W skrócie: - max sprawność to 60% - im wyższy stopień sprężania tym większa sprawność (ale wyżej niż mamy obecnie nie podskoczymy) - straty są przez wymianę ciepła ze ściankami cylindra i ciepłe gazy wylotowe (nie da się rozprężyć do ciśnienia atmosferycznego) - straty są przez tarcie - dlatego im wolniej silnik się kręci tym większa sprawność (ale mniejsza trwałość i mniejsza moc)
@kwanty: Spadek temperatury gazu przy rozpreżaniu to nie jest prawo natury, energia nie może poprostu zniknąć, jeśli rozprężysz gaz bez wykonania pracy to temperatura praktycznie nie spadnie. https://youtu.be/fpUO88GmTM8?si=2zzpPnBnDWHCzH_V
Praktycznie bo jesli gaz w dużym stopniu odbiega od gazu idealnego to temperatura może się zmienić w takim przypadku mowa o efekcie joule-thomsona i dla odpowiednich gazów w odpowiednich warunkach możliwy jest nawet wzrost temperatury przy rozpreżaniu
jeżeli silnik spalinowy wykorzystasz do napędu maszyny stacjonarnej a ciepło strat (z układu chłodzenia) do ogrzewania pomieszczeń to może nawet 95% sprawności.
@qwerty54321: to się nazywa kogeneracja - ale dalej to jest w wąskim zakresie obciążeń (i musi być zimno żeby to ciepło odbierać)
Ten film to dobry przykłąd na to, że można mieć sporą wiedzą, ale wciąż mimo tego nie powinno się być nauczycielem bo wiedza to nie wszystko aby nim zostać.
@potegado2: właściwie to co jest nie tak? Wkładam mase pracy w te filmy i jeśli masz jakąś konkretną sugestie to naprawde się przyda. O dykcji i ogólnie wymowie to wiem, że mam spory problem, cały czas walcze i mam nadzieje, że uda mi sie dojść do poziomu w którym będzie to dobrze brzmiało.
@Beznazwyy: na pierwszy ogień intonacja. Tego się samemu raczej nie słyszy. Włącz sobie dowolny film Globalisty na YT i posłuchaj jak on mówi, brzmisz podobnie. Może to ci da jakieś pojęcie :) Postaraj się być naturalniejszy, mówienie profesjonalne jak gość z Povagowanych jest trudniejsze, dlatego na początku staraj się brzmieć jakbyś mówił do swojego ziomka na discordzie albo przez telefon. Będzie naturalniej i z czasem dojdziesz do wprawy. Możesz też
@slawomir-szarek: zależy w jakim stanie jest auto, jeśli wyciął DPFa i auto kopci jak lokomotywa to powinien zostać powieszony za jaja a auto w trybie natychmiastowym wywiezione na złom
Kiedyś nawet liczyliśmy zadanie z fizyki, co ma większy wpływ na sprawność, czy to żeby silnik był bardziej gorący, czy żeby chłodnica była zimniejsza.
Temat mnie również mocno ciekawi od dłuższego czasu. Górnym ograniczeniem daje nam po prostu silnik Carnota, a nasze bardzo dopracowane technologie potrafią osiągać do ~ 80% sprawności Carnota. W przypadku silników tłokowych obecnie często obniżamy temperaturę spalania, bo dla ubogich mieszanek unikamy warunków do tworzenia się tlenków azotu. Mniejsze straty ciepła w pewnym stopniu niwelują utratę na sprawności wynikającej z termodynamiki. Warto podkreślić, że olej jest naszym dużym ograniczeniem, nie może on
Komentarze (128)
najlepsze
- max sprawność to 60%
- im wyższy stopień sprężania tym większa sprawność (ale wyżej niż mamy obecnie nie podskoczymy)
- straty są przez wymianę ciepła ze ściankami cylindra i ciepłe gazy wylotowe (nie da się rozprężyć do ciśnienia atmosferycznego)
- straty są przez tarcie - dlatego im wolniej silnik się kręci tym większa sprawność (ale mniejsza trwałość i mniejsza moc)
Na
https://youtu.be/fpUO88GmTM8?si=2zzpPnBnDWHCzH_V
Praktycznie bo jesli gaz w dużym stopniu odbiega od gazu idealnego to temperatura może się zmienić w takim przypadku mowa o efekcie joule-thomsona i dla odpowiednich gazów w odpowiednich warunkach możliwy jest nawet wzrost temperatury przy rozpreżaniu
@qwerty54321: to się nazywa kogeneracja - ale dalej to jest w wąskim zakresie obciążeń (i musi być zimno żeby to ciepło odbierać)
O dykcji i ogólnie wymowie to wiem, że mam spory problem, cały czas walcze i mam nadzieje, że uda mi sie dojść do poziomu w którym będzie to dobrze brzmiało.
Proste: 30%
źródło: 1000010028
Pobierz@xavier:
źródło: 1000010065
Pobierzźródło: temp_file7725305152510120386
PobierzPoprawiłem już zmieniając na tą drugą.
Z jakiegoś powodu ta z błędem była klikana częściej.
W przypadku silników tłokowych obecnie często obniżamy temperaturę spalania, bo dla ubogich mieszanek unikamy warunków do tworzenia się tlenków azotu. Mniejsze straty ciepła w pewnym stopniu niwelują utratę na sprawności wynikającej z termodynamiki.
Warto podkreślić, że olej jest naszym dużym ograniczeniem, nie może on