Wpis z mikrobloga

Cześć,
w styczniu wspaniała firma Ryanair odwołała mi lot 17h przed planowanym wyolotem. Od razu zwróciłem pieniądze za bilet, ale hotel niestety nie zgodził się zwrócić nawet części pieniędzy (w związku że było to 17h przed wylotem). Zgłosiłem więc sprawę i wysłałem dwa wnioski, jeden o odszkodowanie a drugi o zwrot kosztów poniesionych (hotel i bilet pociągiem). Co do odszkodowania odpisali po kilku dniach, co do zwrotów kosztów niestety dziś mija 29 dzień roboczy i odpowiedzi dalej brak. Znalazłem gdzieś info w necie z jakimiś artykułami prawnymi w lotnictwie, że jeżeli nie odpowiedzą w ciągu 30 dni to sprawa automatycznie powinna zostać uznana za pozytywną. Patrząc jak ta firma dyma swoich klientów, mam przepuszczenie, że mogą nie przyznać nam rekompensaty za hotel, co wtedy ? Gdzie uderzać dalej ? W tej firmie nie idzie skontaktować się z działem reklamacji tylko z Panią bądź Panem z infolinii który umywa ręce... Czy po tych 30 dniach bez odpowiedzi biorąc pod uwagę prawne aspekty, zwrot mi przysługuje, i gdzie mogę się skontaktować aby poinformować o takim zapisku.

#ryanair #lotnictwo #linielotnicze #prawo #reklamacja #rekompensata #odszkodowanie #tanieloty #taniepodrozowanie
  • 17
@damilele Możesz złożyć wniosek o zajęcie się twoją sprawą do odpowiedniego urzędu lotnictwa cywilnego kraju UE, z którego był wylot.
Ja składałam w zeszłym roku taką skargę przez internet na Norwegian w norweskim ULC i dostałam zwrot kosztów hotelu i odszkodowanie 400 EUR.
Jeśli miałeś wylot z Polski to tu masz procedurę polskiego ULC: https://ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera/jak-zlozyc-skarge
Jeśli wylot był z jakiegoś kraju UE, to tu masz listę europejskich urzędów: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-10/2004_261_national_enforcement_bodies-2022-10.pdf
@lani: inicjatywa pomocy zawsze spoko, ale wejdz w pierwszy podany link i przeczytaj początek ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@damilele nie kontaktuj się z nimi, niech przeleci 30 dni. z uznaną, poprawnie złożoną reklamacją ugranie hajsu w sądzie to banał.
@Karoleer:

Zgodnie z nowymi przepisami pasażer, którego lot został np. odwołany lub opóźniony w pierwszej kolejności powinien złożyć reklamację do przewoźnika. Linia lotnicza ma 30 dni na odpowiedź.


Po tym terminie pasażer, który nie otrzymał odpowiedzi lub była ona dla niego niesatysfakcjonująca, może złożyć wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej.


Co do kontaktu to już za późno, ale sadze ze w dzien
@damilele nie czekaj na odpowiedź od nich tylko składaj ten wniosek, opisz całą sytuację i dołącz korespondencję z Ryanair. Najwyżej urzędnicy zdecydują, że nic ci się nie należy.

W moim przypadku było tak, że Norwegian oddał mi pieniądze za hotel i zamknął sprawę, ale norweski urząd zdecydował, że mają mi wypłacić jeszcze odszkodowanie. Gdybym nie składała tego wniosku, nie dostałabym tej dodatkowej kasy.
@lani: @Karoleer Więc minęło 30 dni i dziś uzyskaliśmy odpowiedź. "Please be advised that under EU261/2004 Ryanair is not liable for any prepaid expenses, therefore we are not in a position to accede to your refund request. "
Zostaliśmy wydymani na 700zł za hotel + 100zł za transport kolejowy. Ryanair twierdzi, że był strajk we Włoszech, aczkolwiek Wizz w tym samym dniu przyleciał i wyleciał na to samo lotnisko i nie
@damilele złóż wniosek, niczym nie ryzykujesz a może coś zyskasz. Tylko nastaw się, że rozpatrzenie twojej sprawy może zając kilka miesięcy.
@damilele: Możesz spróbować w ULC. Równolegle sprawdziłbym czy jakaś kancelaria specjalizująca się w odszkodowaniach za odwołane loty zajęłaby się Twoją sprawą.
Jakiś czas temu skorzystałem z usług AirCompensy, która w moim imieniu poszła do sąd z Ryanairem, żeby wyrwać od nich ryczałtowe odszkodowanie za opóźniony lot.
@damilele: Moja sprawa była inna niż Twoja i wyglądała następująco:
- w połowie grudnia 2021 opóźnił mi się powrót z Malty do Modlina o 3,5 h,
- złożyłem wniosek do Ryanaira o wypłatę odszkodowania 400 EUR,
- odrzucili wniosek powołując się na siłę wyższą (złe warunki pogodowe),
- pod koniec stycznia 2022 przekazałem sprawę do AirCompensy - podpisałem pełnomocnictwo,
- Ryanair nadal odmawiał zapłaty, więc AirCompensa złożyła pozew,
- w połowie
@damilele Mi kiedyś wizz odwołał lot ok. 12h przed startem, to dopiero zadziałało przedsądowe wezwanie do zapłaty z listą artykułów, które "przyznają" mi rację mojego odszkodowania i zwrotu poniesionych kosztów...