Wpis z mikrobloga

Od jakieś czasu dorabiam sobie w Bolt i FreeNow i mogę dać trochę protipów dla pasażerów z punktu widzenia kierowcy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1. Zamówienie możesz zawsze anulować do 2 minut od momentu gdy przydzieli wam kierowcę. To znaczy, ze jak wam się nie spieszy i zobaczycie jakiegoś czeczena z krajów trzeciego świata albo kierowcę z bardzo słabą oceną (słaba to poniżej 4,7) to możecie anulować i zamówić jeszcze raz. Ja tak robię gdy sam muszę gdzieś jechać i zawsze anuluję tak długo aż trafi się polak ( ͡° ͜ʖ ͡°)
2. Ocenianie działa w dwie strony - ty oceniasz kierowcę a kierowca ocenia Ciebie. Jeśli będziesz się zachowywać niewłaściwie (przykłady za co sam odejmuję gwiazdki niżej) to dostaniesz niską ocenę i później żaden normalny kierowca nie będzie chciał z tobą jeździć ;) Będziesz stał jak dzban i wszyscy będą odrzucać kursy z tobą. Ja odrzucam wszystkich pasażerów poniżej oceny 4,8 (na 5).
3. W momencie kiedy kierowca przyjedzie to zaznacza on ręcznie "jestem na miejscu" i od tego momentu zaczyna się odliczanie. Masz 5 minut, jeśli nie wsiądziesz do auta w tym czasie to 99% kierowców kliknie anulowanie kursu dokładnie w momencie gdy wybije 5 minuta, nawet jeśli mu napiszecie, że będziecie za 30 sekund ( ͡° ͜ʖ ͡°) Za nie pojawienie się w ciągu 5 minut z waszej karty zostanie pobrane 10zł (które pójdzie do kierowcy)... chyba, że zaznaczycie płatność gotówką u kierowcy, wtedy kara nie zostanie naliczona ( ͡° ͜ʖ ͡°) Pamiętajcie, że nie musicie mieć do konta dodanej żadnej karty ( ͡° ͜ʖ ͡°)
5. Przewidywany czas przejazdu pokazywany w apce jest mocno przekłamany. O ile wieczorem/w nocy ten czas będzie w miarę dokładny tak za dnia kierowca może być nawet 5-10 minut później niż czas w apce.
6. W Bolt i Uber możesz wybrać punkty pośrednie. Dużo ludzi zamawia kurs a potem proszą by kierowca pojechał przez "Kaktusową 16 i tam kolega wysiądzie a ja pojadę dalej". Chyba, że nie trzeba dużo zbaczać z kursu a ty w zamian dasz kierowcy banknot z np. Mieszkiem I ( ͡° ͜ʖ ͡°) ... ale bardziej opłaca się dodać punkty pośrednie i wtedy kurs wyjdzie 2-5zł droższy. Często nawet jeśli uważacie, że "to po drodze" to i tak zwykle trzeba nadłożyć trochę i stracić trochę czasu i paliwa. Jeżeli jest faktycznie po drodze to koszt przejazdu z punktem pośrednim będzie taki sam więc go łaskawie dodaj. Zdarza się to nagminnie ja osobiście daję -1 gwiazkę pasażerowi za takie coś, nawet jak na prawdę jest to po drodze. Ja nie znam na pamięć wszystkich nazw ulic to po pierwsze. A po drugie to zmusza mnie do wybrania konkretnej trasy, a co jeśli wolę nadłożyć kilometr a pojechać inną drogą gdzie jest np. mniejszy ruch, mniej sygnalizatorów albo lepsza jakość nawierzchni? Albo znam np. skrót omijający tą drogę?
6. Przy zamawianiu wybierajcie miejsca gdzie kierowca może się bezpiecznie zatrzymać. Pinezka w aplikacji określa miejsce w którym kierowca ma się zatrzymać. Jeśli znasz okolicę to ustaw pinezkę na mapie tak by była przy jakiejś zatoczce, przy jakimś podjeździe, wjeździe itp. generalnie miejscu gdzie można stanąć i bezpiecznie zaczekać aż się łaskawie klient pojawi i wsiądzie. Osobiście sam anuluję kursy gdy ktoś zamawia na środku ruchliwej ulicy lub nawet skrzyżowania licząc, że ja się zatrzymam, stwarzając zagrożenie i ryzykując dostanie mandatu xD Ps. nie, taksówki nie mogą zatrzymywać się na przystanku autobusowym, za to też można dostać mandat.
7. Jeszcze a propos pinezki - jak wpisujecie adres ręcznie to pinezka ustawia się według danych z Google Maps, czasami Google potrafi wysrać jakieś dziwne miejsce i poprowadzi w jakąś inną część ulicy i tutaj głównie uwaga do tych nowszych osiedli gdzie jest tylko jedna brama i furtka tylko od jednej konkretnej ulicy bo navi w takich przypadkach potrafi poprowadzić od drugiej strony i wy będziecie czekać po jednej stronie budynku a kierowca po drugiej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
8. Mnożniki - czyli dlaczego za ten sam dystans raz płacę 15 a innym razem 25zł? Algorytmy aplikacji analizują ruch i dobierają mnożniki tak by zachęcić kierowców do jazdy. Klient płaci więcej ale gdyby nie mnożniki to byłby problem z dostępnością kierowców. Mnożniki zachęcają większą liczbę kierowców do jeżdżenia i dostępność kierowców wtedy rośnie więc i czas oczekiwania rośnie. Bez mnożników nikomu by się nie chciało jeździć w weekendowe noce i wozić pijaną patologię ( ͡° ͜ʖ ͡°) Tak samo gdy widzę, że zbiera się na deszcz to zawsze idę do auta i jadę na miasto jeździć bo wiem, że podczas deszczu zapotrzebowanie znacznie wzrasta i mogę zarobić więcej. Gdyby nie mnożniki to mnóstwo takich osób jak ja by nie wyjechało na miasto a ty nie doczekałbyś się przejazdu bo wszyscy inni kierowcy byli by zajęci.
9. Nie wyłaź drzwiami za kierowcą NIGDY, chyba, że kierowca sam powie, że można wysiadać z obu stron lub sam zapytaj kierowcę czy nic nie jedzie.
10. Nie każ na siebie czekać. Znaczna większość kierowców da ci gwiazdkę mniej nawet jeśli muszą czekać tylko chwilę.
11. Wysiadłeś z pociągu i cena za przejazd jest 2x większa niż na codzień? Odczekaj 5-10 minut i cena spadnie. Bardzo często gdy np. na dworzec podjedzie jednocześnie kilka pociągów i bardzo dużo osób wysiada i szuka transportu to mnożnik rośnie do nawet x2.5. Ale te mnożniki aktualizują się co minutę więc jak sprawdzisz za 2-3 minuty to może być już cena z mnożnikiem x1.5 albo jak masz odpowiednio dużo cierpliwości to może nawet trafisz w mnożnik x1 (czyli cenę podstawową). To samo dzieje się gdy na lotnisku wylądują 2-3 samoloty.
12. Idziesz na duży koncert lub wydarzenie sportowe i chcesz mieć pewność, że po nim będziesz mieć transport? Często po dużych wydarzeniach gdzie jest kilkadziesiąt tysięcy ludzi np. właśnie duże koncerty lub duże mecze często słyszę od klientów, że musieli czekać 30-60 minut zanim znaleźli wolnego kierowcę. Zamów jeszcze z rana przejazd na daną godzinę (dostępne we FreeNow i chyba Uber).
13. Jeśli chodzi o ceny za przejazd to w niemal każdej aplikacji są prawie identyczne dla każdegej firmy (teraz np. sprawdziłem do siebie na lotnisko: FN 39.10zł, B 39,07, U 39,28 ale to są obecnie ceny bez mnożników. Czasami jest tak, że w jednej aplikacji w danym miejscu mnożnik wynosi x1.5, w drugiej x1,6 a w trzeciej będzie x2.1. Która apka jest najtańsza nie ma jednej odpowiedzi - za każdym razem warto sprawdzić każdą apkę jeśli wam zależy na każdym groszu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
14. Jako kierowcy w Uber i Bolt nie widzimy dokąd jedziemy dopóki nie rozpoczniemy kursu! Nie pytaj się nas "czy Pan jedzie na lotnisko?" tylko pytaj "czy to Pan Grzegorz?" jeśli nie macie pewności. Chociaż najlepiej o nic nie pytajcie tylko po prostu potwierdzcie tablicę rejestracyjną.
15. Wiem, że wam to koło uja lata ale my kierowcy najbardziej lubimy gdy zamawiacie przez FreeNow. Płacimy od przejazdów najmniejsze prowizje (FreeNow - 25% vs 31% w Uber i Bolt) oraz wiemy dokąd jedziemy już w momencie akceptowania przejazdu.
16. Każda z apek ma swoje wady i zalety. FreeNow ma program lojalnościowy ale nie ma czatu z klientem oraz nie ma możliwości dodania punktów pośrednich. W Bolt natomiast jest czat ale za to nie ma zamówień z wyprzedzeniem.
17. Cena za przejazd może zmienić się tylko i wyłącznie jeśli zażądacie pojechania płatną drogą lub gdy zażądacie wjechania na płatny parking/teren. Nie ważne jaką kierowca wybierze drogę nigdy nic nie dopłacajcie. Żadne zamknięte drogi itp. nie są usprawiedliwieniem bo aplikacje mają wszystkie informacje o remontach, zamkniętych drogach itp. i liczą cenę przejazdu według realnej drogi jaką musi pokonać kierowca. Słyszałem przypadki o naciągaczach którzy brali dodatkowe opłaty, nawet tutaj na wykopie niedawno czytałem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
18. Gdy podjeżdża nie ważne czy to Uber, Bolt czy FreeNow - ZAWSZE powienien mieć naklejkę z numerem bocznym i kogut Taxi na dachu. Od 2020r. przepisy prawa wymagają od każdego kto wykonuje przewozy by posiadał wypis z licencji. Formalnie Uber,Bolt,FreeNow=Taxi. Te same uprawnienia jeśli chodzi o przepisy drogowe (czyli np. korzystanie z bus pasów, postojów itp.) Jeśli nie ma to oznacza to, że kierowca nie posiada odpowiednich uprawnień, nie posiada odpowiedniego ubezpieczenia dla przewozów. Jak wam nie zależy to możecie takim jechać ale po pierwsze w razie wypadku możecie mieć problemy oraz wspieracie nielegalną patologię która przyjeżdża bez uprawnień najczęściej z krajów trzeciego świata. Wyrobienie w urzędzie miasta papierów to bardzo niski koszt i nie wymaga żadnych egzaminów - zanosi się tylko zaświadczenie od lekarza (które dostaje każdy) i płaci jednorazowo 120zł w urzędzie, więc jeśli ktoś jeździ bez licencji to znaczy, albo ma odebrane uprawnienia do prowadzenia auta albo nigdy takich uprawnień nie zdobył. Ewentualnie jest kryminalistą bo do wydania wypisu potrzeba także zaświadczenie o niekaralności.
Ja osobiście zawsze anuluję takie przejazdy gdy przyjeżdża nieoklejone auto. Support oddaje kasę naliczoną za anulowanie ale niestety nie zablokuje takiego kierowcy bo pierdo*ą coś o tym, że oznakowanie auta to kwestia kierowcy i oni nie mają na to wpływu.
19. Jeśli zmienią wam się plany to nawet gdy jedziesz już do celu możesz w aplikacji zmienić miejsce docelowe, a opłata zostanie wyliczona na nowo zgodnie z ilością kilometrów jakie już przjechałeś + ilość kilometrów do nowego punktu. Kierowcy automatycznie zmieni się miejsce docelowe aplikacji oraz automatycznie odpali mu się nawigacja do nowego punktu więc nawet nie musisz mu tego mówić (często jest z tym problem bo czasami się trafiają kierowcy którzy nawet słowa po polsku nie potrafią powiedzieć)
20. W razie zagrożenia. w przypadku Bolt masz przycisk do awaryjnego kończenia kursu. Kierowcy wyświetli się informacja, że przejazd zakończony i będzie musiał umożliwić ci opuszczenie auta. Opłata za kurs oczywiście zostanie przeliczona i nie zapłacisz za odcinek którego nie przejechałaś/eś.
21. Kwestią rachunków zajmuje się Bolt/FreeNow (tzn. oni wysyłają na twój email). Kierowca nie wydaje ci żadnych paragonów i nie wyda ci nawet jeśli o taki poprosisz. Ludzie są czasami zdziwieni, gdy proszą o rachunek a przecież rejestrując się zaakceptowali, że paragony będą otrzymywać w cyfrowej formie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Część uwag nie dotyczy Ubera. Nie jeżdżę ani dla nich ani u nich i kompletnie nie wiem jakie obecnie są tam zasady, opłaty itp.

#protip #uber #bolt #freenow #taxi #zycie #lifehack #ciekawostki #pracbaza
  • 15
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 9
@SerTrapistow: 2 sprawy:
Pkt 9 - wychodzenie z lewej. Że zacytuję klasyka "chyba Cię #!$%@?ło dziewczynko". Nie będę uprawiał jogi i się turlał przez całe auto. Sprawdzam czy coś jedzie i wysiadam. Jak się nie podoba, to przy odstawianiu szukaj miejsca parkingowego xD
17 cena nie może się zmienić - OTUSZ NIE
Ale to Uber, więc Cię nie winię. Akcja z dzisiaj: Ukrainiec w kombiarzu śmierdzącym fajkami, ogólnie widać że nie
  • Odpowiedz
@SerTrapistow: Dodam trochę od siebie
1. Gwiazdki dla kierowcy są jak fabuła w pornolach: zupełnie nieistotne
2. Konto kierowcy dowolnej z ww. aplikacji można sobie kupić w internecie za 200-300 zł. Nikt nie sprawdza, kto faktycznie się loguje, czy ma prawko i czy umie się pohamować przy samotnej pasażerce.
3. Ceny za przejazd są losowe. Czasem 1,30 zł / km, czasem 13 zł / km.
4. Kogut taxi i naklejki można
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@wiem_wszystko:

Nigdzie nie pisałem żeby prowizja wynosiła 0%

Typowe gadanie kogoś kto zna to tylko z zewnątrz albo nie policzył jeszcze, że oddaje 3k w prowizji miesięcznie. Prowizja by mogła wynosić spokojnie 10%, nie by nie było na ciągłe zniżki dla klientów.

Zrobiłem na apkach około 5000 kursów, do tego od kilku miesięcy jestem w normalnym korpo. Maksymalny abonament to 700zł i tyle właśnie zapłacę za około 11k które planuje mieć
  • Odpowiedz
1. Gwiazdki dla kierowcy są jak fabuła w pornolach: zupełnie nieistotne


@PrzodownikPracy: otóż nie. Poniżej 4.5 kierowca jest banowany

czasem 13 zł / km.

4. Kogut taxi i naklejki można sobie kupić w internecie. Nikt nie sprawdza, czy to legitna taksówka


@PrzodownikPracy: i to się powinno moim zdaniem zmienić.
  • Odpowiedz
lubisz krótkie dystansy lub długie?


@Klopsztanga: zdecydowanie wolę dłuższe, wole dojechać raz i zrobić jeden długi kurs niż trzy razy dojeżdżać do 3 krótkich :D

4km to już prawie średnio-długi xD nieraz wożę ludzi po 1-2km (ze też chce im się czekać na dojazd Bolta zamiast się przejść xD). Mój rekord to jak dobrze pamiętam 600m kurs.
  • Odpowiedz
1. Zamówienie możesz zawsze anulować do 2 minut od momentu gdy przydzieli wam kierowcę. To znaczy, ze jak wam się nie spieszy i zobaczycie jakiegoś czeczena z krajów trzeciego świata albo kierowcę z bardzo słabą oceną (słaba to poniżej 4,7) to możecie anulować i zamówić jeszcze raz. Ja tak robię gdy sam muszę gdzieś jechać i zawsze anuluję tak długo aż trafi się polak ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@SerTrapistow: To już wiem czemu jak jadę w nocy z centrum do osiedla trochę oddalonego gdzie raczej nie złapie klienta to z FreeNow nigdy nie mogę złapać kierowcy. Bo widzi dokąd jest kurs xD
  • Odpowiedz