jack-lumberjack: każdy zawsze się pilnuje :)
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 10:16:10
  • 0
@Areooo51: ok 1600m chyba na filmie. Jak chcę latać to wychodzę / wjeżdżam na górkę z plecakiem, szykuję się i tyle. Zero papierów.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 10:22:16
  • 0
@Ned: Alti w Międzybrodziu. Niby w Kato jest też szkoła ale unikać jak ognia
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 11:24:58
  • 2
@bibek-beback: padło - odpowiedź też jest - 'pika' wariometr - sygnalizuje kiedy się wznoszę
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 11:25:35
  • 5
Zrobię później AMA teraz po imprezie jestem i jeszcze do siebie dochodzę ;-)
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 11:45:46
  • 0
@eru: na tym locie przemarzłem akurat bo nie spodziewałem się takich warunków, jeansy i nic pod spodem, koszulka i dwie bluzy, rękawice Northface z windstopperem (nic nie chroniły). Na kolejny lot już miałem bieliznę termoaktywną, softshella i kurtkę, dodatkowe rękawice wsadzone w pierwsze i ogrzewacze chemiczne.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 17:29:40
  • 1
@Ned: faktycznie coś nie tak ze stroną, ale zadzwoń na numer wskazany przez google - mam z domu widok na łąkę na której szkolą i cały ostatni tydzień latali prawie codziennie
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 17:30:20
  • 0
@tegger: w moim skrzydle (Mentor 4) akurat tego patentu nie ma, skrzydło produkowane 01/2015 a Nova to wprowadziła później
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 17:30:48
  • 0
@wiecejszatana: dopuszczone pozwoleniem radiowym RRL/A/A/0428/2015
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 17:33:49
  • 0
@paki82: tak, każdy paralotniarz ma spadochron ratunkowy. Sytuacje w których trzeba użyć są dość rzadkie, głównie nieudane manewry akrobatyczne albo latanie w zbyt ostrych warunkach. Ja jeszcze nigdy nie korzystałem, ale znam pilotów którzy musieli skorzystać z zapasu. Przez 3 lata byłem świadkiem trzech takich sytuacji.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 17:47:01
  • 0
@paki82: trochę pokręcone - oni właśnie szukają takich noszeń tak samo jak my, paralotniarze. Dzięki tym właśnie kominom potrafimy latać godzinami i pokonywać dziesiątki kilometrów. Na filmie grupa pilotów szybowcowych zauważyła właśnie, że w takim kominie się znajduję, dlatego do mnie przylecieli i dlatego wszyscy krążymy.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 18:07:41
  • 0
@paki82: tam gdzie nie ma podmuchów jest najbezpieczniej właśnie, powietrze jest spokojne i leci się "jak po maśle". Im więcej wiatru / im bardziej powietrze pracuje tym większa szansa na to, że skrzydło się podwinie. W zasadzie to takie małe podwinięcie widać na filmie w 3:02, widać też co się dzieje w 99% przypadków w takiej sytuacji - skrzydło samo wraca do normalnego stanu lotu.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 19:40:08
  • 0
Jest już AMA, link w powiązanych
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 19:41:13
  • 0
@paralot: a czy my się czasem też nie znamy?
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:03:23
  • 0
@lars33: słuszna uwaga, aż wstyd za taki błąd
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:06:27
  • 0
@purity: Dzięki!
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:10:57
  • 0
@rewolwerowiec5: jest AMA, link w powiązanych, pytaj
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:13:04
  • 0
@vanguard: ten film dośc fajnie obrazuje jak to jest, że latamy wysoko :-) to są autentycznie bąble ciepłego powietrza odrywające się i lecące do góry
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:13:39
  • 0
@frems: jest AMA, link w powiązanych, pytaj
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:15:47
  • 0
@fantom16: jest więc AMA, link w powiązanych, btw, masz link do poprzedniego AMA z tym związanego?
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:22:36
  • 0
@Wayne_Schlegel: oj, cudny był.
Wingerr
Wingerr 24.04.2016, 22:47:02
  • 0
@kajtom: wygląda, jakbyś miał pełen film z tego - mógłbyś podać linka? Dobrze, że nic się nie stało
Wingerr
Wingerr 25.04.2016, 07:05:20
  • 1
@fantom16: dzięki - tamto AMA dotyczy latania z napędem, moje swobodnego, więc się wzajemnie uzupełniają
  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 2 z 2
  • >

Nochybanie my lisz etozrobi lol

  • Okolice BB

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 26.04.2016

    Komentator
  • Rocznica
    od 28.10.2024

    Rocznica
  • Ekspert
    od 25.04.2016

    Ekspert

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking