Aktywne Wpisy

bArrek +70
Do j-----j pracy jutro

arinkao +95
Kurczak w pikantnej panierce, domowe smażone ziemniaki, surówka z selera i kukurydzy.
Do tego sos czosnkowy z cebulką i pietruszką ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#arinkaofood
#gotujzwykopem #jedzenie #jedzzwykopem
Do tego sos czosnkowy z cebulką i pietruszką ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#arinkaofood
#gotujzwykopem #jedzenie #jedzzwykopem
źródło: 20251130_152253
Pobierz




W psychologii istnieje szeroka literatura dotycząca sposobu, w jaki kobiety przetwarzają przekazy medialne oraz jak reagują na treści o silnym ładunku emocjonalnym. W badaniach wykazano, że kobiety – statystycznie częściej niż mężczyźni – wykazują wyższy poziom empatii afektywnej, co przekłada się na silniejsze zaangażowanie emocjonalne podczas oglądania filmów fabularnych (Christov-Moore et al., 2014; Michalska et al., 2013). Wyższa empatia sprzyja również większej identyfikacji z bohaterami oraz częstszemu przeżywaniu emocji przedstawionych postaci.
Badania sugerują, że kobiety mogą częściej ulegać zjawisku określanemu jako parasocial projection, czyli przenoszeniu cech fikcyjnych bohaterów na realnych ludzi, z którymi mają relację (Tukachinsky & Stever, 2018). W grupach kobiecych efekt ten występuje istotnie częściej w porównaniu z mężczyznami, zwłaszcza gdy materiał medialny opisuje relacje romantyczne lub przemocowe. Pokazują to m.in. wyniki metaanaliz, według których silne utożsamienie z bohaterką filmu może dotyczyć 20–35% kobiet (Giles, 2010).
Jednocześnie współczesne kino często prezentuje skrajne lub dramatyczne przypadki przemocy partnerskiej, które nie są "realnie" reprezentatywne statystycznie (nie uwzględniając sytuacji gdzie osoby są pomawiane o p-----c). Na przykład cechy osobowości psychopatycznej występują u około 1% populacji (ale to nie znaczy jeszcze, że taka osoba wykazuje cechy przemocowe). Zgodnie z tzw. heurystyką dostępności, dramatyczne sceny mogą jednak sprawiać, że widzowie – zwłaszcza kobiety o wyższym poziomie wrażliwości emocjonalnej – przeceniają prawdopodobieństwo wystąpienia takich sytuacji w realności (Tversky & Kahneman, 1973; Slovic, 2016).
Badania wskazują także, że kobiety angażujące się emocjonalnie w narracje przemocy partnerskiej mogą mieć wyższe poczucie zagrożenia, nawet jeśli nie mają osobistych doświadczeń przemocy. Efekt ten jest dobrze udokumentowany w literaturze dotyczącej lęku antycypacyjnego i internalizacji narracji medialnych (George et al., 2020; Lelaurain et al., 2018).
Zjawisko to obrazuje, że filmy fabularne, w których przedstawia się ekstremalne i rzadkie przypadki, mogą prowadzić do zaburzonej percepcji ryzyka w części populacji kobiet. Psychologowie wskazują, że w takich sytuacjach formy edukacyjne lub dokumentalne są korzystniejsze, ponieważ opierają się na danych statystycznych, kontekście społecznym i wielu perspektywach – a nie wyłącznie na dramatyzacji i jednostkowych przykładach.
Równocześnie w debacie społecznej należy odróżnić skrajne przypadki przedstawiane w filmach jak "Dom dobry" od problemów, które są statystycznie znacznie powszechniejsze, takich jak decyzje co do aborcji. Według WHO rocznie wykonuje się około 73 milionów aborcji na świecie, co czyni to zjawisko wielowymiarowym i częstym, choć obarczonym silnymi czynnikami społecznymi, medycznymi i ekonomicznymi. Badania socjologiczne wskazują też, że kobiety często nie mówią o takich doświadczeniach z powodu tabu społecznego i lęku przed stygmatyzacją.
Podobnie p---------a, która dotyczy od 0,3% do 1% kobiet (ILO; UNODC), jest zjawiskiem znacznie częstszym niż ekstremalne przypadki przemocy ze strony partnera o profilu psychopatycznym. Również w tym obszarze filmy fabularne mogą wzmagać stereotypy, jeśli przedstawiają jednostkowe skrajności jako normę.
Podsumowując, badania wskazują, że ze względu na średnio wyższą empatię, większą podatność na internalizację narracji emocjonalnych i częstsze identyfikowanie się z bohaterkami, kobiety mogą silniej reagować na dramatyczne treści filmowe. Z tego powodu część specjalistów zaleca, aby w przypadku wrażliwych tematów społecznych materiały edukacyjne i dokumentalne były preferowaną formą przekazu — pozwalającą na przedstawienie zjawisk zgodnie z rzeczywistą skalą i kontekstem, bez ryzyka zniekształceń poznawczych.
#domdobry #film #p-----c #polska #zwiazki #kino