Wpis z mikrobloga

Pytanie laika: dlaczego wielu mechaników i kierowców uważa, że olej w silniku trzeba wymieniać co 10 tys. km, skoro producent zaleca co 15 tys. km?

#motoryzacja #pytanie
  • 59
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@kendyl:
producent swoje wymaganie podaje w oparciu między innym o ekologię(mniej wymian oleju to większa ekologia) i jako zachętę dla flot firmowych gdzie wszystko się liczy ale tylko w okresie kilku pierwszych lat użytkowania

ciebie jako właściciela nie obchodzą te rzeczy tylko zależy ci na dobrym stanie silnika jak najdłużej
  • Odpowiedz
@kendyl: Bo po popularyzacji olejów półsyntetycznych stało się do złotym standardem. Dzisiaj oleje LL mają podwyższone właściwości i mogą wytrzymać dłużej, natomiast nowoczesne silniki pracują w dużo gorszych warunkach i często degradują olej szybciej.

Jak chcesz popatrzeć na częściowe badania różnych olejów to zapraszam na kanał R2D na YT
  • Odpowiedz
@kendyl: producenta interesują aktualnie przede wszystkim regulacje UE oraz ekologiczne innych krajów. To narzuca mało trwałe rozwiązania techniczne oraz obsługowe. Zaczęli ignorować potrzeby klientów chcących posiadać pojazdy dłużej niż okres gwarancji.
  • Odpowiedz
@KrakowskiWYKOP:

Bo wiekszosc testów olejów mówi że olej traci swoje wlasciwosci w okolicach 7-8k


Jednoczenie wszystkie mówią że nie ma takiej zależności. Wszystko zależy od oleju a większy wpływ ma czas niż sam przebieg
  • Odpowiedz
@Djelon: nie, to głównie wymogi klientów, gdy auta w większości są w wynajmie/leasingu i każdy patrzy na ratę.

Zaczęli ignorować potrzeby klientów chcących posiadać pojazdy dłużej niż okres gwarancji.


W jaki sposób ignorować? Olej sobie możesz wymieniać i co tysiąc km, producenci tego nie zakazują, wbrew temu co sugerujesz
  • Odpowiedz
W jaki sposób ignorować?


@PiotrFr: aktualna kolejność priorytetów jest taka: regulacje UE, koszt, potrzeby klientów. Czy ktokolwiek normalny chce 1.2 puretech w suvie? Zmiana szerokości łańcuszka w 1.5HDI z 8 na 7 mm to też nie była potrzeba klientów.
  • Odpowiedz
  • 0
Dzięki za odpowiedzi! Widzę, że to bardzo indywidualna sprawa i nie ma jednej złotej zasady.

Mam Audi A4 B6, benzyna 1.6 z 2003 r. Raz w roku robię trasę Hiszpania–Polska–Hiszpania (2600 km w jedną stronę), a poza tym co jakiś czas w weekendy robię po 200–300 km.

Mam raczej droższy olej – Shell. Auto pracuje normalnie, przebieg to 184 tys. km.

Producent
  • Odpowiedz
@kendyl:
Czy będzie lepiej jak będziesz zmieniać co 10k? Tak
Czy to będzie znacząca różnica? Raczej nie.

Jak masz pieniądze i czas żeby wymieniać częściej to wymieniaj, jak nie to zostaw jak jest.
  • Odpowiedz
skoro producent zaleca co 15 tys. km?


@kendyl: bo producent tak mówi aby się chwalić, że jego samochód jest tani w eksploatacji...
I teraz pytanie za 100 punktów, jak rozwalisz silnik to producent zarobi czy nie?
  • Odpowiedz
@kendyl olej po pewnym czasie traci swoje właściwości, w dużej mierze zależy też od stylu jazdy. W trakcie wypalanie DPF pewne ilości ON też przedostają się do oleju. Im bardziej zużyty silnik, uszkodzony sensor etc. tym więcej jej znajduje się w układzie. Słyszałem historie o zatartych silnikach w wyniku błędnego działania czujnika ciśnienia przez co stałe była uruchamiana procedura wypalania i wtryski lały do tego stopnia że było więcej ropy niż
  • Odpowiedz
@kendyl Do tego warto dodać, że drogie oleje w większości aut to fantazja właścicieli i nie mają wpływu na jakość pracy w typowych zastosowaniach, ważne że spełniają normy producenta samochodu. Obecnie stosuje oleje Orlenu z odpowiednimi normami. Wymiana co 8-10 kkm. Silnik świetnie trzyma temperatury, nawet przy prędkościach pow. 200 km/h. Analizy zużytego oleju (nie moje) też pokazują dobre właściwości, a przy tym cena jest naprawdę korzystna. Nie odbiegają jakościowo od
  • Odpowiedz
Jak masz pieniądze i czas żeby wymieniać częściej to wymieniaj, jak nie to zostaw jak jest.


@Caso: I tu cię zdziwię. Ostatnio to sobie liczyłem że to co zapłacimy za wymianę oleju zwróci się w niższym spalaniu. Tak więc zmieniając olej co 10-12k nic nas to nie kosztuje, a jeszcze jeździmy dłużej bez awarii.
  • Odpowiedz
Mam Audi A4 B6, benzyna 1.6 z 2003 r. Raz w roku robię trasę Hiszpania–Polska–Hiszpania (2600 km w jedną stronę), a poza tym co jakiś czas w weekendy robię po 200–300 km.


Mam raczej droższy olej – Shell. Auto pracuje normalnie, przebieg to 184 tys. km.


@kendyl: właściwości właściwościami, ale pamiętaj o tarciu i syfie oraz nagarze.
  • Odpowiedz
@kendyl: staram się zmieniać co 10-12kkm, leje Orlenowski spełniający wymagania producenta samochodu. Olej spełnia funkcję myjącą silnik, więc jeśli chcesz długo jeździć samochodem, to warto robić to częściej, żeby brud nie zdążyć się nagarować. Więc w benzynie jak olej staje się szybko brudny to znaczy, że dobrze wybiera brud z silnika i ten brud w nim jest rozpuszczony, a nie gdzieś osadzony.
  • Odpowiedz